ΠΡΙΝ ΑΠΟ 20 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΜΗΝΕΣ ! Το ναυάγιο του Nordland.
Φωτογραφικό (αρχείο) ADELIN FM
29 Αυγούστου του 2000 όταν το ¨NORDLAND¨προσέκρουσε στη νησίδα Πρασονήσι.
Την ώρα του ρεπορτάζ ο αείμνηστος Δάσκαλος Δημήτρης Λουράντος τότε συνεργάτης του Σταθμού μας,η φίλη μας δημοσιογράφος Κορίνα Θεοδωρακάκη,και ο Δημήτρης Μαρσέλος από το ΤΤV Κύθηρα το άλλο μισό της Κυθηραικής Ενημέρωσης εκείνη την εποχή .
Την ώρα του ρεπορταζ Τάκης Πολίτης (adelin) Κορίνα Θεοδωρακάκη Δημήτρης Μαρσέλος από το ΤΤV Κύθηρα του Αείμνηστου Θοδωρή Τραβασάρου.
Δεν υπάρχει ταξιδιώτης που να μην έστρεψε το βλέμμα του και να μην ρώτησε για να μάθει την ιστορία του. Οι δε φωτογραφίες του συναγωνίζονται αξιοθέατα σε αριθμό και προβολή. (αρχείο Adelin) . Το ναυάγιο των Κυθήρων
Αναφορά Νόνης Δούνια για την άμεση ενίσχυση του αστυνομικού τμήματος Σπετσών
Την ανάγκη για άμεση ενίσχυση του αστυνομικού τμήματος Σπετσών με επιπλέον ανθρώπινο δυναμικό, επισημαίνει η Βουλευτής Α΄ Πειραιά και Νήσων, Νόνη Δούνια, σε Αναφορά που κατέθεσε σήμερα προς το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Η αναφέρουσα Βουλευτής, με αφορμή το τραγικό συμβάν της απώλειας της ζωής ενός νέου Σπετσιώτη και τον ξυλοδαρμό και σοβαρό τραυματισμό ηλικιωμένου περιπτερούχου στο νησί, αναφέρεται στην δυσαναλογία των περιστατικών που καλείται να αντιμετωπίσει το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής, με τη δύναμη που αυτό έχει και στον κίνδυνο, που ελλοχεύει, για την ασφάλεια των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού.
Επισυνάπτεται το κείμενο της Αναφοράς και του Δελτίου Τύπου.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΟΥΝΙΑ
Βουλευτής Α΄ Πειραιώς και Νήσων -
ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Πειραιάς, 30/11/2020
ΑΝΑΦΟΡΑ
Προς Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη
Σας αποστέλλω επιστολή του Δημάρχου Σπετσών, κυρίου Παναγιώτη Λυράκη,
με την οποία ο κύριος Δήμαρχος, μετά το τραγικό συμβάν της απώλειας της ζωής
ενός νέου Σπετσιώτη και τον ξυλοδαρμό και σοβαρό τραυματισμό ηλικιωμένου
περιπτερούχου στο νησί, ζητά την άμεση ενίσχυση του Αστυνομικού Τμήματος
Σπετσών, με επιπρόσθετο προσωπικό.
Η ενίσχυση αυτή κρίνεται απαραίτητη, καθώς οι Σπέτσες αριθμούν περίπου
4.500 μόνιμους κατοίκους και παραπάνω από 10.000 μόνιμους κατοίκους και
προσωρινά διαμένοντες κατά την θερινή περίοδο.
Ταυτόχρονα, αποτελούν έναν
από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα. Ως εκ τούτου, τα
περιστατικά που καλείται να αντιμετωπίσει το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής
είναι δυσανάλογα της δύναμης που αυτό έχει, με κίνδυνο της ασφάλειας των
κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού.
Σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σας και παρακαλώ για τις άμεσες ενέργειές
σας.
1)Στο Λειβάδι, στου Χαρκέα. Είναι από τα σπουδαιότερα βυζαντινά μνημεία των Κυθήρων 1000 ετών, σταυροειδής, εγγεγραμμένος με τρούλλο στη σημερινή του μορφή. Πέρασε από 5 οικοδομικές φάσεις. Το α’ στρώμα των βυζ. Τοιχογραφιών είναι του 10ου -11ου αι. Το β’ στρώμα είναι του 13ου αι. και οι μεταβυζαντινές είναι του 16ου αι. Από αρχειακές μαρτυρίες γνωρίζομε ότι αδελφοί και νοικοκυραίοι του ναού ήταν η οικογένεια Μεγαλοκονόμου.
2)Στα Περλεγκιάνικα, στον Παλιόπυργο, είναι ο διπλός
βυζαντινός ναός του αγίου Ανδρέα και του αγίου Γεωργίου. Ανάμεσά τους υπάρχει ένας πύργος. Ο άγιος Ανδρέας είναι μονόχωρος, καμαροσκέπαστος με τοιχογραφίες βυζαντινές του 13ου και 14ου αι.
3)Στα Μαγονεζιάνικα, στα Τσικαλαρία μικρός μονόχωρος ναός του αγίου Ανδρέα.
Η Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής Π.Ε. Λακωνίας ενημερώνει τους μελισσοκόμους περιοχής ευθύνης της ότι σύμφωνα με τον ΚΑΝ(ΕΕ) 2015/1366 και του άρθρου 11 του ΚΑΝ(ΕΕ) 2015/1368, όλοι οι μελισσοκόμοι κάτοχοι μελισσοκομικών βιβλιαρίων πρέπει να υποβάλλουν αίτηση- δήλωση κατεχόμενων κυψελών διαχείμασης στην Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής Π.Ε.Λακωνίας το αργότερο μέχρι την 31/12/2020.
Στη περίπτωση που ο μελισσοκόμος διαθέτει μελισσοκομικό βιβλιάριο το οποίο έχει θεωρηθεί κατά το χρονικό διάστημα μεταξύ της 1ης Σεπτεμβρίου και 31ης Δεκεμβρίου 2020 δεν απαιτείται η υποβολή αίτησης-δήλωσης κατεχόμενων κυψελών διαχείμασης.
Η αίτηση δήλωση είναι διαθέσιμη και σε ηλεκτρονική μορφή στην ιστοσελίδα της περιφέρειας Πελοποννήσου www.ppel.gov.gr και λαμβάνοντας υπόψη τα μέτρα που ισχύουν για τον περιορισμό της διασποράς του COVID-19, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν αποστείλουν την αίτηση δήλωση κατεχόμενων κυψελών διαχείμασης και με ηλεκτρονική αλληλογραφία στις κάτωθι ηλεκτρονικές διευθύνσεις: p.apostolakou@lakonia.gr και d.georgias2@lakonia.gr
Για περισσότερες πληροφορίες και διευκρινίσεις οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής Π.Ε.Λακωνίας στα τηλ.2731363321 , 2731363324.
Ιατρικός εξοπλισμός στο Νοσοκομείο Μολάων και στο κέντρο Υγείας Νεάπολης από τον Δήμο Μονεμβασίας
Δήμος Μονεμβασίας με την αριθ. 180/2020 ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, προέβη στη δωρεά ιατρικού εξοπλισμού στη Νοσηλευτική Μονάδα Μολάων και στο Κέντρο Υγείας Νεάπολης:
Ο δύσκολος δρόμος για την αποκατάσταση του Αγγλικού Σχολείου Ποταμού (αστικόν) σε Πολιτιστικό Κέντρο του Μέλλοντος αρχίζει το 2009 και ολοκληρώνετε στις μέρες μας...
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ:Το μεσημέρι της Δευτέρας 16/11ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γιώργος Πατούλης και ο Δήμαρχος Κυθήρων κ. Ευστράτιος Χαρχαλάκης υπέγραψαν εξ αποστάσεως μέσω τηλεδιάσκεψης σε πραγματικό χρόνο, με τη συμμετοχή και της Αντιπεριφερειάρχη Νήσων κας. Βάσως Μπόγρη, την Προγραμματική Σύμβαση Πολιτισμικής Ανάπτυξης για την εκτέλεση του έργου «Μετατροπή Σχολείου Αγγλοκρατίας (Αστικόν) σε Κέντρο Πολιτισμού, Γραμμάτων και Τεχνών Δήμου Κυθήρων».
Το εμβληματικό αυτό έργο για το νησί μας έχει χρηματοδοτηθεί με 350.000€ από το πρόγραμμα CLLD/LEADER και θα δημοπρατηθεί από το Δήμο Κυθήρων αμέσως μετά την υπογραφή της Προγραμματικής Σύμβασης και από την Υπουργό Πολιτισμού κα. Λίνα Μενδώνη, στην οποία θα προωθηθεί άμεσα με ευθύνη της Περιφέρειας.
Πρόκειται για έργο μεγάλης σημασίας, όχι μόνο για την ευρύτερη περιοχή του Ποταμού, αλλά συνολικά για το νησί των Κυθήρων, αφού το «Αστικόν Σχολείον» αποτελεί ένα ιστορικό τοπόσημο του νησιού μας, συνυφασμένο με μια μακραίωνη ιστορία και παράδοση.
Από το 2015 η Δημοτική Αρχή ολοκλήρωσε τις μελέτεςτόσο για το κτίριο όσο και για τον περιβάλλοντα χώρο, ωρίμασε πλήρως το έργο και κατόρθωσε το 2019 να το εντάξει στο πρόγραμμα LEADER, μέσω του Δικτύου Δήμων Νήσων Αττικής στο οποίο πρόεδρος του ΔΣ είναι ο Δήμαρχος Κυθήρων.
Προβλέπεται η εκ βάθρων ανακαίνιση και ανάδειξη του ιστορικού κτιρίου, η διαμόρφωση και φύτευση του περιβάλλοντος χώρου καθώς και η προμήθεια των απαραίτητων ειδών σχετικά με την μετατροπή του χώρου σε πολιτιστικό κέντρο.
Μάνος Τριφύλλης:
O αείμνηστος Τάσος
Φλωρόπουλος πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου Ποταμού , όλοι οι
προέδροι του συλλόγου που το πάλεψαν , η κυρία Μάντη Τριάρχη που εξέδωσε
και ειδικό βιβλίο . Η μελέτη που ολοκλήρωσε ο Δήμος προέρχεται από τον
Πολιτιστικό σύλλογο Ποταμού. Αυτά για την ιστορία ...γράφει σε σχόλιο του ο Μάνος Τριφύλλης...
και να συμπληρώσουμε εμείς:ότι εκτός από τους προαναφερόμενους η πρώτη κίνηση για να ανοιχτεί ο δύσκολος δρόμος και να φτάσουμε στο σημερινό επιθυμητό αποτέλεσμα ώστε να γίνει αλλαγή χρήσης του κτιρίου από σχολείο σε Πολιτιστικό Κέντρο του Μέλλοντος, έγινε από την φιλόλογο κυρία Αδαμαντία Τριάρχη Μακρυγιάννη ,την υπεύθυνη αρχαιολόγο κυρία Μαρίνα Παπαδημητρίου και τον κύριο Μιχάλη Ορφανάκη που βοήθησε ηθικά την προσπάθεια.
Ποταμός 2009 εκδήλωση:
Μεταξύ άλλων στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ.κ.Σεραφείμ,ο Συνταγματολόγος κύριος Γεώργιος Κασιμάτης,ο τότε Δήμαρχος Κυθήρων κύριος Θεόδωρος Κουκούλης,ο αείμνηστος Πρόεδρος του Κυθηραικού Συνδέσμου Αθηνών κύριος Γεώργιος Καρύδης,ο Μαέστρος της Φιλαρμονικής Ποταμού αείμνηστος Στράτος Θεοδωρακάκης,ο Γιατρός κύριος Κοσμάς Μεγαλοκονόμος, η κυρία Βάσω Σαμίου κ.α.
adelin 107,3 fm
Ακούστε εδώ το (ηχητικό) της εκδήλωσης:
ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ
ΠΟΤΑΜΟΣ δείτε εδώ Φωτογραφικό υλικό από την εκδήλωση (αρχείο adelin fm)
Το Αγγλικό Σχολείο του Ποταμού λειτούργησε από το 1824. Το 1825 φοιτούν 87 ντόπιοι μαθητές και 3 ξένοι. Λειτουργεί 6 μέρες την εβδομάδα, πρωί και απόγευμα. Το 1827 είναι εγγεγραμμένοι 181 μαθητές με διδάσκαλο τον Γρηγόριο Πετρίδη.
Η Σχολή λειτουργούσε με το αλληλοδιδακτικό σύστημα και η φοίτηση ήταν υποχρεωτική. Από τους 181 μαθητές, 54 μεταφέρονται με ζώο. Αυτοί θα έπρεπε να προέρχονται από τις πιο μακρινές αποστάσεις, όπως Λογοθετιάνικα, Καραβά, Κουσουνάρι, Τριφυλλιάνικα κ.λπ. Ο προεστώς του κάθε χωριού ήταν υποχρεωμένος να συμπληρώσει καταλόγους με τα ονόματα των αρρένων του χωριού του από μια ηλικία και πάνω. Από έναν τέτοιο κατάλογο του 1830 βλέπουμε ότι τα Τριφυλλιάνικα είχαν 18 παιδιά ηλικίας 9 ετών και πάνω. Με βάση αυτούς τους καταλόγους γνώριζαν οι αρμόδιες αρχές εάν οι γονείς ανταποκρίνονταν στην υποχρεωτική φοίτηση των παιδιών τους. Η ηλικία των μαθητών του Ποταμού σύμφωνα με τους καταλόγους είναι 7 έως 29 ετών.
Η Αλληλοδιδακτική Σχολή του Ποταμού λειτούργησε όπως και οι άλλες αλληλοδιδακτικές σχολές της νήσου μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα, οπότε ιδρύθηκε στον Ποταμό Δημοτικό Σχολείο Αρρένων και Δημοτικό Σχολείο Θηλέων. Το κτήριό της στέγασε τότε το Ελληνικό Σχολείο του Ποταμού (Σχολαρχείο) και κατόπιν (το 1937) το Ημιγυμνάσιο ή «Τετρατάξιον Αστικόν Σχολείον», το οποίο αργότερα καταργήθηκε και συγχωνεύθηκε με το Γυμνάσιο Κυθήρων.
Υπενθυμίζουμε ότι μετά από αγώνα του Συλλόγου και μετά από πολυετή ανυπαρξία Δ.Σ του Ιδρύματος "Βασιλείου Μαλάνου" (παλαιά Οικοκυρική Σχολή) , κατέστη από έτους, δυνατός ο διορισμός νέου Δ.Σ, από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής.
Τα μέλη αυτού συγκροτήθηκαν σε σώμα ως εξής:
Πρόεδρος: Δημήτριος Ι. Ζερβός
Γραμματέας: Ελένη Θ. Τζάννε
Ταμίας: π. Θεολόγος (Παναγιώτης) Παντελής.
Ευχόμαστε ολόψυχα στο νέο Δ.Σ καλό κουράγιο στο τιτάνιο έργο που έχουν μπροστά τους, για την αξιοποίηση αυτού του περιουσιακού στοιχείου του Μυλοποτάμου.
Υπενθυμίζουμε ότι, σύμφωνα με το Καταστατικό του Ιδρύματος, τα καθαρά κέρδη αυτού διατίθενται αποκλειστικά για έργα και ανάγκες της Τοπικής Κοινότητας Μυλοποτάμου.
Ο ΣΚΕΜ, αντιλαμβανόμενος τη σπουδαιότητα που έχει η αξιοποίηση του εν λόγω ακινήτου για την Κοινότητα Μυλοποτάμου, έχει δηλώσει εμπράκτως την αμέριστη συμπαράσταση του στο έργο του Δ.Σ του Ιδρύματος και παραμένει στην πρωτοπορία για τον υπερκερασμό των αντιξοοτήτων που αντεμβαίνουν στην προσπάθεια
Ολοκληρώθηκε πριν λίγες ημέρες η κατασκευή της οδού πρόσβασης προς τον ιστορικό Φάρο Απολυτάρας, στο νότιο άκρο των Αντικυθήρων, που πραγματοποιήθηκε από τα μηχανήματα και το προσωπικό του Στρατού Ξηράς (ΜΟΜΚΑ) μετά από Προγραμματική Σύμβαση του Δήμου Κυθήρων με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Έγινε διάνοιξη χωμάτινης οδού σε μήκος περίπου 2,5 χλμ και συνολική βελτίωση επιπλέον 3 χλμ ήδη διανοιγμένου χωμάτινου δρόμου, προκειμένου να δημιουργηθεί ασφαλής οδική πρόσβαση στο Φάρο, τόσο για το προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού της Υπηρεσίας Φάρων, όσο και ευρύτερα για λόγους τουριστικής αξιοποίησης. Τα συνεργεία της ΜΟΜΚΑ εργάστηκαν στο νησί σχεδόν επί τρεισήμισι μήνες, υπό δύσκολες συνθήκες, λόγω του γεωγραφικού αναγλύφου και των κλίσεων της περιοχής επέμβασης.
Πέραν όλων, όμως, η διάνοιξη του δρόμου προς το Φάρο των Αντικυθήρων ήταν η αναγκαία προϋπόθεση για την συντήρηση του σημαντικού αυτού ιστορικού μνημείου που κινδυνεύει με κατάρρευση. Ήδη ο κ. Πάνος Λασκαρίδης, Πρόεδρος του Ιδρύματος «Αικατερίνη Λασκαρίδη» έχει ολοκληρώσει με δαπάνες του την πλήρη αποτύπωση του μνημείου και την αρχική μελέτη αποκατάστασης.
Με αφορμή την ολοκλήρωση του έργου, ο Δήμαρχος Κυθήρων απέστειλε ευχαριστήριες επιστολές στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης, ενώ δήλωσε τα εξής:
«Ένα όνειρο αλλά και ένα αίτημα δεκαετιών για το νησί των Αντικυθήρων έχει πλέον ικανοποιηθεί χάρη στη συνεργασία του Δήμου μας με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Ένα έργο που αποτελεί την προϋπόθεση για την έναρξη των διαδικασιών συντήρησης του Φάρου των Αντικυθήρων, του ιστορικού αυτού μνημείου στο οποίο υπηρέτησε ο Ρώσος Ναύαρχος Νικόλαος Φιλοσοφώφ. Ευχαριστώ θερμά τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο, τον Διοικητή και το προσωπικό της ΜΟΜΚΑ και όλους όσοι συνέβαλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση του έργου».
Ο Δήμος Μονεμβασίας βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να πληροφορήσει τους δημότες του, ότι με την αριθ. 198.1.1/2020 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Πράσινου Ταμείου, εγκρίθηκε από τον Άξονα Προτεραιότητας 1 «Αστική Αναζωογόνηση» του Χρηματοδοτικού Προγράμματος «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» σε συνέχεια της με αριθ. πρωτ. 7035/2019 πρόσκλησης η Ανακαίνιση – διαμόρφωση Δημοτικών κτιρίων στη Δ.Ε. Βοιών και Δ.Ε. Ζάρακα του Δήμου μας.
Η οικονομική συμμετοχή του Δήμου Μονεμβασίας είναι 20% επί των προϋπολογισμών.
Συγκεκριμένα χρηματοδοτήθηκαν:
1. Ανακαίνιση και Διαμόρφωση Δημοτικών Κτιρίων Δ.Ε. Βοιών συνολικού προϋπολογισμού 63.358,91 € με δύο υποέργα:
Επισκευές και Διαμορφώσεις πρώην Δημοτικού Σχολείου Βελανιδίων Δ.Ε. Βοιών Π/Υ 30.221,84 €.
Επισκευές και Διαμορφώσεις πρώην Δημοτικού Σχολείου Κάτω Καστανέας Δ.Ε. Βοιών Π/Υ 33.137,07 €.
2. Ανακαίνιση και Διαμόρφωση Δημοτικών Κτιρίων Δ.Ε. Μονεμβασίας και Ζάρακα συνολικού προϋπολογισμού 178.499,36 € με δύο υποέργα:
Επισκευές και Διαμορφώσεις πρώην Δημοτικού Σχολείου Σχολείου Αγγελώνας Δ.Ε Μονεμβασίας Π/Υ 98.500,00 €.
Επισκευές και Διαμορφώσεις πρώην Δημοτικού Σχολείου Δημοτικού Σχολείου Χάρακα ΔΕ Ζάρακα Π/Υ 79.999,36 €.
Τα έργα αφορούν σε επισκευές και διαμορφώσεις των πρώην Δημοτικών Σχολείων Κάτω Καστανιάς και Βελανιδίων στη Δ.Ε. Βοιών και πρώην Δημοτικών Σχολείων Αγγελώνας και Χάρακα στη Δ.Ε. Μονεμβασίας και Ζάρακα του Δήμου Μονεμβασίας, με στόχο την επανάχρησή τους για την κάλυψη κοινωνικών, πολιτιστικών ή εν γένει αναπτυξιακών δραστηριοτήτων των τοπικών κοινωνιών.
Η
οκταώροφη Ιερά Μονή του Μέγα Σπηλαίου έχει χτιστεί κυριολεκτικά επάνω σε
έναν απόκρημνο βράχο σε υψόμετρο περί των 930 μ. Ιδρύθυκε από δύο
Θεσσαλονικείς μοναχούς, τον Συμεών και τον Θεόδωρο, οι οποίοι μετά από
οπτασία αναζήτησαν την ιστορηθείσα από τον Θεηγόρο Ευαγγελιστή Λουκά
ανάγλυφη εικόνα της Παναγίας. Ύστερα από πολλές περιπλανήσεις βρέθηκαν
στην Αχαΐα και συγκεκριμένα στη Ζαχλωρού όπου και συνάντησαν τη
βοσκοπούλα Ευφροσύνη το 362 μ.Χ. η οποία και τους οδήγησε στη σπηλιά που
είχε μόλις ανακαλύψει το θείο εικόνισμα.
