Σεισμική δόνηση μεγέθους 5,2 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σεισμολογικό Κέντρο, το επίκεντρο της σεισμικής δόνησης εντοπίζεται 21 χιλιόμετρα νότια του Ασωπού και 71 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Σπάρτης, ενώ το εστιακό βάθος υπολογίζεται στα 5 χιλιόμετρα.
Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2019
Να δοθεί λύση στο θέμα των υγρών αποβλήτων των κατοίκων του Μυλοποτάμου Κυθήρων (VIDEO)
Με αοριστίες απάντησε η περιφερειακή διοίκηση Αττικής, στο κρίσιμο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι του Μυλοποτάμου Κυθήρων, με τα υγρά απόβλητα, το οποίο είχε θέσει η «Λαϊκή Συσπείρωση» Αττικής για να συζητηθεί ως προς ημερήσιας διάταξης θέμα στη συνεδρίαση. Κατά τη συζήτηση του θέματος, η διοίκηση δεν έδωσε σαφή απάντηση για το θέμα ρίχνοντας τις ευθύνες στο δήμο Κυθήρων.
Συγκεκριμένα, οι κάτοικοι διαμαρτύρονται πως «δεν είναι ρεαλιστική η προβαλλόμενη από την κυβέρνηση, τις κρατικές υπηρεσίες και τη δημοτική αρχή, "λύση" για τη διάθεση των λυμάτων του οικισμού με τη μέθοδο των στεγανών βόθρων, όπως ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία ελλείψει Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ)».
Εκ μέρους των συμβούλων της «Λαϊκής Συσπείρωσης», ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης τόνισε πως «η Περιφέρεια Αττικής χρηματοδοτεί τα πάντα. Δε μπορεί να χρηματοδοτήσετε να γίνει δίκτυο για να πάει τα υγρά απόβλητα στο ΚΕΛ, ώστε να μη χρειάζεται να πηγαίνει το βυτιοφόρο να παίρνει τα λύματα από τους βόθρους;».
Υπογράμμισε πως απαίτηση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» είναι να φτιαχτεί υποδομή με χρήματα της Περιφέρειας, για να μη χρειάζεται ο κόσμος να έχει στεγανούς βόθρους και να μπαίνει σε αυτή τη διαδικασία, καθώς εκτός του ότι ότι είναι δύσκολο, έχει και δαπάνη για τους κατοίκους.
ΠΗΓΗ s://www.902.gr
ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΑΤΙΚΩΝ-ΚΟΠΗ ΠΙΤΑΣ-ΑΡΧΑΙΡΕΣΙΕΣ
Ο Μελισσοκομικός Σύλλογος Βατίκων Λακωνίας,προσκαλεί όλα τα μέλη του στην κοπή της πίτας που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2019 και ώρα 10.30 π.μ. στο βροντά.
Σε περίπτωση μη απαρτίας των μελών θα επαναληφθεί το Σάββατο 2 Μαρτίου στις 16.00 στον ίδιο χώρο.
Όσοι παραβρεθούν θα έχουν τη δυνατότητα να θέσουν υποψηφιότητα για την ανάδειξη νέου Συμβουλίου του Συλλόγου,που θα γίνει μετά την κοπή της πίτας.
Θα μοιραστούν δώρα και σημειώσεις από τη συλλογή του κυρίου Χαριζάνη.
Σας περιμένουμε
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ (17-2-2019).
«Δύο ἄνθρωποι ἀνέβηκαν στόν Ναό τοῦ Σολομῶντα γιά νά προσευχηθοῦν...».
Ἔτσι ἄρχισε ὁ Χριστός μας, την παραβολή τοῦ τελώνου καί τοῦ φαρισαίου, τήν ὁποία εἶπε γιά νά ἐλέγξει μερικοὺς πού πάντα ἤθελαν νά αὐτοδικαιώνονται, καί γι' αὐτό περιφρονοῦσαν καί ἐξουθένωναν τούς ἄλλους.
Ὁ ἕνας ἦταν φαρισαῖος καί ὁ ἄλλος τελώνης. Ο φαρισαῖος στάθηκε ὄρθιος σέ περίοπτη θέση καί ἄρχισε νά λέει μέ τόν ἑαυτό του καί γιά τόν ἑαυτό του τά λόγια ἐτοῦτα:- «Θεέ μου σ΄ εὐχαριστῶ, διότι ἐγώ δέν εἶμαι ὅπως εἶναι οἱ ἄλλοι ἄνθρωποι: ἅρπαγες, ἄδικοι, ἀνήθικοι, ἤ καί ὅπως αὐτός ἐδῶ ὁ τελώνης» - ἔριξε το βλέμμα περιφρονητικά ἐπάνω του καί ἴσως ἔκανε καί κάποιο μορφασμό, πού δήλωνε ἀηδία καί ἀπέχθεια. Καί ἀμέσως συνέχισε:«Νηστεύω δύο φορές τήν ἑβδομάδα, δίνω ἐλεημοσύνη τό ἕνα δέκατο ἀπ' ὅλα ὅσα ἀποκτῶ...».
