Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2020

Από πότε τα επιχειρήματα συνιστούν παραλήρημα;



Εκεί στα έδρανα της Αντιπολίτευσης του Δήμου μας επικρατεί μια πολύ περίεργη άποψη. Θεωρούν ότι μπορούν να κατηγορούν το Δήμαρχο και την διοίκησή του άκριτα, χωρίς αντίλογο, χωρίς να λαμβάνουν απάντηση. Ότι μπορούν να καταψηφίζουν τον Προϋπολογισμό χαρακτηρίζοντάς τον ως δήθεν αντιαναπτυξιακό χωρίς να τους γίνεται κριτική. Ότι μπορούν να αναφέρουν για εργολαβικά συμφέροντα και δήθεν προεκλογικές επιταγές χωρίς ανταπάντηση, αγνοώντας ότι τα έργα είναι αιτήματα των τοπικών κοινοτήτων. Και όταν λαμβάνουν απάντηση με επιχειρήματα, απόψεις, θέσεις, συγκεκριμένα πράγματα δηλαδή και όχι θεωρίες και λόγια του αέρα, τότε κατηγορούν το Δήμαρχο για παραλήρημα λες και ο Δήμαρχος και οι συνεργάτες του δεν είναι υποχρεωμένοι να υπερασπιστούν το έργο τους και τον κόπο και τον αγώνα που δίνουν καθημερινά εδώ και 6 χρόνια απέναντι σε ένα υδροκέφαλο Κράτος, ακόμα και για τα πλέον αυτονόητα. 
Νομίζουν ότι κριτική υφίσταται μόνο ο Δήμαρχος και όχι η Αντιπολίτευση. Δεν είναι έτσι όμως και καλά θα κάνουν να το συνηθίσουν. Η Αντιπολίτευση ούτε άμοιρη ευθύνης είναι, ούτε στο απυρόβλητο βρίσκεται, ούτε έχει περισσότερα δικαιώματα στο δημόσιο λόγο από την συμπολίτευση. Ισότητα παντού και για όλους. Και όπως ρωτάνε στα Δημοτικά Συμβούλια για διάφορα θέματα το Δήμαρχο και τους Αντιδημάρχους, έτσι θα τους ρωτάμε και εμείς. Και όπως κάνουν κριτική στο Δήμαρχο και την διοίκησή του (έστω και χωρίς συγκεκριμένες αντιπροτάσεις), έτσι θα κάνουμε και εμείς κριτική στην Αντιπολίτευση για τις πράξεις και την εν γένει στάση της. Αυτό σημαίνει Δημοκρατία. Δημοκρατία κανονική και όχι επιλεκτική. Δημοκρατία πλήρης και όχι ατελής. Δημοκρατία erga omnes και όχι α λα καρτ.

Στις κατηγορίες, λοιπόν, ότι ο Προϋπολογισμός του Δήμου μας «στερείται οράματος» απαντούμε καταρχήν με ένα απόσπασμα από ένα άρθρο του Σταύρου Κωνσταντινίδη στην εφημερίδα Φιλελεύθερος (24/12/2018):
«Ο δήμαρχος δεν είναι τοπικός πρωθυπουργός. Το κλειδί επιτυχίας είναι η βαθιά κατανόηση των παραμελημένων εννοιών του δημόσιου χώρου, της κυκλοφορίας, των υποδομών, της ασφάλειας και όχι η πρόταξη ψευδών διλημμάτων της κεντρικής πολιτικής σκηνής. Η υπέρμετρη πολιτικοποίηση με όρους κεντρικής πολιτικής σκηνής ζημιώνει τις τοπικές κοινωνίες. Δεν μπορεί να πετάει την μπάλα στην κερκίδα με δήθεν αγωνιστική διεκδικησιμότητα σε ανέφικτους στόχους. Αντίθετα, οφείλει να είναι αφοσιωμένος στη μικροκλίμακα της καθημερινότητας. Η τόλμη να αξιοποιήσει έστω το προβληματικό σημερινό πλαίσιο είναι ιδιαίτερα σημαντική για να προχωρήσουν έργα με τη συνέργεια και του ιδιωτικού τομέα. Τα βασανιστικά προβλήματα της καθαριότητας και της στάθμευσης αντιμετωπίζονται μόνο με τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως δείχνουν πετυχημένες πρακτικές σε διάφορες πόλεις στην Ελλάδα. Δεν υπεκφεύγει με ένα δήθεν μεγάλο οραματικό έργο, αλλά δίνει πρωτίστως έμφαση στον πολιτισμό της καθημερινότητας, τα πεζοδρόμια, τα σκουπίδια, την ανακύκλωση, τη συλλογική αρμονική συνύπαρξη στον δημόσιο χώρο. Αυτές είναι οι πρώτιστες και αναπόδραστες έγνοιες του. Τα μεγάλα έργα είναι απαραίτητα αλλά συνήθως δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του. Εκεί μπορεί να συμβάλει πάντα με τη μελετητική ετοιμότητα και την επιστημονική τεκμηρίωση της σκοπιμότητας, την εξεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων και την ευρωπαϊκοκεντρική φιλοσοφία».

