Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Ν. ΔΑΠΕΡΓΟΛΑΣ, «2021-ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΥΤΕΡΙΑ»

 


τοῦ Νεκτάριου Δαπέργολα

Διδάκτορος Ἱστορίας

Ξημερώνει ἄλλη μία παράξενη, θλιμμένη καί σκοτεινή 25η Μαρτίου. Αὔριο θά χτυπήσουν ξανά οἱ καμπάνες, ἀλλά θά εἶναι κούφιος ὁ ἦχος τους. Γιατί οἱ καμπάνες εἶναι γιά νά καλοῦν στή λατρεία – καί ἡ λατρεία στόν τόπο μας παραμένει ἀπαγορευμένη (καί εἶναι τέτοια, ἀκόμη καί ἐκεῖ πού ὑποτίθεται πώς οἱ ναοί παραμένουν ἀνοιχτοί, ἀλλά μέ τούς γνωστούς πιά καί τρισάθλιους κατοχικούς ὅρους). Δέν θα τήν ψάλλουμε αὔριο τήν Παναγιά μας στή μεγάλη της γιορτή μέ τό χαρμόσυνο μήνυμα τῆς σωτηρίας μας, παρά μόνο στά κρυφά, στίς γνωστές πλέον κρυπτοχριστιανικές συνθῆκες. Ἀλλά οὔτε καί ἡ ἄλλη μεγάλη γιορτή της πατρίδας δέν θά τιμηθεῖ μέ παρελάσεις σέ ὅλες τίς πόλεις καί μέ ἄλλες φανερές, ἐπίσημες ἐκδηλώσεις. Καί ἐκεῖ ὅμως πού δῆθεν θά τιμηθεῖ ἐπίσημα (στή θλιβερή πρωτεύουσα τῆς τσαλαπατημένης ἀποικίας), θά εἶναι σέ συνθῆκες ντροπῆς καί αὐτοακύρωσης. Μέ ἀπόντα τόν λαό, μέ παρόντες τούς δεσμοφύλακες βιαστές τῆς λευτεριᾶς μας, μέ φίμωτρα καί προφυλάξεις, μέ κυρίαρχα καί ὀφθαλμοφανῆ παντοῦ τά σύμβολα τῆς σύγχρονής μας σκλαβιᾶς.

Κι εἶναι βέβαια καί αὐτά τά 200 χρόνια, πού σέ πληγώνουνε διπλά. Ἀκριβῶς 200 χρόνια ἐλευθερίας συμπληρώνουμε αὔριο, ἔτσι τουλάχιστον δέν λέμε; Δύο ὁλόκληρους αἰῶνες – κι ἐμεῖς νά τούς «ἐορτάζουμε» μέσα σέ τέτοια ντροπή; Μήπως ὅμως τέτοια ντροπή εἶναι τελικά πού μᾶς πρέπει, ἔτσι ὅπως καταντήσαμε; Λαός στη μεγάλη του πλειονότητα μπερδεμένος καί ἀμνησιακός, ἀφελληνισμένος καί ἀκατήχητος, ἐμμονικά ἐγκλωβισμένος σέ αὐταπᾶτες καί ὑποταγμένος σέ ἐσμούς καί συμμορίες ὁρκισμένων ὀλετήρων, ἴσως αὐτό τό ὄνειδος νά ἔπρεπε νά ζήσει στό τέλος δύο αἰώνων πού οὔτε πραγματική λευτεριά μᾶς ἔφεραν ποτέ, οὔτε ἀνάσταση καί λυτρωμό τοῦ Γένους. Καί πού εἰδικά ὁ επίλογός τους, τά τελευταῖα αὐτά σαράντα χρόνια, ἤτανε ἡ πιο φριχτή κατάδυση στόν βοῦρκο τῆς ἀθλιότητας καί τῆς παρακμῆς.

Αὐτή τή στιγμή εἴμαστε στό πιό βαθύ καί σκοτεινό σημεῖο τῆς συνολικῆς Ἱστορίας μας. Ἴσως λοιπόν «ἄξια ὧν ἐπράξαμεν ἀπολαμβάνομεν». Μέ αὐτές τίς ἀνεκδιήγητες πολιτικές καί ἐκκλησιαστικές ἡγεσίες, μέ αὐτούς τούς πολιτειακούς ἄρχοντες, μέ αὐτές τίς χυδαῖες καί ἐλεεινές ἐλίτ, μέ αὐτές τίς συμμορίες «μαζικῆς ἐνημέρωσης», μέ αὐτούς τούς «ἐπιστήμονες», μέ αὐτούς τούς δασκάλους. «Τέτοια λευτεριά τή σιχάθηκα» – τί ἄλλο ἄραγε θά μποροῦσε νά πεῖ ξανά σήμερα ὁ μέγας Μακρυγιάννης, πέρα κι ἀπό τήν ἄλλη του θρηνητική κραυγή ὅτι «λευτερωθήκαμεν ἀπό τούς Τούρκους καί σκλαβωθήκαμεν εἰς ἀνθρώπους κακορίζικους, ὅπου ἦταν ἡ ἀκαθαρσία τῆς Εὐρώπης»; Μετά ἀπό τόσες καί τόσες δεκαετίες ψευτορωμαίκου, ἴσως αὐτός νά εἶναι ὄντως καί ὁ πιό κατάλληλος τρόπος γιά νά τό «τιμήσουμε» κατά πῶς τοῦ ἀξίζει. Καί συμβολικά ὁ πιο ταιριαστός, ἀλλά καί οὐσιαστικά ὁ συνεπέστερος.

Ὅσο κι ἄν εἶναι ὅμως πρωτόγνωρα σκοτεινή καί παράξενη, αὐτή ἡ αὐριανή μέρα παραμένει μεγάλη. Ἐμεῖς κάναμε ὅ,τι μπορούσαμε ἐδῶ καί τόσα χρόνια, γιά νά τή μαγαρίσουμε, μά ἡ λάμψη της εἶναι πάντα ἐκεῖ – στᾶχτες καί ἀκαθαρσίες μπορεῖ νά τή σκεπάσανε, ὅμως εἶναι ἀδύνατο νά τή σβήσουν. Καί ἀκριβῶς γιά τόν λόγο αὐτό, εἰδικά σήμερα, δέν γίνεται νά ἀναλωθοῦμε οὔτε σέ ἀνοησίες γιά δῆθεν «200 χρόνια ἐλευθερίας», οὔτε φυσικά καί στίς συνήθεις εὐχές γιά «χρόνια πολλά». Εἴμαστε ἀντίθετα ὑποχρεωμένοι – περισσότερο ὑποχρεωμένοι ἀπό κάθε ἄλλη φορά – νά τή βιώσουμε αὐτή τή μέρα μέ περισυλλογή καί περίσκεψη. Μέ πόνο καί αἴσθημα ντροπῆς. Μέ σκληρή αὐτοκριτική καί ἐπιτέλους ἀποφάσεις γιά μεταστροφή καί ἐξανάσταση. Καί ἄν γιά κάτι ὀφείλουμε νά εὐχηθοῦμε, αὐτό εἶναι μόνο γιά νά μᾶς φωτίσει ὁ Θεός. Καί μετά νά μᾶς ἀξιώσει νά κάνουμε κι ἐμεῖς στή ζωή μας γιά τήν πατρίδα κάτι μικρό ἔστω, ἀλλά πάντως ἀντάξιο ὅλων ἐκείνων τῶν ἡρώων.

Τί ἀξία ἔχουν ἄλλωστε τά πολλά τά χρόνια, ἄν εἶναι νά συνεχίσεις νά ζεῖς μέσα σ’ αὐτό τό ἀπερίγραπτο τέλμα τοῦ ἐξανδραποδισμοῦ, τῆς προδοσίας, τῆς κατάρρευσης τοῦ παντός; Κλεισμένοι ἐδῶ καί χρόνια σέ νοητές φυλακές ἰδεοληπτικῶν ψυχώσεων καί νεοεποχίτικης λοβοτομῆς, ἀλλά πλέον, ἐδῶ καί ἕνα χρόνο, κλεισμένοι καί μές στά σπίτια μας – σκλάβοι δυό φορές πιά. Μέ κλειδωμένες ἐκκλησιές, φιμωμένα στόματα καί ἀλλοιωμένες συνειδήσεις. Αὐτοεγκλωβισμένοι σέ ἀπίστευτα καί παρανοϊκά ψευδαφηγήματα πού ἀποδεχθήκαμε ὡς τή μόνη ἀλήθεια. Πετώντας μόνοι μας ἄκριτα καί ἀβασάνιστα στή χωματερή κεκτημένα καί αὐτονόητα μέχρι χτές δικαιώματα. Θυσιάζοντας ἐλαφρᾷ τῇ καρδίᾳ στόν βωμό τοῦ φόβου πάτρια, θέσμια, ἱερά καί ὅσια αἰώνων. Δεσμῶτες τῆς ὑστερίας καί τοῦ πανικοῦ. Παίρνοντας μέρος σάν τά ποντίκια (ἀλλά ἐκουσίως καί αὐτοπροαιρέτως ἐμεῖς) σέ νεοταξικά πειράματα ἐλέγχου καί πρόβες παγκόσμιας ἐπιβολῆς. Καί ἔχοντας ἀπομείνει ἄπνοοι καί ἡμιθανεῖς στούς καναπέδες μας, νά βλέπουμε ἀποχαυνωμένοι ἀφιερώματα σέ μακρινές κι ὁλοένα καί πιό ξεθωριασμένες ἡμέρες ἀγώνων καί ἡρώων τῆς πίστης καί τῆς πατρίδας, πού ὅμως ἀδυνατοῦν πιά ἐπί τῆς οὐσίας νά μᾶς ἀγγίξουν πραγματικά.

Μακροημέρευση μέσα σ’ αὐτόν τόν δυσώδη βόρβορο πού βαθαίνει καί βρωμίζει ὅλο καί περισσότερο, μόνο εὐνουχισμένοι καί τρομοκρατημένοι σκλάβοι τῆς Νέας Τάξης καί τῆς Νέας Ἐποχῆς μποροῦν νά εὔχονται. Καλή μετάνοια λοιπόν νά λέμε, πάνω ἀπ’ ὅλα. Καλή μετάνοια! Πλήρη, ὁλοκληρωτική και ἔμπρακτη ἀλλαγή τοῦ νοός!

Καί σάν μετανοήσουμε καί κλάψουμε πικρά γιά τά χάλια μας καί ξαναβροῦμε τούς ἑαυτούς μας, πού μόνοι μας τούς κάναμε κουρέλι καί παρανάλωμα στή δίνη τῶν Καιρών, τότε πιά νά εὐχηθοῦμε καί τό ἄλλο: «Καλή λευτεριά»! Ἤ μπορεῖ καί «καλό βόλι»!

Γιά νά μπορέσουμε νά ἐπιχειρήσουμε ἐπιτέλους κι ἐμεῖς τή Μεγάλη Ἔξοδο ἀπό τόν βοῦρκο.

Ταῖς πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου…

triklopodia.gr

ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ:ΚΟΥΜΑΝΤΟ ΣΤΙΣ ΛΑΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ!

 

ΚΟΥΜΑΝΤΟ ΣΤΙΣ ΛΑΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ!


Αλλάζει η λειτουργία των λαικών αγορών με νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση της ΝΔ, αξιοποιώντας για άλλη μια φορά την πανδημία.
Οι αγρότες-πωλητές και οι αυταπασχολούμενοι στις λαικές μπαίνουν στο στόχαστρο σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της  ΕΕ που προβλέπει τα εξής:
Τη διαχείριση των λαικών αγορών αναλαμβάνουν ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ με πλήρη ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Με απελευθέρωση του τέλους και αυστηροποίηση του πλαισίου λειτουργίας των λαικών για να κυριαρχεί ο μεγαλέμπορας.

Πράσινο φως ανοίγει στις εταιρείες ώστε να αδειοδοτούνται και να συμμετέχουν στους πάγκους της λαικής.
Καταργείται η έννοια της άδειας του πωλητή λαικών αγορών. Ορίζει πληστηριασμό των θέσεων και βγαίνουν στο σφυρί κάθε 3 χρόνια.

Κατάργηση των επιτροπών λαικών αγορών και επαγγελματιών πωλητών από τους σχεδιασμούς και τις αποφάσεις.
Ο στόχος λοιπόν είναι,οι μεγάλες επιχειρήσεις να κάνουν κουμάντο στις λαικές. Να τις ελέγχουν έχοντας ταυτόχρονα τους κεντρικούς και μεγαλύτερους πάγκους.
   Ενα κομμάτι των μικρών παραγωγών βγάζει το ψωμί του στις λαικές αγορές,και οι οποίοι εαν εφαρμοστούν τα παραπάνω θα το χάσουν.

  Οι ίδιοι,μέσα στην οικονομική καπιταλιστική κρίση και την πανδημία,τα τρία lockdowns,πλήττονται από τα χρέη και την αναδουλειά. Από υποχρεώσεις που δεν μπορούν να καλυφθούν.

ΩΣ ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ζητούμε:
Το Δημοτικό Συμβούλιο να εκφράσει την αντιθεσή του στο νομοσχέδιο που ετοιμάζουν για τις λαικές και το υπαίθριο εμπόριο. Ταυτόχρονα να ζητήσει να ικανοποιηθούν τα παρακάτω αιτήματα των μικρών αγροτοπαραγωγών και των αυταπασχολούμενων επαγγελματιών στις λαικές αγορές.

Να δοθεί σ' αυτούς αλλά και στις πληττόμενες επιχειρήσεις το επίδομα ειδικού σκοπού των 1000 ευρώ κάθε μήνα εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων.

Να διαγραφεί τμήμα των χρεών προς εφορία και τράπεζες.

Να διαγραφούν τόκοι,πρόστιμα και το 30% του κεφαλαίου για τους εν ενεργεία εργαζόμενους και αυταπασχολούμενους και 50% για όσους είναι άνεργοι.

 Επιστροφή στο αφορολόγητο όριο των 12.000 ευρώ,από το οικονομικό έτος 2019.
Την κατάργηση ΕΝΦΙΑ και τέλους επιτηδεύματος.
Τη μείωση των έμμεσων φόρων.
Επιδότηση των εισφορών ατομικής ασφάλισης αυταπασχολούμενων για όσο διάστημα ισχύουν μέτρα περιορισμού,χωρίς απώλεια συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.

Αναστολή των ρυθμίσεων σε τράπεζες,ΔΕΗ για όσο διάστημα κρατούν τα μέτρα.
Φθηνότερο τιμολόγιο σε φώς,νερό,τηλέφωνο χωρίς χαράτσια που δεν αφορούν την κατανάλωση.

Αναστολή κατασχέσεων και την απαγόρευση πληστηριασμών πρώτης κατοικίας.
Καθιέρωση ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού για τους αυταπασχολούμενους.

  Πρόταση προς την Περιφέρεια να μειωθεί  το ετήσιο τέλος  των πωλητών του πλανόδιου εμπορίου ανα άδεια, με δεδομένο το χαμένο εισόδημα,λόγω των συνθηκών της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας.

  Δήμος και Περιφέρεια να αναλάβουν τον εφοδιασμό των αυταπασχολούμενων στις λαικές με τα αναγκαία είδη προφύλαξης( μάσκες γάντια, αντισηπτικά κ.λ.π) αξιοποιώντας το ανταποδοτικό τέλος που έχουν ήδη καταβάλλει.

       ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΤΟΥ
       ΔΗΜΟΥ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ

       ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ

ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ Δ.ΕΥΡΩΤΑ


Πυρκαγιά εκδηλώθηκε πριν από λίγη ώρα στην περιοχή της Καλλιθέας (Ζαραφώνας) Δ. Ευρώτα. Η φωτιά ξέσπασε από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία σε αγροτοδασική έκταση στον δρόμο προς Αγριάνους.

Στην περιοχή έσπευσαν δυνάμεις της Πυροσβεστικής που επιχειρούν για την κατάσβεση της πύρινης λαίλαπας.

ΠΗΓΗ lakonikos.gr




ΚΥΘΗΡΑ:ΑΓΙΑ ΠΕΛΑΓΙΑ 1932

 Η Ίρις Μηλιαράκη με συντροφιά σε κεντρικό σημείο του χωριού Αγία Πελαγία των Κυθήρων, 1932. Φώτο Γιώργος Βαφιαδάκης. Αρχείο Ε.Λ.Ι.Α

ΠΗΓΗ ΦΩΤΟ 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΚΕ:Για τη διαχείριση της πανδημίας

 

Είναι αδιανόητο κι εγκληματικό, τη στιγμή που τα δημόσια νοσοκομεία έχουν καταρρεύσει, που ασθενείς χάνουν τη ζωή τους εκτός ΜΕΘ και που τα ρεκόρ κρουσμάτων και διασωληνωμένων “σπάνε” το ένα μετά το άλλο, η κυβέρνηση να αρνείται πεισματικά την επίταξη των μεγάλων ιδιωτικών κλινικών.

Είναι αδιανόητο κι εγκληματικό οι επιχειρηματίες της υγείας να συνεχίζουν να θησαυρίζουν πάνω στη ζωή και τον πόνο χιλιάδων ανθρώπων.
Κι αυτό το έγκλημα στο βωμό του κέρδους ούτε ξεχνιέται ούτε παραγράφεται.

200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΘΕΩΡΟΥΜΕ ΕΘΝΙΚΟ Ο,ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟ

 

Τολμήστε … για την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας

200  ΧΡΟΝΙΑ  ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ  1821

ΘΕΩΡΟΥΜΕ ΕΘΝΙΚΟ Ο,ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟ

 Τολμήστε … για την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας                                          

ΔΡ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ  ΣΠ.  ΜΕΝΤΗΣ

 ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΣ

Η 25η Μαρτίου του 1821                                         

Η 25η Μαρτίου του 1821 σαν ημέρα έναρξης της Ελληνικής επανάστασης αποτελεί ένα θρύλο, ο οποίος στηρίχθηκε κυρίως στο Γάλλο ιστορικό Πουκεβίλ που έγραψε το 1824 την ιστορία του 21. Ο θρύλος όμως απέχει από την ιστορική πραγματικότητα. Το ανίσκιωτο όνειρο της Ελλάδας για τη Λευτεριά έλαμπε και μοσχοβολούσε νωρίτερα τούτη τη χρονιά, σαν το χιόνι του Απρίλη που το πλουμίζουν τα χρυσαφένια στρωσίδια της ηλιόλουστης μέρας την Ανατολή και σαν τα χρυσάνθεμα του δειλινού που τα αγγίζουν οι γαλανόφτερες αύρες του ζεφύρου για να μας χαρίσουν την αναπνοή της Άνοιξης.

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΧΕΔΟΝ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η Ν. ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΣΤΙΣ 25 ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΟΥ 1821

                                     Νικηταράς ο Τουρκοφάγος (Νικήτας Σταματελόπουλος).

                                                  Ανατύπωση τετραχρωμίας του πίνακα του Von Hess

Στις 25 Μαρτίου η πλάση του Μοριά είχε αρχίσει να ξασπρίζει από το Νότο

Λεύτερος ο Μοριάς στο Νότο στις 25 Μαρτίου του 1821. Όσοι Τούρκοι παρέμεναν ακόμη σ’ αυτόν είχαν κλειστεί κατατρομαγμένοι στα ισχυρά κάστρα του (Μονεμβάσια, Κορώνη, Μεθώνη, Νιόκαστρο).

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

ΣΤΙΣ 17 ΜΑΡΤΙΟΥ 1821 Η ΟΡΚΩΜΟΣΙΑ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΣΤΗΝ ΤΣΙΜΟΒΑ

Στο ναό των Ταξιαρχών της Τσίμοβας (Αρεόπολης) ο Πετρόμπεης και οι οπλαρχηγοί της Μάνης εκήρυξαν για πρώτη φορά την Ελληνική επανάσταση του 1821 στις 17 Μαρτίου. Οι ιερείς ευλόγησαν τα όπλα των επαναστατημένων Μανιατών, οι οποίοι ύψωσαν τη σημαία της επανάστασης – που αποτελείτο από λευκό ύφασμα και μαύρο σταυρό- στη μικρή πλατεία των Ταξιαρχών στη θέση «Κοτρώνι».

Ο Γενναίος Κολοκοτρώνης αναφερόμενος στην Εθνική εξέγερση αναφέρει τα εξής: «Αναπτυσσομένης της ιδέας περί της επαναστάσεως, ο σπινθήρ της ελευθερίας ήναπτε τον ενθουσιασμόν των Ελλήνων, οίτινες διενοούντο περί της ενάρξεως του πολέμου. Όθεν την 17ην Μαρτίου οι πρόκριτοι της Μάνης συνεννοήθησαν να λάβωσιν τα όπλα κατά των Τούρκων…». ( η Μάνη είχε τότε πληθυσμό περίπου 35.000, οικισμούς 180 και 800 πύργους και οι μαχητές της ανέρχονταν μέχρι και 10.000 άνδρες).

Από τη Μάνη άρχισε να απλώνεται ο πολύφυλλος ανθός της Λευτεριάς σ’ ολόκληρη την Ελλάδα.

Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΝΗΣ ΣΤΙΣ 19 ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΟΥ 1821

ΟΙ ΓΡΗΓΟΡΑΚΗΔΕΣ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΠΡΩΤΟΙ ΤΙΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ

ΣΤΙΣ 19 ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΟΥ 1821

Στις 19 Μαρτίου οι Γρηγοράκηδες ύψωναν τη σημαία της επανάστασης στο Γύθειο (Μαραθονήσι).

Στο Αρχείο του Τζωρτζάκη Γρηγοράκη (σελ. 75, που ερεύνησε ο Πανεπιστημιακός Απ. Δασκαλάκης) διαβάζουμε τα εξής: «Τούτη τη ώρα εις τες οκτώ ήμισυ άνοιξεν ο πόλεμος ενταύθα, δια τούτο ετελείωσαν τα ψεύματα… Σάββατον δείλι (1821)..». Συγχρόνως οι δυνάμεις της Ανατ. Μάνης ξεχύνονταν σε ολόκληρη τη Λακωνία κυνηγώντας τους έντρομους Τούρκους που κατέφευγαν στα κάστρα της Μονεμβάσιας και του Μυστρά για να σωθούν.

Οι Επαναστάτες κατευθύνονται προς το Κάστρο της Μονεμβάσιας, στις 19-23 Μαρτίου του 1821

Μανιάτικες δυνάμεις όπως: 80 με το Βενετσανάκη Λιάκο, 400 από τη Λάγια με τον Ι. Βασιλάκη Καλαμπόκη, 200 από την Κοίτα με τον Πέτρο Λυμπερόγγονα, 250 από το Γύθειο με τον Κυριακούλη, 40 με το Δημ. Τσιγκουριό, 25 με τον Γ. Αντωνάκο, 40 με τον Παν. Κοσονάκο, 150 με τον Πιέρρο Γρηγοράκη, 25 με τον Ι. Κατσούλη κ.α. άρχισαν να κινούνται προς τη Μονεμβάσια. Από το Αρχείο του Τζανετάκη διαπιστώνουμε ότι οι κινήσεις αυτές άρχισαν να εκδηλώνονται από την 19η Μαρτίου του 1821.

Ο Τζανετάκης με τους Μανιάτες κατευθύνεται προς το Μυστρά στις 19-23 Μαρτίου του 1821

Ταυτόχρονα με την Επ. Λιμηρά και τη Μονεμβάσια οι Μανιάτες ανέλαβαν πολεμικές επιχειρήσεις και προς την υπόλοιπη Λακωνία με τελικό προορισμό το οχυρό κάστρο του Μυστρά. Ακόμη και οι φιλοπόλεμοι και σκληροτράχηλοι Τουρκοβαρδουνιώτες έτρεξαν έντρομοι να κλειστούν στο κάστρο του Μυστρά. Ούτε όμως εκεί αισθάνθηκαν ασφαλείς και μαζί με τους άλλους τρομοκρατημένους Τούρκους που βρίσκονταν στο κάστρο, κατέφυγαν προς την Τριπολιτσά την επομένη της 25ης Μαρτίου του 1821!

ΣΤΙΣ 20 ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΟΥ 1821 Ο ΗΛΙΑΣ ΜΑΥΡΟΜΙΧΑΛΗΣ ΜΕ 150 ΜΑΝΙΑΤΕΣ ΕΙΣΕΒΑΛΕ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Ο Σουλεϊμάν Αγάς Αρναούτογλου ανήσυχος παρακολουθούσε κάποιες ύποπτες κινήσεις στη Μάνη (στον Αλμυρό είχε φθάσει πλοίο με πολεμοφόδια στα μέσα Μαρτίου) και ζήτησε ενισχύσεις από τον Πετρόμπεη που του έστειλε το γιο του Ηλία προς βοήθεια. Ανύποπτος για την παγίδα που του είχαν στήσει, ζήτησε και άλλες ενισχύσεις από τον Πετρόμπεη. Αυτό ήταν και το σύνθημα εφόδου που περίμεναν οι οπλαρχηγοί της Μάνης.

ΣΤΙΣ 22 ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΟΥ 1821 ΟΙ ΜΑΝΙΑΤΕΣ ΚΥΡΙΕΥΟΥΝ ΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Εφοδος του Θ. Κολοκοτρώνη, των Καπετανάκηδων, Κουμουντουράκηδων, Χρηστέηδων, Βενετσανάκηδων και του Παπαφλέσσα, Νικηταρά και Αναγνωσταρά.

Στις 22 Μαρτίου το απόγευμα 2000 ένοπλοι της στρατιάς της «Δυτικής Σπάρτης» όρμησαν από τις Κιτριές της Μάνης και πολιόρκησαν με τους επίλεκτους οπλαρχηγούς τους την Καλαμάτα, ενώ ο Κεφάλας με τον Νικηταρά απέκοψαν το δρόμο προς την Τριπολιτσά. Στις 23 Μαρτίου το πρωί ο Αρναούτογλου παρέδωσε την πόλη χωρίς αντίσταση στον Αρχηγό των Ελληνικών Δυνάμεων Πετρόμπεη ο οποίος και κράτησε τον Τούρκο αγά ως όμηρό του για να τον ανταλλάξει με το γιο του Αναστάσιο.

 

ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥΣ

ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΣΤΙΣ 23 ΜΑΡΤΙΟΥ 1821

ΚΑΛΑΜΑΤΑ: Αναπαράσταση της δοξολογίας της 23ης Μαρτίου του 1821  από το ζωγράφο

Ευάγγελο Δράκο (Καλαμάτα, Μπενάκειο Μουσείο)

 Το μεσημέρι, στις όχθες του χειμάρου Νέδωνος, μπροστά από τη Βυζαντινή εκκλησία των Αγ. Αποστόλων, 24 κληρικοί ευλόγησαν τα όπλα των Μανιατών και των υπόλοιπων Ελλήνων Αγωνιστών μέσα σε πανηγυρική ατμόσφαιρα κάτω από τις ενθουσιώδεις πατριωτικές ιαχές των επαναστατών και τις χαρμόσυνες κωδωνοκρουσίες των ελεύθερων πλέον εκκλησιών. Ο Πετρόμπεης με τους οπλαρχηγούς της Μάνης, ο Θ. Κολοκοτρώνης, ο Παπαφλέσσας, ο Νικηταράς, ο Αναγνωσταράς και οι υπόλοιποι οπλαρχηγοί μαζί με τους αγωνιστές τους ορκίστηκαν με φλογερό πάθος πίστη στην επανάσταση και Λευτεριά στους σκλαβωμένους Έλληνες.

Ο ΠΕΤΡΟΜΠΕΗΣ ΜΑΥΡΟΜΙΧΑΛΗΣ – ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ- ΑΠΟΣΤΕΛΛΕΙ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΣΤΙΣ 23 ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΟΥ 1821

«Η Μεσσηνιακή Γερουσία»

Μετά τη δοξολογία ακολούθησε σύσκεψη των οπλαρχηγών και συγκρότηση μιας «Επαναστατικής Επιτροπής» που ονομάστηκε «Μεσσηνιακή Γερουσία» της οποίας τη Γενική Αρχηγία ανέλαβε ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης που έφερε και τον τίτλο του «Αρχιστράτηγου των Σπαρτιατικών δυνάμεων» και του «Ηγεμόνα της Μάνης».

Ο Πετρόμπεης με την επιτροπή, άρχισαν τον σχεδιασμό και συντονισμό του Αγώνα του ’21 και εξέδωσαν επίσημη προκήρυξη – για πρώτη φορά – προς την Ευρώπη με την οποία τους γνωστοποιούσαν την έναρξη της Ελληνικής επανάστασης και ζητούσαν τη βοήθεια τους. Το πρωτότυπο αυτής της προκήρυξης, βρίσκεται στα Αρχεία του Υπουργείου των Εξωτερικών της Αγγλίας.

Ο Θ. Κολοκοτρώνης με τους «τρακόσιους Μανιάτες του Λεωνίδα» στη Σκάλα στις 24 Μαρτίου του 1821

Μετά την απελευθέρωση της Καλαμάτας, ο Κολοκοτρώνης κατευθύνθηκε προς την Τριπολιτσά. Διέθετε μόνο 30 παλληκάρια δικά του και πλαισιώθηκε από 200 Μανιάτες του Μούρτζινου και 70 του Πετρόμπεη. Η είδηση «έρχεται ο Κολοκοτρώνης με τους Μανιάτες» διέσχιζε τα λαγκάδια των κατατρεγμένων Ρωμέϊκων χωριών και τα ξεσήκωνε. Στη Σκάλα έφθασε ο Παπαφλέσσας, ο Αναγνωσταράς και ο Π. Κεφάλας και την 25η Μαρτίου του 1821 ξεκίνησαν μαζί για την Τριπολιτσά αφού «ρίξαν και μια χιλιάδα τουφέκια, τρεις μπαταριές, δια να ακούση ο κόσμος να σηκωθή» όπως αφηγείται ο Κολοκοτρώνης.

Οι Μαυρομιχαλαίοι με τους Μανιάτες πολιορκούν την Κορώνη στις 25 Μαρτίου του 1821

Μετά την απελευθέρωση της Καλαμάτας και η υπόλοιπη Μεσσηνία σηκώθηκε στο πόδι. Στις 24-25 Μαρτίου η Κυπαρισσία, η περιοχή της Τριφυλλίας, και οι περιοχές της Μεθώνης, Πύλου και Κορώνης είχαν επαναστατήσει και οι Τούρκοι για ασφάλεια είχαν κλειστεί στα κάστρα της Μεθώνης, του Νεόκαστρου (Πύλου) και της Κορώνης. Ο Πετρόμπεης έστειλε τους αδελφούς του Αντώνιο και Ιωάννη (Κατσή) που μαζί με τους προκρίτους της περιοχής, Εμμανουήλ Δαρειώτη και Ιωάννη Καράπαυλο, άρχισαν να πολιορκούν το κάστρο της Κορώνης.

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΧΕΔΟΝ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η Ν. ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΣΤΙΣ 25 ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΟΥ 1821

Στις 25 Μαρτίου η πλάση του Μοριά είχε αρχίσει να ξασπρίζει από το Νότο

Λεύτερος ο Μοριάς στο Νότο στις 25 Μαρτίου του 1821.

Όσοι Τούρκοι παρέμεναν ακόμη σ’ αυτόν είχαν κλειστεί κατατρομαγμένοι στα ισχυρά κάστρα του (Μονεμβάσια, Κορώνη, Μεθώνη, Νιόκαστρο). Όπως είδαμε η επανάσταση ξεκίνησε νωρίτερα από την 25η Μαρτίου – όπως είχε προκαθορισθεί αρχικά- και στην Αγία Λαύρα δεν υπήρχε ψυχή την ημέρα αυτή, παρά τα θρυλούμενα για Παλαιών Πατρών Γερμανό και επαναστάτες με το λάβαρο του Αγώνα. Τη μόνη σχέση που μπορεί να έχει ο Π. Π. Γερμανός με την 25η Μαρτίου, είναι ότι την ημέρα αυτή γιόρταζε τα γενέθλια του (γεννήθηκε στις 25-3-1771 ) και όρκιζε ορισμένους επαναστάτες στην Πάτρα. Ακόμη και στη Β. Πελοπόννησο είχαν λάβει χώρα πολεμικά επεισόδια – έστω και μικρής εκτάσεως – πριν από την 25η Μαρτίου όπως στη Βοστίτσα (Αίγιο), στα Καλάβρυτα, στην Πάτρα κ.α.

Η έναρξη όμως του Αγώνα στις 17 Μαρτίου στη Μάνη, η απελευθέρωση της Λακωνίας και οι πολιορκίες της Μονεμβάσιας και του Μυστρά, η απελευθέρωση της Καλαμάτας και των ευρύτερων περιοχών της Μεσσηνίας, η συγκρότηση της Επαναστατικής Επιτροπής και ο σχεδιασμός του Αγώνα από τον Αρχιστράτηγο Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και τους διάσημους οπλαρχηγούς του (Κολοκοτρώνη, Παπαφλέσσα, Αναγνωσταρά, Νικηταρά κ.α.), η πρώτη Επίσημη Προκήρυξη του Αγώνα στους Ευρωπαίους από τον Πετρόμπεη και η άμεση μεταλαμπάδευση του Αγώνα -από τη Μάνη στο στρατηγικό κέντρο του Μοριά – ισχυροποιεί πλέον την άποψη ότι η «Ελληνική επανάσταση του 1821, ξεκίνησε από τη Μάνη και την ευρύτερη περιοχή της και μάλιστα πριν από την θρυλούμενη- ως επίσημη ημέρα εξεγέρσεως – 25η Μαρτίου.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΘΝΟΓΟΝΑ ΜΑΝΗ ΞΕΚΙΝΑ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

Από τα άνανθα βράχια της Αρχέγονης Μάνης άρχισε να αναβλύζει λοιπόν το δροσονέρι της Λευτεριάς και από τη Ν. Πελοπόννησο άρχισε να ροδοσκάει η αυγή του πολυπόθητου ονείρου.

Οι αγωνιστές του 21 δεν γιόρταζαν την απελευθέρωση του έθνους την 25η Μαρτίου

Το νεοσύστατο Ελληνικό κράτος ως ημερομηνία   έναρξης του απελευθερωτικού  αγώνα δεν επέλεξε την 25η Μαρτίου. Ο εορτασμός της Επανάστασης του 1821 την 25η Μαρτίου, καθιερώθηκε το 1838 με το Βασιλικό Διάταγμα 980 / 15(27)-3-1838. Το Βασιλικό Διάταγμα 980 προκάλεσε αντιδράσεις μεταξύ των Ελλήνων, επί σειρά ετών.

Εξ’ άλλου ο Σπυρίδων Τρικούπης – Ιστορία τόμ. Α΄ σ. 368 – γράφει τα εξής:

«Ψευδής είναι η εν Έλλάδι επικρατούσα ιδέα ότι εν τη Μονή της Αγίας Λαύρας ανυψώθη κατά πρώτον η σημαία της Ελληνικής Επαναστάσεως».

Η ΘΕΣΜΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ 17η ΜΑΡΤΊΟΥ ΤΟΥ 1821

(Από υπόμνημα προς  την πολιτική ηγεσία και τους αρμόδιους φορείς)

Η Εθνική Παλιγγενεσία του 1821 αποτελεί πλάτεμα των κρουνών της ιστορικής μας μνήμης και συνείδησης, Παιάνα για τη Νηρηιδική Κοιτίδα του Μινωικού, Κυκλαδίτικου, Μυκηναϊκού, Αττικού και Μακεδονικού Πολιτισμού και προανάκρουσμα νίκης για το Οδυσσειακό και Θαλασσοκεντρικό βίωμα στην αλίζωνη ιστορική πλεύση των Ελλήνων.

Ο εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός τονίζει με την εμβληματική του φράση: «Το Έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί Εθνικό ό,τι είναι Αληθές».

Η αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας για την ημέρα έναρξης της Ελληνικής επανάστασης, αποτελεί Ιστορικό και Εθνικό μας χρέος και ελάχιστο δείγμα ανταμοιβής και αναγνώρισης του σύγχρονου Κράτους προς τους αγωνιστές του 21 και προς την Εθνογόνα Ελληνική Επανάσταση του 1821… έστω και μετά από 200 χρόνια!

.triklopodia.gr