Ἔτσι ἄρχισε ὁ Χριστός μας, την παραβολή τοῦ τελώνου καί τοῦ φαρισαίου, τήν ὁποία εἶπε γιά νά ἐλέγξει μερικοὺς πού πάντα ἤθελαν νά αὐτοδικαιώνονται, καί γι' αὐτό περιφρονοῦσαν καί ἐξουθένωναν τούς ἄλλους.
Ὁ ἕνας ἦταν φαρισαῖος καί ὁ ἄλλος τελώνης. Ο φαρισαῖος στάθηκε ὄρθιος σέ περίοπτη θέση καί ἄρχισε νά λέει μέ τόν ἑαυτό του καί γιά τόν ἑαυτό του τά λόγια ἐτοῦτα:- «Θεέ μου σ΄ εὐχαριστῶ, διότι ἐγώ δέν εἶμαι ὅπως εἶναι οἱ ἄλλοι ἄνθρωποι: ἅρπαγες, ἄδικοι, ἀνήθικοι, ἤ καί ὅπως αὐτός ἐδῶ ὁ τελώνης» - ἔριξε το βλέμμα περιφρονητικά ἐπάνω του καί ἴσως ἔκανε καί κάποιο μορφασμό, πού δήλωνε ἀηδία καί ἀπέχθεια. Καί ἀμέσως συνέχισε:«Νηστεύω δύο φορές τήν ἑβδομάδα, δίνω ἐλεημοσύνη τό ἕνα δέκατο ἀπ' ὅλα ὅσα ἀποκτῶ...».
Τήν ἴδιά στιγμή ὁ τελώνης στεκόταν κάπου μακριά, σέ μιά γωνιά προφανῶς, καί εἶχε τέτοια συντριβή μέσα του πού οὔτε τά μάτια δέν τολμοῦσε νά σηκώσει πρός τά πάνω στόν οὐρανό, ἀλλά χτυποῦσε τό στῆθος του καί ἔλεγε συνεχῶς: «Θεέ μου, σπλαγχνίσου με καί συγχώρεσε με τόν ἁμαρτωλό».
Ἔτσι προσευχόταν ὁ ἕνας, ἔτσι ὁ ἄλλος.
Καί τώρα σᾶς λέω καί σᾶς διαβεβαιώνω, συνέχισε ὁ Κύριος Ἰησοῦς, ὅτι αὐτός ὁ τελώνης κατέβηκε ἀπό τόν Ναό καί πῆγε στό σπίτι του δικαιωμένος ἀπό τόν Θεό, συγχωρημένος καί ἀθωωμένος, ἐνῶ ὁ ἄλλος ὁ φαρισαῖος, πού κοίταζε νά προβάλλει τόν ἑαυτό του, ἔφυγε καταδικασμένος ἀπό τόν Θεό. Διότι ὅποιος ἐξυψώνει μόνος του τόν ἑαυτό του θά ταπεινωθεῖ ἀπό τόν Θεό καί θά κατακριθεῖ, ἐνῶ ἀντίθετα ὅποιος ταπεινώνει τόν ἑαυτό του αὐτός θά ὑψωθεῖ καί θά τιμηθεῖ ἀπό τόν Θεό.
«Κατέβη οὗτος δεδικαιωμένος εἰς τόν οἶκον αὐτοῦ ἤ ἐκεῖνος».
Εἶναι ἔμφυτος πόθος καί σταθερή ἐπιδίωξη τοῦ ἀνθρώπου, τό νά θέλει νά φαίνεται σπουδαῖος ἀπέναντι στούς ἄλλους, ἐπιτυχημένος, καταξιωμένος.
Συνήθως, ὅμως, πῶς τό ἐπιδιώκει αὐτό;
Ὅπως ὁ φαρισαῖος: ἐξυψώνοντας τόν ἑαυτό του καί ὑποβιβάζοντας τούς ἄλλους. Δηλαδή, μέ τήν αὐτοπροβολή. Γι' αὐτό καί προσπαθεῖ νά ἐπιδείξει τίς ἱκανότητές του, τά ταλέντα του, σωματικά καί πνευματικά. Γιά νά τόν παραδεχθοῦν, γιά νά ἐπιβληθεῖ ἐπάνω στούς ἄλλους καί νά καταξιωθεῖ στίς συνειδήσεις τους. Ἀκόμα καί ἄλλους, κατώτερους τρόπους μπορεῖ νά χρησιμοποιεῖ γιά τόν σκοπό αὐτό, ὅταν δέν διαθέτει κάποιο ἰδιαίτερο χάρισμα.
Ὁ ἴδιος πάλι, πού μοιάζει μέ τόν φαρισαῖο, σέ ἄλλες περιπτώσεις -ὅταν γιά παράδειγμα σφάλλει σέ κάτι- δέν θέλει νά ἀποδεχθεῖ τό λάθος του, ἀλλά ἀραδιάζει σωρεία ἀπό δικαιολογίες, ἀκριβῶς γι’ αὐτό, ἐπειδή ἐπιθυμεῖ νά φαίνεται πάντοτε ἀνώτερος ἀπό τούς ἄλλους. Καί συνήθως εἶναι πολύ πρόθυμος στό ἀντίθετο: νά καταδικάζει μέ τό παραμικρό τόν ἄλλον καί νά τοῦ ἀποδίδει εὐθύνες, ἀποσκοπῶντας παράλληλα στό νά τόν ὑποβιβάσει καί στήν δική του συνείδηση καί στά μάτια τῶν ἄλλων. Ἀκριβῶς, ὅ,τι ἔκανε ὁ φαρισαῖος.
