Κυριακή 28 Μαρτίου 2021

Ο λαός και οι υποθήκες του ’21:Γράφει η Αδαμαντία Τριάρχη – Μακρυγιάννη: Φιλόλογος

 



ΠΗΓΗamarysia.gr

«Τα περισσότερα της κληρονομιάς (των πατέρων μας) εμείς επαυξήσαμε…» Θουκυδίδης (από τον Περικλέους Επιτάφιο, Β’36)

Mάρτιο του 2021, διακόσια χρόνια μετά την αρχή του «Μεγάλου Σηκωμού», η Θεά Ελευθερία αφήνει τον Όλυμπο. Φεύγει για τόπους, όπου πετούν οι ψυχές των παιδιών της.

Πρώτος σταθμός η φυλακή Ne-boïsa, κοντά στο τουρκοκρατούμενο Βελιγράδι του 1798. Εδώ βρήκε μαρτυρικό τέλος ο Αρχάγγελος της Λευτεριάς και οραματιστής της «Ελληνικής Δημοκρατίας», ο Ρήγας Βελεστινλής, μαζί με τους επτά συναγωνιστές του. «Ως πότε παλικάρια να ζούμεν στα στενά…». Τον Ιερό «Θούριο» με την εισαγωγική κραυγή του, τη δυνατότερη φωνή της νεοελληνικής ποίησης, τραγουδούσαν κρυφά στην υπόδουλη πατρίδα… Κάποτε άκουσε ένας Τούρκος και πληροφόρησε τον δεύτερο περαστικό «… οι Ρωμιοί τραγουδούν τον Ύμνο στην καινούρια Παναγία τους, που την λεν Ελευθερία» 1.

Σύντομα, μακριά είναι η Θεά. Από τους αιθέρες του Μοριά, της Ρούμελης, του Αιγαίου, χιλιάδες μορφές την χαιρετούν και αυτή αντιχαιρετά. Πρώτα τους ιδρυτές και τους αποστόλους της Φιλικής Εταιρείας. Σχεδόν ταυτόχρονα με τους επαναστάτες της Μολδοβλαχίας, ο Μοριάς σήκωσε τα όποια όπλα του, για να ξεσπάσει το απελευθερωτικό, μεγάλο κίνημα, όπου ελληνικής γης και θάλασσας. Κίνημα εμπνευσμένο από τους προγόνους, από την αμερικανική και ιδίως τη γαλλική επανάσταση. Το νεωτερικό πνεύμα του συγκρούστηκε με το παλαιό, καθυστερημένο καθεστώς των Βαλκανίων, της εγγύς Ανατολής και με το σκοταδισμό της «Ιεράς Συμμαχίας».

Ήταν υπέροχοι, επαναλαμβάνει η Ελευθερία. Κυρίως οι φτωχοί. Αγρότες, τσοπάνηδες, ψαράδες, ναύτες, με πλούτο ψυχής οι αναλφάβητοι ή ολιγογράμματοι έγιναν αγωνιστές. Αντιπάλευαν μια αυτοκρατορία σε παρακμή, αλλά με οργάνωση διοικητική, στρατιωτική και ισχυρούς οικονομικούς πόρους, που εκείνοι δεν διέθεταν. Θα μετατραπούν σε επαναστατικό στρατό με τη συμπόρευση εμπειροπόλεμων ομάδων. Τελικά, αναδεικνυόταν υπέρτερο το ελληνικό πάθος για τη λευτεριά και την υπεράσπιση της θρησκείας, ενώ χρειαζόταν «σαιξπήρειος πλούτος γλώσσης», για να αποδώσει ακριβή την ιδέα του, όπως έγραψε ο Σκώτος ιστορικός Γ. Φίνλεϋ 2.

Στη Δημητσάνα η ταξιδεύτρα Θεά. Θυμάται τους μπαρουτόμυλους αδιάκοπα να δουλεύουν. Τις κόρες της ονομαστής «Αρκαδιανής» του κλέφτικου τραγουδιού, ολημερίς να ετοιμάζουν το ψωμί των αγωνιστών και τις νύχτες δένουν φισέκια. Πολλές άλλες ανεβαίνουν προς τους τόπους των μαχών, μεταφέροντας με κάθε τρόπο τα αναγκαία. Μακρινοί είναι οι δρόμοι της λαϊκής συστράτευσης. Από τη Λευκωσία μέχρι τη Μακεδονία, τα Ψαρά και την Οδησσό.

Δεν παραμερίζονται πολλοί, ανώτεροι του χρήματος. Όταν καλούσε η ανάγκη, χρηματοδοτούσαν την επανάσταση και οι άποροι με τον οβολό τους. Η Κύπρος έστειλε εθελοντές, πολλά χρήματα και δεν εξαιρέθηκε από το βαρύτατο φόρο αίματος στην οθωμανική εκδικητικότητα.

Πραγματικότητα και ποίηση

Το τραγικό μεγαλείο των «Ελεύθερων Πολιορκημένων» στο Μεσολόγγι (Δ. Σολωμός), υπήρξε μοναδικό στην μέχρι τότε Ιστορία. Μεγάλος ο ηθικός πλούτος του Εικοσιένα – αναστοχάζεται η Ελευθερία. Μόνο ελληνικός ήταν ο Αγώνας. Έναν γνήσιο σύμμαχο είχε, τον ίδιο τον ελληνικό λαό. Ωστόσο, πολλοί φιλέλληνες «πέθαναν για την Ελλάδα»! Ανάμεσά τους, εκατό εθελοντές, από την Αϊτή της μακρινής Καραϊβικής, ναυάγησαν ταξιδεύοντας, για να συνδράμουν τον Αγώνα. Πρώτη απ’ όλον τον κόσμο, η μεγάλη σε φρόνημα χώρα τους αναγνώρισε την «πολιτικήν ύπαρξιν και ανεξαρτησίαν» του ελληνικού έθνους, τον Ιανουάριο του 1822! Κατά τον εφετινό εορτασμό, η πρώτη θέση των προσκεκλημένων ανήκει στον ηγέτη της Αϊτής.

Άργησαν να επέμβουν οι «Προστάτιδες Δυνάμεις» και τούτο συνέβη, επειδή απέβλεπαν κυρίως στα συμφέροντά τους. Ακολούθησε μεν η αποφασιστική ναυμαχία του Ναβαρίνου, 8-10-1827, αλλά οι ναύαρχοι των συμμάχων δεν θα προχωρούσαν, κατ’ ανάγκην, στην αναμέτρηση με τον τουρκοαιγυπτικό στόλο, εάν δεν είχαν προηγηθεί έξι χρόνια επανάστασης. Η επανάσταση απελευθέρωσε την Ελλάδα και όχι οι ξένοι.

Από το λόφο του Στράνη στη Ζάκυνθο, η Ελευθερία – Ελλάδα, με την απαράμιλλη, πολεμική όψη, που εδώ της χάρισε νεότατος ο Διονύσιος Σολωμός, κατευθυνόταν σε στεριές και θάλασσες εμπνέοντας γενναιότητα στα παιδιά της. Είχαν ορκιστεί να την αναδείξουν νικήτρια αληθινή, όχι «ψεύτρα Ελευθεριά», όπως εκείνη των αγγλοκρατούμενων ιόνιων νησιών. Ο Ανδρέας Κάλβος έγραψε την συγκλονιστική ωδή «Αι Ευχαί» και «ευχόταν», καλύτερα να καταστραφεί η πατρίδα απ’ άκρη σ’ άκρη «παρά προστάτας να ’χομεν»! «Προστάτας» ύπουλους, χειρότερους από τους φανερούς τυράννους.

Στη Ρούμελη η Θεά. Θαυμάζει και την «Άπτερον Νίκη» του Ιερού Βράχου, λαξευμένη χωρίς φτερά, για να μη φύγει ποτέ μετά τους περσικούς πολέμους. Και όμως. Την καταδίωκαν τα ανθρώπινα πάθη στα χρόνια του μεγάλου Αγώνα. Σύμφωνα με Έλληνες και αλλοεθνείς ιστορικούς της Επανάστασης, από θέσεις ισχύος, όχι όλοι, αλλά πολλοί αμφιλεγόμενοι πολιτικοί και στρατιωτικοί συντάσσονταν: Με τη διαλυτική αρχομανία, την πλεονεξία, με την αδιαφανέσταση διαχείριση των ιερών χρημάτων του Αγώνα (Κ. Παπαρρηγόπουλος, βιβλίο 15ο, Κεφ. Β’), με την εξοργιστική ανευθυνότητα, παρά τους ακραίους κινδύνους που διέτρεχε η πατρίδα.

Δεν θεωρήθηκε παράδοξη η έκρηξη του μεγάλου Κινήματος, αλλά η αντοχή του. Το κράτησαν, το έσωσαν λίγα συνετά άτομα και ο πολύς λαός3. Όλοι εκείνοι με το ακατάβλητο θάρρος, αυτοί που δεν πρόδωσαν και δεν εγκατέλειψαν. Με όσες δυνατότητες είχαν, ανταποκρίνονταν στα λαϊκά αιτήματα για την αντιμετώπιση σοβαρότατων προβλημάτων – όπως ήταν η έλλειψη κεντρικής διοίκησης στην επαναστατημένη χώρα.

Μετά την απελευθέρωση εδαφών και τα δυσπερίγραπτα δεινά που συνεχίστηκαν, η συγκλονιστική Επανάσταση είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία του πρώτου εθνικού κράτους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, στο πρώην τεράστιο φέουδο των πολυεθνικών αυτοκρατοριών. Ωστόσο, η υπόκλιση της Ελευθερίας ενώπιον της πλειονότητας του ελληνικού λαού ενέχει και μεγάλη πικρία. Το γεγονός ότι το Κίνημα δεν ανέδειξε πολιτικές προσωπικότητες με ηγετικά προσόντα και η ευρωπαϊκή διπλωματία κατέστησαν το νέο κράτος ένα βασίλειο υπό την επικυριαρχία των Βαυαρών.

Εξασφάλιζαν πολυτελή βίο στη φτωχή Ελλάδα, ενώ οι απόμαχοι πολεμιστές της στερούνταν τα πάντα. Ο συνιδρυτής της Φιλικής Εταιρείας Εμμανουήλ Ξάνθος, θρηνούσε «μην έχων άρτον…» (Εφημερίδα ΑΙΩΝ, 26 Μαρτίου 1849).

Ανολοκλήρωτη είχε παραμείνει η Μεγάλη Ελληνική Επανάσταση. Και όμως, διεκδίκησε ένα κράτος προόδου4, αβασίλευτο, σύμφωνα με τα τρία δημοκρατικά συντάγματα του Αγώνα5, που δεν εφαρμόστηκαν κατά τα ταραγμένα χρόνια του. Η Ελλάδα δεν κατόρθωσε να φτάσει ως το τέλος που της άξιζε. Αλλά η ηθική ακτινοβολία του Εικοσιένα δεν γνωρίζει τοπικά και χρονικά όρια. Υπήρξε και θα υπάρχει ως πηγή έμπνευσης για χιλιάδες πολίτες παντού, που θέλησαν και οραματίζονται έναν κόσμο αληθινής ελευθερίας.

Τον 20ο αιώνα, ανήμερα της 28ης Οκτωβρίου 1940, από το ραδιόφωνο και τις εφημερίδες ετέθη στην πρωτοπορία της Εθνικής Αντίστασης η υποθήκη του Κωστή Παλαμά: «Μεθύστε με το αθάνατο κρασί του Εικοσιένα!»

Απόδοση τιμής στην Εθνεγερσία

Εξαιρετικά επετειακό το 2021 και η Ελευθερία προτρέπει: Η αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας δεν έχει τέλος. Μελετήστε τις λαμπρές αλλά και τις μελανές σελίδες της Επανάστασης. «Εθνικόν είναι ό,τι το Αληθές». (Δ. Σολωμός).

«Όταν λέγονται τα λάθη μας, τότε κάνουν λιγότερα οι μεταγενέστεροι». (Μακρυγιάννης). Όταν κρύβετε πρώτα από τη νέα γενιά «τα δεινά της φυλής», ο ελληνικός λαός θα υφίσταται προσβολές και καταστροφές, μολονότι οι αγώνες του απαγόρευαν και απαγορεύουν την περιφρόνησή του. Την «ύβριν» εναντίον του, εξωτερικής και εσωτερικής προέλευσης.

Συνεχίζει η Θεά: Όλοι και όλες στοχαστείτε: Ποίος ήταν ο σεβασμός σας προς τις υποθήκες του Εικοσιένα; Χρειάζεται απάντηση αντικειμενικής εκτίμησης. Εάν κάποιοι την αρνούνται, αυτό σημαίνει ότι δεν πορεύονται με οδηγό το ήθος της Επανάστασης, όπως πρέπει να συμβαίνει. Το ήθος εκείνο, που πολέμησε τον αλλοεθνή αλλά και τον ομοεθνή εχθρό και έθεσε τα θεμέλια του ελληνικού, δημοκρατικού κράτους. Αυτό το ήθος συνιστά τη βαθιά ταυτότητα της πλειονότητας των Ελλήνων.

Η Εθνεγερσία γκρέμισε και έχτισε, μέσα από ποταμούς αίματος. Η τιμή που της ανήκει ουδεμία σχέση έχει με θορυβώδεις πανηγυρισμούς και αποτελεί αχαρακτήριστη ασέβεια η πολιτική εργαλειοποίηση των επετείων της για ιδιοτελείς σκοπούς, όπως επανειλημμένως είχε συμβεί στο παρελθόν 6. Πραγματικός εορτασμός του Εικοσιένα είναι η αχειραγώγητη και σεμνή μνήμη του. Η διόρθωση των πολιτικών και κοινωνικών σφαλμάτων. Η υπόσχεση νέων προσπαθειών για την επαύξηση της επαναστατικής, της ηθικής κληρονομιάς του.

Και η Ελευθερία τονίζει: Εσείς ο λαός, είστε οι δημιουργοί του Εικοσιένα. Εσείς ο λαός7, είναι η αρχική φράση της κληρονομιάς του. Όσο χρόνο συνοδοιπορείτε με αυτήν την ακαταμάχητη αλήθεια, θα είμαι μαζί σας. Όχι μόνη. Σύντομα θα με συνοδεύει η Ευδαιμονία.

Σε λίγο η μεγάλη Θεά εύχεται από του Ολύμπου την απαστράπτουσα κορυφή.

1 Κ.Θ. Δημαράς: «Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» Σελ. 175. Εκδ. Ίκαρος

2 Γεώργιος Φίνλεϋ: «Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως». Μετάφραση Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Τόμος πρώτος, σελ. 186. Έκδοση του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων, 2008.

3 Ομοίως Γ. Φίνλεϋ, σελ. 191 και 278.

4 Βαγγέλης Καραμανωλάκης: «1821 και Αριστερά». Εφημερ. Η ΑΥΓΗ 31 Ιανουαρίου 2021

5 Αδαμάντιος Κοραής: «Σημειώσεις εις το Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος». Εκδ. Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων, 2018.

6 Χριστίνα Κουλούρη: «Γιορτάζοντας το Έθνος…». Από τις «Αθέατες όψεις της Ιστορίας». Συλλογική έκδοση. Εκδ. Ασίνη 2012.

7 Εσείς ο λαός. Μετατροπή του «we the people». Είναι η εισαγωγική, περιώνυμη φράση του επαναστατικού συντάγματος των ΗΠΑ (1787).

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΥΙΟΘΕΤΟΥΝ ΕΝΑ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ

…[την 1η Ιανουαρίου 1822, η Α’ Εθνοσυνέλευση από την Πιάδα, πλησίον της Επιδαύρου, κηρύσσει «την πολιτικήν ύπαρξιν και ανεξαρτησίαν» του ελληνικού έθνους και ψηφίζει το (πρώτο) φιλελεύθερο σύνταγμα, υπό τον τίτλο «Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος», για να περιορίσει τις αντιδράσεις της Ιεράς Συμμαχίας. Όπως το μεγαλεπήβολο σύνταγμα της «Ελληνικής Δημοκρατίας» που είχε συντάξει ο Ρήγας, εγκαδιθρύει αβασίλευτο και δημοκρατικό πολίτευμα, σε αντίθεση με το εν γένει ευρωπαϊκό καθεστώς. Προξενεί μεγάλο ενδιαφέρον, όπως διαπιστώνεται και από τη μετάφρασή του στις περισσότερες ευρωπαϊκές γλώσσες.

Ο λόγιος Αδαμάντιος Κοραής, ο μεγάλος δημοκρατικός διδάσκαλος του Γένους μας, συγγράφει εξαιρετικές «Σημειώσεις», αναφορικά με όλα τα άρθρα του εν λόγω συντάγματος, οι οποίες εκδίδονται εκατό χρόνια μετά το θάνατό του, το 1933, η δε 2η έκδοσή τους, το 2018, προσφέρεται από το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων, υπό τον γνωστό, μετριόφρονα τίτλο «Σημειώσεις εις το Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος». Την επιμέλεια του βιβλίου υπογράφει ο Πασχάλης Κιτρομηλίδης, καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης του ΕΚΠΑ, ο οποίος εντάσσει στο περιεχόμενο και την «Εισαγωγή στην Α’ έκδοση» του Γεωργίου Φιλαρέτου, με μότο στίχο του Ευριπίδη: «Σοφόν γαρ εν βούλευμα / τας πολλάς χέρας (χείρας) νικά». Παρατίθενται μεταγλωττισμένα αποσπάσματα του συγκεκριμένου κειμένου].

«Η Α’ Εθνοσυνέλευση ήταν η πρώτη, μετά 22 αιώνες, σε ελεύθερη ατμόσφαιρα…, ο δε ενθουσιασμός των παραστατών του Έθνους ήταν μέγιστος. Οι νεότεροι, γράφει ο Ν. Δραγούμης, που ευτύχησαν να ανοίξουν τους οφθαλμούς προς ήλιο χωρίς το σκότος από νέφη δουλείας, να πατήσουν γη ελεύθερη, αυτοί που κληρονόμησαν το ανεκτίμητο δικαίωμα να συνέρχονται και να συνδιαλέγονται και να συζητούν,

αδυνατούν να φανταστούν τον έξαλλο ενθουσιασμό του έθνους, όταν, μετά από τυραννία 400 σχεδόν ετών, συνερχόταν δι’ αντιπροσώπων, με σκοπό να αποφασίσει κυριαρχικώς περί των οικείων συμφερόντων. Οι επιζήσαντες διηγούνταν ότι δάκρυα έρρεαν από τα μάτια όλων και, όπως την ημέρα Ανάστασης, ανταλλάσσονταν ασπασμοί».

…«Ο Ν. Ν. Σαρίπολος, (σημ. καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου) γενικότερα κρίνοντας το έργο της εθνοσυνέλευσης της Επιδαύρου, λέγει ότι δικαίως αυτή ελκύει τον θαυμασμό και την ευγνωμοσύνη του Έθνους, διότι εις αυτήν υπήρχε φιλοπατρία, ομόνοια, ευταξία». Και κατά τον Γεώργιο Φιλάρετο: «Το κύριον αίτιον της μη εφαρμογής των δημοκρατικών πολιτευμάτων, κατά την εθνική μας παλιγγενεσία, είναι, νομίζομε, η ανάμιξη των Μεγάλων Δυνάμεων εις την εσωτερική διοίκηση, διότι οι εμφύλιοι πόλεμοι συνήθως υποστηρίζονταν από τους ξένους».

Τους ξένους με προσωπεία «προστατών» και «ντυμένους φίλους», είχαν εικονίσει οι Ανδρέας Κάλβος και Οδυσσέας Ελύτης.

ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ – Η Ελληνίδα μητέρα

Κρέμεται το σπαθί κοντά στην κούνια σου, καλό μου,

αλλά το χέρι δεν είναι που το ’σφιγγε στη νίκη.

Μακρύς ο λάκκος π’ άνοιξε και κλεί το γίγαντά μου.

Κάμπους, βουνά, χωρίς αυτόν μάχης καπνοί σκεπάζουν,

αλλ’ αυτό τώρα που κουνώ τ’ αμέριμνο κορμάκι

αύριο θα γίνει δύναμη που ο λογισμός κινάει,

και στήθι αντρίκειο θα σταθεί στις σαϊτιές της μοίρας.

Βρέχει τα βέλη της αυτή στα ύψη των ανδρείων,

που εκεί στημένοι στερεοί λάμπουν στη μάχη θείοι.

Χαρές και πλούτη να χαθούν, και τα βασίλεια, κι όλα,

τίποτε δεν είναι, αν στητή μέν’ η ψυχή κι ολόρθη.

Όλα τα ερείπια γύρω της κοιτά χαμογελώντας

κι ανθοί σ’ αυτά, παντού κι αργά, βλασταίνουν ως τον τάφο,

φυτρώνει και στο σκότος του του Παραδείσου τ’ άνθι.

…………………..

Άπειρους λάκκους, άπειρους γεμίζουν οι νεκροί μας,

πέφτουμ’ εμείς, το έργο μας για την πατρίδα μένει,

και σ’ όλα ζει τα στήθη μας τούτ’ η πνοή και μόνη,

που φλόγα γίνεται φριχτή καθολικού πολέμου,

που κάθε γη και θάλασσα παντού περιλαβαίνει,

που ζώνει εσέ και σκίρτημα και της κουνιάς σου δίνει.

