Κυριακή 7 Μαρτίου 2021

ΕΛ.ΑΣ. προς τα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης και παρενόχλησης: «Έχεις φωνή, είμαστε δίπλα σου»

Συμβουλές και οδηγίες δίνει η ελληνική αστυνομία στα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης και παρενόχλησης, ενώ στέλνει και το μήνυμα: «Έχεις φωνή, είμαστε δίπλα σου».

Ειδικότερα, όπως τονίζει η ΕΛΑΣ, «οι συμπεριφορές σεξουαλικής κακοποίησης - παρενόχλησης είναι επιβαρυντικές ψυχολογικά για τα άτομα που τις υφίστανται. Αν έχετε βιώσει μία αντίστοιχη συμπεριφορά είναι πιθανό να αισθάνεστε φόβο, ενοχή, θλίψη, απόγνωση, απογοήτευση, ντροπή, άγχος και θυμό ή να νιώθετε αβοήθητοι, εγκλωβισμένοι και "μπλοκαρισμένοι"».

Προκειμένου να διαχειριστείτε αυτή την κατάσταση, σύμφωνα με την ΕΛΑΣ:

«Μπορείτε να μιλήσετε σε κάποιο πρόσωπο που εμπιστεύεστε για το τι σας έχει συμβεί, ώστε να σας βοηθήσει. Μπορείτε να επικοινωνήσετε με άτομα του υποστηρικτικού σας περιβάλλοντος, με ειδικό ψυχικής υγείας ή με κάποια από τις γραμμές/δομές ψυχοκοινωνικής στήριξης (βλ. παρακάτω), ώστε να αντλήσετε δύναμη, να ξεπεράσετε το φόβο σας και να απεγκλωβιστείτε από την κατάσταση στην οποία έχετε περιέλθει.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι δεν ευθύνεστε εσείς για τη συμπεριφορά του θύτη.

Θυμηθείτε ότι και άλλα άτομα έχουν υποστεί παρόμοια συμπεριφορά. Δεν είστε οι μόνοι και δεν είστε μόνοι.

Έχετε κατά νου ότι θύματα που ζήτησαν βοήθεια και κατήγγειλαν τέτοιου είδους πράξεις κατάφεραν να διαχειριστούν τις επιπτώσεις της σεξουαλικής κακοποίησης - παρενόχλησης και να διαφυλάξουν την ψυχοσυναισθηματική τους ισορροπία.

Σκεφτείτε ότι με την αναφορά - καταγγελία των σε βάρος σας πράξεων, προστατεύετε και άλλα άτομα από τον ίδιο δράστη ή άλλους πιθανούς δράστες».

Πού μπορείτε να απευθυνθείτε:

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης καλέστε το 100 και αν δε μπορείτε να μιλήσετε, στείλτε μήνυμα (sms) γράφοντας το όνομα, το επώνυμο, τη διεύθυνση και το είδος της επείγουσας ανάγκης (π.χ. «κινδυνεύει η ζωή μου»).

Μπορείτε να μεταβείτε στην πλησιέστερη αστυνομική υπηρεσία και να αναφέρετε τι σας έχει συμβεί.

Αν πρόκειται για συμβάν που λαμβάνει χώρα μέσα στο ενδοοικογενειακό πλαίσιο, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τις Υπηρεσίες Αντιμετώπισης Ενδοοικογενειακής Βίας της Ελληνικής Αστυνομίας.

Αν πρόκειται για πράξη που έλαβε χώρα μέσω του διαδικτύου, μπορείτε να απευθυνθείτε στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, τηλ. 11188.

Σημειώνεται, ότι για τα αδίκημα κατά της γενετήσιας αξιοπρέπειας - ελευθερίας, από τη στιγμή που θα λάβουν γνώση οι αστυνομικές Αρχές θα επιληφθούν άμεσα, με ευαισθησία και σεβασμό στην προσωπικότητα και την αξιοπρέπεια του θύματος.

Επιπλέον μπορείτε να κάνετε τα εξής:

Να αναφέρετε το περιστατικό στις κατά τόπο εισαγγελικές Αρχές. Να απευθυνθείτε στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (όταν πρόκειται για συμβάν σε εργασιακό χώρο), τηλ. 15512.

Να επικοινωνήστε με τα κατά τόπο Κέντρα Ψυχικής Υγείας και Δημόσια Νοσοκομεία για παροχή ψυχοκοινωνικής στήριξης.

Να καλέσετε τη γραμμή SOS 15900 της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής, Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων για ψυχοκοινωνική στήριξη, νομική συμβουλευτική και φιλοξενία σε ξενώνες ή να επικοινωνήστε με τα κατά τόπο συμβουλευτικά κέντρα https://womensos.gr/symvouleutika_kentra_ota-2/ (που απευθύνονται σε γυναίκες).

Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες https://metoogreece.gr/

Βασικές έννοιες

Α. Τι ορίζεται ως σεξουαλική παρενόχληση:

«Οποιαδήποτε μορφή ανεπιθύμητης λεκτικής, ψυχολογικής ή σωματικής συμπεριφοράς σεξουαλικού χαρακτήρα, με σκοπό ή αποτέλεσμα την προσβολή της προσωπικότητας ενός προσώπου, ιδίως με τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος», σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν.3896/2010.

Β. Τι ορίζεται ως γενετήσια ελευθερία:

Η «γενετήσια ελευθερία» αποτελεί βασικό προστατευόμενο έννομο αγαθό και η ποινική νομοθεσία αντιλαμβάνεται ως έγκλημα κατά αυτής, κάθε κάμψη της βούλησης του προσώπου, στο πεδίο της γενετήσιας αυτοδιάθεσης, προκειμένου αυτό να ενεργήσει ή να ανεχθεί γενετήσια πράξη.

Γ. Θύμα προσβολής γενετήσιας ελευθερίας - αξιοπρέπειας είναι το άτομο που:

Με σωματική βία ή απειλή σοβαρού και άμεσου κινδύνου ζωής ή σωματικής ακεραιότητας εξαναγκάζεται σε επιχείρηση ή ανοχή γενετήσιας πράξης (άρθρο 336 ΠΚ «Βιασμός»).

Αδυνατεί να αντισταθεί σε γενετήσια πράξη λόγω διανοητικής ή σωματικής αναπηρίας ή της από οποιαδήποτε αιτίας ανικανότητας για αντίσταση και ο δράστης καταχράται αυτή την αδυναμία του θύματος (άρθρο 338 ΠΚ «Κατάχρηση ανίκανου προς αντίσταση σε γενετήσια πράξη»).

Δεχόμενο χειρονομίες γενετήσιου χαρακτήρα ή προτάσεις που αφορούν γενετήσιες πράξεις ή γενετήσιες πράξεις που τελούνται ενώπιον άλλου ή επίδειξη των γεννητικών του οργάνων προσβάλλεται βάναυσα στην τιμή του (άρθρο 337 Π.Κ. «Προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας»).

Πράξεις κατά της γενετήσιας ελευθερίας - αξιοπρέπειας δύνανται να τελούνται και μεταξύ προσώπων εντός του οικογενειακού πλαισίου, σύμφωνα το Ν. 3500/2006 «Για την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας και άλλες διατάξεις».

Προφίλ θυτών σεξουαλικής κακοποίησης - παρενόχλησης

Οι παραπάνω πράξεις μπορεί να προκληθούν από οποιοδήποτε άτομο ανεξαρτήτως φύλου, κοινωνικού - οικονομικού - μορφωτικού επιπέδου, οικογενειακής κατάστασης, ηλικίας, επαγγέλματος, θρησκευτικών πεποιθήσεων, σεξουαλικού προσανατολισμού - ταυτότητας, πολιτισμικής κουλτούρας ή καταγωγής.

Ειδικά για τη σεξουαλική παρενόχληση σύμφωνα με έρευνες το προφίλ των θυτών παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά:

- Πρόκειται για άτομα «υπεράνω υποψίας», συνήθως παρορμητικά και χωρίς αναστολές.

- Έχουν μία φαινομενικά «φυσιολογική» ζωή, προσωπικά και επαγγελματικά.

- Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, είναι ανασφαλείς και δεν ανέχονται την απόρριψη ή το «όχι» ως απάντηση.

- Το κίνητρό τους δεν είναι η αγάπη, αλλά μπορεί να είναι η σεξουαλική ικανοποίηση, η επίμονη αναζήτηση της εξουσίας και η ανάγκη για επιβεβαίωση.

Τέλος, όπως σημειώνει η ΕΛΑΣ, «για κάποιους άντρες θύτες έχει παρατηρηθεί ότι έχουν την αντίληψη ότι οι γυναίκες υπάρχουν για να εξυπηρετούν τις ανάγκες τους».

ΚΥΘΗΡΑ: Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΜΠΩΤΗ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ

ΦΩΤΟ ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

Ένα σπάνιο φαινόμενο έχει κάνει την «εμφάνισή» του τις τελευταίες ημέρες στη χώρα μας. Πρόκειται για την άμπωτη. Περί τίνος πρόκειται;

Τι είναι η άμπωτη και πού οφείλεται

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η άμπωτη είναι το αντίθετο της πλημμυρίδας και το φαινόμενο χαρακτηρίζεται από κάθοδο των νερών της θάλασσας. Άμπωτη και πλημμυρίδα μαζί αποτελούν το φαινόμενο της παλίρροιας.

Λόγος της «εμφάνισης» είναι η διακύμανση της βαρομετρικής πίεσης, η οποία είναι πολύ αυξημένη πάνω από τη χώρα.

Συγκεκριμένα, έφτασαν τα 1035hpa γεγονός που οδήγησε στο να τραβηχθεί η θάλασσα προς τα μέσα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΠ, Ευθύμιο Λέκκας, σε λίγες περιπτώσεις η κατάκλιση των λιμένων αποτελεί προσεισμικό φαινόμενο, ωστόσο όταν το φαινόμενο δεν είναι μεμονωμένο αλλά συναντάται γενικά στη χώρα, τότε αποκλείεται αυτό το σενάριο.

«Όταν παρατηρούνται τέτοια φαινόμενα, συνήθως οφείλονται σε μετεωρολογικές συνθήκες, όπως νότιους ανέμους, ή μπορεί να οφείλεται στη σύνοδο κάποιων πλανητών που ασκούν έλξη σε θαλάσσιες μάζες» δήλωσε προ ημερών στο Mega.




ΖΩΝΤΑΝΑ ΑΠΟΨΕ ! ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ & ΙΕΡΑ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ

 ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021, ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ,  Ὥρα 5 μ.μ.

Ἀκολουθία Ἑσπερινοῦ μετά τῆς Ἱερᾶς Παρακλήσεως εἰς τήν Παναγίαν Μυρτιδιώτισσαν ἐν τῷ Ἱερῷ Ναῷ Ἐσταυρωμένου Χώρας – Κυθήρων, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κυθήρων & Ἀντικυθήρων Σεραφείμ. 

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ TTV ΚΥΘΗΡΑ:Γαϊτανάκι Χώρα και συνέντευξη παιδιών από Αργεντινή Κύθηρα 10.02.1991


Τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα

 

Από την Κρήτη μέχρι τις Σέρρες, από τη Λέρο μέχρι την Ξάνθη κι από την Κέρκυρα μέχρι την Λάρισα, γνωστά ή άγνωστα αποκριάτικά έθιμα αναβιώνουν μέχρι σήμερα, κρατώντας ζωντανή την ελληνική παράδοση.

Μπορεί για τους περισσότερους οι Απόκριες να συνδέονται με τα μεγάλα καρναβάλια, τις παρελάσεις μεταμφιεσμένων ή τους ξέφρενους χορούς. Σε αρκετούς όμως νομούς και γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας, σώζονται έθιμα και παραδόσεις που μεταφέρονται αναλλοίωτα από γενιά σε γενιά μέχρι και τις μέρες μας.

Διονυσιακού χαρακτήρα, αρχαιοελληνικής προέλευσης, με παγανιστικές επιρροές, τις περισσότερες φορές έντονα σκωπτικά και με σατυρική διάθεση, τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα, συνδέονται άλλοτε με την ιστορία και τους θρύλους της περιοχής και άλλοτε πάλι αποτελούν απλώς μια αφορμή διαφυγής από την καθημερινότητα.

Η προετοιμασία σε αρκετές περιπτώσεις ξεκινάει μόλις ανοίγει το Τριώδιο, ενώ κορυφώνεται πάντοτε την τελευταία Κυριακή των Αποκριών, όπου σε κάθε περιοχή στήνεται μεγάλο γλέντι που διαρκεί μέχρι το πρωί της Καθαρής Δευτέρας.

Βόρεια Ελλάδα

Νάουσα

Με διονυσιακή καταγωγή, το έθιμο «Γενίτσαροι και Μπούλες», συνεχίζει μέχρι και τις μέρες μας, να ζωντανεύει στην πόλη της Νάουσας. Την Κυριακή της Αποκριάς υπό τους χαρακτηριστικούς ήχους του νταουλιού και του ζουρνά, ένα μπουλούκι με «γενίτσαρους» περιφέρεται στους δρόμους της πόλης με τελικό προορισμό το δημαρχείο, όπου και κορυφώνεται η γιορτή. Στο ρυθμικό άκουσμα του Ζαλιστού, η Μπούλα βγαίνει στο παράθυρο και με χαρακτηριστικές ρυθμικές κινήσεις του σώματος της, ώστε να κουδουνίζουν τα κρεμασμένα στο στήθος της νομίσματα, χαιρετάει το μπουλούκι ενώ λίγο μετά κατεβαίνει κάτω, ενσωματώνεται στο πλήθος και όλοι μαζί συνεχίζουν την περιοδεία μέχρι να πάρουν την επόμενη Μπούλα. Σταδιακά σχηματίζεται μια «μεγαλειώδης» πομπή με ανθρώπους όλων των ηλικιών, να συμμετέχουν στην αναβίωση του εθίμου.

 Πηγή: Χρήστος Ζάλιος (wikipedia)

Ξάνθη

Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, στην Ξάνθη, στη γέφυρα του ποταμού Κόσυνθου, αναβιώνει το «κάψιμο του Τζάρου». Πρόκειται για ένα κατασκευασμένο ανθρώπινο ομοίωμα, τοποθετημένο πάνω σε πουρνάρια, που καίγεται και «ξορκίζει το κακό». Σε αυτή την περίπτωση, το κακό είναι… η απομάκρυνση των ψύλλων το καλοκαίρι. Το έθιμο έφεραν οι πρόσφυγες από το Σαμακόβ της Ανατολικής Θράκης και κάθε χρόνο ζωντανεύει από τους κατοίκους του ομώνυμου συνοικισμού. Μετά το «κάψιμο του Τζάρου», ακολουθεί γλέντι μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.

Κοζάνη

Ο Φανός, ο συμβολικός «βωμός» της αποκριάτικης εορταστικής φωτιάς, ανάβει εδώ και πολλούς αιώνες στην Κοζάνη. Ανεξαρτήτως από τις έριδες ως προς την καταγωγή του, το συγκεκριμένο έθιμο, δίνει έναν πανηγυρικό τόνο στην πόλη. Με προεξάρχουσα την κεντρική πλατεία, όπου την Κυριακή της Αποκριάς ανάβει ο μεγάλος «Φανός», ακολουθούν οι μικρότεροι συνοικισμοί που ανάβουν ταυτόχρονα τους δικούς τους «Φανούς»… για να ξεκινήσει μια ξέφρενη γιορτή καθαρά διονυσιακού χαρακτήρα. Οι χορευτικοί κύκλοι γύρω από τον βωμό διευρύνονται, τα τραγούδια διαδέχονται το ένα το άλλο. Τα περισσότερα είναι τα καλούμενα «ξινέντραπα» ή «μασκαραλίτκα» τραγούδια, με έντονες σατυρικές-πειρακτικές αναφορές. Το κρασί ρέει άφθονο, το ίδιο και τα τοπικά εδέσματα, ενώ το γλέντι κρατάει μέχρι τα ξημερώματα της Καθαρής Δευτέρας.

Ιωάννινα

Οι «τζαμάλες», οι αποκριάτικες φωτιές, θα ανάψουν σε διάφορες συνοικίες της πόλης των Ιωαννίνων το βράδυ της τελευταίας Κυριακής, πριν τη νηστεία της Σαρακοστής. Έθιμο που υπάρχει από τον 19ο αιώνα στα Γιάννενα, αναβιώνει αδιάλειπτα από τη δεκαετία του '80 μέχρι και σήμερα. Οι «τζαμάλες» ζεσταίνουν από την παγωνιά της περιοχής, ενώ με το άναμμα της πρώτης σπίθας… δίνεται το σύνθημα να ξεκινήσει η μεγάλη γιορτή.

Σέρρες

Στο νομό Σερρών, τη Δευτέρα της Τυρινής συναντάμε το έθιμο του «καλόγερου». Η γιορτή ανοίγει με τους «αναστενάρηδες» και τους μίμους, οι οποίοι συνθέτουν έναν αλλόκοτο θίασο με μέλη τον Βασιλιά, το Βασιλόπουλο, τον καπιστρά, τον καλόγερο, τη νύφη, την μπάμπω και το εφταμηνίτικο, τους γύφτους με την αρκούδα και τους Κουρούτζηδες (φύλακες). Ο θίασος επισκέπτεται όλα τα σπίτια του χωριού και στη συνέχεια οι κάτοικοι συγκεντρώνονται στην πλατεία, όπου γίνεται η προετοιμασία του αγρού για τη σπορά. Ακολουθεί η σκηνή του θανάτου και της ανάστασης με «πρωταγωνιστή» τον Καλόγερο.

Σοχός, Θεσσαλονίκη

Δρώμενο που σχετίζεται με τη γονιμότητα της γης ή και για πολλούς με τον έρωτα, οι «Κουδουνοφόροι» εμφανίζονται μέχρι σήμερα, στο Σοχό στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για πανάρχαιο έθιμο, που μεταφέρθηκε μέσα στους αιώνες και διασώθηκε αναλλοίωτο. Η κορύφωσή των εκδηλώσεων, γίνεται το τριήμερο πριν από την Καθαρή Δευτέρα, όπου οι συμμετέχοντες με τραγόμορφες στολές και κουδούνια σε όλο το σώμα τους, ξεχύνονται και χορεύουν σε δρόμους και πλατείες. Ξεχωριστή θέση έχει και το έθιμο των μετανοιών. Κατά την παράδοση οι μεγαλύτεροι δίνουν άφεση αμαρτιών στους μικρότερους, οι οποίοι με σεβασμό τους επισκέπτονται και τους φιλούν το χέρι, προσφέροντάς τους ένα πορτοκάλι.

Νησιά

Κάρπαθος

Την Καθαρή Δευτέρα στήνεται στην Κάρπαθο το «Λαϊκό Δικαστήριο των Ανήθικων Πράξεων». Είναι μια ευκαιρία, κάθαρσης και απονομής της δικαιοσύνης στο ξεκίνημα της Σαρακοστής. Κατηγορούμενοι είναι όσοι «ασχημονούν» ή προκαλούν με τις χειρονομίες τους, κάποιους άλλους. Ενώπιον της Δικαιοσύνης, οδηγούνται από τους «Τζαφιέδες», ένα είδος τοπικών χωροφυλάκων, που έχουν επιφορτιστεί με τη σύλληψη των «δραστών». Οι γέροντες του νησιού, αναλαμβάνουν να δικάσουν τους «ασεβείς» και κάπως έτσι ξεκινούν αυτοσχέδιοι αστεϊσμοί και πειράγματα, σαν προπομπός της γιορτής που θα ακολουθήσει.

Νάξος κορδελατοι

Έντονα στοιχεία διονυσιακής λατρείας διασώζονται μέχρι σήμερα στα έθιμα των αποκριών στο νησί της Νάξου. Οι εορτασμοί ξεκινούν από το πρώτο Σάββατο των Αποκριών, με το σφάξιμο των χοίρων, τα λεγόμενα «χοιροσφάισματα». Την «Κρεατινή» Κυριακή, εμφανίζονται στους δρόμους των χωριών οι «κουδουνάτοι», νέοι με προσωπίδες που φορούν μια ριχτή κάπα με κουκούλα, ενώ γύρω από τη μέση και το στήθος τους είναι ζωσμένοι με κουδούνια. Ο χορός τους συνοδεύεται από τον χαρακτηριστικό ήχο των κουδουνιών, ενώ δεν παραλείπουν να προκαλούν με τις άσεμνες εκφράσεις τους. Οι ντόπιοι χωρικοί πάντως τους φιλεύουν για το καλό με βραστά αυγά. Στο περιοδεύον μπουλούκι, ακολουθούν επίσης και ο «Γέρος», η «Γριά» και η «Αρκούδα». Μερικά από τα χαρακτηριστικά δρώμενα στα οποία συμμετέχουν είναι ο «γάμος της νύφης», ο «θάνατος», η «ανάσταση των νεκρών» ή και το «όργωμα». Την Καθαρά Δευτέρα στους δρόμους ξεχύνονται οι «φουστανελλάτοι», νέοι χωρίς προσωπίδες, ντυμένοι γιορτινά οι οποίοι παίζουν βιολί.

Λέρος

Πειρακτικού χαρακτήρα είναι και τα αποκριάτικα έθιμα στο νησί της Λέρου. Τα παλιότερα χρόνια υπήρχαν οι «καμουζέλες» ή «ελαφάκια», μασκαράδες βαμμένοι με κάρβουνο και τυλιγμένοι σε «χράμια» (υφαντές κουβέρτες), όπου κουβαλώντας την «κοκάλα» τριγύριζαν στου δρόμους των χωριών, πειράζοντας τους κατοίκους. Σήμερα, το ρόλο αυτό ανέλαβαν «ποιητές». Με μπόλικη φαντασία και σαρκαστική διάθεση σκαρώνουν περιπαικτικά στιχάκια, ενώ μικρά παιδιά ντυμένα καλογεράκια πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι και τα απαγγέλουν. Η συνέχεια γνωστή… μεγάλο γλέντι με παραδοσιακή μουσική, πολλά ευτράπελα, άφθονο ούζο, κρασί και παραδοσιακούς μεζέδες. Στην κορύφωση του πανηγυριού γίνεται το κάψιμο του «στοιχειού». Το ίδιο έθιμο έχουν επίσης στην Κω και στη Σύμη.

Αμοργός

Την Κυριακή της Τυρινής, στην Αιγιάλη και συγκεκριμένα στο χωριό Λαγκάδα της Αμοργού, αναβιώνει το έθιμο του «Καπετάνιου». Οι νέοι του νησιού ντυμένοι με παραδοσιακές φορεσιές και με τη συνοδεία τοπικών οργάνων, πηγαίνουν στην εκκλησία της Παναγίας της Επανοχωριανής. Εκεί κατά την παράδοση, ο ιερέας του χωριού πετάει στον αέρα το «γιλεό», κάτι σαν ράσο και όποιος από τους παριστάμενους νέους το πιάσει χρήζεται «Καπετάνιος». Μέσα σε κλίμα επευφημιών και με τη συνοδεία οργάνων ξεκινάει η «πομπή» των νέων για να επιστρέψει στην πλατεία του χωριού. Το έθιμο επιτάσσει ο νέος «καπετάνιος» να κεράσει όσους έχουν συγκεντρωθεί στα καφενεία, αλλά και να σύρει πρώτος το χορό, προσκαλώντας τους νέους και τις νέες να τον ακολουθήσουν. Πάνω στο χορό, ο «Καπετάνιος» ξεχωρίζει μια από τις κοπέλες, η οποία γίνεται η «Καπετάνισσα» του. Με μαντινάδες, χορό, ρακί και τηγανιτά ψάρια, το γλέντι κρατάει μέχρι το πρωί της Καθαρής Δευτέρας. Ανάλογο είναι και το έθιμο της «Καπεταναίας» στο νησί της Σερίφου.

Σκύρος

Αν θέλετε να ακούσετε τα γεγονότα της χρονιάς, με σατυρική διάθεση τότε η Σκύρος την περίοδο των αποκριών, είναι ο ιδανικός προορισμός. Οι κάτοικοι (κυρίως οι ψαράδες) του νησιού, επιδίδονται σε μια μορφή απαγγελίας έμμετρης σάτιρας, κάνοντας την ανασκόπηση των γεγονότων της χρονιάς που πέρασε, με τη δική τους ιδιαίτερη ματιά. Μόλις ανοίγει το Τριώδιο, στα σοκάκια της Σκύρου τριγυρίζουν ομάδες μεταμφιεσμένων, μπορείτε να συναντήσετε «Γέρους» με κουδούνια, «Κορέλες» και «Φράγκους. Αν τύχει, μάλιστα, και συναντηθούν δύο ή περισσότεροι «Γέροι», συναγωνίζονται στο περίφημο «λιλίρισμα», κουνώντας ρυθμικά και με ένταση τα κουδούνια τους για να ξεσηκώσουν τους πάντες.

Κέρκυρα

Με ενετικές αλλά και αρχαιοελληνικές επιρροές, τα αποκριάτικα έθιμα στο νησί της Κέρκυρας, έχουν τη δική τους ξεχωριστή φυσιογνωμία. Το καρναβάλι της Κέρκυρας, είναι ήδη ονομαστό, υπάρχουν όμως και λιγότερο γνωστά τοπικά έθιμα που λαμβάνουν χώρα την περίοδο των Αποκριών. Για παράδειγμα, την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, λίγο πριν ολοκληρωθεί ο κύκλος των εκδηλώσεων, ο τελάλης βγαίνει στην πόλη με το «όρντινο» ανά χείρας και διαλαλεί την άφιξη του Σιορ Καρνάβαλου. Αφού διαβαστεί μεγαλοφώνως και η διαθήκη του, πλέον όλα είναι έτοιμα για το κάψιμο του καρνάβαλου. Σε αρκετά χωριά της Κέρκυρας αναβιώνει το έθιμο του «κορφιάτικου γάμου», αλλά και ο «χορός των παπάδων».

Κρήτη

Ρέθυμνο

Οι κάτοικοι του χωριού Γέργερη, ντυμένοι με προβιές, ζωσμένοι με κουδούνια και με μουτζουρωμένα πρόσωπα και χέρια, βγαίνουν στους δρόμους και επιδίδονται σε έναν «αρκουδίστικο χορό». Δεμένοι μεταξύ τους με σχοινιά, ο ένας ακολουθεί τον άλλο, τρέχουν, χορεύουν, σατιρίζουν, χειρονομούν, δημιουργώντας με τους ήχους και τις κραυγές τους ατμόσφαιρα έκστασης και μέθης.

Στο νομό Ρεθύμνου αναβιώνει ακόμη και το έθιμο της «Αρπαγής της νύφης». Γαμπρός και νύφη, είναι μεταμφιεσμένοι άντρες, κρατούν μαζί τους μία κούκλα -μωρό, με ζωγραφισμένο ένα μουστάκι για να… μοιάζει στο γαμπρό.

Μερικά ακόμη δρώμενα είναι το «Όργωμα και η Σπορά», η «Κηδεία της Αποκριάς» και η «Καμήλα» φτιαγμένη από κρανίο ζώου και δύο ανθρώπους που τρέχουν σκυφτοί μέσα σε μεγάλα υφαντά υφάσματα, δημιουργώντας ένα αλλόκοτο τετράποδο, το οποίο οι υπόλοιποι μάταια προσπαθούν να τιθασεύσουν.

Στερεά Ελλάδα- Θεσσαλία

Άμφισσα

Το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς αναβιώνει στην Άμφισσα ο θρύλος του «στοιχειού». Από τη συνοικία Χάρμαινα, όπου βρίσκονται τα παλιά Ταμπάκικα (βυρσοδεψεία) και τα σκαλιά του Αϊ Νικόλα κατεβαίνει το «στοιχειό» και μαζί ακολουθεί πλήθος μεταμφιεσμένων. Στο ιστορικό μεγάλο καφενείο της πόλης γίνονται ατέλειωτες συζητήσεις σατιρικού περιεχομένου για τους θρύλους και τα στοιχειά. Κατά την παράδοση της περιοχής τα «στοιχειά» αποτελούν ψυχές σκοτωμένων ανθρώπων ή ζώων που εξακολουθούν και τριγυρίζουν στην περιοχή.

Γαλαξείδι

Θεσμός πλέον, το έθιμο του «αλευροπόλεμου» αναβιώνει στο Γαλαξείδι εδώ και τρείς αιώνες. Τον πρώτο λόγο έχει φυσικά το αλεύρι! Γενναιόδωρες ποσότητες αλευριού εκτοξεύονται μεταξύ των καρναβαλιστών, οι οποίοι όπως ορίζει το έθιμο, πρέπει να είναι μουτζουρωμένοι με κάρβουνο στο πρόσωπο. Βέβαια τα τελευταία χρόνια, τα πρόσωπα κυριολεκτικά σκεπάζονται από ένα σωρό πρωτότυπα μάλλον υλικά, όπως το λουλάκι, το βερνίκι παπουτσιών κ.ά. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην τουρκοκρατία.

 

Θήβα

Στη περιοχή της Θήβας, την Καθαρά Δευτέρα, γίνεται η αναπαράσταση του «Βλάχικου γάμου». Η πολύχρωμη γαμήλια πομπή και τα παραδοσιακά όργανα που τη συνοδεύουν, αποτελούν το προπομπό της μεγάλης γιορτής που θα στηθεί το βράδυ της τελευταίας Κυριακής των Αποκριών, στην κεντρική πλατεία. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στο 1830, τότε που οι τσοπάνηδες (Βλάχοι) από τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη, εγκατέλειψαν την άγονη γη τους και αναζήτησαν γονιμότερο έδαφος κάπου νοτιότερα.

Λάρισα –Τύρναβος

Οι κάτοικοι του Τυρνάβου, την τελευταία Τρίτη, πριν από την Καθαρά Δευτέρα, ξεκινούν σειρά εκδηλώσεων προς τιμήν του Διονύσου, με αποκορύφωμα το «Μπουρανί» (χορτόσουπα αλάδωτη). Καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας στήνεται ένα ξεχωριστό σκηνικό παιχνιδιού, με φαλλικά σύμβολα και τολμηρά πειράγματα από τους «μπουρανίδες».

Πελοπόννησος

Καλαμάτα

Εθιμοτυπικά κάθε χρόνο τις απόκριες οργανώνεται στην κεντρική πλατεία της Καλαμάτας το Γαϊτανάκι και η αναπαράσταση του «Βλάχικου Γάμου». Οι συμμετέχοντες είναι απαραιτήτως μεταμφιεσμένοι και δίνουν ραντεβού στην Πλατεία Ανατολικού Κέντρου, όπου στήνεται λαϊκό γλέντι με χορό, τραγούδι και φαγητό.

Μεθώνη

Στη Μεθώνη κάθε χρόνο γίνεται… «του Κουτρούλη ο γάμος». Ένας γάμος παρωδία, με καρναβαλίστικη διάθεση. Ο γάμος των νεόνυμφων (είναι και οι δύο άντρες), τελείται στην κεντρική πλατεία, παρουσία συγγενών και πολλών κατοίκων-μαρτύρων. Το μυστήριο τελείται κανονικά με παπά και με κουμπάρο, που εκτός από τις ευλογίες τους αναλαμβάνουν να διαβάσουν και το προικοσύμφωνο. Μετά το «μυστήριο» σειρά έχει το τρικούβερτο γλέντι του γάμου!

Μεσσήνη

Το βράδυ της Κυριακής της Τυροφάγου αναβιώνει στη Μεσσήνη το έθιμο της «φωτιάς». Οι κάτοικοι ανάβουν φωτιές στις γειτονιές της πόλης, και γύρω τους ξεκινάει το γλέντι και ο χορός μέχρι το πρωί. Κατά τη διάρκεια του γλεντιού γίνεται και αναπαράσταση παλαιών εθίμων και ιστοριών από τους ντόπιους.

Την Καθαρή Δευτέρα στη θέση Κρεμάλα, γίνεται η αναπαράσταση της εκτέλεσης της γριάς Συκούς, μιας γερόντισσας της Μεσσήνης που κρεμάστηκε στην τοποθεσία αυτή με εντολή του Ιμπραήμ Πασά. Μετά την αναπαράσταση, μπορεί κάθε επισκέπτης να «κρεμαστεί» από τους ψευτοδήμιους της κρεμάλας. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας γίνεται η παρέλαση με άρματα, μεταμφιεσμένους μικρούς και μεγάλους και χορευτικά συγκροτήματα.

Γεωργία Βασσάλου

.clickatlife.g

Παρέμβαση του αρχηγού της ΕΛΑΣ για φόνο αδέσποτης σκυλίτσας στο Αγρίνιο

Ερωτήματα εγείρει η στάση των αστυνομικών στο τοπικό τμήμα, καθώς ζήτησαν από την φιλόζωη εθελόντρια να φέρει δικηγόρο για να γράψει την καταγγελία ισχυριζόμενοι ότι αδυνατούν να τη συντάξουν οι ίδιοι (!), κατόπιν την παρέπεμψαν στον εισαγγελέα Αγρινίου ο οποίος την επαναπροώθησε στο αστυνομικό τμήμα αρνούμενος να την ακούσει. Η εθελόντρια κατάφερε μετά από δύο ημέρες ταλαιπωρίας και προσωπικής επιμονής να προχωρήσει σε καταγγελία.

Παρά τη μετατροπή του βασανισμού και της φόνευσης ζώου από πλημμέλημα σε κακούργημα με ποινή μέχρι και 10 έτη ποινή φυλάκισης, ακόμη ένα φρικτό περιστατικό κακοποίησης και θανάτωσης σκύλου έλαβε χώρα στην πόλη του Αγρινίου. Το απόγευμα της Τετάρτης 3 Μαρτίου δολοφονήθηκε αδέσποτη σκυλίτσα από οδηγό, ο οποίος εσκεμμένα την χτυπούσε με το αυτοκίνητό του προκαλώντας της σπασίματα και τραύματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες του SKAI.gr, το αυτοκίνητο του οδηγού που με δόλο χτύπησε τη σκυλίτσα είναι ΙΧ και μαύρου χρώματος. Η επίθεση κατά του αδέσποτου σκύλου έγινε έξω από το κατάστημα JYSK Aγρινίου στο σημείο στάθμευσης. Το ζώο διακομίστηκε στο κτηνιατρείο του κ. Φλώρου με αίμα στο στόμα, σοβαρά τραυματισμένη και σφαδάζοντας από τους πόνους. Φιλόζωοι αναφέρουν, επίσης, στο SKAI.gr ότι η περισυλλογή έγινε από υπάλληλο του δήμου, ο οποίος χρησιμοποίησε τη μέθοδο της ακινητοποίησης, που συνίσταται για επιθετικά ή φοβικά σκυλιά, ενώ το σκυλί ήταν ήδη ανήμπορο και αιμόφυρτο, άρα και αδύνατο να προβάλει την οποιαδήποτε αντίδραση ή έστω αντίσταση. Το σκυλί κατέληξε το επόμενο πρωί.

Η εθελόντρια, επίσης, ζήτησε να δοθεί το υλικό από τις κάμερες στο βενζινάδικο που βρίσκεται απέναντι και ο ιδιοκτήτης αρχικά αρνήθηκε. Μάλιστα ο ιδιοκτήτης ερωτώμενος για το τι είδε και άκουσε ισχυρίστηκε ότι δεν αντιλήφθηκε απολύτως τίποτα, ούτε καν τα ουρλιαχτά του άτυχου ζώου. Αποτέλεσμα ήταν να χαθεί πολύτιμος χρόνος και να παρέλθει ήδη η διαδικασία του αυτοφώρου.

Η κ. Γεωργία Αθανασοπούλου αποκαλύπτει στο SKAI.gr: “Ρώτησα τον ιδιόκτητη του βενζινάδικου, αφού τον ενημέρωσα ότι θα κάνω καταγγελία, αν είναι διατεθειμένος να δώσει στην αστυνομία το υλικό από τις κάμερες. Εκείνος μου απάντησε ότι δεν είναι αρμόδιος ο ίδιος αλλά ο αδερφός του, που χειρίζεται το καταγραφικό. Την επόμενη μέρα πήγα ξανά στο βενζινάδικο, βρήκα τον αδερφό του ο οποίος ισχυρίστηκε ότι η συγκεκριμένη κάμερα που βλέπει ξεκάθαρα όλο το προαύλιο του καταστήματος JYSK είναι ανενεργή γιατί δεν έχουν λόγο να την έχουν ενεργή καθώς δεν φοβούνται κάτι από αυτό το σημείο. Το ανέφερα στην πρόεδρο του Σωματείου Φίλοι των Ζώων, Σπυριδούλα Ντέμου, η οποία γνωρίζει πώς λειτουργεί το σύστημα καταγραφής καμερών και μαζί την ίδια μέρα πήγαμε στο βενζινάδικο. Διαπιστώσαμε και οι δύο ότι η κάμερα είχε τη φωτεινή ένδειξη που αποδεικνύει ότι ήταν ενεργή. Πράγμα που έχω αναφέρει και στην ασφάλεια από χθες“.

Ωστόσο, παρά την ολιγωρία που έδειξε το τοπικό αστυνομικό τμήμα, ενημερώθηκε ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό, Θοδωρής Λιβάνιος, το θέμα τέθηκε υπ’ όψιν της ηγεσίας της Αστυνομίας και με παρέμβαση του ίδιου του αρχηγού της ΕΛΑΣ, Μιχάλη Καραμαλάκη και σε συνεργασία με τον Γενικό Αστυνομικό Διευθυντή Δυτικής Ελλάδας, Απόστολο Μαρτζάκλη, την υπόθεση ανέλαβε η Ασφάλεια Αγρινίου και θα εξιχνιαστεί σαν ανθρωποκτονία. Ήδη έχει παρθεί το υλικό από τις κάμερες, το ενδιαφέρον πλέον είναι πολύ έντονο και οι έρευνες συνεχίζονται.

Η γνωστή για την εθελοντική της δράση, Φωτεινή Κομμά, που δημοσιοποίησε πρώτη το γεγονός αναφέρει στο SKAI.gr: “Είναι μία αποτρόπαια πράξη και φυσικά κανείς δεν ξέρει και κανείς δεν άκουσε. Μόλις ενημερώθηκα επικοινώνησα με τα φιλοζωικά σωματεία του Αγρινίου και την Πανελλήνια Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία και αποφασίσαμε να απευθυνθούμε στον κ. Λιβάνιο που είναι στο πλευρό των ζώων, στήριγμα στους εθελοντές και σε όσους πασχίζουν για τα δικαιώματα τους. Δυστυχώς το ζώο δε σώθηκε αλλά οφείλουμε να παλέψουμε για τη δικαίωσή του.

Το συγκεκριμένο σκυλί ήταν θηλυκό, άνω των 45 κιλών, είχε βρεθεί πριν 6 χρόνια εν μέσω καύσωνα στη Γέφυρα του Αχελώου, εκεί που δυστυχώς συνηθίζει ο δήμος Αγρινίου να εγκαταλείπει τα αδέσποτα ζώα μέχρι και σήμερα, ήταν στη μέση του δρόμου, καταπονημένη και πολή αδύνατο. Τη βρήκαν δύο φιλόζωες της περιοχής που την έφεραν στην πόλη του Αγρινίου, την φρόντιζαν καθημερινά ως αδέσποτη, τη στείρωσαν με δικά τους έξοδα και την ονόμασαν Μπέλα. Είχε τσιπ στο όνομα του δήμου, ήταν πολύ ανθρωποκεντρική και φιλική με όλους.

Πηγή: skai.gr

ΗΛΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΑΚΟΣ:Σχετικά με την εξαγγελία Υφαντικής Τέχνης στο Γεράκι

Καλό Σαββατοκύριακο με υγεία σε όλους...

Σχετικά με την εξαγγελία Υφαντικής Τέχνης στο Γεράκι, θα ήθελα να υπενθυμίσω (όχι στον Περιφερειάρχη), ότι:
Έχει προταθεί (άρα δεν ακούγεται για πρώτη φορά) στα αρμόδια Υπουργεία το 2016 στο πλαίσιο ενός στρατηγικού σχεδίου ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ με ίδρυση Δημοσίου ΙΕΚ και ΚΕΚ στον δήμο Ευρώτα με εξακτίνωση Τμημάτων και διαδημοτική συνεργασία.
Αν λοιπόν θέλουμε την ύπαρξη και την ανάπτυξη αυτού του Δήμου, πρέπει να δούμε το πλαίσιο μιας βιώσιμης στρατηγικής, της Δια βίου Εκπαίδευσης και όχι αποσπασματικές προτάσεις όσο ενδιαφέρουσες κι αν είναι (απλά αναφέρω για να μην ξεχνιόμαστε, ότι η παραδοσιακή υφαντουργία στο Γεράκι εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα EQUAL).
Συνεπώς ο Δήμος Ευρώτα πρέπει να επικαιροποιήσει και να διεκδικήσει την συνολική πρόταση, όπως κατατέθηκε στα συναρμόδια Υπουργεία .
******
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ:
1) Τεχνικός/η Α.Π.Ε (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας)
2) Τεχνικός/η Διαχείρισης Ανακύκλωσης – Ανάκτησης Υλικών (Κυκλική Οικονομία)
3) Τεχνικός/η Καρναβάλικών εκδηλώσεων
4)Τεχνικός/η Παραδοσιακής Υφαντικής Δημιουργίας
5) Προπονητής Αθλημάτων
6) Γραφιστικής- Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων (FB, INSTAGRAM κλπ)
7) Στέλεχος Αγροτουριστικών μονάδων & Τουριστικών Επαγγελμάτων.
8) Τεχνικός/η Μουσικής Τεχνολογίας
9) Τεχνικός/η Εικονοληψίας.
10)Τεχνολογία Οργάνωσης & Διαχείρισης Παραγωγής (Marketing – management).
11)Στέλεχος παροχής Α’ Βοηθειών
Δείτε ολόκληρη την εισήγηση
*******
Η ΠΡΌΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΟΙΚΤΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΜΟΘΕΤΗΣΗ - ΙΔΡΥΣΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΔΙΕΚ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΕΥΡΩΤΑ – ΣΚΑΛΑ.
Εισήγηση:
Ηλία Παναγιωτακάκου – Αντιδημάρχου Ευρώτα
Πνευματικό Κέντρο Σκάλας – 20/5/2016
Προς : Υφυπουργό κα. Σια Αναγνωστοπούλου
Το Δημοτικό Συμβούλιο με εισήγηση /απόφαση προτείνει , προς τα Υπουργεία Παιδείας, Εργασίας και Υγείας την θεσμοθέτηση δημόσιου ΙΕΚ (Ή δημοσίου ΚΕΚ ανάλογα των ειδικοτήτων και του προγράμματος σπουδών ) με εξακτίνωση Τμημάτων και με διαδημοτική συνεργασία με τους Δήμους Μονεμβασίας και Ανατολικής Μάνης.
Η απόφαση κρίθηκε αναγκαία μετά το οριστικό κλείσιμο του νυκτερινού Γυμνασίου – Λυκείου Σκάλας.
Την πρωτοβουλία διαβούλευσης ανέλαβε η Δημοτική Κοινότητα Σκάλας και έτσι μας δίνεται η δυνατότητα σήμερα να εκφράσουμε γνώμες, θέσεις προτάσεις και να γίνει ουσιαστικός διάλογος και διαβούλευση που αφορά την αναπτυξιακή προοπτική του Δήμου, με την εκπαίδευση σε πρώτο ρόλο.
Είναι ευτυχές γεγονός ότι η σημερινή διαβούλευση γίνεται με την παρουσία του Ειδικού συνεργάτη της αρμοδίας Υφυπουργού κας. Σιας Αναγνωστοπούλου ,οπότε τα πορίσματα της σημερινής συζήτησης θα μεταφερθούν αυτούσια.
Ως αρμόδιος Αντιδήμαρχος καταθέτω τις προτάσεις της δημοτικής αρχής για τις ειδικότητες που μπορούν να λειτουργήσουν με βιωσιμότητα στο υπό ίδρυση δημόσιο Ι.Ε.Κ (η και τμημάτων δημοσίου ΚΕΚ ) στον Δήμο Ευρώτα.
Δεν φιλοδοξούμε ότι έχουμε την μοναδικότητα, όμως μπορούμε τεκμηριωμένα να υποστηρίξουμε την αναγκαιότητα και την ελκυστικότητα των προτεινόμενων Τμημάτων που θα έχουν προοπτική για την νέα γενιά και την εύρεση εργασίας.
Είναι βέβαιο ότι αφ’ ενός μεν δεν μπορούν να λειτουργήσουν άμεσα και αφ’ ετέρου μπορούν να υπάρξουν πιο καινοτόμα τμήματα. Με έδρα την Σκάλα του Δήμου Ευρώτα μπορούν να λειτουργήσουν Τμήματα σε έδρες των Δημοτικών Κοινοτήτων , αλλά και στους άλλους Δήμους μετά την επίτευξη υπογραφής της διαδημοτικής συνεργασίας.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΜΟΘΕΤΗΣΗ - ΙΔΡΥΣΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΔΙΕΚ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΕΥΡΩΤΑ – ΣΚΑΛΑ.
• Τα ΙΕΚ είναι ένας επιτυχημένος θεσμός παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες που υπάρχουν.
• Η Δια βίου μάθηση είναι η διαρκής και συμπληρωματική λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος που στηρίζει την γνώση και διευρύνει το γνωστικό πεδίο.
• Τα ΙΕΚ και ιδιαίτερα τα δημόσια είναι το οργανωμένο σύστημα εκπαίδευσης που καταλήγει σε πιστοποιητικό σπουδών και σε πολλές περιπτώσεις σε επαγγελματικά δικαιώματα .
• Ο Δήμος Ευρώτα ο κεντρικός Δήμος της Λακωνίας στηρίζεται κατ’ εξοχήν στο αγροτοκτηνοτροφικό εισόδημα και η περιοχή του κάμπου επί πλέον στο εμπόριο,τις μεταφορές και τις τέχνες.
• Το εκπαιδευτικό σύστημα εκτός των βασικών δομών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο δήμο Ευρώτα μπορεί να φιλοξενήσει και Νυχτερινό επαγγελματικό Γυμνάσιο & Λύκειο που η κατάργηση του είχε οδυνηρές συνέπειες. Κυρίως όμως η Νότια και Δυτική Λακωνία στερείται μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως είναι τα δημόσια ΙΕΚ και ΚΕΚ στα πλαίσια της Δια Βίου Εκπαίδευσης
• Είναι αναγκαίο να φύγουμε από παρωχημένα μοντέλα και να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις της περιόδου που διανύουμε με την κυριαρχία της Τεχνολογίας και να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο ελκυστικών ειδικοτήτων ,που θα μπορούσαν στρατηγικά να είναι βιώσιμες και να ανταποκριθούν οι ενδιαφερόμενοι από την νότια Λακωνία και την περιοχή του Γυθείου και της Ανατολικής Μάνης.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ:
1) Τεχνικός/η Α.Π.Ε (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας)
2) Τεχνικός/η Διαχείρισης Ανακύκλωσης – Ανάκτησης Υλικών (Κυκλική Οικονομία)
3) Τεχνικός/η Καρναβάλικών εκδηλώσεων
4)Τεχνικός/η Παραδοσιακής Υφαντικής Δημιουργίας
5) Προπονητής Αθλημάτων
6) Γραφιστικής- Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων (FB, INSTAGRAM κλπ)
7) Στέλεχος Αγροτουριστικών μονάδων & Τουριστικών Επαγγελμάτων.
8) Τεχνικός/η Μουσικής Τεχνολογίας
9) Τεχνικός/η Εικονοληψίας.
10)Τεχνολογία Οργάνωσης & Διαχείρισης Παραγωγής (Marketing – management).
11)Στέλεχος παροχής Α’ Βοηθειών
Θα μπορούσαμε να προτείνουμε ειδικότητες συνυφασμένες με την γεωμορφία και γεωοικονομίας της περιοχής μας, όπως κατευθύνσεις γεωπονικής τεχνολογίας ή παροχής υπηρεσιών και πληροφορικής. Όμως αφ’ ενός μεν καλύπτονται από τα Τεχνικά Λύκεια (ΕΠΑΛ), αλλά και η ανεργία αυτών των ειδικοτήτων είναι στο ’’κόκκινο’’.
Συνεπώς τα προτεινόμενα γνωστικά πεδία πρέπει να αφορούν το μέλλον και την προοπτική της αγοράς εργασίας.
Επισημαίνουμε ότι ορισμένα Τμήματα μπορούν να λειτουργήσουν ως δημόσιο ΚΕΚ ανάλογα με την φυσιογνωμία τους και το πρόγραμμα σπουδών.
Σημαντικό μέρος ολοκλήρωσης των σπουδών είναι η Πρακτική Άσκηση.
Θεωρούμε σίγουρο ότι αν υπάρξει πολιτική βούληση θεσμοθέτησης Δημοσίου ΙΕΚ /ΚΕΚ στο Δήμο Ευρώτα με την επιδιωκόμενη διαδημοτική συνεργασία ,ομάδα επιστημόνων θα οριστικοποιήσουν τόσο τα Τμήματα , όσο και τι περιεχόμενο σπουδών με την ανάλογη Πρακτική Άσκηση.
Το δημοτικό συμβούλιο Ευρώτα εκφράζει την ομόφωνη και ομόθυμη θέση του για την ίδρυση (θεσμοθέτηση) δημοσίου ΙΕΚ/ΚΕΚ.
Αν υπάρξει πολιτική βούληση ,τότε ανοίγει ο δρόμος για να επιτευχθεί το δίκαιο αίτημα ως προοπτική για την εκπαίδευση της νέας γενιάς στην περιοχής μας.
Διεκδικούμε και αναμένουμε….
Ηλίας Παναγιωτακάκος
Αντιδήμαρχος Δήμου Ευρώτα
20/5/2016

ΜΗΝΥΜΑ & ΚΗΡΥΓΜΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ 7-3-2021

 ΓΡΑΠΤΟΝ Θ. ΚΗΡΥΓΜΑ

     Πρέπει νά θυμηθοῦμε ὅτι ὁ Χριστιανισμός εἶναι ἡ ἀποκάλυψη τῆς Ἀγάπης. Ὁ Χριστός δέν ἄφησε στούς μαθητές του μιά διδασκαλία ἀτομικῆς σωτηρίας, ἀλλά τήν καινή ἐντολή «ἀγαπᾶτε ἀλλήλους». «Ἐν τούτῳ γνώσονται πάντες ὅτι ἐμοί μαθηταί ἐστέ, ἐάν ἀγάπην ἔχητε ἐν ἀλλήλοις». Ἡ ἀγάπη εἶναι τό θεμέλιο καί ἡ οὐσία τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία κατά τόν Ἅγιο Ἰγνάτιο «εἶναι ἑνότητα πίστεως καί ἀγάπης». 


Ἁμαρτία εἶναι πάντοτε ἡ ἀπουσία τῆς ἀγάπης, ἑπομένως εἶναι ὁ χωρισμός, ἡ ἀπομόνωση, ὁ πόλεμος ὅλων ἐναντίον ὅλων. Ἡ νέα ζωή πού μᾶς ἔδωσε ὁ Χριστός εἶναι μιά ζωή συνδιαλλαγῆς καί ἀποκατάστασης τῆς θραυσμένης ἀπό τήν ἁμαρτία ἀγάπης. Ἡ χριστιανική ἀγάπη (διαφορετική τῆς κοινωνικῆς ἀγάπης) εἶναι ἡ «δυνατή ἀδυνατότητα» (Σμέμαν) νά βλέπω τό Χριστό στό πρόσωπο κάθε ἀνθρώπου, τόν ὁποῖο ὁ Θεός ἔχει ἀποφασίσει νά φέρει μέσα στή ζωή μου, ἔστω καί γιά λίγες στιγμές, νά τόν φέρει κοντά μου ὄχι σάν μιά εὐκαιρία γιά καλή πράξη ἤ γιά ἐξάσκηση τῆς φιλανθρωπίας μου, ἀλλά σάν ἀρχή μιᾶς ἀδιάκοπης συντροφιᾶς μέσα στόν ἴδιο τό Θεό.
     Ἑπομένως, ἀποστολή τῆς Ἐκκλησίας εἶναι νά ὑπενθυμίζει στόν χριστιανό τήν προσωπική του ἀγάπη, μέ τήν ὁποία ὀφείλει νά πλημμυρίσει τόν ἁμαρτωλό κόσμο. Αὐτό κάνει καί τό σημερινό Εὐαγγέλιο. Ὑπενθυμίζει τά λόγια τοῦ Κυρίου μας καί μᾶς τοποθετεῖ στή βεβαιότητα τῆς Δευτέρας Παρουσίας Του, ὅπου θά κριθοῦμε μέ βάση ὄχι τόσο ἄν εἴμαστε αὐστηροί τηρητές τοῦ νόμου Του, ἀλλά ἐάν μέσα ἀπό τό νόμο Του δώσαμε ἤ δέν δώσαμε ἀγάπη στό συνάνθρωπο μας ὅποιος καί ἄν εἶναι αὐτός, ἡμεδαπός ἤ ἀλλοδαπός, φίλος ἤ ἐχθρός.
     Ἡ κάθετη πρός τόν Πανάγαθο Θεό ἀγάπη, πού μεταφράζεται σέ θερμή πίστι, κραταιά ἐλπίδα καί ἀληθινή λατρεία, καί ἡ ὁριζόντια πρός τούς συνανθρώπους μας εἰλικρινής ἀγάπη, πού ἐκφράζεται μέ τήν φιλάδελφη ἐλεημοσύνη, μέ τήν θεοδίδακτη φιλανθρωπία καί τήν ἐπιείκεια καί συναντίληψι διά τούς ἀδελφούς μας, εἶναι αὐτά πού, κυρίως ζητεῖ ἀπό μᾶς ὁ Δικαιοκρίτης Κύριος καί Θεός μας.
     Αὐτά τά προαπαιτούμενα καί τό μέγα ἔλεος τοῦ Θεοῦ θά μᾶς κατατάξουν στή θεία παρεμβολή «τῶν εὐλογημένων τοῦ Οὐρανίου Πατρός» καί τῶν «κληρονόμων τῆς ἡτοιμασμένης ἡμῖν Ἐπουρανίου Βασιλείας». Γένοιτο.

Πρωτ. π. Παν. Γ. Μεγαλοκονόμος

Τό Μήνυμα τῆς Κυριακῆς (ἠχητικό μήνυμα)
ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη
Κυθήρων & Ἀντικυθήρων κ.ΣΕΡΑΦΕΙΜ
ΚΥΡΙΑΚH ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ
(07-03-2021)  


Επίσημη η αύξηση της στρατιωτικής θητείας: Ποιοι εξαιρούνται από το 12μηνο – Από πότε ξεκινά – Αναλυτικά το ΦΕΚ



Εκδόθηκε νωρίτερα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών, η οποία προβλέπει την αύξηση της στρατωτικής θητείας στο Στρατό Ξηράς στους 12 μήνες. Με τη συγκεκριμένη ΚΥΑ, εξισώνεται με αυτή των οπλιτών σε Πολεμικό Ναυτικό και Πολεμική Αεροπορία οι οποίοι ήδη είχαν υποχρέωση να κάνουν 12 μηνη θητεία.

Εξαίρεση από την αύξηση της θητείας, θα αποτελούν οι υπόχρεοι οπλίτες πλήρους θητείας που υπηρετούν σε συγκεκριμένες μονάδες των τριών Όπλων, κυρίως στην παραμεθόριο, υπό την προϋπόθεση της εξάντλησης παραμονής τους σε αυτές τις περιοχές καθόλη τη διάρκεια της θητείας τους.
Όσον αφορά το πότε θα ξεκινήσει να ισχύει η αύξηση, η απόφαση αναφέρει χαρακτηριστικά ότι “η ισχύς της παρούσας αρχίζει από την 2021 Γ Εκπαιδευτική Σειρά Στρατευσίμων Οπλιτών (ΕΣΣΟ) του Στρατού Ξηράς και της Πολεμικής Αεροπορίας και την 2021 Β’ ΕΣΣΟ του Πολεμικού Ναυτικού”.
Τι προβλέπει η ΚΥΑ: Ποιοι εξαιρούνται από το 12μηνο

Οι οπλίτες και οι πρότακτοι οπλίτες απολύονται οριστικά από τις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων μετά τη συμπλήρωση του παρακάτω χρόνου πραγματικής στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης:

α) Οι υπόχρεοι πλήρους στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης:

αα) Εννέα (9) μηνών, εφόσον εκπληρώσουν μετά το πέρας της εκπαίδευσής τους, την υπόλοιπη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση, εξ ολοκλήρου (αποκλειομένων των αποσπάσεων) σε Μονάδες του Στρατού Ξηράς, του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας, που εδρεύουν ή αναπτύσσονται για επιχειρησιακούς λόγους στις περιοχές μόνο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Καλύμνου, Καρπάθου – Ηρωικής Νήσου Κάσου, Κω και Ρόδου και σε πολεμικά πλοία Συγκροτήματος Αρχηγείου Στόλου (ΑΣ), Συγκροτήματος Διοίκησης Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ), Υπηρεσίας Φάρων (ΥΦ) και Υδρογραφικής Υπηρεσίας (ΥΥ), για το Πολεμικό Ναυτικό.

αβ) Εννέα (9) μηνών, εφόσον εκπληρώσουν τη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου σε Μονάδες Ειδικών Δυνάμεων ή σε Μονάδες – Ανεξάρτητες Υπομονάδες που υπάγονται σε Σχηματισμούς των Ειδικών Δυνάμεων με την ειδικότητα του Καταδρομέα ή Πεζοναύτη.

αγ) Εννέα (9) μηνών, εφόσον εκπληρώσουν, το υπόλοιπο της στρατεύσιμης στρατιωτικής τους υποχρέωσης, μετά τη βασική και ειδική εκπαίδευση, στη Νήσο “Κ”.

αδ) Δώδεκα (12) μηνών, εφόσον εκπληρώσουν τη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση σε οποιαδήποτε Μονάδα ή Υπηρεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, εκτός των αναφερομένων στις προηγούμενες υποπεριπτώσεις.

β) Οι υπόχρεοι μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης εννεάμηνης διάρκειας, απολύονται οριστικά από τις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων μετά τη συμπλήρωση χρόνου πραγματικής στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης οκτώ (8) μηνών,εφόσον:

βα) Εκπληρώσουν μετά το πέρας της εκπαίδευσής τους, την υπόλοιπη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση, εξ ολοκλήρου (αποκλειομένων των αποσπάσεων) σε Μονάδες του Στρατού Ξηράς, του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας, που εδρεύουν ή αναπτύσσονται για επιχειρησιακούς λόγους στις περιοχές μόνο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Καλύμνου, Καρπάθου-Ηρωικής Νήσου Κάσου, Κω και Ρόδου και σε πολεμικά πλοία Συγκροτήματος Αρχηγείου Στόλου (ΑΣ), Συγκροτήματος Διοίκησης Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ), Υπηρεσίας Φάρων (ΥΦ) και Υδρογραφικής Υπηρεσίας (ΥΥ), για το Πολεμικό Ναυτικό.

ββ) Εκπληρώσουν τη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου σε Μονάδες Ειδικών Δυνάμεων ή σε Μονάδες-Ανεξάρτητες Υπομονάδες που υπάγονται σε Σχηματισμούς των Ειδικών Δυνάμεων με την ειδικότητα του Καταδρομέα ή Πεζοναύτη.

βγ) Εκπληρώσουν, το υπόλοιπο της στρατεύσιμης στρατιωτικής τους υποχρέωσης, μετά τη βασική και ειδική εκπαίδευση, στη Νήσο “Κ”. Άρθρο 2 Καθορισμός του προς οριστική απόλυση χρόνου στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης των εφέδρων αξιωματικών

Οι Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί – Έφεδροι Ανθυπολοχαγοί του Στρατού Ξηράς, οι Επίκουροι Σημαιοφόροι του Πολεμικού Ναυτικού και οι Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί – Έφεδροι Ανθυποσμηναγοί της Πολεμικής Αεροπορίας απολύονται οριστικά από τις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων, μετά τη συμπλήρωση του παρακάτω χρόνου πραγματικής στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης:

α) Δεκατεσσάρων (14) μηνών, εφόσον εκπληρώσουν μετά το πέρας της εκπαίδευσής τους, την υπόλοιπη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση, εξ ολοκλήρου (αποκλειομένων των αποσπάσεων) σε Μονάδες του Στρατού Ξηράς, του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας, που εδρεύουν ή αναπτύσσονται για επιχειρησιακούς λόγους στις περιοχές μόνο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Καλύμνου, Καρπάθου- Ηρωικής Νήσου Κάσου, Κω και Ρόδου και σε πολεμικά πλοία Συγκροτήματος Αρχηγείου Στόλου (ΑΣ), Συγκροτήματος Διοίκησης Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ), Υπηρεσίας Φάρων (ΥΦ) και Υδρογραφικής Υπηρεσίας (ΥΥ), για το Πολεμικό Ναυτικό.

β) Δεκατεσσάρων (14) μηνών, εφόσον εκπληρώσουν τη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση εξ ολοκλήρου σε Μονάδες Ειδικών Δυνάμεων ή σε ΜονάδεςΑνεξάρτητες Υπομονάδες που υπάγονται σε Σχηματισμούς των Ειδικών Δυνάμεων με την ειδικότητα του Καταδρομέα ή Πεζοναύτη.

γ) Δεκατεσσάρων (14) μηνών, εφόσον εκπληρώσουν, το υπόλοιπο της στρατεύσιμης στρατιωτικής τους υποχρέωσης, μετά τη βασική και ειδική εκπαίδευση, στη Νήσο “Κ”.

δ) Δεκαεπτά (17) μηνών, εφόσον εκπληρώσουν τη στρατεύσιμη στρατιωτική τους υποχρέωση σε οποιαδήποτε Μονάδα ή Υπηρεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, εκτός των προαναφερομένων στο παρόν άρθρο.

Άρθρο 3 Καθορισμός πολεμικών πλοίων

Για την υπαγωγή στις διατάξεις των άρθρων 1 και 2, ως πολεμικά πλοία λογίζονται τα εξής:

α) Πλοία Συγκροτήματος ΑΣ: Φρεγάτες (Φ/Γ), Ταχέα Περιπολικά Κατευθυνόμενων Βλημάτων (ΤΠΚ), Κανονιοφόροι (Κ/Φ), Περιπολικά Πλοία (ΠΠ), Πλοία Γενικής Υποστηρίξεως (ΠΓΥ), Υποβρύχια (Υ/Β), Αρματαγωγά (Α/Γ), Πλοία Ταχείας Μεταφοράς (ΠΤΜ), Ναρκοθηρευτικά (Ν/ ΘΗ), Πλοία Αλιείας Τορπιλών (ΠΑΤ), Αποβατικά (Α/Β).

β) Πλοία Συγκροτήματος ΔΔΜΝ: Πετρελαιοφόρα (ΠΦ), Υδροφόρες (Υ/Φ), Φραγμοθέτιδα (Φ/Θ), Πλοία Μεταφοράς Προσωπικού (ΠΜΠ), Αποβατικά (Α/Β), Ρυμουλκά (Ρ/Κ).

γ) Πλοία Υπηρεσίας Φάρων: Πλοία Φάρων (ΠΦΑ).

δ) Πλοία Υδρογραφικής Υπηρεσίας: Υδρογραφικά (Υ/Γ), Υδρογραφικά – Ωκεανογραφικά (Υ/Γ-Ω/Κ). Άρθρο 4 Μεταβατικές διατάξεις Όσοι οπλίτες και πρότακτοι οπλίτες υπόχρεοι πλήρους ή μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης εννεάμηνης διάρκειας και Έφεδροι Αξιωματικοί (Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί-Έφεδροι Ανθυπολοχαγοί του Στρατού Ξηράς), υπηρετούν στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας απόφασης, απολύονται οριστικά από αυτές μετά τη συμπλήρωση του χρόνου πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας, όπως καθορίστηκε με τις προϊσχύσασες διατάξεις.

Άρθρο 5 Καταργούμενες διατάξεις

Από την έναρξη ισχύος της απόφασης αυτής και με την επιφύλαξη του άρθρου 4, καταργούνται:

α) Η υπό στοιχεία Φ.420/143/62321/Σ.460/17 Οκτ 2001 (Β΄1407) απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

β) Η υπό στοιχεία Φ.420/107/5661/Σ.434/15 Δεκ 2003 (Β΄1872) απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

γ) Η υπό στοιχεία Φ.421.4/2/204367/Σ.969/19 Ιουν 2009 (Β΄1224) απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

δ) Η υπό στοιχεία Φ.421.4/13/209290/Σ.2104/15 Δεκ 2009 (Β΄2465) απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

ε) Η υπό στοιχεία Φ.421.4/1/503691/Σ.4000/23 Ιουν 2017 (Β΄2720) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Άμυνας, καθώς και κάθε άλλη γενική και ειδική διάταξη, που ρυθμίζει τα ίδια θέματα με διαφορετικό τρόπο.

Άρθρο 6 Τελικές διατάξεις 1. Ερμηνευτικές οδηγίες για την εφαρμογή της απόφασης αυτής εκδίδονται, εφόσον απαιτηθεί, από τη Διεύθυνση Νομικού Σώματος του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας. Τεύχος B’ 853/04.03.2021

  1. Διοικητικές οδηγίες για την εφαρμογή της απόφασης αυτής εκδίδονται, εφόσον απαιτηθεί, από τους οικείους Κλάδους.

Άρθρο 7 Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από την 2021 Γ΄ Εκπαιδευτική Σειρά Στρατευσίμων Οπλιτών (ΕΣΣΟ) του Στρατού Ξηράς και της Πολεμικής Αεροπορίας και την 2021 Β΄ ΕΣΣΟ του Πολεμικού Ναυτικού.

.kranosgr.com