Ὅμως, ἡ ἀπόφαση τοῦ μόνου δικαιοκρίτου Θεοῦ εἶναι ἐντελῶς διαφορετική: Ὅποιος μέ τέτοιους τρόπους προσπαθεῖ νά αὐτοπροβληθεῖ, τελικά θά κατακριθεῖ. Ἀντίθετα, ὅποιος ταπεινώνει τόν ἑαυτό του, αὐτός θά δικαιωθεῖ καί θά ἐξυψωθεῖ ἀπό τόν Θεό.
Σήμερα, ἄς ἀναλογιστοῦμε, ἀδελφοί μου χριστιανοί, τί παγίδα φοβερή στήνουμε ἐναντίον τοῦ ἴδιου τοῦ ἑαυτοῦ μας μέ τήν προσπάθεια γιά αυτοπροβολή. Καί ἀπό τήν ἄλλη, πόση εὐλογία τοῦ ἐπιφυλάσσουμε μέ τήν ὑψοποιό ταπείνωση, πού τόσο εἶναι ἀρεστή στόν Θεό μας. Καλό ἀγῶνα, αδελφοί μου.
Ἔτσι προσευχόταν ὁ ἕνας, ἔτσι ὁ ἄλλος.
Καί τώρα σᾶς λέω καί σᾶς διαβεβαιώνω, συνέχισε ὁ Κύριος Ἰησοῦς, ὅτι αὐτός ὁ τελώνης κατέβηκε ἀπό τόν Ναό καί πῆγε στό σπίτι του δικαιωμένος ἀπό τόν Θεό, συγχωρημένος καί ἀθωωμένος, ἐνῶ ὁ ἄλλος ὁ φαρισαῖος, πού κοίταζε νά προβάλλει τόν ἑαυτό του, ἔφυγε καταδικασμένος ἀπό τόν Θεό. Διότι ὅποιος ἐξυψώνει μόνος του τόν ἑαυτό του θά ταπεινωθεῖ ἀπό τόν Θεό καί θά κατακριθεῖ, ἐνῶ ἀντίθετα ὅποιος ταπεινώνει τόν ἑαυτό του αὐτός θά ὑψωθεῖ καί θά τιμηθεῖ ἀπό τόν Θεό.
«Κατέβη οὗτος δεδικαιωμένος εἰς τόν οἶκον αὐτοῦ ἤ ἐκεῖνος».
Εἶναι ἔμφυτος πόθος καί σταθερή ἐπιδίωξη τοῦ ἀνθρώπου, τό νά θέλει νά φαίνεται σπουδαῖος ἀπέναντι στούς ἄλλους, ἐπιτυχημένος, καταξιωμένος.
Συνήθως, ὅμως, πῶς τό ἐπιδιώκει αὐτό;
Ὅπως ὁ φαρισαῖος: ἐξυψώνοντας τόν ἑαυτό του καί ὑποβιβάζοντας τούς ἄλλους. Δηλαδή, μέ τήν αὐτοπροβολή. Γι' αὐτό καί προσπαθεῖ νά ἐπιδείξει τίς ἱκανότητές του, τά ταλέντα του, σωματικά καί πνευματικά. Γιά νά τόν παραδεχθοῦν, γιά νά ἐπιβληθεῖ ἐπάνω στούς ἄλλους καί νά καταξιωθεῖ στίς συνειδήσεις τους. Ἀκόμα καί ἄλλους, κατώτερους τρόπους μπορεῖ νά χρησιμοποιεῖ γιά τόν σκοπό αὐτό, ὅταν δέν διαθέτει κάποιο ἰδιαίτερο χάρισμα.
Ὁ ἴδιος πάλι, πού μοιάζει μέ τόν φαρισαῖο, σέ ἄλλες περιπτώσεις -ὅταν γιά παράδειγμα σφάλλει σέ κάτι- δέν θέλει νά ἀποδεχθεῖ τό λάθος του, ἀλλά ἀραδιάζει σωρεία ἀπό δικαιολογίες, ἀκριβῶς γι’ αὐτό, ἐπειδή ἐπιθυμεῖ νά φαίνεται πάντοτε ἀνώτερος ἀπό τούς ἄλλους. Καί συνήθως εἶναι πολύ πρόθυμος στό ἀντίθετο: νά καταδικάζει μέ τό παραμικρό τόν ἄλλον καί νά τοῦ ἀποδίδει εὐθύνες, ἀποσκοπῶντας παράλληλα στό νά τόν ὑποβιβάσει καί στήν δική του συνείδηση καί στά μάτια τῶν ἄλλων. Ἀκριβῶς, ὅ,τι ἔκανε ὁ φαρισαῖος.
Ὅμως, ἡ ἀπόφαση τοῦ μόνου δικαιοκρίτου Θεοῦ εἶναι ἐντελῶς διαφορετική: Ὅποιος μέ τέτοιους τρόπους προσπαθεῖ νά αὐτοπροβληθεῖ, τελικά θά κατακριθεῖ. Ἀντίθετα, ὅποιος ταπεινώνει τόν ἑαυτό του, αὐτός θά δικαιωθεῖ καί θά ἐξυψωθεῖ ἀπό τόν Θεό.
