Παρασκευή 1 Ιανουαρίου 2021

Τα Εμβόλια, ο Μητροπολίτης Κυθήρων και η έρευνα

 


Του Γιάννη Παπανικολάου – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

 Πρόσφατα η Εισαγγελία Πειραιώς διέταξε προκαταρκτική εξέταση για το κήρυγμα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Κυθήρων κ. Σεραφείμ κατά των εκτρώσεων, στο οποίο αναφέρθηκε και στο εμβόλιο για τον κορονοϊό.

.Το κήρυγμα αυτό πραγματοποιήθηκε με αφορμή την εορτή των 14.000 νηπιομαρτύρων που κατέσφαξε ο Ηρώδης. Η ημέρα αυτή, με απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος, είναι αφιερωμένη και στα έμβρυα-παιδιά που χάνονται κάθε χρόνο από τις εκτρώσεις.

Η ουσία του κηρύγματος ήταν ότι, εφόσον στα εμβόλια που προωθούνται προς χρήση στην Ελλάδα, γίνεται χρήση κυττάρων από έμβρυα που έχουν υποστεί έκτρωση, η Εκκλησία δεν πρέπει να τα δεχθεί.
Το θέμα αυτό δεν είναι τίθεται για πρώτη φορά.

Στις 20 Αυγούστου, ο Ορθόδοξος Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Μακάριος, μαζί με τους Αρχιεπισκόπους των δύο πολυπληθέστερων ετεροδόξων θρησκευτικών κοινοτήτων της Αυστραλίας, τον Καθολικό Αρχιεπίσκοπο του Σύδνεϋ Anthony Fisher και τον Αρχιεπίσκοπο της Αγγλικανικής Εκκλησίας Glenn Davies, είχαν στείλει επιστολή στον Πρωθυπουργό της Αυστραλίας Scott Morrison για εμβόλιο που χρησιμοποιεί έμβρυα.
Η επιστολή είχε ήδη δημοσιευτεί στα ΜΜΕ .

Σε αυτήν οι τρεις θρησκευτικοί ηγέτες εξέφραζαν την λύπη τους γιατί από τα 167 υποψήφια εμβόλια κατά του Covid-19, 29 από τα οποία βρισκόταν ήδη σε κλινική αξιολόγηση, η Κυβέρνηση επέλεξε ένα εμβόλιο που χρησιμοποιούσε κύτταρα (cell-line), που είχαν καλλιεργηθεί από έμβρυα που είχαν υποστεί έκτρωση.
Ήταν η ημέρα κατά την οποία ανακοινώθηκε η σύναψη συμφωνίας της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης με τη φαρμακευτική εταιρεία AstraZeneca εξασφαλίζοντας 25 εκατομμύρια δόσεις του πιθανού εμβολίου για τον κορωνοϊό.

Οι τρεις θρησκευτικοί ηγέτες ζητούσαν: α) η χρήση του συγκεκριμένου εμβολίου να μην είναι υποχρεωτική, β) κανένας να μην πιεστεί να συνταγογραφηθεί, λάβει ή συναινέσει για την χρήση σε αυτόν ή στους απογόνους του, εμβολίου, το οποίο θα είναι ασυμβίβαστο με τις θρησκευτικές ή ηθικές πεποιθήσεις του και γ) η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση να εγγυηθεί ότι ένα εναλλακτικό, ηθικά μη αμφισβητούμενο, εμβόλιο θα είναι διαθέσιμο στην Αυστραλία.

Οι τρεις Αρχιεπίσκοποι δήλωναν στην επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό:

«Σας διαβεβαιώνουμε ότι δεν είμαστε αντίθετοι στον εμβολιασμό, αντίθετα προσευχόμαστε να ανακαλυφθεί το εμβόλιο». Αυτό που ζήτησαν ήταν να μην γίνει ο εμβολιασμός σε βάρος «της συνείδησης πολλών καλών ανθρώπων».

Ανάλογες δηλώσεις, ότι δεν είναι αντίθετος στον εμβολιασμό, έκανε στο κήρυγμά του και ο Μητροπολίτης Κυθήρων, ο οποίος μάλιστα ανέφερε ότι κάθε χρόνο κάνει το εμβόλιο της γρίπης.

Αυτή η περίοδος είναι δύσκολη για όλους: Κυβέρνηση, Εκκλησία, λαός. Υπάρχει μεγάλη πίεση για όλους.

Θα πρέπει να ενεργούμε με σύνεση και για την αποφυγή εντάσεων.

Ο Μητροπολίτης, εφόσον κυκλοφορούν πολλά εμβόλια, θα έπρεπε να έχει ερευνήσει με ασφάλεια και επιβεβαιώσει εάν όντως τα συγκεκριμένα που θα κυκλοφορήσουν στην Ελλάδα χρησιμοποιούν κύτταρα από έμβρυα που έχουν υποστεί έκτρωση.

Από την άλλη πλευρά θα έπρεπε και η Εισαγγελία, πριν διατάξει προκαταρκτική εξέταση, να κάνει και αυτή μία απλή έρευνα στο διαδίκτυο για να διαπιστώσει ότι το θέμα δεν τίθεται για πρώτη φορά από τον συγκεκριμένο μητροπολίτη, αλλά είναι ένα θέμα που απασχολεί γενικά τον χριστιανικό κόσμο σε όλο τον πλανήτη.

Είναι δικαίωμα του λαού της Εκκλησίας, όπως και κάθε άλλου θρησκευόμενου ανθρώπου, όπως και κάθε άθεου, να έχει τις δικές του ηθικές αρχές, αρκεί αυτές να μην βλάπτουν το κοινωνικό σύνολο.
Οι υπερβολές και οι βεβιασμένες ενέργειες δεν ωφελούν αυτήν την περίοδο.

Μήνυμα Δημάρχου Μονεμβασίας για το νέο έτος

 


Αγαπητοί συνδημότες και αγαπητές συνδημότισσες

Αφήνουμε πίσω μας μια χρονιά γεμάτη δυσκολίες, μια χρονιά που βιώσαμε πρωτοφανή γεγονότα λόγω της πανδημίας που μαστίζει τη χώρα μας και τον πλανήτη ολόκληρο.
Το 2020 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά.
Στην ανατολή της νέας χρονιάς εύχομαι σε όλους χρόνια πολλά με πρόοδο, προσωπική ευτυχία, κοινωνική ευημερία προπάντων όμως με υγεία.
Με αυτοπεποίθηση και πίστη στις δυνάμεις μας συνεχίζουμε και το 2021 με στόχο να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο αύριο για όλους μας.
Με αποφασιστικότητα και γόνιμη συνεργασία θα προχωρήσουμε για να δημιουργήσουμε ακόμα περισσότερο στέρεες και ευοίωνες προοπτικές για τον τόπο μας.
Ως Δημοτική Αρχή καταβάλλουμε , σε καθημερινή βάση, κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε με ευθύνη, εργατικότητα, και ευαισθησία να διεκδικήσουμε και να επιτύχουμε το καλύτερο δυνατόν για τους συμπολίτες μας και περισσότερο για τη νεολαία μας.
Εύχομαι και πάλι ολόψυχα Χρόνια Πολλά, Καλές Γιορτές και ένα ελπιδοφόρο, ευτυχές, ανέφελο και δημιουργικό 2021, με Υγεία και Χαμόγελο.

ΚΟΡΩΠΙ:Έκλεψαν 165.000 ευρώ από κοτέτσι


Θύμα κλοπής έπεσε ένας αγρότης στο Κορωπί, ο οποίος είχε θάψει 165.000 ευρώ στο κοτέτσι του αγροκτήματος και όταν πήγε να τα πάρει, ανακάλυψε ότι τα χρήματα «είχαν κάνει φτερά».

Σύμφωνα με την καταγγελία που έγινε στην αστυνομία, δράστες της κλοπής από το κοτέτσι είναι δύο εργάτες του κτηματία.


ΔΗΜΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ:ΚΕΚΛΕΙΣΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΘΥΡΩΝ Η ΚΟΠΗ ΤΗΣ ΑΓΙΟΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑΣ


Δήμαρχος Κυθήρων:

Κόψαμε την πίτα στο Δήμο μας, δυστυχώς κεκλεισμένων των θυρών λόγω της πανδημίας. Εύχομαι του χρόνου να είναι η αίθουσα γεμάτη κόσμο! Καλή χρονιά σε όλους!



Κάτω τα χέρια σας από τον Μητροπολίτη Κυθήρων, ΤΩΡΑ.

Τόσο πολύ ευαίσθητοι έγιναν ξαφνικά κάποιοι, την ίδια ώρα που καταπατούν κάθε δημοκρατικό δικαίωμα των πολιτών – λες και είμαστε κάτω από ένα (εντελώς) περίεργο καθεστώς.

Είμαστε βέβαιοι πως αυτός ο διωγμός του ΠΑΝΑΞΙΟΥ Μητροπολίτη Κυθήρων θα κάνει την -όντως- Εκκλησία πιο δυνατή. 

Τα βάλατε με τον Θεό ταλαίπωροι και θλιβεροί;

πηγη https://orthopraxia.gr/

Επιστολή Συμπαράστασης προς Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Σεραφείμ Κυθήρων.


Σεβασμιώτατε και πολυαγαπημένε μας Μητροπολίτη Κυθήρων και Αντικυθήρων κ.κ Σεραφείμ

Χαίρετε εν Κυρίω, 

Είμαστε μια διαδικτυακή ορθόδοξη χριστιανική ομήγυρη και παρέα αδελφών από την ομάδα ‘’ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΝΙΚΑ’’ που συστήθηκε από την ανάγκη αληθινής ενημέρωσης και επικοινωνίας σε καιρούς χαλεπούς και πονηρούς. Διαφωνούμε με την παραπληροφόρηση και τη στημένη υπόθεση της λεγομένης «πανδημίας» από την πρώτη κιόλας στιγμή αυτής της «κρίσεως». 

Ήδη συμμετέχουμε σχεδόν 380 άνθρωποι από όλο τον κόσμο (οι περισσότεροι εξ ημών από τον ελλαδικό χώρο), ιερείς, μοναχοί και λαϊκοί από όλους τους επαγγελματικούς χώρους. 

Από την αρχή αυτής της «κρίσεως» του κορονοϊού, σας παρακολουθούμε με πολλή προσοχή στις ομιλίες και τις γραπτές ανακοινώσεις η εγκυκλίους σας. Συμφωνούμε απολύτως σε όλα και συμμεριζόμαστε τις ανησυχίες αλλά και τις πνευματικές πληροφορίες σας για την ουσία αυτής της μεθοδευμένης κρίσεως, αλλά και τις πνευματικές προεκτάσεις που κυρίως έχει. 

Γίνατε, χωρίς να το γνωρίζετε, ο πνευματικός παρηγορητής και εμπνευστής αυτής της ομάδας. 

Μαζί με τους αγίους Πατέρες και τους συγχρόνους αγίους μας στηρίζετε με την στάση σας. 

Σας ευχαριστούμε εκ προοιμίου. 

Η παρουσία σας μας έχει δώσει θάρρος και οι διδαχές σας πολλή δύναμη. 

Τα νέα από τη Μητρόπολη Κυθήρων, που θεοφιλώς διαποιμένετε, γίνονται άμεσα κοινά σε όλους μας και ο ενθουσιασμός όλων μας είναι έντονος. Εκφράζουμε με αυτή την επιστολή τη συμπαράστασή μας στην προκείμενη κρίσιμη φάση για την Εκκλησία αλλά και για εσάς προσωπικά και την απόφασή μας να είμαστε διπλά σας σε ό,τι μέλλει προκύψει από αυτή σας τη στάση. 

Παρακαλούμε και προσευχόμαστε στον Αληθινό Θεό να έχει η δική σας στάση μιμητική επίδραση και σε άλλους Αρχιερείς και να επηρεάσει την σταση τους στην επικείμενη σύνοδο της διαρκούς ιερας συνόδου Τρίτη 15 Δεκεμβριου 2020. Μια απόφαση που μπορεί και επιθυμούμε διακαώς να αποτελέσει τον σπινθήρα που χρειάζεται, ώστε να αναφλεγεί η σάπια και κοιμισμένη 

εκκλησιαστική (κατ’ άνθρωπον) πραγματικότητά μας και στον ελλαδικό χώρο. 

Ελπίζουμε αλλά δεν τρέφουμε αυταπάτες για κατι τέτοιο, γνωρίζοντας δυστυχώς την εμπάθεια, τις αγκυλώσεις και τις δεσμεύσεις πολλών εκ των ιεραρχών μας εναντι του οικουμενιστικού σχεδιασμού ,που δεν τους αφηνει ουτε καν να ακούσουν την ιερατική τους συνείδηση και να πράξουν κατα τους όρκους και τις υποσχέσεις της χειροτονίας τους. Ούτε καν να σκεφτούν απο σεβασμό να ακούσουν εναν σεβάσμιο και πολιό γέροντα ιεράρχη σαν εσάς. 

Δεν θα σας κουράσουμε με λεπτομέρειες. 

Η τελευταία δήλωση σε σχέση με τα νέα εξαγγελθέντα μέτρα ενόψιν των αγίων ημερών που διάγουμε, σε σχέση με τους ιερούς μας ναούς και το ουσιαστικό κλείδωμα τους, μας έκανε να μην μπορούμε να κοιμηθούμε από χαρά και ενθουσιασμό πνευματικό. Σταθήκατε και θα σταθείτε μέχρι τέλους στο ύψος της διακονίας σας και του υψηλοτάτου υπουργήματός σας. 

Φέρετε εις πέρας τη δισχιλιετή παράδοση της Αγίας μας Εκκλησίας και ορθοτομείτε στον δρόμο των Αγίων Πατέρων μας. 

Τι άλλο να περιμένουμε από έναν Επίσκοπο, όταν είναι αληθινός του Χριστού Επίσκοπος; Γιατί σήμερα αυτή η στάση σας δεν είναι αυτονόητη για όλους τους Αρχιερείς και αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα; 

Μη γνωρίζοντας πώς θα εξελιχτεί όλο αυτό το θέμα, κατανοώντας, όμως, πως έγινε απο πλευράς σας η κήρυξη ουσιαστικά του προαναγγελθέντος πολέμου με τον Καίσαρα, έχοντας υπ’ όψιν μας μετά βεβαιότητας πως με τη στάση σας γράφετε με το αίμα σας (αίμα της μαρτυρίας η και του μαρτυρίου, αν χρειαστεί) μια ακόμη σελίδα στην ιστορία των μαρτύρων και ομολογητών της πίστεως ημών αλλά και των ηρώων της. 

Σας μεταφέρουμε την προσευχητική μας συμπαράσταση και την ανθρώπινη στήριξη προς το πρόσωπο σας. 

Προσδοκούμε την ελευθερία μας όχι για να έχουμε μια ζωη χωρίς κόπους η χωρίς θλίψεις αλλα για να μπορούμε να λατρέψουμε τον αληθινό Θεο εν τη εκκλησία, μέσα στους ναούς, οχι <<μόνοι μας στα σπίτια >>χωρις δισταγμούς, απαγορεύσεις, αμφισβητήσεις και φόβους. 

Μόνο ενας φόβος μας συνέχει και αυτός είναι ο φόβος Θεού ,ένας φόβος συνώνυμος της αγάπης ,της αφοσίωσης , της αφιέρωσης, της παράδοσης στο θέλημα Του και του βαθυτάτου σεβασμού και ευλαβείας. 

Σας δηλώνουμε πως θα μας βρείτε συμπαραστάτες και δίπλα σας σε ό,τι χρειαστεί και όπου μπορούμε με τις μικρές αλλά όχι αμελητέες δυνάμεις μας. 

Εἰ ὁ Θεός μεθ’ ἡμῶν, οὐδείς καθ’ ἡμῶν. 

Ασπαζόμαστε τη δεξιά σας, χωρίς «μέτρα προφύλαξης», με δέος και ιεροπρέπεια ως έναν ομολογητή της πίστεως και αληθινό διάδοχο των Αποστόλων. 

Σας ευχαριστούμε εκ βάθους καρδίας ταπεινά.

(την επιστολή έχουν συνοδέψει 500 ονοματεπώνυμα με ιδιότητα και πόλη διαμονής από όλη τη χώρα)

ΠΗΓΗ https://orthopraxia.gr

Το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Βιοηθικής δικαιώνει τον Μητροπολίτη Κυθήρων!

Πριν λίγες ημέρες διαβάσαμε στο “Πρώτο Θέμα” (21.12 –  “Βατικανό: Εμβολιαστείτε, είναι ηθικά αποδεκτό”)…. “Βλαστοκύτταρα από αποβλημένα έμβρυα από τις δεκαετίες 1960, 1970 και 1980 – που αναπαράγονται στο εργαστήριο για δεκαετίες ως «κυτταρικές σειρές» – έχουν χρησιμοποιηθεί από πολλούς ερευνητές για το σχεδιασμό εμβολίων κατά της Covid-19, για παράδειγμα εντός των ομάδων των Astrazeneca, Moderna και Pfizer, τονίζει το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Βιοηθικής στον ιστότοπό του”.”

Αυτή λοιπόν η πληροφορία που δημοσιεύτηκε και στο Πρώτο Θέμα και στην Καθημερινή και σε διάφορα άλλα ελληνικά μέσα, μας κίνησε την περιέργεια ώστε να αναζητήσουμε την αρχική πηγή του συγκεκριμένου κειμένου, όπως και να μάθουμε τον ρόλο του Ινστιτούτου.  Το “Ευρωπαϊκό ινστιτούτο Βιοηθικής”, λοιπόν, είναι ένας  ιδιωτικός οργανισμός που συμμετέχει σε σεμινάρια και ακαδημαϊκές συζητήσεις ακόμα και στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο. Φαίνεται δηλαδή ένας σοβαρός οργανισμός, τον οποίο επικαλέστηκε και η ηγεσία του Βατικανού και γενικότερα το όλο θέμα “έπαιξε” και στα ελληνικά μέσα. Τα όσα λέει το Ινστιτούτο είναι επίσης ξεκάθαρα, όπως θα διαβάσετε και στο κείμενο  παρακάτω.

Την ίδια ώρα όμως που ετοιμάζαμε τις μεταφράσεις του κειμένου από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο, η επικεφαλής της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά έδωσε εντολή για επείγουσα προκαταρκτική εξέταση προς διερεύνηση τυχόν αυτεπαγγέλτως διωκόμενων πράξεων η οποία ανατέθηκε σε Εισαγγελικό Λειτουργό, για τα όσα είπε ο Μητροπολίτης Κυθήρων ( είχε δηλώσει ο Σεβασμιώτατος: “με πληροφόρησαν πως τα νέα εμβόλια τα οποία κυκλοφορούν από σήμερα και άρχισε από τους άρχοντες η χρήση, αυτά γίνονται και παρασκευάζονται με το προϊόν των εκτρώσεων”)

Θεωρήθηκαν λοιπόν ανυπόστατα τα όσα είπε ο Μητροπολίτης. Είναι όμως έτσι;

Γιατί όπως αποφαίνεται στην μελέτη αυτή το ινστιτούτο, και για το εμβόλιο της Pfizer, αλλά και -πολύ περισσότερο- για το εμβόλιο της Astrazeneca (από το οποίο θα παραλάβουμε 3 εκατομμύρια δόσειςέχουν χρησιμοποιηθεί κύτταρα από αποβλημένα (εκτρωμένα) έμβρυα των προηγούμενων δεκαετιών.

Αναλυτικότερα, στο κείμενο που ακολουθεί.

 


 

Το  ελληνικό κείμενο από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο (πηγή πρωτοτύπου εδώ)


“Καθώς επιταχύνεται η ανάπτυξη εμβολίων κατά του Covid-19, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς σχεδιάζονται, κατασκευάζονται και δοκιμάζονται αυτά τα εμβόλια. Πράγματι, υπάρχουν ηθικά ερωτήματα σχετικά με την πιθανή χρήση, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας ανάπτυξης, κυτταρικών σειρών που προέρχονται από εκτρωμένα έμβρυα. Το Ινστιτούτο Charlotte Lozier στις Ηνωμένες Πολιτείες, βασισμένο σε μια εμπεριστατωμένη ανάλυση της επιστημονικής βιβλιογραφίας και των αποτελεσμάτων των κλινικών δοκιμών, συνέταξε μια ακριβή επισκόπηση των φαρμακευτικών εταιρειών που χρησιμοποιούν ή δεν χρησιμοποιούν τέτοιες ηθικά αμφιλεγόμενες κυτταρικές γραμμές. Το ινστιτούτο θέλει να επιτρέψει στον αναγνώστη να κάνει ενημερωμένες επιλογές σχετικά με τα εμβόλια για τον Covid-19.

Πρώτα ας δούμε τι αποτελείται από μια τέτοια κυτταρική σειρά εμβρύου. Αυτό επιτυγχάνεται με τη λήψη ενός κυττάρου από ένα έμβρυο (στην περίπτωση αυτή ένα έμβρυο που έχει αφαιρεθεί) και τον πολλαπλασιασμό αυτού του κυττάρου σε αρκετά πανομοιότυπα κύτταρα. Αυτά τα κύτταρα μπορούν να αναπτυχθούν και να πολλαπλασιαστούν για δεκαετίες για να δημιουργήσουν “κυτταρικές γραμμές” που χρησιμοποιούνται συχνά σε επιστημονικά πειράματα. Μερικές από αυτές τις εμβρυϊκές κυτταρικές σειρές, που όντως είναι δεκαετίες πριν, χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη νέων εμβολίων. Αυτό ισχύει, μεταξύ άλλων, για τις κυτταρικές σειρές HEK293 και PER.C6. Έτσι, η χρήση αυτών των κυττάρων δεν απαιτεί νέες αποβολές. Επιστρέφουν στις αμβλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στις δεκαετίες 1960, 1970 και 1980, ανεξάρτητα από τον φαρμακευτικό σκοπό.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι εάν αυτές οι εμβρυϊκές κυτταρικές γραμμές είναι απολύτως απαραίτητες για την ανάπτυξη εμβολίων, ειδικά το εμβόλιο του Covid-19. Η απάντηση είναι όχι. Είναι δυνατόν να αναπτυχθούν ηθικά υπεύθυνα εμβόλια χωρίς κύτταρα ή με βάση ζωικά κύτταρα, αυγά κοτόπουλου ή μαγιά. Αυτό βασικά κάνουν οι διάφορες φαρμακευτικές εταιρείες.

Το επόμενο βήμα είναι να αποκτήσετε μια εικόνα για τα διάφορα στάδια ανάπτυξης ενός εμβολίου, στο οποίο μπορούν να χρησιμοποιηθούν κυτταρικές σειρές από εκτρωμένα έμβρυα.

Η φάση σχεδιασμού περιλαμβάνει την ανάπτυξη ιδεών, προκαταρκτικά πειράματα και την περιγραφή του τρόπου παραγωγής του εμβολίου.

Φαρμακευτικές εταιρείες και ερευνητικά ιδρύματα που έχουν χρησιμοποιήσει κυτταρικές σειρές από εκτρωμένα έμβρυα σε αυτό το στάδιο:

– Altimmune (ΗΠΑ)

– Astra Zeneca & University of Oxford (Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ)

– CanSino Biologics, Inc. Ινστιτούτο Βιοτεχνολογίας του Πεκίνου, Ακαδημία Στρατιωτικών Ιατρικών Επιστημών, PLA της Κίνας (Κίνα)

– Ερευνητικό Ινστιτούτο Gamaleya (Ρωσία)

– Janssen Research & Development, Inc. Johnson & Johnson (ΗΠΑ)

– Vaxart (ΗΠΑ)

– Anhui Zhifei Longcom Biopharmaceutical / Ινστιτούτο Μικροβιολογίας, Κινεζική Ακαδημία Επιστημών (Κίνα)

– Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ (ΗΠΑ)

Η φάση παραγωγής: παράγεται το τελικό εμβόλιο.

Φαρμακευτικές εταιρείες και ερευνητικά ινστιτούτα που χρησιμοποιούν κυτταρικές σειρές από ακυρωμένα έμβρυα σε αυτό το στάδιο:

– Altimmune (ΗΠΑ)

 Astra Zeneca University of Oxford (Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ)

– CanSino Biologics, Inc. Ινστιτούτο Βιοτεχνολογίας του Πεκίνου, Ακαδημία Στρατιωτικών Ιατρικών Επιστημών, PLA της Κίνας (Κίνα)

– Ερευνητικό Ινστιτούτο Gamaleya (Ρωσία)

– Janssen Research & Development, Inc. Johnson & JohnsonVaxart (ΗΠΑ)

– Vaxart (ΗΠΑ)

– Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ (ΗΠΑ)

Δοκιμαστική φάση του εμβολίου στο εργαστήριο, προτού διανεμηθεί ευρέως (widely distributed)

Φαρμακευτικές εταιρείες και ερευνητικά ιδρύματα που χρησιμοποιούν κυτταρικές σειρές από εκτρωμένα έμβρυα σε αυτό το στάδιο:

– Sinovac Biotech Co., Ltd. (Κίνα)

– Anhui Zhifei Longcom Biopharmaceutical / Ινστιτούτο Μικροβιολογίας, Κινεζική Ακαδημία Επιστημών (Κίνα)

– Medicago (Καναδάς)

– Novavax (ΗΠΑ)

– Moderna, Inc. avec le National Institute of Health (ΗΠΑ)

– Pfizer et BioNTech (ΗΠΑ, Γερμανία)

– Sanofi Pasteur et Translate Bio (ΗΠΑ, Γαλλία)

– Inovio Pharmaceuticals (ΗΠΑ)

Οι φαρμακευτικές εταιρείες που δεν χρησιμοποιούν εμβρυϊκές κυτταρικές σειρές σε ένα από τα τρία στάδια είναι (από τις 10 Νοεμβρίου 2020, λαμβάνοντας υπόψη το στάδιο ανάπτυξης εμβολίων):

– Ινστιτούτο Βιολογικών Προϊόντων του Πεκίνου / Sinopharm (Κίνα)

– Ινστιτούτο Βιολογικών Προϊόντων Wuhan / Sinopharm (Κίνα)

– Ινστιτούτο Ιατρικής Έρευνας John Paul II (ΗΠΑ)

– Institut Pasteur and Themis and Merck (ΗΠΑ, Γαλλία)

– Shenzhen Geno-ανοσοποιητικό ιατρικό ινστιτούτο (Κίνα)

– Merck και IAVI (ΗΠΑ)

– Clover Biopharmaceuticals, Inc. (Κίνα)

– Sanofi and GSK Protein Sciences (ΗΠΑ, Γαλλία)

– Σορέντο (ΗΠΑ)

– Πανεπιστήμιο Queensland και CSL Ltd. (Αυστραλία)

– CureVac (Γερμανία)

– Genexin (Κορέα)

– Symvivo Corporation (Καναδάς)

Σημείωση: Αρκετές φαρμακευτικές εταιρείες δεν έχουν ακόμη ολοκληρώσει όλα τα βήματα της διαδικασίας.

Η ηθική κρίση των προτεινόμενων εμβολίων μπορεί να βασίζεται σε διάφορα στοιχεία:

– Η ύπαρξη ή όχι εναλλακτικών για τα εμβόλια που έχουν αναπτυχθεί από κυτταρικές σειρές εκτρωμένων εμβρύων: όπου υπάρχουν ηθικά ανεπτυγμένα εμβόλια και είναι διαθέσιμα, αυτά πρέπει να μπουν σε προτεραιότητα.

– Ο βαθμός απόστασης, στο χρόνο αλλά ιδιαίτερα στην ευθύνη, μεταξύ της εν λόγω έκτρωσης και του εμβολιασμένου ασθενούς. Έτσι, η ευθύνη του εμβολιασμού του ασθενούς είναι χαμηλή σε σύγκριση με εκείνη του ερευνητή που χρησιμοποιεί αυτές τις κυτταρικές σειρές και επομένως διεγείρει την παραγωγή παρόμοιων κυτταρικών σειρών.

– Τα στάδια της διαδικασίας ανάπτυξης εμβολίων, για τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί εμβρυϊκές κυτταρικές σειρές. Εάν το εμβόλιο που λαμβάνει ο ασθενής παράγεται από αυτές τις κυτταρικές σειρές του εμβρύου (Στάδιο 2), διεγείρει την παραγωγή νέων εμβρυϊκών κυττάρων. Αυτή η σχέση είναι λιγότερο εμφανής όταν η φαρμακευτική εταιρεία εξετάζει μόνο ορισμένα αντίγραφα του εμβολίου σε εμβρυϊκά κύτταρα (Στάδιο 3).

– Η ύπαρξη ή όχι εναλλακτικών για τα εμβόλια που αναπτύχθηκαν βάσει κυτταρικών σειρών από ματαιωμένα έμβρυα: εάν υπάρχει ηθικά ανεπτυγμένο εμβόλιο.”

ORTHOPRAXIA.GR (Χ. Βλαμάκης)

Νίνα Γ. Κασιμάτη:Ευτυχισμένη Πρωτοχρονιά και χαρούμενη χρυσή νέα χρονιά σε όλον τον κόσμο!


Ευτυχισμένη Πρωτοχρονιά και χαρούμενη χρυσή νέα χρονιά σε όλον τον κόσμο!

Πέρυσι είχα ζητήσει* ήρωες, αγίους κι ευγενικές φυσιογνωμίες – και το 2020 μας τους έδωσε στην πρώτη γραμμή της μάχης της πανδημίας. Κι ήμασταν αληθινά τύχεροι που τους είχαμε, που επιζήσαμε και που πλέον έχουμε και το εμβόλιο.
Για το 2021 εύχομαι κάτι πιο απλό κι ελπίζω η ευχή να πιάσει και πάλι. Ας πούμε να είναι φορτωμένο γλύκα και πασπαλισμένο ζάχαρη, σαν τη βασιλόπιτα. Να ευωδιάζει. Να γελάσουν πάλι τα πρόσωπά μας και να ξαναζήσουμε όλα τα σημαντικά μαζί. Μαζί στις χαρές, μακάρι στις καθόλου λύπες και μαζί στους αγώνες μας. Συλλογικά. Μαζί, μαζί, μαζί!
Η ζωή, η κοινωνία, ο λαός να νικήσουν.
Να νικήσουμε.
Με υγεία, αγάπη, δικαιοσύνη, παιδεία, αλληλεγγύη, δουλειά. Με πρόοδο και συνείδηση ελευθερίας και ανεξαρτησίας. Όπως το προστάζει άλλωστε η επέτειος του 1821, που θα τιμήσουμε.
Χρόνια Πολλά

Πρωτοχρονιάτικα ήθη και έθιμα σε περιοχές της Ελλάδας

 


Πώς γιορτάζουν την Πρωτοχρονιά σε Ήπειρο, Τρίκαλα, Καρδίτσα, Κω  και Λέρο

Από το βάθος του χρόνου τα πρωτοχρονιάτικα ήθη και έθιμα, οι προλήψεις, το ποδαρικό και τα γούρια κυριαρχούν την πρώτη μέρα του νέου έτους, σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Ήπειρος

Τα έθιμα της Πρωτοχρονιάς στην Ήπειρο, είναι άμεσα συνδεδεμένα με την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου. Στηρίζονται σε παραδόσεις μιας κτηνοτροφικής περιοχής, όπου η 1η μέρα της κάθε νέας χρονιάς, είχε έναν ιδιαίτερο συμβολισμό. Μέχρι σήμερα πολλές οικογένειες, ειδικά στα χωριά τηρούν ευλαβικά την παράδοση, για «το καλό ποδαρικό» και την «καλή τύχη» στο σπίτι, τα κοπάδια και τη σοδιά.

Η Βασιλόπιτα στην Ήπειρο δεν ήταν γλυκιά. Ήταν μια πίτα με ζυμωτά φύλλα, κυρίως με τυρί. Από την παραμονή, οι νοικοκυρές ζύμωναν τα φύλλα και τα έψηναν στη γάστρα, για να είναι έτοιμα το πρωί του καινούργιου χρόνου, ώστε να ετοιμάσουν τη βασιλόπιτα.

Στο Πωγώνι, σε κάθε σπίτι ψήνονταν τρεις πίτες. Τις έλεγαν «βασιλοκουλούρες» του Αη-Βασιλιού. Η μεγαλύτερη ήταν για την οικογένεια, και δύο μικρότερες, για τον τσομπάνη και τον γελαδάρη.

Την ώρα που οι νοικοκυρές ζύμωναν τα φύλλα στο σπίτι, οι άνδρες στα καφενεία των χωριών, «για το καλό του χρόνου», έπαιζαν με λίγα χρήματα «τριάντα ένα».

Και στην Κόνιτσα, οι νοικοκυρές την ημέρα της Πρωτοχρονιάς έφτιαχναν τη Βασιλόπιτα με τα φύλλα που είχαν ετοιμάσει από την προηγούμενη μέρα, για να «στολίσει» το γιορτινό τραπέζι.

Σε ορισμένα χωριά, όπως το Κεράσοβο έκτος από το φλουρί, έβαζαν το κέντρο της πίτας ένα σταυρό, που συμβόλιζε τον Χριστό. Όποιος το έβρισκε, θα είχε τύχη και ευλογία τη νέα χρόνια. Επίσης, για καλή σοδειά έβαζαν ένα στάχυ, ενώ για το τσίπουρο και το κρασί ένα μικρό κομμάτι κληματόβεργας.

Στο τζάκι, το βράδυ της παραμονής, έβαζαν πολλά και μεγάλα κούτσουρα, ώστε να καίει μέχρι το πρωί. Αν η φωτιά έσβηνε μια τέτοια νύχτα, δεν ήταν καλό σημάδι.

Το «ποδαρικό» στο σπίτι, αλλά και ο πρώτος άνθρωπος που θα συναντήσουν, έχει ακόμη και σήμερα μεγάλη σημασία για το «γούρι» της νέας χρονιάς.

Άλλοτε στα χωριά, πήγαιναν να ταΐσουν τα ζώα με άχυρο, κρεμούσαν στα γιδοπρόβατα ένα κλαδάκι και πήγαιναν στην εκκλησία.

Το έθιμο με το σπάσιμο του ροδιού

Για να είναι ευλογημένος ο νέος χρόνος, όλη η οικογένεια πηγαίνει στην εκκλησία το πρωί της Πρωτοχρονιάς. Ο νοικοκύρης έχει μαζί του ένα ρόδι. Μόλις επιστρέψουν από τη Θεία Λειτουργία το ρόδι σπάει στην πόρτα του σπιτιού. Σύμφωνα με το έθιμο, μπαίνει μέσα στο σπίτι με το δεξί πόδι, σπάει το ρόδι πίσω από την εξώπορτα και λέει, «με υγεία, ευτυχία και χαρά το νέο έτος κι όσες ρώγες έχει το ρόδι, τόσες λίρες να έχει η τσέπη μας όλη τη χρονιά».

Τρίκαλα - Καρδίτσα

Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς πολλές ήταν οι ετοιμασίες για τις νοικοκυρές, και ορισμένα έθιμα διατηρούνται σε καμποχώρια των Τρικάλων και της Καρδίτσας έως και σήμερα αναφέρει ο αείμνηστος εκπαιδευτικός Ζήσης Τζιαμούρτας, στα βιβλία του, και εξηγεί:

«Αργά τα μεσάνυχτα πήγαιναν στη βρύση και την άλειφαν με λίπα, ρίχνοντας νομίσματα, λίγο καλαμπόκι και στάρι. Οι νοικοκυρές σηκώνονταν τα χαράματα για να ζυμώσουν και να ψήσουν τη βασιλοκλούρα, που ήταν μια μπουγάτσια από σιταρένιο αλεύρι και πάνω είχε κεντήματα με το ψαλίδι, λουλούδια και σταυρούς. Μέσα σε αυτήν έβαζαν το φλουρί, ένα κλωναράκι κορομηλιάς, ένα σπυρί σιτάρι και λίγες τρίχες από την αγελάδα, σύμβολα ασφαλώς, εξηγεί ο εκπαιδευτικός, που κρύβουν ζωτική δύναμη, που είναι αναγκαία, για να εξασφαλιστεί η αφθονία και η ευημερία. Σαν ξημέρωνε έπαιρνε όλη η φαμίλια τον δρόμο για την εκκλησία με τα γιορτινά τους ρούχα».

Για να προσθέσει:

«Μεγάλος άγιος στις συνειδήσεις των Καραγκούνηδων ο Βασίλειος. Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, γυναίκες, άλλες μέσα στην εκκλησία και άλλες έξω μοίραζαν στους ενορίτες τεμάχια βασιλοκλούρας και πεντακάθαρο τυρί σαν την ψυχή του Άι-Βασίλη, που θα ήταν όλη τη χρονιά βοηθός τους και θα έφερνε ευτυχία στα σπίτια τους. Οι γριές αυτή τη μέρα άνοιγαν τα ανατολικά παράθυρα των σπιτιών τους, για να μπει ο καινούργιος χρόνος. Για να είναι δε γερά τα ζώα και τα πρόβατα ο νοικοκύρης έπαιρνε τη βασιλοκλούρα, που έφτιαχνε για αυτά και πήγαινε στο μαντρί, όπου με τον τσομπάνη έσπαζε την κλούρα, όπως επισημαίνει ο εκπαιδευτικός, στην πλάτη του κριαριού ή προβατίνας και έδινε μικρά τεμάχια για το καλό στα πρόβατα και τα έτρωγαν. Το ίδιο έκανε και στον στάβλο των ζώων, όπου έσπαζε στη ράχη της αγελάδας την κλούρα, και έδινε ένα κομμάτι στην αγελάδα και τα άλλα ζώα να το φάνε. Το μεσημέρι καθισμένοι όλοι στην ψάθα γύρω από το σοφρά περίμεναν με μεγάλη αγωνία και λαχτάρα την βασιλοκλούρα. Σαν την έβαζε η νοικοκυρά πάνω στην τάβλα ο σπιτονοικοκύρης την έκοβε σε ίσια κομμάτια. Ένα για το Χριστό και τα υπόλοιπα για τα μέλη της οικογένειας. Ο καθένας έπαιρνε από ένα κομμάτι. Όποιος πετύχαινε τις τρίχες της αγελάδας θα έφτιαχνε πολλά ζώα, όποιος το κλωναράκι της κορομηλιάς θα είχε πολλά αμπέλια και δένδρα και όποιος το σπυρί θα ήταν καλός και ευτυχισμένος γεωργός με άφθονους καρπούς. Αν πετύχαινε το φλουρί, θα ήταν όλο το χρόνο ευτυχισμένος. Στην τάβλα τοποθετούσαν και ένα κουτάλι και πιρούνι για αυτόν που ήταν στα ξένα ή στρατιώτης».

Σύμη

Οι Συμιακιές νοικοκυρές την παραμονή της Πρωτοχρονιάς ετοίμαζαν το φαγητό και έστρωναν το τραπέζι με το καλό τους το σερβίτσιο και τα κεντητά τραπεζομάντηλα της προίκας τους. Το φαγητό ήταν σούπα από αρνάκι ή κατσικάκι. Μετά την εκκλησία και ειδικά με το που χτυπούσαν οι καμπάνες (στις 3 π.μ.) πήγαιναν να ανάψουν τα καντήλια στις εκκλησίες και στα εξωκκλήσια που δεν λειτουργούσαν και παρέμενα κλειστά.

Παλιά δεν έφτιαχναν βασιλόπιτα. Αντ’ αυτού παρασκεύαζαν το παραδοσιακό συμιακό γλύκισμα, τα ακούμια. Αποβραδίς, λοιπόν, τα ζύμωναν και την αυγή τα τηγάνιζαν. Όλη η Σύμη μοσχοβολούσε! Έριχναν άχνη ζάχαρη, κανέλα και μέλι. Τα στόλιζαν σε ένα μεγάλο πιάτο («σουπιέρα») και κρατούσαν τόσο για την οικογένεια όσο και για την πεθερά τους. Μέσα σε ένα από τα ακούμια έβαζαν μια λίρα χρυσή ή ένα «ναπολεόντειο» ή ένα «κωνσταντινάτο» ή μια «κοσμάρα» («το φλουρί»). Το τι θα έβαζαν εξαρτιόταν από την οικονομική κατάσταση της κάθε οικογένειας (από το «πουγγί» της).

Παραμονή της Πρωτοχρονιάς, επίσης, πήγαιναν στο «Βρυσί» για να πάρουν νερό από την πηγή για το καλό του σπιτιού. Ξημερώματα της Πρωτοχρονιάς έπαιρναν την εικόνα της Παναγίας από το εικονοστάσι και με αναμμένο το κερί κατέβαιναν από το ανώι του σπιτιού και πήγαιναν στο κατώι. Το έκαναν αυτό για να κάνει, λέει, ποδαρικό η Παναγία.

Τη νύχτα της Πρωτοχρονιάς χτυπούσε το κανόνι. Το κανονάκι από την Παναγιά του Κάστρου. Χτυπούσε στις «μεγάλες» μέρες. Σήμερα δεν υπάρχει. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εξαφανίστηκε. Αντάλλασσαν ευχές και ο νονός («τατάς») και η νονά («ναννά») έδιναν λεφτά ή ρούχα ή παιχνίδια στα βαφτιστικά τους («έκαναν την μπουλιστρίνα»). Λόγω του ότι δεν μπορούσαν όλοι να κάνουν δώρο παιχνίδια, κάποιες νονές έπαιρναν τα κουκουνάρια από τα κυπαρίσσια και τα έντυναν με το χρυσό χαρτί από το πακέτο των τσιγάρων.

Κω

Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς οι νέοι της Κω κρατώντας μεγάλα ομοιώματα εκκλησιάς ή καραβιού, κατάλληλα στολισμένα και φωτισμένα, ψάλλουν εκτός από τα γνωστά στο πανελλήνιο κάλαντα: «Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά ψιλή μου δεντρολιβανιά…» και τα ακόλουθα κώτικα κάλαντα:

Εις αυτό το Νέον Έτος Βασιλείου εορτή,

ήρθα να σας χαιρετήσω με την πρέπουσα ευχή.

Εύχομαι, λοιπόν, να ζείτε πολλούς χρόνους ευτυχείς,

τον Βασίλειο τον Μέγα να’ χετε συνδρομητή.

Κι όσους έχετε στα ξένα να δεχθείτε με καλό,

με υγεία κι ευτυχία τον Θεό παρακαλώ.

Κ’ εις έτη πολλά κι ένα κομμάτι μπακλαβά!

Την Πρωτοχρονιά όλες οικογένειες της Κω συνηθίζουν να φτιάχνουν τον «μπακλαβά» από φύλλα ζύμης που ανοίγουν με το «πιτθαριόξυλο» και τα απλώνουν στο ταψί με σησάμι καβουρδισμένο και καρύδι ή αμύγδαλο.

Οι οικογένειες, που έχουν κορίτσια αρραβωνιασμένα και τα πλουσιόσπιτα κάνουν δυο ταψιά μπακλαβά, τον «καλό» δηλ. το μεγάλο ταψί και τον «κέλη» δηλ. το παρακατινό μικρό ταψί, για να φαγωθεί την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Τον καλό θα τον χαλάσει, θα πάρει, δηλαδή, το πρώτο κομμάτι από το ταψί, που βάζουν μπροστά του, ο γαμπρός ή παλαιότερα ο παπάς, που έβγαινε στα χωριά και αγίαζε για το καλό του χρόνου.

Λέρος

Στο νησί της Λέρου μόλις γυρίσει ο χρόνος ένας που βρίσκεται έξω από το σπίτι έρχεται κρατώντας ένα δοχείο με νερό και μια πέτρα. Είναι το ποδαρικό του σπιτιού. Με το νερό ραντίζουν στα τέσσερα καντούνια (γωνιές) μέσα στο σπίτι μέχρι να ‘ρθει τον επόμενο χρόνο η καινούργια πέτρα και εύχονταν «όπως η πέτρα είναι γερή έτσι να ναι και η υγειά σας όλο το χρόνο».

Ο αρχηγός της οικογένειας σπάει το ρόδι. Μπαίνει τρία βήματα μέσα και λέει: «ένα, δύο, τρία μέσα τα καλά», κάνει τρία βήματα πίσω και λέει «ένα, δύο, τρία έξω τα κακά».

Σπάει μετά το ρόδι σε μια γωνιά της πόρτας και αφήνει σαράντα κούνια μέσα στο σπίτι για σαράντα ημέρες.

Πολλές φορές το νερό το φέρνουν το πρωί της Πρωτοχρονιάς. Σηκώνονται πολύ πρωί πριν βγει ο ήλιος και το νερό το λένε αμίλητο, γιατί καθώς το φέρνουν δεν μιλάνε καθόλου.

Ρίχνουν στις τέσσερις γωνιές του σπιτιού νερό και λένε «όπως τρέχει το αθάνατο νερό, έτσι να τρέχουν και τα καλά και τα πλούτη στο σπίτι».

Όταν γυρίσει ο χρόνος κόβουν τη βασιλόπιτα. Αυτού που θα του τύχει το φλουρί θεωρείται τυχερός και το φυλάει.

Το πρωί της Πρωτοχρονιάς στη Λέρο σφάζανε έναν μαύρο πετεινό που τον φυλάγανε όλο το χρόνο για αυτή την ημέρα. Έπρεπε να είναι οπωσδήποτε μαύρος. Γυρίζανε ανατολικά το κεφάλι του, τον σφάζανε και τον κάνανε σούπα.

Μυτιλήνη

«Η βασιλόπιτα της Αγιάσου είναι μια πολύ πρωτότυπη πίτα σε τέλεια αναλογία αλμυρού - γλυκού με πολύ όμορφη ιστορία»
λέει στο ΑΠΕ ΜΠΕ η ζαχαροπλάστης από την Αγιάσο Δήμητρα Σουσαμλή ξεναγώντας μας στο μοναδικό σήμα κατατεθέν της πρωτοχρονιάς στην ορεινή Αγιάσο της Λέσβου. Σε ένα από τα πιο αξιόλογα διατροφικά επιτεύγματα της Αγιάσου με καταγωγή που μπορεί να αναζητηθεί στη Μικρά Ασία.

Η Αγιασώτικια βασιλόπιττα είναι ένα γλυκό με 50 χειροποίητα φύλλα φτιαγμένα από βρασμένο γλυκάνισο, πορτοκάλι και λάδι. Ανάμεσα τους ξερή Αγιασώτικη μυτζήθρα με ζάχαρη και 15 γλυκά μυρωδικά. Πιπερόριζα, κακουλές, κανέλα, γαρύφαλλο και πολλά άλλα. «Αφού απλώσουμε το ανοιγμένο φύλλο, προσθέτουμε πάνω του ένα μείγμα ξερής μυζήθρας τριμμένης, ζάχαρης και δεκατριών μυρωδικών» μας λέει η κ. Σουσαμλή αναφερόμενη στη διαδικασία που επαναλαμβάνεται 50 φορές!

Χρειάζεται τουλάχιστον τρεις ώρες προετοιμασίας και πέντε με οχτώ ώρες ψησίματος.

Στο παρελθόν καταναλωνόταν και στην περίοδο μετά τις γιορτές και ιδίως κατά το μάζεμα της ελιάς εξαιτίας της υψηλής θερμιδικής αξίας της και της δυνατότητας να διατηρηθεί για μεγάλα διαστήματα χωρίς ψύξη.

Μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου για τα 200 έτη από τον Απελευθερωτικό Αγώνα του 1821

 


Συγκεκριμένα, στο μήνυμά του ο Μακαριώτατος αναφέρει:

«Ελληνίδες, Έλληνες, αδέλφια και παιδιά μου εν Χριστώ,

Καλή και ευλογημένη Χρονιά! Εκκινεί σήμερα το έτος 2021, κατά το οποίο σύμπας ο Ελληνισμός θα τιμήσει, παρά τις υγειονομικές δυσκολίες και με σεβασμό προς τα υγειονομικά μέτρα προφυλάξεως, τα 200 έτη από τον Απελευθερωτικό Αγώνα του 1821 για την Παλιγγενεσία. Η Εκκλησία πανηγυρίζει την Επανάσταση ως πνευματικό γεγονός. Πανηγυρίζει τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας ως τύπο του διαχρονικού αγώνα του ανθρώπου κατά της τυραννίας και της δουλείας τόσο εξωτερικής όσο και εσωτερικής, τόσο συλλογικής όσο και προσωπικής.

Διότι, αν και η Εκκλησία γνωρίζει τα ιστορικά δρώμενα, εντούτοις επιλέγει να κατανοεί την ιστορία με όρους μη γεωπολιτικούς• διότι κατανοεί τον κόσμο με όρους εσχατολογικούς. Σκέπτεται με όρους «λειτουργικού χρόνου» και αναλαμβάνει την ευθύνη έναντι των ανθρώπων που την απαρτίζουν και τους διαποιμαίνει να μεταμορφώσει τον χώρο και τον χρόνο, ως απροσμάχητος φορέας της αποκάλυψης του Θείου Λόγου.

Σας καλώ, σήμερα, να κλίνετε μαζί μου ευλαβώς το γόνυ της ψυχής και του σώματος ενώπιον της σεπτής μνήμης των Νεομαρτύρων και των Ηρώων της πίστεως και της πατρώας γης, στους οποίους η Εκκλησία της Ελλάδος αφιερώνει την σπουδαία αυτήν επέτειο. Οι Νεομάρτυρες επέλεξαν να θυσιάσουν την ζωή τους για να διατρανώσουν στους υπόδουλους το ορθόδοξο, οικουμενικό μήνυμα ότι δεν πρέπει να εξισλαμισθούν, ότι μέλλον δεν υπάρχει χωρίς φως Χριστού. Στάθηκαν όρθιοι με ήθος Χριστιανικό και τόλμη Ελληνική. Προτίμησαν τον μαρτυρικό θάνατο παρά την αλλαγή πίστεως και εθνικής συνειδήσεως. Ας μην ξεχνούμε ότι όποιος χανόταν για την Ορθοδοξία, χανόταν και για τον Ελληνισμό. Ο εξισλαμισμένος «τούρκευε» και γινόταν διώκτης των Χριστιανών, των μέχρι πρότινος αδελφών του.

Θέλει αρετήν και τόλμην η Ελευθερία! Οι συνθήκες ήσαν αντίξοες. Είδαμε αδελφούς να χάνονται, αλλά δεν λιποψυχήσαμε! Είδαμε κατακτήσεις και απώλειες εδαφών, αλλά δεν σταματήσαμε να αγωνιζόμαστε. Η πίστη στον Θεό, η συνείδηση της διαχρονικής συνέχειας του Έθνους, η αγάπη μας για τα γράμματα, το αντιστασιακό μας ήθος, η κοινοτική αλληλεγγύη, αυτά ήσαν τα πνευματικά εφόδια τα οποία οδήγησαν στην Ελευθερία και θέριεψαν το κίνημα του Φιλελληνισμού. Διατηρήσαμε άσβεστη την φλόγα και δεν απογοητευθήκαμε. Δεν υποδουλωθήκαμε ηθικά και πνευματικά. Ήμασταν και είμαστε πάντοτε ελεύθεροι. Ελεύθεροι στην καρδιά, ελεύθεροι στην σκέψη, ελεύθεροι στο φρόνημα, ελεύθεροι στην συνείδηση!

Σε αυτήν την γιορτή πνευματικής ελευθερίας και ανεπανάληπτης συναντήσεως με τον εαυτό και την ιστορία μας, καλώ τον καθένα και την καθεμία από εσάς στις 261 Συνοδικές και Περιφερειακές Εκδηλώσεις τις οποίες έχει προγραμματίσει η Εκκλησία της Ελλάδος.

Ενωμένοι, πιστεύοντες και δημιουργικοί, αρχίζουμε!»

Πηγή: ΑΠΕ