Σάββατο 4 Απριλίου 2020

Απάντηση στον κ. Κοσμά Μεγαλοκονόμο


κ. Κοσμά,θα μπω κατευθείαν στο θέμα: 

1.η προσφώνηση «αντιοικουμενιστής»δεν τοποθετήθηκε από εμένα στην επικεφαλίδα της ανάρτησης. Νομίζω είναι προφανές.Γιατί το χρησιμοποιείτε εναντίον μου;Για εντυπώσεις ίσως; 

2.δεν αναφέρθηκα κατά λέξη σε «ανθρώπους αιρετι-κούς», αλλά σε προτεσταντικές παραφυάδες, και αυτό λόγω του τρόπου της λειτουργίας του.
  
3.Δεν έχω ακούσει για το «σχηματικό Αλάθητο του Πάπα». Πάντως αν εννοείται σχισματικό (αντί του λάθους«σχηματικό»), θα έπρεπε να γνωρίζεται ότι ο παπισμός είναι αίρεση και όχι σχίσμα και ότι ο Πάπας διεκδικεί στα λεγόμενα του,όταν δηλ. αποφαίνεται , το «Αλάθητο». Το ότι δηλ. ποτέ δεν κάνει λάθος.

 4.Που φαίνεται η αίρεση που εισάγω κατά τα λεγόμενά σας στο κείμενό μου; Που μιλώ για Αλάθητο;Που φαίνεται ότι ο εγκέφαλος μου είναι ο μόνος που δύναται< ; 

5.Γιατί είστε τόσο πεπεισμένος ότι η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ορθοτομεί;Ρωτήθηκαν όλοι οι Αρχιερείς; Όχι. Για ένα τόσο σημαντικό θέμα δεν θα έπρεπε να συνεδριάσουν όλοι οι Αρχιερείς;  
Η απόφασή τους(λάθος κατά την γνώμη μου) βγήκε αβίαστα;χωρίς καμία πίεση; Μπορεί μια διαρκής Ιερά σύνοδος να διεκδικεί το Αλάθητο; Θεωρείτε ότι ορθοτομεί όταν φιμώνει τους ίδιους τους Αρχιερείς, Ιερείς κ.α.; 
Πότε έχουν ακουστεί αυτά; Επιστήμονας και Ιστορικός είστε,γνωρίζετε σίγουρα την λέξη έρευνα.

6.Για τους εναπομείναντες χριστιανούς είναι ξεκάθαρο ότι μιλώ για τους ελάχιστους που έρχονται εκεί στον Ναό (5-6 άτομα). Χωρίς να εξαιρώ αυτούς που είναι στα σπίτια τους για λόγους γενικότερης προφύλαξης, και καλά κάνουν
Το γράφω, για να δείξω,σε αυτούς που δεν γνωρίζουν τι πάει να πει Εκκλησία ή που μας κατηγορούν για συγχρωτισμό, ότι δεν υπάρχει συγχρωτισμός(είμαστε 5-8 άτομα σε 160 m2, δηλαδή οι μισοί από ότι προβλέπετε-1 ανα 10 τετραγωνικά-και με αντισηπτικά και στις δύο εισόδους και με 2 μέτρα ασφάλεια ο καθένας). Γιατί το διαστρεβλώνετε ηθελημένα εναντίον μου; 
Το ότι έγραψα πάνω πάνω ότι εφημερεύω για όλους,δεν το είδατε; 
Γιατί κάποιες ηλικιωμένες κυρίες στον Ποταμό, μου στέλνουν ονόματα για μνημόνευση;  
Γιατί παρηγορούνται όταν ακούν την καμπάνα; 
Γιατί κάποιοι αναπαύονται όταν γνωρίζουν ότι ο παπα-Παύλος τους μνημονεύει αρκετή ώρα στην προσκομιδή; 
Είστε τόσο σίγουρος ότι ξεχωρίζω τους ενορίτες;  
Λυπάμαι πολύ για τις συκοφαντίες σας,και πιστεύω ότι οι ίδιοι οι Ποταμίτες γνωρίζουν πολύ καλά όλοι, μα όλοι, ποιος είναι ο παπα-Παύλος και αν όντως ξεχωρίζει τους ανθρώπους.
Σας δικαιολογώ όμως,γιατί απουσιάζεται από τον Ποταμό.
  
7.«σαν άνθρωπος που έχω αποτρέψει τον θάνατο», Μήπως σφετερίζεστε δουλεία Άλλου; Για αυτό ακριβώς όμως,και δεν καταλάβατε την πρόταση μου. κ. Κοσμά στο δρόμο
ενδέχεται να γίνει κάποιο τροχαίο. Αυτός που αύριο θα κυκλοφορήσει στον δρόμο πάει να πει ότι έχει τάσεις αυτοκτονίας, άρα κακώς βγήκε στον δρόμο; 

Κάποιος γνωρίζει ότι υπάρχει ο ιός της γρίπης (γνωρίζετε ότι οι θάνατοι φέτος του ιού της γρίπης είναι περισσότεροι από τον Κορωνοϊό,προς το παρόν), το ότι βγήκε από το σπίτι του, λοιπόν και ότι κόλλησε και πέθανε, θεωρείται αυτοκτονία; 
Μου παρέδωσε χθες η courier το ασφαλιστήριο του αυτοκινήτου μου,το ότι το παρέλαβα είναι αυτοκτονία;
Στο ότι λειτουργώ, κοινωνώ και καταλύω το Άγιο Ποτήριο, είναι αυτοκτονία;  
Στο ότι ψωνίζω για την πολυμελή οικογένεια μου, όπως όλοι μας,τα προς το ζήν είναι αυτοκτονία; 
Αν αυτό πιστεύετε κάτι σας λείπει. Βρείτε το.  
Είναι αδύνατον άνθρωπος οξυδερκής και της ηλικίας σας μάλιστα,να με κατηγορεί ότι κηρύττω ότι«ο Ιησούς αρέσκεται σε ανθρωποθυσίες»; 
Επιεικώς, αχαρακτήριστο.

8.η εκτίμηση σας στο πρόσωπο μου είναι πασιφανής από όλο το άρθρο σας. Μην υποτιμάται σας παρακαλώ τους αναγνώστες του άρθρου σας.Στην διάθεσή σας για όποια περαιτέρω διευκρίνιση. 

                                                               παπα-Παύλο ςΚαλλίκας

Ο Όσιος Γεώργιος εν Μαλεώ έζησε αρκετά χρόνια μοναχικής ζωής στον Καβομαλιά...

 

Ο Όσιος Γεώργιος εν Μαλεώ έζησε αρκετά χρόνια μοναχικής ζωής στον Καβομαλιά... 

Οδοιπορικό στα Ιερά Μονοπάτια του Καβομαλιά ADELIN 107,3 FM ΚΥΘΗΡΑ

VIDEO ADELIN WEB TV




 Μονή Aγίου Γεωργίου εν Μαλεώ
Η μονή και τα οικοδομήματα που την αποτελούν ιδρύθηκαν μεταξύ 13ου και 14ου αιώνος. Από τους τρεις ναούς ο ένας βρίσκεται βόρεια ψηλότερα από τους άλλους, τιμάται στο όνομα των Αγίων Τεσσεράκοντα Μαρτύρων και είναι ερειπωμένος. 
Στα βόρεια αυτού του ναού υπάρχει το Καθολικό της μονής που αποτελείται από έναν επιμήκη ναό και ανήκει στις μονόκλιτες θολωτές βασιλικές. Στη βορινή πλευρά του τοίχου του ιερού, υπάρχει πόρτα που οδηγεί σε παρεκκλήσι.
Οι τοιχογραφίες είναι πολύ σκοτεινές και τα μάτια των Αγίων έχουν καταστραφεί πιθανόν από πειρατές.
Ο Όσιος Γεώργιος εν Μαλεώ έζησε αρκετά χρόνια μοναχικής ζωής στον Καβομαλιά.

https://hellas-orthodoxy.blogspot.gr/

















Παρατείνεται ο περιορισμός κυκλοφορίας έως και τις 27 Απριλίου



Για αποφασιστικότητα που έχει δείξει η ελληνική κοινωνία τις τελευταίες εβδομάδες μίλησε ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς. 
Όπως είπε ο ίδιος χρειάζεται να τηρούμε τα μέτρα με την ίδια επιμονή ,την ίδια επιμονή αλλά και το ίδιο πείσμα.

Ο Νίκος Χαρδαλιάς ανακοίνωσε παράλληλα την παράταση της απαγόρευση της κυκλοφορίας έως τις 27 Απριλίου. 

Παπα-Παύλος Καλλίκας:Απάντηση σε σχόλιο του φίλου μου Μάνου στο facebook στην ανάρτηση "ΘΑ ΕΙΜΑΙ ΕΚΕΙ..."


Αγαπητέ Μάνο,με αφορμή το σχόλιο σου:

 Manos TrifyllisΟι αναρτήσεις του άφρονος παπά του Ποταμού αποτελούν αίρεση και δεν έχουν καμία σχέση με τις Χριστιανικές ιδέες. Ο Ποταμός έχει μακρά ιστορία δημοκρατίας και πολιτισμού για να αμαυρωθεί από αυτό το παιδάριον που κάνει τον ήρωα».

 θα ήθελα κατ ́ αρχήν, πολύ να σε ευχαριστήσω, που παρά τον φόρτο της εργασίας σου σπατάλησες τον χρόνο σου για την αφεντιά μου, γράφοντας αυτό το υπέροχο και πυκνό σχόλιο σου. Θέλω να ξέρεις ότι σε εκτιμώ βαθύτατα και ως επαγγελματία και ως άνθρωπο και νομίζω ότι αυτό είναι πανθομολογούμενο στο νησί μας, οπότε δεν λέω κάτι καινούριο ή κάποια κολακεία. Συμφωνώ σε όλα μαζί σου μέχρι κεραίας.Πιο αναλυτικά:

 1.Κατ αρχήν με δέχεσαι ως παπά.Αυτό όντως είμαι, και σε ευχαριστώ που μου το αναγνωρίζεις. Άλλωστε κάθε φορά μου μιλάς στον πληθυντικό, παρότι σε έχω παρακαλέσει πολλές φορές για το αντίθετο και το έχεις αρνηθεί.

2.Με χαρακτηρίζεις άφρων. Απόλυτα πετυχημένος χαρακτηρισμός. Πράγματι μόνο ένας άφρων (τρελός), στις δύσκολές μέρες αυτές, θα στεκόταν στις επάλξεις του λειτουργήματός του(υπάρχουν και άλλοι όμως, όπως και εσύ και οι γιατροί μας που συνεχίζουν με κίνδυνο προσωπικό να υπηρετούν τις ανάγκες του νησιού). Αλλά αυτό είναι,όπως και εσύ νομίζω παραδέχεσαι, υποχρέωσή μας.Δεν ζητώ προσωπικά από κανέναν να μου το αναγνωρίσει. 

3.Χαίρομαι που παραδέχεσαι ότι οι αναρτήσεις μου είναι αιρετικές. Πράγματι, συγκρινόμενες με το ανακοινωθέν της Ι. Συνόδου είναι αιρετικές και αναρχικές.Καθότι, το συγκεκριμένο ανακοινωθέν παρουσιάζει «ατράνταχτα» (sic)θεολογικά επιχειρήματα που θα αναιρούνταν όμως, και από έναν πρωτοετή φοιτητή της Θεολογίας. (π.χ. το «εσφραγισμένου του μνήματος» που ψέλνουμε εδώ και αιώνες δεν γνωρίζαμε ότι δικαιολογεί ότι η Εκκλησία μπορεί να λειτουργήσει με σφραγισμένες τις πόρτες της!!! (τουλάχιστον, δεν έχει ξαναγραφεί στην θεολογική γραμματεία, ούτε έχει χρησιμο-ποιηθεί ποτέ σαν επιχείρημα). Συγχώρα με αν σε βάζω σε μονοπάτια, που δεν γνωρίζεις. Δεν έχω την απαίτηση αυτή, όπως και εσύ δεν θα είχες την απαίτηση από μένα να γνωρίζω πέρα από την ασπιρίνη (και αυτό όχι στην ουσία της) τα άλλα φάρμακα που έχεις στο φαρμακείο σου. Για αυτό και σε δικαιολογώ πλήρως και για τον χαρακτηρισμό περί χριστιανικών Ιδεών, καθότι ο χριστιανισμός δεν είναι ιδεολογία, αλλά βίωμα.

4.Δεν είναι υπερβολή, και μιλώ ειλικρινά, και για το χαρακτηρισμό που μου προσδίδεις ως παιδάριον (μικρό παιδάκι). Εύχομαι όντως να γίνω ως παιδάριον.Χαίρομαι που το ακούω από εσένα διότι δείχνει ότι γνωρίζεις τα λόγια του Χριστού μας, «Aλήθεια σας λέγω, αν δεν αλλάξετε και δεν γίνετε σαν τα παιδιά, δε θα μπείτε στη Βασιλεία των ουρανών.» (Ματθ. 18,3)  

5.Όντως, η νυχθημερόν παρουσία μου στον Ποταμό με τα κατάμαυρα ράσαμου, αμαυρώνει κάπως την εικόνα του Ποταμού. Μα για αυτό δεν μπορώ να κάνω κάτι. Είναι η τιμημένη στολή μας, όπως για σένα είναι τιμημένη η λευκή στολή του Φαρμακοποιού.

6.Ο Ποταμός έχει ήδη έναν ήρωα στην πλατεία του με τον ανδριάντα του, νομίζω είναι αρκετός προς το παρόν, αλλά και μακάρι να βγάλει και άλλους ήρωες ο Ποταμός. Συγγνώμη αν κάποιοι κάκιστα δίνουν την εικόνα ότι κάνω τον ήρωα.  Προσωπικά σου λέω, συμφωνώ και σε αυτό μαζί σου απόλυτα, δεν είμαι ήρωας, ούτε έχω δώσει τέτοιο δικαίωμα σε κανένα για να το υποστηρίζει. Ο χαρακτηρισμός χαμάλιμου ταιριάζει πολύ καλύτερα και είναι πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα. 

7.Τέλος, για την ιστορία της Δημοκρατίας και του Πολιτισμού που αναφέρεις, να σημειώσω ότι διαβάζω τα άρθρα σου περί δημοκρατίας και ελευθερίας, που κατά καιρούς δημοσιεύεις στον τύπο. Είναι υπέροχα και δίκαια. Μα, για αυτόν ακριβώς τον λόγο, θα περίμενα και συγγνώμη για την υπόδειξη,να στηλιτεύσεις την αντισυνταγματικότητα (και κατά το Ελληνικό Σύνταγμα αλλά και κατά το Διεθνές ανθρώπινο Δίκαιο) των μέτρων της Πολιτείας αλλά και της Εκκλησίας (της Ιεραρχίας), που παραβιάζουν κατάφορα την ελευθερία των πολιτών και των Λειτουργών της με το χαρακτηριστικό μέτρο της πλήρους αναστολής παντού και κυρίως και στοχευμένα των Ιεροπραξιών και του ρόλου της Εκκλησίας. Σε παραπέμπω σε άρθρα έγκριτων νομικών που δεν έτυχε ίσως να δείς.

 https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/36251-problimata-tis-apo-1420-apofasis-tis-diarkous-ieras-sunodou

και https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/36056-i-upourgiki-apofasi-gia-apagoreusi-leitourgion-einai-akuri-anupostasi-kai-antisuntagmatiki 

Τέλος, αγαπητέ μου Μάνο, αν παρόλα τα παραπάνω που διευκρινίζω, νομίζεις εσύ και οι άλλοι σχολιαστές, αλλά και τυχόν άλλοι, ότι αμαυρώνω τόσο πολύ την εικόνα του Ποταμού, της ιστορίας του, της δημοκρατίας του, και του πολιτισμού του τόπου, θα χαρώ να σε βοηθήσω και εγώ προσωπικά με κάποιο τρόπο να το «διορθώσουμε». 
Αν όντως, η Ενορία κρίνει με σοβαρά θεολογικά επιχειρήματα ότι δεν έχω χριστιανική γραφή ή με νομικά επιχειρήματα ότι δεν είμαι σωστός υπάλληλος, αν φανεί κάτι τέτοιο λέω, να συντάξουμε μαζί το κατηγορητήριο μου και να προχωρήσουμε τις διαδικασίες αποπομπής μου, ως μη έχων πλέον εργασία ως παπάς στον Ποταμό. 
Λυπάμαι αλλά, παρ’ ότι σε αγαπώ πολύ το μόνο που δεν μπορώ να κάνω για σένα αλλά και για κανέναν άνθρωπο πάνω στην γή είναι να σταματήσω να είμαι παπάς και να σταματήσω να εφημερεύω για όλους.Σε ευχαριστώ για την αφορμή που μου έδωσες και τον χρόνο σου.

 Με εκτίμηση 
ο πάντα φίλος σου,παπα-Παύλος Καλλίκας

ΠΑΤΕΡΑ ΠΑΥΛΟ

 ΠΗΓΗ
Kosmas Megalokonomos


ΠΑΤΕΡΑ ΠΑΥΛΟ
Σέβομαι την ιεροσύνη σου, την πίστη σου, το θάρρος σου, ακόμα και όσα από αυτά που λες δεν με βρίσκουν σύμφωνο. Επίσης σε ευχαριστώ για όσα προσφέρεις στο χωριό που γεννήθηκα και μεγάλωσα, τον Ποταμό. Πραγματικά χάρηκα όταν ορίστηκες ιερέας μας, γιατί ιερείς νέοι, μορφωμένοι και με το δικό σου ήθος, όπως είναι και άλλοι ιερείς που πρόσφατα ήρθαν στα Κύθηρα, έχουν να προσφέρουν και να ανεβάσουν τον τόπο μας. Πραγματικά συγκινήθηκα όταν άκουσα την Ιλαριώτισσά μας να δονείτε από τον Εθνικό μας Ύμνο, γιατί εσύ έβαλες τα μεγάφωνα να τον διαλαλούν. Ήταν σαν να έβγαινε από τον θόλο της η αδάμαστη φωνή του Έθνους, ο ίδιος ο Σολωμός να τον ψάλλει κι ας είχες κλειστές τις θύρες. Όλους μας θλίβει αυτό το: «κεκλεισμένων των θυρών». Όλους του Ποταμίτες, σε βεβαιώ. Και είναι οι μέρες που γεμίζαμε τη Λαριώτισσά μας, οι μέρες που μας γαλήνευε το ιλαρό της βλέμμα.


Πατέρα Παύλο ίσως ξέρεις ότι έχω γράψει την ιστορία της Λαριώτισσας. Με τι κόπο και τι θυσίες έχτισαν με τα χέρια τους οι παππούδες μας αυτόν τον περικαλλή ναό, για να τον έχουμε εμείς τώρα και εσένα ιερέα μας. Θα ένιωσες την αγάπη που είχαν στην Κυρά τού χωριού τους. Μα πιο πολύ θα την νιώσεις αν αναλογιστής γιατί την είπαν «Ιλαριώτισσα». Γιατί από τα χαρακτηριστικά της Εικόνας Της, της φερμένης από τα Ιεροσόλυμα, τα μάτια Της τους μαγνήτισαν. Το ιλαρό βλέμμα της Παναγιάς τους. Η γαλήνη και η θαλπωρή που τα μάτια Της εκπέμπουν. Από τη μεριά του, ο Δεσπότης των έργων, ο Ευθύμιος Καββαθάς, αφιερώθηκε στη Λαριώτισσα έχοντας την άποψη πως η ενότητα των Ποταμιτών είναι μέγα αγαθό. Ότι ο μεγάλος ναός και ο κοινός εκκλησιασμός την ενότητα και την αδελφοσύνη των ανθρώπων υπηρετεί. Αυτοί είναι οι συμβολισμοί που οι Ποταμίτες βλέπουν στην Ιλαριώτισσά τους: Αγάπη, Γαλήνη, Ενότητα. Αυτά λάβαμε από τους παππούδες μας. Οι Κυθήριοι είμαστε ειρηνικοί και ευσεβείς. Αυτό το διαλαλεί η Μυρτιδιώτισσά μας, γιατί κι αυτή τα χέρια των προγόνων μας την έχτισαν και με τη δική μας φροντίδα, σήμερα, λάμπει στον κόσμο. 

Αυτή είναι η παράδοσή μας. Παράδοση απλών ανθρώπων, απλών Χριστιανών. Αναλογιζόμενος τη δική μου γενιά κάτι έχω να προσθέσω. Οι παιδικές μας μνήμες στην Ιλαριώτισσα είναι ριζωμένες. Τον παπα – Κυριάκο θυμόμαστε και τον παπα – Παναγιώτη Ανδρώνικο να μας ντύνει παπαδάκια με καινούργιες άσπρες φορεσιές, να τον βοηθάμε στο ιερό, μα και στον ναό με το κερί, με το «Πάτερ ημών», με το «Πιστεύω» και συχνά με τα εξαπτέρυγα. Αργότερα είχαμε τον αγαθό δουλευτή παπα – Ηλία, που κάποτε αξιώθηκα, ως γιατρός, να συμβάλω στην παράταση της ζωή του και να απέλθει σε βαθύ γύρας. Απλοί Κυθήριοι Ιερείς, που αγαπήθηκαν από όλους μας, που δεν νιώσαμε να μας χωρίζουν, που δεν καταχράστηκαν τη ιεροσύνη τους για να προβληθούν, δεν προβάλλονταν ως γνώστες της αλήθειας. 

Αυτή την παράδοση θεώρησα καθήκον μου, Πατέρα Παύλο, να στη θυμίσω, γιατί ίσως βρίσκεσαι στο δίλημμα: Αν θα τη συνεχίσεις. Αφορμή μου δίνει η δημοσιευμένη επιστολή σου και η προσφώνηση: «αντιοικουμενιστής» που προηγείται. Ειλικρινά δεν νοιαζόμαστε τι επί του θέματος πιστεύεις. Μας νοιάζει, μόνο, να μας θεωρείς όλους ισότιμους ενορίτες. Ακόμα και αυτούς που θεωρούν ότι στο σωστό δρόμο βρίσκεται ο Οικουμενικός Πατριάρχης, η Ιερά Σύνοδος, ο Αρχιεπίσκοπος της Ελλάδας, ο Αναστάσιο και τόσοι άλλοι Ιεράρχες, οι συντριπτικά περισσότεροι. Δεν είναι παράλογο στην επιστολή σου να αναφέρεσαι σε: «ανθρώπους αιρετικούς» όταν διεκδικείς για το εαυτό σου το σχηματικό «Αλάθητο του Πάπα»; Αλλοίμονο σε αυτόν που πιστεύει ότι ο εγκέφαλός του είναι ο μόνος που δύναται να εννοήσει την οικονομία τού Πλαστουργού μας. Για τούτο υπάρχουν τα συλλογικά όργανα (όπως η Ιερά Σύνοδος) ώστε πολλές διάνοιες ενωμένες να προσεγγίζουν την αλήθεια και να ορθοτομούν. Να μη διασπείρεται σύγχυση στον λαό. Αυτό το: «ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΚΕΙ (οι εναπομείναντες λίγοι χριστιανοί)» με πληγώνει, γιατί είμαστε όλοι. Γιατί είμαστε πολλοί οι Χριστιανοί. Με τι κριτήρια μας χωρίζεις; Με ποια εξουσία; Μήπως εκπέμπεις τεράστια αλαζονεία; Θα σταθώ και στο: «4. γιατί δημόσια σπιλώνεται και συκοφαντείται η Εκκλησία του Χριστού». Ευθέως εννοείς την Ιερά Σύνοδο. Ξανασκέψου το σε παρακαλώ.

Σαν γιατρός άφησα για το τέλος το: «6. γιατί και αν έρθει ο θάνατος, «Δόξα τῷ Θεῷ πάντων ἔνεκεν». Πατέρα Παύλο, σου μιλάω σαν άνθρωπος που έχω αποτρέψει τον θάνατο. Υπήρξαν και άνθρωποι που μου ζήτησαν τον θάνατο ως λύτρωση. Όλους τους απέτρεψα, όλους τους παρηγόρησα. Το πιο ισχυρό μου επιχείρημα ήταν ότι η άρνηση της ζωής, του μέγιστου Θεϊκού δώρου, ταυτίζεται με την αυτοκτονία, και είναι θανάσιμο αμάρτημα. Είναι αδύνατον να κηρύττεις ότι ο Ιησούς αρέσκεται σε ανθρωποθυσίες. Ελπίζω ότι θα ξαναγράψεις τη φράση σου, έτσι ώστε κανείς να μη προσλαμβάνει το νόημα, που όπως είναι γραμμένη, προκύπτει.
Η γραφή μου δεν αναιρεί την εκτίμηση που σου έχω και στην πρώτη παράγραφο εκφράζεται.


Συγγνώμη για την πολυλογία μου. Παρακαλώ να ληφθεί υπ’ όψη ότι όσα έγραψα έχουν συμβολικό χαρακτήρα, το προσωπικό ύφος χρησιμοποιήθηκε για να γίνω πιο κατανοητός και μόνο… ας αγνοηθεί.

Δυο σπάνιες, παλιές, φωτογραφίες και μια σύγχρονη της Παναγίας Ιλαριώτισσας του Ποταμού Κυθήρων.

Δυο σπάνιες, παλιές, φωτογραφίες και μια σύγχρονη της Παναγίας Ιλαριώτισσας του Ποταμού Κυθήρων. Η μοναδική εικόνα της Θεοτόκου με αυτό το προσωνύμιο, από το ιλαρό βλέμμα Της που αποδόθηκε από Ιεροσολυμίτη αγιογράφο πριν αρκετούς αιώνες (5-6). Οι παλιές φωτογραφίες (10ετία του 1930) αποθανατίζουν τη γύρα της Λαριώτισσας που μέχρι τότε γινόταν. Περισσότερα υπάρχουν στα βιβλία μου: "Ποταμός - Ιστορία και Εικόνες" και στο ιστορικό μυθιστόρημα: "Κόρη της Μοίρας- Η γιαγιά η Μηνού".
ΠΗΓΗ
Kosmas Megalokonomos


 

ΚΥΡΙΑΚΗ 5/4 ΠΡΩΙ ΚΑΙ ΑΠΟΓΕΥΜΑ LIVE ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ ΧΩΡΑΣ




 Ζωντανή Μετάδοση από τον ADELIN 107,3 FM
Και διαδικτυακά 

ΚΥΡΙΑΚΗ Ε’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ, 5 Ἀπριλίου 2020, Θεία Λειτουργία Μεγάλου Βασιλείου.

 

ΚΥΡΙΑΚΗ Ε’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ, 5 Ἀπριλίου 2020, ἀπόγευμα ὥρα 6 μ.μ., Ἀκολουθία Ἱερᾶς Παρακλήσεως Παναγίας Μυρτιδιώτισσας καί ἐν συνεχείᾳ Κατανυκτικός Ἑσπερινός.

Με τους Δήμους Σύμης, Αλίμου και Κισσάμου αδελφοποιείται ο Δήμος Κυθήρων

Το Δημοτικό Συμβούλιο Κυθήρων, μετά από σχετικές εισηγήσεις του Δημάρχου κ. Ευστρατίου Χαρχαλάκη, ενέκρινε την έναρξη των διαδικασιών αδελφοποίησης με τους Δήμους Αλίμου Αττικής, Κισσάμου Χανίων και Σύμης Δωδεκανήσου. Οι σχετικές τελετές θα συναποφασιστούν από τους Δήμους μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων για την αποτροπή εξάπλωσης της πανδημίας του κορωνοϊού Covid19.
Άλιμος: Η «Κυθηρούπολη» της Αττικής
Οι σχέσεις των Κυθήρων με τον Άλιμο είναι άρρηκτα συνδεδεμένες ήδη από το 1950 και μετά, όπου οι Κυθήριοι αποτελούν ενεργά μέλη της τοπικής κοινωνίας και συμβάλουν σημαντικά στον πολιτισμό και την τοπική οικονομία. Η δραστηριότητα των Κυθηρίων στον Δήμο Αλίμου, είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την περιοχή και οι προσπάθειες αυτών για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής είναι αξιέπαινες, με αποκορύφωμα αυτών, τον περικαλλέστατο Ιερό Ναό της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας, που φέρει το όνομα της προστάτιδος και πολιούχου της νήσου των Κυθήρων, το Μουσικό Λύκειο Αλίμου καθώς και το κτήριο του Πνευματικού – Πολιτιστικού Κέντρου που βρίσκεται στο στάδιο της κατασκευής. Η ευρύτερη περιοχή «Κυθηρίων Αλίμου» ή «Κυθηρούπολη» έχει καταστεί εδώ και δεκαετίες ένα μοναδικό τοπόσημο για όλους τους Κυθηρίους της Αττικής, που είναι αρκετές χιλιάδες. Κορυφαία ετήσια εκδήλωση, μεταξύ των πολλών με κυθηραϊκό πρόσημο, που λαμβάνει χώρα στον Ι.Ν. Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας Αλίμου είναι η κοπή πίτας όλων των κυθηραϊκών σωματείων της Αττικής (8 συνολικά) που συγκεντρώνει πλήθος Κυθηρίων από την Αττική αλλά και από τα Κύθηρα αλλά και η ετήσια εορτή της Μυρτιδιώτισσας, στις 24 Σεπτεμβρίου.

Αντικύθηρα: η φυσική προέκταση της Κισσάμου
Ήδη από την αρχαιότητα, το νησί των Αντικυθήρων (αρχαία «Αίγιλα») αποτελούσε αποικία της αρχαίας κρητικής πόλης «Φαλάσαρνα» όπως έχει εξάλλου αποδειχθεί από τις ανασκαφές των τελευταίων 20 ετών στην αρχαία πόλη των Αντικυθήρων, όπου μεταξύ άλλων έχουν ανακαλυφθεί πολλά νομίσματα των Φαλασάρνων. Το νησί για σχεδόν 4 αιώνες ακολουθεί την μοίρα της Φαλάσαρνας και καταστρέφεται μαζί της το 69-67 π.Χ., κατά την εκστρατεία των Ρωμαίων ενάντια στην πειρατεία στην Μεσογειακή λεκάνη.

Η σύνδεση των Αντικυθήρων με την Κίσσαμο, δεν σταματά όμως στην αρχαιότητα, αλλά συνεχίζεται στο διάβα των αιώνων και φτάνει μέχρι τις ημέρες μας. Μετά από μακρά περίοδο ερήμωσης, τα Ενετοκρατούμενα τότε Αντικύθηρα κατοικούνται ξανά στα τέλη του 17ου αιώνα από Κρήτες της επαρχίας Κισσάμου. Στα τέλη του 17ου αιώνα πρέπει να τοποθετηθεί και η εύρεση στο νησί της εικόνας του Αγίου Μύρωνος από τους Κισσαμίτες κυνηγούς, γεγονός υψίστης ιστορικής σημασίας για τα Αντικύθηρα που στάθηκε ακόμα μία μεγάλη αφορμή για την επανακατοίκησή τους. Ο εποικισμός αυτός αυξάνεται ραγδαία την περίοδο 1770-1800 με αφορμή τα αντίποινα και τις διώξεις εκ μέρους των Τούρκων μετά την επανάσταση του Δασκαλογιάννη αφού τα Αντικύθηρα ήταν το κοντινότερο στη Δυτική Κρήτη μη τουρκοκρατούμενο ελληνικό έδαφος.
Ο εξόριστος από τους Άγγλους στα Αντικύθηρα Σταματέλος Πυλαρινός (εξορίστηκε στα Αντικύθηρα στις 6 Δεκεμβρίου 1851), Ιατρός από το Ληξούρι της Κεφαλλονιάς και Βουλευτής της Ενάτης Ιονίου Βουλής, ασχολήθηκε επισταμένα στο νησί με τα αρχαιολογικά κατάλοιπα και δεδομένα, κατέγραψε μάλιστα εξ ακοής και ορισμένα κρητικά τραγούδια που τότε φαίνεται πως τραγουδιόνταν στο νησί των Αντικυθήρων από τους ντόπιους, απόδειξη των άρρηκτων δεσμών του νησιού με την Κρήτη. Μερικά από αυτά (έντεκα) δημοσιεύτηκαν στο Εθνικόν Ημερολόγιον του Μαρίνου Π. Βρεττού το 1865 με τον τίτλο «Απάνθισμα Κρητικών ασμάτων αδομένων εις Αντικύθηρα», στις σελίδες 35-50. Μάλιστα ο Πυλαρινός αναφέρει ότι το «Ενδέκατον Άσμα» «εις τον Δασκαλογιάννην» του το υπαγόρευσε η ίδια η εγγονή του μεγάλου κρητικού ήρωα που ζούσε στο μικρό νησί.
Στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και λόγω των συνεχών εξεγέρσεων των Κρητών κατά των Τούρκων, τα Αντικύθηρα συνεχίζουν να εποικίζονται μαζικά από Κρήτες. Οι επαναστάσεις – εξεγέρσεις του 1841 (Κίνημα του Χαιρέτη), του 1858 (Κίνημα του Μαυρογένη), του 1866-69 (οπότε και το νησί απετέλεσε καταφύγιο των πλοίων «Πανελλήνιον» και «Ένωσις» που τροφοδοτούσαν τους επαναστάτες της Κρήτης) και του 1877-78 σίγουρα ώθησαν πολλούς εξεγερμένους στην αναζήτηση ενός λιγότερο βολικού αλλά σίγουρα περισσότερο ελεύθερου βίου στα γειτονικά Αντικύθηρα, που την εποχή εκείνη ήταν το πλησιέστερο ελεύθερο τμήμα της Ελλάδας στη Δυτική Κρήτη.
Ωστόσο, το μεγάλο κύμα προσφύγων από την Κρήτη στα Αντικύθηρα ήρθε στα τέλη του 19ου αιώνα οπότε και η ένταση μεταξύ του ελληνικού και του τουρκικού στοιχείου είχε ενταθεί στη Μεγαλόνησο. Η επανάσταση του 1889 καταπνίγηκε στο αίμα από τους Τούρκους μόλις μέσα σε ένα οκτάμηνο, στις 11 Μαΐου 1896 οι Τούρκοι σφαγίασαν τον χριστιανικό πληθυσμό των Χανίων και το 1897-98 ξέσπασε η μεγάλη επανάσταση κατά των Τούρκων με αποτέλεσμα η Ελλάδα να αποστείλει στρατεύματα στην Κρήτη και τελικά να ξεσπάσει ο Ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897 που οδήγησε την Ελλάδα σε ήττα στο μέτωπο της Θεσσαλίας και σε απόσυρση οποιασδήποτε βοήθειας προς την Κρήτη και τον χριστιανικό της πληθυσμό. Η έκρυθμη αυτή κατάσταση οδήγησε πολλούς κατοίκους του Νομού Χανίων και κυρίως των περιοχών Κισσάμου και Σφακίων στα Αντικύθηρα.
Από αυτούς τους εποικισμούς προέρχονται καταγωγικά και οι περισσότεροι – σχεδόν όλοι – εκ των σημερινών Αντικυθηρίων. Από τη Δυτική Κρήτη και ιδιαίτερα την επαρχία Κισσάμου, άντλησαν και οι νεότεροι Αντικυθήριοι τις συνήθειες, τα ήθη και έθιμά τους, την ντοπιολαλιά και τη μουσική τους παράδοση, την αρχιτεκτονική και τον τρόπο ζωής τους, που ακόμα και σήμερα τους χαρακτηρίζουν.
Οι σφουγγαράδες από τη Σύμη που ανακάλυψαν το σημαντικότερο αρχαίο ναυάγιο του κόσμου
Το 2020 συμπληρώνονται 120 χρόνια από την ανακάλυψη του εμβληματικού Ναυαγίου των Αντικυθήρων. Ήταν Μεγάλη Τρίτη του 1900 όταν σφουγγαράδες από τη Σύμη ανακάλυψαν τυχαία στο βυθό της θάλασσας των Αντικυθήρων ένα αρχαίο ναυάγιο που έμελλε να καταστεί εμβληματικό λόγω της μοναδικότητας και σπουδαιότητας του φορτίου του, αλλά και από το γεγονός ότι με την ανέλκυση αυτή ουσιαστικά γεννήθηκε η ενάλια αρχαιολογία. Η περιγραφή των Συμιακών δυτών στο ημερολόγιο της ανέλκυσης των ετών 1900-1901 προκαλεί ρίγη συγκινήσεως ακόμα και σήμερα:

«Εσπέρας της Πέμπτης, 8 Φεβρουαρίου 1901, ώρα 9
Εφθάσαμεν εν τω λιμένι Ποταμώ Αντικυθήρων περί ώραν 5ην μ.μ.
Εύρομεν εκεί τους φιλοπάτριδας τους τιμίους Συμαίους. Δεν γνωρίζω τι επώνυμον να δώσω εις τον χαρακτήρα των, χαρακτήρα, δια τον οποίον και αυταπάρνησις και αφιλοκέρδεια και αυτοθυσία είναι λέξεις ανεπαρκείς και ωχραί. Εν τη χώρα, όπου η απεμπόλησις των αρχαίων κειμηλίων έχει αναχθή εις επιστήμην και επάγγελμα, είναι ακατάληπτος των αγαθών νησιωτών η φιλοπατρία, οι οποίοι όχι μόνον ολόκληρον αδέσποτον αρχαιολογικόν θησαυρόν κατέδειξαν, αλλά και με μόχθους και κινδύνους, των οποίων την φρίκην τίποτε δεν δύναται να περιγράψη, αποσπούν από βάθους μέχρι 35 οργυιών και προσφέρουν εις το Έθνος. Μόνον τον μικρόν εκείνον χάλκινον κεχηνότα, τον αδέσποτον εν τω βυθώ του πελάγους, όπως οι σπόγγοι, εάν επώλουν εις το εξωτερικόν, θα ήρκει να απαλλαγούν το υπόλοιπον του βίου των, των βασάνων και των κινδύνων του φοβερωτέρου των επαγγελμάτων, εκ των οποίων οι οδόντες του καρχαρίου δεν είναι ο τρομερότερος, απέναντι των αιμορραγιών του εγκεφάλου και νωτιαίου, των κεραυνοβόλων εν τω βυθώ αποπληξιών και της γενικής παραλύσεως. Είναι όλοι φυσιογνωμίαι άδολαι, ειλικρινείς, ανδρικαί, κεραμόχροοι μορφαί, τας οποίας έψησεν η άλμη και ο ήλιος. Παραδίδω τα άσημα των μετριοφρόνων τούτων ηρώων ονόματα εις την δημοσίαν συμπάθειαν. Είθε πάντοτε τόσον έντιμα ονόματα να ηξιούντο της αναγραφής εν τω τύπω».
Σήμερα, 120 χρόνια μετά, ο Δήμος Κυθήρων και η Περιφέρεια Αττικής τιμούν τους Συμιακούς σφουγγαράδες με την ανέγερση ενός μεγαλοπρεπούς μνημείου στα Αντικύθηρα, το οποίο θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2020. Επιπλέον, σε συνεργασία με τις Ομάδες Έρευνας του Μηχανισμού και του Ναυαγίου των Αντικυθήρων και τους χορηγούς, προγραμματίζεται σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων και δράσεων για να τιμηθεί η συμπλήρωση 120 ετών από την ανεύρεση του Ναυαγίου και τη συνακόλουθη πρώτη ενάλια αρχαιολογική έρευνα παγκοσμίως, ενώ αναμένεται η έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού του νέου πενταετούς επιστημονικού διεθνούς ερευνητικού προγράμματος για το χώρο του Ναυαγίου.
Στις εκδηλώσεις αυτές κομβική θέση θα έχει η επίσημη αδελφοποίηση των Δήμων Σύμης και Κυθήρων, που συνδέονται τόσο ισχυρά και ενώνονται – θα έλεγε κανείς – στα νερά της θάλασσας των Αντικυθήρων, εκεί που οι Συμιακοί σφουγγαράδες διακινδύνεψαν ακόμα και την ίδια τους τη ζωή για να φέρουν στην επιφάνεια τους θησαυρούς του Ναυαγίου. Ένας μάλιστα έχασε τη ζωή του κατά την ανέλκυση και δύο έμειναν διά βίου παράλυτοι λόγω της νόσου των δυτών.