Πραγματοποιήθηκε χθες 14/2/2017 στο Πνευματικό Κέντρο της Σκάλας ενημερωτική συνάντηση για τους δασικούς χάρτες. Έγινε ενημέρωση εκφράστηκαν οι αντιρρήσεις των πολιτών και θα ακολουθηθούν και άλλες διαδικασίες τόσο εκ μέρους του Δήμου Ευρώτα,όσο των Συλλόγων και όλων των ενδιαφερομένων φορέων
ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ
-----------------------------
Οι πάσης φύσεως χαρτογραφήσεις των δασικών εδαφών από την Δασική Υπηρεσία, διενεργούνται υπό την εποπτεία, σχεδιασμό και οργάνωση της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος, η οποία μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 υπήγετο στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (πρώην Γεωργίας) και έκτοτε μεταφέρθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ).
Καταρτίζονται χάρτες σε διάφορες κλίμακες, αναλόγως του θεματικού περιεχομένου τους και ακρίβειας, όπως Δασικοί Χάρτες, Χάρτες βλαστήσεως, εδαφολογικοί, ταξινόμησης γαιών, οι οποίοι αποτελούν το βασικό στοιχείο υποδομής πάνω στους οποίους στηρίζεται η δασική πολιτική για την Ανάπτυξη και για την Προστασία των δασών της χώρας. Βάσει των χαρτών αυτών συντάσσονται οι διαχειριστικές και δασοπονικές μελέτες, οι μελέτες για αναδασωτικούς σκοπούς, οι πάσης φύσεως μελέτες για μεγάλα δημόσια έργα όπως οδικοί άξονες, τεχνικά έργα υποδομής και άλλα. Επίσης οι χάρτες αυτοί χρησιμοποιούνται από τα κατά τόπους Δασαρχεία για την παρακολούθηση ανεπίτρεπτων επεμβάσεων στα δάση και για την λήψη μέτρων προβλεπομένων από την Δασική νομοθεσία για την προστασία αυτών.
Τα στοιχεία για την παραγωγή αυτών των χαρτών λαμβάνονται από αεροφωτογραφίες διαφόρων ετών λήψεως από το 1945 μέχρι και σήμερα καθώς και πρόσφατα από δορυφορικές εικόνες.
ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ
-----------------------------
Οι πάσης φύσεως χαρτογραφήσεις των δασικών εδαφών από την Δασική Υπηρεσία, διενεργούνται υπό την εποπτεία, σχεδιασμό και οργάνωση της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος, η οποία μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 υπήγετο στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (πρώην Γεωργίας) και έκτοτε μεταφέρθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ).
Καταρτίζονται χάρτες σε διάφορες κλίμακες, αναλόγως του θεματικού περιεχομένου τους και ακρίβειας, όπως Δασικοί Χάρτες, Χάρτες βλαστήσεως, εδαφολογικοί, ταξινόμησης γαιών, οι οποίοι αποτελούν το βασικό στοιχείο υποδομής πάνω στους οποίους στηρίζεται η δασική πολιτική για την Ανάπτυξη και για την Προστασία των δασών της χώρας. Βάσει των χαρτών αυτών συντάσσονται οι διαχειριστικές και δασοπονικές μελέτες, οι μελέτες για αναδασωτικούς σκοπούς, οι πάσης φύσεως μελέτες για μεγάλα δημόσια έργα όπως οδικοί άξονες, τεχνικά έργα υποδομής και άλλα. Επίσης οι χάρτες αυτοί χρησιμοποιούνται από τα κατά τόπους Δασαρχεία για την παρακολούθηση ανεπίτρεπτων επεμβάσεων στα δάση και για την λήψη μέτρων προβλεπομένων από την Δασική νομοθεσία για την προστασία αυτών.
Τα στοιχεία για την παραγωγή αυτών των χαρτών λαμβάνονται από αεροφωτογραφίες διαφόρων ετών λήψεως από το 1945 μέχρι και σήμερα καθώς και πρόσφατα από δορυφορικές εικόνες.
Δασικοί Χάρτες
Μέχρι το 1976 δεν υπήρχαν χάρτες μεγάλης ακρίβειας, οι οποίοι θα εμφάνιζαν την οριογραμμή μεταξύ των δασικών εδαφών και των εδαφών “άλλης χρήσης” όπως γεωργικές εκτάσεις, αστικές περιοχές, οικισμοί, βιομηχανικές εγκαταστάσεις, άλλων δραστηριοτήτων με αποτέλεσμα να είναι δυσχερής η προστασία των δασών, να δημιουργούνται προστριβές με τους πολίτες και γενικά να μην είναι νομικά κατοχυρωμένη η οριογραμμή αυτή με αποτέλεσμα η προστασία των δασών να οδηγείται πολλές φορές στα δικαστήρια.
Το 1976 με την ψήφιση του Νόμου 248 περί Δασικού Κτηματολογίου, καθιερώθηκε για πρώτη φορά η κτηματογράφηση των δασών και δασικών εκτάσεων σε χάρτες μεγάλης ακρίβειας (κλίμακας 1:5.000) με την σύνταξη του φύλλου καταγραφής (κτηματικός χάρτης) και στην διοικητική διερεύνηση των εμπραγμάτων δικαιωμάτων με την σύνταξη του μητρώου ιδιοκτησίας (κτηματολογικός πίνακας). Στο πλαίσιο της διοικητικής αυτής διερεύνησης προβλεπόταν και η προσφυγή των ενδιαφερομένων στο Ειρηνοδικείο και στο πολυμελές Πρωτοδικείο. Στην ουσία δεν επρόκειτο για κτηματολόγιο, αφού δεν είχε διαδικασίες τελικής κρίσης των εμπραγμάτων δικαιωμάτων, αποδεικτικής ισχύος των εγγράφων και ενημέρωσης.
Οι εργασίες κατάρτισης του δασικού κτηματολογίου άρχισαν τον Μάρτιο του 1977 με δεκαέξι συνεργεία κτηματογράφησης που συγκροτήθηκαν για τον σκοπό αυτό και εργάσθηκαν πιλοτικά στο νομό Αττικής υπό την εποπτεία και έλεγχο της τότε Διεύθυνσης Δασικού Κτηματολογίου, μέχρι τον Οκτώβριο του ιδίου έτους οπότε κατανεμήθηκαν στις επτά Επιθεωρήσεις Δασών (πλην Κρήτης) και αυξήθηκαν σταδιακά σε 55. Το Δασικό Κτηματολόγιο αντιμετώπισε διάφορα προβλήματα, νομικής – θεσμικής κυρίως φύσεως.
Παρ’ όλες τις δυσκολίες, καταρτίστηκαν 189 προσωρινοί δασικοί κτηματικοί χάρτες σε όλες τις Επιθεωρήσεις Δασών εκ των οποίων οι περισσότεροι στην περιοχή της Αττικής (το 80% της συνολικής έκτασης της περιφέρειας) οι οποίοι απετέλεσαν και αποτελούν πολύτιμο βοήθημα για τα Δασαρχεία των παραπάνω περιοχών κατά τις πράξεις χαρακτηρισμού των εκτάσεων με το άρθρο 14 του Νόμου 998/1979, καθώς και για τις κηρύξεις εκτάσεων ως αναδασωτέων όπου χρειάζεται.
Με το Νόμο 2664/1998 και με τα άρθρα 27 και 28 αυτού, καθιερώνεται η σύνταξη των Δασικών Χαρτών, η οποία αποτελεί διοικητική ενέργεια, χωρίς να έχει την “ιδιοκτησιακή διάσταση” του Νόμου 248/1976. Με το Νόμο 2664/1998, οι δασικοί χάρτες (σε κλίμακα 1:5.000) συντάσσονται από τα Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων που συστήθηκαν στις Διευθύνσεις Δασών των Νομών, σε περίπτωση δε αδυναμίας αυτών των Υπηρεσιών, είναι δυνατή με απόφαση του Υπουργού, η ανάθεση εκτέλεσης των ως άνω εργασιών σε ιδιωτικά γραφεία εκπόνησης δασικών μελετών. Στις περιοχές οι οποίες κηρύσσονται υπό κτηματογράφηση κατά το Εθνικό Κτηματολόγιο, για τις οποίες δεν υφίσταται δασικός χάρτης, οι εργασίες κατάρτισής του, εάν η απόφαση του Υπουργού ΥΠΕΚΑ δεν εκδοθεί μέσα σε προθεσμία 30 ημερών από την κήρυξη της περιοχής υπό κτηματογράφηση, εκτελούνται από την ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. με αναθέσεις σε ιδιωτικά γραφεία δασολόγων.
Όταν υπάρχει Δασικός Χάρτης σε περιοχή που κηρύσσεται υπό κτηματογράφηση, βάσει αυτού γίνονται και οι δηλώσεις από τις περιφερειακές δασικές Υπηρεσίες προς το Κτηματολόγιο για τα εμπράγματα δικαιώματα του Δημοσίου επί των δασικών εδαφών. Βάσει των ανωτέρω, η κατάρτιση των Δασικών Χαρτών αποτελεί διαδικασία ανεξάρτητη από το Εθνικό Κτηματολόγιο, χρησιμοποιείται όμως από αυτό κατά τις δηλώσεις των εμπραγμάτων δικαιωμάτων.
Μέχρι σήμερα (2010) έχουν καταρτισθεί Δασικοί Χάρτες σε 330 ΟΤΑ σε όλη τη Χώρα, κατά την πιλοτική εφαρμογή του Εθνικού Κτηματολογίου σε 341 ΟΤΑ την περίοδο 1999 – 2003, αλλά δεν έχουν αναρτηθεί λόγω προσφυγών στο ΣΤΕ, εξαιτίας της ψήφισης του Νόμου 3208/2003 με τον οποίο διαφοροποιήθηκαν τα κριτήρια του ορισμού του δάσους και της δασικής έκτασης.
Μετά την ψήφιση του Νόμου 3818/2010 και συγκεκριμένα του άρθρου 9 αυτού, έπαυσε η εκκρεμοδικία ενώπιον του ΣΤΕ και συνεπώς η αναστολή ανάρτησης των Δασικών Χαρτών. Παράλληλα με την εξέλιξη αυτή, υπάρχει η διαδικασία κατάρτισης Δασικών Χαρτών για 113 ΟΤΑ που κτηματογραφούνται από το 2008, και η ανάθεση μελετών σύνταξης τους έγινε την άνοιξη του 2009 και ήδη κατατίθενται από τους αναδόχους μελετητές στα Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων των Νομών μέσω της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε
Μέχρι το 1976 δεν υπήρχαν χάρτες μεγάλης ακρίβειας, οι οποίοι θα εμφάνιζαν την οριογραμμή μεταξύ των δασικών εδαφών και των εδαφών “άλλης χρήσης” όπως γεωργικές εκτάσεις, αστικές περιοχές, οικισμοί, βιομηχανικές εγκαταστάσεις, άλλων δραστηριοτήτων με αποτέλεσμα να είναι δυσχερής η προστασία των δασών, να δημιουργούνται προστριβές με τους πολίτες και γενικά να μην είναι νομικά κατοχυρωμένη η οριογραμμή αυτή με αποτέλεσμα η προστασία των δασών να οδηγείται πολλές φορές στα δικαστήρια.
Το 1976 με την ψήφιση του Νόμου 248 περί Δασικού Κτηματολογίου, καθιερώθηκε για πρώτη φορά η κτηματογράφηση των δασών και δασικών εκτάσεων σε χάρτες μεγάλης ακρίβειας (κλίμακας 1:5.000) με την σύνταξη του φύλλου καταγραφής (κτηματικός χάρτης) και στην διοικητική διερεύνηση των εμπραγμάτων δικαιωμάτων με την σύνταξη του μητρώου ιδιοκτησίας (κτηματολογικός πίνακας). Στο πλαίσιο της διοικητικής αυτής διερεύνησης προβλεπόταν και η προσφυγή των ενδιαφερομένων στο Ειρηνοδικείο και στο πολυμελές Πρωτοδικείο. Στην ουσία δεν επρόκειτο για κτηματολόγιο, αφού δεν είχε διαδικασίες τελικής κρίσης των εμπραγμάτων δικαιωμάτων, αποδεικτικής ισχύος των εγγράφων και ενημέρωσης.
Οι εργασίες κατάρτισης του δασικού κτηματολογίου άρχισαν τον Μάρτιο του 1977 με δεκαέξι συνεργεία κτηματογράφησης που συγκροτήθηκαν για τον σκοπό αυτό και εργάσθηκαν πιλοτικά στο νομό Αττικής υπό την εποπτεία και έλεγχο της τότε Διεύθυνσης Δασικού Κτηματολογίου, μέχρι τον Οκτώβριο του ιδίου έτους οπότε κατανεμήθηκαν στις επτά Επιθεωρήσεις Δασών (πλην Κρήτης) και αυξήθηκαν σταδιακά σε 55. Το Δασικό Κτηματολόγιο αντιμετώπισε διάφορα προβλήματα, νομικής – θεσμικής κυρίως φύσεως.
Παρ’ όλες τις δυσκολίες, καταρτίστηκαν 189 προσωρινοί δασικοί κτηματικοί χάρτες σε όλες τις Επιθεωρήσεις Δασών εκ των οποίων οι περισσότεροι στην περιοχή της Αττικής (το 80% της συνολικής έκτασης της περιφέρειας) οι οποίοι απετέλεσαν και αποτελούν πολύτιμο βοήθημα για τα Δασαρχεία των παραπάνω περιοχών κατά τις πράξεις χαρακτηρισμού των εκτάσεων με το άρθρο 14 του Νόμου 998/1979, καθώς και για τις κηρύξεις εκτάσεων ως αναδασωτέων όπου χρειάζεται.
Με το Νόμο 2664/1998 και με τα άρθρα 27 και 28 αυτού, καθιερώνεται η σύνταξη των Δασικών Χαρτών, η οποία αποτελεί διοικητική ενέργεια, χωρίς να έχει την “ιδιοκτησιακή διάσταση” του Νόμου 248/1976. Με το Νόμο 2664/1998, οι δασικοί χάρτες (σε κλίμακα 1:5.000) συντάσσονται από τα Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων που συστήθηκαν στις Διευθύνσεις Δασών των Νομών, σε περίπτωση δε αδυναμίας αυτών των Υπηρεσιών, είναι δυνατή με απόφαση του Υπουργού, η ανάθεση εκτέλεσης των ως άνω εργασιών σε ιδιωτικά γραφεία εκπόνησης δασικών μελετών. Στις περιοχές οι οποίες κηρύσσονται υπό κτηματογράφηση κατά το Εθνικό Κτηματολόγιο, για τις οποίες δεν υφίσταται δασικός χάρτης, οι εργασίες κατάρτισής του, εάν η απόφαση του Υπουργού ΥΠΕΚΑ δεν εκδοθεί μέσα σε προθεσμία 30 ημερών από την κήρυξη της περιοχής υπό κτηματογράφηση, εκτελούνται από την ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. με αναθέσεις σε ιδιωτικά γραφεία δασολόγων.
Όταν υπάρχει Δασικός Χάρτης σε περιοχή που κηρύσσεται υπό κτηματογράφηση, βάσει αυτού γίνονται και οι δηλώσεις από τις περιφερειακές δασικές Υπηρεσίες προς το Κτηματολόγιο για τα εμπράγματα δικαιώματα του Δημοσίου επί των δασικών εδαφών. Βάσει των ανωτέρω, η κατάρτιση των Δασικών Χαρτών αποτελεί διαδικασία ανεξάρτητη από το Εθνικό Κτηματολόγιο, χρησιμοποιείται όμως από αυτό κατά τις δηλώσεις των εμπραγμάτων δικαιωμάτων.
Μέχρι σήμερα (2010) έχουν καταρτισθεί Δασικοί Χάρτες σε 330 ΟΤΑ σε όλη τη Χώρα, κατά την πιλοτική εφαρμογή του Εθνικού Κτηματολογίου σε 341 ΟΤΑ την περίοδο 1999 – 2003, αλλά δεν έχουν αναρτηθεί λόγω προσφυγών στο ΣΤΕ, εξαιτίας της ψήφισης του Νόμου 3208/2003 με τον οποίο διαφοροποιήθηκαν τα κριτήρια του ορισμού του δάσους και της δασικής έκτασης.
Μετά την ψήφιση του Νόμου 3818/2010 και συγκεκριμένα του άρθρου 9 αυτού, έπαυσε η εκκρεμοδικία ενώπιον του ΣΤΕ και συνεπώς η αναστολή ανάρτησης των Δασικών Χαρτών. Παράλληλα με την εξέλιξη αυτή, υπάρχει η διαδικασία κατάρτισης Δασικών Χαρτών για 113 ΟΤΑ που κτηματογραφούνται από το 2008, και η ανάθεση μελετών σύνταξης τους έγινε την άνοιξη του 2009 και ήδη κατατίθενται από τους αναδόχους μελετητές στα Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων των Νομών μέσω της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου