ΥΠΕΓΡΑΦΗ Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΡΟΜΟΥ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗΣ-ΑΠΟΓΕΙΩΣΗΣ ΣΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑ ΚΥΘΗΡΩΝ
Υπογράφτηκε ανάμεσα στην Περιφέρεια Αττικής και τον ανάδοχο κ. Δημήτριο Αρμένη η σύμβαση για εκπόνηση της «Μελέτης Σκοπιμότητας και Γενικού Σχεδίου Ανάπτυξης για την επέκταση του διαδρόμου προσγειώσεως στον Κρατικό Αερολιμένα Κυθήρων ‘Αλέξανδρος Αριστοτέλους Ωνάσης΄’», δαπάνης 35.000,00€ με το Φ.Π.Α. και προσφερθείσα έκπτωση 10%. Με την υπογραφή της σύμβασης ξεκινάει το πρώτο, ουσιαστικό και πραγματικό βήμα για την αναβάθμιση του αεροδρομίου του νησιού μας και την αναμενόμενη επί χρόνια επέκταση του διαδρόμου προσγειώσεων – απογειώσεων, για την οποία στο παρελθόν είχαν καλλιεργηθεί ελπίδες που όπως περίτρανα αποδείχθηκε δεν ανταποκρίνονταν καθόλου στην πραγματικότητα, κυρίως ως προς τα χρονικά όρια και τις διαδικασίες ολοκλήρωσης του συγκεκριμένου μεγαλεπήβολου αναπτυξιακού έργου. Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας, θα δημοπρατηθεί από την Περιφέρεια η εκπόνηση όλων των απαραίτητων (τεχνικών και οικονομικών) μελετών, για τις οποίες έχει δεσμευθεί πίστωση 400.000€ ήδη από την προηγούμενη αυτοδιοικητική θητεία. Η μελέτη σκοπιμότητας αποτελεί το πρώτο και άκρως απαραίτητο βήμα για κάθε έργο αυτού του είδους και του βεληνεκούς.
Για την ιστορία αναφέρουμε τα εξής:
1. Η πρώτη προσγείωση αεροσκάφους στα Κύθηρα έγινε στις 20/12/1971 σε χωμάτινο διάδρομο. Είχε προηγηθεί επίπονη προετοιμασία και προεργασία από σειρά Κυθηρίων που – κόντρα στις δυσχέρειες και παθογένειες της περιόδου – πίστεψαν στην ιδέα της δημιουργίας Αερολιμένος στα Κύθηρα και με προσωπική εργασία, κόπο, μόχθο και κόστος ανέλαβαν να ωριμάσουν τη σχετική διαδικασία.
2. Η Ολυμπιακή Αεροπορία αποφάσισε να εντάξει τα Κύθηρα στο επεκτεινόμενο τη δεκαετία του 1970 δίκτυό της με καθοριστική τη συμβολή του πρόωρα χαμένου Αλέξανδρου Ωνάση, και παρά το γεγονός ότι λίγα χρόνια νωρίτερα, το 1964, δήλωνε εγγράφως στους ενδιαφερόμενους Κυθήριους ότι «δυνατότης εκτελέσεως τακτικών αεροπορικών δρομολογίων μετά των Κυθήρων δεν υφίσταται».
3. Ο σημερινός διάδρομος (02-20) κατασκευάστηκε το 1988 με αρχικό μήκος 1480μ και πλάτος 30μ., ενώ η πρώτη ναυλωμένη πτήση (charter) πραγματοποιήθηκε το 1992 από την εταιρεία Crossair και προορισμό τη Ζυρίχη.
4. Η κατασκευή του σημερινού διαδρόμου έγινε από την 6η ΜΟΜΑ, ενώ η πρώτη πίστωση για το έργο ύψους 250 εκατομμυρίων δραχμών εγκρίθηκε το 1982. Ο διάδρομος εγκαινιάσθηκε στις 12 Μαΐου 1988 από τον Υφυπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών Σπυρίδωνα Ράλλη και το Γ.Γ. του Υπουργείου, επιφανή Κυθήριο Γρηγόρη Λ. Κασιμάτη. Η φωτοσήμανση ολοκληρώθηκε το 1991.
5. Από τη διαδικασία κατασκευής του διαδρόμου, πέρα από την τεράστια συνεισφορά της Εγχωρίου Περιουσίας που διέθεσε τις εκτάσεις της, υπήρξε και απαλλοτρίωση ιδιωτικών εκτάσεων, για ορισμένες από τις οποίες επιδικάστηκε προς μέρος των ιδιοκτητών χρηματική αποζημίωση σύμφωνα με την με αρ. 7263/2005 απόφαση του Εφετείου Αθηνών.
6. Ο πρώτος επιβατικός αεροσταθμός κατασκευάστηκε το 1971, ενώ το πρόγραμμα αναβάθμισης του Αερολιμένα ξεκίνησε ουσιαστικά το 2003 με την ολοκλήρωση των νέων σύγχρονων κτιριακών εγκαταστάσεων συνολικού εμβαδού 2.550τ.μ. (1.720τ.μ. κλειστοί χώροι και 830τ.μ. ημιυπαίθριοι).
7. Το 2004 η Νομαρχία Πειραιά διαβιβάζει στο Υπουργείο Μεταφορών την υπ΄ αριθμό 10/2004 απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Πειραιά με την οποία ζητούσε να ονομαστεί ο αερολιμένας Κυθήρων σε «Γρηγόρης Λαμπρινού Κασιμάτης» σε αναγνώριση των υπηρεσιών που είχε προσφέρει στο δημόσιο βίο και ιδιαίτερα στα Κύθηρα. Η απόφαση αυτή, ωστόσο, ουδέποτε τέθηκε σε ισχύ.
8. Το 2007 εγκαταστάθηκε στον Αερολιμένα ραδιοβοήθημα αεροναυτιλίας τύπου VOR/DME.
9. Το 2010 το Τεχνικό Γραφείο Γεωργίου Συρμαλή εκπονεί Τεχνική Έκθεση για τη δυνατότητα επέκτασης του διαδρόμου και πραγματοποιεί μια αρχική χωροθέτηση της επέμβασης.
10. Το 2014 ο Αερολιμένας ονομάζεται σε «Αλέξανδρος Αριστοτέλους Ωνάσης» και η επίσημη τελετή ονοματοδοσίας γίνεται τον Οκτώβριο του ιδίου έτους.
11. Η Περιφέρεια Αττικής αποφασίζει, μετά από αίτημα του τότε Δημάρχου κ. Θεοδώρου Κουκούλη, επί διοίκησης του κ. Ιωάννη Σγουρού να χρηματοδοτήσει τις μελέτες για την επέκταση του διαδρόμου προσγειοαπογειώσεων στον Αερολιμένα Κυθήρων με 435.000€: 35.000€ για τη Μελέτη Σκοπιμότητας (απαραίτητη κατά την ΥΠΑ) και 400.000€ για τις πλήρεις τεχνικές και οικονομικές μελέτες καθώς και τα τεύχη δημοπράτησης του έργου. Είχε προηγηθεί πολυετής και εκτενέστατη αλληλογραφία ανάμεσα στο Δήμο Κυθήρων και τις αρμόδιες υπηρεσίες σχετικά με την αναγκαιότητα του έργου. Ωστόσο για μεγάλο χρονικό διάστημα η καθ΄ ύλην αρμόδια υπηρεσία, δηλαδή η Υ.Π.Α., απέφευγε ουσιωδώς να λάβει σαφή θέση για το έργο, ενώ σε επιστολή της προς το Δήμο Κυθήρων στις 24/3/2008 (αρ. πρωτ. 762), αναφέρει πλήρως ατεκμηρίωτα ότι το κόστος του έργου και των απαλλοτριώσεων «ξεπερνά τα 30.000.000€», παραπέμποντας ουσιαστικά τη διαδικασία στις καλένδες.
12. Η διαδικασία μπαίνει σε νέα τροχιά όταν στις 7/11/2014, η τότε διοίκηση της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας επί προεδρίας Ιωάννη Βέζου σε συνεργασία με τη νέα Δημοτική Αρχή, πραγματοποιεί δημόσια ανακοίνωση με την οποία αφού δημοσιεύει επικαιροποιημένο τοπογραφικό της έκτασης στην οποία θα επεκταθεί ο διάδρομος (235 στρέμματα, εφαπτόμενα στην υπάρχουσα ΒΑ περίφραξη του Αερολιμένα), καλεί όποιον έχει έννομο συμφέρον (δηλαδή έννομη ιδιοκτησία στον χώρο) να υποβάλει σχετική αντίρρηση. Η ανάρτηση διαρκεί μέχρι τις 10/1/2015 και συνοδεύεται από αναλυτική οριζοντιογραφία του χώρου σε κλίμακα 1:5000. Η ανάρτηση, πέρα από τις ιστοσελίδες του Δήμου Κυθήρων, της Εγχωρίου Περιουσίας και των τοπικών Μ.Μ.Ε. δημοσιεύεται και σε ημερήσιες εφημερίδες του Πειραιά.
13. Παράλληλα με την ανάρτηση, ο Δήμος Κυθήρων και η Εγχώριος Περιουσία συνεργάζονται στενά με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, με αποτέλεσμα στις 2/3/2015 η Νομική Υπηρεσία της Π.Ε. Πειραιά και Νήσων να αποφανθεί οριστικά και τελεσίδικα ότι «η επίμαχη περιοχή ανήκει στην αποκλειστική διαχείριση της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων».
14. Χωρίς καμία χρονοτριβή, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ορίζει εκπροσώπους της για την παροχή οδηγιών εκπόνησης της Μελέτης Σκοπιμότητας.
15. Στις 10/9/2015, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής με την με αριθμό 265/2015 απόφασή του εγκρίνει τη σύναψη και τους όρους της Προγραμματικής Σύμβασης ανάμεσα στην Περιφέρεια Αττικής και την Επιτροπή Εγχωρίου Περιουσίας για την εκπόνηση της Μελέτης Σκοπιμότητας και Γενικού Σχεδίου Ανάπτυξης για την Επέκταση του Διαδρόμου Προσγειώσεως στον Κρατικό Αερολιμένα Κυθήρων, προϋπολογισμού 35.000,00€ με το Φ.Π.Α.
16. Η μελέτη δημοπρατείται στις 3/8/2016 όμως ο διαγωνισμός αποβαίνει δυστυχώς άγονος. Λίγες ημέρες αργότερα εκδόθηκε ο Νόμος 4412/2016 (8/8/2016) που άλλαξε όλες τις διαδικασίες δημοπράτησης έργων και μελετών με αποτέλεσμα να απαιτηθεί σχεδόν 1 ολόκληρο έτος μέχρι την έκδοση των νέων τευχών δημοπράτησης και την επαναδημοπράτηση της μελέτης στις 6/6/2017, οπότε και υποβλήθηκε προσφορά από την Τεχνική Εταιρεία «Δημήτριος Αρμένης».
Η ανάδοχος Εταιρεία θα συνεργαστεί στενά με το Δήμο Κυθήρων, την Εγχώριο Περιουσία, τις Τεχνικές Υπηρεσίες της Περιφέρειας και τα στελέχη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου σε σύντομο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθεί η Μελέτη Σκοπιμότητας, που θα συμπεριλαμβάνει όχι μόνο την επέκταση του διαδρόμου αλλά και το γενικό σχέδιο ανάπτυξης του Αερολιμένα, με κύριο θέμα τη δυνατότητα παροχής αεροπορικού καυσίμου για τον ανεφοδιασμό των αεροσκαφών, ζήτημα που τους τελευταίους μήνες έχει τεθεί σε νέα βάση χάρη στις ενέργειες του νέου Αερολιμενάρχη.
Παράλληλα, θα ξεκινήσουν και οι διαδικασίες υπογραφής της Προγραμματικής Σύμβασης ανάμεσα στην Περιφέρεια Αττικής και την Εγχώριο Περιουσία, για την εκπόνηση του συνόλου των μελετών προϋπολογισμού 400.000€ προκειμένου να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος.
Με βάση την υπογραφείσα σύμβαση, η προθεσμία του αναδόχου για την ολοκλήρωση του αντικειμένου της Μελέτης Σκοπιμότητας είναι 12 εβδομάδες.
Για το Δήμο Κυθήρων και την Περιφέρεια Αττικής, η αναβάθμιση του Αερολιμένα Κυθήρων συνιστά μείζονα προτεραιότητα για την ανάπτυξη του νησιού. Ωστόσο, το έργο αυτό δεν είναι απλό, ούτε μπορεί να ολοκληρωθεί με συνοπτικές διαδικασίες, καθώς τέτοιας έκτασης και φύσεως έργα πρέπει να πληρούν αυστηρές νομικές και τεχνικές προϋποθέσεις που αφορούν όχι μόνο στις εθνικές επιταγές αλλά και στις ευρωπαϊκές και διεθνείς (ICAO, EASA, κ.λπ.). Η έναρξη εκπόνησης της μελέτης σκοπιμότητας είναι το απαραίτητο πρώτο ουσιαστικό βήμα για την διαδικασία αυτή και επιτεύχθηκε χάρη στις διαρκείς και επίμονες προσπάθειες της διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Κυθήρων.
Για την κατασκευή του Αερολιμένα Κυθήρων υπήρξαν κατά το παρελθόν επιφανείς Κυθήριοι που πίστεψαν και υλοποίησαν την ιδέα αυτή, ενίοτε με το Κράτος να στέκεται εχθρικά απέναντί τους ή στην καλύτερη περίπτωση αδιάφορα, για τους οποίους θα υπάρξει αναλυτική αναφορά με νεότερο Δελτίο Τύπου.