Η μονή καταστράφηκε για
πρώτη φορά το 840 από τους εικονομάχους, το 1460 και το 1640 από τους
Τούρκους, το 1934 από πυρκαγιά και το 1943 από τα ναζιστικά στρατεύματα
κατοχής.
Η ανάγλυφη εικόνα της Παναγίας της Χρυσοσπηλιώτισσας,
παραμένει έως και σήμερα στη Μονή Μέγα Σπηλαίου, είναι φτιαγμένη από
κερί, αρώματα και μαστίχα και θεωρείται ένα από τα τέσσερα έργα του
ευαγγελιστή Λουκά. Η εκκλησία έχει σημαντικές τοιχογραφίες του 1600,
χειρόγραφα, Ευαγγέλια και λειψανοθήκες. πηγή .kalavritacanyon.gr
Τοποθεσία
To
καταπληκτικότερο ιερό προσκύνημα της Ορθοδοξίας στην Πελοπόννησο, είναι
η Ιερά Μονή του Μ. Σπηλαίου, η οποία προκαλεί δέος καθώς βρίσκεται στη
σκιά απόκρημνου βράχου σε υψόμετρο 940 μ. Πήρε το όνομα της από το
κάθετο βραχώδες
συγκρότημα
του Χελμού, επάνω στο οποίο είναι κτισμένη η Μονή. Σήμερα οκταόροφη,
υψώνεται "κολλημένη" στο βράχο καθηλώνοντας και τον πιο αδιάφορο
επισκέπτη. Το καθολικό της Μονής σκαμμένο στο βράχο, είναι ναός
σταυροειδής, εγγεγραμμένος με δύο νάρθηκες. Ο κύριος ναός έχει
τοιχογραφίες του 1653, αξιόλογα μαρμαροθετήματα στο δάπεδο, ξυλόγλυπτο
τέμπλο κ.λ.π.
Στη
Μονή του Μ. Σπηλαίου η ψυχή του πιστού αισθάνεται τη μηδαμινότητά της,
καθώς εισέρχεται στην κατανυκτική ατμόσφαιρα του ναού μέσα στο κοίλωμα
του σπηλαίου.
Ιστορία Μονής
Κατά
το Κτιτορικό της Μονής, η ιστορία και η ζωή της Μονής του Μ. Σπηλαίου
αρχίζει με το θαυμαστό τρόπο της ανεύρεσης της Ιεράς Εικόνος. Δύο
αδελφοί από την Θεσσαλονίκη, Συμεών και Θεόδωρος, διακρινόμενοι για την
μόρφωση και την ευσέβειά τους, αφού ασκήθηκαν στα όρη Όλυμπος, Όσσα και
Πηλίο, ήλθαν στο Άγιο Όρος για να γνωρίσουν φωτισμένους ησυχαστές και
άνδρες της ερήμου. Από εκεί πήγαν στους Αγίους Τόπους για να
προσκυνήσουν όλα τα μέρη που περιπάτησαν οι Θεανδρικοί πόδες του Σωτήρος
Χριστού. Στα Ιεροσόλυμα έγιναν ιερείς από τον σπουδαίο επίσκοπο της
Αγίας Πόλης Μάξιμον. Εκεί ο καθένας ξεχωριστά είδε την ίδια οπτασία και
έλαβαν την εντολή να μεταβούν στην Αχαΐα , να εύρουν την ιστορηθείσα από
τον Θεηγόρο Ευαγγελιστή Λουκά ανάγλυφη εικόνα της Παναγίας. Υστερα από
πολλές περιπλανήσεις και αποκαλυπτικά όνειρα, συνάντησαν,στην περιοχή
της Ζαχλωρούς τη βοσκοπούλα Ευφροσύνη το 362 μ.Χ. Όταν την πλησίασαν, η
Ευφροσύνη τους προσκυνά με σεβασμό και αναφέρει τα ονόματα τους. Στην
συνέχεια τους οδηγεί στο σπήλαιο που βρισκόταν η αναζητούμενη Ιερά
Εικόνα, τήν οποία είχε ανακαλύψει -προ ολίγου χρόνου - η ίδια - θεία
Βουλή-, με την οδηγία ενός τράγου, που πήγαινε στο σπήλαιο για νερό και
εξήρχετο με βρεγμένο το γένειον του. Με πολλή χαρά, ευγνωμοσύνη και
ευλάβεια, οι μοναχοί Συμεών και Θεόδωρος πήραν την εικόνα έξω του
Σπηλαίου και το εκαθάρισαν από την πυκνή βλάστηση.
Όταν
έκαυσαν τα κλαδιά, από την θερμότητα ετινάχθηκε βίαια δράκων προς την
έξοδο του Σπηλαίου, όπου δια κεραυνού εφονεύθηκε. Αναμνηστικά αυτού του
θαύματος σώζονταν, μέχρι τελευταία, τα οστά του δράκοντα. Μέσα στο
σπήλαιον κατασκεύασαν μικρόν Ναόν και μερικά μικρά κελλιά με την
συνδρομή του πλήθους των πιστών, που συνέρρεαν δια να προσκυνήσουν την
θαυματουργή εικόνα της Θεοτόκου και να ακούσουν τον Θείο Λόγο από τους
Θεοκήρυκες Πατέρες Συμεών και Θεοδώρον. Πολλοί από τους ακροατές
παρέμεναν για άσκηση. Έτσι σιγά-σιγά η Μονή έγινε μία από τις πλέον
πολυμονάχους Μονάς και γνώρισε ακμή και αίγλη. Υπήρξε δια μέσου των
αιώνων φάρος της Ορθοδοξίας, έπαλξη του Ελληνισμού, εστία αντίστασης
κατά των Τούρκων κατακτητών και άπαρτο φρούριο. Τέσσαρες φορές
καταστράφηκε από πυρκαγιές, το 840, το 1400, το 1640 και το 1934 πάντοτε
όμως διεσώζετο η Αγία Εικόνα με τρόπο θαυμαστό. Κατά τους χρόνους της
Τουρκοκρατίας, επειδή ήταν κέντρο αντίστασης κατά των κατακτητών,
δέχτηκε πολλές επιθέσεις, αλλά ποτέ δεν κατακτήθηκε. Είναι γνωστή η
υπερήφανη, ηρωική απάντηση του ηγούμενου Δαμασκηνού τον Ιούνιο του 1827
στον Ιμπραήμ. "... δια να προσκυνήσωμεν είναι αδύνατον ... αν έλθης εδώ
να μας πολεμήσης και μας νικήσης , δεν είναι μεγάλο κακόν, διότι θα
νικήσης παπάδες, αν όμως νικηθής ... θα είναι εντροπή σου ..." και
πραγματικά νικήθηκε μετά από επικό αγώνα και τη βοήθεια της Παναγίας.
Μόνο κατά την κατοχή - Δεκέμβριος 1943 η Μονή λεηλατήθηκε, οι μοναχοί
πλήρωσαν τη θηριωδία των Ναζί, φονευθέντες ριπτόμενοι σε απόκρημνο
βράχο. Τα εναπομείναντα κελιά από την πυρκαγιά του 1934, πυρπολήθηκαν.
Παρ'
όλες αυτές τις δοκιμασίες, η Μονή του Μ. Σπηλαίου, όπως το έθνος μας
μετά από κάθε καταστροφή - πυρκαγιά - ανεγειρόταν καλύτερη.
Tο 1979 ανέλαβε την Ηγουμενία της Μονής ο μακαριστός Πανοσιολογιώτατος
Αρχιμανδρίτης Νικηφόρος Θεοδωρόπουλος (+ 24.11.2012). Η Μονή από
"ιδιόρρυθμος" έγινε "Κοινόβιος", ώστε απερίσπαστοι οι μοναχοί να
υπηρετούν την Παναγία, στην υπηρεσία της οποίας έταξαν τους εαυτούς
τους.
Η Μονή Μεγάλου Σπηλαίου σήμερα
Το
Μέγα Σπήλαιο αποτελεί όαση πνευματική για τους πολυάριθμους προσκυνητές
παρόλο το μικρό αριθμό μοναχών, οι οποίοι καθ' όλη τη διάρκεια της
ημέρας υπηρετούν αυτούς . Σ' αυτό επίσης συμβάλουν και οι λαικοί
υπάλληλοι της Μονής. Η Παναγία σύντομα θα ευδοκήσει να ταχθούν στην
υπηρεσία της νέοι αδελφοί και η Μονή να ξαναζήσει την παλαιά της αίγλη.
Με την βοήθεια της Παναγίας της Μεγαλοσπηλαιώτισσας επερατώθησαν οι εργασίες ανακαίνισης των κτιρίων της Ιεράς Μονής.
Η
Ιστορική Ιερά Μονή έχει αλλάξει όψη γενικότερα προς το κατανυκτικότερο.
Οι αναρίθμητοι προσκυνητές της Ιεράς Εικόνας της Παναγίας μας,
αγάλλονται και χαίρονται για το έργο που επιτελέσθηκε.
Στην
προσπάθεια αυτή συνέβαλε και ο ο νέος Καθηγούμενος της Μονής,(από τον
Μάρτιο του 2003,) Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Ιερώνυμος Κάρμας.
Έτσι
η αγωνία του σεπτού Ποιμενάρχου μας για την ολοκλήρωση των έργων έλαβε
τέλος. Προς τούτο οφείλουμε θερμές ευχαριστίες για τις προσπάθειες που
κατέβαλε προς ανεύρεση κονδυλίων για την ανακαίνιση και αναμόρφωση της
Ιστορικής Ιεράς Μονής.
Πνευματικοί Θησαυροί Μονής
Η εικόνα της Παναγίας Μεγαλοσπηλαιωτίσσης
Είναι
έργο του Αποστόλου Λουκά. Πιστεύεται ότι μαζί με το Ευαγγέλιο και τις
Πράξεις των Αποστόλων την εχάρισε ο Απ. Λουκάς στο πνευματικό του τέκνο,
τον ηγεμόνα της Αχαΐας Θεόφιλο. Εκείνος δε την κληροδότησε στους
απογόνους του. Κατά την εποχή των διωγμών, αυτοί την έκρυψαν στο
Σπήλαιο. Όταν αυτοί απέθαναν ή φονεύθηκαν δια τον Χριστόν, παρέμεινε στο
Σπήλαιο μέχρι που ανακαλύφθηκε κατα τον θαυμαστό τρόπον από την Αγία
Ευφροσύνη. Είναι ανάγλυφη, πάχους τριών πόντων και πλασμένη από κερί,
μαστίχα και άλλες ύλες. Φέρει εσθήτα χρωματισμένη και χρυσά διαγράμματα.
Από τις πολλές πυρκαγιές έχει αμαυρωθεί. Το σώμα της είναι εστραμμένο
δεξιά, με κεκλιμένη την κεφαλή προς τον Υιόν της, κρατώντας τον στο δεξί
χέρι (Δεξιοκρατούσα), ο οποίος με το αριστερό του χέρι κρατεί ελαφρά
την αριστερή παλάμη της Μητρός Του, ενώ με το δεξιό κρατεί το Ευαγγέλιο.
