Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2020

Ένας στρατηγός στα Κύθηρα: Μια ιστορία από την εποχή της επταετίας.

 

Πίνακας του Ανδρέα Έρσελμαν, από το Ημερολόγιο Κυθηραϊκού Συνδέσμου Αθηνών (2010)

Είναι, πολλές φορές, ενδιαφέρον να κοιτάζει κανείς πίσω τη μικροϊστορία του τόπου του, ανακαλύπτοντας κάποιες –ασήμαντες εκ πρώτης όψεως – λεπτομέρειες, οι οποίες, όμως, άφησαν την σφραγίδα τους, στον τόπο και στο χρόνο. Ο Στρατηγός Ανδρέας Έρσελμαν είναι ιστορικό πρόσωπο που συνέβαλε αποφασιστικά στις ιστορικές εξελίξεις της Ελλάδος σε μια δύσκολη στιγμή για τη χώρα μας και μετά από αυτό, συνέδεσε την ζωή του με το νησί των Κυθήρων. To πώς θα το διαβάσετε παρακάτω. Πρέπει να διευκρινιστεί ότι στο σημείωμα αυτό, ασφαλώς δεν επιχειρείται μια βιογραφία του Έρσελμαν˙ υπάρχουν άλλωστε αρκετές και πολύ καλές. Πρόσφατα, μάλιστα, ο Κυθηραϊκός Σύνδεσμος Αθηνών εξέδωσε ένα πολύ ενδιαφέρον ημερολόγιο αφιερωμένο στον Έρσελμαν και στο έργο του στα Κύθηρα. Εδώ θα αναφέρω μόνο μερικά περιστατικά που αποτελούν πλέον ιστορικά γεγονότα και ορισμένες εντυπώσεις που προκάλεσε η παρουσία του Στρατηγού Έρσελμαν στον υπογράφοντα, αφού είχα την τύχη, αν και μικρό παιδί ακόμα, να τον γνωρίσω προσωπικά.

Ο Ανδρέας Έρσελμαν γεννήθηκε στην Πετρούπολη το 1916, γόνος παλαιάς γερμανικής οικογένειας, κλάδος της οποίας μετανάστευσε στην τσαρική Ρωσία. Μετά την Επανάσταση η οικογένεια ήρθε στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκε στον Πύργο Ηλείας όπου ο πατέρας εξελίχθηκε σε διευθυντή της τοπικής τράπεζας, τα βήματα του οποίου ακολούθησε ο μεγάλος του γιος. Ο Ανδρέας ήθελε να σπουδάσει στο Πολυτεχνείο αλλά κάποια γραφειοκρατικά εμπόδια τον έκαναν να στραφεί στην Σχολή Ευελπίδων. Απέκτησε μεγάλη στρατιωτική παιδεία αλλά και ευρύτερη μόρφωση και σπουδαίο πολιτισμό. Ως στρατιωτικός εκπαιδεύτηκε και πολέμησε στους καταδρομείς και στους αλεξιπτωτιστές, μαζί με τις μαχόμενες βρετανικές δυνάμεις της Μέσης Ανατολής, εναντίον των δυνάμεων του Άξονος. Μετά, ειδικεύθηκε στα Τεθωρακισμένα και υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες του Ελληνικού Στρατού.

Στις 21 Απριλίου 1967 ξεσπάει στην Ελλάδα το κίνημα της Χούντας των συνταγματαρχών και βρίσκει το Έρσελμαν στην 20η Τεθωρακισμένη μεραρχία με έδρα το Λιτόχωρο Πιερίας. Ποτέ δεν είδε με καλό μάτι τους συνταγματάρχες και στις 13 Δεκεμβρίου 1967 συμμετέχει στο κίνημα το Βασιλέως Κωνσταντίνου για την ανατροπή της Χούντας. Η αποστολή του Έρσελμαν ήταν να παρατάξει τα τεθωρακισμένα της 20ης Ταξιαρχίας στην περιοχή έξω από την Κομοτηνή και να κλείσει την δίοδο προς Θεσσαλονίκη ώστε να μην μεταφερθούν δυνάμεις πιστές στη Χούντα από την περιοχή του Έβρου, μέχρι οι δυνάμεις οι πιστές στο Βασιλιά Κωνσταντίνο να καταλάβουν την πόλη. Η αποστολή του Έρσελμαν ήταν ζωτικής σημασίας για την επιτυχία του κινήματος. Όμως το κίνημα απέτυχε για λόγους που δεν είναι του παρόντος, και ο Έρσελμαν συνελήφθη από τους χουντικούς αξιωματικούς της 20ης Τεθωρακισμένης και μαζί με άλλους εστάλη εξόριστος στα Κύθηρα. Αξίζει να σημειώσω, ότι τον συνέλαβαν οι υφιστάμενοί του και φίλοι του, όπως ο ίδιος μου έλεγε, και για τους οποίους δεν πίστευε ποτέ ότι θα έβαζαν πιο πάνω τον φανατισμό τους από όσα τους ένωναν, τόσα στρατιωτικά και προσωπικά γεγονότα που τους είχαν συνδέσει στην κοινή τους ζωή στις φρουρές και στα στρατόπεδα. Είχε δε, τόση βεβαιότητα και εμπιστοσύνη στον εαυτό του που την νύχτα της 12ης προς 13ην Δεκεμβρίου, όταν έδωσε την διαταγή για την κίνηση των μονάδων, ήταν άοπλος την στιγμή που οι Απριλιανοί ήταν πάνοπλοι! Πρέπει, ακόμα, να αναφέρω, πως όταν τον συνέλαβαν, είχε επάνω του έναν κατάλογο με ονόματα αξιωματικών και πληροφορίες για το κίνημα, τον οποίο προσπάθησε με κίνδυνο της ζωής του να καταστρέψει, και που το κατάφερε μόνον μερικώς.

Όταν έφθασε στα Κύθηρα κέρδισε αμέσως την συμπάθεια και την αγάπη των Κυθηρίων, διότι ήταν και ο ίδιος ένας καλός και πρόσχαρος άνθρωπος. Πολύ μετά, τον θυμάμαι στο μαγαζί μας, πάντα χαμογελαστό και ευγενικό, χωρίς καμία δόση υπεροψίας, να απαντά στις επίμονες και πολλές φορές άστοχες ερωτήσεις, ενός μικρού παιδιού όπως ήμουν τότε εγώ. Η ικανότητά του στην ζωγραφική ήταν αξιόλογη και στα Κύθηρα βρήκε την ευκαιρία να απεικονίσει πολλά από τα γραφικά τοπία του νησιού. Με την δεξιότητά του, μάλιστα, στο σχέδιο αλλά και με τις γνώσεις που είχε, χαρτογράφησε το νησί, δίδοντας ένα χάρτη τόσο λεπτομερή και πλήρη που μέχρι και σήμερα παραμένει αντικείμενο μελέτης και βάση αναφοράς και για άλλους.

Στα Κύθηρα συνδέθηκε, μεταξύ άλλων, και με τον τότε μητροπολίτη μακαριστό Μελέτιο Γαλανόπουλο, ο οποίος είχε την ευχαρίστηση, να καλέσει το Στρατηγό Έσερμαν στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίττας της Μητροπόλεως Κυθήρων. Και μάλιστα ο μακαριστός Μελέτιος περίμενε τον Στρατηγό για να αρχίσει την τελετή, μπροστά στα έκπληκτα μάτια των αστυνομικών και πολιτικών αρχών της Δικτατορίας, οι οποίοι φυσικά δεν έβλεπαν με καλό μάτι τον Δεσπότη να περιμένει έναν εξόριστο! Αυτό ήταν και το τέλος του Μελετίου ως Μητροπολίτη, διότι την επομένη, που πληροφορήθηκε το συμβάν ο Παττακός, θέσπισε όριο ηλικίας για συνταξιοδότηση των Μητροπολιτών ακριβώς την ηλικία του Μελέτιου, και τον έπαψε από Μητροπολίτη Κυθήρων.

