Σάββατο 23 Απριλίου 2016

ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΒΑΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.


Από την Κυριακή των Βαΐων αρχίζει ουσιαστικά η Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών.  Κατά την σημερινή ημέρα εορτάζεται η ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα όπου, κατά τους Άγιους Ευαγγελιστές, οι Ιουδαίοι Τον υποδέχθηκαν κρατώντας βάια ή βάγια (κλάδους φοινίκων) και απλώνοντας στο έδαφος τα φορέματά τους ζητωκραύγαζαν «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου». 
Ήθη και Έθιμα

Σε ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, όλοι οι Ναοί στολίζονται με κλαδιά από βάγια, από φοίνικες δηλαδή ή από άλλα νικητήρια φυτά, όπως δάφνη, ιτιά, μυρτιά και ελιά. 
Μετά τη Λειτουργία μοιράζονται στους πιστούς. Στις φωτό από την Εκκλησία της Παναγίας στο Ναύπλιο όπου από νωρίς του Σαββάτου του Λαζάρου κυρίως γυναίκες ετοιμάζουν τα βάγια μέσα σε καλάθια για να είναι έτοιμα την Κυριακή.

Η Εκκλησία μας καθιέρωσε ήδη από τον 9ο αιώνα το έθιμο αυτό μια και όπως αναφέρει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης «όχλος πολύς…έλαβον τα βαΐα των φοινίκων και εξήλθον εις υπάντησιν αυτώ».


Σημειώνεται ότι στις πρώτες Εκκλησίες εορτάζονταν η μνήμη αυτή με αναπαράσταση του γεγονότος. Συγκεκριμένα στους Αγίους Τόπους κατά τον 4ο αιώνα ο Επίσκοπος ξεκινώντας με πομπή από το Όρος των Ελαιών εισέρχονταν στα Ιεροσόλυμα επί «πώλου όνου» περιστοιχιζόμενος από τον κλήρο ενώ οι πιστοί προπορεύονταν κρατώντας κλάδους φοινίκων.


Στους βυζαντινούς χρόνους τελούνταν ο λεγόμενος «περίπατος του Αυτοκράτορα» όπου η πομπή ξεκινούσε από τα ανάκτορα στην οποία συμμετείχε ο αυτοκράτορας κρατώντας την Εικόνα του Χριστού πλαισιωμένος από το ιερατείο όπου και κατέληγε στην Αγιά Σοφιά. Της αυτοκρατορικής αυτής πομπής προηγούνταν ο λαμπαδάριος ο οποίος έψελνε «Εξέλθατε έθνη και θεώσασθε σήμερον τον βασιλέα των ουρανών…».


Σύμφωνα με την μαρτυρία του Βαλσαμώνα στο τέλος της Εορτής ο μεν Αυτοκράτορας διένειμε ιδιόχειρα βάγια και Σταυρούς, ο δε Πατριάρχης κεριά για την Μεγάλη Εβδομάδα.


Ο ΑΓΙΟΣ ΓΙΩΡΓΗΣ Ο ΔΡΑΚΟΝΤΟΚΤΟΝΟΣ

Ο Άγιος Γιώργης σε Βυζαντινή τοιχογραφία από το φερώνυμο ναό στο Μέσα Βούργο.
Ο ΑΓΙΟΣ ΓΙΩΡΓΗΣ Ο ΔΡΑΚΟΝΤΟΚΤΟΝΟΣ
Ο κατεξοχήν άγιος της Ρωμιοσύνης, η έκφραση της ελευθερίας και της παλικαριάς. Η εσωτερική και εξωτερική λεβεντιά του αγίου παραπέμπει στα ωραιότερα πρότυπα του Ελληνικού λαού, στον Ηρακλή, στο Μεγαλέξανδρο, στο Διγενή, στον Ερωτόκριτο στον Καραϊσκάκη, τον κατεξοχήν τροπαιοφόρο ήρωα μέσα στους άλλους φημισμένους πολέμαρχους του ιερού αγώνα. Ο μύθος της δρακοντοκτονίας ήταν άγνωστος στο συναξάρι και στην εικόνα του αγίου μέχρι το 12ο αι που ο άγιος απεικονιζόταν σαν απλός στρατιωτικός άγιος. Μετά το 12ο αι. συνδέθηκε με τον πανάρχαιο μύθο της δρακοντοκτονίας, ο οποίος έγινε δεκτός από την επίσημη θρησκεία, πέρασε στα αγιολογικά κείμενα, καθιερώθηκε και συνετέλεσε ώστε να γίνει τόσο δημοφιλής ο άγιος Γιώργης. Εξ άλλου πολλά στοιχεία των αρχαίων Ελληνικών μύθων πέρασαν σε χριστιανούς αγίους και επιβιώσανε στα αγιολογικά κείμενα. Από το μύθο του Απόλλωνα που σκότωσε τη Δράκαινα στους Δελφούς, μέχρι τον Ηρακλή που απελευθέρωσε την Ησιόνη και τον Περσέα που λύτρωσε την Ανδρομέδα ο Ελληνικός λαός δείχνει πόσο θαυμάζει και τιμά τη λεβεντιά, την αντρειωσύνη και τις ιπποτικές αρετές. Ανέκαθεν στη μορφή του αγίου Γεωργίου ο δοκιμασμένος Ελληνικός λαός έβλεπε τον ελευθερωτή από τις δυνάμεις του κακού γι αυτό και τον απεικόνιζαν στις σημαίες τους.


Πηγή  Eleni Harou
Βυζαντινή τοιχογραφία του αγίου Γεωργίου από το ναό του Αγίου Βλάση στα Κύθηρα.
Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, από τους δημοφιλέστερους ήρωες της Επανάστασης πάλαιψε όπως ο άγιος Γιώργης με τις δυνάμεις του κακού.
Μεταβυζαντινή εικόνα του αγίου Γεωργίου από το μουσείο Μπενάκη, έργο του Εμμανουήλ Τζάννε. (17ος αι.) Η μπέρτα του αγίου, "το αναπετάριν" κυματίζει και συμβολίζει την γενναιότητα και την ορμή του παλικαριού.
Η παράσταση του Μεγαλέξανδρου έφιππου με το κοντάρι στην ένταση της μάχης της Ισσού, παραπέμπει σε εικόνες του αγίου Γεωργίου.



Ε/Γ-Ο/Γ ΠΟΡΦΥΡΟΥΣΑ .ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Σας ενημερώνουμε οτι"κατά την διάρκεια"των Εορτών του Πάσχα θα πραγματοποιηθούν και έκτακτα δρομολόγια προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.Σας ευχόμαστε Καλό Πάσχα !

Εκτεταμένη αστυνομική επιχείρηση για την αντιμετώπιση της εγκληματικότητας στην Περιφέρεια Πελοποννήσου

Συνελήφθησαν πενήντα εννέα (59) άτομα, προσήχθησαν εκατόν σαράντα (140) και έγινε έλεγχος σε εννιακόσια δύο (902)

Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε επτακόσια δεκατρία (713) οχήματα, ενώ βεβαιώθηκαν συνολικά τριακόσιες δεκαεννέα (319) παραβάσεις

Εξιχνιάστηκε μία περίπτωση κλοπής στην Αργολίδα και μία περίπτωση κλοπής στη Λακωνία

Οι αστυνομικοί έλεγχοι στοχεύουν στην πρόληψη και στην καταστολή της εγκληματικότητας, αλλά και στην εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών

Στο πλαίσιο αντιμετώπισης της εγκληματικότητας, καθώς και της διαμόρφωσης ασφαλών συνθηκών διαβίωσης των πολιτών, πραγματοποιήθηκε χθες (23.4.2016), εκτεταμένη αστυνομική επιχείρηση στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Η επιχείρηση οργανώθηκε και υλοποιήθηκε από τις Διευθύνσεις Αστυνομίας Αργολίδας, Αρκαδίας, Κορινθίας, Λακωνίας και Μεσσηνίας, σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Πελοποννήσου.

Κατά τη διάρκεια της επιχείρησης, έγιναν έλεγχοι σε εννιακόσια δύο (902) άτομα, εκ των οποίων επτακόσια τέσσερα (704) ήταν ημεδαποί και εκατόν ενενήντα οκτώ (198) ήταν αλλοδαποί, καθώς και σε επτακόσια δεκατρία (713) οχήματα.

Επιπλέον, προσήχθησαν εκατόν σαράντα (140) άτομα, από τα οποία ογδόντα (80) ήταν ημεδαποί και εξήντα (60) ήταν αλλοδαποί, ενώ συνελήφθησαν πενήντα εννέα (59) άτομα.

Πιο αναλυτικά συνελήφθησαν:

  • Ένας (1) αλλοδαπός στην Αργολίδα, για παράβαση της νομοθεσίας για τα όπλα.

  • Δύο (2) ημεδαποί στην Αργολίδα, για κλοπή ηλεκτρικής ενέργειας.

  • Τρεις (3) ημεδαποί και ένας (1) αλλοδαπός στην Αργολίδα, για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

  • Δύο (2) ημεδαποί και ένας (1) αλλοδαπός στην Αργολίδα, για παραβάσεις του Υγειονομικού Κανονισμού.

  • Τρεις (3) αλλοδαποί στην Αργολίδα, οι οποίοι διέμεναν παράνομα στη χώρα και σε βάρος τους θα κινηθεί η διοικητική διαδικασία επιστροφής τους.

  • Ένας (1) ημεδαπός στην Αρκαδία, για παράνομο υπαίθριο εμπόριο.

  • Ένας (1) ημεδαπός στην Αρκαδία, για παράβαση της νομοθεσίας περί προστασίας των δημοσίων κτημάτων.

  • Ένας (1) ημεδαπός στην Αρκαδία, για παραβάσεις της νομοθεσίας για τα όπλα και του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

  • Δύο (2) ημεδαποί στην Αρκαδία, για παράβαση της νομοθεσίας περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας.

ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ – ΤΙ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ ΣΗΜΕΡΑ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ – ΤΑ ΕΘΙΜΑ

Σήμερα Σάββατο,   η εκκλησία γιορτάζει  την  Ανάσταση του φίλου του Χριστού,  Λαζάρου.
Το όνομα «Λάζαρος» είναι εξελληνισμένος τύπος του εβραϊκού Ελεάζαρ.
Ο Λάζαρος, ο επονομαζόμενος Δίκαιος και Τετραήμερος, ήταν αδελφός της Μάρθας και της Μαρίας (η γυναίκα που άλειψε με μύρο τα πόδια του Ιησού λίγες ημέρες πριν από τη σταύρωση και στη συνέχεια τα σπόγγισε με τα μαλλιά της), με τις οποίες ζούσε στη Βηθανία, κοντά στα Ιεροσόλυμα. Στο σπίτι τους είχε φιλοξενηθεί επανειλημμένα ο Χριστός, όταν περνούσε από την περιοχή, με κατεύθυνση προς την Ιερουσαλήμ.
Κατά την Καινή Διαθήκη (Ιωάννου ια’ 1-44), μια μέρα ο Λάζαρος αρρώστησε βαριά και πέθανε. Οι αδελφές του ειδοποίησαν τον Ιησού ότι ο φίλος του ασθενεί βαρέως, αλλά εκείνος καθυστέρησε να έλθει. Στους μαθητές του είπε ότι ο φίλος του κοιμήθηκε και ότι θα μεταβεί στη Βηθανία για να τον ξυπνήσει. Όταν έφθασε στη Βηθανία με τους μαθητές του, η Μαρία του παραπονέθηκε ότι αν ερχόταν εγκαίρως δεν θα πέθαινε ο αδελφός της.
Όταν έφθασε στο μνημείο ο Ιησούς, δάκρυσε και διέταξε να βγάλουν την ταφόπλακα. Τότε ύψωσε τα μάτια του στον ουρανό, ευχαρίστησε τον Θεό και Πατέρα και με μεγάλη φωνή είπε: «Λάζαρε δεύρο έξω!»( Λάζαρε, βγές έξω). Αμέσως βγήκε έξω τυλιγμένος με τα σάβανα ο τετραήμερος νεκρός μπροστά στο πλήθος που παρακολουθούσε και ο Ιησούς ζήτησε να του λύσουν τα σάβανα και να πάει σπίτι του. (Ιωαν. ια΄,44).
Η αρχαία παράδοση λέγει ότι τότε ο Λάζαρος ήταν 30 χρονών και έζησε άλλα 30 χρόνια. Τελείωσε το επίγειο βίο του στην Κύπρο το έτος 63 μ.Χ. και ο τάφος του στην πόλη των Κιτιέων έγραφε: «Λάζαρος ο τετραήμερος και φίλος του Χριστού».
Το έτος 890μ.Χ. μετακομίσθηκε το ιερό λείψανό του στην Κωνσταντινούπολη από τον αυτοκράτορα Λέοντα το σοφό, ο οποίος συνέθεσε τα ιδιόμελα στον εσπερινό του Λαζάρου: Κύριε, Λαζάρου θέλων τάφον ιδείν, κλπ
Η Ανάσταση του Λαζάρου επέτεινε το μίσος των Εβραίων που μόλις την έμαθαν ζήτησαν να σκοτώσουν τον Λάζαρο και το Χριστό.

ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΚΥΘΗΡΩΝ

ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΚΥΘΗΡΩΝ
Μέσα στην ευχάριστη ατμόσφαιρα των Πασχαλινών γιορτών, στο νησί μας θα αρχίσει να λειτουργεί ξανά το Μουσείο του.
Το στολίδι στην είσοδο της πρωτεύουσας του νησιού μας ανοίγει τις πύλες του. 
Τα εγκαίνια, σύμφωνα με την πρόσκληση, θα γίνουν το Σάββατο 7 Μαίου στις 12 το μεσημέρι, από τον Υπουργό Πολιτισμού κ. Αριστείδη Μπαλτά.
Πέρασαν δέκα χρόνια από τότε που έκλεισε για το κοινό το μουσείο. 
Μετά τον μεγάλο σεισμό του 2006, οι ζημιές ήταν τέτοιες, ώστε το κτήριο χαρακτηρίστηκε επικίνδυνο. 
Ξεκίνησε μαραθώνια προσπάθεια εξεύρεσης πόρων για την επισκευή του κτηρίου και την εκ νέου λειτουργία του Μουσείου.
Σήμερα πλήρως ανακαινισμένο πραγματικό στολίδι το Μουσείο μας, φιλοξενεί σημαντικότατα αρχαιολογικά ευρήματα.
Για να φτάσουμε στην ημέρα των εγκαινίων, εκτός των εργασιών επισκευής του κτηρίου, εργάστηκαν με αποτελεσματικότητα, για την μεταφορά των αρχαίων και την τελική μορφή του χώρου, οι άνθρωποι της εφορείας αρχαιοτήτων με επικεφαλής την προισταμένη κ. Στέλλα Χρησουλάκη .
Ελπίζουμε να μην αγνοηθούν οι προσπάθειες όσων εργάστηκαν για την ολοκλήρωση αυτού του όμορφου έργου, κυρίως οι πετυχημένες ενέργειες του τέως Δημάρχου Θόδωρου Κουκούλη και η κρίσιμη απόφαση του τέως Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου με την οποία το έργο εντάχθηκε και χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ. 
Το νησί μας έχει μέγαλο διάστημα να ζήσει τέτοιο ευχάριστο γεγονός, εγκαίνια αξιόλογου έργου, αφού στο άλλο μεγάλο έργο του νησιού μας, το Νέο Νοσοκομείο δεν έγιναν ποτέ εγκαίνια.