Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2019
ΣΤΕΡΕΟΣΚΟΠΙΟ.Η ΟΙΚΙΑΚΗ ΨΗΧΑΓΩΓΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 1850 ΕΩΣ ΤΟ 1930
Στερεοσκόπιο BrewsterΔώρο του παππού μου στον αγαπημένο μου πατέρα σε ηλικία 10 ετών ! |
Οι οικογένειες και οι συντροφιές απολάμβαναν τις προβολές όχι μόνο στο σπίτι, αλλά και σε εκκλησίες, σχολεία, λέσχες. Με λίγα λόγια ήταν της μόδας.
Οι στερεοσκοπικές φωτογραφίες έδιναν την ψευδαίσθηση του βάθους τριών διαστάσεων, με τον ίδιον τρόπο που η τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας μας «δείχνει» σήμερα μία εκδοχή του κόσμου.
Φωτογράφοι σε όλον τον κόσμο -και στην Αθήνα της εποχής- έκαναν αναπαραγωγή εκατομμυρίων στερεοσκοπικών φωτογραφιών, η δε ποιότητα κυμαινόταν από τις ασημένιες εκτυπώσεις μέχρι τις φθηνές αναπαραγωγές.
Η Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης διαθέτει μία τεράστια συλλογή.
Ο πρώτος που ανέπτυξε τη θεωρία της στερεοσκοπικής όρασης ήταν ο Sir Charles Wheatstone (1802 – 1875), Άγγλος φυσικός, στα 1838. Ο Wheatstone παρουσίασε στη Royal Scottish Academy of Arts μια συσκευή, για την οποία είπε: «Προτείνω να ονομαστεί στερεοσκόπιο, για να δηλώσει την ικανότητά του να παρουσιάζει συμπαγή σχήματα» είχε πει.
Μάλιστα, η ιδέα της στερεοσκοπίας προϋπήρξε της φωτογραφίας.
Και το 1940 ήρθε το view master
Στα 1940 παρουσιάστηκε ένα τροποποιημένο και σε σμίκρυνση στερεοσκόπιο, το γνωστό view master. Οι εικόνες παράλλαξης είναι τυπωμένες σε ημιδιαφανές film και τοποθετούνται σε αντιδιαμετρικές θέσεις στις κάρτες της συσκευής.
ΠΗΓΗ: Guardian, morfologia.arch.duth.gr
Το 3D έρχεται από το 1800!
Ο πρώτος τύπος στερεοσκοπίου εφευρέθηκε από τον Sir Charles Wheatstone το 1838. Χρησιμοποιούσε ένα ζευγάρι κατόπτρων σε γωνίες 45 μοιρών στα μάτια του χρήστη, το καθένα αντικατοπτρίζοντας μια εικόνα που βρίσκεται στο πλάι. Αποδείκνυε τη σημασία της αντίληψης του διόφθαλμου βάθους δείχνοντας ότι όταν παρουσιάζονται δύο εικόνες που προσομοιώνουν τις προβολές του αριστερού και του δεξιού ματιού για το ίδιο αντικείμενο έτσι ώστε κάθε μάτι να βλέπει μόνο την εικόνα που έχει σχεδιαστεί γι 'αυτό, αλλά προφανώς στην ίδια θέση, ο εγκέφαλος θα συγχωνεύσει τα δύο και θα τα δεχτεί ως άποψη ενός στερεού τρισδιάστατου αντικειμένου. Το στερεοσκόπιο του Wheatstone εισήχθη το έτος πριν γίνει η πρώτη πρακτική φωτογραφική διαδικασία, έτσι χρησιμοποιήθηκαν σχέδια. Αυτός ο τύπος στερεοσκόπιο έχει το πλεονέκτημα ότι οι δύο εικόνες μπορούν να είναι πολύ μεγάλες εάν είναι επιθυμητό.
Από το 1800 έρχεται η ιδέα για τη δημιουργία τρισδιάστατης εικόνας, αν και τότε αυτό που μπορούσε να δει κανείς ήταν μόνο το βάθος της εικόνας. Και αυτό μέσω ενός έξυπνου τρικ, που παραπλανά το μάτι.Η άλλη πλευρά της φωτογραφίας, που ήταν πιο δημοφιλής και προσιτή στις αρχές του 19ου αιώνα, ήταν το στερεόγραμμα και η συσκευή προβολής του, το στερεοσκόπιο, που εφευρέθηκε στο Λονδίνο από τον Σερ Τσαρλς Γουίτστον (Sir Charles Wheatstone) το 1838.