Μετά το τέλος της δικτατορίας, η καλή μοίρα των Κυθήρων (γιατί υπήρξε και καλή μοίρα για τον εξόριστο στρατηγό) θέλησε, η μοναχοκόρη του, Αλεξία, να παντρευτεί τον διακεκριμένο κυθήριο δικηγόρο Στέφανο Νικηφοράκη και έτσι να διατηρηθούν οι δεσμοί της οικογένειας Έρσελμαν με το νησί εσαεί.

 Μανώλης Λουραντος (Πιέρρος)

ΠΗΓΗ  tripelago.wordpress.com

Τατόι- Απίστευτη Ανακάλυψη: Βρέθηκαν… θαμμένες 70 βαλίτσες της Φρειδερίκης – Τι περιέχουν

 

Περίπου 70 βαλίτσες και μπαούλα βρέθηκαν στο βασιλικό κτήμα του Τατοΐου καθώς και σε άλλα βασιλικά ακίνητα, γράφει σήμερα ο το Βήμα και συγκεριμένα η στήλη ΒΗΜΑτοδότης.

 Ήταν, όπως γράφει ο ΒΗΜΑτοδότης, σχεδόν εξαφανισμένα, κάτω από τόνους σκόνης. Άρχισαν όμως μέρα με τη μέρα να αποκαλύπτονται. Με προσοχή όμως και με τη μέθοδο που χρησιμοποιούν οι αρχαιολόγοι για τα αρχαία αντικείμενα, ώστε όταν εμφανισθούν στο φως να μην πάθουν καμία φθορά.

Τόσα χρόνια οι βαλίτσες παρέμεναν εξαφανισμένες σε ντουλάπες και σε ερμάρια χωρίς ποτέ κανείς να ενδιαφερθεί για το τι έχουν μέσα και γιατί δεν είχαν μεταφερθεί τότε αλλού, όπως είχε μεταφερθεί με νταλίκες η υπόλοιπη βασιλική περιουσία.

Τα μυστήρια των βασιλικών κτημάτων αναμένονται να συνεχιστούν έως ότου ανοίξουν και τα 70 μπαούλα και τα συρτάρια, έως ότου δηλαδή φωτιστεί η κάθε γωνιά του κτήματος του Τατοΐου. Την όλη επιχείρηση την έχει αναλάβει προσωπικά η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία συχνά επισκέπτεται το βασιλικό κτήμα. Να σημειώσω ότι βρέθηκαν στον σταύλο του Βασιλέως Γεωργίου, πέραν από τις άμαξες και πολλά μπουκάλια κόκκινου ξηρού κρασιού κάπου 70 χρονών (όπως μου είπαν) με την ετικέτα να γράφει «Δεκέλεια», γράφει το Βήμα!

 newsbomb.gr

ΔΗΜΟΣ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ:Πρόσληψη με 8μηνη σύμβαση, δύο Χειριστών Μηχανημάτων έργων



Ο Δήμος Μονεμβασίας ανακοινώνει την πρόσληψη, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (8 μηνών), δύο ατόμων – ΔΕ Χειριστών Μηχανημάτων έργων [Εκσκαφέα – Φορτωτή (ομάδας Β΄ – τάξης Δ΄)] – για την κάλυψη εποχικών ή παροδικών αναγκών ανταποδοτικού χαρακτήρα, με τα αντίστοιχα απαιτούμενα (τυπικά και τυχόν πρόσθετα) προσόντα:

ΚΥΡΙΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ
α) Άδεια μηχανοδηγού-χειριστή μηχανημάτων εκτέλεσης τεχνικών έργων ομάδας Β΄ τάξης Δ΄, ή άδεια χειριστή μηχανημάτων έργου (Μ.Ε.) ομάδας Β’ ειδικότητας 1 του Π.Δ. 113/2012 για τα Μ.Ε. 1.3 της κατάταξης του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. οικ. 1032/166/Φ.Γ. 9.6.4 (Η)/5.3.2013 απόφασης όπως τροποποιήθηκε-συμπληρώθηκε και ισχύει (*),
β) Ισχύουσα άδεια οδήγησης αυτοκινήτου ερασιτεχνική ή επαγγελματική,
γ) Ο ομώνυμος ή αντίστοιχος τίτλος ΙΕΚ ή Επαγγελματικού Λυκείου ή Τεχνικού Επαγγελματικού Εκπαιδευτηρίου Α’ ή Β’ κύκλου σπουδών ή Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου ή Τεχνικού Επαγγελματικού Λυκείου ή Επαγγελματικής Σχολής ή Τεχνικών Επαγγελματικών Σχολών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή σχολών μαθητείας του ΟΑΕΔ του Ν. 1346/1983 ή Ν. 3475/2006 ή άλλος ισότιμος τίτλος σχολικών μονάδων τηςημεδαπής ή αλλοδαπής, αντίστοιχης ειδικότητας, ο οποίος οδηγεί στην απαιτούμενη άδεια μηχανοδηγού-χειριστή.
Γίνεται επίσης δεκτός οποιοσδήποτε τίτλος ΙΕΚ ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή άλλος ισότιμος και αντίστοιχος τίτλος σχολικών μονάδων της ημεδαπής ή αλλοδαπής, υπό την προϋπόθεση ότι ο υποψήφιος υποβάλλει βεβαίωση της αρμόδιας για την έκδοση της άδειας υπηρεσίας, ότι η ανωτέρω άδεια μηχανοδηγού- χειριστή χορηγήθηκε βάσει του συγκεκριμένου τίτλου είτε αυτοτελώς είτε με συνυπολογισμό και εμπειρίας.

ΠΡΟΣΟΝΤΑ Α΄ΕΠΙΚΟΥΡΙΑΣ:
(Εφόσον οι θέσεις δεν καλυφθούν από υποψηφίους/ες με τα ανωτέρω προσόντα)
α) Άδεια μηχανοδηγού-χειριστή μηχανημάτων εκτέλεσης τεχνικών έργων ομάδας Β΄ τάξης Δ΄, ή άδεια χειριστή μηχανημάτων έργου (Μ.Ε.) ομάδας Β΄ ειδικότητας 1 του Π.Δ. 113/2012 για τα Μ.Ε. 1.3 της κατάταξης του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. οικ. 1032/166/Φ.Γ. 9.6.4 (Η)/5.3.2013 απόφασης όπως τροποποιήθηκε-συμπληρώθηκε και ισχύει (*),
β) Ισχύουσα άδεια οδήγησης αυτοκινήτου ερασιτεχνική ή επαγγελματική,
γ) Ο ομώνυμος ή αντίστοιχος, απολυτήριος τίτλος αναγνωρισμένης κατώτερης τεχνικής σχολής της ημεδαπής ή ισότιμος και αντίστοιχος τίτλος σχολής της αλλοδαπής, ο οποίος οδηγεί στην απαιτούμενη άδεια μηχανοδηγού-χειριστή.
Γίνεται επίσης δεκτός οποιοσδήποτε τίτλος αναγνωρισμένης κατώτερης τεχνικής σχολής της ημεδαπής ή αλλοδαπής, υπό την προϋπόθεση ότι ο υποψήφιος υποβάλλει βεβαίωση της αρμόδιας για την έκδοση της άδειας υπηρεσίας, ότι η ανωτέρω άδεια μηχανοδηγού-χειριστή χορηγήθηκε βάσει του συγκεκριμένου τίτλου είτε αυτοτελώς είτε με συνυπολογισμό και εμπειρίας.

ΠΡΟΣΟΝΤΑ Β΄ ΕΠΙΚΟΥΡΙΑΣ:
(Εφόσον οι θέσεις δεν καλυφθούν από υποψηφίους/ες με τα ανωτέρω προσόντα)
α) Άδεια μηχανοδηγού-χειριστή μηχανημάτων εκτέλεσης τεχνικών έργων ομάδας Β΄ τάξης Δ΄, ή άδεια χειριστή μηχανημάτων έργου (Μ.Ε.) ομάδας Β΄ ειδικότητας 1 του Π.Δ. 113/2012 για τα Μ.Ε. 1.3 της κατάταξης του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. οικ. 1032/166/Φ.Γ. 9.6.4 (Η)/5.3.2013 απόφασης όπως τροποποιήθηκε-συμπληρώθηκε και ισχύει (*),
β) Ισχύουσα άδεια οδήγησης αυτοκινήτου ερασιτεχνική ή επαγγελματική,
γ) Απολυτήριος τίτλος τουλάχιστον υποχρεωτικής εκπαίδευσης (απολυτήριο τριταξίου γυμνασίου ή για υποψηφίους που έχουν αποφοιτήσει μέχρι και το 1980 απολυτήριο δημοτικού σχολείου) ή ισοδύναμος απολυτήριος τίτλος κατώτερης Τεχνικής Σχολής του Ν.Δ. 580/1970 ή απολυτήριος τίτλος Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του άρθρου 1 του Ν. 2817/2000 της ημεδαπής ή άλλος ισότιμος τίτλος της αλλοδαπής και αντίστοιχη εμπειρία τουλάχιστον τριών (3) ετών, μετά την απόκτηση της παραπάνω άδειας μηχανοδηγού-χειριστή (*).

ΠΡΟΣΟΝΤΑ Γ΄ΕΠΙΚΟΥΡΙΑΣ:
(Εφόσον οι θέσεις δεν καλυφθούν από υποψηφίους/ες με τα ανωτέρω προσόντα)
α) Άδεια μηχανοδηγού-χειριστή μηχανημάτων εκτέλεσης τεχνικών έργων ομάδας Β΄ τάξης Δ΄, ή άδεια χειριστή μηχανημάτων έργου (Μ.Ε.) ομάδας Β΄ ειδικότητας 1 του Π.Δ. 113/2012 για τα Μ.Ε. 1.3 της κατάταξης του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. οικ. 1032/166/Φ.Γ. 9.6.4 (Η)/5.3.2013 απόφασης όπως τροποποιήθηκε-συμπληρώθηκε και ισχύει (*),
β) Ισχύουσα άδεια οδήγησης αυτοκινήτου ερασιτεχνική ή επαγγελματική,γ) Απολυτήριος τίτλος τουλάχιστον Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (απολυτήριο τριταξίου γυμνασίου ή για υποψηφίους που έχουν αποφοιτήσει μέχρι και το 1980 απολυτήριο δημοτικού σχολείου) ή ισοδύναμος απολυτήριος τίτλος κατώτερης Τεχνικής Σχολής του Ν.Δ. 580/1970 ή απολυτήριος τίτλος Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, του άρθρου 1 του Ν. 2817/2000 της ημεδαπής ή άλλος ισότιμος τίτλος της αλλοδαπής και αντίστοιχη εμπειρία τουλάχιστον έξι (6) μηνών, μετά την απόκτηση της παραπάνω άδειας μηχανοδηγού-χειριστή (*).
(*)ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ:
Υποψήφιοι που κατείχαν άδεια την οποία αντικατέστησαν βάσει του π.δ 113/2012, εφόσον στη νέα αυτή άδεια δεν αναγράφεται η αρχική άδεια και η ημεροχρονολογία κτήσης αυτής, οφείλουν να προσκομίσουν σχετική βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας από την οποία να προκύπτουν τα ανωτέρω στοιχεία.
Η εν λόγω βεβαίωση απαιτείται, προκειμένου να προσμετρηθεί το βαθμολογούμενο κριτήριο της εμπειρίας.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ
Για τα θερμικά μηχανήματα γίνονται δεκτές και οι άδειες μηχανοδηγών χειριστών μηχανημάτων εκτέλεσης τεχνικών έργων που χορηγήθηκαν βάσει του π.δ. 22/1976 (ΦΕΚ 6/12.01.1976/τ.Α’).
Ισχύουσα άδεια οδήγησης που έχει εκδοθεί από κράτος − μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή από τη Νορβηγία, ή από την Ισλανδία ή από το Λιχτενστάιν, εξακολουθεί να ισχύει στο ελληνικό έδαφος, ως έχει, εφόσον τηρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης της αντίστοιχης κατηγορίας άδειας οδήγησης του π.δ. 51/2012, όπως ισχύει (παρ. 6, άρθρο τρίτο, Ν. 4383/2016_ ΦΕΚ 72/20.4.2016/τ.Α΄). Στην περίπτωση που οι υποψήφιοι είναι κάτοχοι επαγγελματικής άδειας οδήγησης αλλοδαπής (εκτός κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης), για να γίνουν δεκτοί πρέπει να προσκομίσουν αντιστοιχία της άδειας οδήγησης αλλοδαπής με τις επαγγελματικές άδειες οδήγησης ημεδαπής.

Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι ηλικίας από 18 έως 65 ετών.

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συμπληρώσουν την αίτηση με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και να την υποβάλουν είτε ηλεκτρονικά στη διεύθυνση  ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (bkolliakou@monemvasia.gr), είτε ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή, στα γραφεία της υπηρεσίας μας στην ακόλουθη διεύθυνση: «Δήμος Μονεμβασίας, Μολάοι Λακωνίας, Τ.Κ.:23052,  Δ/νση Διοικητικών Υπηρεσιών, Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού και Διοικητικής Μέριμνας, υπόψιν κας Κολλιάκου Παναγιώτας (τηλ. επικ.: 2732360524) »

Η υποβολή των αιτήσεων ξεκινά την Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου και λήγει την Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου.

Για πληρέστερη πληροφόρηση ανατρέξτε στην Ανακοίνωση ΣΟΧ 4/2020 ενώ για τη συμμετοχή σας συμπληρώστε το Έντυπο Αίτησης – Υπεύθυνης Δήλωσης

ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΔΙΚΤΥΟ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΕΛΑΓΙΑΣ

ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΔΙΚΤΥΟ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΕΛΑΓΙΑΣ



ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ:
Αναρτήθηκε σήμερα στη Διαύγεια και το Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων η διακήρυξη για την δημοπράτηση του έργου "Κατασκευή Εσωτερικού Δικτύου Ύδρευσης Αγίας Πελαγίας Κυθήρων" συνολικού προϋπολογισμού 3.100.000,00€ με το Φ.Π.Α. που χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Αττικής.
Πρόκειται για ένα μεγάλης σημασίας έργο για τον οικισμό της Αγίας Πελαγίας, που λόγω της ταχύτατης οικιστικής του ανάπτυξης και της μεγάλης συγκέντρωσης τουριστικών και εμπορικών επιχειρήσεων, απαιτεί νέες σύγχρονες υποδομές με στόχο, όχι μόνο τις παρούσες ανάγκες, αλλά κυρίως τις μελλοντικές. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μια πολυετή εκκρεμότητα για την ευρύτερη περιοχή, καθώς η σύμβαση εκπόνησης της μελέτης του υπεγράφη στις 15/3/2002 ανάμεσα στην ανάδοχο εταιρεία και τον τότε πρώτο Δήμαρχο Κυθήρων Αρτέμιο Καλλίγερο, ενώ οι μελέτες παραδόθηκαν στο Δήμο το 2004-5.
Ουσιαστικά οι μελέτες παρέμειναν ανενεργές επί σχεδόν 15 χρόνια, ενώ το 2014 η τότε Δημοτική Αρχή τις υπέβαλε για χρηματοδότηση στο ΕΠ.ΠΕΡ.Α.Α., ωστόσο η πρόταση υποβλήθηκε εκπρόθεσμα και συνεπώς απορρίφθηκε.
Πρέπει επίσης να τονιστεί ότι το έργο αυτό απασχόλησε την τελευταία δεκαπενταετία την τοπική κοινωνία καθώς αποτελούσε διαχρονική υπόσχεση τόσο των Δημοτικών όσο και των Περιφερειακών Αρχών, χωρίς όμως να υλοποιείται, καθώς χάθηκαν πολλές χρηματοδοτικές ευκαιρίες (ΚΠΣ, ΕΣΠΑ, ΥΠΕΧΩΔΕ κ.λπ.).
Προβλέπεται η κατασκευή 4 νέων δεξαμενών 600 συνολικά κυβικών, νέων αγωγών δεκάδων χιλιομέτρων, 177 φρεατίων ομαλής λειτουργίας και απομόνωσης, 16 φρεατίων καθαρισμού, 54 πυροσβεστικών κρουνών και όλες οι απαραίτητες συνοδευτικές εργασίες. Η κατασκευή του νέου δικτύου ύδρευσης θα ακολουθήσει τις ρυμοτομικές γραμμές του εγκεκριμένου σχεδίου του οικισμού της Αγίας Πελαγίας.
Με το έργο αυτό έχει υπολογιστεί η πλήρης κάλυψη των υδροδοτικών αναγκών του οικισμού μέχρι το 2050, σε συνδυασμό με τις 2 μονάδες αφαλάτωσης που δημοπρατούνται σύντομα και με όλα τα υπόλοιπα έργα ύδρευσης στην ευρύτερη περιοχή (νέα δίκτυα, νέες γεωτρήσεις, φίλτρα, τηλεμετρία, αυτόματη χλωρίωση, αυτόματη παρακολούθηση Ph κ.λπ.).
ΜΕ ΕΡΓΑ ΠΑΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ!

Ε.Ο.Δ.Υ:Οδηγίες για τη χρήση μάσκας από το κοινό

 


Γιατί συνιστάται η χρήση μάσκας από το κοινό;

Οι αναπνευστικοί ιοί, όπως ο νέος κορωνοϊός SARS-CoV-2, μπορούν να μεταδοθούν με σταγονίδια που εκτοξεύονται από το στόμα μας κατά την ομιλία, τον βήχα ή το φτέρνισμα. Η χρήση μάσκας συγκρατεί τα σταγονίδια και αποτελεί βασικό μέτρο περιορισμού της διασποράς της λοίμωξης στην κοινότητα. Κύριος στόχος της χρήσης της μάσκας είναι να προστατεύσετε τους ανθρώπους γύρω σας  εάν έχετε μολυνθεί καθώς και να προστατευτείτε από συνανθρώπους μας που μπορεί να έχουν μολυνθεί.

Παράλληλα θα πρέπει να τηρείται η φυσική απόσταση, η υγιεινή των χεριών, ο σωστός τρόπος χρήσης της μάσκας και η αποφυγή του συγχρωτισμού.

H μάσκα δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε παιδιά κάτω των 3 ετών και σε άτομα που έχουν προβλήματα με το αναπνευστικό ή δεν μπορούν να την αφαιρέσουν χωρίς βοήθεια.

 

Ποιες είναι οι συνήθεις κατηγορίες μασκών που κυκλοφορούν στο εμπόριο;

Οι συνήθεις κατηγορίες μασκών που κυκλοφορούν στο εμπόριο είναι:

Χειρουργική μάσκα

Η χειρουργική μάσκα χρησιμοποιείται καθημερινά σε χώρους παροχής υπηρεσιών υγείας, από το υγειονομικό προσωπικό. Καλύπτει το στόμα, τη μύτη και το πηγούνι του προσωπικού, ώστε να μην εκτεθεί σε σταγονίδια που προέρχονται από τους ασθενείς.

Είναι κατασκευασμένη από τρία στρώματα ειδικών υλικών. Το εξωτερικό στρώμα της μάσκας (το χρωματιστό) είναι και υγροπαωθητικό  έτσι ώστε στην περίπτωση εκτίναξης βιολογικών υγρών (σάλιο, αίμα κ.α). αυτά να μην εισέλθουν στο ανώτερο αναπνευστικό σύστημα. Αν αυτή η πλευρά τοποθετηθεί προς τα μέσα, οι υδρατμοί που παράγονται από την εκπνοή παραμένουν επάνω της και δημιουργούν αίσθημα πνιγμονής. Το εσωτερικό στρώμα είναι άσπρο και σκοπό έχει να απορροφά τους υδρατμούς της εκπνοής. Το φιλτράρισμα των μικροοργανισμών γίνεται από το μεσαίο στρώμα το οποίο δεν είναι ορατό.

 Μη χειρουργική μάσκα (μάσκα κοινότητας)

Η μη χειρουργική μάσκα, είναι συνήθως κατασκευασμένη από ύφασμα και δεν προορίζεται για χρήση σε δομές υγείας ή από επαγγελματίες υγείας. Χρησιμοποιείται από το ευρύ κοινό με στόχο την κάλυψη του προσώπου (μύτη και στόμα) του ατόμου που τη φορά. Διατίθεται έτοιμη στο εμπόριο, μπορεί όμως με απλό τρόπο να κατασκευαστεί και στο σπίτι, από ποικίλα υλικά (συνήθως βαμβακερό ύφασμα).

Μάσκα υψηλής αναπνευστικής προστασίας

Η μάσκα υψηλής αναπνευστικής προστασίας με/ή χωρίς βαλβίδα, προορίζεται για χρήση από επαγγελματίες υγείας και δεν συνιστάται για χρήση από το κοινό . Είναι σχεδιασμένη για την προστασία του ατόμου που τη φορά και κατατάσσεται στον εξοπλισμό ατομικής προστασίας του υγειονομικού προσωπικού, καθώς παρεμποδίζει την έκθεσή του σε αερογενώς μεταδιδόμενους μικροοργανισμούς.

Η μάσκα με βαλβίδα δεν αποτρέπει την εκπομπή σταγονιδιών από το άτομο που τη φορά.

 

Πότε πρέπει να φοράω τη μάσκα;

Η χρήση της μάσκας στην κοινότητα συστήνεται όταν:

  • επισκεπτόμαστε πολυσύχναστους, κλειστούς χώρους, όπως εμπορικά καταστήματα, παντοπωλεία, εμπορικά κέντρα, νοσοκομεία, ιατρεία διαγνωστικά εργαστήρια, κουρεία/κομμωτήρια, κέντρα αισθητικής κλπ.
  • μετακινούμαστε με μέσα μαζικής μεταφοράς
  • εργαζόμαστε σε κλειστούς χώρους, συνεργαζόμαστε με άλλα άτομα και ερχόμαστε σε επαφήμε το κοινό (π.χ τράπεζες, super-market κλπ)
  • όταν εισερχόμαστε σε χώρο παροχής υπηρεσιών υγείας

 

Πρέπει να τηρώ την απόσταση των 2 μέτρων από άλλα άτομα ακόμα και αν φορώ μάσκα;

Ναι. Η χρήση της μάσκας είναι ένα συμπληρωματικό μέτρο και δεν υποκαθιστά καίριας σημασίας  προληπτικά μέτρα όπως η φυσική απόσταση, η αναπνευστική υγιεινή (χρήση χαρτομάντηλου για τον βήχα ή φτέρνισμα), η υγιεινή των χεριών και η αποφυγή αγγίγματος του προσώπου.

 

Πως πρέπει να χειρίζομαι με ασφάλεια τη μάσκα;

Θυμηθείτε! Η σωστή χρήση της μάσκας είναι το κλειδί για την αποτελεσματικότητά της και την προστασία του ατόμου που τη φορά !!!

  • Εφαρμόστε υγιεινή των χεριών με πλύσιμο ή με αλκοολούχο αντισηπτικό αμέσως πριν φορέσετε τη μάσκα και οπωσδήποτε πριν την αφαιρέσετε.
  • Τοποθετείστε τη μάσκα ώστε να καλύπτει πλήρως τη μύτη, το στόμα και το πηγούνι και να μην υπάρχουν κενά μεταξύ μάσκας και προσώπου. Εάν η μάσκα έχει μεταλλικό έλασμα πιέστε το απαλά γύρω από τη ράχη της μύτης. ΜΗΝ αγγίζετε τη μάσκα όταν τη φοράτε γιατί μπορεί να μεταφέρετε τον ιό στα δάκτυλά σας.
  • Η μάσκα αφαιρείται πιάνοντας μόνο τα κορδόνια πρώτα από κάτω και μετά από πάνω. Εάν πρόκειται για μάσκα με λαστιχένιους βραχίονες, αφαιρείται πιάνοντας ταυτόχρονα τους λαστιχένιους βραχίονες.
  • Μην αγγίζετε το μπροστινό μέρος της μάσκας! Θεωρείται μολυσμένο!
  • Η μάσκα πρέπει να αφαιρείται και να απορρίπτεται όταν υγρανθεί.
  • Απορρίπτετε τη μάσκα κρατώντας την πάντα από τα κορδόνια ή τους λαστιχένιους βραχίονες.
  • Εάν η μάσκα είναι πολλαπλών χρήσεων πλύνετε την το συντομότερο δυνατόν μετά από κάθε χρήση με κοινό απορρυπαντικό και σε θερμοκρασία 60ο.

 

Τι είδους ύφασμα συστήνεται να έχει η υφασμάτινη μάσκα;

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε βαμβακερό ύφασμα με πυκνή ύφανση (π.χ. βαμβακερά T-shirt, βαμβακερά σεντόνια, ή βαμβακερές πετσέτες κουζίνας/φαγητού,). Τα 100% βαμβακερά υφάσματα με πυκνή ύφανση σε διπλό στρώμα προσφέρουν πολύ υψηλή προστασία.

Εναλλακτικά με χαμηλότερο ποσοστό προστασίας, μπορούν να χρησιμοποιηθούν:

  • 2 στρώματα βαμβακερού υφάσματος πιο χαλαρής ύφανσης
  • 2 στρώματα λινού υφάσματος
  • 2 στρώματα μεταξωτού υφάσματος

Πηγή: Ε.Ο.Δ.Υ.


ΚΥΘΗΡΑ:Η ΘΡΥΛΙΚΗ *ΑΡΓΩ* ΑΓΙΑ ΠΕΛΑΓΙΑ 1985- Η ΑΓΝΩΣΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ.

Αγία Πελαγία λιμάνι 1985 Φωτο αρχείο ADELIN FM

Αγία Πελαγία λιμάνι 1985 Φωτο αρχείο ADELIN FM

Αγία Πελαγία λιμάνι 1985 Φωτο αρχείο ADELIN FM 

 

Καψάλι 1985

H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ

 

Όταν το πλοίο «ΑΡΓΩ» βρισκόταν στη Λευκάδα...

Έχουν περάσει περισσότερα από 30 χρόνια, απ’ όταν ένα σπάνιο και ξεχωριστό πλοίο το «ΑΡΓΩ», ήρθε στο καρνάγιο της Λευκάδας. Ήταν το 1983 και το πλοίο παρέμεινε «παροπλισμένο» μέχρι το 1990… Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Στο τέλος της δεκαετίας το ’70 ένας πλούσιος, Ελληνολάτρης Εγγλέζος και εκκεντρικός για την εποχή, ο 50χρονος Tim Severing,  βλέπε εδώ: https://translate.google.com/translate?hl=el&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Severin&prev=search&pto=aue  

https://tidebytide.com/greek-pilotage-puzzle-wheres-ithaca

αποφάσισε να αναβιώσει την Αργοναυτική εκστρατεία. Ήρθε στην Ελλάδα, στην Κοιλάδα του νομού Αργολίδας και κατασκεύασε ένα ξεχωριστό πλοίο. Ήταν μια μοναδική κατασκευή εξ’ ολοκλήρου από ξύλο –ακόμα και τα καρφιά ήταν ξύλινα- κατασκευασμένη από Έλληνες μαστόρους και ναυπηγούς. Το πλοίο τ’ ονόμασε «ΑΡΓΩ», είχε μήκος 14 μέτρα και ήταν πανομοιότυπο των αρχαίων πλοίων.


Το πλοίο επανδρώθηκε με 22 κωπηλάτες και ετοιμάστηκε να ξεκινήσει για την Κολχίδα! Δεν τα κατάφερε όμως να προχωρήσει ρούπι, γιατί ήρθε αντιμέτωπο με την κρατούσα γραφειοκρατία. Έπρεπε να έχει «χαρτιά», να έχει σημαία, να πληρωθούν φόροι και χίλια δυο.
Με τις ελάχιστες πληροφορίες που έχουμε σήμερα, ίσως κάποια εμπόδια να είχαν ξεπεραστεί, αν η τολμηρή προσπάθεια του Εγγλέζου έβρισκε υποστηρικτές ανάμεσα στους Έλληνες κρατούντες της εποχής.



Ο ιδιοκτήτης εγκατέλειψε την Ελλάδα και μετακόμισε στη γείτονα Τουρκία όπου βρήκε σημαία για το πλοίο και αμέριστη συμπαράσταση. Πραγματοποίησε λοιπόν την Αργοναυτική εκστρατεία με απόλυτη επιτυχία, σαν άλλος Ιάσωνας με Τουρκική υποστήριξη.
Έλα όμως που οι μύθοι που ενέπνεαν τον ιδιοκτήτη ήταν Ελληνικοί! Επόμενο στόχο του αποτέλεσε το ταξίδι του Οδυσσέα. Πιστεύοντας ακράδαντα ότι η Ομηρική Ιθάκη είναι η Λευκάδα, ήρθε στα νερά μας, να ετοιμαστεί και να πραγματοποιήσει το ταξίδι του Οδυσσέα. Για δεύτερη φορά απογοητεύτηκε από τις διαδικασίες και εγκατέλειψε την «ΑΡΓΩ» στο Καρνάγιο της Λευκάδας.


Στο καρνάγιο ήταν τότε αφεντικό ο πατέρας του Αντώνη Φωτεινού, ο οποίος γοητεύτηκε από το πανέμορφο πλοίο. Έκανε τεράστιες για την εποχή προσπάθειες, ώστε να τοποθετήσει το πλοίο ανάποδα και να φαίνεται από την πόλη και το δίαυλο η πλώρη του καραβιού.
Η «ΑΡΓΩ» έμεινε στη Λευκάδα μέχρι τις αρχές του 1990. Μεταφέρθηκε στην Αγγλία δια ξηράς. Ελάχιστοι ντόπιοι έδειξαν ενδιαφέρον για να δουν το πλοίο από κοντά. Ένας από τους μοναδικούς φωτογράφους που πήγαν να το απαθανατίσουν -όπως θυμάται σήμερα ο κ. Φωτεινός- ήταν η Καίτη Κακαβούλη.

 

Πριν πέντε χρόνια όπως πληροφορήθηκε ο κ. Φωτεινός, το πλοίο βρισκόταν στον Τάμεση ποταμό. Ήταν ακόμα πανέμορφο και χρησιμοποιούταν από κοινότητα απεξάρτησης ναρκωτικών.


Τις παραπάνω πληροφορίες μας έδωσε ο κ. Αντώνης Φωτεινός, αφού η Καίτη Κακαβούλη ανέσυρε τις φωτογραφίες από το αρχείο της, δίνοντάς μας την πληροφορία και το έναυσμα της έρευνας.

Πηγή ιστορικού http://aromalefkadas.gr 

 
Έρευνα 
διμοσιευσης ADELIN 107,3 fm ΚΥΘΗΡΑ


ΧΑΡΧΑΛΑΚΗΣ:Η ΚΕΔΕ ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ

 

Η ΚΕΔΕ ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΟ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
Στις 23 Νοεμβρίου είχα την τιμή να συμμετάσχω στο Δ.Σ. της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και να εισηγηθώ ως Πρόεδρος της Επιτροπής Νήσων και Πολιτικής Συνοχής επί του Σ/Ν του Υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο "Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στο νησιωτικό χώρο και λοιπές διατάξεις".
Είχε προηγηθεί διευρυμένη συνεδρίαση της Επιτροπής Νήσων με τηλεδιάσκεψη κατά την οποία πολλοί συνάδελφοι δήμαρχοι νησιών εξέφρασαν τις απόψεις τους επί του Σ/Ν καθώς και επί ειδικότερων ζητημάτων νησιωτικής πολιτικής.
Το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ αποφάσισε ομόφωνα υιοθετώντας τις προτάσεις μας. Μέσα σε αυτές, αποδέχθηκε την πρότασή μου σχετικά με την αναγκαιότητα επίλυσης του τεράστιου προβλήματος που έχουν δημιουργήσει στη διαδικασία νομιμοποίησης των λιμανιών οι δασικοί χάρτες, που έγιναν κυριολεκτικά "στο πόδι", χωρίς κανένα σχεδιασμό, χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη παλαιότερες αποφάσεις της Διοίκησης, χωρίς καμία κοινή λογική. Η ανάρτηση των δασικών χαρτών έγινε μάλλον «τιμωρητικά» χωρίς κανένας να ξέρει το γιατί. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι οι δασικοί χάρτες εμφανίζουν με τον χαρακτηρισμό "ΔΔ" (ανέκαθεν δασικού χαρακτήρα) δημόσιες και κοινωφελείς υποδομές όπως λιμάνια, δρόμους, υποδομές ύδρευσης (δεξαμενές, αντλιοστάσια κ.λπ.) και διαχείρισης λυμάτων κ.λπ. δημιουργώντας τεράστια προβλήματα σε όλους τους Δήμους της Χώρας.
Ματαίως προσπαθούσαμε επί χρόνια να πείσουμε τον αρμόδιο Υπουργό κ. Φάμελο ότι οι υποδομές δημόσιου και κοινωφελούς χαρακτήρα έπρεπε να εξαιρεθούν της ανάρτησης. Εκείνος όπως και όλη η τότε Διοίκηση μας αντιμετώπιζαν με καχυποψία, επειδή – άκουσον άκουσον – ζητούσαμε να αποχαρακτηριστεί το λιμάνι Διακοφτίου από δασικό ώστε να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τη διαδικασία νομιμοποίησης!
Θα επανέλθω στο θέμα με πάρα πολλά στοιχεία που θα εκθέσουν "εχθρούς και φίλους".



 

ΔΗΜΟΣ ΕΥΡΩΤΑ:ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΙΟ

 


Συνδημότισσες μου και συνδημότες μου,

Η πανδημία Covid- 19 έχει από την αρχή ενεργοποιήσει τους μηχανισμούς κάθε τοπικής κοινότητας, δήμου ή περιφέρειας, που είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια και υγεία των πολιτών. Συνολικά και σε συνεργασία με τα κλιμάκια των αρμόδιων υπουργείων και φορέων, έχουμε δώσει μαζί τις μάχες μας ενάντια στον αόρατο εχθρό. Ο Δήμος Ευρώτα, έχει αποδείξει από την πρώτη στιγμή, πως με μεγάλη υπευθυνότητα και εγρήγορση, κατάφερε να ανταπεξέλθει σε κάθε δυσκολία και πρόκληση των καταστάσεων που ζούμε. Τόσο την πρώτη φορά, με τα πρώτα κρούσματα στην περιοχή μας, όσο και αυτήν, ελέγξαμε την κατάσταση, εξομαλύναμε τον κίνδυνο και το πιο βασικό, δώσαμε χέρι βοηθείας και σιγουριά στους συνανθρώπους μας. Και αυτή την δεύτερη φορά των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων στον Δήμο μας, έχουμε μεριμνήσει και γνωρίζουμε τι πρέπει να κάνουμε, να αποφύγουμε και να προλάβουμε.

Η κατάσταση αυτή τη στιγμή όχι μόνο είναι υπό έλεγχο, αλλά και δεν χρήζει ανησυχίας, πανικού και ιδίως  παρερμηνείας. Κατανοώ και συμμερίζομαι κάθε σας ανησυχία, αλλά σας διαβεβαιώνω, πως έχουμε κινηθεί με τεράστια προσοχή, μεθοδικότητα και το πιο βασικό, διακριτικότητα. Ο Δήμος μας, είναι κυρίως αγροτικός στο δυναμικό του, με μεγάλο ποσοστό υπερηλίκων συμπολιτών μας και αυτό όχι μόνο είναι σε εμένα προσωπικά οικείο, ως γέννημα θρέμμα του τόπου μας, αλλά και το μεγάλο προσωπικό μου στοίχημα προσφοράς. Είμαστε επαρκώς εξοπλισμένοι με  διαγνωστικά τεστ, των οποίων το απόθεμα θα αυξηθεί τις επόμενες μέρες, αλλά και βρισκόμαστε σε καθημερινή επικοινωνία με τις αρμόδιες υπεύθυνες αρχές, έχοντας άριστη συνεργασία. Ελέγχουμε την κατάσταση και εργαζόμαστε σκληρά και υπεύθυνα για την ασφάλεια σας. Ακόμα και αν οι συνθήκες ανατραπούν, γιατί ο ιός Covid -19, είναι πρωτόγνωρος στην επιστημονική κοινότητα, ο Δήμος μας σας διαβεβαιώνω, πως θα μπορέσει και πάλι να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά.

 Παρόλα αυτά, θα ήθελα να σας θυμίσω, πως καθώς η ατομική ευθύνη και η τήρηση των κανόνων υγιεινής, είναι το μεγαλύτερο όπλο στην αντιμετώπιση του ιού παγκοσμίως, οφείλουμε και εμείς στον δήμο μας να πράξουμε αναλόγως. Προσωπική παράκληση ως πολίτης και άνθρωπος που αγαπά τον τόπο του, να μην διασπείρουμε φήμες και στοιχεία που δεν υφίστανται. Ο φόβος και ο θυμός όπως και η ανυπομονησία να τελειώσει όλο αυτό, που ταλαιπωρεί κάθε γωνιά της γης, είναι ανθρώπινα. Ας κινηθούμε όμως με ηρεμία και νηφαλιότητα και ας συνεργαστούμε με τους ανθρώπους που άοκνα εργάζονται για την αντιμετώπιση της κρίσης. Η πανδημία του Covid-19 στο Δήμο Ευρώτα δε βρίσκεται σε έξαρση, είναι μέχρι στιγμής υπό έλεγχο και είναι πολύ σημαντικό να αποφεύγονται η στοχοποιήση και ο στιγματισμός των ανθρώπων που διαγιγνώσκονται θετικοί στον ιό. Εν δυνάμει ασθενείς είμαστε όλοι μας, ας ευχηθούμε να είμαστε καλά και να επιστρέψουμε το συντομότερο δυνατόν στους παλιούς γνώριμους ρυθμούς ζωής. Σας παρακαλώ να συνεχίσετε να είστε, όπως και όλους αυτούς του μήνες στην συντριπτική πλειοψηφία ήσασταν, προσεκτικοί στις μετακινήσεις σας, να φοράτε την μάσκα σας και να κρατάτε τις αποστάσεις, όπως έχουν εξ αρχής συμβουλέψει οι ειδικοί. Ο Δήμος Ευρώτα, είναι πάνω από όλα ένας αποτελεσματικός Δήμος, σε κάθε δυσκολία και το έχει αποδείξει αρκετές φορές. Είναι όμως και ένας Δήμος με ανθρώπινο πρόσωπο και για αυτό είμαι ιδιαίτερα περήφανος που τον εκπροσωπώ και μπορώ να προσφέρω.

                                  Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΥΡΩΤΑ

                                       ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΔΟΣ

ΕΙΣ ΜΝΗΜΗΝ ΤΟΥ ΠΟΛΥΣΕΒΑΣΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΜΟΥ ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΥ ΕΦΗΜΕΡΙΟΥ ΕΛΑΦΟΝΗΣΟΥ π. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΛΙΑΡΟΥ ΕΠΙ ΤΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΝΟΣ ΕΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΟΥ. ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ ΑΥΤΟΥ!

ΕΙΣ ΜΝΗΜΗΝ ΤΟΥ ΠΟΛΥΣΕΒΑΣΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΜΟΥ ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΥ ΕΦΗΜΕΡΙΟΥ ΕΛΑΦΟΝΗΣΟΥ π. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΛΙΑΡΟΥ ΕΠΙ ΤΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΝΟΣ ΕΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΟΥ. ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ ΑΥΤΟΥ!



Γράφει ο



Όλοι εμείς κληρικοί και λαϊκοί Ελαφονησιώτες, ευγνώμονες για ο, τι εκείνος προσέφερε, κλίνουμε το γόνυ και δεόμαστε με όλη μας την ψυχή προς τον Κύριο: «Δέσποτα Χριστέ, ον μετέστησας εξ ημών, εν ταις των αγίων σου κατάταξον σκηναίς, το πνεύμα του σου δούλου Παναγιώτου ιερέως».
 
Υπήρξες ευγενής και διακριτικός. Υπήρξες ο άνθρωπος της σιωπής. Όχι γιατί δεν είχες τι να πεις, αλλά γιατί ήθελες να μιλάς με περίσκεψη.
Υπήρξες άκακος και αμνησίκακος. Ποτέ δεν κακολόγησες όποιον σε πίκρανε. Η εκδίκηση, ούτε ως λέξη δεν υπήρχε στο λεξιλόγιο της καρδιάς σου.
Υπήρξες ακούραστος λειτουργός και φίλος των αγίων, του προστάτου του νησιού μας Αγίου Σπυρίδωνος, τους οποίους κάθε τόσο τιμούσες λειτουργώντας αγόγγυστα. Όλους αυτούς θα τους βρεις τώρα πρεσβευτές σου μπροστά στο θρόνο του Θεού.
Πρέσβευε για όλους εμάς, στο επουράνιο θυσιαστήριο!
Με δάκρυα φιλούμε τα χέρια σου, που τόσα χρόνια μας ευλογούσαν…
Με συντριβή φιλούμε τα πόδια σου, που έτρεχαν πάντοτε, σε κάθε πρόσταγμα του ιερού καθήκοντός σου…
Με ευλάβεια φιλούμε το τίμιο πετραχήλι σου, που σκόρπισε τόσα χρόνια τη Χάρη και την ευλογία του Θεού στο ποίμνιο της ενορίας σου...
Σε αποχαιρετούμε και περιμένουμε να σε συναντήσουμε και πάλι στην άνω πόλη, την άνω Ιερουσαλήμ, η οποία «ου χρείαν έχει του ηλίου ουδέ της σελήνης ίνα φαίνωσιν αυτή∙ η γαρ δόξα του Θεού εφώτισεν αυτήν, και ο λύχνος αυτής το Αρνίον» (Αποκ. 21, 23). Αναμένουμε την συνάντηση μαζί σου στο Υπερουράνιο Θυσιαστήριο, όπου ακαταπαύστως, θα τελούμε την αναίμακτη μυσταγωγία, όχι μέσα σε χειροποίητο, αλλά σε αχειροποίητο Ναό, καθώς «ο γαρ Κύριος ο Θεός ο παντοκράτωρ, ναός αυτής εστι, και το Αρνίον» (Αποκ. 21,22).
Ας είναι μακαρία «η οδός η πορεύη σήμερον», σεβαστέ πατέρα, δάσκαλε και αδελφέ μας! Η αγάπη μας και η βαθυτάτη ευγνωμοσύνη μας θα σε συνοδεύουν.
Τα θερμά μας συλλυπητήρια στους οικείους σου, την πρεσβυτέρα μας και σύζυγό σου Αναστασία, αυτήν την ηρωίδα, τα παιδιά σου Γεώργιο, Περσεφώνη, Κωνσταντίνο, Νικόλαο και Γεωργία και τα εγγόνια σου, που στάθηκαν λαμπάδες αναμμένες κατά την πολύχρονη περιπέτεια της υγείας σου!
Ας είναι η μνήμη σου αιωνία! Η ψυχή σου ας έβρει καλόν Παράδεισο! Αμήν!

ΚΥΘΗΡΑ:O ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΚΥΘΗΡΙΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΟΦΙΟΣ


            

 

Manolis Sofios  

Μανώλης Σοφίος "Η Ιστορία σε ένα αρνητικό"

[21/09/2004] - Εφημερίδα ''ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ''
Η Ιστορία σε ένα αρνητικό 


Αποβατικά σκάφη των Βρετανών στο Καψάλι το Σεπτέμβριο του  44. 
Ο Μανώλης Σοφίος ήταν ο μόνος που κατέγραψε την ιστορική αυτή στιγμή στη γυάλινη πλάκα ms κάμερας του...

 Η παραλία του Καψαλιού, όπως φαίνεται σήμερα από το εκκλησάκι του Αϊ - Γιώργη, το σημείο απ' όπου 60 χρόνια πριν ο Μ. Σοφίος φωτογράφιζε την ιστορία μ' ένα «κλικ».

Ο Μ . Σοφίος φωτογράφισε την απόβαση των Βρετανών στο Καψάλι το Σεπτέμβριο του '44

Η Ιστορία σε ένα αρνητικό 

Από το φακό της μηχανής του έχει περάσει η μεταπολεμική ιστορία των Κυθήρων καρέ καρέ. 0 κ. Μανώλης Σοφίος είδε και φωτογράφισε το νησί του με το ζήλο του καλλιτέχνη, αποτυπώνοντας εικόνες και σκηνές χαμένες πια. Ευτυχώς, όμως, εκτός από τις μνήμες των παλαιότερων, εξακολουθούν να υπάρχουν στα χιλιάδες αρνητικά του.

Του Αλέξανδρου θεολόγου

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θυμούνται πως η τρίτη απόβαση συμμαχικών δυνάμεων στην Ελλάδα έγινε στα μέσα του Σεπτεμβρίου του 1944 στα Κύθηρα. Μια αρμάδα βρετανικών πολεμικών έκανε την εμφάνιση της στο Καψάλι και αποβατικά βγήκαν στην παραλία, γεμίζοντας την αμμουδιά με άνδρες και υλικό, θα έμενε απλώς και μόνο σαν μια ανάμνηση που θα χανόταν κι αυτή, αν δεν ήταν εκεί ο Μανώλης Σοφίος για να απαθανατίσει με τη φωτογραφική του μηχανή τη στιγμή, μια ψηφίδα από την εικόνα ms Ελλάδας που μόλις έβρισκε ξανά την ελευθερία της...

«Τρεις τέσσερεις μέρες μετά που μάθαμε για την απόβαση, σκέφθηκα ότι αυτή θα ήταν μια ιστορική φωτογραφία για τα Κύθηρα», θυμάται. «Πήρα τη μηχανή μου, μια ρώσικη 9x12 με γυάλινη πλάκα, πήρα και ένα θείο μου, που ήταν στην Αυστραλία και τα 'ξερε τα εγγλέζικα, και πήγαμε στο Καψάλι, τέσσερις ώρες με τα πόδια...».

Μέρες μετά την απόβαση και η παραλία ήταν ακόμη γεμάτη άνδρες και υλικό, στρατός παντού...

Μνήμες

«Πήγαμε στο αρχηγείο να μου δώσουν άδεια. Τότε διερμηνέας των Αγγλων ήταν ένας Κρητικός, ο Κανακάκης. Του εξήγησα τι θέλαμε κι ένας Σκοτσέζος συνταγματάρχης έδωσε άδεια μόνο για δύο φωτογραφίες... Ξαφνικά, ήρθαν δύο υπαξιωματικοί και μου λένε "τι κάνεις εκεί, απαγορεύεται". Τους εξηγήσαμε ότι είχαμε προφορική άδεια κι ένας τους πήγε στο αρχηγείο να ρωτήσει. Οταν γύρισε, μου είπε όχι μόνο να πάρω τη μηχανή μου, αλλά να φύγουμε αμέσως από το Καψάλι. Την είχαν αναιρέσει την άδεια...».

Η Ιστορία όμως ήταν πια στις πλάκες της μηχανής του. Ακόμη θυμάται με τι αγωνία γύρισε στον Ποταμό για να τις εμφανίσει. «Είχα μια λαχτάρα να δω αν βγήκαν καλές που κάναμε πιο γρήγορα», λέει. Τελικά βγήκε μόνο μία.

Ο ίδιος γνωρίζει πόσο μοναδική είναι.
 
Το ίδιο και το βρετανικό Imperia War Museum, από τα κορυφαία του κόσμου, το οποίο και πήρε ένα αντίγραφο.
Ομως η απόβαση δεν είναι η μόνη σπάνια φωτογραφία του. Από το φακό του έχει περάσει η ιστορία του ίδιου του νησιού, εικόνες άλλων εποχών που «μιλούν» απότις ασπρόμαυρες καρτ ποστάλ του αρχείου του, αποτελώντας έναν πραγματικό λαογραφικό θησαυρό.

Τα χιλιάδες πορτρέτα και τα αμέτρητα αρνητικά πρέπει να διασωθούν, να συντηρηθούν και να διαφυλαχθούν.

Το αρχείο

Η κόρη του Μ. Σοφίου, Μετάξια Προβατάρη, αλλά και η εγγονή του, Εβίτα, γνωρίζουν ότι για να σωθεί απαιτούνται εξειδικευμένες επιστημονικές γνώσεις και πιστώσεις.

Ωστόσο, η Εβίτα, που έχει σπουδάσει φωτογραφία και θέλει να συνεχίσει την οικογενειακή παράδοση, δηλώνει στον «Ε.Τ.» αποφασισμένη να το παλέψει. «Δεν θα ήθελα να περάσει το αρχείο σε ξένα χέρια», λέει.
 
 «Εγώ κυνήγησα τα τοπία του νησιού»
 
Γεννημένος το 1913 στα Λογοθετιάνικα Κυθήρων, ο Μανώλης Σοφίος κληρονόμησε το 1930 το πλούσιο φωτογραφικό αρχείο των γονέων του. Αντίθετα με τη μητέρα του Αρετή, η οποία ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη φωτογραφία από τα... δεκαεπτά της, ο ίδιος, αντί των πορτρέτων και των «ρετούς» που κυριαρχούσαν τότε, προτίμησε τις λεγόμενες φυσικές φωτογραφίες. 
Όπως λέει, «εγώ κυνήγησα τα τοπία του νησιού». Επί ενάμιση χρόνο παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής δίπλα στον Ιωάννη Βουτσίδη, αλλά η αγάπη του για τη φωτογραφία τον έκανε να γυρίσει ξανά σε αυτήν. Μετά ήρθε ο πόλεμος... «Οι Ιταλοί τρελαίνονταν για φωτογραφίες, κυρίως συνθέσεις με τανκς, αλεξίπτωτα, τέτοια πράγματα. Οι Γερμανοί δεν ενδιαφέρονταν για φωτογραφίες», θυμάται. 
Αισθανόμενος ότι το ταλέντο και το κοφτερό μάτι ίσως να μην είναι αρκετά για το τέλειο, ο Μ. Σοφίος παρακολούθησε και μαθήματα φωτογραφίας δι' αλληλογραφίας στην Ακαδημία της Νέας Υόρκης.
 
Εκθέσεις
 
Μέλος της Ελληνικής Φωτογράφικής Εταιρείας, έλαβε μέρος σε πολλές φωτογραφικές εκθέσεις, ομαδικές και μη. Οι φωτογραφίες του δύσκολα μετρώνται, πολλές δε είναι μοναδικές, όπως η πρώτη προσγείωση αεροπλάνου της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας στο νησί, το 1971. Η φωτογραφία της απόβασης όμως παραμένει μία από τις αγαπημένες του. Αλλωστε, πόσες φορές έχει κανείς την ευκαιρία να φωτογραφήσει την Ιστορία; Πηγή ellada.net