Καθισμένος κάποιος σε κάποιο τραπεζάκι καφενείου στο Λιβάδι στα Κύθηρα παρατηρεί με κάποια μελαγχολία ότι η κίνηση που περνάει από μπροστά του μοιάζει σαν να βρίσκεται ακόμα στον μήνα Φεβρουάριο με καλό καιρό και λιακάδα που φέρνει ζεστασιά.
Στο βάθος του μυαλού του ακούει νοερά τις οιμωγές των επαγγελματιών που βλέπουν άδεια τα τραπέζια τους και άλλων που βλέπουν τελείως κενά και χωρίς προοπτικές κράτησης τα δωμάτια τους η τα ξενοδοχεία τους.
Κοιτάζει την ημερομηνία στο φύλλο της εφημερίδας που κρατάει και βεβαιώνεται ότι πρόκειται για τις τελευταίες ημέρες του Ιούνη σε ένα τουριστικό τόπο, χωρίς όμως τουρίστες, μήτε γηγενείς, μήτε ξένους.
Έτσι πια συνηδειτοποιεί ότι τελικά όλες οι προσπάθειες που έγιναν τον περασμένο χρόνο, και που είχε την δυνατότητα να διαβάσει στον τοπικό έντυπο και διαδικτυακό τύπο, απλά έπεσαν στο κενό και το αποτέλεσμα ήτανε, "μια από τα ίδια"....
Άρχισε λοιπόν να αναρωτιέται, άραγε πήγαν χαμένες οι τόσες παρουσίες, συμμετοχές και επαφές του Δήμου σε τόσες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις;;;;
Η απάντηση είναι μάλλον εύκολη και απλή αγαπητέ μοναχικέ παρατηρητή. Και δυστυχώς είναι συνάμα και σκληρή και αληθινή. Ναι όλες οι προσπάθειες αυτές πήγαν στον βρόντο για τον απλό λόγο ότι η παρουσία του Δήμου, και κάθε Δήμου, σε μία έκθεση σκοπό έχει να παρουσιάσει τον τόπο του και να τον κάνει γνωστό στο ευρύτερο κοινό της Ευρώπης και αλλαχού. Πέραν αυτού ο Δήμος το μόνο που έχει υποχρέωση είναι να παρουσιάσει τις δυνατότητες και τις ομορφιές του τόπου. Ο Δήμος δεν έχει δικά του κτίσματα και εγκαταστάσεις να φιλοξενήσει τους οιουσδήποτε επισκέπτες, ούτε εστιατόρια να τους ταϊσει, αλλά ούτε και πλοία η αεροπλάνα να τους μεταφέρει. Και όλοι οι επισκέπτες για να αποφασίσουν να πάνε σε ένα τόπο πρέπει να πάρουν κάποιο μέσο μεταφοράς και να έχουν συγχρόνως εξασφαλίσει χώρο διαμονής.Από αυτό το σημείο λοιπόν ξεκινάνε όλα.
Δυστυχώς εάν κάποιος μπεί στο διαδίκτυο, έχοντας στο νου τις εικόνες που είδε στην οιαδήποτε έκθεση και θέλοντας να επισκεφθεί και να περάσει τις διακοπές του στα Κύθηρα, θα φάει άδικα τον καιρό του προσπθώντας να βρεί πως θα κάνει κράτηση ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, είτε από Πειραιά, είτε από Πελοπόννησο, απλούστατα διότι δε υπάρχει πουθενά τέτοια δυνατότητα. Άρα η ακτοπλοϊκή οδός είναι ουσιαστικά στείρα για όσους το επιχειρήσουν. Να προσθέσουμε δε σε αυτό το σημείο ότι λόγω του φετεινού ατυχήματος με την βλάβη του πλοίου της γραμμής από Πειραιά ακόμη και η τηλεφωνική κράτηση απογοήτευσε τους τυχόν επίμονους επίσκέπτες.
Υπάρχει φυσικά πάντα η αεροπορική σύνδεση αλλά όπως είναι γνωστό ο αριθμός των μεταφερομένων είναι ακόμη μικρός και ο αεροπορικός ναύλος αρκετά απαγορευτικός για πολλούς επισκέπτες των οποίων ο οικονομικός υπολογισμός των διακοπών είναι περιορισμένος καθώς και η μεταφορική ικανότητα αποσκευών ορισμένη.
Θα σταθούμε λιγάκι στο θέμα που αναφέραμε πιο πάνω σχετικά με τις τουριστικές εκθέσεις και την σχεδόν μονήρη παρουσία του Δήμου χωρίς την σύγχρονή συμμετοχή αντιπροσώπων συλλόγων επαγγελματιών του νησιού. Διότι όπως είπαμε μπορεί ο Δήμος να παρουσιάζει τις δυνατότητες του τόπου, αλλά τα τουριστικά πρακτορεία και αρκετοί ιδιώτες, τις κρατήσεις τις κλείνουν με τους ίδιους τους παριστάμενους επαγγελματίες η συλλόγους συναφών επαγγελματιών.
Στις διάφορες εκθέσεις ανα τον κόσμο για κάθε είδος υπάρχουν πάντα οι ενδιαφερόμενες εταιρείες προϊόντων με πλήθος αντιπροσώπων τους που κλείνουν τις συμφωνίες.Δεν κάθονται δηλαδή αμέτοχοι στο σπιτάκι του ο καθένας περιμένοντας τον καλό Θεό να τους φέρει πελάτες.
Από την άλλη πλευρά σε ένα τόπο με 3000 μόνιμους κατοίκους, υπάρχουν δεκάδες σύλλογοι με τον πρόεδρο του ο καθένας φυσικά, οι οποίοι προσπαθούν ανεξάρτητα να προσελκύσουν πελατεία μέσω ατομικών ιστοσελίδων, πολλές φορές κακοφτιαγμένων η αντεγραμμένων, η απλά περιμένοντας τον καλό Θεό να ακούσει τις προσευχές τους.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για την εστίαση. Έτσι λοιπόν οι διασκορπισμένοι και αποδυναμωμένοι σύλλογοι Ξενοδόχων, Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων δωματίων, εστιατόρων και άλλων επαγγελματιών εστίασης, αλλά και όλοι οι μη ενταγμένοι και μοναχικοί του είδους, εκφράζουν την αγανάκτηση τους και εκλύουν όλη τους την δύναμη με μία η πιο πολλές αναρτήσεις στο f/b στα ελληνικά, όπου την διαβάζουν 10-20 φίλοι, που τους συμπαρίστανται με "πόνο", και εκεί εξαντλείται όλη η οργή και αγανάκτηση για όσους "δεν κάνουν τίποτε". Μάλλον όμως όλοι αυτοί ξεχνάνε αυτό που λέγεται "Βοήθα Παναγιά" και η Παναγιά τους λέει "Κουνήστε και εσείς τα χέρια σας".
Όταν λοιπόν όλοι οι "μοναχικοί καβαλλάρηδες" και "Lone cowboys" της τουριστικής δραστηριότητας στο νησί, λογικευθούν και σχηματίσουν ένα ενιαίοι σύλλογο που θα συμμετάσχει σε εκθέσεις, συνέδρια και επαφές και θα αποτελεί ένα σταθερό πυλώνα για όλους τους επαγγελματίες του νησιού, τότε μόνο θα υπάρξει η πραγματική στροφή ξεφεύγοντας από την αιώνια Κυθηραϊκή εσωστρέφεια και μπαίνοντας στην σημερινή ανταγωνιστική εποχή.
Πρόσφατα η σελίδα μας προσπάθησε να έλθει σε επαφή με υπεύθυνη υπάλληλο γνωστής ξενοδοχειακής μονάδας του νησιού και να ερευνήσει για ποιό λόγο υπάρχει αυτή η ανεξήγητη διάσπαση και απομόνωση κάθε μονάδας χωριστά. Δυστυχώς και παρά τις απανωτές επαφές και λόγω "φόρτου εργασίας της υπαλλήλου" δεν κατέστη δυνατή η άντληση πληροφοριών. Το "ο καθένας μόνος του" φαίνεται ότι είναι must στα Κύθηρα και ότι αυτή η κατάρα δεν ξεριζώνεται με τίποτα.
Να προσθέσουμε εδώ ότι ακούγεται συχνά η φράση "και τι κάνει η τουριστική επιτροπή του Δήμου;;"
Μα αγαπητοί η δουλειά της τουριστικής επιτροπής είναι τελείως διαφορετική από αυτή που όλοι νομίζουν. Π.χ. δουλειά της τουριστικής επιτροπής θα ήταν η δημιουργία ενός αρχείου (που ήδη υπάρχει από ιδιωτική δημοσιογραφική πρωτοβουλία, απλά δεν χρησιμοποιείται σωστά) όλων των επαγγελματιών, καθώς και οι διαθεσιμότητες που υπάρχουν για κάθε είδος. Και αυτά να αποτελούν (και να ενημερώνονται καθημερινά) μία πηγή γραφείων πληροφόρησης στις εισόδους του νησιού (λιμάνια και αεροδρόμιο) με υπεύθυνα μέλη της τουριστικής επιτροπής.Και ακόμη καλύτερα η υπηρεσία να ανήκει στην υπηρεσία ενημέρωσης του Δήμου Κυθήρων. Ενώ καλό θα ήταν συγχρόνως να υπάρχει και τμήμα παραπόνων των επισκεπτών έτσι ώστε τυχόν παραλείψεις να γίνονται γνωστές και να αποκαθίστανται το συντομώτερο δυνατό εφόσον αυτό είναι εφικτό. Δηλαδή εν ολίγοις η τουριστική επιτροπή να συγκεντρώνει την παρούσα κατάσταση και με βάση τα υπάρχοντα λάθη να εισηγείται την αποκατάσταση τους και ταυτόχρονα να ενημερώνει όλα της τα μέλη κατάλληλα ώστε να αποφεύγονται οι τυχόν επαναλήψεις λαθών.
Από πολλές πλευρές ακούγονται παράπονα για έλλειψη τόπων διασκέδασης στο νησί ιδιαίτερα για νέους. Ταυτόχρονα ακούγονται διαμαρτυρίες ότι μέσα στους οικισμούς υπάρχουν καταστήματα που ενοχλούν τους περιοίκους οι οποίοι δίκαια παραπονούνται για ηχορύπανση η πραγματική ενόχληση και έλλειψη ύπνου τους καλοκαιρινούς μήνες.
Στους πολιτισμένους τόπους υπάρχει ο όρος χωροθέτηση. Η χωροθέτηση γίνεται από τον εκάστοτε Δήμο σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο ώστε όλες οι πλευρές να ικανοποιούνται. Για την χωροθέτηση έχουμε γράψει επανειλλημένα, πλην όμως φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
Στα Κύθηρα υπάρχουν αρκετοί χώροι, ειδικά παραλίες μακρινές και πολυ αγαπητές σε όλους, όπου θα μπορούσαν να δοθούν άδειες για δημιουργία χώρων διασκέδασης, όπου θα προσέλκυαν πολύ κόσμο και ταυτόχρονα θα ελευθέρωναν άλλους οικισμούς από το μαρτύριο της στέρησης ύπνου τους θερινούς μήνες. Με το τρόπο αυτό και νέες επιχειρήσεις θα δημιουργούνταν και αρκετές νέες θέσεις εργασίας αλλά και ένας πόλος έλξης για μεγάλη μερίδα επισκεπτών θα υπήρχε.
Ελπίζουμε ότι κάποτε θα εισακουσθούμε και δεν είναι πια το νησί χώρος απαγορευμένος για όσους επιθυμούν αυτό το είδος διακοπών. Έτσι ούτε οι παραδοσιακοί επισκέπτες θα απωλέσουν τον ήρεμο τρόπο διακοπών αλλά έτσι και νέοι επισκέπτες θα προτιμήσουν τα Κύθηρα σαν τόπο διακοπών.
Ακούμε διαρκώς ότι όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες αρνούνται την παροχή υπηρεσιών ναυτιλιακών γραμμών και ο λόγος είναι απλός, "Το μαγαζί δεν έχει πελατεία", δηλαδή δεν έχει επιβάτες. Μοιάζει δηλαδή σαν το παλιό εστιατόριο που έχει τα ίδια κουτσά τραπέζια, τα ίδια λιγδωμένα τραπεζομάντηλα, τις ίδιες άβολες καρέκλες και το παλιό μουστακαλή μάγειρα που επιμένει στις ίδιες άνοστες συνταγές του.
Εάν όμως το μαγαζί εκσυχρονιστεί, εάν τοποθετήσει άνετα τραπέζια και αναπαυτικές καρέκλες με καθαρά καινούργια τραπεζομάντηλα και αντικαταστήσει τον γέρο μάγειρα με ένα σύγχρονο που έχει πλούσιο και δελεαστικό μενού, τότε το μαγαζί θα αποκτήσει πάλι πελατεία και θα γίνει πρότυπη και υγιής επιχείρηση.
Για αυτό λοιπόν, εάν υπάρξει σωστή χωροθέτηση, εάν αλλάξει ρόλος και οι δραστηριότητες της επιτροπής τουριστικής ανάπτυξης, εάν υπάρξει ένωση ΟΛΩΝ των Κυθηραϊκών επιχειρήσεων φιλοξενίας και εστίασης, εάν επεκταθεί ο αεροδιάδρομος του αεροδρομίου και δέχεται μεγαλύτερα αεροσκάφη και Τσάρτερς, εάν οι υπάρχουσες ναυτιλιακές εταιρείες από Πειραιά και Νεάπολη εκσυγχρονισθούν και επεκταθούν στην ηλεκτρονική κράτηση αλλά και στην απόλυτη τήρηση των δρομολογίων τους, εάν ο ενοποιημένος πια σύλλογος επαγγελματιών συμμετέχει ενεργά στις απανταχού εκθέσεις και εάν πάψουν να ακούγονται αγανακτισμένες φωνές στο φατσοβιβλίο και στο τουϊτερ καθώς και κατά μόνας στα καφενεία και καφετέριες, τότε μόνο αγαπητέ μοναχικέ παρατηρητή στο καφενείο στο Λιβάδι θα πάψεις να μετράς τις μύγες που περνάνε και σε ενοχλούν το τέλος του Ιούνη και θα πάψεις βαριέσαι από το τέλος του Μάρτη μέχρι το τέλος του Οκτώβρη.
Ακόμη φίλε μου δεν θα κλαίς που ξόδεψες τόσα λεφτά να κάνεις 2 δωματιάκια και να τα νοικιάζεις για καμιά 15αριά μέρες στους ελάχιστους επισκέπτες και σε εξευτελιστικές τιμές.
Γιατί όταν φτιάξεις σωστά το μαγαζί σου τότε όχι μία αλλά πολλές ναυτιλιακές θα συνωστίζονται για την ακτοπλοϊκή σου γραμμή. Στο αεροδρόμιο και στα λιμάνια σου ο κόσμος θα συνωστίζεται και τα τοπικά συγκοινωνιακά μέσα θα δουλεύουν συνέχεια. Και θα υπάρξουν και μόνιμες σιγά-σιγά συνεχείς λεωφορειάκες διαδρομές (και όχι μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα), και από πολύ περισσότερα μέρη.
Μην ξεχνάς όμως όλα αυτά χρειάζονται προγραμματισμό, σχεδιασμό και προπάντων γνώσεις ειδικές. Με ψίχουλα δεν γίνεται τίποτε ούτε "κι η Μυλωνού τον άντρα της με τους πραματευτάδες".
--------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
--------------------------------
Στο βάθος του μυαλού του ακούει νοερά τις οιμωγές των επαγγελματιών που βλέπουν άδεια τα τραπέζια τους και άλλων που βλέπουν τελείως κενά και χωρίς προοπτικές κράτησης τα δωμάτια τους η τα ξενοδοχεία τους.
Κοιτάζει την ημερομηνία στο φύλλο της εφημερίδας που κρατάει και βεβαιώνεται ότι πρόκειται για τις τελευταίες ημέρες του Ιούνη σε ένα τουριστικό τόπο, χωρίς όμως τουρίστες, μήτε γηγενείς, μήτε ξένους.
Έτσι πια συνηδειτοποιεί ότι τελικά όλες οι προσπάθειες που έγιναν τον περασμένο χρόνο, και που είχε την δυνατότητα να διαβάσει στον τοπικό έντυπο και διαδικτυακό τύπο, απλά έπεσαν στο κενό και το αποτέλεσμα ήτανε, "μια από τα ίδια"....
Άρχισε λοιπόν να αναρωτιέται, άραγε πήγαν χαμένες οι τόσες παρουσίες, συμμετοχές και επαφές του Δήμου σε τόσες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις;;;;
Η απάντηση είναι μάλλον εύκολη και απλή αγαπητέ μοναχικέ παρατηρητή. Και δυστυχώς είναι συνάμα και σκληρή και αληθινή. Ναι όλες οι προσπάθειες αυτές πήγαν στον βρόντο για τον απλό λόγο ότι η παρουσία του Δήμου, και κάθε Δήμου, σε μία έκθεση σκοπό έχει να παρουσιάσει τον τόπο του και να τον κάνει γνωστό στο ευρύτερο κοινό της Ευρώπης και αλλαχού. Πέραν αυτού ο Δήμος το μόνο που έχει υποχρέωση είναι να παρουσιάσει τις δυνατότητες και τις ομορφιές του τόπου. Ο Δήμος δεν έχει δικά του κτίσματα και εγκαταστάσεις να φιλοξενήσει τους οιουσδήποτε επισκέπτες, ούτε εστιατόρια να τους ταϊσει, αλλά ούτε και πλοία η αεροπλάνα να τους μεταφέρει. Και όλοι οι επισκέπτες για να αποφασίσουν να πάνε σε ένα τόπο πρέπει να πάρουν κάποιο μέσο μεταφοράς και να έχουν συγχρόνως εξασφαλίσει χώρο διαμονής.Από αυτό το σημείο λοιπόν ξεκινάνε όλα.
Δυστυχώς εάν κάποιος μπεί στο διαδίκτυο, έχοντας στο νου τις εικόνες που είδε στην οιαδήποτε έκθεση και θέλοντας να επισκεφθεί και να περάσει τις διακοπές του στα Κύθηρα, θα φάει άδικα τον καιρό του προσπθώντας να βρεί πως θα κάνει κράτηση ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, είτε από Πειραιά, είτε από Πελοπόννησο, απλούστατα διότι δε υπάρχει πουθενά τέτοια δυνατότητα. Άρα η ακτοπλοϊκή οδός είναι ουσιαστικά στείρα για όσους το επιχειρήσουν. Να προσθέσουμε δε σε αυτό το σημείο ότι λόγω του φετεινού ατυχήματος με την βλάβη του πλοίου της γραμμής από Πειραιά ακόμη και η τηλεφωνική κράτηση απογοήτευσε τους τυχόν επίμονους επίσκέπτες.
Υπάρχει φυσικά πάντα η αεροπορική σύνδεση αλλά όπως είναι γνωστό ο αριθμός των μεταφερομένων είναι ακόμη μικρός και ο αεροπορικός ναύλος αρκετά απαγορευτικός για πολλούς επισκέπτες των οποίων ο οικονομικός υπολογισμός των διακοπών είναι περιορισμένος καθώς και η μεταφορική ικανότητα αποσκευών ορισμένη.
Θα σταθούμε λιγάκι στο θέμα που αναφέραμε πιο πάνω σχετικά με τις τουριστικές εκθέσεις και την σχεδόν μονήρη παρουσία του Δήμου χωρίς την σύγχρονή συμμετοχή αντιπροσώπων συλλόγων επαγγελματιών του νησιού. Διότι όπως είπαμε μπορεί ο Δήμος να παρουσιάζει τις δυνατότητες του τόπου, αλλά τα τουριστικά πρακτορεία και αρκετοί ιδιώτες, τις κρατήσεις τις κλείνουν με τους ίδιους τους παριστάμενους επαγγελματίες η συλλόγους συναφών επαγγελματιών.
Στις διάφορες εκθέσεις ανα τον κόσμο για κάθε είδος υπάρχουν πάντα οι ενδιαφερόμενες εταιρείες προϊόντων με πλήθος αντιπροσώπων τους που κλείνουν τις συμφωνίες.Δεν κάθονται δηλαδή αμέτοχοι στο σπιτάκι του ο καθένας περιμένοντας τον καλό Θεό να τους φέρει πελάτες.
Από την άλλη πλευρά σε ένα τόπο με 3000 μόνιμους κατοίκους, υπάρχουν δεκάδες σύλλογοι με τον πρόεδρο του ο καθένας φυσικά, οι οποίοι προσπαθούν ανεξάρτητα να προσελκύσουν πελατεία μέσω ατομικών ιστοσελίδων, πολλές φορές κακοφτιαγμένων η αντεγραμμένων, η απλά περιμένοντας τον καλό Θεό να ακούσει τις προσευχές τους.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για την εστίαση. Έτσι λοιπόν οι διασκορπισμένοι και αποδυναμωμένοι σύλλογοι Ξενοδόχων, Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων δωματίων, εστιατόρων και άλλων επαγγελματιών εστίασης, αλλά και όλοι οι μη ενταγμένοι και μοναχικοί του είδους, εκφράζουν την αγανάκτηση τους και εκλύουν όλη τους την δύναμη με μία η πιο πολλές αναρτήσεις στο f/b στα ελληνικά, όπου την διαβάζουν 10-20 φίλοι, που τους συμπαρίστανται με "πόνο", και εκεί εξαντλείται όλη η οργή και αγανάκτηση για όσους "δεν κάνουν τίποτε". Μάλλον όμως όλοι αυτοί ξεχνάνε αυτό που λέγεται "Βοήθα Παναγιά" και η Παναγιά τους λέει "Κουνήστε και εσείς τα χέρια σας".
Όταν λοιπόν όλοι οι "μοναχικοί καβαλλάρηδες" και "Lone cowboys" της τουριστικής δραστηριότητας στο νησί, λογικευθούν και σχηματίσουν ένα ενιαίοι σύλλογο που θα συμμετάσχει σε εκθέσεις, συνέδρια και επαφές και θα αποτελεί ένα σταθερό πυλώνα για όλους τους επαγγελματίες του νησιού, τότε μόνο θα υπάρξει η πραγματική στροφή ξεφεύγοντας από την αιώνια Κυθηραϊκή εσωστρέφεια και μπαίνοντας στην σημερινή ανταγωνιστική εποχή.
Πρόσφατα η σελίδα μας προσπάθησε να έλθει σε επαφή με υπεύθυνη υπάλληλο γνωστής ξενοδοχειακής μονάδας του νησιού και να ερευνήσει για ποιό λόγο υπάρχει αυτή η ανεξήγητη διάσπαση και απομόνωση κάθε μονάδας χωριστά. Δυστυχώς και παρά τις απανωτές επαφές και λόγω "φόρτου εργασίας της υπαλλήλου" δεν κατέστη δυνατή η άντληση πληροφοριών. Το "ο καθένας μόνος του" φαίνεται ότι είναι must στα Κύθηρα και ότι αυτή η κατάρα δεν ξεριζώνεται με τίποτα.
Να προσθέσουμε εδώ ότι ακούγεται συχνά η φράση "και τι κάνει η τουριστική επιτροπή του Δήμου;;"
Μα αγαπητοί η δουλειά της τουριστικής επιτροπής είναι τελείως διαφορετική από αυτή που όλοι νομίζουν. Π.χ. δουλειά της τουριστικής επιτροπής θα ήταν η δημιουργία ενός αρχείου (που ήδη υπάρχει από ιδιωτική δημοσιογραφική πρωτοβουλία, απλά δεν χρησιμοποιείται σωστά) όλων των επαγγελματιών, καθώς και οι διαθεσιμότητες που υπάρχουν για κάθε είδος. Και αυτά να αποτελούν (και να ενημερώνονται καθημερινά) μία πηγή γραφείων πληροφόρησης στις εισόδους του νησιού (λιμάνια και αεροδρόμιο) με υπεύθυνα μέλη της τουριστικής επιτροπής.Και ακόμη καλύτερα η υπηρεσία να ανήκει στην υπηρεσία ενημέρωσης του Δήμου Κυθήρων. Ενώ καλό θα ήταν συγχρόνως να υπάρχει και τμήμα παραπόνων των επισκεπτών έτσι ώστε τυχόν παραλείψεις να γίνονται γνωστές και να αποκαθίστανται το συντομώτερο δυνατό εφόσον αυτό είναι εφικτό. Δηλαδή εν ολίγοις η τουριστική επιτροπή να συγκεντρώνει την παρούσα κατάσταση και με βάση τα υπάρχοντα λάθη να εισηγείται την αποκατάσταση τους και ταυτόχρονα να ενημερώνει όλα της τα μέλη κατάλληλα ώστε να αποφεύγονται οι τυχόν επαναλήψεις λαθών.
Από πολλές πλευρές ακούγονται παράπονα για έλλειψη τόπων διασκέδασης στο νησί ιδιαίτερα για νέους. Ταυτόχρονα ακούγονται διαμαρτυρίες ότι μέσα στους οικισμούς υπάρχουν καταστήματα που ενοχλούν τους περιοίκους οι οποίοι δίκαια παραπονούνται για ηχορύπανση η πραγματική ενόχληση και έλλειψη ύπνου τους καλοκαιρινούς μήνες.
Στους πολιτισμένους τόπους υπάρχει ο όρος χωροθέτηση. Η χωροθέτηση γίνεται από τον εκάστοτε Δήμο σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο ώστε όλες οι πλευρές να ικανοποιούνται. Για την χωροθέτηση έχουμε γράψει επανειλλημένα, πλην όμως φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
Στα Κύθηρα υπάρχουν αρκετοί χώροι, ειδικά παραλίες μακρινές και πολυ αγαπητές σε όλους, όπου θα μπορούσαν να δοθούν άδειες για δημιουργία χώρων διασκέδασης, όπου θα προσέλκυαν πολύ κόσμο και ταυτόχρονα θα ελευθέρωναν άλλους οικισμούς από το μαρτύριο της στέρησης ύπνου τους θερινούς μήνες. Με το τρόπο αυτό και νέες επιχειρήσεις θα δημιουργούνταν και αρκετές νέες θέσεις εργασίας αλλά και ένας πόλος έλξης για μεγάλη μερίδα επισκεπτών θα υπήρχε.
Ελπίζουμε ότι κάποτε θα εισακουσθούμε και δεν είναι πια το νησί χώρος απαγορευμένος για όσους επιθυμούν αυτό το είδος διακοπών. Έτσι ούτε οι παραδοσιακοί επισκέπτες θα απωλέσουν τον ήρεμο τρόπο διακοπών αλλά έτσι και νέοι επισκέπτες θα προτιμήσουν τα Κύθηρα σαν τόπο διακοπών.
Ακούμε διαρκώς ότι όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες αρνούνται την παροχή υπηρεσιών ναυτιλιακών γραμμών και ο λόγος είναι απλός, "Το μαγαζί δεν έχει πελατεία", δηλαδή δεν έχει επιβάτες. Μοιάζει δηλαδή σαν το παλιό εστιατόριο που έχει τα ίδια κουτσά τραπέζια, τα ίδια λιγδωμένα τραπεζομάντηλα, τις ίδιες άβολες καρέκλες και το παλιό μουστακαλή μάγειρα που επιμένει στις ίδιες άνοστες συνταγές του.
Εάν όμως το μαγαζί εκσυχρονιστεί, εάν τοποθετήσει άνετα τραπέζια και αναπαυτικές καρέκλες με καθαρά καινούργια τραπεζομάντηλα και αντικαταστήσει τον γέρο μάγειρα με ένα σύγχρονο που έχει πλούσιο και δελεαστικό μενού, τότε το μαγαζί θα αποκτήσει πάλι πελατεία και θα γίνει πρότυπη και υγιής επιχείρηση.
Για αυτό λοιπόν, εάν υπάρξει σωστή χωροθέτηση, εάν αλλάξει ρόλος και οι δραστηριότητες της επιτροπής τουριστικής ανάπτυξης, εάν υπάρξει ένωση ΟΛΩΝ των Κυθηραϊκών επιχειρήσεων φιλοξενίας και εστίασης, εάν επεκταθεί ο αεροδιάδρομος του αεροδρομίου και δέχεται μεγαλύτερα αεροσκάφη και Τσάρτερς, εάν οι υπάρχουσες ναυτιλιακές εταιρείες από Πειραιά και Νεάπολη εκσυγχρονισθούν και επεκταθούν στην ηλεκτρονική κράτηση αλλά και στην απόλυτη τήρηση των δρομολογίων τους, εάν ο ενοποιημένος πια σύλλογος επαγγελματιών συμμετέχει ενεργά στις απανταχού εκθέσεις και εάν πάψουν να ακούγονται αγανακτισμένες φωνές στο φατσοβιβλίο και στο τουϊτερ καθώς και κατά μόνας στα καφενεία και καφετέριες, τότε μόνο αγαπητέ μοναχικέ παρατηρητή στο καφενείο στο Λιβάδι θα πάψεις να μετράς τις μύγες που περνάνε και σε ενοχλούν το τέλος του Ιούνη και θα πάψεις βαριέσαι από το τέλος του Μάρτη μέχρι το τέλος του Οκτώβρη.
Ακόμη φίλε μου δεν θα κλαίς που ξόδεψες τόσα λεφτά να κάνεις 2 δωματιάκια και να τα νοικιάζεις για καμιά 15αριά μέρες στους ελάχιστους επισκέπτες και σε εξευτελιστικές τιμές.
Γιατί όταν φτιάξεις σωστά το μαγαζί σου τότε όχι μία αλλά πολλές ναυτιλιακές θα συνωστίζονται για την ακτοπλοϊκή σου γραμμή. Στο αεροδρόμιο και στα λιμάνια σου ο κόσμος θα συνωστίζεται και τα τοπικά συγκοινωνιακά μέσα θα δουλεύουν συνέχεια. Και θα υπάρξουν και μόνιμες σιγά-σιγά συνεχείς λεωφορειάκες διαδρομές (και όχι μόνο για περιορισμένο χρονικό διάστημα), και από πολύ περισσότερα μέρη.
Μην ξεχνάς όμως όλα αυτά χρειάζονται προγραμματισμό, σχεδιασμό και προπάντων γνώσεις ειδικές. Με ψίχουλα δεν γίνεται τίποτε ούτε "κι η Μυλωνού τον άντρα της με τους πραματευτάδες".
--------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
--------------------------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου