Δευτέρα 15 Μαρτίου 2021

ΤΑ ΚΥΘΗΡΑ ΜΕΤΑΞΥ (10) ΑΚΟΜΑ ΠΡΟΟΡΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Ο Guardian

 


Οι 10 ελληνικοί προορισμοί χωρίς πολύ κόσμο που προτείνει ο Guardian

Εύβοια, Κύθηρα, Λέρος, μεταξύ των προτάσεων για ήσυχες διακοπές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ

Βεβήλωσαν εκκλησία και αφόδευσαν στην Αγία Τράπεζα!!! Η Ελλάδα στο έλεος των καιρών, BINTEO ΣΟΚ

Ποιοι ζουν πλέον στην Ελλάδα; «Δεν ήταν χριστιανοί»«, λένε οι κάτοικοι – Σκουπίστηκαν με τις πετσέτες των ιερέων…

Στο πόδι Αρχές και κάτοικοι στην Λειβαδιά για τον εντοπισμό και την σύλληψη των ιερόσυλων βάρβαρων, που δεν δίστασαν να βεβηλώσουν το μικρό ναό του Αγίου Νικολάου έξω από την πόλη και να αφοδεύσουν στην Αγιά Τράπεζα.

Ο δράστης ή οι δράστες του βανδαλισμού παραμένουν άφαντοι και έρευνες για τον εντοπισμό τους διεξάγει το τμήμα ασφάλειας Λιβαδειάς.

Οι κάτοικοι αναφέρουν πως δεν είναι ούτε ντόπιοι, ούτε γύφτοι, αλλά κάποιοι που δεν είναι χριστιανοί, με το μυαλό πολλών να πηγαίνει στους μουσουλμάνους παράνομους μετανάστες που έχουν κατακλύσει την χώρα μας ή σε κίνηση κατά της ορθόδοξης εκκλησίας.

Παραβίασαν τη μοναδική πόρτα της εκκλησίας και χωρίς να πειράξουν το παραμικρό κατευθύνθηκαν προς το ιερό, αφόδευσαν, πλύθηκαν και χρησιμοποίησαν τις πετσέτες των ιερέων για να σκουπιστούν.

triklopodia.gr

Δείτε το video στον παρακάτω σύνδεσμο 

https://www.dailymotion.com/video/x7zw03i

Τό παζάρι τού Ποταμού Κυθήρων καί ή Νέμεσις τής Ίστορίας!

Γράφει ο κύριος Αναστάσιος Πήλιας

Διδακτωρ Νομικης Σχολης Πανεπιστημιου Αθηνων

Τό παζάρι τού Ποταμού Κυθήρων καί ή Νέμεσις τής Ίστορίας!

Μιά μοναδική μαρτυρία στήν Ελλάδα πέντε (5) καί πλέον αίώνων ,τού παραδοσιακού ,λαικού καί λόγιου πολιτισμού, συναντάται στό ίστορικό χωριό τής Κυράς ,τό Villa Grande,τόν Ποταμό Κυθήρων.
Τό χωριό πού διαχρονικά ύψώνει σημαίες έλευθερίας καί άν χρειστεί άκόμα καί αύτονομίας. Σήμερα συνεχίζει νά ύψώνει τήν προαιώνια σημαία τού παζαριού του, αφού έπιτυχώς άντιμετώπισε λαίλαπες καί λαιστρυγόνες στήν μακρόχρονη ίστορία του ,πού τό καθιστούν μοναδικό ως πρός τήν έπιστημονινική πρωτότυπη τεκμηρίωση τού άρθρου 2παρ.ε τού ν.3028/2002(ΦΕΚ 153Α/28-6-2002).

Εχει όμως καί κυρίαρχη ύπερκείμενη σημαία αύτήν τής συμβάσεως, γιά τήν διαφύλαξη τής αυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως όρίζε ται στό άρθρο 1,πού έλαβε χώρα στό Παρίσι άπό τίς 29 Σεπτεμβρίου ώς τίς 17 Όκτωβρίου 2003. Τό παζάρι πού γιά λίγο περισσότερο χρονικά, λαμβάνει τό πρώτο πολιτιστικό βραβείο, άπό τήν πρωτεύουσα τού κάμπου τήν όμορφη Αρχόντισσα τήν Λάρισα καί τό παζάρι της στήν Πλατεία Φρουρίου. Τό παζάρι λοιπόν στό χωριό , μιάς άλλης μεγάλης Κυρίας, μέ τό μοναδικό όνομα στήν Χριστιανοσύνη,αύτό τής Ιλαριωτίσσης, περίπου 20 χρόνια μετά τήν άποφράδα ήμερομηνία τού 1453 ,συνεχίζει τό άεναο στό χρόνο ταξίδι του! Καί τί δέν νίκησε Προβλεπτάς , μέ μεταβολικό σύνδρομο ..σύγχρονου Ριχάρδου τού χρυσού, άλλά καί τού φαγητού, τού βάρους ένός Α.Δάνδολο ή ένός νέου μπαμπέση μέ τό εύγενές όνομα ...τύπου Βαρβαρόσσα , όνόματι Πιέτρο Σουριάνο. Παζά ρι πού γύρω στό 1770 ,διαπραγματευόταντήν τιμή τού λαδιού ,κυρίως πρός τήν Βενετία άπό τίς έπίσημα καταγεγραμμένες 31884 έλιές τού Ενετικού Τσιρίγου.

Αντεξε νομικά καί στήν ούσία άτόνησαν κάποιοι νομικοί μικροπεριοσμοί ή καλύτερα έκκλησιαστικές καί αύτο διοικητικές έμμονές τής έποχής. Βρισκόμαστε στό σωτήριο έτος 1831, καί μερικοί τής τοπικής διοίκησης, μέ τόν Αρχιεπίσκοπο Προκόπιο Καλλονά ,θέλουν νά έξαφανίσουν τό παζάρι, ήμέρα προσευχής,αλλά καί μονοπωλια κου έμπορίου γιά τις Εβραικές κοινότητες,σέ άλλα νησιά όπως τήν Ζάκυνθο καί τήν Κέρκυρα Η μεσαία τάξη τής έποχής καί ό άγροτικός κόσμος κυρίως τού Ποταμού έξανίσταται. Κάποιοι ίερείς άντδρούν καί συντάσσονται μέ τήν πλειονότητα τών κατοίκων τού Μεγάλου χωριού,άντιμετωπίζοντας τήν άπειλή τού έγκλεισμού τους ,στήν ίερατική φυλακή τού Αγίου Ιωάννου στόν Εγκρεμνόν τού Καψαλίου ή άκόμα χειρότερα έξορία στήν Αιγιαλείαν!

Οί κάτοικοι τούς συμπαρίστανται...καί γινόμαστε στό ίδιο έργο θεατές(ξέρετε.. έσείς άπό αύτά) Ο πανιερώτατος Προκόπιος Καλλονάς...έμμένει, καί μέ τήν βοήθεια τού Υπαρχου καί τής Γερουσίας, στίς 13/11/1831, έπιτυγχάνει οί μακελλάριοι νά μή σφάζουν τήν ήμέρα τής Κυριακής,άλλά άπό τό άπόγευμα τού Σαββά του.Επίσης έπρεπε νά πηγαίνουν στόν όρθρο καί τήν θεία λειτουργία τής Κυριακής,άρχομένων τών έμπορικών δραστηριοτήτων τού πα ζαριού μετά τό πέρας τής θείας λειτουργίας. Πώς τό άντιμετώπισαν , Γιά τά σφάγια τό άπο δέχτηκαν. Γιά τόν όρθρο καί τήν θεία λειτουργία πρόκριναν όχι διαδικτυακή παρακολουθηση ...άλλά τήν άντιπροσώπευση κάθε σπιτιού συνήθως δι γυναικείου ύπέργηρου προσώπου. Γιά τό χρονικό διάστημα τής αύγής ,μέχρι άπό λυσης τής θείας λειτουργίας...έφευρέθηκε τό click away τής έποχής άπό τούς προ...σαρδελιστάς έμπόρους..όχι τζιτζικιών ,άλλά όλων τών άγαθών τού θεού..Οί Αγγλοι έμαθαν ν'άγοράζουν όλόκληρα άγγούρια,ντομάτες,κα ρπούζια, κρασί πού μέ ένα μπουκάλι γίνονταν λιώμα...έλαιόλαδου ,αντί γιά καρυδέλαιου...!Τό παζάρι είχε καί ύφαντά. ...άργιλώδεις δημιουργίες, ξυλουργικούς άργαλιούς, έργαλεία γεωργικά,κλπ. Στό παζάρι τής έποχής άγόρα.. ζες, γλυκά κουταλιού, σοκολάτες χαρουπιού γιά τούς διαβητικούς ,μπανάνες άπό τά Κουφά ρικα, καί από τό λαγκάδι στό Τσαγκαρεβούνι τής Αγίας Αναστασίας. Εκαναν πιάτσα έργασίας ,στήν άστρωτη πλατεία τού Ποταμού,ράπτες, χτίστες, βαρελοποιοί τής έποχής καθώς καί οί περίφημοι άπό τό Γερακάρι καί τό Πετ ρούνι....πετροκόποι!

Οί δουλειές χωρίς τήν εύλογία τού Πανιερωτάτου..πάνε Grande!!! Ο λόγος; Ο Ιμπραήμ έχει κατακαύσει άπεναντι τόν ίστορικό Μωριά καί ύπάρχει άνάγκη μεγά λη τροφιμων, ίδία μελιού καί παξιμαδιού. Δουλειές μέ φούντες...μέχρι έξαγωγές στήν Τσιριγώτικη νύμφη τής Ιωνίας...! Κάποιοι όμως στόν Ποταμό...δέν είναι φανατικοί όπαδοί τού Ναζωραίου..δέν θέλουν καμμία δέσμευση,ίσως καί λίγο έκδικητικοί ...!Βρίσκουν τρόπους πού στήν ούσία..κατήργησαν τά μέτρα τού ίδιότυ που click away τής έποχής. Λησμόνησα...οί λειτουργία τών καφενείων , καί τών ξενοδοχείων τής έποχής..ό Υπαρχος καί ή Αγγλική διοίκηση ούδέποτε τά κατήργησαν. Οί έκδικητικοί προσεταιριστηκαν..φίλια πυρά τού Πανιερωτάτου πού είχε πολλούς φίλους, άλλά και πολλούς έχθρούς. Μεταξύ τών δεύτερων ,οί Διονύσιος Πυρρος ο Θετταλός,ίεροδιδάσκα λος, Κυριλλος Κεντρωτής τού σπηλαίου τόυ Αγίου Ιωάννη στό Καψάλι, τίς έφημερίδες, Φιλελεύθερος καί Ρήγας τής κοντινής Ζακύνθου ,καθώς καί τόν Τσιριγώτη ίερέα Δανιήλ
Βαρυπάτη-Χρυσέα ..μέ τά γραφόμενα του στά ""Χρονικά του""πού έγώ δέν θέλω νά τά γράψω. Αν μέ ρωτάτε τί θά γίνει..άν κάποιος καταργήσει τό παζάρι...έπειδή δέν έχω τίς γνώσεις...ρωτάω τήν νύκτα ...τόν Σουρή . Χθές μού άπάντησε...οτι ή Άφροδιτη θά τον καταστήσει....μόνιμο κάτοικο Κοφινιδίων, ή Πα ναγιαμας..άπό τίς κατάρες καί τήν άγανάκτη ση τού κόσμου ..δέν κάνει τέτοια, ,αφ'εαυτού θά ..γίνει μόνιμος κάτοικος...μαρμαροκάτεργου, θά βρεθούν οί 72 χρυσές καμπάνες τής Παλιόχωρας από το δυνατό χτύπημα τών συγχρόνων τού Ποταμού, ό Σουρής ότι ..άν εί ναι...τών κοινών..θ' άπορριφθεί μετά πολλών έπαίνων....καί τέλος στό Στασβούργο..άπό τούς .... σαλπιστάς τής Φιλαρμονικής ,μέ τά έντεχνα..βάχ..καί .μέ τά βώχ..νάσου καί ό Ντέ Γκώλ!!!
Πώπω...μακρυά άπό τήν Νέμεση....

ΤΑ ΚΟΠΡΟΣΚΥΛΑ… Βεβήλωσαν και πάλι τους Ήρωες στην Ηλιούπολη…!!!

Κατά τη διάρκεια της συγκέντρωσης κατά της αστυνομικής βίας στο Ελληνικό, διαδηλωτές μουτζούρωσαν για ακόμη μια φορά τις προσωπογραφίες των Ηρώων της Επανάστασης που εντοπίζονται σε τοίχο της Αργυρούπολης.

Όπως μπορείτε να δείτε στις φωτογραφίες που ανέβασε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook ο Δήμαρχος της πόλης οι διαδηλωτές έβαψαν με σπρέι τα πρόσωπα των ηρώων, τα οποία έχει σχεδιάσει ο νεαρός καλλιτέχνης «Εύρυτος» ως ένδειξη τιμής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση

Σε δήλωσή του μετά το νέο συμβάν ο Δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος ανέφερε:

“Δεν θα διχάσετε τον Ελληνικό Λαό ότι και να κάνετε.

Δεν με πτοούν ούτε οι απειλές, ούτε τα εμετικά σύνθηματα των “ειρηνικών” διαδηλωτών στους τοίχους του Δημαρχείου. Ούτε ο βανδαλισμός ξανά του Τοίχου των Ηρώων. Στην πόλη που γεννήθηκα, μεγάλωσα και ζω γνωρίζουν όλοι ποιος είμαι και το 70% του λαού της, το απέδειξε και στις πρόσφατες εκλογές.

Αυτοί που κρύβονται πίσω από όλα αυτά με τους τοπικούς εκφραστές τους που είδαν να βανδαλίζουν δημαρχείο και το μνημείο των Ηρώων, νομίζουν πως έτσι κάνουν αντιπολίτευση. Κάνουν όμως λάθος. Αντιπολίτευση σε τοπικό και εθνικό επίπεδο δεν γίνεται μαυρίζοντας τα μάτια του Καραϊσκάκη και βρίζοντας εμένα.

Στόχο έχουν τον Ελληνικό Λαό. Να τον τρομοκρατησουν. Να του πουν ότι όποιος ζωγραφίζει ήρωες του 1821, είναι νεοναζί και φασίστας και αυτοί οι δημοκράτες.

Δεν θα τους κάνουμε την χάρη. Θα παραμείνουν μια μικρή και ανιστόρητη μειοψηφία των άκρων που δεν εκφράζει τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων. Θλίβομαι δε για στελέχη της τοπικής Αντιπολίτευσης που συμμετείχαν και παρουσία τους έγιναν όλα αυτά.

Δεν θα καταφέρετε να διχάσετε τον λαό μας.

Οι δυνάμεις της δημιουργίας θα νικήσουν”

Κάνε δική σου, αναγνώστη, την κραυγή. Του καθηγητή Χρήστου Γιανναρά

Ας μην παριστάνουμε τους αφελείς: Όταν οι Τούρκοι μιλάνε για «γαλάζια πατρίδα», απαιτούν να μοιραστούμε μαζί τους το ΑιγαίοΠήραν την άδεια, το 1922, να ξεκληρίσουν τον Ελληνισμό της Μικρασίας, του Πόντου, της Ανατολικής Θράκης – βρωμοδουλειά, προκειμένου να εξαλειφθεί, ανεπίστρεπτα, ο εφιάλτης των Δυτικοευρωπαίων («συμμάχων» του Ελληνισμού!): το χλευαστικώς λεγόμενο «Βυζάντιο».

Πνίγηκε στο αίμα η Ιωνία, παραδόθηκε στον ισλαμικό πρωτογονισμό η μήτρα των ελληνικών καταβολών της ανθρώπινης Φιλοσοφίας, Τέχνης, Θεάτρου, Πολιτικής, για να εξαλειφθεί κάθε ενδεχόμενο ιστορικής επιβίωσης του μισητού στη Δύση αυτοκρατορικού Ελληνισμού. Εξασφάλισαν οι Δυτικοευρωπαίοι την άφιξη και μόνιμη εγκατάσταση των Τούρκων στην ανατολική όχθη του Αιγαίου – αντικρίζουν το Αιγαίο οι Τούρκοι, δεν τους ανήκει. Με τη μακάβρια (για τις ευρωπαϊκές της επιπτώσεις) Συνθήκη της Λωζάννης, τους παραχωρήθηκαν, ως κατευναστικό, η Ιμβρος και η Τένεδος, με την υποχρέωση να αντιπαρέχουν αυτοδιοίκηση στον γηγενή εκεί ελληνικό πληθυσμό. Ανάλογη υποχρέωση είχαν αναλάβει και για την πλήθουσα ελληνική κοινωνία της Κωνσταντινούπολης. Στα χαρτιά.

Οι Τούρκοι δεν ξέρουν να σέβονται διεθνείς συνθήκες, να τηρούν διεθνείς δεσμεύσεις, συμφωνημένο ορθολογισμό συμπεριφοράς. Προέχει πανίσχυρος ο πρωτογονισμός της θρησκευτικής, κατά προέκταση και της πολιτικής ειδωλοποιίας: ο θρησκευτικός και ο πολιτικός ηγέτης είναι τα είδωλα της μάζας. Ο Κεμαλισμός αποδείχθηκε βραχύβια παρένθεση εξευρωπαϊσμού, και η επανάκαμψη (ραγδαία και θριαμβική) της θρησκοληψίας θωράκισε το τουρκικό, ιστορικό «παράδοξο». Ποιο «παράδοξο»; Ακόμα και μια απλοϊκή θρησκεία χωρίς μεταφυσική, όταν σώζει τη νοοτροπία ενός αυτοκρατορικού παρελθόντος, πετυχαίνει να λειτουργεί στη διεθνή σκακιέρα σαν υπερδύναμη. Όποιος δεν το αντιλαμβάνεται ως αυτονόητο, ας μην το ψάχνει, είναι μάταιο.

Να το ξαναπούμε: Η παρένθεση του Κεμαλισμού έδειξε, πόσο εύθραυστη (άχρηστη) φιοριτούρα ήταν για τους Τούρκους ο «εξευρωπαϊσμός» τους. Τώρα, μπορούν πια να μιλάνε απερίφραστα – όχι με προσχήματα ή εκφοβιστικές απειλές. Είναι γι' αυτούς η ώρα της μεγάλης ευκαιρίας, την ετοίμαζαν χρόνια: Μπορούν πια να προκαλούν ή να εκβιάζουν άνετα τις ΗΠΑ, τις ευρωπαϊκές Δυνάμεις, τη Ρωσία. Κρατάνε εξαρτημένους τους παράγοντες διαμόρφωσης των διεθνών συσχετισμών ισχύος.

Πώς απαντάει η Ελλάδα, πώς αμύνεται; Ο τουρκικός πολεμικός στόλος οργανώνει θεαματικές επιδείξεις υπεροπλίας στην καρδιά του Αιγαίου και στο ελληνικό Κοινοβούλιο η «ηγεσία» της χώρας μαλλιοτραβιέται σε σκυλοκαβγά, για τα ποσοστά της εύνοιας, που κάθε κυβέρνηση χαρίζει στις κτηνωδέστερες εκφάνσεις σεξουαλικών διαστροφών. Ανοίξτε ένα, οποιοδήποτε ιδιωτικό τηλεοπτικό κανάλι, για δέκα λεπτά: Θα καταλάβετε, γιατί η ελλαδική κοινωνία έχει μετρημένες τις μέρες της, λειτουργεί σε επίπεδο υπανθρώπων και υποκόσμου, παραιτημένη ακόμα και από το τι σημαίνει «ανθρωπιά του ανθρώπου», αξιοπρέπεια, ευπρέπεια, αυτοσεβασμός. Στη βιτρίνα της.

Δεν είναι δυνατό, ούτε λογικά ούτε ιστορικά – πραγματιστικά εφικτό, να επιβιώσει ένα κράτος, όταν εξαρτά την ύπαρξή του και τη συνέχειά του από τη στήριξη που ελπίζει να του προσφέρουν οι σύμμαχοί του. Και μάλιστα, όταν αυτοί οι «σύμμαχοι» είναι εξίσου (ή και επιδεικτικά εγγύτεροι) σύμμαχοι με τον εχθρό, τον επίβουλο της ιστορικής μας ύπαρξης και συνέχειας. Είναι περίπου κωμικό ή και μικρονοϊκά αφελές, να ελπίζει η σημερινή Ελλάδα ότι θα βρει το δίκιο της (προστασία από την ξέφρενη αρπαχτική αυθαιρεσία των Τούρκων) εκλιπαρώντας για «φιλία» τους επιδεικτικά τουρκόφιλους Γερμανούς ή τις εκάστοτε ηγεσίες του αμερικανικού Πενταγώνου. Και είναι εντελώς παρανοϊκό, να περιμένει η σημερινή Ελλάδα ότι θα βρει το δίκιο της στο «Δικαστήριο της Χάγης», στο «Διεθνές Δικαστήριο για το Δίκαιο της Θάλασσας» ή στο αντίστοιχο για τα «Ανθρώπινα Δικαιώματα».

«Ελληνες αεί παίδες» – είναι το κουσούρι που μας συνοδεύει σε τρεισήμισι χιλιάδες χρόνια Ιστορίας. Μετράμε και δεν λογαριάζουμε: Μέσα σε μια μόνο γενιά, πόση προδοσία εισπράξαμε οι σημερινοί Ελληνες από «συμμάχους» μας, πόση ανατριχιαστική αδικία. Πιστέψαμε ότι συγκροτούσαμε μαζί τους κοινό μέτωπο του «ελεύθερου κόσμου»: Με χιλιάδες νεκρούς, πολεμήσαμε οι Ελληνες τον ιταλικό φασισμό, τον γερμανικό ναζισμό, τον σταλινικό εφιάλτη – σπείραμε κορμιά ως την Κορέα. Τί κερδίσαμε; Η μισή Κύπρος δεν είναι πια ελληνική ούτε η Βόρεια Ήπειρος. Δεν τολμάμε να οριοθετήσουμε τα χωρικά μας ύδατα στα 12 Ναυτικά Μίλια, όπως δικαιούμαστε. Δεν διαφεντεύουμε, πολλά χρόνια τώρα, ούτε τον Εναέριο Χώρο των 10 Μιλίων, τον αυτονόητο. Τα στρατηγικότερα λιμάνια της χώρας, όλα τα αεροδρόμια, τα τρένα, το οδικό δίκτυο, οι Τράπεζες, η οργάνωση της Αγοράς έχουν παραχωρηθεί (φυσικά, ερήμην της βούλησης των πολιτών) σε δυνάμεις «συμμαχικές» μεν, αλλά στυγνής κατοχής.

Η μεθοδική υπερχρέωση μιας χώρας και η «αυτονόητη» υπαγωγή της σε καθεστώς ασφυκτικής οικονομικής υποτέλειας («επιτροπείας») από διεθνείς τοκογλύφους, έχει αλλάξει ριζικά το νοηματικό και εμπράγματο περιεχόμενο λέξεων όπως: πολίτης, πολιτεία, πολιτική, ελευθερία, δημοκρατία, αυτοδιαχείριση, αξιοπρέπεια, κοινοβούλιο, εκλογές. Τις αποφάσεις για τις τύχες της κρατικής υπόστασης του Ελληνισμού τις παίρνουν, αυτονοήτως, οι δανειστές μας. Το πόσα νησιά του Αιγαίου θα «παραχωρηθούν», κάποια στιγμή, στην Τουρκία, δεν το ξέρουμε – όπως δεν ξέραμε το πού θα σταματούσε στην Κύπρο ο «Αττίλας». Ο «Αττίλας» παγιώθηκε, όχι χάρη στην τουρκική υπεροπλία, αλλά επειδή οι Έλληνες «θέλουμε να γίνουμε Ευρωπαίοι, για να γίνουμε, επιτέλους, άνθρωποι!» (Καραμανλής), ενώ οι Τούρκοι θέλουν, πριν από όλα, την περηφάνια τους να είναι Τούρκοι.

Η πιο γόνιμη «δικαίωση» αυτής της επιφυλλίδας θα ήταν η λαθραία μετατύπωση, ιδιοποίηση, χωρίς άδεια μετάφρασή της. Παρήγορη κλεψία.

ΠΗΓΗ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ, 14 Μαρτίου 2021. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 15.3.2021.

ΚΥΘΗΡΑ ΚΑΤΩ ΛΙΒΑΔΙ 1939


 ΣΤΡΑΤΟΣ ΧΑΡΧΑΛΑΚΗΣ:

Ψάχνοντας σήμερα στα οικογενειακά άλμπουμ, βρήκα αυτή τη φωτογραφία του 1939. Από πίσω γράφει τα ονόματα των εικονιζόμενων:

Σοφία Καλοκαιρινού
Νικήτας Φιλοσοφώφ
Νικόλαος Φιλοσοφώφ
Πιπίνα Δ. Φιλοσοφώφ

Η φωτογραφία πρέπει να είναι από το σπίτι που διέμενε ο Ρώσος Ναύαρχος Νικόλαος Φιλοσοφώφ στο Κάτω Λιβάδι. Ίσως κάποιος καλύτερος γνώστης να μπορεί να μας διαφωτίσει.

Κ.Υ.ΝΕΑΠΟΛΗΣ ΒΟΙΩΝ:ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΗΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΟΥ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ

Εν' όψει της έναρξης του εμβολιασμού στην περιοχή μας, παρελήφθησαν χθες από τους υπεύθυνους του Κ.Υ.Ν., υπό αυστηρή τήρηση του πρωτοκόλλου συντήρησης και μεταφοράς του Ε.Ο.Δ.Υ. και της εταιρείας,

400 δόσεις του εμβολίου της AstraZeneca, όπως προβλέπεται από τον σχεδιασμό της πολιτείας.
Αύριο πρωί 16/3/2021, θα πραγματοποιηθεί η χορήγηση της πρώτης δόσης σε συμπολίτη μας.
Το εμβόλιο είναι ασφαλές και προστατεύει από νόσηση, νοσηλεία και θάνατο σε εξαιρετικό βαθμό.
Ο ημερήσιος αριθμός συμπολιτών που δύνανται να εμβολιαστούν είναι 60.
5 ανά ώρα, ή ένας ανά 12 λεπτά, σε όλο το 12ωρο.
Η λειτουργία του εμβολιασμού θα λάβει χώρα, παράλληλα με την λειτουργία του Κ.Υ.,
κάτι που αποτελεί ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία για το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό.
Παρακαλούμε να τηρείτε τις οδηγίες του προσωπικού, ώστε να πραγματοποιηθεί ο εμβολιασμός του καθενός με ασφάλεια, χωρίς καθυστερήσεις και λοιπούς κινδύνους.
Κλείστε τώρα το ραντεβού σας μέσω διαδικτύου, του Κ.Ε.Π., ή του φαρμακείου σας.
Ευχόμαστε καλή αρχή. Είναι καιρός πια, να τελειώνουμε μια και καλή με την πανδημία.

Καθαρά Δευτέρα: Τα έθιμα, η ιστορία και ο συμβολισμός του χαρταετού

 

Τα κούλουμα από τόπο σε τόπο γιορτάζονται διαφορετικά, με διάφορες εκδηλώσεις, παντού, όμως, επικρατεί κέφι, χορός και τραγούδι

Η Καθαρά Δευτέρα αποτελεί το τέλος της Αποκριάς και σηματοδοτεί την αγνότητα καθώς είναι η πρώτη μέρα της Σαρακοστής δηλαδή της μεγάλης νηστείας του Πάσχα που διαρκεί 40 μέρες όσες και οι μέρες νηστείας του Χριστού στην έρημο.

Η Καθαρά Δευτέρα είναι κινητή γιορτή, η οποία εξαρτάται από την ημερομηνία του Πάσχα. Συγκεκριμένα πέφτει κάθε χρόνο στο ξεκίνημα της 7ης εβδομάδας, δηλαδή 48 μέρες πριν το Ορθόδοξο Πάσχα και προφανώς πάντοτε ημέρα Δευτέρα.

Η ονομασία της προέρχεται από τους Χριστιανούς, γιατί με την έναρξη της νηστείας «καθαρίζονταν» πνευματικά και σωματικά. Καθαρά Δευτέρα συνηθίζεται να τρώμε λαγάνα (άζυμο ψωμί που παρασκευάζεται μόνο εκείνη τη μέρα), ταραμά και άλλα νηστίσιμα φαγώσιμα, κυρίως λαχανικά, όπως και φασολάδα χωρίς λάδι. Επίσης, συνηθίζεται το πέταγμα χαρταετού.

Από παλιά, η Καθαρά Δευτέρα πέρασε στη συνείδηση του λαού σαν μέρα καθαρμού. Οι βυζαντινοί την Καθαρά Δευτέρα την ονόμαζαν Απόθεση -Απόδοση και τελούσαν δρώμενα. Τραγουδούσαν σχετικά άσματα, από τα οποία έχουν σωθεί μικρά μέρη μέχρι στις μέρες μας. «Ίδε το έαρ το καλόν πάλιν επανατέλλει, φέρον υγείαν και χαρά και την ευημερίαν».

Ο εορτασμός της Καθαράς Δευτέρας στην ύπαιθρο είναι γνωστός και ως «Κούλουμα». Η λέξη Κούλουμα χρησιμοποιείται σχεδόν σε όλη την Ελλάδα, η προέλευση της όμως δεν είναι ξεκάθαρη. Κατά τον Νικόλαο Πολίτη, πατέρα της ελληνικής λαογραφίας, η λέξη προέρχεται από το λατινικό Cumulus (κούμουλους) που σημαίνει σωρός, αφθονία αλλά και το τέλος. Εκφράζει δηλαδή το τέλος, τον επίλογο της Απόκριας. Σύμφωνα με μία άλλη εκδοχή, προέρχεται από μία άλλη λατινική λέξη, τη λέξη «κόλουμνα», δηλαδή «κολώνα». Κι αυτό, επειδή το πρώτο γλέντι της Καθαράς Δευτέρας 
στην Αθήνα έγινε στους Στύλους του Ολυμπίου Διός.

Τα κούλουμα από τόπο σε τόπο γιορτάζονται διαφορετικά, με διάφορες εκδηλώσεις. Παντού, όμως, επικρατεί κέφι, χορός και τραγούδι.

Τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας

  • Ο βλάχικος γάμος της Θήβας, πανάρχαιο έθιμο που πραγματοποιείται παραδοσιακά με το ξύρισμα του γαμπρού και το στόλισμα της νύφης, η οποία στη πραγματικότητα είναι άνδρας.
  • Το έθιμο του Αγά –με ρίζες στην Τουρκοκρατία– αναβιώνει στα Μεστά και στους Ολύμπους της Χίου. Ο Αγάς, αυστηρός δικαστής, δικάζει και καταδικάζει με χιούμορ και πειράγματα τους θεατές του εθίμου.
  • Στην Αλεξανδρούπολη, ένας κάτοικος μεταμφιέζεται σε Μπέη και περιδιαβαίνει την πόλη μοιράζοντας ευχές για το καλό.
  • Στο Λαϊκό Δικαστήριο Ανήθικων Πράξεων στην Κάρπαθο ανταλλάσσονται απρεπείς χειρονομίες μεταξύ των θεατών, και γι' αυτό οδηγούνται στο «δικαστήριο» από τους Τζαφιέδες (χωροφύλακες), προς απονομή δικαιοσύνης από τους σεβάσμιους του νησιού.
  • Το έθιμο του αλευρομουτζουρώματος συναντάμε στο Γαλαξίδι, με τους καρναβαλιστές να χορεύουν κυκλωτούς χορούς αλευρωμένοι και μουτζουρωμένοι!
  • Του Κουτρούλη ο Γάμος στη Μεθώνη –η αναβίωση ενός πραγματικού γάμου που άφησε εποχή κατά τον 14ο αιώνα– συντελείται κάθε Καθαροδευτέρα με έντονη σατυρική διάθεση και πειράγματα για τη νύφη.
  • Το έθιμο του Αχυρένιου Γληγοράκη στη Βόνιτσα, όπου ένας αχυρένιος ψαράς δεμένος σε γάιδαρο γυρνάει σε όλο το χωριό για να καταλήξει σε μια φλεγόμενη βάρκα ανοιχτά της θάλασσας.

Η λαγάνα

Η ιστορία της λαγάνας ξεκινάει από την αρχαιότητα και φτάνει μέχρι τις μέρες μας. Ο Αριστοφάνης στις «Εκκλησιάζουσες» λέει «Λαγάνα πέττεται» δηλαδή «Λαγάνες γίνονται». Αλλά και ο Οράτιος στα κείμενά του αναφέρει ότι η λαγάνα είναι «Το γλύκισμα των φτωχών».

Το έθιμο της λαγάνας δεν άλλαξε σχεδόν καθόλου στο διάβα των αιώνων και σήμερα παρασκευάζεται με μεράκι από τους αρτοποιούς της κάθε συνοικίας, πάντα τραγανή, νόστιμη και πασπαλισμένη με σουσάμι έχοντας μια ξεχωριστή γεύση. Καταναλώνεται κατά το έθιμο πάντα την Καθαρή Δευτέρα, που είναι η πρώτη μέρα της Σαρακοστής.

Ο χαρταετός

Το όνομα «Χαρταετός» ποικίλει από χώρα σε χώρα. Στη Γερμανία λέγεται ντράχεν που σημαίνει δράκος, στην Ιαπωνία τάκο που σημαίνει χταπόδι, στο Μεξικό παραλότε που σημαίνει πεταλούδα, στην Αγγλία κάιτ που είναι το όνομα ενός πουλιού, και στην Ελλάδα χαρταετός.

Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι υπάρχει μια εκδοχή που αναφέρει ότι ο μηχανικός Αρχύτας (440 – 360 π.Χ.) από την αρχαία ελληνική πόλη του Τάραντα στην Νότια Ιταλία, που ασχολήθηκε με πτήσεις, χρησιμοποίησε τον χαρταετό για τις μελέτες του, όλοι γνωρίζουμε ότι ο χαρταετός ξεκίνησε από την Ανατολική Ασία και συγκεκριμένα από την Κίνα 2.000 χρόνια πριν. Οι Κινέζοι έφτιαχναν χαρταετούς από μπαμπού, μετάξι, χαρτί και τον χρησιμοποιούσαν για να διώξουν τα κακά πνεύματα.

Με το πέρασμα των χρόνων ο χαρταετός έγινε γνωστός στην Ιαπωνία, στην Ταϊλάνδη, στο Αφγανιστάν και στην Ευρώπη.

Ο συμβολισμός του πετάγματος του χαρταετού στην ελληνική χριστιανική παράδοση είναι αρκετά συναφής με τον κινεζικό. Συμβολίζει το πέταγμα της ανθρώπινης ψυχής προς τον ουρανό και το Θεό. Μάλιστα οι άνθρωποι παλιότερα πίστευαν ότι όσο πιο ψηλά πετάξει ο χαρταετός τόσο πιο πιθανό ήταν ο Θεός να εισακούσει τις προσευχές τους και να τις πραγματοποιήσει.

ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΣΩΜΑ:ΣΤΟΝ ΟΡΜΟ ΒΑΤΙΚΩΝ ΡΥΜΟΥΛΚΗΘΗΚΑΝ ΚΑΙ ΑΓΚΥΡΟΒΟΛΗΣΑΝ ΤΑ (2) Φ/Γ ΠΟΥ ΣΥΓΚΡΟΥΣΤΗΚΑΝ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΩΝ ΚΥΘΗΡΩΝ

Αναφορικά με τη σύγκρουση Φ/Γ πλοίων στη θαλάσσια περιοχή Βορειοδυτικά ν. Κυθήρων, πρώτες πρωινές ώρες χθες, γνωρίζεται ότι δύο (02) Ρ/Κ πλοία, ρυμούλκησαν τα επικολλημένα Φ/Γ πλοία “KIVELI”, σημαίας Λιβερίας και ''AFINA I'' σημαίας Μάλτας, μετά το συμβάν σύγκρουσής τους, συνοδεία ακόμα τεσσάρων (04) Ρ/Κ πλοίων, μιας Φ/Γ-λάντζας, ενός αντιρρυπαντικού σκάφους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και περιπολικού σκάφους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Απογευματινές ώρες σήμερα, τα ανωτέρω επικολλημένα Φ/Γ πλοία, αγκυροβόλησαν με ασφάλεια στον όρμο Βατίκων, ενώ πραγματοποιήθηκε η πόντιση φράγματος περιμετρικά των εν λόγω πλοίων, για προληπτικούς λόγους αποφυγής τυχόν ρύπανσης.
Τυχόν εξελίξεις θα αναφερθούν σε νεότερο Δελτίο Τύπου.