Παρασκευή 29 Μαΐου 2015

Α/Β 1198 Κύθηρα, μεταφορά "ανταρτόπληκτων"...1948

 Στην φωτογραφία* παραπλεύρως απεικονίζεται το αποβατικόν αρμάτων "Κύθηρα" (Α/Β 1198,  L-185), στο λιμάνι της Σύμης στις 15 Μαΐου του 1948. Το Μάρτιο του 1948 ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος, στην πιο κρίσιμη καμπή του, θα δει ένα νέο είδος επιχειρήσεων: "μεταφορά ανταρτόπληκτων"[1]. Έτσι, το συγκεκριμένο σκάφος συμμετείχε σε επιχείρηση μεταφοράς "ανταρτόπληκτων" από το Σκλήθρον Πηλίου, από όπου και η δεύτερη φωτογραφία.
Το Σκλήθρο[2] είναι χτισμένο στο κατάφυτο Μαυροβούνι ανάμεσα στον Κίσσαβο και το Πήλιο.

 Ο Ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος (΄46-΄49) αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στη νεότερη εθνική μας ιστορία. Στη μια πλευρά ήταν οι εθνικές δυνάμεις...κι από την άλλη ο δημοκρατικός στρατός ,ή οι "αντάρτικες" δυνάμεις...  Ο εμφύλιος πόλεμος, στα τρία περίπου χρόνια που διήρκεσε (1946-1949), βύθισε τη χώρα στο θάνατο, στο αίμα, στον πόνο, στη δυστυχία, αλλά και στον όλεθρο και την οικονομική καταστροφή, σπέρνοντας παράλληλα το μίσος και χωρίζοντας τους έλληνες σε δύο βαθιά μισούμενες παρατάξεις. Μία επίπτωση του εμφυλίου, ήταν ο εξαιρετικά μεγάλος αριθμός των προσφύγων, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια και τα χωριά τους για να μην βρεθούν στο επίκεντρο των μαχών κυβερνητικού στρατού - "ανταρτών", είτε πάλι επειδή εξαναγκάστηκαν, στη διάρκεια των μεγάλων εκκαθαριστικών επιχειρήσεων του εθνικού στρατού, ώστε να αποκοπεί κάθε δυνατότητα εφοδιασμού των "ανταρτικών" τμημάτων.
 Σύμφωνα με ένα "Μνημόνιο για το ελληνικό προσφυγικό πρόβλημα", που εστάλη στις 8 Οκτωβρίου 1949 προς το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών, ο πρωθυπουργός Π. Τσαλδάρης δήλωνε πως ο αριθμός των προσφύγων του εμφυλίου πολέμου ανέρχονταν σε 684.607 άτομα, από αυτά 166.000 πρόσφυγες είχαν επαναπατρισθεί και ότι άλλοι 225.000 θα επαναπατρίζονταν σύντομα.
  Το Α/Β "Κύθηρα" παραχωρήθηκε στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό από το Βρετανικό Ναυτικό το 1946, όπου αναφέρονταν ως "RN LCT(Μk IV} 1198".
 Η τελετή έπαρσης της Ελληνικής Σημαίας πραγματοποιήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου 1946 στο Ελ Κάπριτ στη Διώρυγα Σουέζ. Παρελήφθη στην Αίγυπτο από τον Σημαιοφόρο Ε. Καραγεωργόπουλο στις 3 Οκτωβρίου 1946. Εχρησιμοποιήθη εντατικώς για στρατιωτικές και κρατικές μεταφορές.


  Εκτός από το Α/Β "Κύθηρα", μεταξύ των ετών 1945 και 1946, παραχωρήθηκαν στο Π.Ν. άλλα ένδεκα σκάφη όμοιου τύπου  ΑΜΟΡΓΟΣ (L 263), ΑΝΑΦΗ (L 258), ΒΡΑΧΝΙ , ΘΗΡΑ (L 260), ΚΑΝΔΑΝΟΣ (L 201), ΚΟΜΜΕΝΟ , ΜΑΛΑΚΑΣΙ , ΜΗΛΟΣ (L 189), ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ , ΣΕΡΙΦΟΣ (L 246), ΣΟΦΑΔΕΣ (L 202), τα οποία εκποιήθηκαν το 1963, με την εξαίρεση των Α/Β "Μήλος" και "Κύθηρα".
 Τον Νοέμβριο 1956, ενώ ευρίσκετο στην διάθεση του Υπουργείου Ανοικοδομήσεως, μετά τους σεισμούς των Ιονίων Νήσων, προσήραξε στις ακτές της Κεφαλληνίας και σχεδόν εβυθίσθη όμως τελικώς ανειλκύσθη και εκρίθη επισκευάσιμο. Επίσης εχρησιμοποιήθη και για την επικοινωνία Ν. Περάματος-Ναυστάθμου Σαλαμίνος. Παροπλίσθη το 2003. 

Το Α/Β "Κύθηρα" είχε τα παρακάτω Τεχνικά Χαρακτηριστικά:
ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Μήκος 45μ.
Πλάτος 4.8μ.
Βύθισμα 1.2μ.
Εκτόπισμα 320/400τόν.
Ταχύτης 7 κόμβοι
ΠΡΟΩΣΗ
Ντήζελοκινητήρες
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΑΧΗΣ
2 πυροβόλα 20χιλ.

Πηγές
ΑΡΗΣ -Πολεμικό Ναυτικό
Κύθηρα (Αποβατικό)
*Οι φωτογραφίες από το αρχείο του Στέργιου Αγγελώνια, που την εποχή εκείνη υπηρετούσε ως ναύτης στο πολεμικό ναυτικό.
πηγή tangelonias.blogspot.g

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου