Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015

Το Σύνταγμα της Επτανήσου Πολιτείας.Αρθρα 61 - 90

 61. Το Νομοθετικό Σώμα εκλέγει τους Επτά Πρυτάνεις από ισάριθμα ψηφοδέλτια με διπλές υποψηφιότητες ανά Νήσο που του διαβιβάζουν, δια των Αντιπροσώπων τους, οι Σύγκλητοι. Τα ονόματα των εκλεγέντων διαβιβάζονται από το Νομοθετικό Σώμα στη Γερουσία, που τα κοινοποιεί στις Επτά Νήσους αφού πιστοποιήσει ότι κανείς τους δεν κατάγεται ή δεν διαμένει νόμιμα στη Νήσο όπου πρόκειται να πρυτανεύσει.
Αυτή η μέθοδος επιλογής[σ55] τίθεται σε εφαρμογή το έτος 1806, οπότε και άρχεται η δεύτερη Νομοθετική Περίοδος. Έως τότε οι εν ισχύει Πρυτάνεις νομιμοποιούνται να παραμείνουν στα αξιώματά τους από το παρόν Σύνταγμα εξομοιούμενοι με τους Συνταγματικούς Πρυτάνεις – εφόσον δεν θα αναδειχτούν σε άλλο αξίωμα από την εν ισχύει πρώτη Νομοθετούσα Αρχή. Στη τελευταία αυτή περίπτωση, το Νομοθετικό Σώμα αναπληρώνει τον εκλεγέντα από ψηφοδέλτιο με δύο υποψηφιότητες που του υποβάλλει η Γερουσία.

[σ55] “Questo metodo…”.
62. Το Νομοθετικό Σώμα εκλέγει τα επτά Μέλη του Ακυρωτικού Δικαστηρίου από τα ισάριθμα ψηφοδέλτια με διπλές υποψηφιότητες που του έχουν διαβιβάσει οι ανά Νήσο Σύγκλητοι. Δεν μπορούν να αναδειχθούν περισσότερα από δύο Μέλη καταγόμενα από την ίδια Νήσο.
Αυτή η μέθοδος τίθεται σε εφαρμογή το έτος 1806. Κατά τη πρώτη Νομοθετική Περίοδο το Νομοθετικό Σώμα εκλέγει από ενιαίο ψηφοδέλτιο δεκατεσσάρων υποψηφιοτήτων που του υποβάλλει η Γερουσία.
63. Το Νομοθετικό Σώμα εκλέγει Γενικό Εισαγγελέα του Ακυρωτικού Δικαστηρίου κατά τη μέθοδο εκλογής του Γραμματέα της Τιμητείας. Από το έτος 1810 εκλέγονται μόνο όσοι έχουν διατελέσει Γενικοί Εισαγγελείς ή Μέλη του Ακυρωτικού Δικαστηρίου ή είναι εκλόγιμοι στο Ακυρωτικό Δικαστήριο.
Το εν ισχύι Νομοθετικό Σώμα εκλέγει τα Μέλη της Προβουλευτικής Αρχής[σ56] κατά τη τελευταία συνεδρίαση της διαρκούσας τακτικής του συνόδου, με τη διαδικασία εκλογής Τιμητών. Προσωρινά, το Σύνταγμα νομιμοποιεί τη διορισμένη από την εν ισχύι Γερουσία Πεντανδρία. Η ανάδειξη στην εν λόγω Αρχή δεν συνεπάγεται ασυμβίβαστο για τη κατάληψη άλλων πολιτειακών αξιωμάτων. Ασυμβίβαστο ισχύει για τα αξιώματα Νομοθέτη ή Γερουσιαστή: οι εκλεγέντες σε αυτά παύουν αυτομάτως να είναι μέλη της Προβουλευτικής Αρχής.
Όταν περατώνονται η Σύνοδος του Νομοθετικού Σώματος, ομοίως περατώνεται η λειτουργία της Προβουλευτικής Αρχής, που αναβιώνει μόνο κατά την επανάληψη της Συνόδου. Εξαιρουμένων των ως άνω περιόδων λειτουργίας, η Ααρχή δεν νομιμοποιείται να δρα ή να απευθύνεται σε Πολιτειακές Αρχές ως συλλογικότητα.
Από το έτος 1810 μπορούν να εκλέγονται στην Αρχή μόνο οι εκλόγιμοι ως Νομοθέτες.
[σ56] Η Αρχή συγκροτείται σε 5μελή σύνθεση, όπως προδίδεται ήδη στο παρόν άρθρο από την αναφορά στη προσωρινή διορισμένη «Πεντανδρία» (δικός μας ο όρος – στο πρωτότυπο: “i cique nominati”).
64. Στο σύνολο των παραπάνω εκλογικών διαδικασιών τηρείται η αρχή της πλειοψηφίας. Οποιαδήποτε άλλη νομοθετική πράξη ή νομοσχέδιο επικυρώνεται με ενισχυμένη πλειοψηφία δύο τρίτων.
Νομοθετικές εργασίες δεν νομιμοποιούνται εφόσον δεν συντρέχει απαρτία των δύο τρίτων των μελών του Νομοθετικού Σώματος. Ομοίως δεν νομιμοποιούνται εφόσον απουσιάζει ο Πρόεδρος ή, σε περίπτωση κωλύματός του, ο πρεσβύτερος των μελών ο οποίος τον αντικαθιστά νόμιμα.[σ57]
[σ57] Μόνος ένας, ο (εξαιρουμένου του Προέδρου) πρεσβύτερος της πλήρους σύνθεσης του Σώματος έχει το δικαίωμα αναπλήρωσης – και όχι ο κατά περίπτωση, αφαιρουμένων των απόντων, πρεσβύτερος.

65. Το Νομοθετικό Σώμα θα ενθρονίσει τη πρώτη Εκτελεστική Εξουσία με επίσημη θρησκευτική τελετή, στον καθεδρικό ναό της Εθνικής Αρχιεπισκοπής,[σ58] βάσει τυπικού οριζόμενου δια νόμου.
Με το ίδιο τελετουργικό θα ενθρονίζονται, στο εξής, ο Πρίγκηπας και η Τιμητεία.
[σ58] “[…] nella capella nazionale”: προοιωνίζεται άραγε εδώ το Σύνταγμα του 1803 το σχηματισμό μίας Αυτοκέφαλης «Εθνικής» (με την ειρημένη έννοια του «πολιτειακού έθνους») Εκκλησίας; Ας συνεξεταστεί σχετικά και το άρθρο 4 περί «Οργανικού Νόμου» που (ανα)συγκροτεί τον ανάτηνΕπικράτεια Ελληνορθόδοξο κλήρο.

66. Το Νομοθετικό Σώμα περιβάλλει με την ισχύ νόμου μόνο πλήρως διαρθρωμένα νομοσχέδια που διαβιβάζει προς ψήφιση η Γερουσία, ή η Προβουλευτική Αρχή επί της Αστικής ή Ποινικής νομοθεσίας. Προϋποτίθεται πάντοτε η προηγούμενη γραπτή γνωμοδότηση της Γενικής Τιμητείας, και η προηγούμενη επεξεργασία μίας εκ των δύο Συμβουλευτικών Επιτροπών του Νομοθετικού Σώματος.(σ59)
Το Νομοθετικό Σώμα δικαιούται να απευθύνει πρόσκληση ανάληψης νομοθετικής πρωτοβουλίας στη Γερουσία ή τη Προβουλευτική Αρχή κατά τη περίσταση της αρμοδιότητας, επί ορισμένου ζητήματος. Εφόρον η Γερουσία ή η Αρχή απορρίψουν δύο όμοιες προσκλήσεις επί του αυτού ζητήματος, η Γενική Τιμητεία αναπέμπει το ζήτημα στις Συγκλήτους, που αποφαίνονται κατά τις τακτικές τους Συνόδους.
[σ59] Στη Προβουλευτική Αρχή απόκειται η νομοθετική πρωτοβουλία επί των ειρημένων θεματικών του Αστικού και Ποινικού Δικαίου (όπου εκκρεμεί η κωδικοποίηση της νομοθεσίας) ενώ σε Συμβουλευτικές Επιτροπές η συμβουλή προς το Νομοθετικό Σώμα.
67. Στη Γερουσία επιφυλάσσεται δικαίωμα ανασταλτικής αρνησικυρίας,(σ60) αν το Νομοθετικό Σώμα θεσπίσει νόμο δίχως τη προαπαιτούμενη νομοθετική πρωτοβουλία της ίδιας ή της Προβουλευτικής Αρχής. Τέτοιο ελαττωματικό κατά τη πρωτοβουλία νομοσχέδιο αναπέμπεται από τον Επικεφαλής της Εκτελεστικής Εξουσίας στις Συγκλήτους, που αποφαίνονται κατά τις τακτικές τους Συνόδους.
[σ60] “[…] compete al Senato il /Veto Sospensivo/”.
68. Στις περιπτώσεις αναπομπής των ανωτέρω άρθρων 66 και 67, οι αποφάσεις των Συγκλήτων, υπογεγραμμένες από τους Πρόβουλους και τα Πρυτανεία και δεσμεύουν τους νέους Αντιπροσώπους που εκλέγονται για την Εθνοσυνέλευση.[σ61]
Τούτοι, στη πρώτη τακτική συνεδρίαση της νέας Νομοθετικής Περιόδου ανακοινώνουν από το Βήμα του Προεδρείου τη ψήφο των Συγκλήτων, που εξισώνεται με το σύνολο των ψήφων των ανά Νήσο Αντιπροσώπων. Απαιτείται ενισχυμένη πλειοψηφία τριών τετάρτων επί του συνολικού αριθμού των Αντιπροσώπων για να επικυρωθεί η πρόσκληση σε ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας ή το νομοσχέδιο.
Εάν η πρόσκληση σε ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας επικυρωθεί η Γερουσία ή η Προβουλευτική Αρχή οφείλουν εντός 2οημέρου να εισηγηθούν στο Νομοθετικό Σώμα νομοσχέδιο προς ψήφιση. Με το πέρας της προθεσμίας, τη νομοθετική πρωτοβουλία αναλαμβάνει Συμβουλευτική Επιτροπή του Νομοθετικού Σώματος. Το Σώμα επικυρώνει χωρίς άλλο το νόμο που εκτελεί υποχρεωτικά η Γερουσία.
[σ61] “[…] ai nuovi Rappresentanti della Nazione da loro eletti.”
69. Η Γερουσία ή η Προβουλευτική Αρχή δύνανται να αποσύρουν νομοσχέδια που εισηγούνται σε οποιοδήποτε στάδιο της συζήτησης ενώπιον του Νομοθετικού Σώματος, και να τα εισηγηθούν εκ νέου τροποποιημένα.
70. Νομοσχέδιο που έχει απορριφθεί δεν επιτρέπεται να εισαχθεί δεύτερη φορά προς ψήφιση, διαρκούσης της ίδιας Συνόδου του Νομοθετικού Σώματος, στην ολότητά του. Είναι ανεκτό να εισαχθούν ξανά προς ψήφιση διαρκούσης της ίδιας Συνόδου, μερικότερες ρυθμίσεις ή και τροποποιημένα άρθρα του.
Για τη τροποποίηση ή κατάργηση κείμενης ρύθμισης του Αστικού Κώδικα ή του Ποινικού Κώδικα μετά την ολοκλήρωσή τους, η αρμόδια Προβουλευτική Αρχή πρέπει να αποσπάσει προηγούμενη εξουσιοδότηση με Νομοθετική Πράξη, θετική γνωμοδότηση της Γενικής Τιμητείας, και τη τελική επικύρωση με ενισχυμένη πλειοψηφία τριών τετάρτων του Νομοθετικού Σώματος.
71. Στο προοίμιο κάθε θεσπισμένου Νόμου δηλώνονται υποχρεωτικά οι ημερομηνίες πρότασης και υπερψήφισής του, και η αιτιολογία του κατεπείγοντος όπου συντρέχει. Δίχως αυτά τα στοιχεία ο Νόμος δεν θεωρείται εκτελεστός.
72. Η Εκτελεστική Εξουσία υποχρεούται να σφραγίζει τους Νόμους και να τους δημοσιεύει δύο ημέρες μετά τη παραλαβή τους, υπό τον ακόλουθο Τύπο:
«Εν ονόματι της Πολιτείας των Επτά Νήσων. Η Γερουσία επιτάττει ίνα ο Νόμος (ή το Νομοθετικόν ψήφισμα) περί ου ο λόγος, εσφραγισμένος τη σφραγίδι της Πολιτείας, δημοσιευθήι και εκτελεσθήι.»[σ62]
[σ62] Τηρούμε με μικροδιορθώσεις το λεκτικό της μετάφρασης του 1804: «Εν ονόματι της Πολιτείας των επτά Νήσων. Η Γερουσία επιτάττει ίνα (ο Νόμος) ή (το Νομοθετικόν ψήφισμα) περί ου ο λόγος, εσφραγισμένος τη σφραγίδι της Πολιτείας, δημοσιευθήι και εκτελεσθήι.»
73. Το Νομοθετικό Σώμα θεσπίζει, τηρώντας τις ανωτέρω διατυπώσεις και διαδικασίες:
(1) Τον ανα διετία Εθνικό Προϋπολογισμό που νομιμοποιεί τις δημόσιες δαπάνες και προσδιορίζει το είδος, το ύψος, τις αναλογίες, και τον τρόπο συλλογής των φορολογικών εσόδων.
(2) Αυτοτελείς πόρους που ανταποκρίνονται στις αναγκαίες ανά Νήσο τοπικές δαπάνες, και δεν υπερβαίνουν το δέκα τοις εκατό των ανά Νήσο δημοσίων εσόδων, και τη μέθοδο πιστοποίησης της επιστροφής αδιάθετων υπολοίπων στη Εθνικό Θησαυροφυλάκιο.
(3) Πόρους προς συγκρότηση και συντήρηση χερσαίας και θαλάσσιας ένοπλης δύναμης.[σ63]
(4) Μέτρα διοίκησης, βελτίωσης, και απαλλοτρίωσης Εθνικών γαιών,[σ64] και διάθεσης των καρπών τους.[σ65]
(5) Μέτρα θεσμοθέτησης, συντήρησης και βελτίωσης της Δημόσιας Παιδείας, που θεμελιώνεται στα στοιχειώδη σχολεία ανά Νήσο, και επικεντρώνεται σε ένα Εθνικό Γυμνάσιο επιστημών, γραμμάτων, και ναυτικής εκπαίδευσης που θα εγκαθιδρυθεί στην Νήσο Κεφαλληνία.
(6) Μέτρα εδραίωσης, συντήρησης και βελτίωσης των Δημοσίων Ιδρυμάτων θεραπείας των ελευθέριων και χειρωνακτικών τεχνών, πρωτίστως της γεωργίας και του εμπορίου.
(7) Το νόμιμο τίτλο, το βάρος, τις παραστάσεις, την αξία και το μέταλλο του Εθνικού Νομίσματος.[σ66]
(8) Γενικώς, κάθε Νομοθετική Πράξη ή Νόμο – Αστικό, Ποινικό, Εκκλησιαστικό, Οικονομικό, Διοικητικό, Εμπορικό, ή Στρατιωτικό –, και οποιονδήποτε γενικό ή ειδικό Κανονισμό προταθεί από τις ανά Νήσο Συγκλήτους.
[σ63] Η μέριμνα για τη συγκρότηση αξιόμαχης πολεμικής δύναμης κατά θάλασσα και ξηρά είναι δηλωτική της Συντακτικής βούλησης περί συγκρότησης Εθνικής, αληθινά αυτοδύναμης (πέρα από τις διεθνοπολιτικές δυσκολίες του δεδομένου χρόνου) Πολιτείας.
[σ64] “[…] dei beni nazionali”: τα εν λόγω «δημόσια αγαθά», που υπόκεινται σε «απαλλοτρίωση» emoticon smile “alienazione”) πρέπει να θεωρούνται έγγεια.
[σ65] Κατά το παραπάνω, το “ritratto” emoticon smile προϊόν) των δημοσίων γαιών, είναι ιδίως οι γαιοπρόσοδοι από εκμίσθωση (πολιτικοί καρποί).
[σ66] Η μέριμνα για το Εθνικό Νόμισμα, που εκδηλώνεται με την έμπρακτη έκδοση της Επτανησιακής «γαζέττας» κινείται στη κατεύθυνση συγκρότησης του «πολιτειακού Έθνους».
74. Το Νομοθετικό Σώμα αναθεωρεί ανά εικοσαετία τον αριθμό των ανά Νήσο αντιπροσώπων στην Εθνοσυνέλευση και τη Γερουσία, βάσει απογραφών πληθυσμού που διαβιβάζουν οι Σύγκλητοι.
Καμία αριθμητική τροποποίηση δεν μπορεί να επέλθει στο διάστημα που μεσολαβεί.
75. Στο Νομοθετικό Σώμα, προτάσει της Τιμητείας, απόκειται η απαγγελία κατηγοριών επί εσχάτης προδοσίας ή διασπάθισης του δημοσίου χρήματος σε μέλη του ή μέλη της Γερουσίας ή της Προβουλευτικής Αρχής, ή στους Πρυτάνεις. Το Νομοθετικό Σώμα, μετά την απολογία των υπόπτων γραπτώς ή προφορικώς μέ εξουσιοδοτημένο από τους ίδιους συνήγορο Αγορητή, αναστέλλει προληπτικά τις εξουσίες των κατηγορουμένων και παραπέμπει τις υποθέσεις αυτές στο Ανώτατο Συμβούλιο της Επικρατίας, όπου εκπροσωπείται από το Γενικό Εισαγγελέα.
Εφόσον οι κατηγορούμενοι απαλλαγούν, αναλαμβάνουν πλήρως τις εξουσίες τους.
Ειδικά για το πρόσωπο του Επικεφαλής της Εκτελεστικής Εξουσίας, τηρούνται οι διατυπώσεις του άρθρου 102.
76. Στο Νομοθετικό Σώμα, προτάσει της Γερουσίας, απόκειται η απαγγελία κατηγοριών, η αναστολή εξουσιών, και η παραπομπή σε δίκη ως ανωτέρω, εφόσον στρέφεται κατά Τιμητών της Πολιτείας.
77. Στο Νομοθετικό Σώμα απόκειται η αστυνόμευση του τόπου των Συνόδων του.
78. Η νόμιμη επιβολή της ευταξίας των μελών από το Νομοθετικό Σώμα, δεν μπορεί να υπερβαίνει την απαγγελία ποινής επίπληξης, που καταγράφεται στα Πρακτικά και επισύρει 8ήμερη κράτηση.
79. Το Νομοθετικό Σώμα δεν εκπροσωπείται σε δημόσιες τελετές, ούτε αποστέλλει αντιπροσωπείες.
Γενική Τιμητεία
80. Η Γενική Τιμητεία απαρτίζεται από το τριμελές Κολλέγιο των Τιμητών της Πολιτείας και τον προσκείμενο Γραμματέα της Τιμητείας.
81. Ο πρεσβύτερος του τριμελούς γίνεται Πρόεδρος του Κολλεγίου και προσαγορεύεται «Έφορος».
82. Ο Έφορος, και εφόσον απουσιάζει λόγω σωματικού ή πνευματικού κωλύματος, ο δεύτερος σε ηλικία των Τιμητών υπογράφει όλες τις πράξεις ή αποφάσεις του Κολλεγίου.
Οι πράξεις ανθυπογράφονται από το Γραμματέα της Τιμητείας. Σε περίπτωση διαφωνίας του θέτει την υπογραφή του σημειώνοντας ρητά και αιτιολογημένα τη κρίση του, προς απόσειση της ευθύνης του.
Στον Έφορο είναι απευθυντέες οι προς την Τιμητεία πράξεις των Αρχών και αιτιάσεις των ιδιωτών.

83. Η εγκυρότητα οποιασδήποτε Πράξεως ή Αποφάσεως[σ67] της Τιμητείας προϋποθέτει την απαρτία τουλάχιστον δύο μελών του Κολλεγίου και του Γραμματέα, και τη καταχώρισή της σε βιβλίο Πρακτικών με υπογραφές των παρισταμένων Τιμητών και του Γραμματέα.[σ68] Σε περίπτωση σωματικού ή πνευματικού κωλύματος του Γραμματέα, και με προϋπόθεση την παρουσία του συνόλου του τριμελούς Κολλεγίου, ο νεότερος των Τιμητών εκτελεί χρέη Γραμματέως, επιφορτίζεται με την ευθύνη του, και καταχωρίζει τις αποφάσεις σε χωριστά Πρακτικά.
[σ67] “Verun atto ossia risoluzione…”: εναλλακτικές επωνυμίες του ίδιου τύπου διοικητικής πράξης.
[σ68] Η Τιμητεία δεν ευρίσκεται σε νόμιμη σύνθεση χωρίς 3μελή συγκρότηση: δεν εμποδίζει τη νομιμότητα της πράξης η απουσία ενός Τιμητή ή του Γραμματέα – αλλά δεν μπορεί να απουσιάζουν 2 Τιμητές ή ένας και ο Γραμματέας.
Προκύπτει επομένως η ανάγκη της ρύθμισης του επόμενου άρθρου 84.

84. Σε περίπτωση σωματικού ή πνευματικού κωλύματος δύο Τιμητών, ο τρίτος οφείλει να ειδοποιήσει αμελλητί τη Γερουσία, η οποία εκλέγει δύο αναπληρωματικούς Τιμητές, η εξουσιοδότηση των οποίων παραμένει εν ισχύει μόνον όσο διαρκεί η σύμπτωση των κωλυμάτων δύο Τιμητών.
85. Οι Τιμητές της Πολιτείας είναι απαραβίαστοι, εκτός από τις περιπτώσεις των άρθρων 76 και 120.
86. Οι Τιμητές διαθέτουν τιμητική φρουρά στο Δημόσιο Παλάτιο όπου εδρεύουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και δύνανται επίσης να καταλύουν. Τους αποδίδονται ανώτερες στρατιωτικές τιμές.
87. Στους Γενικούς Τιμητές απόκειται η εποπτεία των ανά Νήσο Τιμητειακών Κολλεγίων, τα οποία διαβιβάζουν τις παρατηρήσεις τους στη Γερουσία και το Νομοθετικό Σώμα μέσω της Γενικής Τιμητείας.
88. Το Τιμητειακό Κολλέγιο της Πολιτείας επαγρυπνεί για τη τήρηση του Συντάγματος και του Νόμου. Καταγγέλλει στο Νομοθετικό Σώμα, ή στη Γερουσία στο χρόνο αργίας της Νομοθετούσας Αρχής, επιβουλές του Συντάγματος και της δημόσιας ασφάλειας, παράνομες πράξεις, και εγκλήματα εσχάτης προδοσίας η διασπάθισης του δημοσίου χρήματος, που αποδίδονται σε Αντιπροσώπους του Έθνους, ή μέλη της Εκτελεστικής Εξουσίας ή της Προβουλευτικής Αρχής, ή και των ανά Νήσο Πρυτάνεων.
89. Το Τιμητειακό Κολλέγιο παρίσταται χωρίς ψήφο, σε χωριστή Έδρα, σε όλες τις συνεδριάσεις του Νομοθετικού Σώματος, και επαγρυπνεί για τη πιστή τήρηση των τύπων και των κείμενων κανονισμών.
Γνωμοδοτεί εγγράφως στο σύνολο των νομοσχεδίων που εισάγονται προς ψήφιση από τη Γερουσία ή τη Προβουλευτική Αρχή. Ο Έφορος, ή Τιμητής ορισμένος από αυτόν, δικαιούται δύο αγορεύσεις για κάθε θέμα που προτείνεται προς απόφαση στο Νομοθετικό Σώμα.
90. Η Γερουσία δεν επιτρέπεται να προβεί στην οριστική κύρωση ή εκτέλεση αποφάσεων χωρίς προηγούμενη κοινοποίηση προς τη Τιμητεία και τη σχετική γνωμοδότηση της τελευταίας. Εξαιρούνται τα κυβερνητικά ή εκτελεστικά μέτρα που θεμελιώνονται σε ήδη επικυρωμένους νόμους και διατάγματα.
Οι Τιμητές έχουν δικαίωμα εναντίωσης σε κυβερνητικές αποφάσεις που αντιβαίνουν στο Σύνταγμα και τη νομιμότητα. Προς το σκοπό αυτό ανατρέχουν δικαιωματικά και εξετάζουν τα τηρούμενα από τους Γενικούς Γραμματείς μητρώα καταχώρισης κυβερνητικών αποφάσεων.

Συνεχιζεται

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου