ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟ
Αν δεν εξετάσουμε τώρα, που το νησί μας υπέστη μεγάλη ζημιά, το «συγκοινωνιακό» ζήτημα από όλες τις πλευρές, τότε σύντομα θα έχουμε και πάλι πρόβλημα.
Σκοπός της συγκοινωνίας είναι ένας και μοναδικός. Η προσέλευση και η αναχώρηση των μονίμων κατοίκων και των επισκεπτών ενός τόπου, με τον πιο άνετο και οικονομικό τρόπο. Έτσι έρχεται ανάπτυξη. Βοηθούνται και οι περιοχές μέσω των οποίων γίνεται η διέλευση αυτή. Σκόπιμη καθυστέρηση των επιβατών, μέσω αναγκαστικής πολύωρης παραμονής ή διανυκτέρευσης σε ενδιάμεσο τόπο, ώστε να προκύψει οικονομικό όφελος για τον τόπο αυτόν, δεν βοηθά την ανάπτυξη κανενός, γιατί οδηγεί σε μείωση των επιβατών.
Δεδομένου ότι, πλην της αεροπορικής συγκοινωνίας, τα Κύθηρα έχουν ανάγκη ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τον Πειραιά, την Κρήτη και την Πελοπόννησο (Νεάπολη και Γύθειο κι όταν βελτιωθεί το οδικό δίκτυο Καλαμάτας – Πατρών και με την Καλαμάτα) και παράλληλα πρέπει να εξασφαλίζονται και τα Αντικύθηρα, το «συγκοινωνιακό» ζήτημα γίνεται περίπλοκο. Το πρόβλημα οφείλετε στο γεγονός ότι τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα, έχουν μικρό πληθυσμό και τους περισσότερους μήνες του έτους το μεταφορικό προϊόν είναι ανεπαρκές για τους εφοπλιστές και δεν ενδιαφέρονται να δρομολογήσουν πλοία. Προς επίλυση του προβλήματος το κράτος επιδοτεί τη γραμμή κι αρχίζει αλισβερίσι με τους εφοπλιστές. Πόσα δίνει το κράτος, πόσα θέλουν οι εφοπλιστές. Τελικά το κράτος, με καθυστερήσεις, αυξάνει το ποσόν, μέχρι να βρεθεί κάποιος εφοπλιστής που θα βάλει στη γραμμές ένα πλοίο τουλάχιστο 40 ετών.
Οφείλουμε να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε την κατάσταση. Να εξετάσουμε το θέμα σε όλο του το βάθος και με την συνεργασία ειδικών και αρμοδίων, να βρούμε τρόπο ώστε και η συγκοινωνία μας να βελτιωθεί και οι επιδοτήσεις που χρειάζονται να λιγοστέψουν. Διατυπώνω τις εξής σκέψεις.
1. Όταν φεύγει πλοίο από Νεάπολη για Κύθηρα, πρέπει προηγούμενα να έχει φτάσει λεωφορείο των ΚΤΕΛ από την Αθήνα, ώστε να μπορούν να διακινηθούν και επιβάτες για τα Κύθηρα. Να ρυθμιστεί και το αντίστροφο. Όταν αποβιβάζονται επιβάτες από τα Κύθηρα να υπάρχει λεωφορείο, για να μπορούν να συνεχίζουν το ταξίδι τους από Νεάπολη προς την Αθήνα.
2. Το τμήμα της γραμμή Πειραιάς – Κύθηρα ασφαλώς απαιτεί πολύ μικρότερη επιδότηση από τη γραμμή που φτάνει μέχρι τα Αντικύθηρα και την Κρήτη. Αυτή το τμήμα πρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί. Ένα σύγχρονο πλοίο μπορεί να εξασφαλίσει χρόνο μεταξύ άλλων δρομολογίων του, να έρχεται, δηλαδή, μέχρι τα Κύθηρα και να επιστέφει αμέσως στον Πειραιά. Αυτό πρέπει να γίνεται δύο φορές την εβδομάδα, με διαφορετικά πλοία, ώστε να μη προκύπτει διακοπή κατά την ετήσια ακινησία τους.
3. Οι γραμμές του τριγώνου Κύθηρα, Πελοπόννησος, Κρήτη, με ενδιάμεσο σταθμό τα Αντικύθηρα, πρέπει να ανατεθούν σε άλλο πλοίο, που θα λαμβάνει τις επιδοτήσεις που αναλογούν για δύο υποχρεωτικές προσεγγίσεις την εβδομάδα. Τους θερινούς μήνες και όποτε άλλοτε υπάρχει αυξημένο επιβατηγό φορτίο, το πλοίο θα αυξάνει, κατά βούληση, τα δρομολόγιά του προς τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση.
Με τον τρόπο αυτόν οι επιδοτήσεις, αθροιστικά, θα μπορούν να μειωθούν αφού κανένα πλοίο, μόνο του, δεν θα σηκώνει το βάρος πολλών μιλίων κάθε βδομάδα με ελάχιστους επιβάτες.
4.Για τους επιβάτες από και προς τα Αντικύθηρα θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ανταπόκρισης των δύο πλοίων. Μια φορά την εβδομάδα για να πάνε Αντικύθηρα και μια φορά την εβδομάδα για να πάνε Πειραιά. Βεβαίως θα έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν το ταξίδι τους και μέσω ΚΤΕΛ, αφού πρώτα φτάσουν στο Γύθειο ή τη Νεάπολη και αντίστροφα.
5. Λεωφορεία που ξεκινούν από Κύθηρα και μέσω του τοπικού πλοίου φτάνουν στη Νεάπολη και συνεχίζουν για Αθήνα, ήδη υπάρχουν. Έχει αποδειχθεί καλή λύση που εύκολα μπορεί να εξυπηρετήσει και τους Αντικυθήριους από Νεάπολη και μετά. Τα «Κυθηραϊκά» λεωφορεία, όμως, θα πρέπει να αυξηθούν για να καλύπτουν τις εκάστοτε ανάγκες.
Το «συγκοινωνιακό» ζήτημα περιλαμβάνει και την ανύπαρκτη εσωτερική συγκοινωνία του νησιού μας Σύνδεση χωριών, σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος, αεροδρομίου, λιμανιού κ. λ. π. Θέμα δύσκολο που και αυτό ζητά τη λύση του.
Όσα προτείνω θεωρώ πως πρέπει να μελετηθούν, σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία και τις περιφέρειες Αττικής και Πελοποννήσου, για να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση. Είναι βέβαιο ότι όσο περισσότερο μας απασχολήσει το θέμα, με βάση τον ορθολογισμό, τόσο καλύτερο αποτέλεσμα θα έχουμε. Αλλά και όσο πιο έγκαιρα, ώστε οι προτάσεις μας, άρτια διαμορφωμένες, να είναι ο οδηγός των εξελίξεων και να μην περιμένουμε την τελευταία στιγμή (τον Φεβρουάριο που θα προκηρυχθούν οι άγονες γραμμές) να μας σώσουν υπουργοί και εφοπλιστές. Ας κάνουμε και εμείς κάτι πιο αποτελεσματικό από τις διαμαρτυρίες. Ορθολογικές και κοστολογημένες προτάσεις.
Κοσμάς Μεγαλοκονόμος
Αν δεν εξετάσουμε τώρα, που το νησί μας υπέστη μεγάλη ζημιά, το «συγκοινωνιακό» ζήτημα από όλες τις πλευρές, τότε σύντομα θα έχουμε και πάλι πρόβλημα.
Σκοπός της συγκοινωνίας είναι ένας και μοναδικός. Η προσέλευση και η αναχώρηση των μονίμων κατοίκων και των επισκεπτών ενός τόπου, με τον πιο άνετο και οικονομικό τρόπο. Έτσι έρχεται ανάπτυξη. Βοηθούνται και οι περιοχές μέσω των οποίων γίνεται η διέλευση αυτή. Σκόπιμη καθυστέρηση των επιβατών, μέσω αναγκαστικής πολύωρης παραμονής ή διανυκτέρευσης σε ενδιάμεσο τόπο, ώστε να προκύψει οικονομικό όφελος για τον τόπο αυτόν, δεν βοηθά την ανάπτυξη κανενός, γιατί οδηγεί σε μείωση των επιβατών.
Δεδομένου ότι, πλην της αεροπορικής συγκοινωνίας, τα Κύθηρα έχουν ανάγκη ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τον Πειραιά, την Κρήτη και την Πελοπόννησο (Νεάπολη και Γύθειο κι όταν βελτιωθεί το οδικό δίκτυο Καλαμάτας – Πατρών και με την Καλαμάτα) και παράλληλα πρέπει να εξασφαλίζονται και τα Αντικύθηρα, το «συγκοινωνιακό» ζήτημα γίνεται περίπλοκο. Το πρόβλημα οφείλετε στο γεγονός ότι τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα, έχουν μικρό πληθυσμό και τους περισσότερους μήνες του έτους το μεταφορικό προϊόν είναι ανεπαρκές για τους εφοπλιστές και δεν ενδιαφέρονται να δρομολογήσουν πλοία. Προς επίλυση του προβλήματος το κράτος επιδοτεί τη γραμμή κι αρχίζει αλισβερίσι με τους εφοπλιστές. Πόσα δίνει το κράτος, πόσα θέλουν οι εφοπλιστές. Τελικά το κράτος, με καθυστερήσεις, αυξάνει το ποσόν, μέχρι να βρεθεί κάποιος εφοπλιστής που θα βάλει στη γραμμές ένα πλοίο τουλάχιστο 40 ετών.
Οφείλουμε να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε την κατάσταση. Να εξετάσουμε το θέμα σε όλο του το βάθος και με την συνεργασία ειδικών και αρμοδίων, να βρούμε τρόπο ώστε και η συγκοινωνία μας να βελτιωθεί και οι επιδοτήσεις που χρειάζονται να λιγοστέψουν. Διατυπώνω τις εξής σκέψεις.
1. Όταν φεύγει πλοίο από Νεάπολη για Κύθηρα, πρέπει προηγούμενα να έχει φτάσει λεωφορείο των ΚΤΕΛ από την Αθήνα, ώστε να μπορούν να διακινηθούν και επιβάτες για τα Κύθηρα. Να ρυθμιστεί και το αντίστροφο. Όταν αποβιβάζονται επιβάτες από τα Κύθηρα να υπάρχει λεωφορείο, για να μπορούν να συνεχίζουν το ταξίδι τους από Νεάπολη προς την Αθήνα.
2. Το τμήμα της γραμμή Πειραιάς – Κύθηρα ασφαλώς απαιτεί πολύ μικρότερη επιδότηση από τη γραμμή που φτάνει μέχρι τα Αντικύθηρα και την Κρήτη. Αυτή το τμήμα πρέπει να ανεξαρτητοποιηθεί. Ένα σύγχρονο πλοίο μπορεί να εξασφαλίσει χρόνο μεταξύ άλλων δρομολογίων του, να έρχεται, δηλαδή, μέχρι τα Κύθηρα και να επιστέφει αμέσως στον Πειραιά. Αυτό πρέπει να γίνεται δύο φορές την εβδομάδα, με διαφορετικά πλοία, ώστε να μη προκύπτει διακοπή κατά την ετήσια ακινησία τους.
3. Οι γραμμές του τριγώνου Κύθηρα, Πελοπόννησος, Κρήτη, με ενδιάμεσο σταθμό τα Αντικύθηρα, πρέπει να ανατεθούν σε άλλο πλοίο, που θα λαμβάνει τις επιδοτήσεις που αναλογούν για δύο υποχρεωτικές προσεγγίσεις την εβδομάδα. Τους θερινούς μήνες και όποτε άλλοτε υπάρχει αυξημένο επιβατηγό φορτίο, το πλοίο θα αυξάνει, κατά βούληση, τα δρομολόγιά του προς τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση.
Με τον τρόπο αυτόν οι επιδοτήσεις, αθροιστικά, θα μπορούν να μειωθούν αφού κανένα πλοίο, μόνο του, δεν θα σηκώνει το βάρος πολλών μιλίων κάθε βδομάδα με ελάχιστους επιβάτες.
4.Για τους επιβάτες από και προς τα Αντικύθηρα θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ανταπόκρισης των δύο πλοίων. Μια φορά την εβδομάδα για να πάνε Αντικύθηρα και μια φορά την εβδομάδα για να πάνε Πειραιά. Βεβαίως θα έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν το ταξίδι τους και μέσω ΚΤΕΛ, αφού πρώτα φτάσουν στο Γύθειο ή τη Νεάπολη και αντίστροφα.
5. Λεωφορεία που ξεκινούν από Κύθηρα και μέσω του τοπικού πλοίου φτάνουν στη Νεάπολη και συνεχίζουν για Αθήνα, ήδη υπάρχουν. Έχει αποδειχθεί καλή λύση που εύκολα μπορεί να εξυπηρετήσει και τους Αντικυθήριους από Νεάπολη και μετά. Τα «Κυθηραϊκά» λεωφορεία, όμως, θα πρέπει να αυξηθούν για να καλύπτουν τις εκάστοτε ανάγκες.
Το «συγκοινωνιακό» ζήτημα περιλαμβάνει και την ανύπαρκτη εσωτερική συγκοινωνία του νησιού μας Σύνδεση χωριών, σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος, αεροδρομίου, λιμανιού κ. λ. π. Θέμα δύσκολο που και αυτό ζητά τη λύση του.
Όσα προτείνω θεωρώ πως πρέπει να μελετηθούν, σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία και τις περιφέρειες Αττικής και Πελοποννήσου, για να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση. Είναι βέβαιο ότι όσο περισσότερο μας απασχολήσει το θέμα, με βάση τον ορθολογισμό, τόσο καλύτερο αποτέλεσμα θα έχουμε. Αλλά και όσο πιο έγκαιρα, ώστε οι προτάσεις μας, άρτια διαμορφωμένες, να είναι ο οδηγός των εξελίξεων και να μην περιμένουμε την τελευταία στιγμή (τον Φεβρουάριο που θα προκηρυχθούν οι άγονες γραμμές) να μας σώσουν υπουργοί και εφοπλιστές. Ας κάνουμε και εμείς κάτι πιο αποτελεσματικό από τις διαμαρτυρίες. Ορθολογικές και κοστολογημένες προτάσεις.
Κοσμάς Μεγαλοκονόμος