ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ VUDEO https://www.youtube.com/watch?v=YaJUklLJPmg&t=257s
Με μεγάλη συμμετοχή κόσμου τελέστηκε ο πανηγυρικός εσπερινός στον σπηλαιώδη Ιερό Ναό της Αγίας Σοφίας Καλάμου την Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου.
Πραγματική κοσμοσυρροή παρατηρήθηκε το βράδυ της Δευτέρας κατά τον εσπερινό,
χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.Σεραφείμ μετά του ιερού κλήρου.
Η οικογένεια των Σωτήρχων που φροντίζει και περιποιείται την Εκκλησία σε βάθος χρόνων, μεριμνά έτσι ώστε όλοι οι προσκυνητές που συρρέουν εκεί από όλο το Τσιρίγο και όχι μόνο,να απολαύσουν ποικιλία μεζέδων,αναψυκτικά,και πολλά ακόμα τσιριγώτικα καλούδια.
Τους αξίζουν θερμά συγχαρητήρια για την άψογη διοργάνωση !!!
Θα ακολουθήσει video
Αγία Σοφία και οι τρεις θυγατέρες της Πίστη, Ελπίδα και Αγάπη
Eις την Σοφίαν.
Eυφραίνεται νυν ως Δαβίδ ψάλλων λέγει, Mήτηρ κατ’ ευχάς η Σοφία εν τέκνοις. Eις την Πίστιν, Eλπίδα και Aγάπην. Τῇ πρὸς σὲ πίστει Πίστις, Ἐλπίς, Ἀγάπη, Αἱ τρεῖς, Τριάς, κλίνουσιν αὐχένας ξίφει. Ἑβδομάτῃ δεκάτῃ Ἀγάπην τάμον, Ἐλπίδα, Πίστιν. |
Βιογραφία
Η Αγία Σοφία και οι τρεις θυγατέρες της Πίστη, Ελπίδα και Αγάπη μαρτύρησαν στα χρόνια του αυτοκράτορα Αδριανού (117 – 138 μ.Χ.). Οι τρεις θυγατέρες της Αγίας Σοφίας, πήραν τα ονόματα τους από το χωρίο της Καινής Διαθήκης: «νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα· μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη.» ( Α' Κορινθίους. 13:13). Η Αγία Σοφία, τίμια και θεοσεβής γυναίκα, γρήγορα χήρεψε και με τις τρεις κόρες της ήλθε στη Ρώμη. Εκεί καταγγέλθηκαν ως φημισμένες χριστιανές. Τότε ο αυτοκράτορας πληροφορήθηκε ότι οι τέσσερις γυναίκες ήταν χριστιανές και διέταξε να τις συλλάβουν. Αφού απομόνωσαν τη μητέρα, άρχισαν να ανακρίνουν τις κόρες. Πρώτη παρουσιάστηκε στο βασιλιά η δωδεκάχρονη Πίστη. Με δελεαστικούς λόγους ο Ανδριανός προσπάθησε να πείσει την Πίστη να αρνηθεί το Χριστό και θα της χορηγούσε τα πάντα, για να ζήσει ευτυχισμένη ζωή, αλλά αντιμετώπισε το άκαμπτο φρόνημα της νεαρής. Τα λόγια της Αγίας Γραφής αποτέλεσαν δυναμική απάντηση της Πίστης: «ἐν πίστει ζῶ τῇ τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀγαπήσαντός με καὶ παραδόντος ἑαυτὸν ὑπὲρ ἐμοῦ» (Γαλ. 2: 20) δηλαδή «ζω εμπνεόμενη από την πίστη μου στον Χριστό, που με αγάπησε και έδωσε τον εαυτό Του για τη σωτηρία μου». Τότε, μετά από βασανιστήρια, την αποκεφάλισαν. Επίσης με τα λόγια της Αγίας Γραφής απάντησε και η δεκάχρονη Ελπίδα, όταν τη ρώτησαν αν αξίζει να υποβληθεί σε τέτοια βασανιστήρια: «ἠλπίκαμεν ἐπὶ Θεῷ ζῶντι, ὅς ἐστι σωτὴρ πάντων ἀνθρώπων, μάλιστα πιστῶν» (Α΄ Τιμοθ. 4:10). Δηλαδή, «ναι, διότι έχουμε στηρίξει τις ελπίδες μας στον ζωντανό Θεό, που είναι σωτήρ όλων των ανθρώπων, και ιδιαίτερα των πιστών». Αμέσως τότε και αυτή αποκεφαλίστηκε. Αλλά δεν υστέρησε σε απάντηση και η εννιάχρονη Αγάπη. Είπε ότι η ύπαρξή της είναι στραμμένη «εἰς τὴν ἀγάπην τοῦ Θεοῦ καὶ εἰς τὴν ὑπομονὴν τοῦ Χριστοῦ» (Β’ Θεσσαλ. 3: 5). Βέβαια δεν άργησαν να αποκεφαλίσουν και αυτή. Περήφανη για τα παιδιά της η Σοφία, ενταφίασε με τιμές τις κόρες της και παρέμεινε για τρεις μέρες στους τάφους τους, παρακαλώντας το Θεό να την πάρει κοντά του. Ο Θεός άκουσε την προσευχή της και η Σοφία παρέδωσε το πνεύμα της δίπλα στους τάφους των παιδιών της.
