Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2020
Χωρίς εξόδιο ακολουθία όσοι επιλέξουν την καύση των νεκρών αποφάσισε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος απεφάσισε κατά την συνεδρίασή Της, την 6η Νοεμβρίου 2019, την αποστολή ενημερωτικού φυλλαδίου «ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ» σχετικά με τις θέσεις Της περί της καύσεως των νεκρών.
Κατωτέρω παρατίθεται το κείμενο το οποίο συμπερασματικά αναφέρει πως Επειδή η Εκκλησία σέβεται την ελευθερία της επιλογής τους να παραδοθούν στην πυρά, είτε επιθυμούν Κηδεία είτε όχι, παρόμοια και εκείνοι οφείλουν να αναγνωρίσουν την ελευθερία της Εκκλησίας να μην υποχρεωθεί να τελέσει Εξόδιο Ακολουθία για κάποιον, που αποφάσισε να μην ανήκει καθόλου ή να ανήκει επιλεκτικά στην Εκκλησία, αφού απορρίπτει ορισμένες από τις νεκρικές Της παραδόσεις, όπως την ταφή.Διαφορετική είναι η αντιμετώπιση της Εκκλησίας προς εκείνους, οι οποίοι ακούσια ή μαρτυρικά (π.χ. στις καταστροφικές πυρκαγιές) γνώρισαν τέτοιο σκληρό θάνατο και φυσικά τίποτα και κανείς δεν θα μπορέσει να «εμποδίσει» τον Θεό, στην Δευτέρα Παρουσία, να
αναστήσει τους ανθρώπους, τόσο από τα οστά, όσο και από την τέφρα τους.
Πρέπει, όμως, να κατανοήσουν όλοι, ακόμη και εάν δεν είναι μέλη της Εκκλησίας ή «αρνούνται την αθανασία» ή ψάχνουν τρόπους όσο το δυνατόν πιο «ανώδυνου» χειρισμού του θανάτου, ότι η απανθράκωση του σώματος και η σύνθλιψή του αποτελεί εκδήλωση που κατ’ ουσίαν «βεβηλώνει» την ανθρώπινη ύπαρξη.
Για την Εκκλησία ο κάθε άνθρωπος είναι «κατ’ εικόνα Θεού» πλασμένος. Τα νεκρά σώματα δεν είναι απορρίμματα! Δεν είναι άχρηστα αντικείμενα, τα οποία πρέπει να παραδοθούν στην φωτιά και στον θρυμματισμό, δηλαδή σε ένα βίαιο αφανισμό. Η Εκκλησία αρνείται την καύση, επειδή αρνείται το αμετάκλητο ανθρώπινο τέλος και την βία προς το ανθρώπινο πρόσωπο.
Είναι τραγικό να καίμε και να κονιορτοποιούμε ό,τι έχει αληθινή αξία.
Η Εκκλησία επιλέγει και εφαρμόζει την ταφή, διότι σέβεται το σώμα του κεκοιμημένου ανθρώπου, έχει πίστη και ελπίδα στο αιώνιο μέλλον και αναθέτει στην φύση την ευθύνη της φθοράς του φυσικού παρόντος του ανθρώπου.
ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ»
(Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ) ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
ΓΡΑΠΤΟΝ ΘΕΙΟΝ ΚΗΡΥΓΜΑ
«Καί νά, ὑπῆρχε ἕνας
ἄνθρωπος στήν Ἱερουσαλήμ πού ὀνομαζόταν Συμεών. Καί ὁ ἄνθρωπος αὐτός
ἦταν δίκαιος καί εὐλαβής καί τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ ἦταν ἐπάνω του. Αὐτός
εἶχε λάβει ἀποκάλυψη ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα ὅτι δέν θά τελείωνε τήν ζωή του
προτοῦ δεῖ τόν Χριστό». Γέροντας ἦταν ὁ Συμεών καί περίμενε μέ καρτερία τήν ἐκπληρώση τῆς ὑποσχέσεως.
«Αὐτός δέχτηκε στήν ἀγκαλιά του τόν Ἰησοῦ καί εὐλόγησε τόν Θεό καί εἶπε: «Σήμερα ἀφήνεις ἐλεύθερο τόν δοῦλο σου, Δέσποτα, νά πεθάνει κατά τόν λόγο σου μέ εἰρήνη, γιατί εἶδαν τά μάτια μου τήν σωτηρία σου». Ποιά σωτηρία; «Αὐτήν πού ἑτοίμασες ἐνώπιον ὅλων τῶν λαῶν».
