Πέμπτη 16 Μαρτίου 2017

ΛΑΚΩΝΙΑ.Ι. Μονή Ιέρακος "αφιέρωμα" ( ΦΩΤΟ )

Στίς ἀρχές τοῦ 19ου αἰῶνα, μία ὁσιακή μορφή τοῦ ἁγιορείτικου Μοναχισμοῦ ἦρθε στά εὐλογημένα χώματα τῆς Λακωνίας. Πρόκειται γιά τόν Μοναχό Κυριακό Στουρνάρα, ὁ ὁποῖος ἔχει μείνει στή συνείδηση καί τή μνήμη τοῦ ντόπιου πληθυσμοῦ μέ τήν ἐπωνυμία «Ἅγιος Δάσκαλος».
Ὁ Γέροντας Κυριακός, λίαν πεπαιδευμένος καί κάτοχος τῆς ἰατρικῆς ἐπιστήμης, ἐγκατέλειψε τά ἐγκόσμια καί μόνασε στό Περιβόλι τῆς Παναγίας. Ἀργότερα, ὅμως, ὁ Θεός, θέλοντας νά στηρίξει πνευματικά τό λαό τοῦ Ζάρακα, πού στέναζε ἀκόμα κάτω ἀπό τόν ὀθωμανικό ζυγό, ὁδήγησε τά βήματα τοῦ ἁγιασμένου Γέροντα στό ὄρος Μπαλογκαίρι, πού βρίσκεται μεταξύ τῶν χωρίων Ἱέρακος καί Ῥειχέας. Ὁ Μοναχός, ἀψηφώντας τό δύσβατο τοῦ τόπου, ἀσκήτευσε γιά ἀρκετό χρονικό διάστημα σέ δύο ἀπόκρημνες σπηλιές.
Εἶχε δέ, σφοδρό πόθο νά χτίσει μία ἐκκλησία καί ὁ Θεός ἐκπλήρωσε τήν ἱερή ἐπιθυμία του μέ τόν ἑξῆς θαυμαστό τρόπο: Γιά ἀρκετά βράδυα ἔβλεπε σέ μακρινή ἀπόσταση ἕνα παράδοξο, ὑπερφυσικό φῶς καί ἀποφάσισε νά κατευθυνθεῖ πρός τά ἐκεῖ, γιά νά ἐξιχνιάσει τό μυστήριο. Ὅταν ἔφτασε στόν ὁρισμένο τόπο, στήν κορυφή ἑνός λόφου, ἀντίκρυσε ἕνα ἐξαίσιο θέαμα: Πάνω σέ ἕνα δέντρο, σέ μία γκλαντινιά, βρισκόταν, σάν σέ φυσικό προσκυνητάρι, μία εἴκόνα τοῦ Ἁγίου Γεωργίου. Στήν περιοχή αὐτή, ὅπου προϋπῆρχε παλαιό, ἐρειπωμένο ἐκκλησάκι, ὁ Γέροντας ἀποφάσισε νά χτίσει ἕνα Ναό πρός τιμήν τοῦ Τροπαιοφόρου. Προτίμησε, ὅμως, νά πραγματώσει τό σκοπό του λίγο χαμηλότερα, καθώς ἡ περίοπτη θέση, ὅπου βρέθηκε ἡ εἰκόνα, ἦταν ἐκτεθειμένη στούς σφοδρούς ἀνέμους τοῦ Μυρτώου Πελάγους, ἀλλά καί στά μάτια τῶν πειρατῶν, πού λυμαίνονταν τήν περιοχή.
Ὡστόσο, ὅταν ἄρχισαν νά ἀνοίγουν τά θεμέλια, σημειώθηκε τό ἑξῆς ἀναπάντεχο. Κάθε πρωί, ἐπί τρείς ἡμέρες, ὅταν οἱ χτίστες πήγαιναν νά ἐργαστοῦν, διαπίστωναν ὅτι τά ἐργαλεῖα τους δέν βρίσκονταν ἐκεῖ πού τά εἶχαν ἀφήσει, ἀλλά ὑψηλότερα, στό λόφο ὅπου εἶχε βρεθεῖ ἡ εἴκόνα. Τότε ὁ Γέροντας ἔδωσε ἐντολή νά παραφυλάξουν, γιά νά ἀνακαλύψουν ποιός μετέφερε τά ἐργαλεῖα. Ὄντως, παρέμειναν τή νύχτα ἐκεῖ καί εἶδαν ἔκπληκτοι τά ἐργαλεῖα νά σηκώνονται «μόνα τους» στόν ἀέρα καί νά κατευθύνονται πρός τήν κορυφή τοῦ λόφου. Τότε πλέον ἀντιλήφθηκαν ὅτι ἦταν θέλημα Θεοῦ νά χτιστεῖ ὁ Ναός σ’ ἐκεῖνο τό σημεῖο καί ἄρχισαν μέ σπουδή τήν οἰκοδόμηση στή θεοπρόβλητη τοποθεσία.
Μάλιστα, γιά νά ἔχουν πλούσια τή θεϊκή ἀρωγή, ὁ Γέροντας εἶπε στούς ἐργάτες νά νηστεύουν ἀπαραιτήτως κάθε Τετάρτη καί Παρασκευή, καθώς καί σέ ὅλες τίς καθορισμένες ἀπό τήν Ἐκκλησία μας περιόδους νηστείας. Τόσος δέ ἦταν ὁ ἱερός ζῆλος τοῦ γιά τήν ἀρετή τῆς νηστείας, ὥστε, ὅταν κάποια Τετάρτη, οἱ οἰκοδόμοι τήν παρέβλεψαν, ἐκεῖνος ἔδωσε ἐντολή νά γκρεμιστεῖ ὅ,τι εἶχαν χτίσει τήν ἡμέρα αὐτή, προκειμένου νά μή στερηθεῖ τό ἔργο τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ.

Καί ὄντως, μέ τή σοφή καθοδήγηση καί τίς θεοπειθεῖς προσευχές τοῦ Ἁγίου Δασκάλου, πού εἵλκυσαν τή Θεία Χάρη, ὁ τόπος μας ἀπέκτησε ἕνα μοναδικό στό εἶδος του οικοδομικό ἀριστούργημα, ἕνα Ναό ῥυθμοῦ σταυροειδοῦς, τρίκογχου, ἁγιορείτικης ἀρχιτεκτονικῆς, μέ κεντρικό τροῦλλο καί τέσσερις ψευδότρουλλους (πυργίσκους). Ἐξωτερικῶς, συνιστᾶ ἕνα ἑνιαῖο οἰκοδόμημα, ἀλλά, ἐσωτερικῶς, πρόκειται γιά τρεῖς ξεχωριστούς Ναούς. Ὁ πρῶτος τιμᾶται στή μνήμη τοῦ Ἁγίου Γεωργίου. Φέρει, ὅμως, στό ὑπερῷον του ἕναν δίκλιτο ναΐσκο, ῥυθμοῦ πολυγωνικοῦ μετά τρούλλων, μέ τόν ὁποῖο συνδέεται διά μυστικῆς κλίμακος. Στόν Ναό αυτό δεσπόζουν δύο -μεγάλων διαστάσεων- θαυματουργές Εἰκόνες. Ἡ μία ἀναπαριστᾶ τόν Εὐαγγελισμό τῆς Θεοτόκου, στόν ὁποῖο εἶναι ἀφιερωμένος ὁ Ναός. Ἡ ἄλλη ἀπεικονίζει τήν Παναγία στόν εἰκονογραφικό τύπο «Ῥόδον τό Ἀμάραντον» καί πλαισιώνεται ἀπό ῥόδα καί παραστάσεις ἐμπνευσμένες ἀπό τόν Ἀκάθιστο Ὕμνο, ὅπως εἶναι ἡ κλῖμαξ, ἡ κιβωτός, ἡ πύλη, ἡ κλείς. Γιά τό λόγο αὐτό ἑορτάζεται τό Σάββατο τοῦ Ἀκαθίστου. 
 Δὲν μᾶς εἶναι γνωστὸς ὁ τόπος προέλευσής της, γνωρίζουμε, ὅμως, τὸν ὑπερφυσικὸ τρόπο ἀφίξεώς της στὴν Ἱερὰ Μονή. Κάποια μέρα, ὁ Κτίτορας, προικισμένος μὲ τὸ προορατικὸ χάρισμα, εἰδοποίησε τούς παρισταμένους, Μοναχούς καί ἐργάτες, λέγοντάς τους μὲ βεβαιότητα : «Ὁ Θεὸς αὔριο θὰ μᾶς στείλει ἕνα δῶρο ἀπὸ τὴ θάλασσα». Πράγματι, τὴν ἑπομένη, κατέβηκαν στὴν παραλία, στὴ θέση Καμίνι, ὅπου ἀντίκρυσαν μία Εἰκόνα, λουσμένη σὲ ὑπερκόσμιο φῶς, πού ταξίδευε – ὄρθια – πάνω στὴ θάλασσα. Ὁ Γέροντας τήν παρέλαβε μέ κατάνυξη καί ἀπέθεσε τόν ἀτίμητο αὐτό πνευματικό θησαυρό στό δεξιό κλίτος τοῦ Ναοῦ τῆς Εὐαγγελίστριας.
Ὅσον ἀφορᾶ στόν τρίτο Ναό, εἶναι ἡμιτελής καί καταλαμβάνει τό χῶρο τοῦ κεντρικοῦ τρούλλου. Σύμφωνα δέ, μέ τήν ντόπια λαϊκή παράδοση, ἐπρόκειτο νά ἀφιερωθεῖ στήν Ἁγία Παρασκευή. Ἐκτός, ὅμως, ἀπό τήν πρωτότυπη αὐτή ἐκκλησία, ὁ φιλόπονος Κτίτορας οἰκοδόμησε καί ἄλλα ἀπαραίτητα κτίσματα γιά τίς ἀνάγκες τῶν ἐργατῶν, καθώς καί τῶν Μοναχῶν, πού εἶχαν στό μεταξύ προσέλθει στό Μονύδριο, τό ὁποῖο εἶχε γίνει πόλος ἕλξεως γιά κάθε πονεμένη ψυχή. Οἱ πολυπληθεῖς προσκυνητές βρῆκαν στό σεπτό πρόσωπο τοῦ Ὁσίου Κυριακοῦ τόν στοργικό πνευματικό πατέρα, τόν ἄμισθο ἰατρό, τόν χαρισματοῦχο, διορατικό Γέροντα, τόν ἄριστο κάτοχο τῆς ἑλληνικῆς παιδείας, παρά τούς πόδας τοῦ ὁποίου πολλά ἑλληνόπουλα διδάχθηκαν ἀναργύρως τά ἱερά γράμματα.
Παρόλη, βέβαια, τήν πολύπλευρη κοινωνική του δραστηριότητα, ἡ ψυχή τοῦ φιλέρημου ἀσκητῆ ποθοῦσε τήν ἡσυχία. Γι’ αὐτό, περνοῦσε τόν περισσότερο χρόνο του σέ μία ἀθέατη σπηλιά ἐντός τῆς Μονῆς, πού ἐπικοινωνοῦσε μέ τό κελλί του μέ μία μυστική σύραγγα, ὥστε κανείς νά μή γνωρίζει ποῦ ἐκεῖνος βρισκόταν τίς μέρες τοῦ ἐγκλεισμοῦ του. Στήν ὀροφὴ τοῦ σπηλαίου αὐτοῦ, εἶχε στερεώσει δύο ἁλυσίδες (κρεμαστῆρες), στίς ὁποῖες στηριζόμενος ἀγωνιζόταν νά νικήσει τή στοιχειώδη φυσική ἀνάγκη τοῦ ὕπνου, προκειμένου νά ἐξασκεῖ ἀδιάλειπτα τή νοερά προσευχή. Τά σχεδόν ὑπεράνθρωπα ἀσκητικά του παλαίσματα, συνυφασμένα ἀῤῥηκτα μέ τό χριστομίμητο ταπεινό του φρόνημα, τόν ἀνέδειξαν ὑψιπέτη «ἀετό» τοῦ Πνεύματος.
 Ὡστόσο, ἦρθε κάποτε ἡ ὥρα αὐτός ὁ «ἀετός» νά πετάξει ἀκόμα ψηλότερα, στήν οὐράνια πατρίδα. Ἦταν τό ἔτος 1853 καί ὁ Γέροντας εἶχε φθάσει πλέον σέ βαθύτατο γῆρας. Τό θεῖο κάλεσμα τόν βρῆκε στήν προσφιλή του ἀφανή σπηλιά, γονατιστό καί προσευχόμενο. Θαρρεῖς πώς ἡ πύρινη προσευχή του, ἀνεβαίνοντας μέ λαχτάρα πρός τόν Πλάστη του, συνανύψωσε καί τήν ἁγιασμένη ψυχή του καί τήν ὁδήγησε σ’ Ἐκεῖνον πού τόσο λάτρεψε. Τό σεπτό σκήνωμά του ἐτάφη σέ ἄγνωστο -ἕως τώρα- σημεῖο τοῦ Μοναστηριοῦ, ἀπ’ ὅπου σκορπίζει -ἀφανῶς, ἀλλά δαψιλῶς- τήν εὐλογία του στόν ἱερό αὐτό τόπο. Χάρη στήν εὐλογία αὐτή, ἀλλά καί τά πολλά θαύματα τῆς Παναγίας, ἡ Μονή γνώρισε μιά μακρά περίοδο πνευματικῆς ἀκμῆς. Ὡστόσο, ἀπό τίς ἀρχές τοῦ εἰκοστοῦ αἰῶνα, ἐξαιτίας δυσμενῶν συγκυριῶν σέ τοπικό καί ἐθνικό ἐπίπεδο, ἄρχισε νά παρακμάζει· ὥσπου, στή δεκαετία του ’60, ἕνα συγκλονιστικό θαῦμα τῆς Κυρίας Θεοτόκου, ἔγινε ἀφορμή γιά τήν ἀνακαίνιση καί ἀνασυγκρότησή της.
 Τὴν ἐποχὴ ἐκείνη, ὁ κύριος Δημήτριος Μοίρας, ὁ ὁποῖος ἐργαζόταν ὡς κλητῆρας στὸν Ὀργανισμὸ Λιμένος Πειραιῶς, προσβλήθηκε ἀπὸ δεινὴ ἀσθενεία. Ἡ περίπτωσή του εἶχε χαρακτηριστεῖ ἰατρικῶς ἀνίατη. Ἦταν ἕνα θέαμα οἰκτρό, καθὼς ὁ καρκίνος τοῦ ‘‘ἔτρωγε’’ τὸ πρόσωπο, λίγο κάτω ἀπὸ τὸ δέξι μάτι, καὶ ἡ πληγὴ τοῦ γινόταν ὅλο καὶ πιὸ βαθιά. Ἦταν, μάλιστα, ἀναγκασμένος νὰ τὴν καθαρίζει κάθε μισὴ ὥρα, γιατί ἔρρεε συνεχῶς αἷμα καὶ πύον. Γι’αὐτό, παρότι στὸ ἀντικαρκινικὸ νοσοκομεῖο ‘‘Ἅγιος Σάββας’’ τοῦ εἶχαν ἀποκλείσει κάθε πιθανότητα βελτίωσης, ἀποφάσισε νὰ μεταβεῖ σὲ γιατροὺς τοῦ ἐξωτερικοῦ. Ἔχοντας, ὅμως, ἀκράδαντη πεποίθηση στὴ δύναμη πού ἔχει ἡ εὐχὴ τῶν γονέων, θέλησε νὰ ἔλθει πρῶτα στὸν τόπο καταγωγῆς του, τὴ Ρειχιὰ (ἕνα χωριὸ κοντὰ στὴν Ἱερὰ Μονὴ Ἱέρακος), γιὰ νὰ παρει τὴν εὐχὴ τοῦ πατέρα του. Ὡστόσο, ἐκεῖνος, τὸν ξάφνιασε λέγοντάς του: «Παιδί μου, δὲν θὰ πᾶς πουθενά. Ὁ γιατρὸς εἶναι μπροστά μας• εἶναι ἡ Παναγία μας, στὸ Μοναστῆρι, στὴν Εὐαγγελίστρια. Πρόσεξε, ὅμως, γιὰ νὰ γίνει τὸ θαῦμα, πρέπει νὰ κανεὶς δύο πράγματα πού θὰ σοὺ πῶ. Πρῶτον, θὰ πᾶς στὸν παπὰ νὰ ἐξομολογηθεῖς καὶ μετὰ θὰ κανονίσετε μία Λειτουργία στὸ Μοναστῆρι, γιὰ νὰ κοινωνήσεις. Θὰ πᾶτε ἀπὸ τὴν παραμονή. Μετὰ τὸν Ἑσπερινό, θὰ ἀνέβεις στὸν ἐπάνω Ναὸ καὶ θὰ πᾶς στὴν Εἰκόνα πού ᾖρθε ἀπὸ τὴ θάλασσα. Θὰ γονατίσεις καὶ θὰ τὴν παρακαλέσεις νὰ σὲ κάνει καλά, ἀλλὰ θὰ προσπαθήσεις νὰ στάξει ἕνα δάκρυ ἀπὸ τὰ μάτια σου». 
 Ὁ κύριος Μοίρας τήρησε ἀκριβῶς ὅσα τοῦ εἶπε ὁ ἁπλός, μὰ πιστὸς πατέρας του. Ἐξομολογήθηκε, πῆγε στὸ Μοναστῆρι καί, μετὰ τὸν Ἑσπερινό, ἀνέβηκε καὶ προσευχήθηκε στὴν Παναγία μὲ θερμὰ δάκρυα, δίνοντάς Της μιὰν αὐθόρμητη ὑπόσχεση : «Παναγία μου, κάνε με καλὰ καὶ ἐγὼ θὰ γίνω ραδιοφωνικὸς σταθμὸς νὰ διαλαλῶ τὸ θαῦμα Σου• καὶ ὅ,τι μπορῶ, θὰ ἐργαστῶ γιὰ τὸ Ὄνομά Σου». Κατόπιν, στράφηκε πρὸς τὸ καντῆλι Της καὶ ἄλειψε μὲ λίγο λαδάκι τὴν πληγή του. Τὴν ἑπομένη, μὲ τὸ πρῶτο φῶς τῆς ἡμέρας, βγῆκε ἔξω γιὰ νὰ κάνει τὸν τακτικὸ καθαρισμὸ τῆς πληγῆς. Εἶχε, ὅπως πάντα, μαζί του γάζες, ὀξυζενὲ καὶ ἕνα μικρὸ καθρεφτάκι. Μόλις, ὅμως, τὸ ἔφερε μπροστὰ στὸ πρόσωπό του, ἀντίκρυσε ἔκπληκτος τὸ θαῦμα! Ἡ πληγὴ εἶχε κλείσει καὶ δὲν ὑπῆρχε οὔτε τὸ παραμικρὸ σημάδι! Ἄρχισε νὰ φωνάζει καὶ νὰ κλαίει εὐχαριστῶντας τὴν Θεοτόκο καὶ ὑποσχόμενος νὰ κάνει τὰ πάντα γιὰ τὴ Μονή Της.
 Κατὰ τὴν ἐπιστροφή του στὴν ἐργασία του, ὁ Διευθυντής του, συγκινημένος ἀπὸ τὴν εὐεργετικὴ ἐπεμβάση τῆς Παναγίας, θέλησε νὰ Τῆς προσφέρει ἕνα δῶρο. Ἔτσι, τὸ τόσο ἀπόμακρο Μοναστηράκι ἀπέκτησε τηλεφωνικὴ ἐγκαταστάση. Ὁ δὲ κύριος Μοίρας, τηρώντας τὴν ὑπόσχεσή του, κατέστη μέγας εὐεργέτης τῆς Μονῆς, ἀφοῦ, ὅπως χαρακτηριστικὰ ὁμολογοῦσε, ἀπὸ τὴν ἡμέρα τοῦ θαύματος μία ‘φλόγα’ ἄναψε μέσα του. Ἦταν ἔνας ἀσίγαστος πόθος νὰ ἐργαστεῖ γιὰ τὸ Σπίτι τῆς Παναγίας. Καὶ πράγματι, μερίμνησε, μεταξὺ ἄλλων, γιὰ τὴν κτιριακή του ἀνακαίνιση, τὴ διάνοιξη τοῦ δρόμου καὶ τὴν ἠλεκτροδότηση.
Κυρίως, ὅμως, τὸ ὄνειρό του ἦταν νὰ δεῖ τὸ ἐγκαταλελειμμένο Μοναστηράκι νὰ δεσπόζει ὡς ἕνας ‘‘φάρος πνευματικὸς’’ σὲ ὅλη τὴ γύρω περιοχή. Γι’ αὐτό, ἀγωνίστηκε γιὰ τὴν ἐπανιδρύση καὶ στελέχωσή του, δίχως νὰ πτοηθεῖ ἀπὸ τὶς ἀντιξοότητες καὶ τὰ ἐμπόδια πού παρουσιάστηκαν. Καὶ ἡ Δέσποινά μας, βραβεύοντας τὶς ἄοκνες προσπάθειες καὶ τὸν θερμὸ ζῆλο του, ἔδωσε πάλι ζωὴ στὴν ἄλλοτε ἐρειπωμένη Μονή, ἡ ὁποία -ἀπό τό 1980- μέ τήν ἀμέριστη πατρική συμπαράσταση καί τήν πολύτιμη ἀρωγή τοῦ Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Μονεμβασίας καί Σπάρτης κ.κ. Εὐσταθίου, λειτουργεῖ πλέον ὡς Γυναικεῖο Κοινόβιο.
Ἡ Ἱερά Μονή πανηγυρίζει στίς 25 Μαρτίου, στήν ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου, καθώς καί στή μνήμη τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου τοῦ Τροπαιοφόρου. Ἐπίσης, στίς 31 Αὐγούστου ἑορτάζεται μέ ἰδιαίτερη λαμπρότητα ἡ Κατάθεσις τῆς Τιμίας Ζώνης τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. Στήν πανήγυρη αὐτή τελεῖται ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία ὑπό τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου, ὁ ὁποῖος κατά τήν ἡμέρα αὐτή τελεῖ τήν ἐπέτειο τῆς εἰς Ἐπίσκοπον Χειροτονίας του.
Ἐπίσης, στή Μονή τιμᾶται ἡ ἑορτή τῆς Ὑπαπαντῆς καθώς καί ἡ μνήμη τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου σέ ἀντιστοίχως ὁμώνυμα Παρεκκλήσια.
ΠΗΓΗ http://www.immspartis.gr
ΦΩΤΟ ADELIN 107,3 FM ΚΥΘΗΡΑ 

Ανάληψη Καθηκόντων από Ιατρό Αντικυθήρων

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ

Τον πρώτο κινηματογράφο στα Κύθηρα τον έφερε το 1932 ο επιχειρηματίας Γιάννης Δαπόντες από τη Χώρα. 

Οι προβολές γίνονταν στην αίθουσα του Κυθηραϊκού Συνδέσμου στην είσοδο της Χώρας. 
Η μηχανή προβολής ήταν χειροκίνητη με μανιβέλα και ο προβολέας ήταν συνδεδεμένος με τη γεννήτρια του παρακείμενου ελαιοτριβείου. 



Οι ταινίες ήταν από μια ζελατίνα, υλικό πολύ εύφλεκτο την εποχή εκείνη και γι αυτό ο κόσμος αρχικά φοβόταν τον κινηματογράφο, διότι είχαν εκδηλωθεί πυρκαγιές. 

Ο Δαπόντες έφερνε για χειριστή της μηχανής τον Μισέλ Αρμάο, έναν έμπειρο Συριανό φραγκολεβαντίνο. 

Ο Πολύβιος, ένας άφραγκος εξόριστος της εποχής εκείνης, ανέλαβε τη διαφήμιση διατρέχοντας πάνω κάτω τη Χώρα με ένα γραφικό ντελάλημα « Κυρίες και κύριοι το βράδυ ελάτε να διασκεδάσετε με μια ταινία του Σαρλώ………..Ο κινηματογράφος είναι ομιλών διαχυτικώς!!!!!!!!!» 

Σ’ αυτό το τελευταίο βέβαια ο Πολύβιος εψεύδετο, διότι οι ταινίες ήταν του βωβού κινηματογράφου, δηλαδή δεν είχαν ηχητικούς διαλόγους και μερικές φορές τις συνόδευε ζωντανή μουσική από λαϊκούς οργανοπαίκτες. 

Οι ηθοποιοί έπαιζαν με παντομίμα και η υπόθεση διδόταν περιληπτικά. 

Μετά την κατοχή οι αδελφοί Φατσέα- Φουριάρη στο Λειβάδι και ο Μανώλης Σοφίος στον Ποταμό έφεραν ομιλούντα κινηματογράφο και επί σειράν ετών πρόσφεραν ψυχαγωγία περιοδεύοντες στα χωριά των Κυθήρων πριν και μετά τον εξηλεκτρισμό κουβαλώντας τις μηχανές και όλο τον εξοπλισμό της προβολής. 

Του Σοφίου τη μηχανή παρέλαβε κατόπιν ο κ. Προβατάρης και κάποιος Αρχολέκας. 

Αυτές οι αξέχαστες λαϊκές προβολές των παιδικών μας χρόνων έχουν μείνει βαθιά χαραγμένες στη μνήμη μας, διότι είναι πολύ πιο ωραίο να γελάς ή να δακρύζεις μαζί με άλλους ανθρώπους καθισμένος σε άβολα καθίσματα και παγωμένες αίθουσες, παρά να παρακολουθείς ένα έργο μόνος σου στην άνεση του σπιτιού σου.

(Πηγή Μανώλης Δαπόντες)

{Στη μνήμη των παλαιών ανθρώπων του κινηματογράφου στα Κύθηρα}
------------------------------------
Ελένη Χάρου-Κορωναίου
------------------------------------

Δελτίο Τύπου Δήμου Κυθήρων - 15/3/2017 - Σχέσεις Εγχωρίου Περιουσίας και Ιεράς Μητροπόλεως

Συνεδρίασε το Δημοτικό Συμβούλιο το μεσημέρι της Τρίτης 14/3 υπό την προεδρία του κ. Λάζαρου Βέζου.
Στην αρχή της συνεδρίασης ο κ. Δήμαρχος, ερωτηθείς σχετικά, αναφέρθηκε στο ανακύψαν ζήτημα των σχέσεων , μετά τη διαφαινόμενη προσφυγή της τελευταίας σχετικά με τη διεκδίκηση της διοίκησης και διαχείρισης των Ιερών Προσκυνημάτων, που σύμφωνα με τα ιστορικά, εθιμικά και νομικά δεδομένα ανήκουν αποκλειστικά στο Δήμο Κυθήρων και τελούν υπό την αποκλειστική διαχείριση της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας.



Ο κ. Δήμαρχος τόνισε ότι η Δημοτική Αρχή μαζί με την Επιτροπή θα αντικρούσουν νομικά κάθε διαδικασία που θα θέσει σε κίνδυνο τη λειτουργία της Εγχωρίου Περιουσίας και θα προβεί σε αναλυτική ενημέρωση των Κυθηρίων όταν είναι διαθέσιμα όλα τα νομικά δεδομένα από πλευράς Μητροπόλεως, η οποία παρά τις σχετικές αιτήσεις Δήμου και Επιτροπής δεν έχει ακόμα χορηγήσει αντίγραφα των ενεργειών της όπως υποχρεούται από το Νόμο.

Σε κάθε περίπτωση ο κ. Δήμαρχος δήλωσε ότι ο Δήμος και η Επιτροπή θα σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και χαρακτήρισε πέραν πάσης λογικής ενέργειες που ενδέχεται να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία του θεσμού της Εγχωρίου Περιουσίας, που αποτελεί μέγα και ουσιώδες προνόμιο για την κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή του τόπου.

Το Δ.Σ. συζήτησε και έλαβε αποφάσεις για 17 θέματα της ημερήσιας διάταξης και 3 προ ημερήσιας. Συγκεκριμένα:

1. Ενέκρινε τον προγραμματισμό προσλήψεων προσωπικού ΙΔΟΧ ορισμένου χρόνου για το 2017.

2. Ενέκρινε τη σύναψη δικαστικού συμβιβασμού με τον εργολάβο Αλέξιο Μαρινόπουλο, μετά από θετική εισήγηση νομικού συμβούλου και απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, ο οποίος εξασφαλίζει τη λήξη μιας πολυετούς νομικής εκκρεμότητας που αφορά στην αποπληρωμή εκτελεσθέντων έργων της προηγούμενης διοίκησης. Με το συμβιβασμό που επετεύχθη ο ανάδοχος παραιτείται του 1/3 των δεδουλευμένων τόκων καθώς και του συνόλου της δικαστικής δαπάνης που έχει επιδικασθεί εις βάρος του Δήμου μας.

3. Ενέκρινε τον απολογισμό της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το 2016.

4. Ενέκρινε τις δαπάνες συμμετοχής και εκπροσώπησης του Δήμου στην έκθεση τουρισμού της Κύπρου TAXIDI 2017 (21-23 Απριλίου).

5. Αποδέχθηκε τις μελέτες και όρισε τον τρόπο εκτέλεσης των έργων:

- Ανάπλαση Πλατείας Φρατσίων (292.000€) που χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Αττικής

- Εγκατάσταση και τοποθέτηση φωτιστικών φανών δημοτικού φωτισμού στην παραλία Καψαλίου (55.000€)

- Επισκευή δρόμου προς δημοτικό κοιμητήριο Χώρας (37.000€)

- Κατασκευή προστατευτικού τοιχίου Καψαλίου (20.000€)

- Κατασκευή τεχνικών στην Αγία Πελαγία (20.000€)

- Αποκατάσταση δρόμου προς Καμαρέλα Αντικυθήρων (50.000€) που χρηματοδοτείται από έκτακτη χρηματοδότηση του Υπουργείου Εσωτερικών

- Κατασκευή Δικτύου Ύδρευσης Αγίας Πελαγίας (3.100.000€). Χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Αττικής και αποτελεί μεγάλο αναπτυξιακό έργο για όλο τον οικισμό. Για την εκτέλεση του έργου θα υπογραφεί προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια Αττικής

- Επισκευή Δημοτικού Καταστήματος Ποταμού (200.000€). Η δημοπρασία επρόκειτο να γίνει το Σεπτέμβριο του 2016, όμως ματαιώθηκε λόγω του Νόμου 4412. 

Ο Δήμος έχει ωριμάσει πλήρως το έργο, έχει λάβει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις και συνέταξε πλήρη φάκελο για το κτίριο που δεν υπήρχε. Μετά την ολοκλήρωση του έργου, στη δυτική αίθουσα του άνω ορόφου θα στεγαστεί μόνιμα το ομοίωμα του Μηχανισμού των Αντικυθήρων που έχει δωρηθεί στο Δήμο μας από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και θα αποτελέσει σημαντικό πόλο έλξης επισκεπτών για τον Ποταμό

Επισημαίνεται ότι πλέον οι δημοπρασίες των έργων θα γίνονται στον Πειραιά καθώς με το νέο νόμο 4412/2016 οι σχετικές επιτροπές πρέπει υποχρεωτικά να συγκροτούνται από μηχανικούς κλάδου ΤΕ και ΠΕ, και ο Δήμος μας δεν διαθέτει στελεχωμένες τεχνικές υπηρεσίες ώστε να μπορεί να δημοπρατεί έργα αυτόνομα. 

Το τεράστιο αυτό πρόβλημα, (που αναγκαστικά θα οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις στη δημοπράτηση και εκτέλεση των έργων σε όλους τους νησιωτικούς και ορεινούς Δήμους), έχει τεθεί από τον Δήμο μας τόσο στον αρμόδιο Υπουργό κ. Σπίρτζη, όσο και στην ΚΕΔΕ, χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να έχει δοθεί λύση στο θέμα. 

Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο Δήμος μας εξακολουθεί να παραλαμβάνει με ταχείς ρυθμούς μελέτες έργων, να ωριμάζει και να αδειοδοτεί τα μεγάλα έργα που χρηματοδοτούνται από την Περιφέρεια συνεργαζόμενος με μια αξιόπιστη ομάδα τεχνικών συμβούλων και συνεργατών, ώστε να είναι έτοιμος να δημοπρατήσει έργα προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και όλων των δημοτών.

Τέλος, το Δ.Σ. προέβη στη νέα σύσταση της Δημοτικής Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής μέχρι τη λήξη της παρούσης θητείας :

1. Κορώνης Μηνάς, Πρόεδρος
2. Κασιμάτη Μαρία, Αντιπρόεδρος
3. Γιαννιώτης Παναγιώτης
4. Σάμιος Ανδρέας
5. Φάρος Ευστάθιος
6. Δρακάκης Παναγιώτης
7. Καραβουσάνος Θεόδωρος
8. Νικόλ Χριστοφόρου
9. Frank Van Weerde
10. Μπαλτζής Δημήτριος
11. Σκλάβος Βρεττός
Αναπληρωματικά Μέλη: Κασιμάτης Γεώργιος (του Παναγιώτου), Ζαφειρίου Ρήγας, Μυτιληναίου Αικατερίνη, Ράϊκου Βανέσα
-------------------------------------
Πηγή: kythira.gr
-------------------------------------