Σήμερα, ἄς ἀναλογιστοῦμε, ἀδελφοί μου χριστιανοί, τί παγίδα φοβερή στήνουμε ἐναντίον τοῦ ἴδιου τοῦ ἑαυτοῦ μας μέ τήν προσπάθεια γιά αυτοπροβολή. Καί ἀπό τήν ἄλλη, πόση εὐλογία τοῦ ἐπιφυλάσσουμε μέ τήν ὑψοποιό ταπείνωση, πού τόσο εἶναι ἀρεστή στόν Θεό μας. Καλό ἀγῶνα, αδελφοί μου.
Πρεσβ. π. Παῦλος Καλλίκας
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΠΙ ΤΗ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΤΡΙΩΔΙΟΥ (175/2019) 175-2019
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
(ὑπ’ ἀριθ. 175/2019)
Πρός
Τόν Ἱερόν Κλῆρον καί
τόν Χριστώνυμον Λαόν
τῆς καθ΄ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων
(ὑπ’ ἀριθ. 175/2019)
Πρός
Τόν Ἱερόν Κλῆρον καί
τόν Χριστώνυμον Λαόν
τῆς καθ΄ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων
«Τὰς φωνὰς τοῦ Τελώνου, πιστοὶ φθεγξώμεθα, Ἱερῷ ἐν ἁγίῳ·
Ὁ Θεὸς ἵλαθι, ἵνα σὺν αὐτῷ, τύχωμεν συγχωρήσεως,
λύμης μεγαλαύχου ῥυσθέντες Φαρισαίου»
(Ἐκ τοῦ Κανόνος τοῦ Τριῳδίου)
Ὁ Θεὸς ἵλαθι, ἵνα σὺν αὐτῷ, τύχωμεν συγχωρήσεως,
λύμης μεγαλαύχου ῥυσθέντες Φαρισαίου»
(Ἐκ τοῦ Κανόνος τοῦ Τριῳδίου)
Εὐλογημένη, εἰρηνική καί καρποφόρα εἴθε νά εἶναι ἡ ἀρχομένη σήμερα Ἱερά καί κατανυκτική περίοδος τοῦ Τριῳδίου.
Τριῴδιο γιά μιά μερίδα λαοῦ σημαίνει διασκεδάσεις, εὐκαιρίες γιά κραιπάλη καί μέθη καί ξέφρενη κοσμική ζωή, μακρυά ἀπό τόν δρόμο τῆς ἠθικῆς καί τῆς ἀρετῆς. Γιά ἄλλους εἶναι ἡ περίοδος ἀναβιώσεως εἰδωλολατρικῶν ἑορτῶν, ἠθῶν καί ἐθίμων τῆς προχριστιανικῆς ἐποχῆς μέ τά καρναβαλικά συμβάντα. Ἀλλάζουν οἱ ἄνθρωποι προσωπεῖο καί φορώντας τίς μάσκες ἐπιδιώκουν νά προκαλοῦν τήν προσοχή τοῦ κόσμου, ἀλλά ταυτόχρονα παραβιάζουν τό πανάγιο θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Γιά τούς πιστούς, ὅμως, καί συνειδητούς χριστιανούς δέν εἶναι αὐτό τό Τριῴδιο. Δέν εἶναι τριόδιο μέ ο, δηλ.περιφορά στίς τριόδους καί τά σοκάκια μέ μεταμφίεσι, καί μάλιστα σέ νυκτερινές ὧρες, ἀλλά Ἱερό Τριῴδιο, μέ ω, ἱερή καί εὐλογημένη περίοδος νηστείας, ἀγρυπνίας, προσευχῆς, ἡμερονυκτίου πνευματικοῦ ἀγῶνος καθάρσεως ἀπό τά πάθη μας καί θείου φωτισμοῦ.Ἑβδομήντα ἡμέρες καθιέρωσε ἡ Ἀγία μας Ἐκκλησία πρίν ἀπό τήν Ἁγία καί Μεγάλη Ἑορτή τοῦ Πάσχα διά νά καλέσῃ τά παιδιά της σέ μιά ἐθελοντική ἐπιστράτευσι.
Τριῴδιο γιά μιά μερίδα λαοῦ σημαίνει διασκεδάσεις, εὐκαιρίες γιά κραιπάλη καί μέθη καί ξέφρενη κοσμική ζωή, μακρυά ἀπό τόν δρόμο τῆς ἠθικῆς καί τῆς ἀρετῆς. Γιά ἄλλους εἶναι ἡ περίοδος ἀναβιώσεως εἰδωλολατρικῶν ἑορτῶν, ἠθῶν καί ἐθίμων τῆς προχριστιανικῆς ἐποχῆς μέ τά καρναβαλικά συμβάντα. Ἀλλάζουν οἱ ἄνθρωποι προσωπεῖο καί φορώντας τίς μάσκες ἐπιδιώκουν νά προκαλοῦν τήν προσοχή τοῦ κόσμου, ἀλλά ταυτόχρονα παραβιάζουν τό πανάγιο θέλημα τοῦ Θεοῦ.
Γιά τούς πιστούς, ὅμως, καί συνειδητούς χριστιανούς δέν εἶναι αὐτό τό Τριῴδιο. Δέν εἶναι τριόδιο μέ ο, δηλ.περιφορά στίς τριόδους καί τά σοκάκια μέ μεταμφίεσι, καί μάλιστα σέ νυκτερινές ὧρες, ἀλλά Ἱερό Τριῴδιο, μέ ω, ἱερή καί εὐλογημένη περίοδος νηστείας, ἀγρυπνίας, προσευχῆς, ἡμερονυκτίου πνευματικοῦ ἀγῶνος καθάρσεως ἀπό τά πάθη μας καί θείου φωτισμοῦ.Ἑβδομήντα ἡμέρες καθιέρωσε ἡ Ἀγία μας Ἐκκλησία πρίν ἀπό τήν Ἁγία καί Μεγάλη Ἑορτή τοῦ Πάσχα διά νά καλέσῃ τά παιδιά της σέ μιά ἐθελοντική ἐπιστράτευσι.
Μεγάλη στρατιά τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ Μία Ἁγία Καθολική καί Ἀποστολική Ἐκκλησία μας. Καί ὅπως ὁ στρατός τῆς Ἑλληνικῆς μας πατρίδος κάνει κατά καιρούς καί διαστήματα ἀσκήσεις ἑτοιμότητος, καλώντας καί ἐφεδρικές δυνάμεις γιά νά ἀσκηθοῦν στά νέα ὁπλικά συστήματα, ἔτσι καί ἡ Ἁγία μας Μητέρα Ἐκκλησία μᾶς προσκαλεῖ, κατά τήν ἁγία καί κατανυκτική περίοδο τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου, σέ μιά ἐθελοντική ἐπιστράτευσι, σέ ἐγρήγορσι, σέ ἄσκησι ἑτοιμότητος, σέ μιά πνευματική ἀνάβασι, σέ περισυλλογή, σέ αὐτοσυγκέντρωσι, σέ μιά συνεχῆ καί ἀδιάκοπη ἐπαγρύπνησι, γιά νά ὑποδεχθοῦμε μέ τήν ἀνάλογη ψυχοσωματική προετοιμασία τά Ἅγια καί Σεπτά Πάθη τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καί τήν ἔνδοξη καί λαμπροφόρο Ἁγία Του Ἀνάστασι.
Τό Ἱερό Τριῴδιο ἀνοίγει μέ τό φωτεινό πρότυπο μετανοίας, ταπεινώσεως καί συντριβῆς ὁ Τελώνης καί τό σφραγίζει μέ τήν ἀληθινή μετάνοια καί ὁμολογία του ὁ πρῶτος «πολίτης τοῦ Παραδείσου» ὁ εὐγνώμων ληστής. Κατά τήν ἁγία αὐτή περίοδο ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία χρησιμοποιεῖ στή Θεία Λατρεία της ἕνα ἄλλο ἱερό βιβλίο, τό ὁποῖο μέ τά κατανυκτικά τροπάρια, τούς ὕμνους καί τά ἱερά Ἀναγνώσματα, δημιουργεῖ τίς κατάλληλες προϋποθέσεις γιά πνευματικές ἀνατάσεις καί ἀναβάσεις. Εἶναι τό ἱερό βιβλίο τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου, πού ἀνοίγει τήν Κυριακή τοῦ Τελώνου καί τοῦ Φαρισαίου καί κλείνει τό Μέγα Σάββατο.
Τό Ἱερό Τριῴδιο ἀνοίγει μέ τό φωτεινό πρότυπο μετανοίας, ταπεινώσεως καί συντριβῆς ὁ Τελώνης καί τό σφραγίζει μέ τήν ἀληθινή μετάνοια καί ὁμολογία του ὁ πρῶτος «πολίτης τοῦ Παραδείσου» ὁ εὐγνώμων ληστής. Κατά τήν ἁγία αὐτή περίοδο ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία χρησιμοποιεῖ στή Θεία Λατρεία της ἕνα ἄλλο ἱερό βιβλίο, τό ὁποῖο μέ τά κατανυκτικά τροπάρια, τούς ὕμνους καί τά ἱερά Ἀναγνώσματα, δημιουργεῖ τίς κατάλληλες προϋποθέσεις γιά πνευματικές ἀνατάσεις καί ἀναβάσεις. Εἶναι τό ἱερό βιβλίο τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου, πού ἀνοίγει τήν Κυριακή τοῦ Τελώνου καί τοῦ Φαρισαίου καί κλείνει τό Μέγα Σάββατο.
Ἅγιοι Πατέρες,
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Ὁ ἱερός Ὑμνογράφος τῆς Ἐκκλησίας μας μᾶς προέτρεψε προηγουμένως νά ἐπαναλάβωμε τίς ἱκετευτικές κραυγές τοῦ Τελώνου˙ «Ὁ Θεός ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ», διά νά ἐπιτύχωμε μαζί μέ ἐκεῖνον τήν συγχώρησί μας ἀπό τόν Κύριον καί Θεόν μας. Καί παράλληλα νά ἀπαλλαγοῦμε ἀπό τήν ψυχική νόσο τοῦ ὑπερήφανου καί ἀλαζόνος Φαρισαίου.
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἐπισημαίνει ὅτι «καί τά δύο ὑποδείγματα μᾶς ἐδίδαξαν, καί ὁ Τελώνης καί ὁ Φαρισαῖος. Πρέπει λοιπόν νά γνωρίσωμε καί τόν τρόπο τῆς προσευχῆς : Καί ποιός εἶναι αὐτός ὁ τρόπος; Μάθε τον ἀπό τόν Τελώνη καί νά μή ἐντραπῆς νά τόν πάρης γιά δάσκαλό σου. Σέ τέτοιο βαθμό κατώρθωσε νά ἀνυψωθῆ πνευματικά, ὥστε μέ τά ἁπλᾶ, ἀλλά καρδιακά του λόγια ἐπέτυχε τό πᾶν. Ἐπειδή ἦταν προετοιμασμένη ἡ καρδιά του, ἔφθασε ἕνας μόνο λόγος του νά ἀνοίξη γι’ αὐτόν ὁ οὐρανός» (Ε.Π.Ε. 5,138).
Καί σέ ἄλλο σημεῖο ἐπιβεβαιώνει ὁ Ἱερός Χρυσόστομος ὅτι : «Ὁ Τελώνης τῆς παραβολῆς μόνο μέ τήν ταπεινοφροσύνη ἐκέρδισε, ἐσώθηκε, ἐνῷ ὁ Φαρισαῖος ἀπό τήν ὑπερηφάνειά του χάθηκε. Ὅποιος, λοιπόν, εἶναι φουσκωμένος ἀπό ἀλαζονεία, τίποτε ἀπό τά πνευματικά δέν γνωρίζει» (Ε.Π.Ε. 23,424). Γι’ αὐτό καί παραγγέλει : «Ἄς μιμηθοῦμε τόν Τελώνη ἐμεῖς οἱ γεμᾶτοι ἀπό ἁμαρτήματα. Καί νά ὁμολογοῦμε αὐτό πού εἴμαστε. Νά χτυπᾶμε τό στῆθος, ἀφυπνίζοντας ἔτσι τήν συνείδησί μας, καί νά πείθωμε τήν διάνοιά μας νά μή φαντάζεται τίποτε τό μεγάλο γιά τούς ἑαυτούς μας» (Ε.Π.Ε. 26,482).
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Εὔχομαι ἀπό καρδίας αὐτήν τήν οὐρανομήκη κλίμακα τῶν 70 ἡμερῶν τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου νά μᾶς ἀξιώσῃ ὁ Πανάγαθος Κύριος νά τήν προσαναβοῦμε μέ προθυμία καί ἔνθεο ζῆλο. Καί ἔτσι νά καταξιωθοῦμε «ψυχαῖς καθαραῖς καί ἀρρυπώτοις χείλεσι» νά ἀπολαύσωμεν «ξενίας δεσποτικῆς καί ἀθανάτου τραπέζης» κατά τήν πανίερη καί πανευφρόσυνη ἐκείνη Ἁγία καί τρισμέγιστη Νύκτα τῆς λαμπροφόρου Ἀναστάσεως, τοῦ Ἁγίου Πάσχα, ὁπότε, κατά τήν ἡδεῖαν φωνήν τοῦ Χρυσορρήμονος Ἁγίου Πατρός, «ἡ Τράπεζα γέμει, τρυφήσατε πάντες, μηδείς ἐξέλθῃ πεινῶν …».
Ἄς εἶναι ἡ προετοιμασία μας θεάρεστη, τόσον κατά τήν προκαθάρσιμη περίοδο τῶν τριῶν πρώτων ἑβδομάδων τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου, μέχρι τήν Κυριακή τῆς Τυρινῆς, ὅσο καί κατά τήν 40νθήμερη Νηστεία τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἀλλά καί κατά τήν Ἁγία καί Μεγάλη Ἑβδομάδα τῶν Ἁγίων Παθῶν, μέχρι καί τοῦ Ἁγίου καί Μεγάλου Σαββάτου. Μέ τήν διπλῆ νηστεία, τήν σωματική καί τήν πνευματική, μέ τήν ὑψοποιό ταπείνωσι, μέ τήν οὐρανοβάμονα προσευχή, μέ τήν σωτήριο μετάνοια, μέ τήν ἁγιάζουσα Ἱερά Ἐξομολόγησι, μέ τήν πυκνότερη Θεία Λατρεία(Θ. Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, τούς Κατανυκτικούς Ἑσπερινούς, τά Μεγάλα Ἀπόδειπνα, τίς Ἀκολουθίες τῶν Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων καί τῶν Χαιρετισμῶν πρός τήν Θεοτόκον) καί ἐξαιρέτως μέ τήν συμμετοχήν μας εἰς τό φερέσβιο Ἱερό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας καί Θείας Κοινωνίας, ἄς διαπλεύσωμε τό μέγα πέλαγος τῶν φωτοποιῶν Νηστειῶν καί ἄς ἀγωνισθοῦμε προθύμως μέσα στό πνευματικό στάδιο τῶν ἀρετῶν τῆς ἁγίας αὐτῆς περιόδου.
Ἡ προσευχή μας ἄς ἀγκαλιάζη κατ’ αὐτόν τόν εὐλογημένο καιρό τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου τά ζωτικά καί φλέγοντα θέματα τῆς ταραγμένης ἐποχῆς μας. Νά ζητᾶμε θερμά καί ἀπό καρδίας τήν εἰρήνη τοῦ Θεοῦ στήν Ἁγία μας Ἐκκλησία καί τήν Ὀρθόδοξη Πατρίδα μας. Τήν ἑνότητα τῆς Πίστεως καί τήν κοινωνία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τήν ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι εἰρηνική ἀποκατάστασι τῆς διασαλευθείσης Κανονικῆς Ταξεως ἐν τῇ Οὐκρανικῇ Ὀρθοδόξῳ Ἐκκλησίᾳ καί τήν ἀποτροπή τῶν σχισμάτων καί τῶν διαιρέσεων. Τήν διάσωσιν καί διαφύλαξιν ἀρραγοῦς ἑνότητος ἐν τῇ Ἁγιωτάτῃ Ὀρθοδόξῳ ἡμῶν Ἐκκλησίᾳ καί τήν ἐν μετανοίᾳ προσέγγισιν εἰς Αὐτήν τῶν ὑφισταμένων ἑτεροδόξων χριστιανικῶν ὁμολογιῶν. Τήν ὀρθήν ἐπίλυσιν τῶν ἐθνικῶν μας ζητημάτων, πού ἀπειλοῦν τήν ἐθνικήν μας ἀκεραιότητα. Τήν σωστή διευθέτησι τῶν θεμάτων τῆς Παιδείας τῶν Ἑλληνοπαίδων. Τήν σοφή διαχείρισι τῶν ἐπιμάχων ζητημάτων, κατά τήν ἐπικειμένην ἀναθεώρησιν τοῦ Συντάγματος, τά ὁποῖα ἀφοροῦν τήν Ἁγίαν μας Ἐκκλησία, τόν Ἱερόν Κλῆρον καί τίς αἰωνόβιες καί ἀπαραχάρακτες παραδόσεις τοῦ Ἑλληνορθοδόξου Γένους μας.
Εὐχόμενος ἐκ βάθους ψυχῆς καλήν τήν κατ’ ἄμφω ὑγείαν καί πλούσιον τόν θεῖον φωτισμόν καί τήν εἰρήνην τοῦ Θεοῦ στή ζωή μας, καθώς ἐπίσης καί ἀγωνιστική διάθεσι στόν προκείμενο ἱερό ἀγῶνα τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου, διατελῶ,
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ἐπισημαίνει ὅτι «καί τά δύο ὑποδείγματα μᾶς ἐδίδαξαν, καί ὁ Τελώνης καί ὁ Φαρισαῖος. Πρέπει λοιπόν νά γνωρίσωμε καί τόν τρόπο τῆς προσευχῆς : Καί ποιός εἶναι αὐτός ὁ τρόπος; Μάθε τον ἀπό τόν Τελώνη καί νά μή ἐντραπῆς νά τόν πάρης γιά δάσκαλό σου. Σέ τέτοιο βαθμό κατώρθωσε νά ἀνυψωθῆ πνευματικά, ὥστε μέ τά ἁπλᾶ, ἀλλά καρδιακά του λόγια ἐπέτυχε τό πᾶν. Ἐπειδή ἦταν προετοιμασμένη ἡ καρδιά του, ἔφθασε ἕνας μόνο λόγος του νά ἀνοίξη γι’ αὐτόν ὁ οὐρανός» (Ε.Π.Ε. 5,138).
Καί σέ ἄλλο σημεῖο ἐπιβεβαιώνει ὁ Ἱερός Χρυσόστομος ὅτι : «Ὁ Τελώνης τῆς παραβολῆς μόνο μέ τήν ταπεινοφροσύνη ἐκέρδισε, ἐσώθηκε, ἐνῷ ὁ Φαρισαῖος ἀπό τήν ὑπερηφάνειά του χάθηκε. Ὅποιος, λοιπόν, εἶναι φουσκωμένος ἀπό ἀλαζονεία, τίποτε ἀπό τά πνευματικά δέν γνωρίζει» (Ε.Π.Ε. 23,424). Γι’ αὐτό καί παραγγέλει : «Ἄς μιμηθοῦμε τόν Τελώνη ἐμεῖς οἱ γεμᾶτοι ἀπό ἁμαρτήματα. Καί νά ὁμολογοῦμε αὐτό πού εἴμαστε. Νά χτυπᾶμε τό στῆθος, ἀφυπνίζοντας ἔτσι τήν συνείδησί μας, καί νά πείθωμε τήν διάνοιά μας νά μή φαντάζεται τίποτε τό μεγάλο γιά τούς ἑαυτούς μας» (Ε.Π.Ε. 26,482).
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,
Εὔχομαι ἀπό καρδίας αὐτήν τήν οὐρανομήκη κλίμακα τῶν 70 ἡμερῶν τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου νά μᾶς ἀξιώσῃ ὁ Πανάγαθος Κύριος νά τήν προσαναβοῦμε μέ προθυμία καί ἔνθεο ζῆλο. Καί ἔτσι νά καταξιωθοῦμε «ψυχαῖς καθαραῖς καί ἀρρυπώτοις χείλεσι» νά ἀπολαύσωμεν «ξενίας δεσποτικῆς καί ἀθανάτου τραπέζης» κατά τήν πανίερη καί πανευφρόσυνη ἐκείνη Ἁγία καί τρισμέγιστη Νύκτα τῆς λαμπροφόρου Ἀναστάσεως, τοῦ Ἁγίου Πάσχα, ὁπότε, κατά τήν ἡδεῖαν φωνήν τοῦ Χρυσορρήμονος Ἁγίου Πατρός, «ἡ Τράπεζα γέμει, τρυφήσατε πάντες, μηδείς ἐξέλθῃ πεινῶν …».
Ἄς εἶναι ἡ προετοιμασία μας θεάρεστη, τόσον κατά τήν προκαθάρσιμη περίοδο τῶν τριῶν πρώτων ἑβδομάδων τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου, μέχρι τήν Κυριακή τῆς Τυρινῆς, ὅσο καί κατά τήν 40νθήμερη Νηστεία τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἀλλά καί κατά τήν Ἁγία καί Μεγάλη Ἑβδομάδα τῶν Ἁγίων Παθῶν, μέχρι καί τοῦ Ἁγίου καί Μεγάλου Σαββάτου. Μέ τήν διπλῆ νηστεία, τήν σωματική καί τήν πνευματική, μέ τήν ὑψοποιό ταπείνωσι, μέ τήν οὐρανοβάμονα προσευχή, μέ τήν σωτήριο μετάνοια, μέ τήν ἁγιάζουσα Ἱερά Ἐξομολόγησι, μέ τήν πυκνότερη Θεία Λατρεία(Θ. Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, τούς Κατανυκτικούς Ἑσπερινούς, τά Μεγάλα Ἀπόδειπνα, τίς Ἀκολουθίες τῶν Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων καί τῶν Χαιρετισμῶν πρός τήν Θεοτόκον) καί ἐξαιρέτως μέ τήν συμμετοχήν μας εἰς τό φερέσβιο Ἱερό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας καί Θείας Κοινωνίας, ἄς διαπλεύσωμε τό μέγα πέλαγος τῶν φωτοποιῶν Νηστειῶν καί ἄς ἀγωνισθοῦμε προθύμως μέσα στό πνευματικό στάδιο τῶν ἀρετῶν τῆς ἁγίας αὐτῆς περιόδου.
Ἡ προσευχή μας ἄς ἀγκαλιάζη κατ’ αὐτόν τόν εὐλογημένο καιρό τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου τά ζωτικά καί φλέγοντα θέματα τῆς ταραγμένης ἐποχῆς μας. Νά ζητᾶμε θερμά καί ἀπό καρδίας τήν εἰρήνη τοῦ Θεοῦ στήν Ἁγία μας Ἐκκλησία καί τήν Ὀρθόδοξη Πατρίδα μας. Τήν ἑνότητα τῆς Πίστεως καί τήν κοινωνία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τήν ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι εἰρηνική ἀποκατάστασι τῆς διασαλευθείσης Κανονικῆς Ταξεως ἐν τῇ Οὐκρανικῇ Ὀρθοδόξῳ Ἐκκλησίᾳ καί τήν ἀποτροπή τῶν σχισμάτων καί τῶν διαιρέσεων. Τήν διάσωσιν καί διαφύλαξιν ἀρραγοῦς ἑνότητος ἐν τῇ Ἁγιωτάτῃ Ὀρθοδόξῳ ἡμῶν Ἐκκλησίᾳ καί τήν ἐν μετανοίᾳ προσέγγισιν εἰς Αὐτήν τῶν ὑφισταμένων ἑτεροδόξων χριστιανικῶν ὁμολογιῶν. Τήν ὀρθήν ἐπίλυσιν τῶν ἐθνικῶν μας ζητημάτων, πού ἀπειλοῦν τήν ἐθνικήν μας ἀκεραιότητα. Τήν σωστή διευθέτησι τῶν θεμάτων τῆς Παιδείας τῶν Ἑλληνοπαίδων. Τήν σοφή διαχείρισι τῶν ἐπιμάχων ζητημάτων, κατά τήν ἐπικειμένην ἀναθεώρησιν τοῦ Συντάγματος, τά ὁποῖα ἀφοροῦν τήν Ἁγίαν μας Ἐκκλησία, τόν Ἱερόν Κλῆρον καί τίς αἰωνόβιες καί ἀπαραχάρακτες παραδόσεις τοῦ Ἑλληνορθοδόξου Γένους μας.
Εὐχόμενος ἐκ βάθους ψυχῆς καλήν τήν κατ’ ἄμφω ὑγείαν καί πλούσιον τόν θεῖον φωτισμόν καί τήν εἰρήνην τοῦ Θεοῦ στή ζωή μας, καθώς ἐπίσης καί ἀγωνιστική διάθεσι στόν προκείμενο ἱερό ἀγῶνα τοῦ Ἱεροῦ Τριῳδίου, διατελῶ,
Μετ’ εὐχῶν καί ἀγάπης
Ὁ Μητροπολίτης
†Ὁ Κυθήρων Σεραφείμ
Ὁ Μητροπολίτης
†Ὁ Κυθήρων Σεραφείμ