Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2017

ΚΥΘΗΡΑΪΚΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ

Φωτογραφία της Eleni Harou.
ΚΥΘΗΡΑΪΚΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ
Η μετανάστευση των Κυθηρίων, κατάρα κι ευλογία συγχρόνως για τα Κύθηρα, άρχισε το 19ο αι. για το νησί μας. Κατάρα γιατί στέρησε τον τόπο μας από το άνθος της νεολαίας και ευλογία διότι οι Κυθήριοι με το πείσμα τους και την εργατικότητά τους μεταναστεύσανε για να πετύχουν, διέπρεψαν, τίμησαν το Κυθηραϊκό όνομα όπου βρέθηκαν, ευεργέτησαν το νησί και συνέβαλαν τόσο πολύ στην ανάπτυξή του. Οι παλαιότεροι προορισμοί ήταν η Σμύρνη με την ευρύτερη περιοχή, η Αίγυπτος, η Κων/πολη και η Βραϊλα. Οι νεώτεροι προορισμοί ήσαν η Αμερική και η Αυστραλία και βέβαια ο Πειραιάς και η Αθήνα στην εσωτερική μετανάστευση. Στους Κυθήριους μετανάστες οφείλομε Σχολεία (Δημοτικά και Γυμνάσιο), Λιμάνια, Νοσοκομείο, Γηροκομείο, έργα οδοποιίας, συντήρηση και αποκατάσταση ναών, κοινωφελή και φιλανθρωπικά έργα κ.τ.λ.
Στις φωτο Κυθηραϊκοί γάμοι στην Αμερική κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου.

Eleni Harou 
Φωτογραφία της Eleni Harou.

Με 35 θέματα συνεδριάζει το Δ.Σ Μονεμβάσιας στις 19 Οκτωβρίου ημέρα Πέμπτη και ώρα 17.30.

Καλείσθε σε τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου,  που θα γίνει στο Δημοτικό Κατάστημα στους Μολάους (αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου) την 19η  Οκτωβρίου  τ.ε.  ημέρα Πέμπτη  και ώρα  17.30  για συζήτηση και λήψη απόφασης  για τα πιο κάτω  θέματα  της ημερήσιας διάταξης.
  1. «α) Περί υλοποιήσεως του έργου «Πρόσβαση σε αγροτικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις (Βελτίωση –Ασφαλτόστρωση – Τσιμεντόστρωση Αγροτικού δρόμου «Βαλτάκι Αγία Μαρίνα Τ.Κ. Αγίου Νικολάου Δ.Ε. Βοιών Δήμου Μονεμβασίας» και υποβολή αίτησης στήριξης στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, Μέτρο 4: Επενδύσεις σε υλικά στοιχεία του ενεργητικού (άρθρο 17), Υπομέτρο 4.3.4 Βελτίωση της πρόσβασης σε γεωργική γη και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και β) Δέσμευση του Δήμου για ένταξη του αναφερόμενου έργου στο υπό κατάρτιση Επιχειρησιακό Πρόγραμμα τρεχούσης περιόδου».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «α) Περί υλοποιήσεως του έργου «Πρόσβαση σε αγροτικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις (Βελτίωση –Ασφαλτόστρωση – Τσιμεντόστρωση Αγροτικού δρόμου «Αυλός - Πλατανιστός Τ.Κ. Παντάνασσας Δ.Ε. Βοιών Δήμου Μονεμβασίας» και υποβολή αίτησης στήριξης στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, Μέτρο 4: Επενδύσεις σε υλικά στοιχεία του ενεργητικού (άρθρο 17), Υπομέτρο 4.3.4 Βελτίωση της πρόσβασης σε γεωργική γη και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις και β) Δέσμευση του Δήμου για ένταξη του αναφερόμενου έργου στο υπό κατάρτιση Επιχειρησιακό Πρόγραμμα τρεχούσης περιόδου»
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «Περί αναμορφώσεως προϋπολογισμού και τροποποίησης τεχνικού προγράμματος έργων οικ. έτους 2017».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Μαυρομιχάλης Κων/νος.

  1. «Περί επιλογής ανοίγματος λογαριασμού όψεως στο Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Μαυρομιχάλης Κων/νος.

  1. «Περί προσλήψεως δικηγόρου με σχέση έμμισθης εντολής»
Εισηγητής: κ. Δήμαρχος.
  1. «Περί διαγραφής οφειλών από χρηματικούς καταλόγους του Δήμου».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Χριστάκος Σταύρος.

  1. «Περί διαθέσεως πιστώσεων για την τουριστική προβολή του Δήμου».
Εισηγήτρια: κ. Τσαφατίνου Κατερίνα, πρόεδρος Επιτροπής Τ.Α.& Π. του Δήμου.

  1. «Περί διαθέσεως πιστώσεων για την τουριστική προβολή του Δήμου – Συμμετοχή στην έκθεση τουρισμούPHILOXENIA 2017».
Εισηγήτρια: κ. Τσαφατίνου Κατερίνα, πρόεδρος Επιτροπής Τ.Α.& Π. του Δήμου.

  1. «Περί καλύψεως της δαπάνης κηδείας απόρου κατοίκου του Δήμου Μονεμβασίας».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Μαυρομιχάλης Κων/νος.

  1. «Περί εγκρίσεως υλοποίησης του έργου «Οδοποιία στην επέκταση σχεδίου πόλεως Μολάων» και καθορισμός του τρόπου εκτέλεσης αυτού».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Μαυρομιχάλης Κων/νος.

  1. «Περί καθορισμού του τρόπου εκτελέσεως του έργου «Βελτίωση δρόμου Άγιος Φωκάς – Μονεμβασία Δ.Ε Μονεμβασίας», προϋπολογισμού 19.499,77 €.
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Χριστάκος Σταύρος.

  1. «Περί διανοίξεως – διαμόρφωσης τμήματος οδού με κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, σε αγροτεμάχιο στη θέση «Χούνη» στο Μποζά Δ.Ε. Ασωπού».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Σουρλάς Ιωάννης.

  1. «Περί εγκρίσεως του 1ου Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών (Α.Π.Ε.) του έργου με τίτλο «Τσιμεντοστρώσεις Δ.Ε. Ασωπού». Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Σουρλάς Ιωάννης.

  1. «Περί εγκρίσεως του 1ου Τακτοποιητικού - Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών (Α.Π.Ε.) του έργου με τίτλο«Κατασκευή στηθαίου στην Τ.Κ. Κυπαρισσίου Δ.Ε. Ζάρακα».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Τραϊφόρος Παναγιώτης.

  1. «Περί χορηγήσεως παράτασης για την εκτέλεση του έργου «Αντιπλημμυρικά έργα χειμάρρων ΔΔ Αγίου Νικολάου».Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «Περί εγκρίσεως του 1ου Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών (Α.Π.Ε.) και Π.Κ.Τ.Μ.Ν.Ε. του έργου με τίτλο«Αντιπλημμυρικά έργα χειμάρρων ΔΔ Αγίου Νικολάου».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «Περί χορηγήσεως παράτασης για την εκτέλεση του έργου «Τσιμεντοστρώσεις Δ.Ε. Ασωπού». Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Σουρλάς Ιωάννης.

  1. «Περί χορηγήσεως παράτασης για την εκτέλεση του έργου «Ανάπλαση πλατείας Τ.Κ. Δαινονιάς Δ.Ε. Ασωπού».Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Σουρλάς Ιωάννης.

  1. «Περί χορηγήσεως παράτασης για την εκτέλεση του έργου «Συντήρηση επισκευή δικτύου ύδρευσης ΔΔ Νεάπολης».Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «Περί χορηγήσεως παράτασης για την εκτέλεση του έργου «Προστασία οικισμού ΔΔ Νεάπολης από κατολισθήσεις».Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «Περί χορηγήσεως παράτασης για την εκτέλεση του έργου «Προστασία ΔΔ Αγίου Νικολάου από κατολισθήσεις».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «Περί χορηγήσεως παράτασης για την εκτέλεση του έργου «Αντιπλημμυρικά έργα χειμάρρων ΔΔ Μεσοχωρίου και ΔΔ Φαρακλού».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «Περί χορηγήσεως παράτασης για την εκτέλεση του έργου «Αντιπλημμυρικά έργα χειμάρρων ΔΔ Λαχίου».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «Περί εγκρίσεως ή του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής του έργου «Ασφαλτοστρώσεις δρόμων Δ.Ε. Ασωπού».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Σουρλάς Ιωάννης.

  1. «Περί εγκρίσεως ή του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής του έργου «Ανάπλαση χώρου όπισθεν Δημαρχείου (Β΄Φάση ανάπλασης εισόδου Λάρνακα».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Μαυρομιχάλης Κων/νος.

  1. «Περί εγκρίσεως ή του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής του έργου «Επισκευή και συντήρηση κοινοτικού καταστήματος Τ.Κ. Αγίου Νικολάου Δ.Ε. Βοιών».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος.

  1. «Περί υποδείξεως μελών του Δημοτικού Συμβουλίου προκειμένου να συμμετέχουν στην συγκρότηση της επιτροπής οριστικής παραλαβής του έργου «Εσωτερικό δίκτυο αποχέτευσης λυμάτων Μολάων».
Εισηγητής: κ. Βουνελάκης Γεώργιος εντεταλμένος Δ.Σ.

  1. «Περί εγκρίσεως υλοποίησης του έργου «Ηλεκτροφωτισμός γηπέδων και καθορισμός του τρόπου εκτέλεσης αυτού».
Εισηγητής: κ. Βουνελάκης Γεώργιος εντεταλμένος Δ.Σ.

  1. «Περί γνωμοδοτήσεως επί των τροποποιήσεων του σχςδίου πόλεως Δημοτικής Κοινότητας Μολάων, Δήμου Μονεμβασίας».
Εισηγητής: κ. Βουνελάκης Γεώργιος εντεταλμένος Δ.Σ.

  1. «Περί εγκρίσεως της αριθ. 37/2017 Απόφασης του Δ.Σ. του Νομικού Προσώπου Κοινωνικής Προστασίας & Αλληλεγγύης, Πολιτισμού & Αθλητισμού του Δήμου Μονεμβασίας», η οποία αφορά την αναμόρφωση του προϋπολογισμού οικ. έτους 2017».
Εισηγήτρια: κ. Αλειφέρη Παναγιώτα, Πρόεδρος του Ν.Π.

  1. «Περί έγκρισης της αριθ. 79/2017 απόφασης του Δ.Σ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Μονεμβασίας, η οποία αφορά την αναμόρφωση του προϋπολογισμού οικ. έτους 2017».
Εισηγητής:  κ. Κουτσονικολής Χαράλαμπος πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου».

  1. «Περί έγκρισης της αριθ. 32/2017 απόφασης του Δ.Σ. της Κοινωφελούς Επιχείρησης Παιδείας & Περιβάλλοντος Δήμου Μονεμβασίας «Κ.Ε.Π.ΠΕ.Δ.Μ.», η οποία αφορά την αναμόρφωση του προϋπολογισμού οικ. έτους 2017».
Εισηγήτρια: κ. Χαραμή Αλεξάνδρα πρόεδρος Κ.Ε.Π.ΠΕ.Δ.Μ.

  1. «Περί κατάταξης αθλητικής εγκατάστασης Δημοτικού Σταδίου Μολάων Δήμου Μονεμβασίας».
Εισηγητής: κ. Κολλιάκος Ιωάννης Εντεταλμένος Δ.Σ. για θέματα Παιδείας & Αθλητισμού.

  1. «Περί αντικαταστάσεως Μέλους του Δ.Σ. της Σχολικής Επιτροπής Β/βάθμιας Εκπαίδευσης».
Εισηγητής: κ. Κολλιάκος Ιωάννης Εντεταλμένος Δ.Σ. για θέματα Παιδείας & Αθλητισμού.

  1. «Περί αντικαταστάσεως Μέλους του Δ.Σ. της Σχολικής Επιτροπής Α/βάθμιας Εκπαίδευσης».
Εισηγητής: Αντιδήμαρχος κ. Χριστάκος Σταύρος, πρόεδρος Σ.Ε..
                                                                                                                           
                                                                                                                                       Ο Πρόεδρος του Δ.Σ
                                                                                                                                          Σπύρος Αβδούλος 

ΚΟΣΜΑΣ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟ

Αν δεν εξετάσουμε τώρα, που το νησί μας υπέστη μεγάλη ζημιά, το «συγκοινωνιακό» ζήτημα από όλες τις πλευρές, τότε σύντομα θα έχουμε και πάλι πρόβλημα.

Σκοπός της συγκοινωνίας είναι ένας και μοναδικός. Η προσέλευση και η αναχώρηση των μονίμων κατοίκων και των επισκεπτών ενός τόπου, με τον πιο άνετο και οικονομικό τρόπο. Έτσι έρχεται ανάπτυξη. Βοηθούνται και οι περιοχές μέσω των οποίων γίνεται η διέλευση αυτή. Σκόπιμη καθυστέρηση των επιβατών, μέσω αναγκαστικής πολύωρης παραμονής ή διανυκτέρευσης σε ενδιάμεσο τόπο, ώστε να προκύψει οικονομικό όφελος για τον τόπο αυτόν, δεν βοηθά την ανάπτυξη κανενός, γιατί οδηγεί σε μείωση των επιβατών.



Δεδομένου ότι, πλην της αεροπορικής συγκοινωνίας, τα Κύθηρα έχουν ανάγκη ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τον Πειραιά, την Κρήτη και την Πελοπόννησο (Νεάπολη και Γύθειο κι όταν βελτιωθεί το οδικό δίκτυο Καλαμάτας – Πατρών και με την Καλαμάτα) και παράλληλα πρέπει να εξασφαλίζονται και τα Αντικύθηρα, το «συγκοινωνιακό» ζήτημα γίνεται περίπλοκο. Το πρόβλημα οφείλεται στο γεγονός ότι τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα, έχουν μικρό πληθυσμό και τους περισσότερους μήνες του έτους το μεταφορικό προϊόν είναι ανεπαρκές για τους εφοπλιστές και δεν ενδιαφέρονται να δρομολογήσουν πλοία. Προς επίλυση του προβλήματος το κράτος επιδοτεί τη γραμμή κι αρχίζει αλισβερίσι με τους εφοπλιστές. Πόσα δίνει το κράτος, πόσα θέλουν οι εφοπλιστές. Τελικά το κράτος, με καθυστερήσεις, αυξάνει το ποσόν, μέχρι να βρεθεί κάποιος εφοπλιστής που θα βάλει στη γραμμές ένα πλοίο τουλάχιστο 40 ετών.

Οφείλουμε να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε την κατάσταση. Να εξετάσουμε το θέμα σε όλο του το βάθος και με την συνεργασία ειδικών και αρμοδίων, να βρούμε τρόπο ώστε και η συγκοινωνία μας να βελτιωθεί και οι επιδοτήσεις που χρειάζονται να λιγοστέψουν. Διατυπώνω τις εξής σκέψεις.

1. Όταν φεύγει πλοίο από Νεάπολη για Κύθηρα, πρέπει προηγούμενα να έχει φτάσει λεωφορείο των ΚΤΕΛ από την Αθήνα, ώστε να μπορούν να διακινηθούν και επιβάτες για τα Κύθηρα. Να ρυθμιστεί και το αντίστροφο. Όταν αποβιβάζονται επιβάτες από τα Κύθηρα να υπάρχει λεωφορείο, για να μπορούν να συνεχίζουν το ταξίδι τους από Νεάπολη προς την Αθήνα.

2. Το τμήμα της γραμμή Πειραιάς – Κύθηρα ασφαλώς απαιτεί πολύ μικρότερη επιδότηση από τη γραμμή που φτάνει μέχρι τα Αντικύθηρα και την Κρήτη. Αυτή το τμήμα πρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί. Ένα σύγχρονο πλοίο μπορεί να εξασφαλίσει χρόνο μεταξύ άλλων δρομολογίων του, να έρχεται, δηλαδή, μέχρι τα Κύθηρα και να επιστέφει αμέσως στον Πειραιά. Αυτό πρέπει να γίνεται δύο φορές την εβδομάδα, με διαφορετικά πλοία, ώστε να μη προκύπτει διακοπή κατά την ετήσια ακινησία τους.

3. Οι γραμμές του τριγώνου Κύθηρα, Πελοπόννησος, Κρήτη, με ενδιάμεσο σταθμό τα Αντικύθηρα, πρέπει να ανατεθούν σε άλλο πλοίο, που θα λαμβάνει τις επιδοτήσεις που αναλογούν για δύο υποχρεωτικές προσεγγίσεις την εβδομάδα. Τους θερινούς μήνες και όποτε άλλοτε υπάρχει αυξημένο επιβατηγό φορτίο, το πλοίο θα αυξάνει, κατά βούληση, τα δρομολόγιά του προς τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση.
Με τον τρόπο αυτόν οι επιδοτήσεις, αθροιστικά, θα μπορούν να μειωθούν αφού κανένα πλοίο, μόνο του, δεν θα σηκώνει το βάρος πολλών μιλίων κάθε βδομάδα με ελάχιστους επιβάτες.

4.Για τους επιβάτες από και προς τα Αντικύθηρα θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ανταπόκρισης των δύο πλοίων. Μια φορά την εβδομάδα για να πάνε Αντικύθηρα και μια φορά την εβδομάδα για να πάνε Πειραιά. Βεβαίως θα έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν το ταξίδι τους και μέσω ΚΤΕΛ, αφού πρώτα φτάσουν στο Γύθειο ή τη Νεάπολη και αντίστροφα.

5. Λεωφορεία που ξεκινούν από Κύθηρα και μέσω του τοπικού πλοίου φτάνουν στη Νεάπολη και συνεχίζουν για Αθήνα, ήδη υπάρχουν. Έχει αποδειχθεί καλή λύση που εύκολα μπορεί να εξυπηρετήσει και τους Αντικυθήριους από Νεάπολη και μετά. Τα «Κυθηραϊκά» λεωφορεία, όμως, θα πρέπει να αυξηθούν για να καλύπτουν τις εκάστοτε ανάγκες.

Το «συγκοινωνιακό» ζήτημα περιλαμβάνει και την ανύπαρκτη εσωτερική συγκοινωνία του νησιού μας Σύνδεση χωριών, σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος, αεροδρομίου, λιμανιού κ. λ. π. Θέμα δύσκολο που και αυτό ζητά τη λύση του.

Όσα προτείνω θεωρώ πως πρέπει να μελετηθούν, σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία και τις περιφέρειες Αττικής και Πελοποννήσου, για να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση. Είναι βέβαιο ότι όσο περισσότερο μας απασχολήσει το θέμα, με βάση τον ορθολογισμό, τόσο καλύτερο αποτέλεσμα θα έχουμε. Αλλά και όσο πιο έγκαιρα, ώστε οι προτάσεις μας, άρτια διαμορφωμένες, να είναι ο οδηγός των εξελίξεων και να μην περιμένουμε την τελευταία στιγμή (τον Φεβρουάριο που θα προκηρυχθούν οι άγονες γραμμές) να μας σώσουν υπουργοί και εφοπλιστές. Ας κάνουμε και εμείς κάτι πιο αποτελεσματικό από τις διαμαρτυρίες. Ορθολογικές και κοστολογημένες προτάσεις.
------------------------------
Κοσμάς Μεγαλοκονόμος
------------------------------