http://www.saint.gr
|
Από dragonerarossa.gr
Η εκκλησία της Αγίας Σοφίας στον Κάλαμο
των Ντ. Κατάρο, Θαν. Κουτραφούρη και Οδ. Τζάννε*
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΑ
Στο μικρό οικισμό Σπηλίες**, στα ΝΑ των
Κυθήρων, υπάρχει ένα σπήλαιο που έχει δώσει και το όνομα στην περιοχή.
Είναι ένα από τα 88 καταγεγραμμένα σπήλαια του νησιού και ένα από τα
τρία που φιλοξενούν ναούς της Αγίας Σοφίας. Έχει μήκος 135 μ. και
σταθερή θερμοκρασία 17º Κελσίου. Μελετήθηκε για πρώτη φορά από τον
Ιωάννη Πετρόχειλο. Ο Εμμανουήλ Π. Καλλίγερος αναφέρει στο βιβλίο του
ΚΥΘΗΡΑΪΚΑ ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ (σελίδες 224-225) σχετικά με την ιστορία του τόπου:
ΣπηλίεςΜικρός οικισμός, ο οποίος αναφέρεται πάντα μαζί με το Κάλαμο και ο οποίος βρίσκεται στο Ν άκρο του νησιού Α από το Καψάλι. Η κατοίκηση σ’ αυτόν τοποθετείται πολύ πρόσφατα, στον 19ο αι., από κατοίκους με το επώνυμο Σωτήρχος, οικογένεια με αδιάλειπτη παρουσία στα Κύθηρα από τον 15ο αι. και πιθανόν ενωρίτερα. Φαίνεται ότι ο μικρός αυτός οικισμός, με την πρόσφατη κατοίκησή του, αποτελεί το παλαιότερα κατοικημένο σημείο των Κυθήρων. […] Συγκεκριμένα, στο σπήλαιο της Αγίας Σοφίας στις Σπηλίες, βεβαιώθηκε ανθρώπινη παρουσία στα Κύθηρα από το τέλος της ύστερης νεολιθικής-υπονεολιθικής περιόδου, δηλαδή κοντά στο 3000 π.Χ. Σύμφωνα δε με άλλες απόψεις, τα λείψανα στο σπήλαιο της Αγίας Σοφίας είναι ακόμη παλαιότερα και ανάγονται στη νεότερη νεολιθική εποχή, δηλαδή στην 5η χιλιετία π.Χ. Αυτό από μόνο του είναι ένα ζήτημα που δημιουργεί εξαιρετικό ενδιαφέρον για την περιοχή που φιλοξένησε τους μακρινούς αυτούς προγόνους των Κυθηρίων. […] Ο οικισμός, και σήμερα ακόμη, παρόλο που βρίσκεται σε προνομιούχο θέση από πλευράς θέας προς τη θάλασσα, έχει περιορισμένο αριθμό οικιών και ακόμη πιο περιορισμένη μόνιμη κατοίκηση. Η ονομασία του οφείλεται ασφαλώς στις σπηλιές της περιοχής και ιδίως στη σημαντικότερη, αυτή της Αγίας Σοφίας.
ΛΑΤΡΕΙΑ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ
Η εκκλησία αναφέρεται για πρώτη φορά ως
εκκλησίδιο το 1824 ενώ σύμφωνα με άλλες πηγές (κώδικας του επισκόπου
Κυθήρων Νεκτάριου Βενιέρη) είναι καταγεγραμμένη ήδη από το 1697. Ιερείς
έχουν διατελέσει παλαιότερα ο παπα-Σταύρος, ο παπα-Θοδωρής και πιο
πρόσφατα ο παπα-Φρουμέντιος και ο παπα-Παναγιώτης. Ο ναός λειτουργείται
ανήμερα της γιορτής στις 17 Σεπτεμβρίου. Την παραμονή τελείται
(αρχιερατικός) Εσπερινός με αρτοκλασία, όπου συγκεντρώνεται πολύς κόσμος
από όλο το νησί.
Η παλαιά κάτοικος του οικισμού μας, κυρία Ντίνα Σωτήρχου μάς αφηγήθηκε τα εξής:
Η Αγία Σοφία ζούσε σε σπήλαιο όπου μετά το μαρτύριό τους έθαψε τις κόρες της. Έτσι συνήθως εορτάζεται μέσα σε σπήλαια. Στα Κύθηρα υπάρχουν τρία σπήλαια με ναούς της Αγίας Σοφίας, στο Μυλοπόταμο, στον Κάλαμο και στην Αγία Πελαγία. Οι σπηλαιολόγοι υπολογίζουν την ηλικία τους στα 60.000 χρόνια. Το 1635 με 1660 βοσκοί της γύρω περιοχής ζούσαν στο σπήλαιο που τους πρόσφερε στέγη. Είδαν πέτρες και βρήκαν από κάτω ένα τάφο με όστρακα, αγγεία και με μια εικόνα της Αγίας Σοφίας. Μετά, άλλοι έκτισαν την εκκλησία και γιορτάζεται στις 17 Σεπτεμβρίου. Η εικόνα στην εκκλησία, δώρο του Νικήτα Σωτήρχου το 1821, δεν υπάρχει πια γιατί την έκλεψαν. Αυτή η εκκλησία είναι των Σωτήρχων. Όταν ο πατέρας του κυρίου Σπύρου (Γιάννης Σωτήρχος) ήταν νεαρός (περίπου πριν 90 χρόνια) κτίστηκε ο τοίχος του κυρίως ναού. Ένας καλόγερος στο Άγιον Όρος είδε κάποτε στον ύπνο του ένα όνειρο, να πάει στα Κύθηρα, στις Σπηλίες και να προσκυνήσει. Ήρθε, λοιπόν, και είχε μια εικόνα της Αγίας Σοφίας και την έδωσε στον παπα-Σταύρο. Αυτή η εικόνα βρίσκεται και σήμερα μέσα στο ναό.
Ο ΒΙΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ
Η Αγία Σοφία ήταν αρχοντικής καταγωγής,
ευσεβής χριστιανή. Είχε τρεις κόρες που τους είχε δώσει ονόματα από την
Αγία Γραφή: Πίστη, Ελπίδα, Αγάπη. Όταν έμεινε χήρα πήγε στη Ρώμη. Ο
αυτοκράτορας πληροφορήθηκε ότι οι τέσσερις γυναίκες ήταν χριστιανές.
Διέταξε να τις συλλάβουν και να τις φέρουν μπροστά του. Αφού χώρισε τη
μητέρα από τις κόρες της άρχισε να ανακρίνει τη μεγαλύτερη, την Πίστη.
Με δελεαστικά λόγια προσπάθησε να την κάνει να αρνηθεί το Χριστό αλλά
εκείνη δεν λύγισε. Τότε ο αυτοκράτορας διέταξε να την αποκεφαλίσουν.
Ύστερα κάλεσε τη δεύτερη κόρη, την Ελπίδα. Ούτε κι αυτή αρνήθηκε την
πίστη της. Το ίδιο συνέβη και με την τρίτη κόρη, την Αγάπη. Τότε η
μητέρα Σοφία, υπερήφανη για τη δύναμη και την ευσέβεια των θυγατέρων της
πήρε τα σώματά τους και τα έθαψε σε μια σπηλιά. Εκεί έμεινε για τρεις
μέρες και τρεις νύχτες παρακαλώντας τον Θεό να την πάρει κοντά Του. Έτσι
και έγινε και η Αγία Σοφία ξεψύχησε πάνω στον τάφο της Πίστης, της
Ελπίδας και της Αγάπης.
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ
Σε κάθε εικόνα υπάρχει το ‘‘μόνιμο στοιχείο’’ και το ‘‘επεισοδιακό στοιχείο’’. Το μόνιμο στοιχείο της εικόνας (το περιεχόμενο της σύνθεσης) είναι εκείνο που εκφράζει το δόγμα της Εκκλησίας και είναι αμετάβλητο και απαραβίαστο. Το επεισοδιακό στοιχείο (π.χ. τα κτήρια, η στάση και η κίνηση των σωμάτων, οι πτυχές των ενδυμάτων, ο φωτισμός, η απόχρωση των πραγμάτων) μπορεί να αλλάξει, είναι το τρεπτό στοιχείο, και είναι εκείνο που κάνει μεγαλοφυείς τους επιδέξιους καλλιτέχνες. […] Το μόνιμο και επεισοδιακό στοιχείο είναι ένας βασικός νόμος-κανόνας της ορθόδοξης Βυζαντινής αγιογραφίας. Το επεισοδιακό, λοιπόν, στοιχείο μπορεί να τροποποιηθεί, να αλλάξει, ανάλογα με την προτίμηση και το καλλιτεχνικό γούστο του αγιογράφου, αλλά ποτέ δεν μπορεί να τροποποιηθεί το μόνιμο στοιχείο.Απόσπασμα από το βιβλίο «Τι ξέρεις εσύ για τις εικόνες;» εκδ. ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ 2000
Η αρχική εικόνα βρέθηκε από κάποιο βοσκό
της οικογένειας Σωτήρχου πάνω σε δύο τάφους, σε μια μικρή κοιλότητα
μέσα στο σπήλαιο, στο πρώτο μισό του 17ου αιώνα. Η πρωτότυπη εικόνα
δυστυχώς κλάπηκε γύρω στο 1940, όπως επίσης και μια εικόνα που έγραφε
πάνω ‘‘αφιέρωμα Νικήτα Σωτήρχου 1821’’. Σήμερα, στο πέτρινο τέμπλο του
ναού υπάρχουν λίγες φορητές εικόνες, τρεις από τις οποίες είναι
αφιερωμένες στην Αγία Σοφία. Οι δύο ακολουθούν τον ίδιο εικονογραφικό
τύπο ενώ η τρίτη, ιδιαίτερα πρωτότυπη, παρουσιάζει τη στιγμή του
μαρτυρίου.
Εικόνα στερεωμένη στο τέμπλο. Διαστάσεις: 52εκ. x 72εκ. Η
μητέρα Σοφία ευλογεί κρατώντας στο δεξί της χέρι μικρό σταυρό. Μπροστά
της οι τρεις θυγατέρες με σειρά από τα αριστερά: Ελπίς, Πίστις, Αγάπη
κρατούν κι εκείνες το σταυρό που δηλώνει το μαρτύριό τους. Δια χειρός
Β.Τσαρόγλου, χρονολογία δυσανάγνωστη. Δέηση οικογενείας Ιωάννου Νικολάου
Σωτήρχου. Το φόντο είναι χρυσό. Τα ρούχα είναι πράσινα, πορφυρά και
γαλάζια με πολλές πτυχώσεις.
Τέμπερα σε ξύλο. Διαστάσεις: 38εκ x 48εκ. Ζωγραφίζονται
φυσικά στοιχεία: ποταμάκι, χώμα με χορτάρι. Έντονα χρώματα. Γαλάζιο
φόντο. Αναγράφονται τα ονόματα των θυγατέρων από αριστερά προς τα δεξιά:
Πίστις (με το πρώτο γράμμα πεζό), Αγάπη, Ελπίς. Μετά τα ονόματα
σημειώνεται τελεία. Στην πίσω πλευρά γράφει: «Α.[δελφός] Ευθύμιος
Καυσοκαλυβίτης, Δάφνη Αγίου Όρους, [προς] πρωτοπρεσβύτερον κύριον
Σταύρον Χάρον»***.
Διαστάσεις: 31,5εκ. x 41εκ. Οι
άκρες του ξύλου είχαν κοπεί και ξανακολληθεί. Στην κορυφή ο
Παντοκράτωρ. Οι δύο θυγατέρες κείτονται νεκρές. Η μητέρα Σοφία και η
τρίτη θυγατέρα της (Αγάπη;) εικονίζονται ήρεμες και καρτερικές. Αίμα
τρέχει από τους λαιμούς των σφαγμένων κοριτσιών. Τα εικονιζόμενα πρόσωπα
δεν ονομάζονται. Η εικόνα έχει τίτλο: «Η Αγία Σοφία μετά των τριών
θυγατέρων της».
Σ Η Μ Ε Ι Ω Σ Ε Ι Σ
* Οι μαθητές Ντοριάν Κατάρο, Θανάσης Κουτραφούρης και Οδυσσέας Τζάννες συνέταξαν την παρούσα εργασία τον Δεκέμβριο του 2012 με την καθοδήγηση της δασκάλας τους Φωτεινής Σαμίου.
** Στα Κύθηρα, την
κατάληξη –ιά την προφέρουν [ασυνίζητα] –ία (π.χ. παιδία, φωτία, χαρτία).
Με το όνομα Σπηλίες εννοούν τις σπηλιές που βρίσκονται σε μια περιοχή
του Καλάμου.
*** Η επιγραφή στην οπίσθια όψη της εικόνας