Τρίτη 31 Δεκεμβρίου 2019

ΔΗΜΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ.ΜΕ ΘΕΤΙΚΑ ΝΕΑ ΜΑΣ ΑΦΗΝΕΙ ΤΟ 2019

ΜΕ ΘΕΤΙΚΑ ΝΕΑ ΜΑΣ ΑΦΗΝΕΙ ΤΟ 2019

Το 2019 φεύγει, το 2020 έρχεται. Στην εκπνοή του χρόνου, τα θετικά νέα για το Δήμο μας είναι πολλά. Ενδεικτικά:
1. Ψηφίστηκε ομόφωνα από την Οικονομική Επιτροπή, στις 30-12-2019, το σχέδιο του Προϋπολογισμού του Δήμου για το 2020 που ανέρχεται στο πρωτοφανές ποσό των 16,5 εκατομμυρίων Ευρώ (το 2014 που αναλάβαμε το Δήμο ο ετήσιος π/υ μετά βίας πέρναγε τα 6,5 εκατομμύρια). Το μεγαλύτερο μέρος του Προϋπολογισμού αφορά χρηματοδοτούμενα έργα από διάφορες πήγες χρηματοδότησης: Περιφέρεια, ΠΔΕ, ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, LEADER, κ.λπ. καθώς και έργα τοπικής σημασίας σε οικισμούς του νησιού που χρηματοδοτούνται από ίδια έσοδα του Δήμου. Ο Προϋπολογισμός του 2020 αποδεικνύει με τον καλλίτερο δυνατό τρόπο ότι οι μεγάλες προσπάθειες, η κινητικότητα και ο δυναμισμός των προηγούμενων ετών έφεραν αποτέλεσμα. Για το 2020 μεγάλος στόχος μας είναι η δημοπράτηση όσο το δυνατόν περισσότερων έργων, η είσπραξη των οφειλών προς το Δήμο και η ενίσχυσή του με νέο μόνιμο προσωπικό.
2. Εντάχθηκε και επίσημα στο πρόγραμμα LEADER (ΑΔΑ απόφασης χρηματοδότησης: ΩΧ3Ξ7Λ7-5Λ7) το έργο της μετατροπής του Αστικού Σχολείου Ποταμού σε Κέντρο Γραμμάτων, Τεχνών και Πολιτισμού του Δήμου μας με π/υ 350.000€ καθώς και η μετατροπή της άνω δυτικής αίθουσας του Δημοτικού Μεγάρου Ποταμού σε μόνιμο εκθεσιακό χώρο για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων με π/υ 44.000€. Ειδικά, το έργο του Αστικού Σχολείου, ο Δήμος μας το ωρίμαζε επί 4 χρόνια και πλέον νοιώθει απόλυτα δικαιωμένος.
3. Το μεγάλο έργο της κατασκευής νέας γέφυρας στο Μάκρωνα – που έχει περάσει από χίλια κύματα και πολλές παλινωδίες – οδεύει προς υπογραφή σύμβασης, αφού με την 3195/2019 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής (ΑΔΑ: Ω7Μ77Λ7-146) το έργο κατακυρώθηκε οριστικά στην εταιρεία ALPHADELTA CONSTRUCTIONS ΑΤΕ που προσέφερε έκπτωση 36,03% και οδεύει προς την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής.
4. Εγκρίθηκε από τον αρμόδιο Υφυπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λευτέρη Αυγενάκη η πρόταση του Δήμου μας στο πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ για την κατασκευή 3 νέων μεγάλων αθλητικών υποδομών στο νησί μας: α) την αναβάθμιση με όλες τις σύγχρονες υποδομές του γηπέδου ποδοσφαίρου στον Ποταμό με συνθετικό χλοοτάπητα, κερκίδες, περίφραξη, φωτισμό, πυρασφάλεια κ.λπ., β) την κατασκευή γηπέδου ποδοσφαίρου 5Χ5 στα Φριλιγκιάνικα και γ) την κατασκευή γηπέδου αντισφαίρισης στα Φριλιγκιάνικα με συνολικό προϋπολογισμό των έργων 900.000€. Σε συνδυασμό με το νέο αθλητικό κέντρο στο Μανιτοχώρι που ήδη κατασκευάζεται με πόρους της Περιφέρειας Αττικής, με τις νέες παιδικές χαρές και με άλλα μικρότερα έργα, ο Δήμος μας δημιουργεί μια σειρά σημαντικών αθλητικών υποδομών που έλειπαν από τον τόπο μας. Το μεγάλο μας στοίχημα για τα επόμενα χρόνια είναι η πλήρης ωρίμανση ενός κλειστού γυμναστηρίου – κολυμβητηρίου που έχουμε ήδη ξεκινήσει να μελετούμε.
5. Εντός των επομένων εβδομάδων τρεις νέοι μόνιμοι διοικητικοί υπάλληλοι θα ορκιστούν και θα αναλάβουν υπηρεσία στο Δήμο, μετά την έκδοση των οριστικών αποτελεσμάτων της προκήρυξης 10Κ/2018 του ΑΣΕΠ, από την οποία θα προσληφθούν επίσης 2 υπάλληλοι στην Εγχώριο Περιουσία. Πρόκειται για ιστορική στιγμή για τον Δήμο μας αλλά και για την Εγχώριο καθώς η ενίσχυση με μόνιμο διοικητικό προσωπικό είναι προϋπόθεση της επαρκούς λειτουργίας των υπηρεσιών μας προς όφελος των δημοτών.
6. Χρηματοδοτήθηκε από την Περιφέρεια το εμβληματικό έργο του Ταμιευτήρα Νερού 5.000 κυβικών στις Όχελες, με π/υ 1.800.000€. Η χρηματοδότηση επιτεύχθηκε χάρη στην πλήρη ωρίμανση του φακέλου του έργου που ξεκινήσαμε το 2015. Με το έργο αυτό και σε συνδυασμό με μια σειρά άλλων σημαντικών έργων ύδρευσης (3 αφαλατώσεις, τηλεχειρισμός, ψηφιακά υδρόμετρα, αντικαταστάσεις και παραλλαγές δικτύων, ανακαίνιση δεξαμενών και αντλιοστασίων, νέες γεωτρήσεις και εξυγίανση παλαιότερων κ.λπ.) δημιουργούμε ένα πλέγμα αναβάθμισης του συστήματος ύδρευσης των Κυθήρων, βελτιώνουμε την ποιότητα του νερού και εξοικονομούμε νέες ποσότητες.
7. Ολοκληρώθηκε η παραχώρηση από την Εγχώριο προς το Εθνικό Αστεροσκοπείο της έκτασης στα Αντικύθηρα όπου θα δημιουργηθεί το Εθνικό Παρατηρητήριο της Ελλάδας για την Κλιματική Αλλαγή – ΠΑΓΓΑΙΑ. Με αφορμή την εμβληματική αυτή υποδομή επεξεργαζόμαστε ένα πλαίσιο ενεργειακής πολιτικής για το Δήμο μας προσαρμοσμένο στους στόχους του ΟΗΕ και της ΕΕ για το κλίμα.
8. Οι πρώτες 4 δημοπρασίες του 2020 έχουν ήδη αναρτηθεί στη Διαύγεια και στο Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων. Οι 2 από αυτές αναρτήθηκαν την τελευταία ημέρα του χρόνου, στις 31-12:
α) Συντήρηση – ανακαίνιση Επαρχείου με π/υ 86.000€ (θα μεταφερθεί το Αστυνομικό Τμήμα): 17-02-2020
β) Νέες παιδικές χαρές με π/υ 238.000€ (Κάλαμος, Λιβάδι, Κεραμωτό, Διακόφτι, Φριλιγκιάνικα, Καραβάς, Λογοθετιάνικα): 30-01-2020
γ) Εκπόνηση μελετών ολοκλήρωσης Δημοτικού Ανοικτού Θεάτρου Ποταμού με π/υ 40.000€: 20-01-2020
δ) «Προσβάσιμα Κύθηρα» (3 νέα Seatracks πρόσβασης ΑμΕΑ στη θάλασσα στην Παλαιόπολη, Αγ. Πελαγία και Διακόφτι) με π/υ 168.000€ (ΕΣΠΑ): 18-02-2020

Στη νέα χρονιά, ο Δήμαρχος, οι Αντιδήμαρχοι, οι αιρετοί, το προσωπικό και οι συνεργάτες του Δήμου θα συνεχίσουν να εργάζονται με σκοπό την υλοποίηση όλων των χρηματοδοτημένων έργων αλλά και την προσέλκυση νέων χρηματοδοτήσεων προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής κατοίκων αλλά και επισκεπτών στον τόπο μας. Οι χρόνοι εκτέλεσης και ολοκλήρωσης των έργων δεν είναι σύντομοι. Η γραφειοκρατία είναι δαιδαλώδης και το προσωπικό ελάχιστο. Αποδεικνύουμε όμως ότι, μέσα σε κλίμα γενικής πολιτικής συναίνεσης και συνεργασίας – καθώς οι στόχοι όλων των παρατάξεων προφανώς συγκλίνουν στην ανάγκη ανάπτυξης του τόπου έστω και με διαφορετικές κατά μέρους προσεγγίσεις – μπορούμε να καταφέρουμε πολλά. Εξάλλου «η πολιτική είναι η τέχνη του εφικτού» και πάνω απ΄ όλα η υπηρέτηση της αλήθειας μακριά και έξω από ψεύτικες ελπίδες και υποσχέσεις που ποτέ δεν υλοποιούνται. Το νησί μας έχει ακόμα πολλές ανάγκες: Μαρίνα, Σφαγεία, Κεντρικός Δρόμος, Νέα Σχολεία. Δεν γίνονται, όμως, όλα ταυτόχρονα. Χρειάζεται πρόγραμμα, μέθοδος, προσήλωση σε στόχους, επαρκές προσωπικό, εξειδικευμένοι σύμβουλοι. Μεγάλη ανάγκη η συγκράτηση των νέων στο νησί, κάτι που για να επιτευχθεί δεν επαρκούν μόνο οι προσπάθειες ενός Δήμου, αλλά απαιτείται και η γενναία κρατική στήριξη. Είμαστε εδώ για να προτείνουμε, να διεκδικήσουμε, να απαιτήσουμε τα αυτονόητα.
Με τη στήριξη των δημοτών μας και κοιτώντας πάντα όλους ξεκάθαρα στα μάτια, συνεχίζουμε δυναμικά και το 2020.
Καλή χρονιά με ειρήνη, υγεία, χαρά, ευτυχία σε όλον τον κόσμο!