Δεξιά και αριστερά της κηρόπλαστης εικόνας παρίστανται, μετά φόβου
άγγελοι. Στις τέσσερεις γωνιές της εικόνας δεξιά εξαπτέρυγα Σεραφείμ και
αριστερά πολυόμματα Χερουβείμ.
Κειμηλιαρχείο της Ιεράς Μονής
Στο
Κειμηλιαρχείο της Μονής υπάρχουν πολλά ιερά κειμήλια : σιγγίλια,
χειρόγραφα με εξαίρετες μικρογραφίες, πολύτιμοι χρυσοί σταυροί με τίμιο
ξύλο, χαλκογραφίες, προσωπογραφίες κ.α.
πηγή .im-ka.gr
ΑΦΟΥ ΕΠΝΙΞΑΝ ΣΤΟ ΑΙΜΑ ΤΑ ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ
ΛΕΗΛΑΤΗΣΟΥΝ ΤΟ ΜΕΓΑ ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΤΟΥΣ ΜΟΝΑΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΟΥΣ ΕΙΧΑΝ
ΗΔΗ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙ ΚΑΙ ΡΙΞΕΙ ΣΤΟΝ ΓΚΡΕΜΟ...
ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΟΥΝΩΝ...!
14/12/1943:
Μετά την καταστροφή των Καλαβρύτων, την 13η Δεκεμβρίου 1943, οι
Γερμανοί επανέρχονται στη Μονή του Μεγάλου Σπηλαίου, τη λεηλατούν και
στη συνέχεια την πυρπολούν.
ecclesia.gr._
Ο Οκτώβριος του 43 θα σημάνει για την Πελοπόννησο την αρχή μιας από τις
πιο φριχτές περιόδους βίας που γνώρισε ποτέ η περιοχή. Οι Γερμανοί
ενίσχυσαν σημαντικά την περιοχή σε στρατιωτικά σώματα, αποφασισμένοι να
καταπνίξουν κάθε εστία αντίστασης στην Πελοπόννησο. Ωστόσο, η θηριωδία
τους δεν σταμάτησε ούτε μπροστά στον άμαχο πληθυσμό. Έσπειραν τον τρόμο
και το θάνατο διαδοχικά στη Σπάρτη και την ευρύτερη περιοχή της
Λακεδαίμονας, στην Τρίπολη και τον Πύργο53. Πάντως, το αποκορύφωμα της
θηριωδίας τους οι εισβολείς επέδειξαν στην ιστορική κωμόπολη του Μοριά,
τα Καλάβρυτα.
Στις
20 Οκτωβρίου του 1943, στην Κερπινή, ένα γερμανικό τάγμα κατατροπώθηκε
σε συμπλοκή με έλληνες αντάρτες. Ο μητροπολίτης Αιγίου Θεόκλητος ανέλαβε
να έρθει σε επαφή με τους αντάρτες. Προσπάθησε να τους πείσει, για την
αποφυγή αντιποίνων από τους Γερμανούς, να παραδώσουν τους αιχμαλώτους
από τη μάχη. Οι διαπραγματεύσεις απέβησαν άκαρπες. Έτσι, αποφασίστηκε η
επίθεση εναντίον των Καλαβρύτων από το 68ο Σύνταγμα, που έδρευε στο
Άργος.
Τα
γερμανικά στρατεύματα κατέφθασαν στα Καλάβρυτα την 1η Δεκεμβρίου. Η
πόλη ήταν τελείως απροστάτευτη. Πριν την πνίξουν στο αίμα, αποφάσισαν να
επιτεθούν στα δύο ιστορικά μοναστήρια της περιοχής, το Μέγα Σπήλαιο και
την Αγία Λαύρα, δύο ζωντανά σύμβολα των αγώνων του Γένους για την
ελευθερία.
Ένα
γερμανικό σώμα, αποτελούμενο από έναν αξιωματικό και λίγους στρατιώτες,
κατέφθασε στο Μέγα Σπήλαιο το απομεσήμερο της 8ης Δεκεμβρίου. Οι
μοναχοί είχαν υποψιαστεί τις προθέσεις των κατακτητών. Ίσως γι αυτό, στο
μοναστήρι δεν βρίσκονταν παρά μόνο οι πιο τολμηροί αδελφοί, που
διακονούσαν και τους ανήμπορους. Στο μοναστήρι βρισκόταν κι ένα
δεκατετράχρονο ορφανό αγόρι, ο Ηλίας, προστατευόμενος του υπερήλικα
ηγουμένου. Ούτε αυτό το παιδί δεν θα διαφύγει της δολοφονικής μανίας των
επιδρομέων. Όταν έφθασαν οι Γερμανοί, οι μεγαλοσπηλαιώτες τους
υποδέχθηκαν ευγενικά. Σε λίγο οι κατακτητές αποκάλυψαν τους στόχους
τους. Άρχισαν να ανακρίνουν τους μοναχούς, θεωρώντας τους ενόχους για
την απόκρυψη ανταρτών. Τελικά, έδωσαν εντολή σε όλους τους παρόντες
-εκτός από τους μοναχούς, βρίσκονταν στο Μέγα Σπήλαιο το υπηρετικό
προσωπικό και κάποιοι επισκέπτες λαϊκοί - να τους ακολουθήσουν στη θέση
Κισσωτή, ένα ψηλό σημείο κοντά στον γκρεμό, που βλέπει τον Βουραϊκό.
Εκεί, το μικρό αγόρι τρομαγμένο άρχισε να διαμαρτύρεται κλαίγοντας,
κρεμασμένο από το ράσο του ηγουμένου. Ο γερμανός επικεφαλής το
πυροβόλησε μπροστά στα έκπληκτα μάτια των ανήμπορων να αντιδράσουν
μοναχών. Κατόπιν οι στρατιώτες έβαλαν στη σειρά όλους, μοναχούς και
λαϊκούς, και τους εκτέλεσαν. Τα θύματα της γερμανικής θηριωδίας ακόμη
ψυχορραγούσαν, όταν οι στρατιώτες τους καταβαράθρωσαν στον γκρεμό που
έχαινε εμπρός τους.
Σε
έκθεση αντιπροσώπων του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, επισυνάπτεται και
«πίνακας των φονευθέντων», στον οποίο αναφέρονται τα ονόματα και η
ηλικία των θυμάτων στο Μέγα Σπήλαιο. Από την έκθεση εκείνη λείπουν τα
ονόματα των επισκεπτών του μοναστηριού, τα οποία αγνοούνταν. Ωστόσο,
αργότερα αυτός ο κατάλογος αρτιώθηκε με όλα τα ονόματα των θυμάτων. Τον
αντιγράφουμε:
ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΙ ΚΑΙ ΜΟΝΑΧΟΙ
Γαβριήλ Κόσσυφας (Προηγούμενος) ετών 86
Θεόκλητος Αναστασόπουλος ( Ιερομόναχος) » 40
Ιγνάτιος Ιωάννου ( » » ») » 30
Γεράσιμος Καβουρτζής ( » » » ) » 35
Καλλιόπιος Ασημακόπουλος ( Ιεροδιάκονος) » 52
Ανανίας Θεοφυλακτόπουλος (Μοναχός) » 58
Γρηγόριος Οικονόμου ( » » » ) » 60
Γεννάδιος Βουρλής ( » » » ) » 23
ΔΟΚΙΜΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ
Κωνσταντίνος Πασχόπουλος ετών 20
Κωνσταντίνος Νταφαλιάς » 18
Νικόλαος Μπάτσος » 26
Ηλίας Ατσάρος » 14
Γρηγόριος » 30 ΥΠΗΡΕΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Ανδρέας Γιαννακλής ετών 72
Ιωάννης Μηλιώκας » 50
Ιωάννης Βελούσης » 60
Αθανάσιος Ζαφειρόπουλος » 45
Νικόλαος Σπυρόπουλος » 25
ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ
Δημήτριος Κακκαβάς ετών 24
Θεόδωρος Αλεξανδρόπουλος » 45
Δημήτριος Γκολφινόπουλος » 18
Παλαιολόγος Σοϊλές » 65
Την ίδια μέρα της επίθεσης στο Μέγα Σπήλαιο ανάλογα πάσχουν οι μοναχοί της Αγίας Λαύρας.
Τελικά,
στις 13 Δεκεμβρίου διατάχθηκε η εκτέλεση ολόκληρου του ανδρικού
πληθυσμού της ιστορικής πόλης των Καλαβρύτων, ένα από τα πιο στυγερά
ομαδικά εγκλήματα στην ιστορία του πολέμου. Σύμφωνα πάντα με τον
κατάλογο του Ερυθρού Σταυρού, υπολογίζεται ότι εκείνη την ημέρα
θανατώθηκαν 800 περίπου άμαχοι πολίτες κάθε ηλικίας. Μετά το εγκλημά
τους, οι Γερμανοί παρέδωσαν την πόλη στις φλόγες. Κάθε προσπάθεια
περιγραφικής προσέγγισης των γεγονότων αδυνατεί να αποτυπώσει την
τραγωδία εκείνων των ημερών.
Οι
Γερμανοί επιστρέφοντας στη βάση τους, το Αίγιο, πέρασαν πάλι από το
Μέγα Σπήλαιο. Ήταν 14 Δεκεμβρίου. Οι αδίστακτοι επιδρομείς, μη
βρίσκοντας κανένα μοναχό, επιδόθηκαν στην άγρια λεηλασία του
μοναστηριού. Τη λεηλασία τους ολοκλήρωσε η πυρπόληση του ιερού
οικοδομήματος. Σε εκθεσή τους οι εναπομείναντες μεγαλοσπηλαιώτες έγραφαν
για τη ληστρική επιδρομή: «εβδομήντα φορτία ιερών αμφίων, κειμηλίων,
επίπλων... αφαιρέθηκαν με τον τρόπο της κλοπής από την ιερή αυτή εστία
του ελληνισμού...».
Σε
μια αναφορά της Ελληνικής Χωροφυλακής της 15ης Δεκεμβρίου 1943, με τη
στεγνή γλώσσα των αριθμών περιγράφεται η καταστροφή ως εξής: «...κατά
βασίμους πληροφορίας, τα Γερμανικά Στρατεύματα, δρώντα από 5θημέρου
εναντίον των ανταρτών της περιφερείας Επαρχίας Καλαβρύτων, έλαβον τα
ακόλουθα μέτρα:
1)
Επυρπόλησαν την πόλιν Καλαβρύτων και εξετέλεσαν περί τα πεντακόσια
μέχρι εξακόσια πεντήκοντα (550-650) άτομα, συμπεριλαμβανομένων και των
εκεί υπηρετούντων Δημοσίων υπαλλήλων, επιστημόνων και Ιερέων.
3) Επυρπόλησαν τας Μονάς Μεγάλου Σπηλαίου και Αγίας Λαύρας και εξετέλεσαν τους μοναχούς αυτών...»