Η στερεοσκοπία είναι μια τεχνική που δημιουργεί την ψευδαίσθηση του βάθους σε μια εικόνα. Στηρίζεται στο ότι η τρισδιάστατη φυσική όραση πραγματοποιείται διότι κάθε μάτι βλέπει το ίδιο αντικείμενο από σχετικά μικρή, αλλά διαφορετική οπτική γωνία, με αποτέλεσμα την ίδια στιγμή ο εγκέφαλος να παραλαμβάνει δύο ελαφρά διαφοροποιημένες εικόνες του ίδιου αντικειμένου. Η διαφοροποίηση αυτή ονομάζεται παράλλαξη.
Αυτό ήταν και το επαναστατικό τρικ. Δύο εικόνες, ήταν επεξεργασμένες με μικρές διαφορές, ώστε να προσλαμβάνει διαφορετική εικόνα το κάθε μάτι.
Από τα μέσα έως τα τέλη του 1800, έγιναν αμέτρητες εικόνες για κάθε πιθανό θέμα. Λεγόταν, μάλιστα, πως δεν υπήρχε σπίτι στην Αμερική και την Αγγλία, που να μην έχει στερεοσκόπιο. Μια μορφή στερεοσκοπίου είναι και το γνωστό view master, που έκανε θραύση στον παιδικό και νεανικό πληθυσμό και της Ελλάδας, τη δεκαετία του ’60.
ΠΗΓΗ snoopit24.com
Λίγα λόγια για την Ιστορία ...
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1881 στην Οτάβα, Κάνσας , από δύο αδέρφια, τον Elmer Underwood (γεννήθηκε το Fulton County, Illinois 1859 - πέθανε Αγία Πετρούπολη, Φλόριντα 1947) και τον Bert Elias Underwood (γεννήθηκε στην Οξφόρδη, ).
Μετακόμισαν στη Βαλτιμόρη και στη συνέχεια στη Νέα Υόρκη το 1891.
Κάποτε, ο Underwood & Underwood ήταν ο μεγαλύτερος εκδότης στερεοτύπων στον κόσμο, παράγοντας 10 εκατομμύρια προβολές ετησίως. Οι αδελφοί Underwood ανέπτυξαν ένα σύστημα πώλησης διεξοδικής αναζήτησης με τη χρήση φοιτητών. Διανεμούσαν στερεότυπα για τον Charles Bierstadt , τον JF Jarvis και την Littleton View Company.
Μέχρι το 1887, ξεπέρασαν το αρχικό τους γραφείο στην Οτάβα και μετακόμισαν στη Νέα Υόρκη. Επίσης, άνοιξαν γραφεία στον Καναδά και την Ευρώπη. Το 1891, ο Bert έμαθε πώς να χειριστεί μια κάμερα και έτσι η εταιρεία Underwood & Underwood Publishing εισήλθε σε μια νέα σφαίρα merchandising. Μέχρι το 1897, η εταιρεία είχε έναν αριθμό προσωπικού πλήρους απασχόλησης και ανεξάρτητους φωτογράφους. Την ίδια χρονιά, οι Underwoods αγόρασαν τις επιχειρήσεις του Jarvis. Bierstadt; και, William H. Rau . Ο Underwood & Underwood δημοσίευε 25.000 στερεότυπα ημερησίως μέχρι το 1901.
Η εταιρεία εξακολουθούσε να προβάλλει και να πωλεί τα δικά της στερεογραφικά. Περίπου το 1900, ο Underwood & Underwood εισήγαγε κιβώτια με ειδικά θέματα, όπως η εκπαίδευση και η θρησκεία, καθώς και ταξιδιωτικά σύνολα που απεικονίζουν δημοφιλείς τουριστικές περιοχές του κόσμου.
Μέχρι το 1910, ο Underwood & Underwood είχε εισέλθει στον τομέα της φωτογραφίας ειδήσεων . Λόγω αυτής της επέκτασης, η παραγωγή στερεογραφικών ταινιών μειώθηκε μέχρι τα πρώτα χρόνια του Α 'Παγκοσμίου Πολέμου . Συνολικά Underwood & Underwood παρήγαγε μεταξύ 30.000 και 40.000 στερεογραφικών τίτλων.