…………………..

Έλα σ’ εμέ, των σπλάχνων μου γλυκό βλαστάρι, θέλω

για μια στιγμή γοργά ’π’ αυτό το σπίτι να μακρύνω,

θέλω το μέτωπ’ ο καπνός της μάχης να σου ’γγίξει,

πλατιά το στήθος σου, βαθιά, να πνέξει ολέθρου φλόγα.

(Διονυσίου Σολωμού, «Τα ιταλικά ποιήματα»,

εκδ. Ελευθερουδάκη, 1921)

Ο Διονύσιος Σολωμός, το 1849, αναθέτει στην «Ελληνίδα Μητέρα» 
να κρατήσει στη ζωή και να μεταλαμπαδεύσει την ελληνική ιδέα με 
την υπέρτατη επιταγή της ελευθερίας η οποία καθόρισε την ποίησή του.

Το πεζό σχεδίασμα του ποιήματος στην ιταλική γλώσσα, 
απέδωσε ποιητικά με σολωμικό ύφος, ο μεταγενέστερος κριτικός 
και μεταφραστής Γεώργιος Καλοσγούρος.

Ανδρέα Κάλβου – Αι Ευχαί»

«Αι Ευχαί» είναι η συγκλονιστική απάντηση του Ανδρέα Κάλβου στην προσβλητική πρόταση, το 1825, να αποτελέσει η Ελλάδα κράτος υπό «την προστασία» της Αγγλίας.

Στροφή Α

Της θαλάσσης καλύτερα

φουσκωμένα τα κύματα

να πνίξουν την πατρίδα μου

ωσάν απελπισμένην

έρημον βάρκαν.

Β

Στην στεριάν, στα νησία

καλύτερα μίαν φλόγα

να ιδώ παντού χυμένην,

τρώγουσαν πόλεις, δάση,

λαούς και ελπίδας.

Γ

Καλύτερα, καλύτερα

διασκορπισμένοι οι Έλληνες

να τρέχωσιν τον κόσμον,

με εξαπλωμένην χείρα

ψωροζητούντες.

Δ

ΠΑΡΑ προστάτας νά ‘χομεν

Με ποτέ δεν εθάμβωσαν

πλούτη ή μεγάλα ονόματα,

με ποτέ δεν εθάμβωσαν

σκήπτρων ακτίνες.

…………….

ΙΣΤ

Και αν ο Θεός και τ’ άρματα

μας λείψωσι, καλύτερα

πάλιν να χρεμετίσοσι

σ’ τον Κιθαιρώνα

άγριαι φοράδες

ΙΖ

Παρά … Αι, όσον είναι

τυφλή και σκληροτέρα

η τυραννίς, τοσούτον

ταχυτέρως ανοίγονται

σωτήριοι θύραι…

ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΙΧΤΥΠΟ ΤΟΥ 1821 ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Percy B. Shelley: 
«Όλοι είμαστε Έλληνες»

Ο Άγγλος λαμπρός ποιητής Σέλλεϋ είδε την ελληνική επανάσταση στην «άγια γη της καρδιάς και της διάνοιάς του» -όπως έλεγε- ως πρώτο βήμα προς την καθολική απελευθέρωση του κόσμου από κάθε μορφής δουλεία. Ενθουσιασμένος, την άνοιξη του 1822, δημοσιεύει το αριστούργημα – λυρικό δράμα «Ελλάς», λίγους μήνες πριν τον καταβάλει ξαφνικά ο θάνατος, μόλις στα τριάντα χρόνια του. Η ίδια μοίρα ανέμενε και τον φίλο του Λόρδο Βύρωνα, το 1824. Όσους αγαπούν οι θεοί, τους παίρνουν νέους, πίστευαν οι Αρχαίοι Έλληνες…

Ο Σέλλεϋ γράφει χαρακτηριστικά στον πρόλογο του ελληνικού έργου του: «Η απάθεια των κυβερνητών του πολιτισμένου κόσμου για την εκπληκτικήν υπόθεση των απογόνων του έθνους, που σ’ αυτό χρωστάνε τον πολιτισμό τους και που ζωντανεύει τώρα από τη στάχτη των χαλασμάτων του, είν’ ολότελα ανεξήγητη…

Όλοι είμαστε Έλληνες: Οι νόμοι μας, η φιλολογία μας, η θρησκεία μας, οι τέχνες μας, έχουν τις ρίζες τους στην Ελλάδα. Γιατί χωρίς την Ελλάδα, η Ρώμη, η οδηγήτρα, η κατακτήτρια, η μητρόπολη των προγόνων

μας, δεν θα μπορούσε να σκορπίσει κανένα φως, κι’ εμείς ακόμη θα ’μαστε ειδωλολάτρες και άγριοι».

Σημειώνεται ότι, συμπτωματικά, και ο μεγάλος Γάλλος σκηνοθέτης Ζαν Λυκ Γκοντάρ, με το σκεπτικό του Άγγλου ποιητή αντέδρασε ενώπιον της τιμωρητικής πολιτικής, που επιβλήθηκε στην Ελλάδα μετά την οικονομική κρίση του 2009. Και είχε προσθέσει επιγραμματικά: Δεν θα υπήρχε Σοφοκλής χωρίς τη δημοκρατία, και δεν θα υπήρχε δημοκρατία χωρίς το Σοφοκλή.

Αποσπάσματα του δράματος

Νέα Ελλάδα ορθώνει τα βουνά της

μέσα από ολόλαμπρα νερά.

Προς την αυγή ο Πηνειός περάτης,

κυλάει τα ρείθρα του λαμπρά ·

τα όμορφα Τέμπη εκεί που ανθούνε.

Οι νιες Κυκλάδες, απλωμένες σε βάθη ηλιόχαρα, υπνοζούνε.

Μια Αργώ αψηλή το κύμα σκίζει,

με άθλους καινούριους φορτωμένη ·

Ορφέας καινούριος κιθαρίζει,

και όλος αγάπη, κλαίει, πεθαίνει.

Την Καλυψώ στο ερμόνησό της για της πατρίδας την ειρήνη.

Καινούρια Αθήνα θα προβάλει

και τους μακρύτερα καιρούς,

θε να φωτίσουν της τα κάλλη

σαν λιόγερμα τους ουρανούς ·

Παρηγοριά θα τους αφήσει

ό,τι μπορεί η γη να δεχτεί κι ό,τι ο ουρανός να της χαρίσει.

Μια Αργώ αψηλή το κύμα σκίζει,

με άθλους καινούριους φορτωμένη ·

Ορφέας καινούριος κιθαρίζει,

και όλος αγάπη, κλαίει, πεθαίνει.

Νέος Οδυσσέας ξαναφήνει

την Καλυψώ στο ερμόνησό της για της πατρίδας την ειρήνη.

(Μετάφραση Α.Μ. Στρατηγόπουλου, εκδ. Μπάυρον, 1972)

«Λυρικά», Παρίσι 1826

(Ωδή «Αι Ευχαί» και Ζ’ εις «Το Άξιον Εστί»

Ευχαριστούμε θερμά τον Κοσμά Μεγαλοκονόμο για το απόκομμα του γλύπτη Εμμανουήλ Καβάκου στο

εργαστήριό του (Κυθηραϊκά Νέα, 1959)

Ο αγωνιστής του ’21

«Τη Λευτεριά μας να ‘χομε!

ορμήνια μου σας δίνω.

Κι αν λαβωμένος… μάχομαι!

κι αν πεθαμένος… πίνω!»

Κοσμάς Μεγαλοκονόμος.

EΛ.ΑΣ:(11) ΧΑΣΙΣΙΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΟΥΣΕ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΕΠΙΤΟΙΧΙΟ ΚΑΘΡΕΦΤΗ ΗΜΕΔΑΠΟΣ


Από το Τμήμα Ασφάλειας Πολυγύρου συνελήφθη ένα άτομο στη Θεσσαλονίκη για καλλιέργεια κάνναβης


Στο σπίτι του εντοπίστηκε ειδικός χώρος πίσω από επιτοίχιο καθρέφτη που καλλιεργούσε φυτά κάνναβης
 

Συνελήφθη χθες (27 Μαρτίου 2021) το πρωί σε περιοχή της Θεσσαλονίκης, από αστυνομικούς της Ομάδας Δίωξης Ναρκωτικών του Τμήματος Ασφάλειας Πολυγύρου, ένας ημεδαπός άνδρας, για παραβάσεις της νομοθεσίας περί εξαρτησιογόνων ουσιών.

Ειδικότερα, μετά από συντονισμένες ενέργειες των αστυνομικών, εντοπίστηκε ο προαναφερόμενος άνδρας και διαπιστώθηκε να καλλιεργεί στην οικία του συνολικά 11 φυτά κάνναβης σε ειδικό χώρο που ήταν κρυμμένος πίσω από επιτοίχιο καθρέφτη.

Τα παραπάνω φυτά κάνναβης κατασχέθηκαν, όπως και ο ειδικός εξοπλισμός που χρησιμοποιούσε για την καλλιέργεια τους (ηλεκτρονικοί μετρητές οξύτητας και ποιότητας χώματος, σύστημα εξαερισμού, χρονοδιακόπτες κ.α.)

Επίσης κατασχέθηκαν:

  • 318 γραμμάρια κάνναβης,
  • 65 γραμμάρια φυτικών αποσπασμάτων κάνναβης,
  • πλήθος νάιλον συσκευασιών,
  • μία ξιφολόγχη με τη θήκη της
  • ένα κινητό τηλέφωνο.

Ο συλληφθείς, με τη δικογραφία που σχηματίσθηκε σε βάρος του, θα οδηγηθεί στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης.

Για την υπόθεση έχει αναρτηθεί βιντεοληπτικό υλικό στον επίσημο λογαριασμό της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας στο facebook, στον παρακάτω σύνδεσμο:

ΑΠΟΨΕ ΚΥΡΙΑΚΗ LIVE ΜΕΤΑΔΟΣΗ:Ι. ΠΑΡΑΚΛΗΣΙΣ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ, ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ & ΣΧΟΛΗ ΓΟΝΕΩΝ

ΚΥΡΙΑΚΗ Β’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ, 28 Μαρτίου 2021, ὥρα 5.30 μ.μ. Ἀκολουθία Ἱερᾶς Παρακλήσεως Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης καί ἐν συνεχείᾳ Κατανυκτικός Ἑσπερινός εἰς τόν Ἱερόν Μητροπολιτικόν Ναόν Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ Χώρας – Κυθήρων, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κυθήρων & Ἀντικυθήρων Σεραφείμ.

Ἀκολούθως θά πραγματοποιηθῆ ἡ ἐπίκαιρη ὁμιλία τοῦ Θεολόγου κ.Γεωργίου Λουράντου, στά πλαίσια τῶν διαδικτυακῶν ὁμιλιῶν τῆς Σχολῆς Γονέων τῆς Ἱ. Μ. Κυθήρων, μέ θέμα : «Ἡ προσφορά τῆς Ἐκκλησίας στόν ἀγῶνα τῆς Ἐθνικῆς μας Παλιγγενεσίας».

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΝΩΛΑΚΟΣ:Η χαμένη τιμή της Επανάστασης του 1821


Η χαμένη τιμή της Επανάστασης του 1821

Με ιδιαίτερες τιμές, οι απανταχού της Γης Έλληνες, εορτάζουμε φέτος τα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης του 1821.

Και έχουμε κάθε λόγο να τιμούμε αυτή την επέτειο. Διότι, οι πρόγονοί μας, παρά τα 400 χρόνια σκλαβιάς υπό τoυς Οθωμανούς, κατόρθωσαν να διατηρήσουν αναλλοίωτη την εθνική τους συνείδηση. Σε αυτό συνετέλεσαν, οπωσδήποτε, η κοινή γλώσσα και θρησκεία, οι πατροπαράδοτοι θεσμοί και παραδόσεις και η συλλογική μνήμη του κοινού ενδόξου παρελθόντος τους, που έδωσε προίκα στην ανθρωπότητα, τις επιστήμες, τις τέχνες και την Δημοκρατία. Τα στοιχεία αυτά, συστατικά του Έθνους, μαζί με την αγάπη για την Πατρίδα, ως χώρο με ιστορική συνέχεια και τον άσβεστο πόθο για Ελευθερία, επέδρασαν καταλυτικά στους φτωχούς, άοπλους και ανοργάνωτους Έλληνες και, παρά τις όποιες τοπικιστικές αντιπαλότητες, λαός, προεστοί και κλήρος, ξεσηκώθηκαν σύσσωμοι, να αποτινάξουν τον τουρκικό ζυγό.

Οι λαμπρές νίκες τους κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, της υπερδύναμης της εποχής, που μαθεύτηκαν σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, προκάλεσαν, αρχικά, τον θαυμασμό και, αργότερα, η Σφαγή της Χίου, την συμπάθεια των λαών της Ευρώπης. Και την πιο κρίσιμη ώρα του Αγώνα, όταν η διχόνοια και η ιδιοτέλεια έθεσαν σε κίνδυνο, όσα με αγώνες και ποταμούς αίματος είχαν κατακτηθεί, οι Μεγάλες Δυνάμεις της εποχής, για τους δικούς τους λόγους, έσωσαν την Επανάσταση και έδωσαν την οριστική λύση για την απελευθέρωση των Ελλήνων και την δημιουργία του νεότερου ελληνικού κράτους.

Διακόσια χρόνια μετά, στην ελληνική πραγματικότητα, λίγα στοιχεία μπορεί κανείς να βρει, από εκείνα, που οδήγησαν στο θαύμα της Εθνικής Παλιγγενεσίας.

Η εθνική ομοιογένεια, η κοινή γλώσσα και θρησκεία, που, μέχρι πριν από τριάντα χρόνια, ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά του πληθυσμού της χώρας μας, πλέον, με την ανεξέλεγκτη εισροή αλλοφύλων, αλλοθρήσκων και αλλοεθνών, τείνουν να αλλοιωθούν.

Οι νέοι μας, το μέλλον και η Ελπίδα του τόπου, με ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις, είτε συμμετέχουν χωρίς κρίσιμη δράση στο σημερινό κοινωνικό γίγνεσθαι, είτε παρακολουθούν αμέτοχοι μια μικρή, στρατευμένη, μειοψηφία, κυρίως από τον χώρο της Αριστεράς, να επιδίδεται σε κατά παραγγελία διαμαρτυρίες και σε «παράπλευρες» καταστροφές ταλαίπωρων ιδιοκτητών και μικροεπιχειρηματιών, είτε αποχωρούν μεταναστεύοντας.

Η ελληνική κοινωνία, ταλαιπωρημένη, από την υπερ-δεκαετή οικονομική κρίση και από την πανδημία, μοιάζει αλλοτριωμένη, διχασμένη ανάμεσα σε προβληματισμένους, χειροκροτητές και σε αντιπάλους, ορμώμενους από ταπεινά κίνητρα : άγνοια, ιδεοληψία, ιδιοτέλεια. Η Ελευθερία, για κάποιους, έχει γίνει ταυτόσημη με την αυθαιρεσία και την αναρχία.

Και, κοντά σε όλα αυτά, η κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα απειλούνται από τον προαιώνιο κακό μας δαίμονα.

Στην κρίσιμη αυτή καμπή, είναι επιτακτική ανάγκη, να ενεργοποιηθεί το ένστικτο επιβίωσης της ελληνικής φυλής και να ανακτήσουμε την χαμένη τιμή της Επανάστασης του 1821.

Η Ιστορία συνηθίζει να επαναλαμβάνεται και αλλοίμονο σε όποιον αγνοεί τα διδάγματά της!

Ας ανατρέξουμε, στα γεγονότα, που καθόρισαν το πεπρωμένο μας και ας τα αποκωδικοποιήσουμε, με απώτερο σκοπό την εκ νέου συνειδητοποίηση του πραγματικού νοήματος της Πατρίδας και της Ελευθερίας.

Η διαφύλαξη των στοιχείων, που μάς ορίζουν ως Έθνος και η αγάπη για την Πατρίδα, την Ελευθερία και την Ανεξαρτησία πρέπει να είναι ο διαχρονικός, ο ιερός σκοπός μας. Η ενότητα, η ομοψυχία, η ανιδιοτέλεια και η τόλμη, τα μέσα για την επίτευξή του.

Το οφείλουμε στις γενιές που θα έρθουν και σε όλους εκείνους, που με το άγιο αίμα τους, πότισαν το δέντρο της Ελευθερίας μας και χάραξαν ανεξίτηλα τη μοίρα μας !

Νικόλαος Μανωλάκος

Αντιστράτηγος ε.α. – Επίτιμος Δκτης ΑΣΔΕΝ

Βουλευτής Α' Πειραιά και Νήσων (Ν.Δ.)

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ TTV ΚΥΘΗΡΑ:Συνέντευξη με κ .Μανώλη Δαπόντε Κύθηρα 1994

 

ΚΥΘΗΡΑ:H EKPOMPH ¨ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ¨ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΠΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ

 

Μιά ίστορικο-λαογραφική προσέγγιση τής πιό άπόντιστης γεωλογικά Κυθηραίκής γής,τού Ποταμού Κυθήρων τού 1939!

Γράφει ο κος Αναστάσιος Πήλιας

Διδακτωρ Νομικης Σχολης Πανεπιστημιου Αθηνων

Μιά ίστορικο-λαογραφική προσέγγιση τής πιό άπόντιστης γεωλογικά Κυθηραίκής γής,τού Ποταμού Κυθήρων τού 1939!

(Μέ άφορμή τό reunion,μετά άπό χρόνια, 3 άδελφών στίς 21/9/1939,τελευταίου χρόνου τού μεσοπολέμου, όπως τήν διηγείται
ένα γραμμόφωνο τής έποχής....)
Σέ περιόδους άσφυξίας,ή άναδρομή πρός ύγιει νότερες έποχές καί εύγενικές νοσταλγίες,άποτελεί τό καλύτερο φάρμακο άντιμετώπισης τού τρέχοντος ζόφου. Ανοιξα χθές ένα κληρο νομικό γραμμόφωνο μέ βυσσινί βελούδινη έπένδυση ,γαμήλιο δώρο σ'ένα νιόπαντρο ζευγάρι πού τέλεσε τόν γάμο του,στίς άρχές τού 1933 στόν Μητροπολιτικό ναό Αθηνών . Απ' τήν πολυετή άχρησία καί τά άπωθημένα του ξέσπασε, κελαηδώντας δυνατά.""Πήγα σέ μάγισσες νά βρώ τά μαγιοβότανα πού κάνουν τίς καρδιές ν'άλλάξουν γνώμη, πήρα βουνά καί τρίστρατα γιά σένανε, καί άκόμα μέ τραβούν δρόμοι καί δρόμοι,στόν Ποταμό μέ βγάλανε,σέ μέρος πού δέν χωράει ό νούς, στό πιό έπιτελικό ίστορικό βορειονατολικό σημείο του. Εκεί πού ό σύγχρονος ""βιγλάτορας ό Σταύρος Μπαβέας καί ή Ακριβή Κορωναίου έκτισαν κάστρο παλάτι στήν τοποθεσία τού 2 Πύργου γιά νά θωρεί τήν βόρεια ένδοξη άρχέγονη προέκταση τούΜεγάλου χωριού τής Κυράς."'

Σέ λίγες ήμέρες γιορτάζει ή χαρά τών Κυθηρίων ή Ούρανόδροσος Μυρτιδιώτισσα ,καί στόν Ποταμό βρίσκονται καί πολλοί εξ Αθηνών Ποταμίτες. Νά ή εύκαιρία γιά ένα βραδυνό σουαρέ πρός τιμήν τού μόλις πρόσφατα χειροτονη θέντος άδελφού της Ακριβής, Ιωάννη καί τής συζύγου του Είρήνης, πού έχουν χρόνια να τούς δούν,ούτε στόν γάμο τους, λόγω άποστάσεως δέν κατόρθωσαν νά πάνε. Τό ίδιο καί ή άλλη άδελφή τους πού θά έλθει άπό τήν μεγάλη γέφυρα τού Λιβαδίου,ή Αδαμαντία σύζυγος τού διδασκάλου Ιωάννη Σεμιτέκολου-Βικέτου μέ τά πανέμορφα παιδάκια της, τόν Ανδρέα, Εμμανουήλ καί Εύάγγελο. Τά ύπόλοιπα 4 άγόρια άδέλφια τους,τό ένα καλύτερο άπ τά άλλα δέν θά παραστούν κυρίως λόγω άποστάσεως. Η Ακριβή καί ό Σταύρος ,περιμένουν σέ λίγο ,τήν φίλη καί γειτόνισσα Καλυψώ Μιχαλακάκη, μέ τόν άνδρα της Σπύρο, τ,άδέλφια της τού Μιχάλη Μεγαλοκονόμου ,φίλου άπό την Αμερική πρίν γίνει Δήμαρχος, μέ τόν πατέρα της τής νεαράς Είρήνης Δημήτρη Ζαντιώτη έπιχειρηματία τών Άθηνών. Περιμένουν τόν Παναγιώτη Τσιτσίλια, φίλο καί Δικηγόρο τού άδελφού της Είρήνης γνωστού έπιχειρηματία Παναγιώτη Ζαντιώτη, τόν φίλο τού νιόπαντρου ζεύγους άνώτατου άξιωματικού Ποταμίτη Αλέξανδρου Τσιγγούνη, τόν φίλο Μήτσο Ψαλιδά έξέχοντα μουσικό, πού πούλησε στούς νιόπαντρους ένά κομμάτι γής στόν Καραβά ,πού κτίζουν τό νέοτους τό σπίτι, τίς έξαδέλφες τής νύφης Σταυρούλα Προβατάρη ,Αννα Καψάνη τής Αγ.Πελα γίας,τίς Χαρούλα Ζαντιώτη-Μελιτά τού φίλου τους πουχει τό Συντριβάνι εύεργέτη Τριφύλλη ,Είρήνη μετέπειτα Μηνά Γκιουζέλη, τήν έξαδέλφη μαμά τών Χρυσαφίτιδων ,τήν καλοκάγαθη Έλένη μετέπειτα Λειβαδίτη, συγγενούς καί κουμπάρας, τήν έξαδέλφη ,Ακριβής , Αδαμαντιας καί Ιωάννη,συζ. επιχειρηματία Σουρή από τό 1930 τής ΔΕΗ Ποταμού, άπό τό χωριό της μητέρας τους Εριφύλης, Τριφυλλιάνικα.

Προσκεκλημένος καί ό πρώτος έξάδελφος τους Γιώργος Ζαντιώτης-Σαραντάκος. Ο Σταύρος Μπαβέας έχει προσκαλέσει τ'άδελφι α του, τόν Κώστα καί Διονυσία Τσαμπηρα καί τον μέγα μουσικό Εύάγγελο Καβιέρη . Τό τί άκούστηκε, είναι πολυσύνθετο, άνάλογο της άξίας ολων τών προηγουμένων. Είναι όμως άπαγορευμένο νά τραγουδήσουν οτι και ό Αττίκ ...μαραμένα τά γιούλα καί οί βιόλες..νά ζεί κανείς η νά μήν ζεί...πολλοί άπό τήν όμορφη συντροφιά...έχουν δυσάρεστες μνημες, έχασαν τά χρήματα τους τό 1928 στήν Αγγλοαμερικάνα Τράπεζα τού Ποταμού πού πτώχευσε. Θά άκουστούν γνώμες τού Ξενονφώντα Ζολώτα, θείου τού γνωστού Παύλου Τσίμα γιά τό κράχ τού 29,γιά τήν νέα πορεία τού νησιού ,από Ιανουάριο τού 1929 στόν νομό Αττικής καί Βοιωτίας. Τούς ρυθμούς οίκονομικής άνάπτυξης καί τό πουγγί πού έχουν οί Τράπεζες 300000 λιρών. Θά μιλήσουν γιά τήν μάστιγα τής φυματίωσης, τόν έρανο άπανταχού τού κόσμου γιά τήν ένίσχυση τού άγαθοερ γού ταμείου Παναγία Μυρτιδιώτισσα. Τίς προσπάθειες γιά δημιουργία Σανατόριου στήν Αγία Μόνη, πού ό Δωρόθεος Κοτταράς ,δεν προωθούσε, άν καί έπίσημα χείλη τόν προειδο ποίησαν,ότι ό άσταθής οικονομικός περίγυρος θά κατέτρωγε τόν όβολό άγάπης τών πιστών, όπως καί έγινε, χωρίς νά παραδειγματιστούν από τήν γρήγορη άνέγερση τού τριωρόφου κοι νοτικού κτιρίου τού Ποταμού μέ τήν πλακόστροτη μεγαλοπρεπή πλατεία του. Κάποιος άπό τήν παρέα έπεσήμανε...ότι ό Δωρόθεος.. πιό πολύ ένδιαφερόταν νά μεγαλώσουν τά όρια τής Μητροπόλεως μέχρι Μονεμβάσια παρά ότιδήποτε άλλο . Οταν απέτυχαν τά σχέ δια του ,ζήτησε μετάθεση τό 1935 ,καί μετακινήθηκε στήν Μητρόπολη Λαρίσης. Στήν Είρήνη θά τής πούν πού νά άγοράσει στό παζάρι τής Κυριακής,τέλειο άργαλειό, καί κοντά στόν Αγιο Γιάννη, κάτω άπό τήν πλατεία , πώς θά διαπραγματευτεί γιά νά άγοράσει ένα όμορφο καί υγιες γαιδουράκι. Ο Παν. Τσιτσίλιας θά πεί στόν νεαρό Ιωάννη, μούπε καί ό πεθερός σου,οτι οί έπιχειρήσεις σου ,florida , στό Σύνταγμα καί τό Λουτράκι δέν πήγαν καλά,..μάλλον δέν έκανες γιά έμπορος τών Εθνών...εύχομαι νά ..τιμήσεις τόν Απόστολο τών Εθνών Παύλο. Θά μάθει ότι από 1937 τό Σχολαρχείο είναι Ημιγυμνάσιο μέ τήν προσθήκη τέταρτης τάξης. Θά μιλήσουν καί γιά τούς Ανδριανόπουλους,Γιάννη Βάζο τού Ολυμπιακού,τόν Αγγελο Μεσσαρη καί τόν Μητσο Μπαλτάση τού Παναθηναικού,τόν Βικελίδη τόυ Αρη,τόν Κλεάνθη Μαρόπουλο τής ΑΕΚ, καί γιά τά σχέδια μιάς μεγάλης τοπικής όμάδας ΑΟΠ! Ακούγεται πόσο φιλελεύθερα σκέπτονται,όλες καί όλοι ακόμα καί στό φλέρτ,όταν άπέναντι άν σηκώσεις κοπέλα γιά χορό ..ισως νά μήν τό πληρώσεις..μέ στεφάνι άλλά κάτι χειρότερο....!Εγινε τής μόδας..στό παζάρι τήν Κυριακή...τό φλέρτ ..γίνεται καί τραγουδιστά μέ τό τραγούδι τού 1939 τού Φατσέα...Μίλα μου ....καί άς μή μέ άγαπάς. Κάποιοι ύπερτονίζουν τίς δωρεές τούΣ. Μπιζάνη τού Καιρου, τού Π. Τσαμπηρά, τού Μηνά Καψάνη,τού Μηνά Λεβούνη,τού Εύστάθιου Δηλαβέρη, τού λαδιού τού Μιχ. Μεγαλοκονόμου καί άλλων γιά τήν Κυρά, για τήν άγιογράφιση τού Ι.Βουτζίδη.

Στήν όμορφη συντροφιά υπάρχουν καί συγγενικές έμπειρίες άπό τήν Σμύρνη. Πώς μερικοί μετα τήν πρόταση γιά Νόμπελ Είρήνης Βενιζέλου γιά τόν σφαγέα τών Ελλήνων τής Σμύρνης πέτυχαν καί πήραν τά κρυμμένα χρυσαφικά , αφού βρήκαν στόν Ευοσμο τά σπιτια τους; Πώς πονταροντας στά έθιμα τών Τουρκων,τό κατόρθωσαν. Αναφέρει μιά κυρία..η νέα ένοικος τουρκάλα, φοβάται οπως όλοι οί Τουρκοι τίς κατάρες. Μήν βαρυγκομίσεις...πάρε...ότι θέλεις..έλα νά σέ κεράσουμε..Θά άκουστούν στήν γυναικεία παρέα καί γιά τά τής μόδας τής..έποχής. Τού άμανικου έπενδύτη ,την περισσότερη δαντέλα,οχι φερμάρ,περισσότερα κουμπιά, νέα όμορφα καπέλα.Αλλά καί οί ανδρες μέ τά στενά κάτω παντελόνια, τά νεα πλατύτερα σακάκια, τό βραδυνό γιλέκο,τό πρωινό πουλόβερ, τά τραγικά για γυναικες καί ανδρες ραβδωτά μαγιό ..τυπου φυλακισμένων τής Αγιας Πελαγίας..καθώς καί γιά τήν νέα casualty ταση.

Ο Τσιγγουνης μονοπωλεί τό ένδιαφέρον μέ τήν προ όλιγων ήμερών τόυ Χίτλερ είσβολή στήν Πολωνία..καί τί περιμενει τήν Ελλάδα, καί ό Μιχαλακάκης Σπυρος λεει γιά τό Παρος πού σταματά ,κοντράροντας τόν Τσιτσιλια....ότι προσθετικά χρειαζεται καί ή Αγια Πελαγία...καί όχι μόνο τό Διακόφτι . Η Είρήνη έξηγεί στήν Καλυψώ πώς βρεθηκαν οί γονείς τους,πρωτα στό Castle Garden μέχρι τό 1890,πρόδρομο τού Ellis island . Πώς οί Κυθήριοι απο το 1840 είχαν γίνει Κολόμβοι. Πώς ό Μιχάλης μετεπειτα έπιτυχημένος Δήμαρχος Ποταμιεων βρισκοταν μέ τόν πατερα της Δημήτρη στό Hoboken NJ μέ τό τραινο, ό ένας άπό pen state καί ό άλλος άπό τό Boston, γιά νά προχωρήσει ή ίδεα τού ""Αθηνά"" γιά νά ίδρυθεί έλληνική έκκλησία στήν Νέα Υόρκη. Επίσης πώς πηγαιναν πρό τού 1900 μέ feeder ships σέ μεγαλα λιμάνια τής Εύρώπης καί μετά κατά προτίμησηNY or Boston. Η βραδυα πριν τελειωσει εχει καί χορευτικο μέρος..λικνίζονται στά βήματα του ταγκό..όπως τό λένε άπο τό 20 στήν Αθήνα., .Οί Ποταμίτες γνωρίζουν καί μερικές φιγούρες,salidia,salidia crusada,sentada. Ο κύριος έκπρόσωπος τού τανγκό Ed. Bianco στήν Εύρώπη ,βρισκεται στήν Αθήνα, φίλος τού Παναγιώτη Ζαντιώτη καί Παναγιώτη Τσιτσιλια. Σχεδιάζουν νάρθουν τόν έπομενο χρόνο στόν Ποταμό.. Μονολογώ...πού πηγε τό τόσο μεγαλείο τού Ποταμού;

Καί λίγα γιά μιά μεγάλη κυρία...τήν οικοδεσποινα Ακριβή. Μετά 4 χρόνια, στήν γέννα τού 4ου παιδιού τους, ο Θεός θά τήν παρει στήν κοινωνία τών Αγγελων....όλα της τά παιδιά έξαιρετικά...μά τό παιδί πού έπέζησε ..σύμφωνα μέ τόν Ευστάθιο Σπαρτης άν ή κοινωνία είχε τετοια μέλη...θάταν κοινωνία Αγγέλων!!! Κάπου έκεί άκούστηκε ...καί ό Τσιτσίλιας....θυμασαι στό τραπέζι τής μητερας σου...στά 13.σου..πού.μέ ρώτησες παρουσία τού Θήρας...Σαραντοπου λων...πού ψάχναμε για Δεσπότη ...τί στοιχεια ύπάρχουν γιά τήν""αποσκιερή ιστορία τού νησιού;"" Παρ' όλο που δεν πηρες τήν εφημερίδα πού πρώτος ήθελε ό Αρης...σού έδωσε ...καί κάποιες ....κατευθύνσεις πού περιμένουν.... Εδώ βρήκαμε ολη τήν Επισκοπική ίστορία του νησιού, το άγαπημένο σου...Τσαγκαρεβούνι, όδήγησε στό Τσαγκάρι καί στό Αρκάρι..μέ πιό παλιά ίστορία καί άπό τής Κολοκυθιάς. Μάθαμε έδώ πάνω καί όλες τίς φιγούρες τού ταγκό. Σέ λίγα λεπτά τό νοσταλγικό γραμμόφωνο τελειώνει...μέ ένα όνειρικό τραγούδι τής Ρώμης τού 1937, άπό τήν Τζένη Χαρίτου....Τό τραγουδι σου κιθάρα, έπικό τού μεγαλείου...καί τής....αποσκιερής ίστορίας τού Ποταμού Κυθήρων!!!!

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΥΘΗΡΩΝ-Dynamo Kythira, ΣΤΗΝ ΧΘΕΣΙΝΗ ΗΜΕΡΙΔΑ



ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΥΘΗΡΩΝ-Dynamo Kythira,

ΣΤΗΝ ΧΘΕΣΙΝΗ ΗΜΕΡΙΔΑ :

1. ΤΟ ΝΗΣΙ ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΑΙΟΛΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΕΝΔΟΧΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΟΔΟΦΟΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΜΕΣΩ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΏΝ ΑΙΟΛΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ,

2. Η ΕΓΧΩΡΙΟΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΚΑΙ ΜΕΣΩ ΑΥΤΗΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΑΦΕΝΟΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΒΙΟΜΗΧΑΝΙΣΗ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΚΑΙ ΑΦΕΤΕΡΟΥ ΝΑ ΑΝΤΙΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΜΙΑ ΛΥΣΗ, ΜΕΣΩ ΜΙΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ,

3. Η ΑΝΤΙΠΡΟΤΑΣΗ ΕΝΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΜΕΣΩ ΜΙΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ,

4. Ο ΕΦΗΣΥΧΑΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΟΤΙ ΜΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΓΧΩΡΙΟ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΕΠΙΚΕΦΑΛΕΙΣ, ΛΥΝΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, ΔΕΝ ΩΦΕΛΕΙ ΚΑΘΩΣ ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΜΑΣ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΕΙ ΟΤΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΓΧΩΡΙΟΥ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ.

ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΑ :

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΜΙΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕΙ Η ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ.

ΜΟΝΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ, ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΜΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ, ΘΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΟΥΜΕ ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ.

https://www.youtube.com/watch?v=-QCvFh8G3Yg

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΜΕ ΤΟΝ ΣΕΒ. ΜΗΤΡ.ΚΥΘΗΡΩΝ & ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΥΡΙΑΚΗ Β' ΝΗΣΤΕΙΩΝ 28-3-2021