Πιστεύουμε ότι το παραπάνω απόσπασμα δίνει από μόνο του τις απαντήσεις απέναντι στα τελευταία δελτία τύπου και των 2 παρατάξεων της Αντιπολίτευσης. Όμως, εμείς, επειδή έχουμε δεσμευτεί να απαντάμε σε κάθε κριτική και μάλιστα με επιχειρήματα (είναι συλλογική απόφαση της παράταξής μας) προκειμένου να μην αφήνουμε τον δημότη στο έλεος της παραπλάνησης, θα απαντήσουμε ένα προς ένα στα σημεία που κατά την άποψη της Αντιπολίτευσης χωλαίνει ο Προϋπολογισμός.
  1. Σχολικά Κτίρια: γνωστή υπόθεση που έχει όντως χρονίσει. Όμως, ερωτούμε: ΤΙ ακριβώς μπορεί να προβλεφθεί στον Προϋπολογισμό του Δήμου για τα καινούργια σχολεία; Να εφεύρουμε διά μαγείας 2 ή 3 εκατομμύρια και απλά να τα γράψουμε σε έναν κωδικό έτσι για να υπάρχουν; Δεν γνωρίζουν οι συνάδελφοι ότι η ανέγερση νέων σχολικών μονάδων είναι αρμοδιότητα της ΚΤΥΠ Α.Ε. (πρώην ΟΣΚ); Δεν γνωρίζουν ότι οι διαδικασίες που παραλάβαμε για τα 2 νέα διδακτήρια έχουν σοβαρά νομικά και τεχνικά θέματα που απαιτούν πολύ χρόνο για να επιλυθούν αφού δυστυχώς οι χρυσές ευκαιρίες (ειδικά για το Νότιο Τμήμα) χάθηκαν προ ετών; Θα ενημερώσουμε αναλυτικά στο επόμενο χρονικό διάστημα. Επί του παρόντος δεσμεύουμε χρήματα για ετήσιες συντηρήσεις σχολείων, ύψους 74.000€ το χρόνο σε αντίθεση με τις απευθείας αναθέσεις προ του 2015 όπου όλοι οι μέχρι τότε προϋπολογισμοί περιλάμβαναν 5-10 χιλιάδες ανά σχολική μονάδα. Εμείς κάθε χρόνο δημοπρατούμε ένα μεγάλο ποσό και για φέτος η σύμβαση ήδη υπογράφτηκε και θα γίνουν εκτεταμένες εργασίες στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Αναμένουμε έκτακτη επιχορήγηση 240.000€ για τα σχολεία από το ΠΔΕ. Ολοκληρώσαμε στην πρώτη θητεία μας τις πυρασφάλειες των σχολείων που δεν υπήρχαν (!), διαμορφώσαμε αύλειους χώρους (Χώρα) και χώρους αθλοπαιδιών (Λιβάδι, Αγ. Πελαγία), λύσαμε σοβαρά τεχνικά θέματα που χρόνιζαν (νέος βόθρος στον Ποταμό κ.λπ.).
