ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ
GREEK UNION OF GENERAL PRACTITIONERS
Βίαντος 18, 17122 Νέα Σμύρνη ● Τηλ.:210 9320015
18 Viantos str. 17122 Nea Smyrni, Greece ● Τel.: +30 210 9320015
www.enosigi.gr ● contact@enosigi.gr
Αθήνα, 09/11/2015
Αριθ. Πρωτ.: 36
Αθήνα, 09/11/2015
Αριθ. Πρωτ.: 36
Προς:
ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ κ. Α. ΞΑΝΘΟ
ΑΝ. ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ κ. Α. ΠΟΛΑΚΗ
Θέμα: Πρόστιμα σε σχέση με στόχους γενοσήμων. Υπουργική Απόφαση Γ5(α)/
70068 / 30-10-2015
Αξιότιμοι Κύριοι,
Θέμα: Πρόστιμα σε σχέση με στόχους γενοσήμων. Υπουργική Απόφαση Γ5(α)/
70068 / 30-10-2015
Αξιότιμοι Κύριοι,
Η αναζήτηση της αξίας στη φροντίδα υγείας και της βελτιστοποίησης της σχέσης
κόστους- αποτελεσματικότητας μας βρίσκει σαν φορέα απόλυτα σύμφωνους… Στο
πλαίσιο αυτό μας βρίσκει σύμφωνους και η υποκατάσταση ακριβών πρωτότυπων
φαρμάκων από αξιόπιστα και ταυτόχρονα φθηνά γενόσημα. Η τρέχουσα όμως
πολιτική προώθησης της χρήσης τους, με αντιφατικές μεταξύ τους και αστυνομικής
φύσης διατάξεις, μας προκαλεί συνεχείς αιφνιδιασμούς και συνάμα αγανάκτηση.
Πιο συγκεκριμένα με την Υπουργική Απόφαση Γ5(α)/ 70068 / 30-10-2015
καθιερώνονται χρηματικά πρόστιμα από 1000 έως 5000 ευρώ επί αποτυχίας του
ιατρού να πετύχει τους ποσοστιαίους στόχους συνταγογράφησης γενοσήμων
φαρμάκων κατά όγκο… Και αυτό, ενώ με προηγούμενη απόφαση στη συνταγή
πλέον αναγράφεται ξανά…. μόνο η ονομασία της δραστικής ουσίας και αφαιρέθηκε
ξανά…. έστω και η προτεινόμενη από τον ιατρό εμπορική ονομασία… Εύλογη η
ερώτηση ποιο είναι το σκεύασμα που χρεώνεται ο γιατρός, όταν συνταγογραφεί,
όταν εμπορική ονομασία δεν εμφανίζεται πουθενά στη συνταγή; Σε ερώτημα
ιατρού προς την ΗΔΙΚΑ για το πώς καθορίζεται ποιο εμπορικό σκεύασμα χρεώνεται
στον ιατρό όταν συνταγογραφεί, η ΗΔΙΚΑ απάντησε με την Αρ. Πρωτ. 8031/19-10-
2015 επιστολή της, που κοινοποίησε στον ΠΙΣ και στον ΕΟΠΥΥ, πως «χρησιμοποιεί
το φάρμακο που επέλεξε ο ιατρός προκειμένου να καθορίσει τη δραστική
ουσία που επιθυμεί και όχι το φάρμακο που τελικώς εκτέλεσε ο φαρμακοποιός»!!!
Συνεπώς ο γιατρός θα πρέπει να μάθει για κάθε δραστική ουσία που συνταγογραφεί, και για τους γενικούς γιατρούς είναι δυστυχώς πολλές…, και το όνομα ενός γενοσήμου για να το χρησιμοποιεί στην επιλογή του στο e-syntaografisis, άσχετα αν αυτός προτείνει, άλλοτε ήπια και άλλοτε εμφατικά, τη χρήση του πρωτότυπου φαρμάκου στον ασθενή του… Διαφορετικά κινδυνεύει να τιμωρηθεί αυστηρά για την περιορισμένη… γνώση του, εμπορικών ονομασιών φαρμάκων…
Πολλά ακόμα ευτράπελα προκύπτουν, όπως η χρέωση φθηνών παλιών φαρμάκων ως πρωτότυπων και ενώ δεν υπάρχουν αντίστοιχα γενόσημα (λόγω της πολύ χαμηλής τιμής δεν κρίνεται συμφέρουσα η κυκλοφορία τους) και η πίεση από το σύστημα να αλλάξεις ένα φθηνό πρωτότυπο φάρμακο, όπως το salospir, με ένα φάρμακο ίδιας θεραπευτικής κατηγορίας, τη κλοπιδογρέλη που οι γενόσημες μορφές της είναι δέκα φορές πιο ακριβές από το salospir, ώστε να μην χάσεις το στόχο των γενοσήμων στην κατηγορία!!!
Κύριοι, αν θέλετε πραγματικά να αυξήσετε το μερίδιο των γενοσήμων έχετε τρεις δρόμους και οφείλετε να επιλέξετε τον έναν:
- Α) να υποχρεώσετε τον γιατρό να κλειδώνει εμπορική ονομασία και να τον τιμωρείτε αν δεν πιάνει το στόχο γενοσήμων που εσείς θέτετε και αφού έχετε διορθώσει το σύστημα για περιπτώσεις όπως αυτή με το salospir… Σε άλλες χώρες και μάλιστα σε παρόμοια κατάσταση με εμάς πχ στην Πορτογαλία, προτιμούν το καρότο για το γιατρό και όχι το μαστίγιο: αντί να τον τιμωρούν αν δεν πιάσει το στόχο γενοσήμων, του δίνουν χρηματικό μπόνους- κίνητρο για να τον πιάσει…
Η πρακτική αυτή δυνατόν να προωθήσει την ανάπτυξη σχέσεων ιατρών με φαρμακευτικές εταιρείες και την προκλητή ζήτηση φαρμάκων. Από την άλλη ο ιατρός θα μπορεί να επιλέγει τα γενόσημα που θεωρεί πως είναι αξιόπιστα ο ίδιος (πχ από μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες) και όχι σκευάσματα αμφίβολης προέλευσης και αξιοπιστίας.
- Β) να αφαιρέσετε τους στόχους και τα πρόστιμα από τους γιατρούς και να τα μεταφέρετε στους φαρμακοποιούς, αφού τελικά αυτοί είναι που τη δραστική ουσία της συνταγής την μετατρέπουν σε εκτελεσμένο εμπορικό σκεύασμα. Σαν αντίλογος, που ισχύει και για τους γιατρούς στην πρώτη περίπτωση, τι φταίνε αυτοί αν οι ασθενείς επιμένουν στην αγορά του πρωτότυπου φαρμάκου;
- Γ) να αγοράσετε ως ΕΟΠΥΥ μέσω διαπραγμάτευσης με τις φαρμακευτικές εταιρείες τον όγκο σκευασμάτων που χρειάζεστε ανά θεραπευτική κατηγορία και αυτά να χορηγούνται από τα φαρμακεία. Αν ο ασθενής επιθυμεί κάτι άλλο θα το πληρώνει ο ίδιος. Πριν προχωρήσετε σε κάτι τέτοιο να είστε σίγουροι για τη διαδικασία χορήγησης αδειών κυκλοφορίας γενόσημων σκευασμάτων στη χώρα και ελέγχου της αξιοπιστίας τους.
Ελπίζουμε οι παρατηρήσεις μας να βρουν ευήκοα ώτα και να συμβάλλουν στην άμεση αναθεώρηση της πολιτικής σας για την προώθηση των γενοσήμων. Θα πρέπει να προσθέσουμε εδώ πως στην ίδια ακριβώς δυσάρεστη θέση βρεθήκαμε, όταν νομοθετήθηκε η παράλογη οριζόντια περικοπή κατά 20% της ετήσιας φαρμακευτικής δαπάνης ανά πάροχο, επί υπουργίας κ. Γεωργιάδη. Προς τιμήν του, εισακούστηκε και υιοθετήθηκε η πρόταση μας για αντικατάσταση της με τον ορισμό ενός πλαφόν φαρμακευτικής δαπάνης, ανά ειδικότητα, ανά περιοχή και ανά ασθενή (το πλαφόν φαρμακευτικής δαπάνης που ισχύει ακόμα). Το αποτέλεσμα ήταν να ανασχεθεί με το μέτρο αυτό η υποκατάσταση παλαιών, καλών και φθηνών φαρμάκων από νέα, πολύ ακριβότερα και με όχι τεκμηριωμένο καλύτερο κλινικό αποτέλεσμα από τα παλιότερα.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Ανάργυρος Μαριόλης Ευάγγελος Φραγκούλης
GREEK UNION OF GENERAL PRACTITIONERS
Βίαντος 18, 17122 Νέα Σμύρνη ● Τηλ.:210 9320015
18 Viantos str. 17122 Nea Smyrni, Greece ● Τel.: +30 210 9320015
www.enosigi.gr ● contact@enosigi.gr
Αθήνα, 09/11/2015
Αριθ. Πρωτ.: 36
Αθήνα, 09/11/2015
Αριθ. Πρωτ.: 36
Προς:
ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ κ. Α. ΞΑΝΘΟ
ΑΝ. ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ κ. Α. ΠΟΛΑΚΗ
Θέμα: Πρόστιμα σε σχέση με στόχους γενοσήμων. Υπουργική Απόφαση Γ5(α)/
70068 / 30-10-2015
Αξιότιμοι Κύριοι,
Θέμα: Πρόστιμα σε σχέση με στόχους γενοσήμων. Υπουργική Απόφαση Γ5(α)/
70068 / 30-10-2015
Αξιότιμοι Κύριοι,
Η αναζήτηση της αξίας στη φροντίδα υγείας και της βελτιστοποίησης της σχέσης
κόστους- αποτελεσματικότητας μας βρίσκει σαν φορέα απόλυτα σύμφωνους… Στο
πλαίσιο αυτό μας βρίσκει σύμφωνους και η υποκατάσταση ακριβών πρωτότυπων
φαρμάκων από αξιόπιστα και ταυτόχρονα φθηνά γενόσημα. Η τρέχουσα όμως
πολιτική προώθησης της χρήσης τους, με αντιφατικές μεταξύ τους και αστυνομικής
φύσης διατάξεις, μας προκαλεί συνεχείς αιφνιδιασμούς και συνάμα αγανάκτηση.
Πιο συγκεκριμένα με την Υπουργική Απόφαση Γ5(α)/ 70068 / 30-10-2015
καθιερώνονται χρηματικά πρόστιμα από 1000 έως 5000 ευρώ επί αποτυχίας του
ιατρού να πετύχει τους ποσοστιαίους στόχους συνταγογράφησης γενοσήμων
φαρμάκων κατά όγκο… Και αυτό, ενώ με προηγούμενη απόφαση στη συνταγή
πλέον αναγράφεται ξανά…. μόνο η ονομασία της δραστικής ουσίας και αφαιρέθηκε
ξανά…. έστω και η προτεινόμενη από τον ιατρό εμπορική ονομασία… Εύλογη η
ερώτηση ποιο είναι το σκεύασμα που χρεώνεται ο γιατρός, όταν συνταγογραφεί,
όταν εμπορική ονομασία δεν εμφανίζεται πουθενά στη συνταγή; Σε ερώτημα
ιατρού προς την ΗΔΙΚΑ για το πώς καθορίζεται ποιο εμπορικό σκεύασμα χρεώνεται
στον ιατρό όταν συνταγογραφεί, η ΗΔΙΚΑ απάντησε με την Αρ. Πρωτ. 8031/19-10-
2015 επιστολή της, που κοινοποίησε στον ΠΙΣ και στον ΕΟΠΥΥ, πως «χρησιμοποιεί
το φάρμακο που επέλεξε ο ιατρός προκειμένου να καθορίσει τη δραστική
ουσία που επιθυμεί και όχι το φάρμακο που τελικώς εκτέλεσε ο φαρμακοποιός»!!!
Συνεπώς ο γιατρός θα πρέπει να μάθει για κάθε δραστική ουσία που συνταγογραφεί, και για τους γενικούς γιατρούς είναι δυστυχώς πολλές…, και το όνομα ενός γενοσήμου για να το χρησιμοποιεί στην επιλογή του στο e-syntaografisis, άσχετα αν αυτός προτείνει, άλλοτε ήπια και άλλοτε εμφατικά, τη χρήση του πρωτότυπου φαρμάκου στον ασθενή του… Διαφορετικά κινδυνεύει να τιμωρηθεί αυστηρά για την περιορισμένη… γνώση του, εμπορικών ονομασιών φαρμάκων…
Πολλά ακόμα ευτράπελα προκύπτουν, όπως η χρέωση φθηνών παλιών φαρμάκων ως πρωτότυπων και ενώ δεν υπάρχουν αντίστοιχα γενόσημα (λόγω της πολύ χαμηλής τιμής δεν κρίνεται συμφέρουσα η κυκλοφορία τους) και η πίεση από το σύστημα να αλλάξεις ένα φθηνό πρωτότυπο φάρμακο, όπως το salospir, με ένα φάρμακο ίδιας θεραπευτικής κατηγορίας, τη κλοπιδογρέλη που οι γενόσημες μορφές της είναι δέκα φορές πιο ακριβές από το salospir, ώστε να μην χάσεις το στόχο των γενοσήμων στην κατηγορία!!!
Κύριοι, αν θέλετε πραγματικά να αυξήσετε το μερίδιο των γενοσήμων έχετε τρεις δρόμους και οφείλετε να επιλέξετε τον έναν:
- Α) να υποχρεώσετε τον γιατρό να κλειδώνει εμπορική ονομασία και να τον τιμωρείτε αν δεν πιάνει το στόχο γενοσήμων που εσείς θέτετε και αφού έχετε διορθώσει το σύστημα για περιπτώσεις όπως αυτή με το salospir… Σε άλλες χώρες και μάλιστα σε παρόμοια κατάσταση με εμάς πχ στην Πορτογαλία, προτιμούν το καρότο για το γιατρό και όχι το μαστίγιο: αντί να τον τιμωρούν αν δεν πιάσει το στόχο γενοσήμων, του δίνουν χρηματικό μπόνους- κίνητρο για να τον πιάσει…
Η πρακτική αυτή δυνατόν να προωθήσει την ανάπτυξη σχέσεων ιατρών με φαρμακευτικές εταιρείες και την προκλητή ζήτηση φαρμάκων. Από την άλλη ο ιατρός θα μπορεί να επιλέγει τα γενόσημα που θεωρεί πως είναι αξιόπιστα ο ίδιος (πχ από μεγάλες ελληνικές βιομηχανίες) και όχι σκευάσματα αμφίβολης προέλευσης και αξιοπιστίας.
- Β) να αφαιρέσετε τους στόχους και τα πρόστιμα από τους γιατρούς και να τα μεταφέρετε στους φαρμακοποιούς, αφού τελικά αυτοί είναι που τη δραστική ουσία της συνταγής την μετατρέπουν σε εκτελεσμένο εμπορικό σκεύασμα. Σαν αντίλογος, που ισχύει και για τους γιατρούς στην πρώτη περίπτωση, τι φταίνε αυτοί αν οι ασθενείς επιμένουν στην αγορά του πρωτότυπου φαρμάκου;
- Γ) να αγοράσετε ως ΕΟΠΥΥ μέσω διαπραγμάτευσης με τις φαρμακευτικές εταιρείες τον όγκο σκευασμάτων που χρειάζεστε ανά θεραπευτική κατηγορία και αυτά να χορηγούνται από τα φαρμακεία. Αν ο ασθενής επιθυμεί κάτι άλλο θα το πληρώνει ο ίδιος. Πριν προχωρήσετε σε κάτι τέτοιο να είστε σίγουροι για τη διαδικασία χορήγησης αδειών κυκλοφορίας γενόσημων σκευασμάτων στη χώρα και ελέγχου της αξιοπιστίας τους.
Ελπίζουμε οι παρατηρήσεις μας να βρουν ευήκοα ώτα και να συμβάλλουν στην άμεση αναθεώρηση της πολιτικής σας για την προώθηση των γενοσήμων. Θα πρέπει να προσθέσουμε εδώ πως στην ίδια ακριβώς δυσάρεστη θέση βρεθήκαμε, όταν νομοθετήθηκε η παράλογη οριζόντια περικοπή κατά 20% της ετήσιας φαρμακευτικής δαπάνης ανά πάροχο, επί υπουργίας κ. Γεωργιάδη. Προς τιμήν του, εισακούστηκε και υιοθετήθηκε η πρόταση μας για αντικατάσταση της με τον ορισμό ενός πλαφόν φαρμακευτικής δαπάνης, ανά ειδικότητα, ανά περιοχή και ανά ασθενή (το πλαφόν φαρμακευτικής δαπάνης που ισχύει ακόμα). Το αποτέλεσμα ήταν να ανασχεθεί με το μέτρο αυτό η υποκατάσταση παλαιών, καλών και φθηνών φαρμάκων από νέα, πολύ ακριβότερα και με όχι τεκμηριωμένο καλύτερο κλινικό αποτέλεσμα από τα παλιότερα.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Ανάργυρος Μαριόλης Ευάγγελος Φραγκούλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου