Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

Οι διαδρομές του Λέοντα των Κυθήρων

Σηματοδοτώντας την αρχή της τελευταίας πράξης της περιπέτειας του Αρχαιολογικού Μουσείο Κυθήρων, την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013, ο Λέων των Κυθήρων μεταφέρθηκε από τις αποθήκες του μουσείου στην Αίθουσα των Οικοσήμων, στο Κάστρο Χώρας. Ο αρχαϊκός Λέων, σαφώς το εντιποσιακότερο και ποιό γνωστό από τα εκθεματα του μουσείου, είχε τοποθετηθεί το 1660 στην είσωδο του Κάστρου της Χώρας από τους Ενετούς. Τη δύσκολη μεταφορά του βάρους 650 κιλών γλυπτού ανέλαβε ο προϊστάμενος του Τμήματος Συντήρησης Γλυπτών του Μουσείου Πειραιώς, Γιάννης Σαμαντάς, υπό την επίβλεψη της αρχαιολόγου Στέλλας Χρυσουλάκη· τρεις φορές χρειάσθηκε να στηθούν σκαλωσιές κατά τη διάρκεια της μετακόμισης μέχρι να σταθεί επιτέλους στη βάση του. Οι φωτογραφίες που δημοσιεύονται στο Φωτογραφικό Αρχείο του ΤΡΙΠΕΛΑΓΟΥ εικονογραφούν την τελευταία αυτή φάση.

Στις 28/10/2004, η εφημερίδα Καθημερινή είχε γράψει πως «μια παράξενη περιπέτεια περίμενε το μαρμάρινο λιοντάρι που κοσμούσε το φρούριο των Κυθήρων, το οποίο δεν ήταν ενετική αλλά αρχαιοελληνική δημιουργία, μάλλον από την αρχαία πόλη Σκάνδεια. Στις 6 Ιουνίου 1941, ο Γερμανός διοικητής Brunz – μάλλον έπειτα από υπόδειξη συγγενή του αρχαιολόγου – κατέβασε το μαρμάρινο λιοντάρι και το έστειλε στη Γερμανία. Οπως μας είπε ο ιστορικός Hagen Fleischer, μέσα στη δίνη της κατάρρευσης της ναζιστικής Γερμανίας, το λιοντάρι βρέθηκε παραπεταμένο σε μια πόλη στα ανατολικά της χώρας.

Μετά το τέλος του πολέμου οι ντόπιοι έλεγαν ότι είναι από κάποιο νησί του Αιγαίου, χωρίς όμως να ξέρουν ποιο. Φωτογραφίες του ξεριζωμένου λέοντος έφτασαν στην Πέργαμο, όπου ο Γερμανός καθηγητής αναγνώρισε τον κλεμμένο φρουρό των Κυθήρων.

Το αίτημα της επιστροφής έμοιαζε έτοιμο να διατυπωθεί, μόνο που υπήρχε μια… λεπτομέρεια. Το μετεμφυλιακό ελληνικό κράτος δεν είχε διπλωματικές σχέσεις με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, στην επικράτεια της οποίας βρισκόταν το λιοντάρι. Οι Ανατολικογερμανοί όμως, σε μια ένδειξη καλής θέλησης, το επέστρεψαν». πηγή /tripelago.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΥΘΗΡΩΝ «ΕΛΙΑ, ΤΟ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ ΔΕΝΔΡΟ»

H θέση που κατέχει η καλλιέργεια της ελιάς στη ζωή των Κυθήρων είναι μοναδική και αναντικατάστατη. Ενώ επί αιώνες αποτελούσε τη βάση της αγροτικής παραγωγής του νησιού, η οικονομική της σημασία άρχισε να φθίνει προς τα τέλη του 20ου αιώνα. Παρέμεινε όμως βαθιά ριζωμένη στη ψυχοσύνθεση των Κυθηρίων, με αποτέλεσμα για πολλές οικογένειες η καλλιέργεια των πατρογονικών ελαιώνων, η συγκομιδή της ελιάς και η παρασκευή του «λαδιού της χρονιάς» να μην είναι πια θέμα οικονομικής ανάγκης, παρά αναπόσπαστο μέρος της παράδοσης και άρα και πολιτισμικής των ταυτότητας. Σήμερα βέβαια, ενόψει της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα και η οποία δεν δείχνει διάθεση να υποχωρήσει, η αξία της ελιάς και του λαδιού, είτε εισοδηματικά είτε ως απαραίτητο συμπλήρωμα στη διατροφή της οικογένειας, έρχεται να προστεθεί στη συμβολική ιδιότητα του δένδρου .
 Τον μοναδικό αυτό ρόλο θέλησε να τιμήσει και να καταγράψει η Πολιτιστική Εταιρεία Κυθήρων με τη φωτογραφική έκθεση «Ελιά, το ευλογημένο δένδρο» που διοργάνωσε σε συνεργασία με τον Δήμο Κυθήρων. Η έκθεση θα εγκαινιασθεί το Σάββατο 2 Μαΐου και ώρα 8.00 μμ στον Κυθηραϊκό Σύνδεσμο στη Χώρα, όπου και θα παραμείνει μέχρι τις 10 Μαΐου. Σε δεύτερη φάση θα παρουσιασθεί πάλι το καλοκαίρι στο Μερκάτο Χώρας από 1 Ιουλίου μέχρι 8 Αυγούστου.
 
 Στην έκκληση της Πολιτιστικής Εταιρείας για ανοιχτή συμμετοχή στην έκθεση ανταποκρίθηκαν πολλοί Κυθήριοι αλλά και ξένοι φίλοι των Κυθήρων, μικροί και μεγάλοι, ερασιτέχνες και επαγγελματίες, με εξαιρετικά ενδιαφέρουσες συμμετοχές από όλες τις φάσεις της καλλιέργειας και συγκομιδής της ελιάς και της παραγωγής λαδιού. Πολλοί γοητεύθηκαν από τα τοπία των ελαιώνων του νησιού, ενώ άλλοι αντιμετώπισαν την ελιά ως γλυπτό της φύσης, ψάχνοντας να αποτυπώσουν την ιδιαίτερη ομορφιά του δένδρου.
 
 Στην έκθεση συμμετέχουν με φωτογραφίες οι John Vanges, Giona Bridler, Δημοτικό Σχολείο Καρβουνάδας (Β’ & Γ’ τάξεις), Andre Dolbeau, Kalie Zervos, Γιώργος Καλλίγερος, Δημήτρης Καλλίγερος, Μιχάλης Κουλιέρης, Δημήτρης Κουτραφούρης, Rob Oudshoorn, Μιχάλης Πετρόπουλος, Μιχάλης Πρωτοψάλτης, René Rötheli, Σταματική Σαμίου, Αλεξάνδρα Σκοτίδα, Anita Snippe, Γιάννης Σταθάτος, J.M. Stratigos, Andreas Theisen-Menn, Φοίβος Τσαραβόπουλος και Μανώλης Φατσέας (Φουριάρης), και με βίντεο οι Γιώργος Διδυμιώτης και Μαρία Σχινά. Την έκθεση επιμελήθηκε ο Γιάννης Σταθάτος, καλλιτεχνικός διευθυντής των Φωτογραφικών Συναντήσεων Κυθήρων.

Ο ΑΓΙΟΣ ΓΙΩΡΓΗΣ Ο ΔΡΑΚΟΝΤΟΚΤΟΝΟΣ

Ο κατεξοχήν άγιος της Ρωμιοσύνης, η έκφραση της ελευθερίας και της παλικαριάς. Η εσωτερική και εξωτερική λεβεντιά του αγίου παραπέμπει στα ωραιότερα πρότυπα του Ελληνικού λαού, στον Ηρακλή, στο Μεγαλέξανδρο, στο Διγενή, στον Ερωτόκριτο στον Καραϊσκάκη, τον κατεξοχήν τροπαιοφόρο ήρωα μέσα στους άλλους φημισμένους πολέμαρχους του ιερού αγώνα. Ο μύθος της δρακοντοκτονίας ήταν άγνωστος στο συναξάρι και στην εικόνα του αγίου μέχρι το 12ο αι που ο άγιος απεικονιζόταν σαν απλός στρατιωτικός άγιος. Μετά το 12ο αι. συνδέθηκε με τον πανάρχαιο μύθο της δρακοντοκτονίας, ο οποίος έγινε δεκτός από την επίσημη θρησκεία, πέρασε στα αγιολογικά κείμενα, καθιερώθηκε και συνετέλεσε ώστε να γίνει τόσο δημοφιλής ο άγιος Γιώργης. Εξ άλλου πολλά στοιχεία των αρχαίων Ελληνικών μύθων πέρασαν σε χριστιανούς αγίους και επιβιώσανε στα αγιολογικά κείμενα. Από το μύθο του Απόλλωνα που σκότωσε τη Δράκαινα στους Δελφούς, μέχρι τον Ηρακλή που απελευθέρωσε την Ησιόνη και τον Περσέα που λύτρωσε την Ανδρομέδα ο Ελληνικός λαός δείχνει πόσο θαυμάζει και τιμά τη λεβεντιά, την αντρειωσύνη και τις ιπποτικές αρετές. Ανέκαθεν στη μορφή του αγίου Γεωργίου ο δοκιμασμένος Ελληνικός λαός έβλεπε τον ελευθερωτή από τις δυνάμεις του κακού γι αυτό και τον απεικόνιζαν στις σημαίες τους.
 Ο Άγιος Γιώργης σε Βυζαντινή τοιχογραφία από το φερώνυμο ναό στο Μέσα Βούργο.
 Βυζαντινή τοιχογραφία του αγίου Γεωργίου από το ναό του Αγίου Βλάση στα Κύθηρα.
Πηγή 
Eleni Harou

Εσπερινός του Αγίου Γεωργίου στο Κάστρο Γερακίου

  

  2  Με ιδιαίτερη κατάνυξη και ευλάβεια έγινε και φέτος ο εσπερινός προς τιμή του Αγίου Γεωργίου στο Κάστρο Γερακίου.

Τρίωρο "λουκέτο" στους Δήμους την Παρασκευή - Οι κινητοποιήσεις

Η Κ.Ε.Δ.Ε., ενόψει της συζήτησης, σήμερα, στην αρμόδια Επιτροπή στη Βουλή και την αυριανή ψήφιση από την Ολομέλεια, της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, που αφορά τη δέσμευση των ταμειακών διαθεσίμων Φορέων του Δημοσίου και της Αυτοδιοίκησης, αποφάσισε μία σειρά κινητοποιήσεων, μεταξύ των οποίων, περιλαμβάνεται και τρίωρο συμβολικό "λουκέτο" στους Δήμους της Χώρας και τις Υπηρεσίες αυτών, την Παρασκευή, από τις 12 έως τις 3 το μεσημέρι, με εξαίρεση τις Κοινωνικές Υπηρεσίες, με τους εργαζόμενους να παραμένουν έξω από τα Δημοτικά Καταστήματα, ως ένδειξη συμπαράστασης και στήριξης στις κινητοποιήσεις της Αυτοδιοίκησης.

 
Επίσης,
  • Σήμερα, Πέμπτη 23 Απριλίου, στις 6.30 μ.μ. ,αντιπροσωπεία της Κ.Ε.Δ.Ε. θα παρευρεθεί στη συνεδρίαση της Επιτροπής της Βουλής, όπου ο Πρόεδρος Γ. Πατούλης θα παρουσιάσει ενώπιον των Βουλευτών της Επιτροπής τις θέσεις της Κ.Ε.Δ.Ε., σχετικά με το περιεχόμενο της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου.
  • Αύριο, Παρασκευή 24 Απριλίου 2015, στις 11.30 π.μ., το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. και Δήμαρχοι από όλη τη Χώρα θα συγκεντρωθούν στη Βουλή, προκειμένου να επιδώσουν στο Προεδρείο της και στους Πολιτικούς Αρχηγούς όλων των Κομμάτων το Ψήφισμα της Κ.Ε.Δ.Ε., καθώς και αναλυτικό υπόμνημα με τις θέσεις της, ενόψει της ψήφισης της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου στην Ολομέλεια της Βουλής, που συνεδριάζει για το σκοπό αυτό στις 12 το μεσημέρι.
Τέλος, παραμένει το αίτημα της Κ.Ε.Δ.Ε. για συνάντησή μας με τον Πρωθυπουργό, «προκειμένου να ενημερωθούμε με υπεύθυνο και ειλικρινή τρόπο για την πραγματική κατάσταση της οικονομίας, προκειμένου η Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού να συμβάλλει με κάθε τρόπο στην εθνική προσπάθεια για ξεπέρασμα της κρίσης» όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
---------------------------
Πηγή: ΑΜΠΕ
----------------------------