  2. Πρωτογενής τομέας: Από το 2014 μέχρι σήμερα ενοποιήσαμε τις δαπάνες για τους αγροτικούς δρόμους (αυτές που δίνονταν με απευθείας ανάθεση ως κατατμημένες πιστώσεις σε κάθε Κοινότητα) και με την ετήσια δημοπρασία συντηρούμε και αναβαθμίζουμε το αγροτικό δίκτυο για να μπορούν οι αγρότες να έχουν σωστή πρόσβαση στις εκμεταλλεύσεις τους. Το ίδιο και με την ετήσια προμήθεια σκυροδέματος όπου βελτιώνονται αγροτικοί δρόμοι προς όφελος του πρωτογενούς τομέα. Ολοκληρώσαμε την μελέτη σκοπιμότητας για το Σφαγείο και σε συνεργασία με την Περιφέρεια αναζητούμε χρηματοδότηση για τις μελέτες το κόστος των οποίων είναι μεγάλο καθώς είναι βιομηχανική εγκατάσταση (ειδικές μελέτες, χωροθετήσεις, τοπικό ρυμοτομικό, ΜΠΕ κ.λπ.). Στον Π/Υ του 2020 που καταψηφίστηκε, προβλέπουμε δαπάνη 133.500€ μέσω του ΕΣΠΑ για τον δρόμο προς το πτηνοτροφείο «Φατσέα», δαπάνη 50.000€ για τη συντήρηση του Κτηνιατρείου της Χώρας με τη δέσμευση της Περιφέρειας ότι θα το στελεχώνει περιοδικά (και κάποια στιγμή μόνιμα) με Κτηνίατρο και Γεωπόνο. Όλα αυτά είναι λίγα; Όλα αυτά καταψηφίστηκαν. Επιπλέον ήταν ο δικός μας Δήμος και ο δικός μας Δήμαρχος προσωπικά που έδωσαν αγώνα για το πρόγραμμα CLLD/LEADER μέσω του οποίου θα χρηματοδοτηθούν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και πολλοί ιδιώτες για την βελτίωση και αναβάθμιση του πρωτογενούς τομέα στο νησί. Αν αυτό δεν είναι ουσιώδης στήριξη της πρωτογενούς παραγωγής, τότε τί είναι;
  3. Νέοι, παιδιά – γονείς: φτιάξαμε 5 παιδικές χαρές και έχουμε δημοπρατήσει άλλες 7 καινούργιες μέσω του Φιλόδημου. Κατασκευάζουμε το νέο αθλητικό κέντρο στο Μανιτοχώρι προκειμένου να μπορούμε να έχουμε νόμιμη αθλητική εγκατάσταση και να δικαιούμαστε να προσλάβουμε γυμναστές μέσω του προγράμματος «Άθληση για Όλους». Προβλέψαμε δαπάνη 74.000€ για τη μετατροπή του παλαιού Δ.Σ. Φριλιγκιανίκων σε Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ), επιχορηγούμε με 100.000€ ετησίως το ΝΠΔΔ του Δήμου (Πνευματικό Κέντρο-Παιδικός Σταθμός) που έχει αναβαθμίσει τα τελευταία χρόνια τον Παιδικό Σταθμό σε συνεργασία και με ιδιώτες, υποβάλαμε πρόταση ύψους 900.000€ για νέες αθλητικές εγκαταστάσεις στα Φριλιγκιάνικα και την αναβάθμιση του γηπέδου Ποταμού, δημοπρατούμε την αναβάθμιση του γηπέδου μπάσκετ στα Βιαράδικα.
  4. Ηλικιωμένοι: επιδοτούμε τους αγροτικούς γιατρούς του νοσοκομείου και των αγροτικών ιατρείων με ειδικό επίδομα από ίδια έσοδα του Δήμου με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν κενά στο νησί μας γεγονός που σχετίζεται άμεσα και με την τρίτη ηλικία. Μπορούν οι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης να μας προτείνουν κάτι συγκεκριμένο για την τρίτη ηλικία;
  5. Προστασία της φύσης: προβλέπουμε δαπάνη για τον καθαρισμό των ζωνών πυρασφάλειας, για την ενίσχυση των εθελοντών και για νέο πυροσβεστικό όχημα μέσω του Φιλόδημου. Καλύπτουμε τις δαπάνες στέγασης του Π.Κ. Κυθήρων και βρισκόμαστε σε συνεργασία με το Αρχηγείο του Π.Σ. για τη μεταστέγαση του Κλιμακίου σε μεγαλύτερο κτίριο προκειμένου να μετατραπεί σε Π.Υ. Δ΄ Τάξεως με αύξηση προσωπικού και μέσων. Αυξάνουμε το δίκτυο κρουνών και φωλεών. Καθαρίζουμε τους αγροτικούς δρόμους για να είναι προσβάσιμοι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Στον τομέα αυτόν, όμως, κομβική πρέπει να είναι η συμβολή του Κράτους με την επίλυση των δασικών ζητημάτων που εκκρεμούν επί 40 χρόνια και που επέτειναν δυστυχώς οι δασικοί χάρτες, η διαδικασία ανάρτησης των οποίων έγινε στο πόδι (δασικά χαρακτηρίστηκαν μέχρι και τα λιμάνια!).
  6. Εσωτερική Συγκοινωνία: σε αντίθεση με την ελάσσονα αντιπολίτευση, εμείς…. δρομολόγια και ώρες λεωφορείων δεν θα αναρτήσουμε για την αποκόμιση πολιτικού οφέλους. Έχουμε ενημερώσει δημοσίως ότι το ζήτημα δεν είναι απλό όπως κάποιοι πιστεύουν. Δεν θα αποκτήσουμε εσωτερική συγκοινωνία απλά και μόνο εγγράφοντας ένα ποσόν 100 ή 200 χιλιάδων Ευρώ στον Προϋπολογισμό για την αγορά ενός λεωφορείου. Το ζήτημα έχει νομικές προεκτάσεις που ακόμα δεν έχουν επιλυθεί και για τις οποίες βρισκόμαστε σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο. Το ζήτημα εκφεύγει κατά πολύ από τις απλές αρμοδιότητες του Δήμου μας.
  7. Τουρισμός: παρέλκει κάθε αναφορά. Ωστόσο θα επιμείνουμε στο ότι ΚΑΘΕ έργο – μικρό, μεσαίο ή μεγάλο – που εκτελείται στο νησί σχετίζεται ΑΜΕΣΑ και με τον τουρισμό. Έργα ύδρευσης, οδοποιίας, διαχείρισης απορριμμάτων, αναπλάσεις, δημόσιου χώρου, κτιρίων πολιτισμού (π.χ. Αστικόν), καθαρισμού οδών, δικτύων δημοτικού φωτισμού κ.λπ. είναι έργα που έχουν ΑΜΕΣΗ αναφορά στον τουρισμό. Πέραν τούτων, η δική μας Δημοτική Αρχή ολοκληρώνει το Επιχειρησιακό Σχέδιο (Master Plan) της τουριστικής προβολής (για το οποίο είχε κάνει λόγο και η Αντιπολίτευση προεκλογικά) και υλοποιεί ένα αξιόλογο πρόγραμμα εξωστρέφειας προσαρμοσμένο στις πραγματικές δυνατότητες του νησιού. Σε λίγους μήνες δημοπρατούνται – μετά από τεράστια καθυστέρηση με αποκλειστική υπαιτιότητα της Υ.Π.Α. – οι πλήρεις μελέτες επέκτασης του διαδρόμου στο Αεροδρόμιο και συνολικής αναβάθμισης των υποδομών του. Όταν το έργο αυτό ολοκληρωθεί, το νησί θα πρέπει να είναι έτοιμο να υποδεχθεί την αύξηση της επισκεψιμότητας, δηλαδή να έχει επαρκείς υποδομές που συνεχώς θα βελτιώνονται: διαχείριση απορριμμάτων, αφαλατώσεις, επάρκεια και ποιότητα νερού, διαχείριση λυμάτων, καλό οδικό δίκτυο και προσβάσεις στις παραλίες, σωστό φωτισμό κ.λπ. Αλλιώς η όποια τουριστική ανάπτυξη θα είναι «φούσκα» όπως δυστυχώς έχει συμβεί με μεγάλα νησιά που ακόμα δεν έχουν καταφέρει να λύσουν το πλέον βασικό που είναι η καθαριότητα. Όλα αυτά είναι μέρος του Προϋπολογισμού του 2020 (αφαλατώσεις, Μάκρωνας, δρόμοι, Master Plan τουριστικής προβολής, διαχείρισης υδάτων και λυμάτων, φωτισμοί, αναπλάσεις κ.λπ.) που η Αντιπολίτευση καταψήφισε.
Όπως λοιπόν η Αντιπολίτευση ρωτάει το Δήμαρχο και τη Δημοτική Αρχή, έτσι τη ρωτάμε και εμείς:
  1. Αν η μείζων ή η ελάσσων μειοψηφία βρισκόταν στη θέση της Δημοτικής Αρχής, τί είδους Τεχνικό Πρόγραμμα και Προϋπολογισμό θα έκανε; Δεν θα ενέτασσε σε αυτόν όλα τα ήδη εκτελούμενα έργα από την Περιφέρεια, το ΠΔΕ, τον Φιλόδημο και το Leader; Δεν θα ενέτασσε τις πάγιες υποχρεώσεις του Δήμου; Δεν θα ενέτασσε τις ανάγκες προμηθειών για τις υποδομές της καθημερινότητας; Αν κανείς αφαιρέσει όλα αυτά, απομένει πολύ λιγότερο από 800.000€ από ίδιους πόρους του Δήμου για νέα έργα, με το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού να είναι ανταποδοτικά έσοδα που πρέπει υποχρεωτικά να δαπανηθεί στις ανταποδοτικές υπηρεσίες (ύδρευση, καθαριότητα κ.λπ.). Γιατί δεν μας λέει η Αντιπολίτευση ΠΩΣ ακριβώς θα έκανε την κατανομή αυτού του ποσού; Να μας πει συγκεκριμένα έργα, τον βαθμό ωριμότητάς τους και την πηγή χρηματοδότησής τους. Και κυρίως να μας πει αν τα έργα που προτείνει (αν όντως έχει συγκεκριμένες προτάσεις έργων) αποτελούν αρμοδιότητα των Δήμων ώστε να επιτρέπεται να ενταχθούν στο δημοτικό προϋπολογισμό. Όσο η Αντιπολίτευση πετάει τη μπάλα στην εξέδρα με θεωρίες και δήθεν οράματα, τόσο εμείς θα την πιέζουμε να μας δώσει συγκεκριμένους τίτλους έργων με συγκεκριμένο προϋπολογισμό και πηγή χρηματοδότησης. Διότι η πρόταση π.χ. να αγοράσει ο Δήμος λεωφορείο (που κοστίζει 150-200.000 Ευρώ) θα πρέπει υποχρεωτικά να συνοδεύεται από τα εξής: α) από ποιους κωδικούς θα αφαιρέσει αυτά τα χρήματα, β) πώς θα εκτελέσει δρομολόγια αυτό το λεωφορείο με τη σημερινή νομοθεσία, γ) ποιοι οδηγοί θα το οδηγούν όταν είναι γνωστό ότι οι σημερινοί μετά βίας επαρκούν για την αποκομιδή των απορριμμάτων. Συγκεκριμένα πράγματα κύριοι, όχι θεωρίες.
  2. Μπορεί η Αντιπολίτευση να μας υποδείξει μια συγκεκριμένη δράση για να «έρθουν να μείνουν οι νέοι στο νησί» (αυτό ακούμε συνέχεια) που να μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το Δήμο; Διότι οι Προϋπολογισμοί δεν είναι ευχολόγια και εκθέσεις ιδεών. Οι Προϋπολογισμοί περιλαμβάνουν συγκεκριμένα έργα και δράσεις με συγκεκριμένη πηγή χρηματοδότησης. Ακούμε λοιπόν: πείτε μας έστω ένα έργο ή δράση που να επιτρέπεται να εγγραφεί στον Προϋπολογισμό ενός Δήμου, να έχει συγκεκριμένη πηγή χρηματοδότησης που θα την κατονομάσετε και να σταθεί αφορμή «να γυρίσουν πίσω οι νέοι».
Όσοι κάποιοι επιμένουν σε θεωρίες και ωραία λόγια, εμείς θα απαντάμε με το έργο μας και με συγκεκριμένες προτάσεις που στηρίζει η μεγάλη πλειοψηφία των δημοτών μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου