Τετάρτη 28 Δεκεμβρίου 2016

ΠΡΟΣΟΧΗ ! Τις επόμενες ώρες και ημέρες θα επικρατήσουν συνθήκες ακραίου ψύχους στα Κύθηρα και Αντικύθηρα

Τις επόμενες ώρες και ημέρες θα επικρατήσουν συνθήκες ακραίου ψύχους στα Κύθηρα και Αντικύθηρα, σύμφωνα με την πρόβλεψη της Ε.Μ.Υ. Παρακαλούνται ΟΛΟΙ οι κάτοικοι να μην μετακινούνται ασκόπως και σε περίπτωση οποιουδήποτε κινδύνου ή προβλήματος να επικοινωνούν άμεσα με τις αρμόδιες Αρχές και την Πολιτική Προστασία.

Stratos Charchalakis

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΚΑΡΥΔΗΣ Ο ΔΙΑΣΗΜΟΣ ΑΡΧΙΜΟΥΣΙΚΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΥΛΟΠΟΤΑΜΟ ΤΩΝ ΚΥΘΗΡΩΝ

Είναι μια προσωπικότητα με διεθνή ακτινοβολία. Ο παππούς του, Παναγιώτης Καρύδης επιπλοποιός από την Κάτω Χώρα του Μυλοποτάμου, μετανάστευσε στη Σμύρνη, όπου γεννήθηκε ο Ξενοφών, πατέρας του Μιλτιάδη, έμπορος καπνών. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή ο Ξενοφών βρέθηκε στο Γκντάνσκ της Πολωνίας, όπου παντρεύτηκε την ελληνογερμανίδα Μπάρμπαρα Φουξ με την οποία απέκτησε το Μιλτιάδη και τον Αριστείδη, το σκηνοθέτη, σύζυγο της Μάρως Κοντού. Ο Μιλτιάδης ορφανός από μητέρα μεγάλωσε στην Αθήνα κοντά στη θεία του Βασιλεία Καρύδη και εκδηλώνει την κλίση του στη μουσική. Στο Εθνικό Ωδείο ο Μανώλης Καλομοίρης ανεκάλυψε το ταλέντο του και διέβλεψε την εξέλιξή του. Το 1942, μεσούντος του πολέμου, 19 ετών αναχωρεί για τη Βιέννη για ανώτερες μουσικές σπουδές. Εκεί εδιώχθη από το ναζιστικό καθεστώς και απεβλήθη από τη Μουσική Ακαδημία. Με τη λήξη του πολέμου συνέχισε τις σπουδές του στη Βιέννη με δασκάλους τον Φον Κάραγιαν, τον Σβαρόφσκυ κ.α. και πήρε το δίπλωμά του το 1947. Ήταν μαέστρος στις όπερες του Γκράτς, της Κολωνίας, της Βιέννης, μαέστρος του ραδιοσταθμού της Κοπεγχάγης, διηύθυνε προσκεκλημένος μαέστρος στο Μόναχο, στη Φλωρεντία, στο Μπουένος Άιρες, στην Πράγα, στην Ιαπωνία, στην Κορέα κ.α. Το 1964 1966 εμφανίστηκε στο Ηρώδειο και γράφτηκαν διθυραμβικές κριτικές. Αναγνωρίστηκε από τους απαιτητικούς Γερμανούς, Αυστριακούς, Ούγγρους και λοιπούς Ευρωπαίους, διηύθυνε πάνω από 120 διαφορετικές συμφωνικές ορχήστρες και 100 χορωδίες σε Ευρώπη Αμερική και Ασία. Μιλούσε 14 γλώσσες. Τιμήθηκε από τους Γερμανούς με το Γερμανικό τίτλο του Generalmusik director, από του Αυστριακούς με τον Αυστριακό τίτλο του Professor και παρασημοφορήθηκε από την Αυστριακή κυβέρνηση για τη μεγάλη προσφορά του στη μουσική. Το 1991 τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών. Διατηρούσε σπίτι στην Αθήνα και στην Ερμιόνη.Το 1995 ανέλαβε τη γενική Δ/νση των μουσικών συνόλων της ΕΡΤ. Πέθανε στην Αθήνα στο ΚΑΤτο 1998 από εγκεφαλικό επεισόδιο που του συνέβη κατά τη διάρκεια δοκιμής στο Μέγαρο ύστερα από έντονη λιγομαχία με ένα μουσικό της ορχήστρας. Η κόρη του Αριστέα είναι καθηγήτρια στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης.
Eleni Harou

ΕΝΤΟΝΗ ΧΑΛΑΖΟΠΤΩΣΗ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ (ΦΩΤΟ)


 Anastasia Kalopedi
 

 Πριν από λίγο Δρυμώνα Πιτσινιανικα

 Δημήτρης Αγγελική

ΛΑΚΩΝΙΑ.Έντονη χαλαζόπτωση στις περιοχές της Δ.Ε Σκάλας και Δ.Ε Έλους. Νέο πλήγμα για την αγροτική παραγωγή.

 Έντονη χαλαζόπτωση στις περιοχές της Δ.Ε Σκάλας και Δ.Ε Έλους.
Νέο πλήγμα για την αγροτική παραγωγή.

 Δήμος Ευρώτα - Municipality of Evrota

EKTAKTO ! Λόγω ισχυροτατης χαλαζόπτωσης οι μετακινήσεις να περιοριστούν στο απολύτως αναγκαίο

Λόγω ισχυροτατης χαλαζόπτωσης οι μετακινήσεις να περιοριστούν στο απολύτως αναγκαίο

Stratos Charchalakis

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΥ Κας ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ.ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2017


Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2016

ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΜΙΚΡΟΙ ΣΕΙΣΜΟΙ ΚΑΤΑ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΟΧΙ ΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΚΑΙ ΚΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΦΟΝΗΣΟ


Σύμφωνα με το Ευρωμεσογειακό Ινστιτούτο, η δόνηση που «ταρακούνησε» πριν από λίγο τη Λακωνία ήταν μεγέθους 4,8 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ.

Βάσει της αυτόματης, προκαταρκτικής μέτρησης του EMSC, το εστιακό βάθος της δόνησης υπολογίζεται στα πέντε χιλιόμετρα. Όσο για το επίκεντρο εντοπίζεται στα 4 χιλιόμετρα ανατολικά της Γέφυρας Λακωνίας.

Σεισμός 4,6 Ρίχτερ κοντά στη Νεάπολη Λακωνίας


ΔΗΜΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ.ΟΡΚΟΜΩΣΙΑ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ


Ορκίστηκαν ενώπιον του Δημάρχου κ. Ευστρατίου Χαρχαλάκη και παρόντων των υπαλλήλων του Δήμου μας, οι υπάλληλοι ανταποδοτικών υπηρεσιών που είχαν κριθεί διοριστέοι με τον διαγωνισμό ΑΣΕΠ του 2009 και έκτοτε εργάζονταν με καθεστώς ορισμένου χρόνου, καθώς δεν είχε ολοκληρωθεί η μονιμοποίησή τους λόγω της απαγόρευσης προσλήψεων νέου μόνιμου προσωπικού στο Δημόσιο μετά το 2010. Η μονιμοποίηση κατέστη εφικτή με βάση τις προβλέψεις του Ν. 4368/2016, ενώ είχαν γίνει σχετικές ενέργειες από πολλούς Δήμους προς τα αρμόδια Υπουργεία. Μετά το τέλος της ορκωμοσίας, που έγινε το μεσημέρι της Τρίτης 27/12 στο Δημαρχείο Κυθήρων, ο Δήμαρχος κ. Χαρχαλάκης καλοσώρισε τους υπαλλήλους στο μόνιμο προσωπικό του Δήμου και δήλωσε τα ακόλουθα:
"Από σήμερα έχετε και επίσημα όλα τα δικαιώματα αλλά και τις υποχρεώσεις των μονίμων υπαλλήλων του Δήμου. Με την ορκωμοσία σας λύνεται ένα πολυετές καθεστώς εργασιακής ομηρίας, ενώ ήδη εντός του Ιανουαρίου ο Δήμος μας θα στελεχωθεί με έναν μόνιμο υδραυλικό και αναμένεται η μονιμοποίηση 3 οδηγών και ενός ακόμα υδραυλικού, όλοι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ του 2009 που παρέμεναν αδιόριστοι. Θέλω να ευχαριστήσω δημόσια την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών καθώς και την ΚΕΔΕ, καθώς πολλοί Δήμοι της Χώρας που αντιμετώπιζαν το ίδιο πρόβλημα με αδιόριστους υπαλλήλους από διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, βρήκαν συμπαραστάτη στα ανώτερα όργανα των Δήμων και έτσι σήμερα το πρόβλημα αυτό έχει πλέον επιλυθεί".
Το λόγο έλαβε και ο Αντιδήμαρχος κ. Αγγελιουδάκης, ενώ ολοκληρώνοντας την παρέμβασή του ο κ. Δήμαρχος τόνισε την ανάγκη να εγκριθούν νέες προσλήψεις σε επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, καθώς μετά τις συνταξιοδοτήσεις και αποχωρήσεις υπαλλήλων από τον Δήμο μας, η κατάσταση είναι οριακή. Το προσωπικό είναι ελάχιστο, η γραφειοκρατία και οι ανάγκες διευρύνονται διαρκώς και εξ ανάγκης πολλές υπηρεσιακές εργασίες καθυστερούν λόγω της πρωτοφανούς έλλειψης στο προσωπικό διοικητικών και τεχνικών υπηρεσιών.

Χριστουγεννιάτικη Συναυλία του Μουσικού Σχολείου Σπάρτης



Χριστουγεννιάτικη Συναυλία του Μουσικού Σχολείου Σπάρτης

της Αναστασίας Πατρινού,

πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων

του Μουσικού Σχολείου Σπάρτης



Από την αναγγελία της προγραμματισμένης Χριστουγεννιάτικης Συναυλίας του Μουσικού Σχολείου είχαμε την αίσθηση ότι κάτι όμορφο πρόκειται να συμβεί στο πολιτιστικό κέντρο του Δήμου.  Κάθε χρόνο εκπαιδευτικοί και μαθητές προσυπογράφουν ένα ανεπανάλληπτο πρόγραμμα στην κατάμεστη αίθουσα Ευάγγελος Φιλιππόπουλος.

Τον πολύπλευρο πολιτιστικό χαρακτήρα του ανέδειξε για άλλη μια χρονιά το Μουσικό Σχολείο Σπάρτης αναμιγνύοντας τραγούδια και μελωδίες που όλοι έχουμε αγαπήσει και ρυθμούς που όλοι έχουμε ψιθυρίσει.  Η βυζαντινή χορωδία του σχολείου ξεκίνησε την εκδήλωση υπό τη διδασκαλία και διεύθυνση της καθ. Χαρίκλειας Παπαδοπούλου ψάλλοντας τις Καταβασίες και το Κοντάκιον των Χριστουγέννων που χαρακτηρίζουν γενιές και γενιές Ελλήνων Χριστιανών.

Στο πρόγραμμα ενώθηκαν παραδοσιακά ακούσματα, η μεσαιωνική γαλλική μελωδία, Στη Βηθλεέμ, δίνοντας μικρόφωνο στην μαθήτρια της Α’ γυμνασίου Ανθή Τρουγκάκου σε στίχους της καθ. Αναστασίας Κόκκινου, το ουκρανέζικο Carol of the bells που ερμήνευσαν στο πιάνο οι μαθ. Θεόδωρος Ζερβούλιας και Αλέξιος Λεκαράκος, το αγγλικό The first nowell, το αμερικάνικο It came upon the midnight clear, ερμηνευμένα με βιολί από τους μαθητές: Στέφανο Παουλέσκου, Γεώργιο Καρβούνη, Θεοδώρα Καπάκου, Μαρία Μιχαήλα, Ηλιάνα Σαράντη, Βασίλειο Σφαλαγγάκο και Άρτεμις Τράκα, στο πιάνο: η μαθ. Κωνσταντίνα Πρόκου.  Το ερμήνευσε η μαθ. Καλλιόπη Κούτσαρη και το γαλλικό Angels we have heard on high, ο Γιώργος Καρβούνης στο βιολί.  Οι διδασκαλίες των καθ. Χάρις Αϊβαλιώτη, Ανδρέα Σκιαδά, Θεόδωρου Σαμαρά, Ιωάννη Κονιδιτσιώτη και Μαρίας Βελμάχου άξιες συγχαρητηρίων.

Μουσικές αναφορές στον Γιόχαν Στράους με το Βιενναίζικο Αίμα, το Where do I begin με τον μαθ. Ευστάθιο Σπηλιώτη στο πιάνο και δύο θέματα από τον Καρυοθραύστη, το χριστουγεννιάτικο μπαλέτο του P.I. Tschaikowsky, σε ερμηνείες των μαθ.  Αναστασίας-Φαίδρας Αποστολάκου και της Χαριτίνας Ανδριανοπούλου στο πιάνο και δραματοποίηση επί σκηνής και εν μέσω πλατείας στο κοριτσάκι με τα σπίρτα, δίνοντας μικρόφωνο στο ξεχωριστό ηχόχρωμα της φωνής της μαθ. Άννας-Μαρίας Κωνσταντοπούλου επέλεξε να διδάξει η καθ. πιάνου, Χαρά Βαδάκογλου.

Στην ώριμη μαθητική μουσική στιγμή τους οι μαθήτριες: Χαριτίνα Ανδριανοπούλου, Κωνσταντίνα Πρόκου, Θεοδώρα Καπάκου, Ντενίσα Καλέμι, Καλλιόπη, και Νίκη Κούτσαρη, συγκίνησαν με το αποτέλεσμα και επιβεβαίωσαν την ανοδική πορεία τους στις οδηγίες της καθ. Μαρίας Βελμάχου με τον σταθερό τονισμό στα ντράμς του μαθ. Λουκά Βασιλειάδη και στο μπάσο της μαθ. Μάρας Σερβέ ερμήνευσαν καταπληκτικά τα ακούσματα: η αγάπη σ’ ένα χαμόγελο παιδιού, μια νέα αρχή και το Rockin around the Christmas tree,

Την αμεσότητά της στην ιδιαίτερη ερμηνεία του Mamacita donde esta Santa Claus, απέδωσε η μαθ. Χαριτίνα Ανδριανοπούλου, ενώ έκπληξη της βραδιάς ήταν η ερμηνεία των μαθητών της Β’ γυμνασίου συνοδευόμενοι από τους νεοεμφανιζόμενους στη συναυλία μαθητές: Γιάννη Πρόκο στο μαντολίνο, Βασίλε Τόμα στο ηλεκτρικό μπάσο, Αντώνη Βασιλάκο στο πιάνο και τους Βαγγέλη Κυριακούλια και Κωνσταντίνο Παπαϊωάννου στις κιθάρες σε διδασκαλία και ενορχήστρωση της καθ. Έφης Ιωάννου με Χριστουγεννιάτικες ευχές.

Πιστό στην παράδοσή του το κιθαριστικό σύνολο έπαιξε τις κλασσικές χριστουγεννιάτικες μελωδίες μαζί με τους νέους επί σκηνής κιθαρίστες μαθητές: Απόστολο Κουτρουβίδη, Ιωάννη Μουλάχου, Ειρήνη Καμαρινού και Νικόλαο Βέργο σε διδασκαλία και διεύθυνση του καθ. Ιωάννη Κονιδιτσιώτη.

Τη χορωδία της Ευρωπαϊκής Μουσικής συνόδευσαν οι μαθητές με άλτο σαξόφωνο, Κέβιν Χάκα, τρομπέτα: ο Ήγκλι Σίνα και ντραμς: ο Μάκης Καμίτσης σε διεύθυνση του καθ. Δημήτριου Βαχαβιώλου.

Η Χριστουγεννιάτικη Συναυλία έκλεισε με Παραδοσιακά Μοραϊτικα, Ικαριώτικα, Ποντιακά και Χιώτικα Κάλαντα και τη ζεστή φωνή της χορωδίας δημιουργώντας μια χαρούμενη ατμόσφαιρα με άρωμα Ελλάδας συνοδευόμενη από το νταούλι του Αντώνη Βασιλάκου, το τουμπερλέκι του Λουκά Βασιλειάδη και του Νίκου Καλατζή, το κανονάκι του Παναγιώτη Γρίβα και του Θεόδωρου Ζερβούλια, τον ταμπουρά της Κωνσταντίνας Πρόκου και του Παναγιώτη Τριανταφυλλάκου, το ούτι του Ευστάθιου Σπηλιώτη, το λαούτο του Μίκη Τοντορόβ και το βιολί του Γεώργιου Καρβούνη σε διδασκαλία των εξαίρετων καθ.  Κατερίνα Πάτσιου και Χάρη Φουντούκη.

Σημείο αναφοράς και σκέψης στο κλείσιμο της γιορτής, η κατάθεση σκέψεων του μαθ. Χρήστου Σπηλιώτη, αφήνοντας ένα μήνυμα για τα Χριστούγεννα, επάξιο του χαρακτήρα του Μουσικού Σχολείου Σπάρτης.

Προς χαρά και ανακούφιση όλων των παρευρισκομένων της συναυλίας το μήνυμα της άμεσης μετακόμισης του Σχολείου στο νέο κτίριο στον Κλαδά του Δήμου Σπάρτης, άφησε τα καλύτερα δυνατά αισθήματα προσμονής και αλλαγής για τη Νέα Χρονιά.





ο κοινωνικό πρόσωπο της ελληνικής αστυνομίας: Βοήθεια σε άστεγη γυναίκα στη Μονεμβάσια

Άστεγη ηλικιωμένη, υπήκοος Ρουμανίας, περιπλανιόταν την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου στη Μονεμβάσια, όταν εντοπίστηκε από αστυνομικούς του τοπικού σταθμού. Η άστεγη είχε κατασκηνώσει εκτός πόλης, σε μια πρόχειρα στημένη σκηνή, και βέβαια μέσα στο κρύο.
Σε συνεργασία με τη δημοτική ενότητα οι αστυνομικοί την πλησίασαν για να εξακριβώσουν τα στοιχεία της, αλλά και να της προσφέρουν βοήθεια.
Άμεση ήταν η κινητοποίηση τόσο της αστυνομίας όσο και της δημοτικής ενότητας και της εκκλησίας, αλλά και κατοίκων, ώστε να φιλοξενηθεί σε ξενοδοχείο της περιοχής, ενώ παράλληλα της προσέφεραν τροφή και ρούχα. Επίσης εξασφαλίστηκε η μετακίνησή της σε προορισμό που ζήτησε και στον οποίο ανέφερε ότι είχε γνωστούς.
Άξιοι συγχαρητηρίων, σύμφωνα με την ιστοσελίδα monemvasianews.gr, είναι ο διοικητής κ. Νεκτάριος Γαγκάς και το προσωπικό του αστυνομικού σταθμού Μονεμβασίας, ο αντιδήμαρχος κ. Σταύρος Χριστάκος και οι υπάλληλοι της ΔΕ, η ενορία Μονεμβασίας και ο εφημέριος π. Κωνσταντίνος Κρυπωτός, καθώς και κάθε κάτοικος ξεχωριστά που μέσα από ενέργειες και πράξεις έδειξε το κοινωνικό του πρόσωπο. Όλοι οι ανωτέρω απέδειξαν για μια ακόμη φορά ότι σε μια κοινωνία που μεταβάλλεται επικίνδυνα δεν έχει χαθεί η ανθρωπιά και το φιλότιμο.
πηγή: monemvasianews.gr

Μολάοι: Ανοικτή εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ για ασφαλιστικό και φορολογικό

Συζήτηση για το ασφαλιστικό – φορολογικό διοργανώνει η οργάνωση μελών του ΣΥΡΙΖΑ δήμου Μονεμβασίας αύριο Τετάρτη 28 Δεκεμβρίου και ώρα 7.00′ το απόγευμα, στην αίθουσα εκδηλώσεων του δήμου στους Μολάους (πρώην Ξυνού). Ομιλητής θα είναι ο βουλευτής του κόμματος Σταύρος Αραχωβίτης.

ΛΑΚΩΝΙΑ.Χειροπέδες σε 35χρονο για κατοχή αντικειμένων μεγάλης πολιτιστικής αξίας

Αστυνομικοί της Ομάδας Πρόληψης και Καταστολής Εγκληματικότητας (ΟΠΚΕ) Λακωνίας συνέλαβαν χθες τις πρώτες πρωινές ώρες 35χρονο βούλγαρο. Στην κατοχή του βρέθηκαν διάφορα μεταλλικά αντικείμενα, τα οποία αφού επιδείχθηκαν σε αρχαιολόγο κρίθηκε ότι εμπίπτουν στις προστατευτικές διατάξεις της νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς. Επιπλέον, όπως προέκυψε, ο 35χρονος κατείχε και συσκευή ανίχνευσης μετάλλων, η οποία επίσης κατασχέθηκε. Προανάκριση διενεργεί το Αστυνομικό Τμήμα Μολάων.
 http://laconialive.gr/

Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2016

Το Χριστόψωμο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Χριστουγεννιάτικο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (1851-1911),

που πρωτοδημοσιεύτηκε στις 26 Δεκεμβρίου 1887 στην εφημερίδα Εφημερίς   με τον χαρακτηριστικό υπότιτλο Διήγημα Πρωτότυπον. Παρέμεινε ξεχασμένο έως τα Χριστούγεννα του 1941, οπότε παρουσιάσθηκε προλογισμένο και υπομνηματισμένο από τον φιλόλογο Γεώργιο Βαλέτα στο περιοδικό Νέα Εστία.

    Μεταξύ των πολλών δημωδών τύπων, τους οποίους θα έχωσι να εκμεταλλευθώσιν οι μέλλοντες διηγηματογράφοι μας, διαπρεπή κατέχει θέσιν η κακή πενθερά, ως και η κακή μητρυιά. Περί μητρυιάς άλλοτε θα αποπειραθώ να διαλάβω τινά, προς εποικοδόμησιν των αναγνωστών μου. Περί μιας κακής πενθεράς σήμερον ο λόγος.
    Εις τι έπταιεν η ατυχής νέα Διαλεχτή, ούτως ωνομάζετο, θυγάτηρ του Κασσανδρέως μπάρμπα-Μανώλη, μεταναστεύσαντος κατά την Ελληνικήν Επανάστασιν εις μίαν των νήσων του Αιγαίου. Εις τι έπταιεν αν ήτο στείρα και άτεκνος; Είχε νυμφευθή προ επταετίας, έκτοτε δις μετέβη εις τα λουτρά της Αιδηψού, πεντάκις τής έδωκαν να πίη διάφορα τελεσιουργά βότανα, εις μάτην, η γη έμενεν άγονος. Δύο ή τρεις γύφτισσαι τής έδωκαν να φορέση περίαπτα θαυματουργά περί τας
μασχάλας, ειπούσαι αυτή, ότι τούτο ήτο το μόνον μέσον, όπως γεννήση, και μάλιστα υιόν. Τέλος καλόγηρός τις Σιναΐτης τη εδώρησεν ηγιασμένον κομβολόγιον, ειπών αυτή να το βαπτίζη και να πίνη το ύδωρ. Τα πάντα μάταια.
    Επί τέλους με την απελπισίαν ήλθε και η ανάπαυσις της συνειδήσεως, και δεν ενόμιζεν εαυτήν ένοχον. Το αυτό όμως δεν εφρόνει και η γραία Καντάκαινα, η πενθερά της, ήτις επέρριπτεν εις την νύμφην αυτής το σφάλμα της μη αποκτήσεως εγγόνου διά το γήρας της.
    Είναι αληθές, ότι ο σύζυγος της Διαλεχτής ήτο το μόνον τέκνον της γραίας ταύτης, και ούτος δε συνεμερίζετο την πρόληψιν της μητρός του εναντίον της συμβίας αυτού. Αν δεν τω εγέννα η σύζυγός του, η γενεά εχάνετο. Περίεργον, δε, ότι πας Ελλην της εποχής μας ιερώτατον θεωρεί
χρέος και υπερτάτην ανάγκην την διαιώνισιν του γένους του.
    Εκάστοτε, οσάκις ο υιός της επέστρεφεν εκ του ταξιδίου του, διότι είχε βρατσέραν, και ήτο τολμηρότατος εις την ακτοπλοΐαν, η γραία Καντάκαινα ήρχετο εις προϋπάντησιν αυτού, τον ωδήγει εις τον οικίσκον της, τον εδιάβαζε, τον εκατήχει, του έβαζε μαναφούκια, και ούτω τον προέπεμπε παρά τη γυναικί αυτού. Και δεν έλεγε τα ελαττώματά της, αλλά τα αυγάτιζε, δεν ήτο μόνο «μαρμάρα», τουτέστι στείρα η νύμφη της, τούτο δεν ήρκει, αλλ' ήτο άπαστρη, απασσάλωτη, ξετσίπωτη κ.λπ.    ΄Ολα τα είχεν, «η ποίσα, η δείξα, η άκληρη».
    Ο καπετάν Καντάκης, φλομωμένος, θαλασσοπνιγμένος, τα ήκουεν όλα αυτά, η φαντασία του εφούσκωνεν, εξερχόμενος είτα συνήντα τους συναδέλφους του ναυτικούς, ήρχιζαν τα καλώς ώρισες, καλώς σας ηύρα, έπινεν επτά ή οκτώ ρώμια, και με τριπλήν σκοτοδίνην, την εκ της
θαλάσσης, την εκ της γυναικείας διαβολής και την εκ των ποτών, εισήρχετο οίκαδε και βάρβαροι σκηναί συνέβαινον τότε μεταξύ αυτού και της συζύγου του.
    Ούτως είχον τα πράγματα μέχρι της παραμονής των Χριστουγέννων του έτους 186... Ο καπετάν Καντάκης προ πέντε ημερών είχε πλεύσει με την βρατσέραν του εις την απέναντι νήσον με φορτίον αμνών και ερίφων, και ήλπιζεν, ότι θα εώρταζε τα Χριστούγεννα εις την οικίαν του. Αλλά τον λογαριασμόν τον έκαμνεν άνευ του ξενοδόχου, δηλ. άνευ του Βορρά, όστις εφύσησεν αιφνιδίως άγριος και έκλεισαν όλα τα πλοία εις τους όρμους, όπου ευρέθησαν. Είπομεν όμως, ότι ο καπετάν Καντάκης ήτο τολμηρός περί την ακτοπλοΐαν. Περί την εσπέραν της παραμονής των
Χριστουγέννων ο άνεμος εμετριάσθη ολίγον, αλλ' ουχ ήττον εξηκολούθει να πνέη. Το μεσονύκτιον πάλιν εδυνάμωσε.
    Τινές ναυτικοί εν τη αγορά εστοιχημάτιζον, ότι, αφού κατέπεσεν ο Βορράς, ο καπετάν Καντάκης θα έφθανε περί το μεσονύκτιον. Η σύζυγός του όμως δεν ήτο εκεί να τους ακούση και δεν τον επερίμενεν. Αύτη εδέχθη μόνο περί την εσπέραν την επίσκεψιν της πενθεράς της, ασυνήθως φιλόφρονος και μηδιώσης, ήτις τη ευχήθη το απαραίτητον «καλό δέξιμο», και διά χιλιοστήν φορά το στερεότυπον «μ' έναν καλό γυιό».
    Και ου μόνον, τούτο, αλλά τη προσέφερε και εν χριστόψωμο.
    - Το ζύμωσα μοναχή μου, είπεν η θειά Καντάκαινα, με γεια να το φας.
    - Θα το φυλάξω ως τα Φώτα, διά ν' αγιασθή, παρετήρησεν η νύμφη.
    - Οχι, όχι, είπε μετ' αλλοκότου σπουδής η γραία, το δικό της φυλάει η κάθε μια νοικοκυρά διά τα Φώτα, το πεσκέσι τρώγεται.
    - Καλά, απήντησεν ηρέμα η Διαλεχτή, του λόγου σου ξέρεις καλλίτερα.
    Η Διαλεχτή ήτο αγαθωτάτης ψυχής νέα, ουδέποτε ηδύνατο να φαντασθή ή να υποπτεύση κακό τι.
    «Πώς τώπαθε η πεθερά μου και μου έφερε χριστόψωμο», είπε μόνον καθ' εαυτήν, και αφού απήλθεν η γραία εκλείσθη εις την οικίαν της και εκοιμήθη μετά τινος δεκαετούς παιδίσκης γειτονοπούλας, ήτις τη έκανε συντροφίαν, οσάκις έλειπεν ο σύζυγός της. Η Διαλεχτή εκοιμήθη
πολύ ενωρίς, διότι σκοπόν είχε να υπάγη εις την εκκλησίαν περί το μεσονύκτιον. Ο ναός δε του Αγίου Νικολάου μόλις απείχε πεντήκοντα βήματα από της οικίας της.
    Περί το μεσονύκτιον εσήμαναν παρατεταμένως οι κώδωνες. Η Διαλεχτή ηγέρθη, ενεδύθη και απήλθεν εις την εκκλησίαν. Η παρακοιμωμένη αυτή κόρη ήτο συμπεφωνημένον, ότι μόνον μέχρι
ου σημάνη ο όρθρος θα έμενε μετ' αυτής, όθεν αφυπνίσασα αυτήν την ωδήγησε πλησίον των αδελφών της. Αι δύο οικίαι εχωρίζοντο διά τοίχου κοινού.
    Η Διαλεχτή ανήλθεν εις τον γυναικωνίτην του ναού, αλλά μόλις παρήλθεν ημίσεια ώρα και γυνή τις πτωχή και χωλή δυστυχής, ήτις υπηρέτει ως νεωκόρος της εκκλησίας, ελθούσα τη λέγει εις το ους:
    - Δόσε μου το κλειδί, ήλθε ο άντρας σου.
    - Ο άντρας μου! ανεφώνησεν η Διαλεχτή έκπληκτος.
    Και αντί να δώση το κλειδί έσπευσε να καταβή η ιδία.
    Ελθούσα εις την κλίμακα της οικίας, βλέπει τον σύζυγόν της κατάβρεκτον, αποστάζοντα ύδωρ και αφρόν.
    - Είμαι μισοπνιγμένος, είπε μορμυρίζων ούτος, αλλά δεν είναι τίποτε. Αντί να το ρίξωμε έξω, το καθίσαμε στα ρηχά.
    - Πέσατε έξω; ανέκραξεν η Διαλεχτή.
    - Οχι, δεν είναι σου λέω τίποτε. Η βρατσέρα είναι σίγουρη, με δυο άγκουρες αραγμένη και καθισμένη.
    - Θέλεις ν' ανάψω φωτιά;
    - Αναψε και δόσε μου ν' αλλάξω.
    Η Διαλεχτή εξήγαγε εκ του κιβωτίου ενδύματα διά τον σύζυγόν της και ήναψε πυρ.
    - Θέλεις κανένα ζεστό;
    - Δεν μ' ωφελεί εμένα το ζεστό, είπεν ο καπετάν Καντάκης. Κρασί να βγάλης.
    Η Διαλεχτή εξήγαγεν εκ του βαρελίου οίνον.
    - Πώς δεν εφρόντισες να μαγειρεύσης τίποτε; είπε γογγύζων ο ναυτικός.
    - Δεν σ' επερίμενα απόψε, απήντησε μετά ταπεινότητος η Διαλεχτή. Κρέας επήρα. Θέλεις να σου ψήσω πριζόλα;
    - Βάλε, στα κάρβουνα, και πήγαινε συ στην εκκλησιά σου, είπεν ο καπετάν Καντάκης. Θα έλθω κι εγώ σε λίγο.
    Η Διαλεχτή έθεσε το κρέας επί της ανθρακιάς, ήτις εσχηματίσθη ήδη, και ητοιμάζετο να υπακούση εις την διαταγήν του συζύγου της, ήτις ήτο και ιδική της επιθυμία, διότι ήθελε να κοινωνήση. Σημειωτέον ότι την φράσιν «πήγαινε συ στην εκκλησιά σου» έβαψεν ο Καντάκης διά στρυφνής χροιάς.
    - Η μάννα μου δε θα τώμαθε βέβαια ότι ήλθα, παρετήρησεν αύθις ο Καντάκης.
    - Εκείνη είναι στην ενορία της, απήντησεν η Διαλεχτή. Θέλεις να της παραγγείλω;
    - Παράγγειλέ της να έλθη το πρωί.
    Η Διαλεχτή εξήλθεν. Ο Καντάκης την ανεκάλεσεν αίφνης.
    - Μα τώρα είναι τρόπος να πας εσύ στην εκκλησιά, και να με αφήσεις μόνον;
    - Να μεταλάβω κι έρχομαι, απήντησεν η γυνή.
    Ο Καντάκης δεν ετόλμησε ν' αντείπη τι, διότι η απάντησις θα ήτο βλασφημία. Ουχ ήττον όμως την βλασφημίαν ενδιαθέτως την επρόφερεν.
    Η Διαλεχτή εφρόντισε να στείλη αγγελιοφόρον προς την πενθεράν της, ένα δωδεκαετή παίδα της αυτής εκείνης γειτονικής οικογενείας, ης η θυγάτηρ εκοιμήθη αφ' εσπέρας πλησίον της, και επέστρεψεν εις τον ναόν.
    Ο Καντάκης, όστις επείνα τρομερά, ήρχισε να καταβροχθίζη την πριζόλαν. Καθήμενος οκλαδόν παρά την εστίαν, εβαρύνετο να σηκωθή και ν' ανοίξη το ερμάρι διά να λάβη άρτον, αλλ' αριστερόθεν αυτού υπεράνω της εστίας επί μικρού σανιδώματος ευρίσκετο το χριστόψωμον
εκείνο, το δώρον της μητρός του προς την νύμφην αυτής. Το έφθασε και το έφαγεν ολόκληρον σχεδόν μετά του οπτού κρέατος.
    Περί την αυγήν, η Διαλεχτή επέστρεψεν εκ του ναού, αλλ' εύρε την πενθεράν της περιβάλλουσαν διά της ωλένης το μέτωπον του υιού αυτής και γοερώς θρηνούσαν.
    Ελθούσα αύτη προ ολίγων στιγμών τον εύρε κοκκαλωμένον και άπνουν. Επάρασα τους οφθαλμούς, παρετήρησε την απουσίαν του χριστοψώμου από του σανιδώματος της εστίας, και αμέσως ενόησε
τα πάντα. Ο Καντάκης έφαγε το φαρμακωμένο χριστόψωμο, το οποίον η γραία στρίγλα είχε παρασκευάσει διά την νύμφην της.
    Ιατροί επιστήμονες δεν υπήρχον εν τη μικρά νήσω. Ουδεμία νεκροψία ενεργήθη. Ενομίσθη, ότι ο θάνατος προήλθεν εκ παγώματος συνεπεία του ναυαγίου. Μόνη η γραία Καντάκαινα ήξευρε το αίτιον του θανάτου. Σημειωτέον, ότι η γραία, συναισθανθείσα και αυτή το έγκλημά της, δεν
εμέμφθη την νύμφην της. Αλλά τουναντίον την υπερήσπισε κατά της κακολογίας άλλων.
    Εάν έζησε και άλλα κατόπιν Χριστούγεννα, η άστοργος πενθερά και ακουσία παιδοκτόνος, δε θα ήτο πολύ ευτυχής εις το γήρας της.
ΠΗΓΗ: sansimera.gr