Δεν ήμουν από τους θιασώτες του νόμου του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ (4555/18) κυρίως με τον τρόπο που επιχειρήθηκε να κατοχυρωθεί και να υλοποιηθεί η απλή αναλογική στις δημοτικές εκλογές του Μαϊου του 2019.
Φυσικά η απλή αναλογική με ενσωματωμένες τις προτάσεις των αυτοδιοικητικών φορέων θα μπορούσε να αποτελέσει το εφαλτήριο μια δυναμικής ανάπτυξης της Τ.Α και θετικής ανταπόκρισης προς τους πολίτες ως η εγγύτερη δομή εξουσίας.
Όπως και να έχει οι πολίτες κλήθηκαν να ψηφίσουν πολιτικές, προγράμματα και πρόσωπα στην βάση του νόμου της απλής αναλογικής και έτσι διαμορφώθηκαν πλειοψηφίες και μειοψηφίες των νέων δημοτικών συμβουλίων (οι Δημοτικές Παρατάξεις έχουν κορυφαία σημασία για τη διαφανή, έντιμη και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος διακυβέρνησης).
Η αλλαγή του πολιτικού σκηνικού με την νέα κυβέρνηση της Ν.Δ δεν επέφερε αλλαγές αλλά ανατροπές στους αυτοδιοικητικούς θεσμούς στο όνομα της κυβερνησιμότητας.
1. Η απονεύρωση του δημοτικού συμβουλίου από τις υφιστάμενες αρμοδιότητες και η μετατόπιση τους σε όργανα κυρίως στην Οικονομική Επιτροπή στο όνομα της αποτελεσματικότητας και της αντιγραφειοκρατικής πολιτικής ,τουλάχιστον στερείται στοιχειώδους λογικής όπως π.χ
- Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού
- Αποφασίζει το ετήσιο πρόγραμμα προσλήψεων προσωπικού κάθε κατηγορίας.
- Ασκεί καθήκοντα αναθέτουσας αρχής για τις συμβάσεις έργου, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού πλην των περιπτώσεων που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Δημάρχου για την απευθείας ανάθεση.
- τη διαγραφή χρεών και την απαλλαγή από προσαυξήσεις κατά το άρθρο 174 του Κώδικα Δήμων.
- την έγκριση των προϋπολογισμών των ισολογισμών, των ετησίων προγραμμάτων δράσης και των εκθέσεων πεπραγμένων των νομικών προσώπων και επιχειρήσεων του δήμου…(όπως και την χρηματοδότηση τους).
Πιστεύει κανείς ότι αυτές οι νέες αρμοδιότητες και άλλες πολλές που μεταβιβάζονται στην Ο.Ε από το Δημοτικό Συμβούλιο είναι γραφειοκρατικές λειτουργίες που δεν πρέπει να απασχολούν το κυρίαρχο δημοκρατικά εκλεγμένο όργανο διακυβέρνησης ;;;
2. Η σύνθεση των οργάνων των ΝΠΔΔ των επιχειρήσεων του Δήμου κατοχυρώνει με απόλυτο τρόπο την Παράταξη του Δημάρχου στο όνομα της κυβερνησιμότητα.
(Έτσι στην πράξη το Συμβούλιο από κυρίαρχο όργανο καταλήγει να είναι απλώς «διεκπεραιωτής» των αποφάσεων που «έχει εκ των προτέρων λάβει» ο Δήμαρχος.
3. Στις συμπράξεις των παρατάξεων στην ουσία πρόκειται για ενσωμάτωση, ’’υποταγή’’ στην Παράταξη του Δημάρχου, χωρίς προγραμματική σύγκλιση αρχών και θέσεων και μάλιστα αυτή η πράξη έχει αμετάκλητο χαρακτήρα μέχρι το τέλος της θητείας.
4. Στο προϋπολογισμό και στο τεχνικό πρόγραμμα η αντιπολίτευση δεν έχει την δυνατότητα μερικής τροποποίησης, αλλά συνολικής πρότασης άρτιας κοστολογημένης. Ποιός ή ποιοι υπάλληλοι του δήμου θα ασχοληθούν με τις Παρατάξεις της μειοψηφίας για να καταρτίσουν διαφοροποιημένα προγράμματα, όταν ‘’εξαρτώνται’’ από τον δήμαρχο;
5. Τα Τοπικά συμβούλια και οι Πρόεδροι έχουν πλέον διεκπεραιωτικό χαρακτήρα.
Θα μπορούσε η κυβέρνηση και ο ΥΠΕΣ να διαμορφώσουν ένα διαφοροποιημένο σχέδιο διακυβέρνησης και να τον προσαρμόσει στα νέα δεδομένα που προέκυψαν μετά την λαϊκή ετυμηγορία των τοπικών κοινωνιών.
Ο πολιτικός συσχετισμός των πολιτικών και αυτοδιοικητικών δυνάμεων ευνοεί την παρούσα κυβέρνηση της Ν.Δ και έτσι ο Δήμαρχος καθίσταται ,ως το μοναδικό νομιμοποιημένο όργανο και φορέας της πολιτικής εντολής ερήμην της λαϊκής εντολής των αυτοδιοικητικών εκλογών.
Ανάμεσα όμως στην πόλωση και στην ιδεοληψία υπάρχει πάντα η διαβούλευση , ο δημοκρατικός προγραμματισμός και η κοινωνική λογοδοσία που επιβάλλεται από τις τοπικές κοινωνίες ,όταν και όποτε οι συνθήκες το απαιτούν.
Υ.Γ : Σε άλλο σημείωμα θα αναπτύξω και άλλες πτυχές της αποκαλούμενης ΄΄΄κυβερνησιμότητας’’.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου