Ο λόγος γίνεται για την αντιπεριφερειάρχη Λακωνίας, που ως νομαρχιακή σύμβουλος, αντινομάρχης και αναπληρώτρια νομάρχης την 19/4/2010, επί νομαρχιακής θητείας μου, συμμετείχε σε συνεδρίαση του νομαρχιακού συμβουλίου Λακωνίας για τη λήψη απόφασης αναφορικά με τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ υπουργείου Πολιτισμού και νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Λακωνίας για το νέο αρχαιολογικό μουσείο Σπάρτης. Με την προγραμματική σύμβαση η ΝΑ Λακωνίας αναλάμβανε την υποχρέωση χρηματοδότησης και σύνταξης της σχετικής μελέτης, το κόστος της οποίας προεκτιμούταν σε ποσό 1.200.000,00 ευρώ βάσει των πινακίων του ΥΠΕΧΩΔΕ. Σημειωτέο ότι η εν λόγω απόφαση ήταν ομόφωνη και η πίστωση εξασφαλισμένη.
Ακολούθως και περί τα τέλη του 2010, η ΝΑ Λακωνίας, όπως είχε δεσμευτεί, ολοκλήρωσε τη σύνταξη της σχετικής προμελέτης. Μάλιστα, την τελευταία παρέδωσα, ως αποχωρών νομάρχης, στην τελετή παράδοσης – παραλαβής (το Δεκέμβριο 2010) στον περιφερειάρχη Πελοποννήσου και στην αντιπεριφερειάρχη Λακωνίας παρουσία περιφερειακών συμβούλων. Απέμενε, λοιπόν, να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση εκπόνησης της οριστικής μελέτης, που όριζε η προγραμματική σύμβαση.
Τον Απρίλιο 2011 ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου σε συνάντηση φορέων δεν αρνήθηκε την ύπαρξη προμελέτης, ανακοίνωσε ωστόσο την πρόθεσή του να προβεί αρχικά στη διεξαγωγή διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και στη συνέχεια στην εκπόνηση της οριστικής μελέτης του μουσείου.
Έκτοτε, ακούσαμε πολλά για το νέο αρχαιολογικό μουσείο Σπάρτης από τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου και την αντιπεριφερειάρχη Λακωνίας, αλλά αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και οριστική μελέτη δεν είδαμε.
Και έπειτα από επτά χρόνια σκανδαλώδους αδιαφορίας και ολοσχερούς τελμάτωσης, ξαφνικά την 27/3/2017 συνεκλήθη από την αντιπεριφερειάρχη Λακωνίας σύσκεψη φορέων για το μείζον θέμα του μουσείου Σπάρτης. Στη σύσκεψη η αντιπεριφερειάρχης απευθυνόμενη στους παρευρισκόμενους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Πολιτισμού ζήτησε να πληροφορηθεί εάν στο υπουργείο είχε ποτέ κατατεθεί οριστική μελέτη για το νέο αρχαιολογικό μουσείο Σπάρτης. Επακόλουθο και αναμενόμενο ήταν να λάβει αρνητική απάντηση. Άλλωστε, δεν ισχυρίστηκε ποτέ κανείς την ύπαρξη μελέτης, αλλά προμελέτης, που έχει διαφορά. Είναι προφανής η προσπάθεια της αντιπεριφερειάρχη να δημιουργήσει εντυπώσεις, αναρωτιέμαι όμως είναι τόσο ασθενική η μνήμη της ώστε να μη θυμάται την προμελέτη που παρέλαβε το Δεκέμβριο του 2010; Αλήθεια πόση υποκρισία για να καλύψει την ανεπάρκειά της;
Εκτός αν η αντιπεριφερειάρχης εννοούσε ότι δε βρήκε έτοιμη την οριστική μελέτη και εξασφαλισμένη πίστωση, ώστε να περιοριστεί στη δημοπράτηση, την κατασκευή και εν τέλει την εγκαινίαση του νέου μουσείου Σπάρτης, όπως έγινε με άλλα έργα και συγκεκριμένα με το λιμάνι Γυθείου, το μουσικό σχολείο Σπάρτης, το 2ο δημοτικό σχολείο Σπάρτης, την παράκαμψη Σπάρτης, το δρόμο Άγιος Φωκάς – Νεάπολη, το δρόμο Γύθειο – Αρεόπολη και το δρόμο Γκοριτσά – Γεράκι.
Δυστυχώς η αδιαφορία και η ανικανότητα που έχει επιδείξει η αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας κατά τη θητεία της είχε αποτέλεσμα να χαθούν πολλά σημαντικά για το νομό έργα, πέραν του μουσείου Σπάρτης. Ειδικότερα, στην προ καλλικρατική περίοδο, υπήρχαν έργα ενταγμένα σε προγράμματα χρηματοδότησης, δηλαδή έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, που τελικά δεν υλοποιήθηκαν. Συγκεκριμένα:
· Το τουριστικό καταφύγιο Γυθείου, προϋπολογισμού 2.300.000,00 ευρώ, ήταν ενταγμένο στο τομεακό πρόγραμμα του ΕΟΤ με οριστική μελέτη και ώριμο για δημοπράτηση.
· Ο δρόμος Σπάρτη – Γύθειο με παράκαμψη Βασιλακίου και Αιγιών, από το 2008 ήταν ενταγμένο στο τομεακό πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ (κατόπιν προσωπικής παρέμβασης του τότε υπουργού κ. Σουφλιά) με συνολικό προϋπολογισμό 45.000.000,00 ευρώ, για μελέτη και κατασκευή. Το 2010 το αφήσαμε σε φάση οριστικής μελέτης.
· Το φράγμα Κελεφίνας ήταν ενταγμένο στο πρόγραμμα “Αλέξανδρος Μπαλτατζής” του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με συνολικό προϋπολογισμό 25.000.000,00 ευρώ, για μελέτη και κατασκευή. Επίσης, το αφήσαμε σε φάση οριστικής μελέτης.
· Το κλειστό κύκλωμα άρδευσης ΤΟΕΒ Τυρνάσου ενταγμένο στο πρόγραμμα “Αλέξανδρος Μπαλτατζής” με συνολικό προϋπολογισμό 13.500.000,00 ευρώ, για μελέτη και κατασκευή.
· Το κλειστό κύκλωμα μεταφοράς νερού στις εφάλμυρες περιοχές Γλυκόβρυσης και Ασωπού, προϋπολογισμού 45.000.000,00 ευρώ, έργο δημοπρατημένο και με ανάδοχο.
· Η νέα γέφυρα Ευρώτα στη Σκάλα ήταν ενταγμένη στο Ταμείο Μολυβιάτη με προϋπολογισμό 2.500.000,00 ευρώ.
· Ο δρόμος Σπάρτη – Γύθειο με παράκαμψη Βασιλακίου και Αιγιών, από το 2008 ήταν ενταγμένο στο τομεακό πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ (κατόπιν προσωπικής παρέμβασης του τότε υπουργού κ. Σουφλιά) με συνολικό προϋπολογισμό 45.000.000,00 ευρώ, για μελέτη και κατασκευή. Το 2010 το αφήσαμε σε φάση οριστικής μελέτης.
· Το φράγμα Κελεφίνας ήταν ενταγμένο στο πρόγραμμα “Αλέξανδρος Μπαλτατζής” του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με συνολικό προϋπολογισμό 25.000.000,00 ευρώ, για μελέτη και κατασκευή. Επίσης, το αφήσαμε σε φάση οριστικής μελέτης.
· Το κλειστό κύκλωμα άρδευσης ΤΟΕΒ Τυρνάσου ενταγμένο στο πρόγραμμα “Αλέξανδρος Μπαλτατζής” με συνολικό προϋπολογισμό 13.500.000,00 ευρώ, για μελέτη και κατασκευή.
· Το κλειστό κύκλωμα μεταφοράς νερού στις εφάλμυρες περιοχές Γλυκόβρυσης και Ασωπού, προϋπολογισμού 45.000.000,00 ευρώ, έργο δημοπρατημένο και με ανάδοχο.
· Η νέα γέφυρα Ευρώτα στη Σκάλα ήταν ενταγμένη στο Ταμείο Μολυβιάτη με προϋπολογισμό 2.500.000,00 ευρώ.
Αλήθεια τι πραγματικά συνέβη στις προαναφερόμενες περιπτώσεις και η Λακωνία έχασε 130.000.000,00 ευρώ περίπου;
Επιπλέον, αναρωτιέμαι τι απέγινε με:
· Το 6ο δημοτικό σχολείο Σπάρτης, για το οποίο από κοινού η ΝΑ Λακωνίας με το δήμο Σπαρτιατών είχαν αγοράσει οικόπεδο και συντάξει μελέτη;
· Το νεοκλασικό Τριτάκη, η αγορά του οποίου πραγματοποιήθηκε για τη στέγαση του Ψηφιακού Μουσείου διασώζοντας ταυτόχρονα ένα εκ των ελαχίστων νεοκλασικών κτιρίων της Σπάρτης; Το Ψηφιακό Μουσείο, που ήταν ενταγμένο στο πρόγραμμα Κοινωνία της Πληροφορίας με προϋπολογισμό 1.080.000 ευρώ, όχι μόνο δεν προχώρησε, αλλά η εγκληματική αδιαφορία από πλευράς αντιπεριφερειάρχη είχε αποτέλεσμα την κατάρρευση της οροφής του κτιρίου. Πλήρης ανικανότητα!
· Το 6ο δημοτικό σχολείο Σπάρτης, για το οποίο από κοινού η ΝΑ Λακωνίας με το δήμο Σπαρτιατών είχαν αγοράσει οικόπεδο και συντάξει μελέτη;
· Το νεοκλασικό Τριτάκη, η αγορά του οποίου πραγματοποιήθηκε για τη στέγαση του Ψηφιακού Μουσείου διασώζοντας ταυτόχρονα ένα εκ των ελαχίστων νεοκλασικών κτιρίων της Σπάρτης; Το Ψηφιακό Μουσείο, που ήταν ενταγμένο στο πρόγραμμα Κοινωνία της Πληροφορίας με προϋπολογισμό 1.080.000 ευρώ, όχι μόνο δεν προχώρησε, αλλά η εγκληματική αδιαφορία από πλευράς αντιπεριφερειάρχη είχε αποτέλεσμα την κατάρρευση της οροφής του κτιρίου. Πλήρης ανικανότητα!
Τι έγινε με άλλες μελέτες έργων, που βρίσκονταν σε διαφορετικά στάδια εξέλιξης; Ειδικότερα:
Σε φάση οριστικής μελέτης ήταν τα έργα:
· Παράκαμψη Βλαχιώτη, προϋπολογισμού 11.000.000,00 ευρώ
· Βελτίωση δρόμου Γκαγκανιά – Μολάοι, προϋπολογισμού 4.500.000,00 ευρώ
· Τεχνητός ύφαλος Μονεμβάσιας, και μάλιστα σε μία εποχή που δεν είχε εκδηλωθεί αντίστοιχο ενδιαφέρον από άλλη περιοχή της Πελοποννήσου
Σε φάση οριστικής μελέτης ήταν τα έργα:
· Παράκαμψη Βλαχιώτη, προϋπολογισμού 11.000.000,00 ευρώ
· Βελτίωση δρόμου Γκαγκανιά – Μολάοι, προϋπολογισμού 4.500.000,00 ευρώ
· Τεχνητός ύφαλος Μονεμβάσιας, και μάλιστα σε μία εποχή που δεν είχε εκδηλωθεί αντίστοιχο ενδιαφέρον από άλλη περιοχή της Πελοποννήσου
ενώ σε φάση προμελέτης ήταν τα έργα:
· Παράκαμψη Ασωπού – Παπαδιανίκων
· Παράκαμψη Κότρωνα
· Λιμάνι Παλαιοκάστρου Νεάπολης
· Νέα είσοδος Σπάρτης, που σκόπιμα την αναφέρω τελευταία, γιατί πληροφορήθηκα ότι βρίσκεται σε εξέλιξη.
· Παράκαμψη Ασωπού – Παπαδιανίκων
· Παράκαμψη Κότρωνα
· Λιμάνι Παλαιοκάστρου Νεάπολης
· Νέα είσοδος Σπάρτης, που σκόπιμα την αναφέρω τελευταία, γιατί πληροφορήθηκα ότι βρίσκεται σε εξέλιξη.
Αναμφισβήτητα είναι θεμιτό και λογικό μια νέα αυτοδιοικητική αρχή να χαράξει δική της στρατηγική πολιτική για την ανάπτυξη του τόπου αναπροσαρμόζοντας ίσως τις προτεραιότητές της προς διαφορετική κατεύθυνση. Ύστερα όμως από έξι και πλέον χρόνια, εξακολουθώ να διερωτώμαι ποια ήταν τα νέα εκείνα έργα που αποτέλεσαν προτεραιότητα για την υφιστάμενη περιφερειακή αρχή; Η απάντηση που τελικά δίνω είναι δυστυχώς ΚΑΝΕΝΑ!
Ειλικρινά λυπάμαι που έφτασα στο σημείο να καταγγέλλω τούτα, όμως δεν ανέχομαι άλλο ψέματα που αποσκοπούν στην απόκρυψη της ανικανότητας και της ανεπάρκειας κάποιων. Και επειδή ίσως η ενέργειά μου αυτή αποδοθεί σε πολιτική φιλοδοξία, υπενθυμίζω ότι η ενασχόλησή μου με τα αυτοδιοικητικά και την πολιτική εν γένει έχει ολοκληρωθεί, κάτι που επανειλημμένα έχω ξεκαθαρίσει.
Κλείνοντας, ευελπιστώ η επιστολή μου να προβληματίσει τους πολίτες και να βοηθήσει να αντιληφθούν ποιοι στάθηκαν εμπόδιο στην αναπτυξιακή πορεία της Λακωνίας. Και αυτοί έχουν όνομα, με πρώτο να προβάλλει αυτό της αντιπεριφερειάρχη Λακωνίας λόγω του κρίσιμου θεσμικού της ρόλου.
Κώστας Φούρκας
πρώην νομάρχης Λακωνίας
πρώην νομάρχης Λακωνίας
ΥΓ: Και επειδή με το τελευταίο αναπτυξιακό έργο της Λακωνίας, το δρόμο ταχείας κυκλοφορίας Λεύκτρο – Σπάρτης, εμφανίστηκαν πολλοί νονοί, επιφυλάσσομαι σε μεταγενέστερο χρόνο να δημοσιοποιήσω το ακριβές ιστορικό του έργου.http://laconialive.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου