Αναδημοσιεύουμε στο site του συνδυασμού μας, τη συνέντευξη του Δημάρχου μας και επικεφαλής της παράταξης κ. Ευστρατίου Χαρχαλάκη, που δόθηκε στον δημοσιογράφο-εκδότη κ. Εμμανουήλ Καλλίγερο και δημοσιεύθηκε πρόσφατα στην εφημερίδα ΚΥΘΗΡΑΪΚΑ, τεύχος Απριλίου 2017 (φύλλο 323).
- κ. Δήμαρχε μετά από δύο και πλέον χρόνια στην αρχή έχετε πλέον μία σαφή εικόνα της κατάστασης στο νησί, έχει παρέλθει δε προ πολλού η περίοδος χάριτος που δίνουν οι πολίτες στις αρχές. Επιγραμματικά θα θέλαμε να μας αναφέρετε σε ποία πράγματα εσείς θεωρείτε ότι έχετε επιτύχει και σε ποία έχετε μείνει πίσω. Και επειδή ο κόσμος δεν μπορεί να παρακολουθεί την πορεία υλοποίησης των έργων και των προγραμμάτων σας βήμα-βήμα θέλουμε επιγραμματικές απαντήσεις και στα εξής: πόσα έργα από αυτά που προγραμματίσατε ολοκληρώθηκαν στη μέχρι τώρα θητεία σας και πόσα βρίσκονται σε ασφαλή πορεία υλοποίησης σε ορατό χρόνο;
Καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε ότι ποτέ δεν ζήτησα από τους Κυθήριους περίοδο χάριτος, είπα όμως ότι το νοικοκύρεμα του Δήμου δεν γίνεται άμεσα ούτε με μαγικό ραβδάκι. Από την αρχή που ανέλαβα την ευθύνη του Δήμου όφειλα να εξακριβώσω την ακριβή κατάσταση των δημοτικών πραγμάτων όπως μας τα άφησε η προηγούμενη διοίκηση σε μια σειρά τομέων. Έτσι, κατά καιρούς ενημερώνω (όπως υποχρεούμαι) για την κατάσταση που παραλάβαμε και για τα βήματα που κάνουμε για να τη βελτιώσουμε. Για να απαντήσω την ερώτησή σας βέβαια απαιτούνται πολλές σελίδες. Επιγραμματικά μπορώ να σας πω ότι ο Δήμος εργάζεται πολύ πιο οργανωμένα από πριν (δεν υπήρχαν ούτε UPS, αλλάξαμε όλα τα συστήματα μηχανοργάνωσης για πρώτη φορά μετά το 1999!), ολοκληρώνουμε σε λίγο καιρό τη νομιμοποίηση των λιμανιών που είναι μια πολύ σοβαρή εκκρεμότητα που παραλάβαμε, λύσαμε όλα τα εκκρεμή ζητήματα της Εγχωρίου Περιουσίας που παρέμεναν έωλα επί χρόνια και εκλέξαμε νέα διοίκηση στο Θεσμό, αρχίσαμε να βάζουμε σε τάξη τα κληροδοτήματα, λύσαμε το θέμα των επιτυχόντων υπαλλήλων του ΑΣΕΠ απαιτώντας από την Κυβέρνηση να πράξει το αυτονόητο, ομαδοποιήσαμε τις διαδικασίες ασφάλισης των δημοτικών οχημάτων που επικρατούσε πλήρης αταξία, καλύψαμε από πλευράς πυρασφάλειας όλα τα δημοτικά ακίνητα και κυρίως τα σχολεία που δεν είχαν πυρασφάλεια, οργανώσαμε κατά τρόπο υποδειγματικό την πυρασφάλεια στο νησί με εξαιρετικά μέχρι στιγμής αποτελέσματα, προχωρήσαμε σε ιδιωτική εργολαβία για τις βλάβες της ύδρευσης, την αγροτική οδοποιία και την αντικατάσταση των λαμπών δημοτικού φωτισμού, κάτι που έπρεπε να έχει γίνει από χρόνια. Στον τομέα των έργων είμαι πολύ ευχαριστημένος, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι ο Δήμος μας σήμερα έχει το λιγότερο προσωπικό από ιδρύσεώς του και κυρίως αντιμετωπίζει μια παρανοϊκή γραφειοκρατική μηχανή σε όλα τα επίπεδα. Ο κόσμος πρέπει να γνωρίζει ότι για να εκτελεστεί ένα έργο απαιτούνται μελέτες, άδειες και εγκρίσεις που μπορεί να χρειαστούν μήνες ή και χρόνια για να ολοκληρωθούν. Τα έτη 2015 και 2016 (το 2014 διοικήσαμε μόνο για 4 μήνες) προγραμματίσαμε, δημοπρατήσαμε και εκτελέσαμε δεκάδες έργα σε όλο το νησί αλλά και στα Αντικύθηρα, με κύριο χαρακτηριστικό την ομαδοποίηση των δαπανών. Αναφέρω χαρακτηριστικά: ανόρυξη 4 νέων γεωτρήσεων, επισκευές δεξαμενών και αντλιοστασίων, αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης, αμφίδρομη σύνδεση δικτύου Λειβαδίου – Χώρας, ανακαίνιση δημοτικών WC, ασφαλτόστρωση οδών προς παραλίες και μεγάλων τμημάτων δημοτικής οδοποιίας, αναπλάσεις κοινοχρήστων χώρων, ευπρεπισμός δημόσιων χώρων και πλατειών (φωτισμός, παγκάκια, κάδοι, νέες πινακίδες κ.λπ.), διαμόρφωση Parking Χώρας, βελτίωση χώρου Νεράϊδας, παραλιακός φωτισμός Αγ. Πελαγίας, συντήρηση κοινοτικών καταστημάτων (Φρατσίων, Καραβά, Αντικυθήρων κ.λπ.), συντήρηση δημοτικών ακινήτων, συντήρηση σχολικών μονάδων, καθαρισμός και εκβάθυνση παλαιών γεωτρήσεων κ.λπ. Παράλληλα καταφέραμε να εντάξουμε το έργο της ανάπλασης των Μητάτων στο ΕΣΠΑ, έργο που ολοκληρώνεται σε λίγους μήνες αλλάζοντας όψη στα όμορφα Μητάτα. Λύσαμε τα σημαντικά αδειοδοτικά προβλήματα για το έργο του ΧΑΔΑ, που με ενέργειές μας εντάχθηκε στο ΠΕΠ Αττικής με προϋπολογισμό σχεδόν 8 εκατομμυρίων Ευρώ, ένα έργο που θα λύσει δια παντός το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στα 2 νησιά προκειμένου να μην δούμε ποτέ στο Τσιρίγο εικόνες όπως στη Ζάκυνθο που τα σκουπίδια είναι αμάζευτα σχεδόν 3 μήνες. Εντάξαμε στον Προϋπολογισμό της Περιφέρειας σε συνεργασία με την περιφερειακή αρχή σημαντικά αναπτυξιακά έργα αξίας πολλών εκατομμυρίων Ευρώ, τα οποία ο Δήμος μας ωριμάζει και αδειοδοτεί με τους εξαίρετους τεχνικούς του συμβούλους. Η ανάπλαση της Πλατείας Φρατσίων δημοπρατείται άμεσα και ακολουθούν προγραμματικές συμβάσεις για το δίκτυο ύδρευσης της Αγ. Πελαγίας (3.100.000€), το γήπεδο στο Μανιτοχώρι (600.000€), την οδό Μόρμορη στον Αβλέμωνα (500.000€), τη δημοτική οδοποιία (2.000.000€), το γεφύρι του Μάκρωνα (1.700.000€) και όλα τα υπόλοιπα που έχουν ανακοινωθεί και ωριμάζουν σταδιακά. Η μεγάλη επιτυχία μας είναι ότι κατορθώσαμε να δεσμεύσουμε τόσο μεγάλα ποσά στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας, έναντι των σχεδόν ανύπαρκτων ποσών που υπήρχαν πριν για τα Κύθηρα. Καθυστερήσαμε ωστόσο στο ζήτημα της ανακαίνισης των παιδικών χαρών, κυρίως λόγω της αλλαγής του νομικού πλαισίου που δεν μας επέτρεψε να ολοκληρώσουμε την παιδική χαρά στα Κοντολιάνικα (θα δημοπρατηθεί άμεσα), ενώ το 2017 έχουμε δεσμεύσει 100.000€ για 2 ακόμα παιδικές χαρές. Επίσης έχει καθυστερήσει η μελέτη σκοπιμότητας για την επέκταση του διαδρόμου στον Αερολιμένα Κυθήρων που οφείλεται στο γεγονός ότι ο αρχικός διαγωνισμός (8/8/2016) απέβη άγονος, δεν ενδιαφέρθηκε δηλαδή καμία εταιρεία. Ο διαγωνισμός επαναλαμβάνεται στις 16/3. Ο νόμος 4412 μας απέτρεψε από το να αναθέσουμε τις μελέτες ολοκλήρωσης του Δημοτικού Θεάτρου Ποταμού που θα δημοπρατηθούν φέτος, ώστε το έργο να ενταχθεί στο πρόγραμμα CLLD/LEADER, ενώ προχωρούμε στη δημοπράτηση πάρα πολύ σημαντικών έργων που δεν δημοπρατήθηκαν το 2016 λόγω αλλαγής του νόμου, όπως η ανακαίνιση του Δημοτικού Μεγάρου Ποταμού (200.000€) και ο παραλιακός φωτισμός του Καψαλίου (55.000€) και πολλά άλλα. Θέλω να ξέρει ο κόσμος ότι με το ελάχιστο προσωπικό που έχουμε, όλα τα παραπάνω που καταφέραμε αποτελούν πραγματικό άθλο και το πιστεύω αυτό. Πολλά από τα έργα αυτά τα είχαν υποσχεθεί και στο παρελθόν αρκετοί μόνο για λόγους ψηφοθηρίας. Είναι η πρώτη φορά όμως που δεν δίνουμε ανέξοδες ψεύτικες υποσχέσεις, αλλά οργανώνουμε το κάθε έργο ξεχωριστά με σοβαρή τεχνοκρατική υποστήριξη, όπως ποτέ ξανά στο παρελθόν. Το έργο των Μητάτων για παράδειγμα ή η ανάπλαση στα Φράτσια είχαν υποβληθεί για χρηματοδότηση ξανά στο παρελθόν, όμως δεν υπήρχε τεχνική στήριξη στο Δήμο για να υποβληθούν σωστά, ούτε οι φάκελοι ήταν ώριμοι, έτσι οι χρηματοδοτήσεις χάθηκαν. Τώρα η κατάσταση είναι διαφορετική. Τα έργα δεν χρηματοδοτούνται με πολιτικές εντολές αλλά με βάση την τήρηση αυστηρών τεχνικών και οικονομικών κανόνων.
- Για να σας πούμε την αλήθεια, δεν θα είχαμε σκεφθεί τώρα αυτή τη συνέντευξη αν δεν ήταν ανοιχτό το θέμα της Εγχωρίου το οποίο τείνει να δημιουργήσει μία ανοιχτή πληγή στα Κύθηρα με την προσφυγή της Μητρόπολης εναντίον του Νόμου. Ποία θα είναι η στάση σας στο θέμα αυτό; Θα προχωρήσετε στην μέχρι τέλους μάχη για την προάσπιση του θεσμού; Δεν θα φοβηθείτε μία ευθεία αντιπαράθεση με τη Μητρόπολη στην παρούσα συγκυρία;
Ξεκαθαρίζω με σαφήνεια την άποψή μου: ο Θεσμός της Εγχώριας Περιουσίας αποτελεί για εμένα και τους Κυθήριους ό,τι ιερότερο υπάρχει στο Τσιρίγο μετά την εικόνα της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας και τους τοπικούς Αγίους. Συνεπώς θεωρώ ξεκάθαρα ότι κάθε προσπάθεια αλλαγής των νόμων και διαταγμάτων που διέπουν το Θεσμό συνιστά πράξη εχθρική προς τον ίδιο τον Κυθηραϊκό Λαό και το λέω ευθέως. Τα Ιερά Προσκυνήματα έχουν δημόσιο χαρακτήρα (jus patronato publico) τουλάχιστον από το 1675 όπως αποδεικνύεται από πληθώρα ιστορικών εγγράφων και αποδείξεων που δεν είναι της παρούσης. Ο λαϊκός αυτός χαρακτήρας ισχύει και διαφυλάσσεται από νόμους και διατάγματα που βρίσκονται σε ισχύ, ενώ γίνεται αποδεκτός από σωρεία εγγράφων και επιστολών όλων των Μητροπολιτών Κυθήρων τουλάχιστον από το 1900 και μετά. Η κίνηση της Μητροπόλεως, που δεν ξέρω από ποιους λόγους ή πρόσωπα υπαγορεύεται, θα μας βρει απέναντι και το λέω με πάσα σαφήνεια. Ιδιοκτήτης της Εγχώριας Περιουσίας στο σύνολό της είναι ο Δήμος (ο Δήμος με την έννοια ότι εκπροσωπεί θεσμικά τους Δημότες, δηλαδή το λαό) και εγώ ως νόμιμος εκπρόσωπος του ιδιοκτήτη είμαι νομικά και θεσμικά υποχρεωμένος να προσφύγω στη Δικαιοσύνη για να προστατέψω το Θεσμό. Και αυτό θα γίνει από κοινού με την Επιτροπή και με άλλους θεσμικούς φορείς αλλά και ιδιώτες. Ελπίζω να μη φτάσουμε εκεί, γιατί τότε η Μητρόπολη θα έχει καταστεί (για δεύτερη φορά μέσα σε λίγα χρόνια, η δεκαετία του 1990 είναι ακόμα στις μνήμες μας) αιτία διχασμού και σκανδαλισμού των Κυθηρίων και αυτό θα είναι ασυγχώρητο. Εγώ καλώ δημοσίως τον Σεβασμιώτατο να ταυτίσει το όνομά του με την δημόσια και ένθερμη υποστήριξη στον παλαιότερο και ιστορικότερο Θεσμό της Ελλάδος, να συνεχίσει να συνεργάζεται αρμονικά με την Επιτροπή και να μην επιδιώξει την οποιαδήποτε αλλαγή στο υπάρχον status quo του Θεσμού γιατί τότε οι συνέπειες θα είναι απρόβλεπτες. Πρέπει να σας πω ότι την όποια φιλική μου σχέση με τα πρόσωπα, ουδέποτε την θέτω υπεράνω των Θεσμών και των Νόμων. Ξεκαθαρίζω πάντως ότι έχουμε ήδη συγκροτήσει ισχυρή ομάδα νομικών και καθηγητών πανεπιστημίου και θα αντικρούσουμε τις αιτιάσεις της Μητροπόλεως ακόμα και αν χρειαστεί να υπερβούμε και τα όρια του ΣτΕ, δηλαδή αν απαιτηθεί να κρούσουμε τις θύρες της ευρωπαϊκής Δικαιοσύνης. Δεν θα υπαναχωρήσουμε με τίποτα στην διεκδίκηση του δικαίου του λαού των Κυθήρων, στον οποίο ανήκουν τα Προσκυνήματα εδώ και αιώνες.
- Το μεγαλύτερο πρόβλημα στα Κύθηρα αυτή τη στιγμή είναι το νερό. Σε μεσο-μακροπρόθεσμη βάση τι πρόγραμμα έχει ο Δήμος για να καλυφθούν οι ανάγκες; Και επί τη ευκαιρία. Είχαμε ακούσει για σωρεία παράνομων συνδέσεων, μπάι πας και άλλα. Τι έχετε κάνει επ’ αυτού;
Πρέπει καταρχήν να παραδεχτούμε ότι το νησί μας είναι ένα πολύ δύσκολο νησί από υδρογεωλογικής άποψης. Η γεωγραφία των Κυθήρων, σε συνδυασμό με την πυκνή οικιστική κατανομή, είναι παράγοντες που δυσχεραίνουν το έργο του Δήμου στον τομέα αυτό. Πέρσι το καλοκαίρι που είχαμε την πρωτοφανή λειψυδρία, ο Δήμος μας ήταν πλήρως προετοιμασμένος και αυτό φάνηκε, αφού τα προβλήματα ήταν ελάχιστα, ενώ ίσως ήμασταν ο μοναδικός Δήμος που προβήκαμε σε τόσο λεπτομερή ενημέρωση για το θέμα (ΔΤ στις 25/7/2016). Μεσοπρόθεσμα, εκτός από την αξιοποίηση των 2 νέων γεωτρήσεων (Κοκκινοχώραφα και Σκουλαντριάνικα), ετοιμάζουμε ακόμα 5 νέες γεωτρήσεις αλλά και αξιοποίηση παλαιών γεωτρήσεων που καθαρίστηκαν μετά από χρόνια. Σημαντικό έργο είναι οι 2 μονάδες αφαλάτωσης που έχουν χρηματοδοτηθεί με 1 εκατομμύριο στην Αγ.Πελαγία και το Διακόφτι. Θυμίζω ότι οι προεκλογικές υποσχέσεις για την αφαλάτωση της Αγ. Πελαγίας μόνο αληθείς δεν ήταν, αφού η δική μας δημοτική αρχή βρήκε χρηματοδότηση για τα έργα και ολοκληρώνει τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις. Παράλληλα, μέχρι το καλοκαίρι υπολογίζουμε να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για το Φράγμα στις Όχελλες (υπήρχε μόνο μία παλαιά μελέτη και τίποτε άλλο, ούτε αδειοδοτήσεις, ούτε περιβαλλοντικά, ενώ στο debate το 2014 είχαμε ακούσει ότι είναι έτοιμο για χρηματοδότηση), έργο μεγάλης σημασίας που θα υποβάλλουμε στο ΕΣΠΑ ή το ΠΕΠ. Σημαντική δράση επίσης είναι το αίτημα χρηματοδότησης με 2.000.000€ προς το ΠΕΠ για την ηλεκτρονική παρακολούθηση όλων των δεξαμενών και αντλιοστασίων, την τοποθέτηση νέων φίλτρων, αυτόματων χλωριωτών και κεντρικό σύστημα τηλεδιαχείρισης. Οι πιθανότητες έγκρισης της χρηματοδότησης είναι πολύ μεγάλες και η μελέτη ολοκληρώθηκε από το Δήμο μας σε χρόνο ελάχιστο σε συνεργασία του μηχανικού του Δήμου με την εξαίρετη ομάδα τεχνικών μας συμβούλων. Έχουμε ζητήσει επίσης τη σύνταξη μελέτης για την αξιοποίηση των νερών του Πρινολάγκαδου, ένα έργο που σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς θα αγγίξει τις 500.000€, ενώ στον προϋπολογισμό του 2017 εντάξαμε με 30.000€ το έργο για τη βελτίωση των εγκαταστάσεων στη Γωνία, όπου υπάρχει πάρα πολύ νερό αλλά δεν το εκμεταλλευόμαστε σε ποσοστό 100%. Τελευταία σημαντική δράση μας η συνεργασία μας με το διεθνή οργανισμό Global Water μέσα από την οποία ο Δήμος θα ωφεληθεί με 2 καινούργιες πολύ μεγάλες δεξαμενές ύδατος στον Κάλαμο και στο Μαραθέα.
Το ζήτημα των παράνομων συνδέσεων δεν έχει αντιμετωπιστεί ουσιαστικά ακόμα λόγω της έλλειψης του απαραίτητου προσωπικού. Αντιμετωπίζεται όμως το πρόβλημα των μεγαλοοφειλετών που ενώ έχουν οικονομική δυνατότητα, αδιαφορούν πλήρως για τις υποχρεώσεις τους προς το Δήμο. Διακόπηκαν περίπου 25 υδροδοτήσεις και προχωράμε άμεσα σε κατασχέσεις οφειλών γιατί τέτοιου είδους συμπεριφορές μας βρίσκουν αντίθετους.
- Να θυμίσουμε μία ξεχασμένη υπόθεση; Τι έγινε με το «χαράτσι» το οποίο πλήρωσαν άδικα οι πολίτες χωρίς να το οφείλουν; Μπορεί να μην είσαστε Δήμαρχος τότε είχατε ξεκινήσει όμως κάποιες ενέργειες για το σκοπό αυτό, που φαίνεται να μην έχουν τελεσφορήσει.
Όπως είπατε, είναι ένα ζήτημα που ξεκίνησε επί Δημαρχίας του κ. Κουκούλη. Η δική μας Δημοτική Αρχή αμέσως μόλις ανέλαβε προέβη σε νομικές ενέργειες προς την Γενική Γραμματεία Εσόδων, μέσω του νομικού μας συμβούλου κ. Αντώνη Σεμιτέκολου. Δυστυχώς, όμως, οι συχνές πολιτικές αλλαγές αλλά και η έλλειψη ουσιαστικής διάθεσης επίλυσης του προβλήματος από το ίδιο το Κράτος, αποτελούν τους παράγοντες εκείνους που έχουν οδηγήσει το ζήτημα αυτό στις καλένδες.
- Ετοιμάζεται νέο πλαίσιο στις άγονες της ακτοπλοΐας. Γνωρίζετε τι κατευθύνσεις έχουν δοθεί; Υπάρχει κίνδυνος «πλαγίας» κατάργησης των αγόνων, όπως συνέβη στις άγονες της αεροπορίας; Θα είδατε ασφαλώς ότι οι τιμές των εισιτηρίων τους θερινούς μήνες έχουν εκτοξευθεί σε απαγορευτικά για μία Ελληνική οικογένεια ύψη. Θα έχουμε και στα πλοία κάτι παρόμοιο;
Όπως θα γνωρίζετε, πριν λίγο καιρός, έγινε μια ευρεία σύσκεψη στην Αθήνα με τη συμμετοχή των Υπουργών Ναυτιλίας και Μεταφορών, των Περιφερειών και άλλων παραγόντων, στην οποία δεν προσκλήθηκαν οι κατά τόπους Δημοτικές Αρχές. Αντί τούτου, μας ζητήθηκε να εκφράσουμε τις απόψεις μας για το νέο πλαίσιο των αγόνων γραμμών εγγράφως και με προθεσμία μόλις 1 ημέρα! Ο Δήμος μας έστειλε εμπεριστατωμένη επιστολή, παράλληλα με έντονη διαμαρτυρία καθώς οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για το θέμα που είναι οι Δήμοι δεν είναι δυνατόν να μην καλούνται σε τέτοιες διαδικασίες. Το νέο πλαίσιο των αγόνων γραμμών στόχο θα έχει (εξ όσων γνωρίζουμε) τις λεγόμενες «συνδυασμένες μεταφορές», για τις οποίες πολύς λόγος γίνεται, ουδέποτε όμως έχουν εφαρμοστεί. Στις προτάσεις του Δήμου μας είναι η ανάγκη πολυετών συμβάσεων για τις άγονες γραμμές ώστε να υπάρχει σταθερότητα γραμμών και δρομολογίων και να αποφεύγεται το μεγάλο κενό ανάμεσα στη μία σύμβαση και την επόμενη. Παράλληλα, ζητάμε τη διατήρηση 2 ξεχωριστών επιδοτούμενων γραμμών, του περιφερειακού – υπερτοπικού πλοίου και του τοπικού, που από τις 12 Μαρτίου θα λαμβάνει πλέον διπλάσια επιδότηση για τη γραμμή Κύθηρα – Αντικύθηρα, εκτελώντας 2 εβδομαδιαία δρομολόγια, κάτι για το οποίο ο Δήμος μας έδωσε μεγάλο αγώνα και βρήκε ευήκοα ώτα στο πρόσωπο του κ. Δρίτσα, τότε Υπουργού Ναυτιλίας. Θεωρώ ότι αργά ή γρήγορα, το Κράτος θα προβεί σε αναδιάρθρωση όλου του πλαισίου δημοσίων μεταφορών, με συνδυαστικές μεταφορές αεροπλάνων, πλοίων και ΚΤΕΛ. Στη διαδικασία αυτή θα πρέπει οι Δήμοι να έχουν λόγο.
- Τι σκέφτεστε για τον τουρισμό, που αποτελεί κινητήριο δύναμη της τοπικής οικονομίας; Γιατί, καλή η συμμετοχή σε εκθέσεις και άλλες δραστηριότητες, αλλά απαιτείται υποδομή και υποστήριξη της επιχειρηματικής δράσης στον τομέα αυτόν.
Στην τουριστική πολιτική πρέπει να ξέρουμε εξαρχής σε τι ακριβώς στοχεύουμε. Η συμμετοχή σε εκθέσεις και events χωρίς να ξέρουμε ποιοι είναι οι στόχοι μας, δε νομίζω ότι έχει κάποιο αποτέλεσμα. Εδώ και 2 χρόνια έχουμε θέσει συγκεκριμένους στόχους ως Δήμος για τον τουρισμό. Γενικός στόχος είναι η διεύρυνση της σεζόν σταδιακά και με βάση την ποιότητα και όχι κατ΄ ανάγκην την ποσότητα. Ακούω για επιμήκυνση της περιόδου αλλά κανείς δεν σκέφτεται αν οι υποδομές του νησιού μπορούν να εξυπηρετήσουν μια τέτοια διαδικασία. Το ίδιο συμβαίνει π.χ. με την κρουαζιέρα ή τα μεγάλα αεροσκάφη. Μπορούν οι σημερινές υποδομές των Κυθήρων να εξυπηρετήσουνε μια ξαφνική ποσοτική έκρηξη; Σίγουρα όχι. Το 2016 ήταν η καλύτερη χρονιά των τελευταίων ετών, με συνολικά 80.000 περίπου αφίξεις στο νησί από το Μάιο μέχρι τον Οκτώβριο. Αυτό φυσικά δεν οφείλεται σε ένα μόνο παράγοντα. Σίγουρα όμως η πολιτική του Δήμου παίζει σημαντικό ρόλο. Διαθέτουμε πλέον νέο υλικό σε 12 γλώσσες, ειδικό φυλλάδιο για τις παραλίες, υψηλής ποιότητας και ευκρίνειας βίντεο, αξιοποιούμε τα κοινωνικά δίκτυα και επενδύουμε σταθερά σε νέες αγορές, όπως η Κεντρική Ευρώπη που είμαστε βέβαιοι ότι το κοινό της «κουμπώνει» στα δεδομένα του νησιού. Αξιοποιούμε την αδελφοποίηση με την Κύπρο και στον τουριστικό τομέα και επενδύουμε σταθερά στη Βόρειο Ελλάδα που ανέκαθεν υπήρξε πηγή τουριστών για το νησί μας. Αποτελεί ωστόσο μεγάλη έλλειψη για το νησί μας η απουσία ένωσης ξενοδόχων όλων των Κυθήρων, κάτι που πρέπει να γίνει άμεσα. Οι επαγγελματίες πρέπει να καταλάβουν ότι τα συμβόλαια δεν τα κλείνει ο Δήμος, ο Δήμος ανοίγει τις πόρτες και διαχειρίζεται το κομμάτι της πληροφορίας. Οι ίδιοι οι επαγγελματίες είναι που πρέπει να δραστηριοποιηθούν περισσότερο, ακολουθώντας το Δήμο στις εκθέσεις με μεγαλύτερη εκπροσώπηση. Προσωπικά είμαι πολύ ικανοποιημένος από όσα έχουμε κάνει για τον τουρισμό και έχουμε πολλά ακόμα να κάνουμε. Να καταλάβουμε όμως όλοι ότι οι υπεραισιόδοξοι και φαραωνικοί στόχοι δεν θα έχουν αποτέλεσμα και οφείλουμε να αξιοποιήσουμε και να επεκτείνουμε αυτό που έχουμε σήμερα γιατί τότε θα χάσουμε το αύριο κοιτώντας το μεθαύριο.
- Τι θα κάνετε με μερικά αναγκαία έργα για τα οποία όμως υπάρχουν αντιδράσεις, αλλά και πώς θα αντιμετωπίσετε κάποιες νεοφανείς καταστάσεις; Π.χ. το πρόβλημα της στάθμευσης τους θερινούς μήνες σε μερικά χωριά και οικισμούς, οι μονοδρομήσεις και οι πεζοδρομήσεις και οι νεοεμφανιζόμενοι βανδαλισμοί ιδιωτικών και δημόσιων περιουσιών.
Ξεκινάω από το τελευταίο. Μας προβληματίζουν πολύ τα φαινόμενα βανδαλισμών δημόσιων και ιδιωτικών περιουσιών. Δε θεωρούμε τις κινήσεις αυτές ως «μαγκιά» ή «επανάσταση». Εάν κάποιος θέλει να διαμαρτυρηθεί ή να προτείνει το ο,τιδήποτε μπορεί να έρθει στο Δημοτικό Συμβούλιο να το κάνει. Ανωνυμία και κουκούλα στις Δημοκρατίες δεν επιτρέπεται. Θεωρώ ότι πάσχει το σύστημα παιδείας και υποβαθμίζεται διαρκώς η οικογένεια. Αυτά έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχοσύνθεση των νέων παιδιών.
Το ζήτημα της στάθμευσης σε συγκεκριμένα σημεία δεν μπορεί παρά να αντιμετωπιστεί από το Νόμο. Κλασικό παράδειγμα η Χώρα, όπου υπάρχει τεράστιος χώρος στάθμευσης όμως ειδικά το καλοκαίρι βλέπουμε τι γίνεται. Υπάρχουν οικισμοί που όντως έχουν πρόβλημα όπως το Καψάλι και ο Ποταμός, όπου αναζητούμε (και μάλλον υπάρχουν θετικές εξελίξεις) τρόπο εξωτερικής σύνδεσης του υπάρχοντος Parking ώστε να πεζοδρομείται το κέντρο του οικισμού τις βραδινές ώρες και τα ΣΚ. Δυστυχώς σε κάθε προσπάθεια να κάνουμε κάτι σωστό εμφανίζονται και αντιδράσεις. Εμείς όμως δεν ενεργούμε με βάση τις φωνές αλλά με βάση το νόμο και τις διαδικασίες. Αυτό πρέπει να γίνει αντιληπτό. Ξέρετε ότι για κάποιο συγκεκριμένο θέμα μπορούν να εκφραστούν δεκάδες διαφορετικές απόψεις και εκτιμήσεις ή προτάσεις. Ένας Δήμος και ένα Κράτος δεν εργάζονται έτσι όμως. Συζητάμε και ακούμε τα πάντα, εφαρμόζεται όμως η άποψη της πλειοψηφίας γιατί αυτό σημαίνει Δημοκρατία.
- Λέτε συνεχώς ότι έχετε ανάγκη μονίμων υπαλλήλων και αυτό είναι κατανοητό. Έχετε ένα κατάλληλο, σύγχρονο και προσαρμοσμένο στις σημερινές οικονομικές συνθήκες οργανόγραμμα στο Δήμο και ποίες προοπτικές υπάρχουν να καλυφθούν κάποιες απόλυτα αναγκαίες θέσεις, καθώς όλο υποσχέσεις δίδονται και όλο χωρίς προσωπικό μένετε;
Νομίζω η ερώτηση αυτή αγγίζει το πιο σημαντικό πρόβλημά μας ως Δήμου σήμερα. Μιλάω και θα μιλάω διαρκώς για έλλειψη προσωπικού γιατί αυτό είναι μια πραγματικότητα. Σε 2 χρόνια θα γιορτάσουμε τα 20 χρόνια του Δήμου μας (1999 – 2019) αλλά αν η κατάσταση αυτή συνεχιστεί είναι ζήτημα αν θα έχουμε 5 υπαλλήλους. Ο οργανισμός του Δήμου είναι καλός. Αυτό όμως δεν αρκεί. Επί 2,5 χρόνια που είμαι Δήμαρχος μόνο υποσχέσεις ακούω. Έχω κάνει άπειρες ενέργειες, έγγραφα, διαμαρτυρίες, αιτήματα, παρεμβάσεις στην ΚΕΔΕ αλλά τίποτα. Από το 2014 μέχρι σήμερα έχουν συνταξιοδοτηθεί 6 υπάλληλοι, αναγκάστηκα ο ίδιος να γράφω τα πρακτικά του Δ.Σ. και της Οικονομικής Επιτροπής για σχεδόν 4 μήνες. Δεν ίδρωσε το αυτί κανενός. Το Κράτος ζητάει διαρκώς νέες διαδικασίες από τους Δήμους (π.χ. κοινωνικό επίδομα) αλλά δεν ρωτάει αν έχουμε το απαραίτητο προσωπικό και όταν καθυστερούμε μας μέμφεται κιόλας. Αν είχα το προσωπικό που είχε επί 8 χρόνια ο προκάτοχός μου θα μπορούσαμε να κάνουμε θαύματα, να είστε σίγουρος. Δυστυχώς όμως χωρίς πλήρως στελεχωμένες διοικητικές και τεχνικές υπηρεσίες δεν μπορούμε να υπηρετήσουμε την τοπική ανάπτυξη όπως θέλουμε. Θέλω όμως δημοσίως να ευχαριστήσω το προσωπικό του Δήμου, γιατί υπό δύσκολες συνθήκες κάνει το καθήκον του και μάλιστα με το παραπάνω. Εγώ όπως θα ξέρετε είμαι αρκετά πιεστικός – ίσως περισσότερο από όσο πρέπει μερικές φορές – όμως δεν θέλω να μένουν δουλειές πίσω. Εκείνο που θεωρούμε ότι θα προχωρήσει άμεσα είναι η πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ 2 μονίμων υπαλλήλων στην Εγχώριο, καθώς έχουν γίνει οι σχετικές διαδικασίες και η Εγχώριος προηγείται ως φορέας που δεν διαθέτει κανέναν υπάλληλο. Παράλληλα ασκούμε τις μέγιστες δυνατές πιέσεις για νέο προσωπικό στο Δήμο, διαδικασία όμως που θα προχωρήσει μόνο εάν αποφασιστεί από την Κυβέρνηση η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού στους Δήμους. Θεωρώ ότι αντί ο κ. Υπουργός να μιλάει για «πασάδες στα Γιάννενα» καλό θα ήταν να αντιληφθεί ότι με τις ιδεοληψίες και τις εμμονές δημιουργούνται Δήμοι δύο ταχυτήτων. Βέβαια ίσως αυτό πλέον να μην ενοχλεί ορισμένους αφού ανέχονται ολόκληρη Ευρώπη να έχει μετατραπεί σε λεβιέ ΙΧ.
- Σας ακούμε συχνά να μιλάτε για εξωστρέφεια και προβολή. Ο κόσμος όμως θέλει απλά λόγια.
Είμαι πεπεισμένος ότι εδώ και 2μιση χρόνια έχουμε κάνει πολλά ποιοτικά άλματα προς τα εμπρός σε μια σειρά θεμάτων. Πιστεύω πολύ στην εξωστρέφεια γιατί έτσι ενισχύεται και προβάλλεται το όνομα του νησιού μας και χτίζουμε ένα ισχυρό brand name. Ως παράδειγμα μπορώ να σας αναφέρω την καθιέρωση του Δημοτικού Φεστιβάλ «Ταξίδι στα Κύθηρα» που πιστεύω ότι σταδιακά θα γίνει γνωστό σε όλη την Ελλάδα. Το γεγονός ότι πέρσι καταφέραμε να ενταχθούμε στις επίσημες εκδηλώσεις του Έτους Ελλάδας Ρωσίας είναι για μένα πολύ σημαντικό, όπως σημαντικές είναι οι εκδηλώσεις πολιτισμού αλλά και οι επισκέψεις σημαντικών και προβεβλημένων προσώπων στο νησί μας που εμείς θέλουμε να συνεχιστούν. Στην προσεχή πανήγυρη της Μυρτιδιώτισσας, το Σεπτέμβριο του 2017, θα έχουμε μαζί μας την Μπάντα του Στρατού Ξηράς και έχω καλέσει και τον ίδιο τον Αρχηγό του Στρατού. Θέλω το νησί μας να αποκτήσει μια ευρύτερη φήμη και να μην περιχαρακώνεται στην αφάνεια. Πέρα από τα δημόσια έργα, υπάρχουν και όλες αυτές οι άυλες δράσεις που εμείς θα συνεχίσουμε για φέρνουν μεγάλη υπεραξία στον τόπο μας.
- Καίτοι είναι ακόμη πολύ ενωρίς. Έχετε σκεφθεί να επιχειρήσετε μία νέα θητεία και τι θα σας ωθούσε ενδεχόμενα σε μία θετική ή αρνητική στάση σε αυτό το θέμα;
Όπως είπατε είναι πάρα πολύ νωρίς. Τα έργα και ο προγραμματισμός μας, όπως είναι κατανοητό, δεν έχουν τον ορίζοντα της παρούσας θητείας, αλλά έναν πολύ ευρύτερο αφού τόσο μεγάλα αναπτυξιακά έργα δεν ωριμάζουν από τη μία μέρα στην άλλη. Ολοκληρώνουμε μελέτες μεγάλων έργων, έργων που πολλοί υπόσχονταν επί χρόνια αλλά δεν υλοποίησαν, και οι μελέτες αυτές για να ωριμάσουν και χρηματοδοτηθούν απαιτούν χρόνο. Άρα το δικό μας πρόγραμμα για το νησί και το Δήμο σίγουρα δεν ολοκληρώνεται το 2019, γιατί οι ρυθμοί του Κράτους και η γραφειοκρατία δεν το επιτρέπουν. Εάν το Κράτος στηρίξει κεντρικά την αυτοδιοίκηση, θεσμικά και οικονομικά, τότε ναι, φυσικά θα ζητήσω από τους δημότες μας ανανέωση της εμπιστοσύνης τους στο πρόσωπό μου και στα πρόσωπα των συνεργατών μου. Αν όμως το Κράτος συνεχίσει να αποφασίζει ερήμην της αυτοδιοίκησης, τότε θεωρώ ότι το 2019 σε πολλούς Δήμους θα ψάχνουμε υποψήφιους «με το ντουφέκι», γιατί ειδικά οι νέοι άνθρωποι που ασχολούμαστε με τα κοινά δε νομίζω ότι επιθυμούμε να υπηρετούμε θεσμούς που θα είναι δέσμιοι των αποφάσεων του εκάστοτε Υπουργού. Για να συνεχίσουμε την υλοποίηση του προγράμματός μας απαιτείται χρόνος και κυρίως πολιτική, θεσμική και οικονομική υποστήριξη και αυτονομία της αυτοδιοίκησης και όχι προσπάθεια επιβολής άνωθεν αποφάσεων ερήμην της. Κάποιοι μας είπαν «βλαχοδήμαρχους» και κάποιοι άλλοι «πασάδες στα Γιάννενα». Με τέτοιο δημόσιο λόγο δεν επιθυμώ να συνδιαλέγομαι.
- Πηγή: Εφημερίδα: Κυθηραϊκά