Τετάρτη 24 Ιουνίου 2020

Από τις εσπέρες στο διαδίκτυο* της Σοφίας Νέζη

«Αν μου λείπει κάτι; Η αγάπη και η απλότητα.» Έτσι θυμάται η 77χρονη σήμερα πρεσβυτέρα Χρυσάνθη Μεγαλοκονόμου τις εσπέρες της, αφού «απ’ όταν ένοιωσα τον κόσμο, τα καλοκαίρια μου και οι χειμώνες μου κύλησαν με αποσπερίδες.» Στο νησί δεν υπήρχε ηλεκτρικό και η ανάγκη για παρέα την ώρα που σουρούπωνε ήταν μεγάλη. Έτσι κάθε βράδυ, μετά το βραδινό φαγητό και με σπιτικά κεράσματα στα χέρια, άντρες, γυναίκες και παιδιά της γειτονιάς αποσπέριζαν σε διαφορετικό σπίτι. Κυρίαρχο έδεσμα το χειμωνιάτικο πεπόνι. Τα πολύ μικρά παιδιά έμεναν σπίτι και κοιμόντουσαν. Για τα παιδιά που ακολουθούσαν, οι εσπέρες εκείνες ήταν το παράθυρό τους στον κόσμο, ήταν το φροντιστήριο που τα προετοίμαζε για την είσοδό τους στον κόσμο των ενηλίκων.
24-6
Η συντροφιά μαζευόταν γύρω από την πεζούλα του τζακιού το χειμώνα. Τα πειράγματα, το καλοπροαίρετο κουτσομπολιό, οι καζούρες και κυρίως το ‘‘μπιζ’’ διάνθιζαν τα βράδια τους. Δεν έλειπαν και οι αυτοσχέδιες σάτιρες. Μεγάλο ταλέντο είχε ο πατέρας του παπα-Άνθιμου που δεν άφηνε πάθημα για πάθημα ασχολίαστο. Το καλύτερό του σατιρικό ποίημα ήταν για κάποιους μαστόρους που έκτισαν ένα σπιτάκι στον Κάλαμο κι αυτό έπεσε το ίδιο απόγευμα μετά την κατασκευή του. Οι αποσπερίδες που γίνονταν στα Κομηνιάνικα ήταν οι καλύτερες κι αυτό γιατί ήταν το χωριό με τους περισσότερους νεαρούς. Με τα πόδια πήγαιναν εκεί από τον Δρυμώνα προκειμένου να απολαύσουν την παρέα τους. Όταν έπαψαν οι αποσπερίδες χάθηκε και το χωριό.
Με την είσοδο της τηλεόρασης στο χωριό, κάθε Πέμπτη τις αποσπερίδες τις συντρόφευε το Λούνα-Παρκ, η δημοφιλής σειρά της δεκαετίας του ’70. Τα καλοκαίρια, πολλές φορές, αποσπέριζαν στην πλατεία του χωριού με τη γιορτή του Αι-Γιαννιού του Κλήδονα τον Ιούνιο να κατέχει κεντρική θέση. Δύο σκεπασμένα κιούπια έκρυβαν την τύχη των ανύπαντρων παιδιών. Κοπέλες μετέφεραν τα κιούπια στη βρύση, στο πηγάδι της Κουμμούνας (κοινοτικό πηγάδι), τα γέμιζαν με νερό κι έριχναν μέσα μήλα με γραμμένα πάνω τους ονόματα, αλλού των κοριτσιών – αλλού των αγοριών, και στην συνέχεια, αμίλητες έπρεπε να τα μεταφέρουν στην πλατεία. Αποστολή των νεαρών του χωριού ήταν να τρομάξουν τις κοπέλες κι αυτές να ‘‘σπάσουν’’ και να μιλήσουν. Η λαχτάρα όμως των κοριτσιών να μάθουν την τύχη τους ήταν τόση που τις περισσότερες φορές τα κατάφερναν να γυρίσουν γεμάτα τα κιούπια δίχως να βγάλουν λέξη από τα χείλη τους. Όταν πλέον η πομπή έφτανε στην πλατεία ξεκινούσαν οι μαντινάδες και το τράβηγμα των μήλων με τα πολυπόθητα ονόματα.
Ανοίξατε τον Κλήδονα
του Αι-Γιαννιού τη χάρη
σήμερα φανερώνεται
πως είν’ του Ριζικάρη,
Και πάλι ξανανοίξατε
να βγει και το δικό της
της καλομοίρας αυτηνής,
χρυσό είν’ το ριζικό της.
Ένα άλλο παιδί τότε θυμάται «τα ωραία και θαυμάσια βραδινά των παιδικών μου χρόνων, τους γονείς μου την ημέρα να αποφασίζουν σε ποιο σπίτι θα περάσουν το βράδυ τους, σε ποιο σπίτι θα αποσπερίσουν.» Η παρέα των μεγάλων, τα βράδια του χειμώνα, μαζευόταν γύρω από το μαγκάλι πάνω στο οποίο έψηναν πλαγιομάνους και τα παιδιά κάπου στον χώρο να ρουφούν τον κόσμο των μεγάλων. Όσα, βέβαια, επέτρεπαν οι μεγάλοι. Γιατί, όταν κάτι δεν έπρεπε να φτάσει στα αυτιά των παιδιών, τότε η γλώσσα συνεννόησης άλλαζε και γινόταν κορακίστικα. Γλώσσα τόσο απλή που όμως στα παιδικά αυτιά ακουγόταν εξωπραγματική. Η ατμόσφαιρα των εσπέρων ήταν φανταστική. Κυριαρχούσε η συμφιλίωση, η σύμπνοια και η συντροφικότητα. Αυτή η αίσθηση παρέσερνε κι εμάς τα παιδιά στη ίδια ατμόσφαιρα.
«Στην αποσπερίδα τελειώναμε, καμιά φορά, τα μαθήματα του σχολείου και για να στεγνώσει το μελάνι βάζαμε το χαρτί πάνω από το στόμιο της λάμπας. Τις περισσότερες φορές, βέβαια, το χαρτί καιγόταν και η τιμωρία από τον δάσκαλο την άλλη μέρα, σκληρή.» Το καλοκαίρι, οι βεγγέρες μεταφέρονταν στην αυλή όπου τις λαμπίτσες πετρελαίου τις αντικαθιστούσαν τα αστέρια. Τότε άρπαζαν τα παιδιά την ευκαιρία να παίξουν το τρομακτικό παιχνίδι ‘‘τρομπολαΐνες. Κι ύστερα ήρθε η μετανάστευση, το ηλεκτρικό και το τηλέφωνο. Και τότε οι αποσπερίδες σταμάτησαν και μαζί με αυτές χάθηκε και η ήρεμη και χαλαρή ατμόσφαιρα των χωριών, γιατί δεν έσβησε μόνο μια ευκαιρία πρωτότυπης και δημιουργικής διασκέδασης αλλά χάθηκε μαζί και ένας τρόπος επικοινωνίας, κοινωνικής ειρήνευσης και συμφιλιωτικής επίλυσης διαφορών.
Σε κάποια χωριά, όπως είναι τα Καλησπεριάνικα, οι αποσπερίδες κρατάνε ακόμη με την παραδοσιακή τους μορφή, κυρίως όμως κρατάνε στη μεγάλη γειτονιά του διαδικτύου. Γιατί τι άλλο κάνουν τα βράδια οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από το να ‘‘αποσπερίζουν’’. Τα χρόνια κύλησαν, ο τρόπος ζωής άλλαξε, τα μέσα εξελίχθηκαν αλλά οι ανάγκες παραμένουν ίδιες.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Ευχαριστώ την πρεσβυτέρα Χρυσάνθη Μεγαλοκονόμου και τον Ιωάννη Φατσέα (Κωτσόγιαννη) που ακούμπησαν τις αναμνήσεις τους σε μια γωνιά στην απέραντη πολιτεία του διαδικτύου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ
αποσπερίζω, αποσπέρι – αποσπερίδα < από + εσπερίζω: βεγγεράρω, μετέχω σε εσπερινή συγκέντρωση σε φιλικό σπίτι.
(από το ΚΥΘΗΡΑΪΚΟ ΛΕΞΙΚΟ της Εταιρείας Κυθηραϊκών Μελετών).

*   Αναδημοσίευση απ’ το ‘‘κουρσεμένο’’ Τριπέλαγο για την αποψινή γιορτή του Αϊ-Γιάννη του Κλήδονα ή Ριζικάρη.
ΠΗΓΗ  http://dragonerarossa.gr

ΣΤΑΥΡΟΣ ΒΕΝΕΡΗΣ.¨ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ¨


ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΜΑΣ!!! 
Και ιδιαίτερα στον πολυδιαφιμησμένο ¨ΑΚΤΙΝΟΔΙΑΓΝΩΣΤΗ¨ 
Σήμερα με έστειλε ο παθολόγος για έναν υπέρηχο και επειδή είχε δύο ραντεβού δεν μπορούσε να κάνει τρίτο.
Ούτε καν με είδε,αυτά μέσω της βοηθού του με ενημέρωσε δε ότι από αύριο είναι σε άδεια και αν θέλω μετά τις 5 Ιουλίου αν ζούμε βλέπουμε...
 Και πάλι να τους χαιρόμαστε Τσιριγώτες μου.
( Τώρα μιλάω παλιά θα φαινόταν ότι κάνω αντιπολίτευση στο ΣΥΡΙΖΑ τίποτα δεν άλλαξε)                                                                                                                                                                                                                                          ΣΤΑΥΡΟΣ ΒΕΝΕΡΗΣ
                                                              Κάτοικος Κυθήρων

Ο Ευστράτιος Χαρχαλάκης, Δήμαρχος Κυθήρων – Αντικυθήρων, ο νέος Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) του Δικτύου Συνεργασίας Δήμων ΠΕ Νήσων Αττικής


Πειραιάς, 24/06/2020
Δελτίο Τύπου
Ο Ευστράτιος Χαρχαλάκης, Δήμαρχος Κυθήρων – Αντικυθήρων, ο νέος Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) του Δικτύου Συνεργασίας Δήμων ΠΕ Νήσων Αττικής
Την Δευτέρα 22/06/2020 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η Γενική Συνέλευση του Δικτύου Συνεργασίας Δήμων ΠΕ Νήσων Αττικής. Μερικά από τα θέματα της συζήτησης ήταν ο οικονομικός απολογισμός του έτους 2019, η έγκριση προϋπολογισμού για το έτος 2020, η εκλογή νέου Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ), η συγκρότηση Επιτροπής Διαχείρισης Προγράμματος (ΕΔΠ) με εκ νέου εκχώρηση αρμοδιοτήτων και η τροποποίηση του καταστατικού.
Ο Δήμαρχος Κυθήρων – Αντικυθήρων, κος Ευστράτιος Χαρχαλάκης εξελέγη ομόφωνα Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) του Δικτύου Νήσων Αττικής για τα επόμενα 4 χρόνια, θέση που διαδέχτηκε από τον τέως Δήμαρχο Αίγινας, κ. Δημήτριο Μούρτζη. Διαχειριστής του Δικτύου Συνεργασίας Δήμων ΠΕ Νήσων Αττικής εξελέγη ο κ. Μαρίνης Μπερέτσος, Διευθυντής της Αναπτυξιακής Πάρνωνα Α.Ε..
Η σύσταση του νέου ΔΣ έχει ως εξής:
κ. Ευστράτιος Χαρχαλάκης, Δήμαρχος Κυθήρων Αντικυθήρων ως Πρόεδρος
κ. Ιωάννης Ζορμπάς, Δήμαρχος Αίγινας ως Αντιπρόεδρος
κ. Γεώργιος Παναγόπουλος, Δήμαρχος Σαλαμίνας ως Γραμματέας
κ. Ιωάννης Αθανασίου, Δήμαρχος Αγκιστρίου ως Μέλος
κ. Ιωάννης Δημητριάδης, Δήμαρχος Πόρου ως Μέλος
κ. Παναγιώτης Λυράκης, Δήμαρχος Σπετσών ως Μέλος
κ. Σπυρίδων Πολλάλης, Δήμαρχος Τροιζηνίας Μεθάνων ως Μέλος
κ. Γεώργιος Κουκουδάκης, Δήμαρχος Ύδρας ως Μέλος
κ. Μαρίνης Μπερέτσος, Διευθυντής Αναπτυξιακής Πάρνωνα ως Μέλος
Αναφορικά με την νέα σύσταση της Επιτροπής Διαχείρισης Προγράμματος CLLD/LEADER 2014-2020, αυτή θα ενεργοποιηθεί στις 15/07/2020.
Αποφασίστηκε η τροποποίηση του καταστατικού και η διερεύνηση των σκοπών του, προκειμένου να συνάδει με τον Ν. 4674/2020 για ανάληψη μέσω Προγραμματικών Συμβάσεων Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμων και Υπηρεσιών Δόμησης. Επιπλέον, αποφασίστηκε η λειτουργία του Δικτύου Νήσων Αττικής, ως Ένωση Δήμων ΠΕ Νήσων Αττικής, η οποία στόχο θα έχει την τεκμηρίωση και την προώθηση σε εθνικό και ευρωπαϊκό θεσμό, κοινά θέματα των Δήμων (π.χ. Χωροταξικά, Συγκοινωνιακά, Αναπτυξιακά, Θεσμικά).



Συμφωνήθηκε ωστόσο και η συμμετοχή στον σχεδιασμό για το νέο πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής 2021-2027 με την εκπόνηση Ολοκληρωμένου Προγράμματος Νησιωτικής Ανάπτυξης με βάση την Γαλάζια Ανάπτυξη.
Τέλος, συγκροτήθηκε Επιτροπή Αναπτυξιακού Σχεδιασμού υπό τον Συντονισμό του απερχόμενου Προέδρου του Δ.Σ. κου Δημήτριου Μούρτζη, στην οποία θα κληθούν να συμμετάσχουν η Περιφέρεια Αττικής η ΠΕ Νήσων τα Επιμελητήρια άλλοι Κοινωνικοί και Οικονομικοί Φορείς.
Στην Γενική Συνέλευση παρευρέθηκαν, ο κ. Δημήτριος Μούρτζης, πρώην Δήμαρχος Αίγινας, ο κ. Ευστράτιος Χαρχαλάκης, Δήμαρχος Κυθήρων Αντικυθήρων, ο κ. Σπυρίδων Πολλάλης, Δήμαρχος Τροιζηνίας Μεθάνων, ο κ. Ιωάννης Δημητριάδης, Δήμαρχος Πόρου, ο κ. Ιωάννης Ζορμπάς, Δήμαρχος Αίγινας, ο κ. Γεώργιος Παναγόπουλος, Δήμαρχος Σαλαμίνας, ο κ. Μαρίνης Μπερέτσος, Διευθυντής της Αναπτυξιακής Πάρνωνα, ο κ. Αθανάσιος Λαμπρόπουλος, Πρόεδρος ΔΣ του Δήμου Σπετσών και η Αντιπεριφεριάρχης Νήσων κα.Βάσω Θεοδωρακοπούλου Μπόγρη. 

Δίκτυο Συνεργασίας Δήμων
ΠΕ Νήσων Αττικής
Φίλωνος 91, 185 35, Πειραιάς
Τηλ. 2104120002-4-9 Mail: info@atticalag.gr / Web: www.atticalag.gr

Κύθηρα Αντικύθηρα Μένουμε εδώ.Απάντηση σε άρθρο του κ.Θ.Μαυρίδη


Να τελειώνουμε με το αστείο της Τήνου αλλά και των Κυθήρων
Πριν από μια εβδομάδα ο κύριος Θ.Μαυρίδης, σε άρθρο του, καταπιάστηκε με το “αστείο της Τήνου”.Έτσι ονομάζει τις πρόσφατες αντιδράσεις των νησιωτών που στέκονται απέναντι στην τοποθέτηση ανεμογεννητριών. 

Αρχίζει με τους Τηνιακούς και καταλήγει στους Κυθήριους τονίζοντας ότι ξέρει το θέμα και δεν είναι “έξω από το χορό” αφού έχει “μια μικρή καμάρα στα Κύθηρα”.
Ταυτόχρονα, με άκρως ειρωνικό ύφος, επιτίθεται σε όσους δήθεν ανθρωπιστές τολμούν να αντιδρούν φτιάχνοντας το προφίλ του κακομαθημένου και αναίσθητου νησιώτη που φοβάται μήπως “κοπεί το γάλα στις κατσίκες” αλλά δε νοιάζεται για τους κατοίκους της Μεγαλόπολης. Παρουσιάζει τον βολεμένο οικολόγο στο νησί που απολαμβάνει τα οφέλη του ηλεκτρικού αλλά δε θέλει “να κοπεί ο ορίζοντας από ανεμογεννήτριες”.
Στα Κύθηρα όμως τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι όπως τα παρουσιάζει αυτός ο κύριος. Όσα λάθη, όσες ασάφειες και ανακρίβειες επιστρατεύει ο αρθρογράφος, τόσο περισσότερο αποδεικνύει την άγνοιά του για το θέμα αλλά κυρίως για το νησί των Κυθήρων και τους κατοίκους του.


Γράφει, λοιπόν, ο κύριος Μαυρίδης: “Υπάρχει ένας τρόπος για να λήξει το θέμα με τις ΑΠΕ στα νησιά.
Αν οι τοπικοί φορείς και οι κάτοικοι δεν θέλουν τις

ανεμογεννήτριες, τότε ας αναλάβουν οι ίδιοι το πραγματικό κόστος της ηλεκτροδότησής τους.” Συμφωνούμε κύριε Μαυρίδη. Όντως, υπάρχει ένας τρόπος για να λήξει το θέμα με τις Α.Π.Ε στα νησιά. Οι τοπικοί φορείς και οι κάτοικοι που θέλουν τις ανεμογεννήτριες, να δημιουργήσουν ενεργειακές κοινότητες με συμμετοχή του τοπικού Ο.Τ.Α ώστε να αναλάβουν το πραγματικό κόστος της ηλεκτροδότησης τους και μέρος ή και το σύνολο των
πλεονασμάτων χρήσης μετά την πώληση της περισσευούμενης ηλεκτρικής ενέργειας να διατίθεται για δράσεις κοινής ωφέλειας τοπικού χαρακτήρα. Το θεσμικό πλαίσιο για τις ενεργειακές κοινότητες δίνεται με το νόμο Ν.4513/2018: Ενεργειακές Κοινότητές και άλλες διατάξεις.
Γράφει επίσης ο αρθρογράφος: “θα πρέπει να δεχτούμε, επίσης, ότι η ανάπτυξη των ΑΠΕ θα είναι ήπιας μορφής και ότι οι όροι της επένδυσης θα πρέπει να συμφωνούνται με την τοπική κοινωνία και κυρίως με την τοπική αυτοδιοίκηση.” Άραγε σε ποιο νησί αναφέρεται; Η ανάπτυξη των Α.Π.Ε, που σχεδιάζεται, δεν είναι ήπιας μορφής. Επιχειρείται από τρεις πολύ μεγάλους εγχώριους επιχειρηματικούς κολοσσούς. 

Από όλες τις εναλλακτικές ενεργειακές λύσεις που υπάρχουν, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την χειρότερη δυνατή για το νησί. Τα δε ανταποδοτικά οφέλη που προβλέπει η νομοθεσία (3% από τα
ακαθάριστα έσοδα των αιολικών πάρκων) και η αγορά για την πώληση και εκμίσθωση εκτάσεων είναι πολύ μικρά. Η επιλογή της παραγωγής ενέργειας μέσω μιας ενεργειακής κοινότητας θα ήταν μια ιδανική λύση. Δυστυχώς στην παρούσα φάση έχουμε απέναντι μας μία εκ διαμέτρου αντίθετη λύση και πολιτικές παραλογισμού.
Συνεχίζει ο αρθρογράφος: “γιατί μας ενοχλεί η θέα της

ανεμογεννήτριας στο απέναντι βουνό και όχι ο καπνός από το φουγάρο του παλαιού εργοστασίου της ΔΕΗ;” και “Κάποια στιγμή πρέπει να τελειώνει αυτό το αστείο με τις αντιδράσεις στις ΑΠΕ”. Ας γνωρίζει λοιπόν ο αρθρογράφος ότι κανένας Τσιριγώτης δεν θα είχε κανένα πρόβλημα στο να παράγει το νησί την ενέργεια που του αναλογεί και αρκετά παραπάνω. 
Ας πούμε δύο και τρεις φορές παραπάνω. Όχι όμως τριάντα. Το δημοτικό συμβούλιο του νησιού που εκπροσωπεί τον κάθε Δημότη των Κυθήρων ομόφωνα πήρε στις 25 Φλεβάρη πολύ σημαντικές αποφάσεις προς την κατεύθυνση της ενεργειακής αυτονομίας του νησιού μέσω ενεργειακής κοινότητας, την ανάπτυξη εναλλακτικών λύσεων (υβριδικός σταθμός, καύση σκουπιδιών). Το νησί θέλει να αναλάβει το βάρος που του αναλογεί ενεργειακά, δεν θέλει να ζει εις βάρος κανενός και θέλει να συνεισφέρει και με το παραπάνω στον εθνικό κουμπαρά ενέργειας. Η ευημερία των νησιών επιβάλει την ενεργειακή τους αναβάθμιση πάντοτε όμως με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη και περιβαλλοντική προστασία. Αυτά λένε οι Κυθήριοι και ίσως να το ξανασκεφτεί κανείς πριν τους αποκαλέσει “παρανοϊκούς”.
Είναι άξιο απορίας το γιατί πριν αποφασίσει να λοιδορήσει τους Κυθήριους, δεν έκανε τον κόπο να ρωτήσει για το θέμα τον Δήμαρχο Κυθήρων που πρόσφατα αρθρογράφησε στο ίδιο σάιτ και
ευχαρίστησε προσωπικά τον κύριο Μαυρίδη για την φιλοξενία.


ΥΓ: Θεωρούμε απαράδεκτο να “φωτογραφίζει” κατοίκους του νησιού με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τη ζωή και τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων στον μικρό μας τόπο.

______________________________________________________
 

Να τελειώνει το αστείο της Τήνου!

Υπάρχει ένας τρόπος για να λήξει το θέμα με τις ΑΠΕ στα νησιά. Αν οι τοπικοί φορείς και οι κάτοικοι δεν θέλουν τις ανεμογεννήτριες, τότε ας αναλάβουν οι ίδιοι το πραγματικό κόστος της ηλεκτροδότησής τους. Κι εν πάση περιπτώσει, δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί οι κάτοικοι στην Τήνο έχουν πιο «οικολογική» άποψη από τους κατοίκους στην Μεγαλόπολη.
Κάποια στιγμή πρέπει να τελειώνει αυτό το αστείο με τις αντιδράσεις στις ΑΠΕ. Και μην πει κανείς ότι έξω από τον χορό λέμε πολλά τραγούδια. Έχω στην ιδιοκτησία μου μία μικρή καμάρα στα δυτικά Κύθηρα. Πριν λίγες εβδομάδες, λοιπόν, με πήρε τηλέφωνο ένας οικολόγος για να με... «προσηλυτίσει» στις δυνάμεις αντίστασης απέναντι στο τέρας. Μηχανικός στο επάγγελμα, άρχισε να μου απαριθμεί τα αρνητικά της επένδυσης, με κορυφαία όλων την μείωση της αξίας της ιδιοκτησίας μου, λόγω της οπτικής... ρύπανσης, καθώς θα έχω άμεση θέα από την αυλή μου...
Εκείνο που δεν μπορώ να καταλάβω είναι γιατί μας ενοχλεί η θέα της ανεμογεννήτριας στο απέναντι βουνό και όχι ο καπνός από το φουγάρο του παλαιού εργοστασίου της ΔΕΗ. Πόσο «οικολόγους» μας κάνει αυτό; Κι ακόμη χειρότερα, πόσο «προοδευτικοί» και «ανθρωπιστές» είμαστε όταν θέλουμε να μην μας κόβει τον ορίζοντα του ματιού μας μία ανεμογεννήτρια, αλλά δεν φαίνεται να ανησυχούμε για τις ασθένειες που ταλαιπωρούν τους κατοίκους περιοχών όπου η ΔΕΗ διατηρεί ακόμη ρυπογόνες μονάδες.
Να μην μπούμε στη συζήτηση για το αν οι ανεμογεννήτριες «κόβουν» το γάλα στις κατσίκες. Ας ακολουθήσουμε όμως την κοινή λογική και ας δεχτούμε ότι το αυξημένο κόστος της ηλεκτροδότησης των νησιών θα πρέπει να το πληρώσουν όσοι νησιώτες αρνηθούν πραγματικά οικολογικές λύσεις, όπως είναι τα αιολικά πάρκα. Την ίδια ώρα θα πρέπει να δεχτούμε, επίσης, ότι η ανάπτυξη των ΑΠΕ θα είναι ήπιας μορφής και ότι οι όροι της επένδυσης θα πρέπει να συμφωνούνται με την τοπική κοινωνία και κυρίως με την τοπική αυτοδιοίκηση. Και αντισταθμιστικά οφέλη θα πρέπει να υπάρχουν και διαβεβαιώσεις ότι τα νησιά αυτά θα καλύπτουν απόλυτα τις ανάγκες τους σε ηλεκτροδότηση.
Αυτά έχει ο σύγχρονος πολιτισμός μας. Δεν μπορεί να θέλουμε να έχουμε κινητό, αλλά να μην έχουμε κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Ούτε να έχουμε ρεύμα στο νησί και να μας ενοχλεί η θέα μιας ανεμογεννήτριας. Δεν μπορεί να θέλουμε να «απολαμβάνουμε» και το κόστος να το αναλαμβάνουν πάντοτε οι «άλλοι». Κι είναι κουραστικό να αντιμετωπίζει κανείς καθημερινά αυτή την παράνοια.
Θανάσης Μαυρίδης
thanasis.mavridis@liberal.gr

Οι φωτιές του Αϊ Γιάννη του Κλήδονα: Tο δημοφιλέστερο έθιμο του καλοκαιριού




Η 24η Ιουνίου είναι από τις μεγαλύτερες καλοκαιρινές γιορτές της ελληνικής παράδοσης, αφού η γιορτή του Αϊ Γιάννη του Κλήδονα (ή Ριγανά, ή Ριζικάρη) συνοδεύεται από το παραδοσιακό έθιμο με το πέρασμα πάνω από τις φωτιές.

Το προσωνύμιο «Κλήδονας» προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη «κλήδων» που σημαίνει προγνωστικός ήχος και χρησιμοποιούνταν για να περιγράψει τον συνδυασμό των τυχαίων και ασυνάρτητων λέξεων κατά τη διάρκεια μαντικής τελετής.

Ουσιαστικά ο «Kλήδονας» σχετίζεται με μια λαϊκή μαντική διαδικασία, η οποία λέγεται ότι αποκαλύπτει στις άγαμες κοπέλες την ταυτότητα του μελλοντικού τους συζύγου.

Σύμφωνα με το έθιμο, την παραμονή του Αϊ-Γιαννιού, οι ανύπαντρες κοπέλες μαζεύονται σε ένα από τα σπίτια του χωριού και μία από αυτές πηγαίνει στο πηγάδι να φέρει το «αμίλητο νερό» και στη διαδρομή μέχρι το σπίτι δεν πρέπει να μιλήσει σε κανέναν.

Στο σπίτι το νερό μπαίνει σε πήλινο δοχείο, στο οποίο η κάθε κοπέλα ρίχνει ένα προσωπικό της αντικείμενο, τα λεγόμενα ριζικάρια και στη συνέχεια σκεπάζουν το δοχείο με κόκκινο ύφασμα και το δένουν ενώ παράλληλα προσεύχονται στον Αϊ Γιάννη και τοποθετούν το δοχείο σε ανοιχτό χώρο, όπου μένει όλη νύχτα. Την ίδια εκείνη νύχτα λέγεται ότι τα κορίτσια θα δουν στα όνειρά τους το μελλοντικό τους σύζυγο.

Παράλληλα, την παραμονή της γιορτής του Αϊ Γιάννη Ιωάννη, αναβιώνει και το γνωστό έθιμο με τις φωτιές: Στη πλατεία του χωριού στήνεται μια μεγάλη φωτιά πάνω από την οποία πηδάνε όλοι οι κάτοικοι του χωριού. Σύμφωνα με την παράδοση, η φωτιά, επιφέρει την κάθαρση και οι άνθρωποι απαλλάσσονται από το κακό

Ο Άι-Γιάννης λέγεται και Ριζικάρης αφού η παράδοση λέει ότι φέρνει τύχη και γι' αυτό έπρεπε από την παραμονή οι κάτοικοι του χωριου να έχουν τακτοποιήσει όλες τις οικιακές δουλειές τους.

Επίσης ο Αϊ Γιάννης αποκαλείται και Ριγανάς, επειδή την ημέρα αυτή έβγαιναν και μάζευαν ρίγανη, η οποία έπρεπε να συλλεχθεί πρωί πρωί, πριν από την ανατολή του ηλίου, αφού πίστευαν, ότι έτσι είχε μαγική δύναμη.
Πηγή: iefimerida.gr

ΚΡΗΤΗ:3.000 χασισόδενδρα σε επιχείρηση – μαμούθ | στο Σέμπρωνα και το Σφηνάρι (photos)


Σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους εντοπίστηκαν, εκριζώθηκαν και κατασχέθηκαν συνολικά 3.000 δενδρύλλια κάνναβης.
Σύμφωνα με την αστυνομία, σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τον εντοπισμό και τη σύλληψη των δραστών.
Πιο συγκεκριμένα, μετά από συντονισμένη αστυνομική επιχείρηση σε περιοχές του Δήμου Πλατανιά και του Δήμου Κισάμου εντοπίστηκαν δύο φυτείες δενδρυλλίων κάνναβης και κατασχέθηκαν συνολικά τρείς χιλιάδες (3.000) δενδρύλλια κάνναβης.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο συντονισμένων ενεργειών και δράσεων της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κρήτης καθώς και εφαρμογής ειδικού σχεδίου εξερευνήσεων για την καταπολέμηση της καλλιέργειας δενδρυλλίων κάνναβης, οργανώθηκαν χθες (22.06.2020) από το Τμήμα Δίωξης Ναρκωτικών της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Χανίων συντονισμένες αστυνομικές επιχειρήσεις εξερεύνησης, οι οποίες ολοκληρώθηκαν σήμερα.

Στην επιχείρηση, συμμετείχαν αστυνομικοί του Τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Χανίων, του Τμήματος Αστυνομικών Επιχειρήσεων Χανίων και της Ομάδας Πρόληψης και Καταστολής Εγκληματικότητας της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Χανίων, με την εναέρια συνδρομή ελικοπτέρου της Ελληνικής Αστυνομίας.
Κατά την διάρκεια της επιχείρησης χθές (22.06.2020) εντοπίστηκε αρχικά μία φυτεία  σε ορεινή δασική έκταση του Δήμου Πλατανιά, όπου καλλιεργούντο επιμελώς σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο συνολικά  οχτακόσια είκοσι (820) δενδρύλλια κάνναβης στο στάδιο της ανάπτυξης, ενώ σήμερα (23.06.2020)  σε ορεινή δασική έκταση περιοχής του Δήμου Κισάμου βρέθηκαν συνολικά δύο χιλιάδες εκατόν ογδόντα (2.180) δενδρύλλια κάνναβης τα οποία καλλιεργούντο επιμελώς σε έξι ειδικά διαμορφωμένους χώρους (διαφορετικών επιπέδων) ευρισκόμενα, στο στάδιο της ανάπτυξης.

Τα τρείς χιλιάδες δενδρύλλια (3.000), εκριζώθηκαν και κατασχέθηκαν, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τον εντοπισμό και τη σύλληψη των δραστών.
Η προανάκριση διενεργείται από το Τμήμα Δίωξης Ναρκωτικών της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Χανίων.
ΠΗΓΗ  biskotto.gr