Το 1920 η παραγωγή στερεογράφου διακόπηκε και η Underwood & Underwood πώλησε τα στερεογραφικά της αποθέματα και δικαιώματα στη Keystone View Company . Οι αναδημοσιευμένες εικόνες Keystone περιελάμβαναν ένα πρόθεμα V για την πηγή Underwood. Ένα παράδειγμα θα έδειχνε το K24056 ως αριθμημένο Keystone και τις ίδιες εικόνες V24056 ως Underwood και Keystone διπλής πνευματικής ιδιοκτησίας.
Το 1924-25, ο Underwood & Underwood πήρε τις πρώτες κατακόρυφα ελεγχόμενες αεροφωτογραφίες των νέων πόλεων του Μαϊάμι και του Μαϊάμι Μπιτς . Ελήφθησαν περίπου 400 εικόνες που δείχνουν την τελική φάση της πρώτης έκρηξης του κτιρίου, η οποία κατέρρευσε λίγο μετά τη στιγμή που ο Μεγάλος Τυφώνας του 1926 κατέστρεψε και τις δύο θέσεις. Η ποιότητα των εικόνων ήταν υπέροχη για την ημέρα και αντιπαραβάλλει τις σύγχρονες κεραίες με λεπτομέρεια λόγω του χαμηλού υψομέτρου του αεροσκάφους που τους έφερε. Λίγο άλλο είναι γνωστό για αυτή την πτυχή του έργου της εταιρείας.
Η εταιρεία έπαψε να λειτουργεί στη δεκαετία του 1940.
ΠΗΓΗ wikipedia.org
ΕΡΕΥΝΑ ADELIN 107,3 FM
ΠΗΓΕΣ
Guardian, morfologia.arch.duth.gr
snoopit24.com
wikipedia.org
ΣΤΕΡΕΟΣΚΟΠΙΚΕΣ ΚΑΡΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΟΥ ADELIN FM |
Η εταιρεία Underwood
& Underwood των αδελφών Elmer Bert και Elias Underwood υπήρξε μία
από τις πιο εξειδικευμένες και παραγωγικές στον τομέα της στερεοσκοπικής
φωτογραφίας, απασχολώντας πολλούς ανεξάρτητους φωτογράφους και αρκετούς
... φοιτητές που επωμίζονταν τη διανομή. Ιδρύθηκε το 1881 στην Οτάβα
του Κάνσας και συνέχισε τη δραστηριοτητά της μέχρι το 1940, καλύπτοντας
προοδευτικά κι άλλα πεδία όπως την φωτοειδησεογραφική φωτογραφία, την
αεροφωτογραφία, κ.α. 'Οταν έκλεισε, παραχώρησε τα δικαιωματά της και το
στερεοσκοπικό της στοκ (30 με 40.000 εικόνες) στην Keystone View
Company. Πηγή: www.lifo.gr
Η εταιρεία Underwood
& Underwood των αδελφών Elmer Bert και Elias Underwood υπήρξε μία
από τις πιο εξειδικευμένες και παραγωγικές στον τομέα της στερεοσκοπικής
φωτογραφίας, απασχολώντας πολλούς ανεξάρτητους φωτογράφους και αρκετούς
... φοιτητές που επωμίζονταν τη διανομή. Ιδρύθηκε το 1881 στην Οτάβα
του Κάνσας και συνέχισε τη δραστηριοτητά της μέχρι το 1940, καλύπτοντας
προοδευτικά κι άλλα πεδία όπως την φωτοειδησεογραφική φωτογραφία, την
αεροφωτογραφία, κ.α. 'Οταν έκλεισε, παραχώρησε τα δικαιωματά της και το
στερεοσκοπικό της στοκ (30 με 40.000 εικόνες) στην Keystone View
Company. Πηγή: www.lifo.gr
Η εταιρεία Underwood
& Underwood των αδελφών Elmer Bert και Elias Underwood υπήρξε μία
από τις πιο εξειδικευμένες και παραγωγικές στον τομέα της στερεοσκοπικής
φωτογραφίας, απασχολώντας πολλούς ανεξάρτητους φωτογράφους και αρκετούς
... φοιτητές που επωμίζονταν τη διανομή. Ιδρύθηκε το 1881 στην Οτάβα
του Κάνσας και συνέχισε τη δραστηριοτητά της μέχρι το 1940, καλύπτοντας
προοδευτικά κι άλλα πεδία όπως την φωτοειδησεογραφική φωτογραφία, την
αεροφωτογραφία, κ.α. 'Οταν έκλεισε, παραχώρησε τα δικαιωματά της και το
στερεοσκοπικό της στοκ (30 με 40.000 εικόνες) στην Keystone View
Company. Πηγή: www.lifo.gr