Κύθηρα, 31-12-2019
Στράτος Χαρχαλάκης
Δήμαρχος Κυθήρων και Αντικυθήρω

ΕΥΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ADELIN 107,3 FM adelinfm.blogspot,gr

Χαρούμενη, δημιουργική, γεμάτη όνειρα, μηνύματα, προκλήσεις Νέα Χρονιά με όμορφες ξεχωριστές στιγμές&καλές Ειδήσεις !!!
ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ σε εσάς και την οικογένειά σας.

ΛΑΚΩΝΙΑ.Βύθιση σκάφους αναψυχής στη Μονεμβασιά

 
Ενημερώθηκε, πρωινές ώρες σήμερα, η Λιμενική Αρχή Μονεμβασιάς από επαγγελματία αλιέα για τη βύθιση του σκάφους αναψυχής “ΑΤΤΑLLAH” σημαίας Λίβανου, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, το οποίο ήταν προσδεδεμένο εντός του τουριστικού λιμένα Μονεμβασιάς, άνευ επιβατών.
Από το περιστατικό δεν παρατηρήθηκε θαλάσσια ρύπανση, ενώ το σκάφος δεν αποτελεί ναυτιλιακό κίνδυνο.
Από την οικεία Λιμενική Αρχή, ενημερώθηκε ο φορέας διαχείρισης τουριστικού λιμένα Μονεμβασιάς καθώς και το Λιμενικό Ταμείο Μονεμβασιάς, προκειμένου να γίνουν προσπάθειες ανέλκυσης του “ΑΤΤΑLLAH”, κατόπιν βελτίωσης των καιρικών συνθηκών.

Κυθήρων: ''Ανυπολόγιστος κίνδυνος η παγίωση του διαφαινόμενου σχίσματος''


Στα μείζονος σημασίας προβλήματα της επιβουλής της εθνικής μας ακεραιότητας από τους εξ ανατολών αδυσώπητους εχθρούς μας και του γνωστού ουκρανικού ζητήματος της αντικανονικώς δοθείσης «Αυτοκεφαλίας» αναφέρθηκε ο Σεβ. Μητροπολίτη Κυθήρων κ. Σεραφείμ.
«Η διαρκής και επιτεινόμενη απειλή της προσβολής και επιβουλής της εδαφικής και εθνικής μας ακεραιότητος από τούς εξ ανατολών αδυσωπήτους εχθρούς μας, οι οποίοι προκλητικώς και εν ψυχρώ καταπατούν και παραβιάζουν επίσημες συνθήκες και συμφωνίες, τα εθνικά μας δικαιώματα και το διεθνές δίκαιον. Η βία, η αδικία και οι παράνομες αξιώσεις, όσο υπάρχουν, δημιουργούν ταραχές, ακαταστασίες και πολέμους» αναφέρει μεταξύ άλλων ο Σεβασμιώτατος.
Αναφερόμενος στο ουκρανικό ζήτημα ο Μητροπολίτης Κυθήρων κ. Σεραφείμ τόνισε: «Αυτός είναι ο ανυπολογίστων διαστάσεων πνευματικός κίνδυνος εμβαθύνσεως και παγιώσεως του διαφαινομένου σχίσματος εις τας κατά τόπους Αυτοκεφάλους Ορθοδόξους Εκκλησίας, εάν μη εγκαίρως, κανονικώς και αποφασιστικώς δεν λυθή πανορθοδόξως το περίπλοκον αυτό και εκ της φύσεώς του δυσεπίλυτον κανονικό και εκκλησιολογικό ζήτημα».
Διαβάστε παρακάτω το σχετικό απόσπασμα:
Εἰς τούς δυσχερεῖς καί δυσχειμέρους καιρούς μας, πού κυριαρχεῖ ἡ φιλαυτία, τό ἴδιον θέλημα καί ἡ ἀποστασία ἀπό τό πανάγιο θέλημα τοῦ Θεοῦ, μέ ὅσα αὐτά συνεπάγονται, δύο ὀγκώδη προβλήματα ὑφίστανται μεταξύ ἄλλων καί δύο μεγάλοι καί σοβαροί κίνδυνοι καί ἀπειλές προβάλλουν εἰς τόν φυσικό καί τόν πνευματικό ὁρίζοντα.
Τό ἕνα ὀξύ καί σημαντικό πρόβλημα, πρόβλημα μείζονος σημασίας, εἶναι ὁ ἐθνικός μας κίνδυνος, ἡ διαρκής καί ἐπιτεινόμενη ἀπειλή τῆς προσβολῆς καί ἐπιβουλῆς τῆς ἐδαφικῆς καί ἐθνικῆς μας ἀκεραιότητος ἀπό τούς ἐξ ἀνατολῶν ἀδυσωπήτους ἐχθρούς μας, οἱ ὁποῖοι προκλητικῶς καί ἐν ψυχρῷ καταπατοῦν καί παραβιάζουν ἐπίσημες συνθῆκες κάι συμφωνίες, τά ἐθνικά μας δικαιώματα καί τό διεθνές δίκαιον.
Καί δικαίως οἱ κυβερνῶντες τό ἔθνος μας ἀπαιτοῦν σεβασμό καί συμμόρφωσιν τῶν ἀντιπάλων μας πρός τούς κανόνας καί τούς νόμους τῆς καλῆς γειτονίας.
Προασπίζονται καί διεκδικοῦν τά νόμιμα δικαιώματα καί τήν ἐδαφική ἀκεραιότητα τῆς πατρίδος μας.
Ἡ βία, ἡ ἀδικία καί οἱ παράνομες ἀξιώσεις, ὅσο ὑπάρχουν, δημιουργοῦν ταραχές, ἀκαταστασίες καί πολέμους.
Τό ἄλλο πιό ἐπικίνδυνο καί ἀνησυχητικό πρόβλημα εἶναι τό διογκωμένο γνωστό οὐκρανικό ζήτημα τῆς ἀντικανονικῶς δοθείσης «Αὐτοκεφαλίας».
Αὐτός εἶναι ὁ ἀνυπολογίστων διαστάσεων πνευματικός κίνδυνος ἐμβαθύνσεως καί παγιώσεως τοῦ διαφαινομένου σχίσματος εἰς τάς κατά τόπους Αὐτοκεφάλους Ὀρθοδόξους Ἐκκλησίας, ἐάν μή ἐγκαίρως, κανονικῶς καί ἀποφασιστικῶς δέν λυθῆ πανορθοδόξως τό περίπλοκον αὐτό καί ἐκ τῆς φύσεώς του δυσεπίλυτον κανονικό καί ἐκκλησιολογικό ζήτημα. Δέν θά κουρασθοῦμε νά τό τονίζωμε αὐτό.
Πανταχόθεν ἀκούονται φωνές ἀνησυχητικές, ἔμπονες καί ἀγωνιώδεις διά τήν παρατεινομένη ἀντικανονική πορεία καί ἐξέλιξιν τοῦ φλέγοντος αὐτοῦ Οὐκρανικοῦ ζητήματος.
Ἄς μοῦ ἐπιτραπῆ νά ἑστιάσω τήν προσοχήν σας εἰς τά περισπούδαστα κείμενα δύο καταξιωμένων πολιῶν Ἀρχιερέων τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας, τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀλβανίας κ. Ἀναστασίου, μέ τήν ἱεροκανονικήν κατοχύρωσιν ἐν τῇ περί αὐτόν Ἱερᾷ Συνόδῳ τῆς ἀντικανονικότητος τῆς δοθείσης εἰς τάς δύο μερίδας τῶν σχισματικῶν, ἀκοινωνήτων, καθῃρημένων καί ἀχειροτονήτων τῆς Οὐκρανίας «Αὐτοκεφαλίας» καί τήν πρόσφατον ἔκκλησιν αὐτοῦ πρός πανορθόδοξον διευθέτησιν τοῦ ἀνακύψαντος ζητήματος, καί τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἠλείας κ. Γερμανοῦ, ὁ ὁποῖος σθεναρῶς ἐτάχθη ἐν τῇ ἐκτάκτῳ Συνεδριάσει τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (12-10-2019) ὑπέρ τῆς ἀναβολῆς τῆς συζητήσεως καί λήψεως ἀποφάσεως διά τό Οὐκρανικό ζήτημα εἰς εὐθετώτερον χρόνον, καί ἐν τῇ προσφάτῳ Ἱερατικῇ Συνάξει τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς του ἀνέγνωσε ἐμπεριστατωμένην καί λίαν συγκεκροτημένην εἰσήγησιν περί τοῦ πολυκρότου αὐτοῦ θέματος καί συνεζήτησε τό ὅλον θέμα μέ τούς Κληρικούς του.
ΠΗΓΗ  romfea.gr

ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗ ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ (184/2020)

Πρός
Τόν Ἱερόν Κλῆρον καί
τόν Χριστώνυμον Λαόν
τῆς καθ΄ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων
«Δεῦτε τοῦ Δεσπότου τά ἔνδοξα, Χριστοῦ
Ὀνομαστήρια, ἐν ἁγιότητι πανηγυρίσωμεν·
Ἰησοῦς γάρ θεοπρεπῶς, ἀνηγόρευται σήμερον…»
                   (Τροπάριον θ’ ᾠδῆς Κανόνος Περιτομῆς τοῦ Κυρίου)

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί καί Συλλειτουργοί,
Ἀδελφοί μου Χριστιανοί, Τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά·
Εὐλογημένον, εἰρηνικόν καί σωτήριον τό νέον ἔτος 2020!
Ἡ εἴσοδός μας εἰς τό νέο πολιτικό ἔτος γίνεται μέ τόν ἑορτασμό δύο μεγάλων ἐκκλησιαστικῶν ἑορτῶν : Τῆς Δεσποτικῆς ἑορτῆς τῆς κατά σάρκα Περιτομῆς τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁπότε ὁ σαρκί νηπιάσας Κύριος καί Θεός μας «ὀκταήμερος κατά τήν Μητέρα καί ἄναρχος κατά τόν Πατέρα» ἐτήρησε τόν Μωσαϊκό νόμο περί περιτομῆς, περιετμήθη εἰς τήν σάρκα Του καί ἔλαβε τό ὄνομα Ἰησοῦς. «Σήμερον ὁ Δεσπότης, σαρκί περιετμήθη, καί Ἰησοῦς ἐκλήθη», ψάλλει πανηγυρικῶς ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία. Καί τῆς ἑορτῆς τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Βασιλείου Ἀρχιεπισκόπου Καισαρείας τῆς Καππαδοκίας Οὐρανοφάντορος τοῦ Μεγάλου. «Μεγάλυνον ψυχή μου, τόν ἐκ Καισαρείας Βασίλειον τόν Μέγαν», ψάλλομεν εὐφροσύνως, κατά τήν ἱεράν μνήμην του.
«Εἰς τήν Παλαιά Διαθήκη, μᾶς λέγει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἡ περιτομή καί πόνος ἦταν καί ἐγίνετο χωρίς κανένα ὄφελος, παρά μονάχα σάν σημεῖο ἀναγνωρίσεως τῶν Ἰουδαίων ἀπό τούς ἐθνικούς, τούς λοιπούς λαούς. Ἡ ἰδική μας ὅμως περιτομή (Κολοσ. β’ 11), αὐτή πού γίνεται μέ τήν Χάριν τοῦ ἁγίου Βαπτίσματος, προσφέρει ἀνώδυνη θεραπεία καί γίνεται σέ μᾶς πρόξενος μυρίων ἀγαθῶν. Μᾶς γεμίζει μέ Πνεῦμα ἅγιο. Δέν ἔχει κάποιο καθωρισμένο χρόνο, ὅπως ἡ παλαιά περιτομή.Τήν ἀχειροποίητη περιτομή εἶναι δυνατόν νά τήν δεχθῆ κανείς καί εἰς τήν νηπιακή ἡλικία, ἀλλά καί εἰς τήν γεροντική ἀκόμη. Δέν ὑποφέρουμε σωματικό πόνο, ἀλλά ἀπαλλασσόμεθα ἀπό τό βάρος τῶν ἁμαρτιῶν. Εὑρίσκουμε τήν συγχώρησι διά τά ἁμαρτήματα ὅλης τῆς ζωῆς μας» (Ε.Π.Ε. 3,662).
Καί σέ ἄλλο σημεῖο σημειώνει ὁ ἱερός Πατήρ, ὁ ἅγιος Χρυσόστομος : «Ὅλα τά τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὅπως ἡ περιτομή, τά ὁλοκαυτώματα, τά θυσιαζόμενα ζῶα, τά θυμιάματα, ἦσαν τύπος. Τώρα δέν εἶναι πιά τύπος.Τά πάντα εἶναι ἀλήθεια καί πραγματικότητα. Δέν περιορίζει κανείς τήν περιτομή εἰς τήν ἀποτομή τῆς σάρκας, ἀλλά κάνει ἀποβολή τῶν πονηρῶν σκέψεων, σταυρώνει τόν ἑαυτό του καί ἐξαφανίζει καί θυσιάζει τίς παράλογες ἐπιθυμίες» (Ε.Π.Ε. 13, 288).
Ὅσον ἀφορᾶ δέ εἰς τήν ὀνοματοδοσίαν καί τά ὀνομαστήρια τοῦ Ἰησοῦ γράφει σχετικά ὁ ἱερός Χρυσόστομος: «Ὑπάρχουν σέ μᾶς ξόρκια πνευματικά, τό ὄνομα τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ καί ἡ δύναμις τοῦ Σταυροῦ. Τό ξόρκι αὐτό βγάζει τό φίδι ἀπό τήν φωλιά του καί τό πετάει στή φωτιά, ἀλλά καί γιατρεύει τά τραύματα… Τό ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ εἶναι φοβερό καί εἰς τούς δαίμονες καί εἰς τά πάθη καί τίς ἀσθένειες. Ἄς καυχώμεθα, λοιπόν, διά τό Ὄνομα αὐτό. Μέ αὐτό ὀχυρώνουμε τόν ἑαυτό μας» (Ε.Π.Ε. 160, 598-600). Καί κάπου ἀλλοῦ ὁ χρυσορρήμων Πατήρ ἀναφέρει: «Τότε, τόν παλαιό καιρό καθένας ἔπαιρνε διάφορα ὀνόματα. Τώρα ὅλοι εἴμαστε Χριστιανοί. Ἄς μή τελοῦμε, λοιπόν, πράξεις ἀνάξιες τοῦ τιμητικοῦ αὐτοῦ ὀνόματος» (Ε.Π.Ε. 12, 810).
Τό ὄνομα Ἰησοῦς σημαίνει Σωτήρ. «Ὅλα νά τά ἐνεργῆς μέ τό ὄνομα τοῦ Κυρίου», συμβουλεύει ὁ θεῖος Χρυσόστομος. «Μέ τό ὄνομα αὐτό ἡ οἰκουμένη ἐπανῆλθε, λύθηκε ἡ τυραννία τῆς ἁμαρτίας, καταπατήθηκε ὁ διάβολος, ἄνοιξαν οἱ οὐρανοί. Ἐμεῖς μέ τό ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ ἀναγεννηθήκαμε. Ἄν ἔχουμε αὐτό τό ὄνομα, λάμπουμε. Αὐτό τό ὄνομα κάνει καί μάρτυρες καί ὁμολογητές. Ἄς τό ἔχουμε ὡς τό μεγαλύτερο δῶρο» (Ε.Π.Ε. 22, 272-274).
Ἅγιοι Πατέρες καί Ἀδελφοί,
Ἀδελφοί μου Χριστιανοί,
Ἡ πνευματική καί ἀχειροποίητος περιτομή, ἡ ὁποία κατορθώνεται μέ τό ἅγιο Βάπτισμα, ἀφ’ ἑνός καί τό γενικό ὄνομα χριστιανός, ἀλλά καί τό ἰδιαίτερο χριστιανικό μας ὄνομα, ἀφ’ ἑτέρου, μᾶς ὑπενθυμίζουν ὅτι δέν ἀνήκουμε εἰς τόν ἑαυτόν μας, ἀλλά εἰς τόν Κύριον καί Θεόν μας. Χριστιανός σημαίνει δοῦλος τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἀναγεννημένος καί ἀνακαινισμένος ἐν τῷ ἁγίῳ Βαπτίσματι καί ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι. Τό ἰδιαίτερο ὄνομά μας, τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας ἤ ἑνός τῶν Ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας μας, μᾶς παρακινεῖ εἰς μίμησιν τοῦ προσωπικοῦ μας Προστάτου. «Τιμή Μάρτυρος, μίμησις Μάρτυρος».
Τό ἅγιο Βάπτισμα καί τό ἅγιο Χρῖσμα, τό ἱερό Μυστήριο τῆς Μετανοίας καί Ἐξομολογήσεως καί τῆς Θείας Κοινωνίας, καί τά λοιπά ἅγια Μυστήρια τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας μᾶς εἰσάγουν καί μᾶς ἐνσωματώνουν εἰς τό ἅγιο Σῶμα τῆς Ἁγίας μας Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας, τῆς ὁποίας ἡ Θεία Κεφαλή εἶναι ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός. «Ἐν αὐτῷ σῳζόμεθα καί ἐν οὐδενί ἄλλῳ ἡ σωτηρία».
Καί διά τό νέο σωτήριο ἔτος, πού ἀνέτειλε καί τό ὁποῖο μᾶς ἐδωροφόρησε ὁ Πανάγαθος Κύριος, «ἐπεφάνη ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις, παιδεύουσα ἡμᾶς ἵνα, ἀρνησάμενοι τήν ἀσέβειαν καί τάς κοσμικάς ἐπιθυμίας, σωφρόνως καί δικαίως καί εὐσεβῶς ζήσωμεν ἐν τῷ νῦν αἰῶνι», κατά τόν ἅγιον Ἀπόστολον Παῦλον.
Ἡ πρόσκλησις τοῦ Σωτῆρος μας Ἰησοῦ Χριστοῦ διά στόματος τοῦ Ἀποστόλου τῶν ἐθνῶν Παύλου εἶναι διαρκής καί διαχρονική : «ἀποθώμεθα τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός».
* * *
Εἰς τούς δυσχερεῖς καί δυσχειμέρους καιρούς μας, πού κυριαρχεῖ ἡ φιλαυτία, τό ἴδιον θέλημα καί ἡ ἀποστασία ἀπό τό πανάγιο θέλημα τοῦ Θεοῦ, μέ ὅσα αὐτά συνεπάγονται, δύο ὀγκώδη προβλήματα ὑφίστανται μεταξύ ἄλλων καί δύο μεγάλοι καί σοβαροί κίνδυνοι καί ἀπειλές προβάλλουν εἰς τόν φυσικό καί τόν πνευματικό ὁρίζοντα. Τό ἕνα ὀξύ καί σημαντικό πρόβλημα, πρόβλημα μείζονος σημασίας, εἶναι ὁ ἐθνικός μας κίνδυνος, ἡ διαρκής καί ἐπιτεινόμενη ἀπειλή τῆς προσβολῆς καί ἐπιβουλῆς τῆς ἐδαφικῆς καί ἐθνικῆς μας ἀκεραιότητος ἀπό τούς ἐξ ἀνατολῶν ἀδυσωπήτους ἐχθρούς μας, οἱ ὁποῖοι προκλητικῶς καί ἐν ψυχρῷ καταπατοῦν καί παραβιάζουν ἐπίσημες συνθῆκες κάι συμφωνίες, τά ἐθνικά μας δικαιώματα καί τό διεθνές δίκαιον. Καί δικαίως οἱ κυβερνῶντες τό ἔθνος μας ἀπαιτοῦν σεβασμό καί συμμόρφωσιν τῶν ἀντιπάλων μας πρός τούς κανόνας καί τούς νόμους τῆς καλῆς γειτονίας. Προασπίζονται καί διεκδικοῦν τά νόμιμα δικαιώματα καί τήν ἐδαφική ἀκεραιότητα τῆς πατρίδος μας. Ἡ βία, ἡ ἀδικία καί οἱ παράνομες ἀξιώσεις, ὅσο ὑπάρχουν, δημιουργοῦν ταραχές, ἀκαταστασίες καί πολέμους. Τό ἄλλο πιό ἐπικίνδυνο καί ἀνησυχητικό πρόβλημα εἶναι τό διογκωμένο γνωστό οὐκρανικό ζήτημα τῆς ἀντικανονικῶς δοθείσης «Αὐτοκεφαλίας». Αὐτός εἶναι ὁ ἀνυπολογίστων διαστάσεων πνευματικός κίνδυνος ἐμβαθύνσεως καί παγιώσεως τοῦ διαφαινομένου σχίσματος εἰς τάς κατά τόπους Αὐτοκεφάλους Ὀρθοδόξους Ἐκκλησίας, ἐάν μή ἐγκαίρως, κανονικῶς καί ἀποφασιστικῶς δέν λυθῆ πανορθοδόξως τό περίπλοκον αὐτό καί ἐκ τῆς φύσεώς του δυσεπίλυτον κανονικό καί ἐκκλησιολογικό ζήτημα. Δέν θά κουρασθοῦμε νά τό τονίζωμε αὐτό.
Πανταχόθεν ἀκούονται φωνές ἀνησυχητικές, ἔμπονες καί ἀγωνιώδεις διά τήν παρατεινομένη ἀντικανονική πορεία καί ἐξέλιξιν τοῦ φλέγοντος αὐτοῦ Οὐκρανικοῦ ζητήματος. Ἄς μοῦ ἐπιτραπῆ νά ἑστιάσω τήν προσοχήν σας εἰς τά περισπούδαστα κείμενα δύο καταξιωμένων πολιῶν Ἀρχιερέων τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας, τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀλβανίας κ.Ἀναστασίου, μέ τήν ἱεροκανονικήν κατοχύρωσιν ἐν τῇ περί αὐτόν Ἱερᾷ Συνόδῳ τῆς ἀντικανονικότητος τῆς δοθείσης εἰς τάς δύο μερίδας τῶν σχισματικῶν, ἀκοινωνήτων, καθῃρημένων καί ἀχειροτονήτων τῆς Οὐκρανίας «Αὐτοκεφαλίας» καί τήν πρόσφατον ἔκκλησιν αὐτοῦ πρός πανορθόδοξον διευθέτησιν τοῦ ἀνακύψαντος ζητήματος, καί τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἠλείας κ.Γερμανοῦ, ὁ ὁποῖος σθεναρῶς ἐτάχθη ἐν τῇ ἐκτάκτῳ Συνεδριάσει τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (12-10-2019) ὑπέρ τῆς ἀναβολῆς τῆς συζητήσεως καί λήψεως ἀποφάσεως διά τό Οὐκρανικό ζήτημα εἰς εὐθετώτερον χρόνον, καί ἐν τῇ προσφάτῳ Ἱερατικῇ Συνάξει τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς του ἀνέγνωσε ἐμπεριστατωμένην καί λίαν συγκεκροτημένην εἰσήγησιν περί τοῦ πολυκρότου αὐτοῦ θέματος καί συνεζήτησε τό ὅλον θέμα μέ τούς Κληρικούς του.
Ἀδελφοί μου,
Εὔχομαι ταπεινῶς καί ἀπό καρδίας νά ἐπιλυθοῦν καί διευθετηθοῦν τό συντομώτερο κατά τόν καλύτερο καί πλέον θεάρεστο τρόπο ἀμφότερα τά καυτά αὐτά καί κρίσιμα θέματα, τό ἐθνικό καί τό ἐκκλησιαστικό, ἐντός τοῦ ἀρχομένου νέου σωτηρίου ἔτους 2020, εἰς δόξαν Θεοῦ καί ἐπ’ ἀγαθῷ τῆς δοκιμαζομένης καί ἐμπεριστάτου Ἑλληνορθοδόξου Πατρίδος μας. Ἡ δέ Χάρις, ἡ εὐλογία καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ νά κυκλώσουν τάς καρδίας μας καί νά μᾶς περιφρουρήσουν στό δύσκολο δρόμο τῆς ζωῆς, ἀλλά καί τῆς πνευματικῆς ἐν Χριστῷ πορείας καί ζωῆς.
Εἰς τούς ἁπανταχοῦ τῆς γῆς διαβιοῦντας Κυθηρίους καί Ἀντικυθηρίους ἀδελφούς μας, καί ἰδιαίτερα εἰς τούς προσφιλεῖς μας ναυτικούς, πού διασχίζουν τίς θάλασσες, ἀπευθύνουμε τίς πατρικές μας πρωτοχρονιάτικες εὐχές καί εὐλογίες, νά ἔχουν καλήν ὑγιεία, ὑπομονή καί καρτερία καί νά ἐπιστρέψουν «εἰς τά οἰκεῖα μετά χαρᾶς».
Καί ἐπί τούτοις, διατελοῦμεν,
Μετά πατρικῶν εὐχῶν καί εὐλογιῶν
Ὁ Μητροπολίτης

† Ὁ Κυθήρων & Ἀντικυθήρων Σεραφείμ

Η κοπή της Βασιλόπιτας, ένα έθιμο με πολύ παλιές ρίζες


Η Βασιλόπιτα έλκει την καταγωγή της από τους εορταστικούς άρτους που παρασκευάζονταν κατά τις αρχαίες ελληνικές γιορτές ως προσφορές προς τους Θεούς. Η συνήθεια πέρασε στους Ρωμαίους και διατηρήθηκε στους πληθυσμούς της περιοχής ακόμα και μετά την εξάπλωση του Χριστιανισμού. Η ονομασία όμως της δημοφιλούς πρωτοχρονιάτικης πίτας μας, αλλά και το έθιμο της τοποθέτησης φλουριού, οφείλονται στον Άγιο (Μέγα) Βασίλειο.
Σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση, όταν ο Άγιος Βασίλειος ήταν Επίσκοπος στην Καισάρεια, ο τότε Έπαρχος της Καππαδοκίας πήγε να εισπράξει φόρους. Οι φοβισμένοι κάτοικοι ακολουθώντας την προτροπή του Αγίου μάζεψαν ό,τι πολύτιμο είχαν και βγήκαν με τον δεσπότη τους να προϋπαντήσουν τον έπαρχο. Ο Άγιος Βασίλειος με την πειθώ του και την εμφάνισή του έπεισε τον έπαρχο να μην πάρει τα τιμαλφή τον κατοίκων. Έτσι ανέκυψε το πρόβλημα της επιστροφής των δώρων στους ιδιοκτήτες τους. Ο Άγιος σκέφτηκε και προέτρεψε τους κατοίκους να παρασκευάσουν μικρές πίτες και έβαλε μέσα σε κάθε μια ένα αντικείμενο. Με θαυματουργό τρόπο καθένας πήρε ό,τι είχε προσφέρει. Η παράδοση αυτή αγαπήθηκε πολύ από τους πληθυσμούς της Μικράς Ασίας όπου ο Άγιος ήταν ιδιαίτερα οικείος.

Το έθιμο έχει διάφορες παραλλαγές ανά την ελληνική επικράτεια. Γλυκές Βασιλόπιτες συνήθιζαν κυρίως στα αστικά κέντρα, ενώ σε αγροτικές περιοχές συναντούσε κανείς πολύ συχνά αλμυρές πίτες. Στη Θεσσαλία για παράδειγμα έφτιαχναν μια πίτα με φύλλα. Έβαζαν μέσα ένα κέρμα, κλήμα, τριφύλλι, καλαμπόκι, σιτάρι, φασόλι και άχυρο σύμβολα της κύριας ασχολίας των μελών της οικογένειας. Η πίτα κοβόταν το μεσημέρι μετά το φαγητό και μερίδιο είχαν όλα τα μέλη, κατά σειράν ηλικίας, καθώς και οι ξενιτεμένοι, οι φιλοξενούμενοι και το σπίτι.

Η Βασιλόπιτα στην Ήπειρο, τη Μακεδονία κ.α. είναι τυρόπιτα ή κρεατόπιτα, ενώ στους πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία γλύκισμα ή γλυκό ψωμί ζυμωμένο με διάφορα μυρωδικά. Οι Σαρακατσάνοι έφτιαχναν την πίτα το πρωί της παραμονής ανακατώνοντας μέσα στο ζυμάρι γάλα, βούτυρο και μέλι ή ζάχαρη και την έτρωγαν ανήμερα του Αγίου Βασιλείου για να πάει καλά η χρονιά.

Σε μερικούς τόπους, όπως στην Κάρπαθο και τη Σκύρο, έπλαθαν ξεχωριστή πίτα για τα μεγάλα ζώα, τους πολύτιμους συνεργάτες του νοικοκύρη στον καθημερινό μόχθο, την οποία ονόμαζαν «βουόπιτα» ή «βοδόκλουρα» και θριμματισμένη, με λίγο αλάτι, τους την τάιζαν ανήμερα της πρωτοχρονιάς. Στα Χάσια, ξεχωριστή πίτα έπλαθαν και για τον τσομπάνο, τον βοσκό των προβάτων.

Στην αρχοντική Σιάτιστα η παράδοση ήθελε δύο βασιλόπιτες. Μια γλυκιά και μια αλμυρή με φύλλα. Την γλυκιά έκοβαν τα μεσάνυχτα, στην αλλαγή του χρόνου, για να τους φέρει γλυκές μέρες. Την αλμυρή, που περιείχε και το ασημένιο νόμισμα, «το δώρο», όπως το έλεγαν, την ονόμαζαν «του σπιτιού», την έκοβαν στο εορταστικό μεσημεριανό τραπέζι της πρωτοχρονιάς, και ο τυχερός άναβε με το νόμισμα λαμπάδα για το καλό όλης της οικογένειας. Η πίτα εκείνη περιείχε επί πλέον και σταυρουδάκι από χλωρά κλαράκια για υγεία και ευτυχία. (με πληροφορίες από το agioritikovima.gr)

Σε πολλές περιοχές κόβεται πρώτο το κομμάτι του Χριστού, δεύτερο της Παναγίας, τρίτο του Αγίου Βασίλη και ακολουθούν τα μέλη της οικογένειας. Στο αστικό πλαίσιο εμφανίζεται και το κομμάτι του φτωχού. Οι πίτες μπορούσαν να κρύβουν και άλλα «γουρλίδικα» στοιχεία εκτός από φλουρί. Η οικογένεια γύριζε την πίτα πάνω στο τραπέζι, ώστε το τυχερό του καθενός να έρθει μπροστά του. Το κέρμα έφερνε λεφτά, το κλήμα κρασιά, το τριφύλλι πρόβατα κ.ο.κ. Σε κάποιες αγροτικές περιοχές θεωρείτο πως ανάλογα με το είδος του φυτού που έβρισκε το κάθε μέλος της οικογένειας θα έπρεπε να μεριμνά ιδιαίτερα για τη συγκεκριμένη καλλιέργεια κατά τη διάρκεια της νέας χρονιάς.

Όποια και αν είναι η παραλλαγή του εθίμου, ένα είναι σίγουρο: Η Βασιλόπιτα δε θα λείψει από το πρωτοχρονιάτικο τραπέζι! Και για να σας βοηθήσουμε να βρείτε την πίτα που επιθυμείτε, αν ψάχνετε για Σμυρνέικη Βασιλόπιτα πατήστε εδώ, αν ψάχνετε για Πολίτικη πατήστε εδώ και αν θέλετε να πάρετε διάφορες ιδέες δείτε εδώ.

ΠΗΓΗ  icookgreek.com