«Αὐτός δέχτηκε στήν ἀγκαλιά του τόν Ἰησοῦ καί εὐλόγησε τόν Θεό καί εἶπε: «Σήμερα ἀφήνεις ἐλεύθερο τόν δοῦλο σου, Δέσποτα, νά πεθάνει κατά τόν λόγο σου μέ εἰρήνη, γιατί εἶδαν τά μάτια μου τήν σωτηρία σου». Ποιά σωτηρία; «Αὐτήν πού ἑτοίμασες ἐνώπιον ὅλων τῶν λαῶν».
«Καί ὁ Συμεών τούς εὐλόγησε
καί εἶπε στήν Μαριάμ τήν μητέρα του: Αὐτός πρόκειται νά γίνει πτώση καί
ἔγερση γιά πολλούς μέσα στόν Ἰσραήλ καί σημεῖο ἀντιλεγόμενο». Πτώση
γιά ποιούς; Σαφῶς γι' αὐτούς πού ἀπιστοῦν, αὐτούς πού ἀντιλέγουν,
αὐτούς πού τόν σταυρώνουν. Καί ἔγερση γιά ποιούς; Αὐτούς πού τόν
ἀναγνωρίζουν καί τόν ὀμολογοῦν μέ εὐγνωμοσύνη.
«Καί σημεῖο ἀντιλεγόμενο». Ποιό εἶναι τό σημεῖο τό ἀντιλεγόμενο; Τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ, πού ἡ Ἐκκλησία τό θεωρεῖ σωτηρία τοῦ κόσμου. Γιατί ἀμφισβητεῖται τό σημεῖο; Γιά νά νικήσει ἡ ἀλήθεια. Ἔπρεπε, λοιπόν, νά ἐμφανισθεῖ ἡ ἀντιλογία, ὥστε νά ἐκδώσει τήν ἀπόφαση του ὁ Δικαστής, ἀφοῦ μακροθυμήσει μέχρι τό τέλος τῶν αἰώνων.
Ἀντιλέγεται τό σημεῖο. Διότι πῶς ἀλλιῶς θά δοκιμάζονταν οἱ μάρτυρες στούς διωγμούς; Πῶς θά ἀγωνίζονταν καί θά ἀναδεικνύονταν νικητές μέ τήν καρτερία τους; Δές πόσο ὠφέλησε ἡ ἀντιλογία, ἀφοῦ ἔφτιαξε ὄχι καλούς ἀνθρώπους, ὅπως θά ἔλεγε κανείς, ὄχι πιστούς ἁπλῶς, ἀλλά καί μάρτυρες καί ὁμολογητές, πού ἔφθασαν μέχρι τά βασανιστήρια καί τόν θάνατο καί παρουσίασαν ἔτσι μιά ἀπόδειξη τῆς χάριτος τοῦ Χριστοῦ μέ τήν καρτερία τους.
Τό σημεῖο αὐτό, ὅσο φαίνεται μόνο του καί δέν φαίνεται πουθενά ὁ σημαινόμενος, δηλαδή ὁ Χριστός, τό σημεῖο θά ἀντιλέγεται. Αὐτό εἶναι ἀλήθεια, ἀγαπητοί μου, καί ἄς μήν μᾶς τρομάζει διόλου. Αἰῶνες τώρα ἡ ἴδια ἱστορία γράφεται, ὅπως ἀκριβῶς ἄλλωστε καί στίς μέρες μας. Ἔτσι, γιά κάποιους ἡ Ἐκκλησία θά εἶναι λιμάνι σωτηρίας καί καταφυγῆς, μά γιά ἄλλους… τό κόκκινο πανί. Γιά κάποιους τά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας θά εἶναι εὐλογία στή ζωή τους, ἀσπίδα ἀκαταμάχητη καί ἰατρεῖο παθῶν, ἐνῶ γιά ἄλλους ἕνας «μπελᾶς», κάτι τό ἐντελῶς ἄχρηστο καί ἀναχρονιστικό. Γιά κάποιους τό καθαρό φῶς τοῦ καντηλιοῦ καί ἡ ὀσμή τοῦ λιβανιοῦ στό εἰκονοστάσι μπροστά θά εἶναι ἡ ἐλάχιστη προσφορά εὐχαριστίας πρός τόν Θεό, μά γιά ἄλλους κάτι τό «θαμπό», τό «εὐσεβιστικό» ἤ καί τό «πνιγηρό». Γιά κάποιους τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας καί τῶν Ἁγίων μας θά εἶναι ἡ πατρική καί στοργική παρουσία τοῦ Πατέρα, τῆς συμπονετικῆς μάνας, καί τῶν ἀχώριστων φίλων τους, μά γιά ἄλλους τά πρόσωπα αὐτά στίς εἰκόνες θά εἶναι εὐκαιρία τρανῆς διακωμώδησης καί αἰσχρῆς διαπόμπευσης. Ἔτσι θά εἶναι γιά πάντα; θά ἀναρωτηθεῖ κάποιος. Ὄχι, ἀδελφοί μου.
Ὅταν ὁ ἴδιος ὁ σημαινόμενος, ὁ Χριστός μας, ἀποκαλύψει τόν ἑαυτό Του κατά τήν Δευτέρα Παρουσία, τότε πιά κανείς δέν θά τολμᾶ νά ἀντιλογήσει στό σημεῖο, γιατί ὁ σημαινόμενος θά ἔχει καταφθάσει μέ ὁλοφάνερη τήν Θεότητά του ἐναντίον ἐκείνων πού Τόν ἀρνοῦνται. Τότε ἐκεῖνοι πού προηγουμένως εἶχαν δεχθεῖ τό σημεῖο θά δοξασθοῦν ἀπό Αὐτόν, ἐνῶ ἐκεῖνοι πού ἀμφισβήτησαν τό σημεῖο θά καταδικασθοῦν ἀπό Αὐτόν. Καί αὐτό, θά μᾶς διαβεβαιώσει ὁ ἱερός Χρυσόστομος, θά εἶναι τότε τό τέλος τῆς ἀντιλογίας, τό τέλος τῆς πλάνης, τό τέλος τῆς ἀμφιβολίας καί τό τέλος τῆς ἀπιστίας, ἡ ἀρχή δέ τῶν βραβείων καί τῶν στεφάνων.
Αὐτά τά τελευταῖα ἀπό βαθυτάτης καρδίας ἄς προσδοκοῦμε, καί τότε ἡ Χάρη τοῦ Ἀναστημένου Χριστοῦ θά μᾶς ἐφοδιάζει μέ καρτερία, ὑπομονή καί ἀγωνιστικό φρόνημα, ὥστε νά μᾶς κατατάξει μέ τούς Μάρτυρες καί τούς Ὁμολογητές Του. Ἀμήν.
«Καί σημεῖο ἀντιλεγόμενο». Ποιό εἶναι τό σημεῖο τό ἀντιλεγόμενο; Τό σημεῖο τοῦ Σταυροῦ, πού ἡ Ἐκκλησία τό θεωρεῖ σωτηρία τοῦ κόσμου. Γιατί ἀμφισβητεῖται τό σημεῖο; Γιά νά νικήσει ἡ ἀλήθεια. Ἔπρεπε, λοιπόν, νά ἐμφανισθεῖ ἡ ἀντιλογία, ὥστε νά ἐκδώσει τήν ἀπόφαση του ὁ Δικαστής, ἀφοῦ μακροθυμήσει μέχρι τό τέλος τῶν αἰώνων.
Ἀντιλέγεται τό σημεῖο. Διότι πῶς ἀλλιῶς θά δοκιμάζονταν οἱ μάρτυρες στούς διωγμούς; Πῶς θά ἀγωνίζονταν καί θά ἀναδεικνύονταν νικητές μέ τήν καρτερία τους; Δές πόσο ὠφέλησε ἡ ἀντιλογία, ἀφοῦ ἔφτιαξε ὄχι καλούς ἀνθρώπους, ὅπως θά ἔλεγε κανείς, ὄχι πιστούς ἁπλῶς, ἀλλά καί μάρτυρες καί ὁμολογητές, πού ἔφθασαν μέχρι τά βασανιστήρια καί τόν θάνατο καί παρουσίασαν ἔτσι μιά ἀπόδειξη τῆς χάριτος τοῦ Χριστοῦ μέ τήν καρτερία τους.
Τό σημεῖο αὐτό, ὅσο φαίνεται μόνο του καί δέν φαίνεται πουθενά ὁ σημαινόμενος, δηλαδή ὁ Χριστός, τό σημεῖο θά ἀντιλέγεται. Αὐτό εἶναι ἀλήθεια, ἀγαπητοί μου, καί ἄς μήν μᾶς τρομάζει διόλου. Αἰῶνες τώρα ἡ ἴδια ἱστορία γράφεται, ὅπως ἀκριβῶς ἄλλωστε καί στίς μέρες μας. Ἔτσι, γιά κάποιους ἡ Ἐκκλησία θά εἶναι λιμάνι σωτηρίας καί καταφυγῆς, μά γιά ἄλλους… τό κόκκινο πανί. Γιά κάποιους τά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας θά εἶναι εὐλογία στή ζωή τους, ἀσπίδα ἀκαταμάχητη καί ἰατρεῖο παθῶν, ἐνῶ γιά ἄλλους ἕνας «μπελᾶς», κάτι τό ἐντελῶς ἄχρηστο καί ἀναχρονιστικό. Γιά κάποιους τό καθαρό φῶς τοῦ καντηλιοῦ καί ἡ ὀσμή τοῦ λιβανιοῦ στό εἰκονοστάσι μπροστά θά εἶναι ἡ ἐλάχιστη προσφορά εὐχαριστίας πρός τόν Θεό, μά γιά ἄλλους κάτι τό «θαμπό», τό «εὐσεβιστικό» ἤ καί τό «πνιγηρό». Γιά κάποιους τό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας καί τῶν Ἁγίων μας θά εἶναι ἡ πατρική καί στοργική παρουσία τοῦ Πατέρα, τῆς συμπονετικῆς μάνας, καί τῶν ἀχώριστων φίλων τους, μά γιά ἄλλους τά πρόσωπα αὐτά στίς εἰκόνες θά εἶναι εὐκαιρία τρανῆς διακωμώδησης καί αἰσχρῆς διαπόμπευσης. Ἔτσι θά εἶναι γιά πάντα; θά ἀναρωτηθεῖ κάποιος. Ὄχι, ἀδελφοί μου.
Ὅταν ὁ ἴδιος ὁ σημαινόμενος, ὁ Χριστός μας, ἀποκαλύψει τόν ἑαυτό Του κατά τήν Δευτέρα Παρουσία, τότε πιά κανείς δέν θά τολμᾶ νά ἀντιλογήσει στό σημεῖο, γιατί ὁ σημαινόμενος θά ἔχει καταφθάσει μέ ὁλοφάνερη τήν Θεότητά του ἐναντίον ἐκείνων πού Τόν ἀρνοῦνται. Τότε ἐκεῖνοι πού προηγουμένως εἶχαν δεχθεῖ τό σημεῖο θά δοξασθοῦν ἀπό Αὐτόν, ἐνῶ ἐκεῖνοι πού ἀμφισβήτησαν τό σημεῖο θά καταδικασθοῦν ἀπό Αὐτόν. Καί αὐτό, θά μᾶς διαβεβαιώσει ὁ ἱερός Χρυσόστομος, θά εἶναι τότε τό τέλος τῆς ἀντιλογίας, τό τέλος τῆς πλάνης, τό τέλος τῆς ἀμφιβολίας καί τό τέλος τῆς ἀπιστίας, ἡ ἀρχή δέ τῶν βραβείων καί τῶν στεφάνων.
Αὐτά τά τελευταῖα ἀπό βαθυτάτης καρδίας ἄς προσδοκοῦμε, καί τότε ἡ Χάρη τοῦ Ἀναστημένου Χριστοῦ θά μᾶς ἐφοδιάζει μέ καρτερία, ὑπομονή καί ἀγωνιστικό φρόνημα, ὥστε νά μᾶς κατατάξει μέ τούς Μάρτυρες καί τούς Ὁμολογητές Του. Ἀμήν.
Πρεσβύτερος π.Παῦλος Καλλίκας
ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΥΘΗΡΩΝ & ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ κ.ΣΕΡΑΦΕΙΜ
Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ & ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΗ 2 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2020