Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2016

Δ.Τ. από την Οικ. Πολιτ. Κίνηση Μάνης για την απόφαση του Δ.Σ. Ανατολικής Μάνης

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΝ. ΜΑΝΗΣ ΤΑΧΘΗΚΕ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΩΝ - ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΣΕ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Στη συνεδρίαση του στις 21/10/2016 αποφάσισε κατά πλειοψηφία και μέσα από συνοπτικές διαδικασίες χωρίς καμία ενημέρωση να "επικαιροποιήσει" απόφαση του τέως Δήμου Οιτύλου που τάσσονταν υπέρ της εγκατάστασης ανεμογεννητριών στη Μάνη, που αφορούσε όμως άλλες μελέτες και άλλες εγκαταστάσεις
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αν. Μάνης, από θεματοφύλακας της Μάνης, που φύσει και θέσει πρέπει να είναι, με την απόφαση που έλαβε το βράδυ της Παρασκευής 21 Οκτωβρίου 2016 υπέρ της εγκατάστασης ανεμογεννητριών συγκεκριμένων εταιρειών στα βουνά της Μάνης (Σαγγιάς), ανοίγει διάπλατα τις πύλες για την καταστροφή της Μάνης.
Συγκεκριμένα μετά από συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς καμία ουσιαστική συζήτηση και χωρίς οποιαδήποτε τεκμηρίωση, η πλειοψηφία του ΔΣ - όχι βέβαια η συντριπτική - έλαβε την απόφαση να επικαιροποιήσει προηγούμενη απόφαση (2005) του τέως Δήμου Οιτύλου, με βάση την οποία το τότε Δημοτικό Συμβούλιο τάσσονταν υπέρ της εγκατάστασης ανεμογεννητριών στα βουνά της Μάνης. Βέβαια, η τότε απόφαση του Δήμου Οιτύλου αναφέρονταν σε "αιολικά πάρκα" που δεν σχετίζονται χωροθετικά με τις σημερινές μελέτες των εταιρειών. Η απόφαση ελήφθη με 14 ψήφους υπέρ, 4 συμβούλους της πλειοψηφίας κατά, πολλούς απόντες, ενώ η αντιπολίτευση ("Λαϊκή Συσπείρωση"), παρά το γεγονός ότι είναι αυτή που έβαλε το ζήτημα προς συζήτηση, τελικά αποχώρησε μη καταγράφοντας έστω και δύο ακόμα αρνητικές ψήφος. Σημειωτέον ότι δεν είχε τεθεί στη ημερήσια διάταξη ζήτημα γνωμοδότησης και ήταν σαφές ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι είχαν ελάχιστη έως μηδενική γνώση του θέματος. Για την ακρίβεια αρκετοί αναρωτήθηκαν τελικά για ποιο θέμα συζητούσαν… Η συζήτηση έγινε σε μια κατάμεστη αίθουσα. Πολλοί από τους παριστάμενους πολίτες ζήτησαν το λόγο, παίρνοντας θέση εναντίον των "αιολικών πάρκων", με το Πρόεδρο του ΔΣ Γεώργιο Μητσάκο και τον Δήμαρχο Πέτρο Ανδρεάκο να διακόπτουν τους ομιλητές, ο δεύτερος μάλιστα με ύφος το οποίο κατά τη γνώμη μας δεν αρμόζει στο θέμα, το χώρο και την ιδιότητά του. Στην συνεδρίαση παρευρέθηκαν μέλη της Οικολογικής Πολιτικής Κίνησης Μέσα Μάνης. Ενδεικτικό του πόσο συνοπτικές ήταν οι διαδικασίες, είναι ότι έδωσαν στον Πρόεδρο της ΟΙ.ΠΟ.ΚΙΝΗΣΗΣ ΜΕΣΑ ΜΑΝΗΣ, Κυριάκο Κοττέα, μόνο δύο (!) λεπτά για να τοποθετηθεί και τον διέκοψαν ενδιάμεσα τέσσερις φορές!
Μετά την απόφαση του ΔΣ της Αν. Μάνης της 21/10/2016 ο συγκεκριμένος Δήμος υπό τον Δήμαρχο Πέτρο Ανδρεάκο, είναι ο μοναδικός Δήμος της Νότιας Πελοποννήσου, ο οποίος από μόνος του - χωρίς να υποχρεούται για αυτό - ζητά να εγκατασταθούν στην περιοχή του βιομηχανικά "αιολικά πάρκα".
Δεδομένου ότι όλοι οι άλλοι Δήμοι που τους έχει τεθεί ανάλογη ερώτηση, προβάλλουν σαν βασική τους προτεραιότητα την προστασία του τόπου που εκπροσωπούν και τα συμφέροντα των κατοίκων του, είναι σαφές το μέγεθος του ατοπήματος που διαπράττεται.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου μας, έχει λοιπόν, αυτή τη θλιβερή πρωτιά, όχι μόνο να γνωμοδοτήσει θετικά για την εγκατάσταση αλλά και να προσδιορίσει επακριβώς για ποιά "αιολικά πάρκα" και ποιές ιδιοκτήτριες εταιρείες έχει θετική γνώμη. Η όλη διαδικασία γεννά πολλά ερωτηματικά για τα οποία αναζητούνται απαντήσεις.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις μας είναι ο μοναδικός τουριστικός δήμος της χώρας στον οποίο συμβαίνει κάτι τέτοιο, να υπονομεύεται το μοναδικό αναπτυξιακό συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτει, δηλαδή το τουριστικό του προϊόν το οποίο εδράζεται πάνω στο μοναδικό του τοπίο.
Στη μεθόδευση της εκμαίευσης αυτής της απαράδεκτης και καταστροφικής - αν τελικά τελεσφορήσει - απόφασης, συνέβαλε η δημοτική παράταξη "Λαϊκή Συσπείρωση" με τους δύο δημοτικούς συμβούλους της που είναι η μόνη "αντιπολίτευση" στον δήμαρχο Πέτρο Ανδρεάκο.
Συγκεκριμένα είναι αυτοί οι οποίοι έθεσαν το ζήτημα προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, γνωρίζοντας τους συσχετισμούς και την κατάσταση που επικρατούσε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου. Έτσι για τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Πέτρο Τατούλη, αυτή η πρωτοβουλία της ''Λαϊκής Συσπείρωσης'', αποτέλεσε "σωσίβιο", καθώς μετά από τέσσερις αναβολές της συζήτησης του ίδιου θέματος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου, πέταξε το μπαλάκι στον Δήμο Αν. Μάνης.
Σημειώνεται ότι τόσο η απόφαση-θέση του Δημοτικού Συμβουλίου Αν. Μάνης, όσο και η αντίστοιχη του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου (αν υπάρξει) έχουν γνωμοδοτικό και μόνο χαρακτήρα.
Ωστόσο, έχει τη σημασία της, καθώς δείχνει τους προσανατολισμούς όσων λαμβάνουν τέτοιες αποφάσεις. Αντίθετα ο Δήμος θα έπρεπε να είναι πρωτοστάτης στον αγώνα για τη σωτηρία της Μάνης και να συστρατευτεί σε αυτόν, έχοντας μάλιστα και τα παραδείγματα των γειτονικών Δήμων της Δυτικής Μάνης (Μεσσηνία), της Μονεμβάσιας και των Κυθήρων, που απέδειξαν ότι μπορούν να μπουν εμπόδια στη επερχόμενη καταστροφή.
Το όλο ζήτημα της εγκατάστασης "αιολικών πάρκων" στη Μάνη έχει ως εξής: Έχουν εκδοθεί από το 2012 οι άδειες εγκατάστασης για τα 4 πρώτα "αιολικά πάρκα" (40 πρώτες ανεμογεννήτριες) στη Μάνη, με υπογραφή του τότε Υπουργού Περιβάλλοντος Γιώργου Παπακωνσταντίνου, ο οποίος άλλαξε και το νόμο για να είναι δυνατή η εγκατάσταση ανεμογεννητριών στη Μάνη, μια περιοχή που στο σύνολό της είναι περιοχή ΝΑΤURA 2000 και ένα από τα δύο στενά περάσματα αποδημητικών πουλιών στην Ελλάδα).
Την ακύρωση αυτών των Υπουργικών Αποφάσεων έχουν ζητήσει από το 2012 με προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας 32 σύλλογοι της Μάνης και άλλοι φορείς ανάμεσά τους και πανελλήνιας εμβέλειας, καθώς και 1.150 πολίτες που υπογράφουν την προσφυγή. Η εν λόγω προσφυγή δεν έχει ακόμα συζητηθεί και έχουν γίνει έως τώρα 4 αναβολές.
Επίσης, το θέμα βρίσκεται και ενώπιον του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), μετά την αναπομπή προηγούμενης θετικής (υπέρ των ανεμογεννητριών) απόφασης του ΚΑΣ. Την αναπομπή έκανε, προς τιμή του, ο σημερινός Υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς. Όμως και στο ΚΑΣ έχουν υπάρξει 2 αναβολές. Νέα ημερομηνία συζήτησης στο ΚΑΣ έχει οριστεί η Τρίτη 25/10/2016.
Ανάλογη διαδικασία έχει υπάρξει και στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), όπου έχει αναβληθεί 1 φορά. Σε όλες αυτές τις παρεμβάσεις η ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΕΣΑ ΜΑΝΗΣ συμμετέχει ενεργά.
Τα παραπάνω είναι μια πρώτη ενημέρωση εκ μέρους της Οι.Πο.Κίνησης Μέσα Μάνης. Άμεσα θα συνεδριάσει το ΔΣ της Κίνησης για να καθορίσει τη στάση της και τις ενέργειες που οφείλει να κάνει, σε πολλά μέτωπα, απέναντι σε αυτήν την πρωτοφανή και μειωτική για τον τόπο μας εξέλιξη.
Ο αγώνας για βιώσιμη ανάπτυξη του τόπου μας συνεχίζεται. Θα θέλαμε ο Δήμαρχος και η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου να είναι δίπλα μας. Δυστυχώς η τελευταία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου αλλά και το όλο πνεύμα της πλειοψηφίας μας επιβάλλουν να προχωρήσουμε και χωρίς αυτούς.
Αρεόπολη 23/10/2016
ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ ΤΗΣ ΟΙ.ΠΟ.ΚΙΝΗΣΗΣ ΜΕΣΑ ΜΑΝΗΣ
 Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                 Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΟΤΤΕΑΣ                                       ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΖΗΛΑΚΟΣ

ΣΟΦΙΑ ΒΕΜΠΟ. "Τραγουδίστρια της Νίκης"

Η Σοφία Βέμπο (Καλλίπολη Ανατολικής Θράκης, 10 Φεβρουαρίου 1910  Αθήνα, 11 Μαρτίου 1978) ήταν κορυφαία Ελληνίδαερμηνεύτρια και ηθοποιός της οποίας η καλλιτεχνική πορεία εκτείνεται από το Μεσοπόλεμο έως τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια και τη δεκαετία του ’50. Χαρακτηρίστηκε "Τραγουδίστρια της Νίκης" εξαιτίας των εθνικών τραγουδιών που ερμήνευσε κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου του 1940.

Το όνομα Βέμπο επέλεξε η ίδια να υιοθετήσει κάνοντας και τις απαραίτητες νόμιμες διαδικασίες επειδή έτσι (εσφαλμένα) είχε συνηθίσει να προφέρει το όνομά της το κοινό. Το πραγματικό της όνομα ήταν Σοφία Μπέμπου. Γεννήθηκε στην Καλλίπολη της Ανατολικής Θράκης στις 10 Φεβρουαρίου του 1910 όπου ο πατέρας της Αθανάσιος Μπέμπος, καταγόμενος από την Τσαριτσάνη είχε εγκατασταθεί εκεί δουλεύοντας ως καπνεργάτης. Το 1912 η οικογένειά της μετεγκαταστάθηκε στη Κωνσταντινούπολη, όπου εκεί γεννήθηκε ο αδελφός της Γιώργος, που τον αποκαλούσαν Τζώρτζη, η αδελφή της Αλίκη και ο μικρότερος αδελφός της Ανδρέας. Το 1914 με την υπογραφή της ελληνοτουρκικής συμφωνίας ανταλλαγής πληθυσμών που συνομολόγησε η κυβέρνηση Ε. Βενιζέλου, η οικογένειά της αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Κωνσταντινούπολη, όπου και επέστρεψε στη Τσαριτσάνη και από εκεί εγκαταστάθηκε μόνιμα στον Βόλο.
Στο Βόλο η Έφη Μπέμπο, όπως αρεσκόταν να λέγεται, μετά τις εγκύκλιες σπουδές της αναγκάστηκε λόγω φτώχειας να δουλεύει για να βοηθήσει την οικογένειά της. Έτσι ξεκίνησε να δουλεύει ταμίας στο κατάστημα "Φλωρία" του Βόλου. Παράλληλα της άρεσε η μουσική και αγοράζοντας μία κιθάρα άρχισε να εξασκείται σ' αυτή με τη βοήθεια της φίλης της Μαρίτσας Χασάπη.
Τον Σεπτέμβριο του 1933 αποφάσισε να πάει στη Θεσσαλονίκη να βρει τον αδελφό της Τζώρτζη που σπούδαζε εκεί που είχε καιρό να στείλει γράμμα. Έτσι παίρνοντας την κιθάρα της επιβιβάστηκε στο Α/Π "ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ" όπου στη διάρκεια του ταξιδιού της άρχισε με την κιθάρα της το τραγούδι. Σε ελάχιστο χρόνο όλοι οι επιβάτες του πλοίου και το πλήρωμα βρίσκονταν γύρω της και την χειροκροτούσαν ενθουσιασμένοι από τη φωνή της. Αυτή θεωρητικά ήταν και η πρώτη δημόσια εμφάνιση της Σοφίας.
Μεταξύ των επιβατών ήταν και ένας καλλιτεχνικός διευθυντής που, ακούγοντάς την, ενθουσιάστηκε τόσο πολύ που στο τέλος την πλησίασε και της συστήθηκε, Κωνσταντίνος Τσίμπας, ήταν ο μεγαλύτερος ιμπρεσάριος της Θεσσαλονίκης, (που αργότερα αποδείχθηκε και πράκτορας των Γερμανών), ο οποίος και πρότεινε στη Μπέμπο με την άφιξή της στη Θεσσαλονίκη να δουλέψει στο μεγάλο κοσμικό κέντρο ΑΣΤΟΡΙΑ. Φθάνοντας η Μπέμπο στη Θεσσαλονίκη, όπου την περίμενε ο αδελφός της, συζήτησε την πρόταση του Τσίμπα οπότε με τη συγκατάθεση εκείνου η Μπέμπο την επομένη ξεκίνησε τις πρώτες καλλιτεχνικές της εμφανίσεις, όπου οι θαμώνες κάθε βράδυ παρέτειναν το πρόγραμμά της με τα συνεχή χειροκροτήματά τους.
 Μέσα σε μια μόλις εβδομάδα η φήμη της έχει φθάσει στην Αθήνα όπου και αμέσως της γίνεται πρόταση να εμφανιστεί στο θέατρο του Φώτη Σαμαρτζή. Η Μπέμπο, ενημερώνοντας σχετικά τους γονείς της που δεν έφεραν αντίρρηση, αποδέχθηκε την πρόταση και στις 25 Οκτωβρίου του 1933 βρίσκεται στην αθηναϊκή σκηνή του θεάτρου "Κεντρικόν", του Φώτη Σαμαρτζή, στη πλατεία Κολοκοτρώνη, συμμετέχοντας στην επιθεώρηση "Παπαγάλος 33", με τον θίασο Σαμαρτζή - Μηλιάδη.
Στην επιθεώρηση αυτή η Μπέμπο παρουσιαζόταν σαν τσιγγάνα με μια κιθάρα με την οποία και απέδιδε το πρώτο της τραγούδι που ήταν "Μια γυναίκα πέρασε". Η επιτυχία που είχε ήταν εκπληκτική, όταν στο τέλος υποκλίθηκε και περνώντας την κιθάρα της στον ώμο κατευθύνθηκε προς τα παρασκήνια, οι άλλοι ηθοποιοί της φώναζαν
- Που πας, δεν ακούς τον κόσμο που σου φωνάζουν "μπιζ"
- Και τι με νοιάζει εμένα αν φωνάζουν μπιζ; αποκρίθηκε η Μπέμπο, μη γνωρίζοντας τον όρο που σήμαινε επανάληψη.
Τέσσερις φορές χρειάστηκε η Μπέμπο να επαναλάβει αυτό το τραγούδι κατά τη πρεμιέρα προκειμένου να ικανοποιήσει το κοινό που παραληρούσε και χειροκροτούσε όρθιο. Στο τέλος της παράστασης όλοι οι ηθοποιοί την συνεχάρησαν λέγοντας της "μπράβο ήσουν υπέροχη", μεταξύ των οποίων ο Ορέστης Μακρής, η Μαρίκα Νέζερ, ο Φώτης Αργυρόπουλος κ.ά.
Τότε υπέγραψε συμβόλαιο 10.000 δραχμών το μήνα, αστρονομικό για την εποχή εκείνη για έναν τραγουδιστή και για μία θεατρική περίοδο. Σημειώνεται μάλιστα ότι στη παράσταση αυτή ο Πολ Νορ την βάπτισε καλλιτεχνικά Σοφία Βέμπο (αντί Έφη Μπέμπο). Από εκείνη την πρώτη παράσταση η καλλιτεχνική εξέλιξη της Σοφίας Βέμπο πλέον, υπήρξε αλματώδης.

Η πρώτη αυτή μεγάλη αναγνώριση της Σοφίας Βέμπο στο αθηναϊκό κοινό προκάλεσε την ανανέωση του συμβολαίου της και την εμφάνισή της σε δύο θέατρα, στο "Κεντρικόν" και το "Μουντιάλ". Η φήμη της όμως έφθασε στην Αίγυπτο όπου η Βέμπο ανταποκρινόμενη σε σχετική πρόσκληση εμφανίζεται στο "Γκραν Τριανόν" της Αλεξάνδρειας σημειώνοντας και εκεί τεράστια επιτυχία. Επιστρέφοντας, το 1934 συνεχίζει τις παραστάσεις της στο θερινό θέατρο του Σαμαρτζή επί της οδού Καρόλου με νέα τραγούδια που γράφονται γι΄ αυτήν και που γίνονται αμέσως επιτυχίες όπως τα "Μαύρα μου μάτια", "Μη ζητάς φιλιά", ενώ μαζί της εμφανίζεται και η αδελφή της Αλίκη.
Η πρώτη ηχογράφηση τραγουδιών της Βέμπο έγιναν στην εταιρεία Παρλοφόν, μετά την αρχική άρνηση του Α. Βιτάλη, υπεύθυνου της εταιρείας Κολούμπια, με το αιτιολογικό ότι η φωνή της Βέμπο ξέφευγε από το καθιερωμένο τότε στυλ της λετζέρα σοπράνο. Όταν όμως αντελήφθη πόσο λάθος είχε από την μεγάλη επιτυχία που σημείωσε το "Μη ζητάς φιλιά" έσπευσε αμέσως στη Βέμπο και σύναψε συμβόλαιο μεγάλης περιόδου. Έτσι όλα τα επόμενα τραγούδια τα ηχογραφούσε η Κολούμπια σε δίσκους των 78 στροφών με πρώτο το "Σ' αγαπώ", (των Κ. Νικολαΐδη και Κ. Γιαννίδη), που είχε ομοίως τεράστια επιτυχία. Το ίδιο έτος (1934) ακολούθησε και το τραγούδι "Για το φιλί σου το στερνό".
Το 1935 η Βέμπο τραγουδά το "Ας πεθάνω" του οποίου οι στίχοι ήταν δικοί της, που υπήρξε νέα μεγάλη επιτυχία. Τότε και επιστρατεύτηκαν όλοι σχεδόν οι στιχουργοί να της γράφουν τραγούδια με πρώτο τον Κώστα Γιαννίδη και συνθέτη τον Σουγιούλ. Έτσι αυτό το έτος ακολουθούν τα τραγούδια "Αφήστε με να πιω", (στίχοι και μουσική Κ. Γιαννίδη), "Να γιατί ακόμα σ' αγαπώ", (επίσης στίχοι και μουσική Κ. Γιαννίδη), "Δεν έχεις τίποτα, μα έχεις κάτι" (των Ν. Νικολαΐδη και Ν. Ντ'Άντζελι), και το "Κι αν μ' αγαπάς μη μου το πεις".Το 1936 νέες επιτυχίες της Βέμπο που τραγουδά όλη η Αθήνα είναι "Συγνώμη σου ζητώ συγχώρεσέ με" και το "Κάτι με τραβά κοντά σου", (των Αιμ. Σαββίδη, Γαϊτάνου και Μ. Σουγιούλ).
Το 1937 αποτελεί σταθμό στη καριέρα της Βέμπο. Εκτός της ηχογράφησης των νέων της τραγουδιών "Για μια Γυναίκα" και "Αντίο" το Φθινόπωρο μεταβαίνει μετά από πρόσκληση, για δεύτερη φορά στην Αίγυπτο, προκειμένου να επανεμφανιστεί στο "Γκράν Τριανόν" της Αλεξάνδρειας. Κατά την διάρκεια των εκεί παραστάσεων της η Βέμπο δέχεται την πρόταση του κινηματογραφιστή παραγωγού Τόγκο Μιζράχι, με τον οποίο υπογράφει συμβόλαιο και συμμετέχει στη ταινία «Προσφυγοπούλα». Τον ίδιο ακριβώς χρόνο του συμβολαίου ο Ν. Παπαδόπουλος, των κινηματογραφικών γραφείων Σαντίγκου έλαβε άμεση παραγγελία από Αμερική για επείγουσα πραγματοποίηση στην Αθήνα ενός κινηματογραφικού «σορτς»στο οποίο να τραγουδά απαραίτητα η δημοφιλής ντιζέζ δις Σοφία Βέμπο προκειμένου να συμπεριληφθεί στη νέα σαιζόν των αμερικανικών κινηματογράφων περιοχών που διαμένουν Έλληνες. Η Βέμπο πιστή στα συμβόλαιά της δήλωσε στον Παπαδόπουλο τη δέσμευση του συμβολαίου της οπότε θα έπρεπε να ζητήσει την άδεια από τον Μιζράχι.
Το 1938 χαρακτηρίστηκε χρυσή χρονιά της Σοφίας Βέμπο. Κατά την επιστροφή της από την Αίγυπτο στις 15 Φεβρουαρίου 1938 παραμένει στον Πειραιά για δύο μέρες προκειμένου κατά ευτυχή σύμπτωση να συναντήσει τον χρηματοδότη του Μιζράχι, τον Μπέχα που κατευθυνόταν με πλοίο προς Ιταλία και που θα προσέγγιζε στον Πειραιά. Τελικά η συνάντηση έγινε, παρουσία του Παπαδόπουλου, η άδεια δόθηκε πλην όμως το γύρισμα του σορτς με πλάνα από τον εθνικό κήπο, και από τον λόφο Νυμφών με θέα την Ακρόπολη ξεκίνησε μετά την επιστροφή της Βέμπο από την Κωνσταντινούπολη όπου κατόπιν πρόσκλησης εμφανίσθηκε στο κοσμικό θέατρο Μαξίμ με τεράστια και εκεί επιτυχία.
Παράλληλα, οι δισκογραφικές επιτυχίες της Σ. Βέμπο το έτος αυτό είναι εκπληκτικές[εκκρεμεί παραπομπή]. Η Εταιρεία Κολούμπια στο νέο συμβόλαιο της μεταβιβάζει το 10% των κερδών από την πώληση του κάθε δίσκου της, γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά, ενώ όλοι οι άλλοι πληρώνονταν κατ΄ αποκοπή (μεροκάματο) για κάθε δισκογραφία. Το Καλοκαίρι του 1938 στο θέατρο Σαμαρτζή που έχει ανεβάσει την επιθεώρηση «Σιρουέτα» η Βέμπο τραγουδά το "Κάποιο μυστικό" και το "Κλαις" σε στίχους Κοφινιώτη και μουσική Λεό Ραπίτη, των οποίων ακολούθησε η σούπερ επιτυχία "Ζεχρά", σε στίχους Αιμ. Σαββίδη και σε μουσική Σουγιούλ που κυριολεκτικά χάλασε κόσμο. Ακολούθησαν το «Θα σε περιμένω», το βουκολικό "Διαμαντούλα" του Θ. Σακελλαρίδη και το "Άσε τον παλιόκοσμο να λέει" των Α. Σακελάριου και Μ. Σουγιούλ. Το Καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς εγκαθίσταται ραδιοφωνική κεραία στο Ζάππειο, στην Αθήνα, όπου τα τραγούδια της Βέμπο αποτελούν την πρώτη πειραματική μετάδοση. Τα Χριστούγεννα του 1938 την παραμονή, η Σοφία Βέμπο τραγουδά στο μεγάλο ρεβεγιόν του «Σαντεκλαίρ» στην Κύπρο. Επίσης συνεργάστηκε με τους μεγάλους Κύπριους μουσικούς Μιχαλάκη και Αντωνάκη Γιασεμίδη.
Το 1939 η Σοφία Βέμπο έχει ήδη καταξιωθεί ως η πρώτη τραγουδίστρια του ελληνικού ελαφρού τραγουδιού. Το κινηματογραφικό «σορτς» που γυρίστηκε το προηγούμενο έτος με τον τίτλο «Η Ελλάς του 1938 ομιλεί», όπου στη κυριολεξία ήταν ένα ζουρνάλ και που συμμετείχε με δύο τραγούδια σπάει κυριολεκτικά τα ταμεία των αμερικανικών κινηματογράφων ενώ ζητούνται κόπιες στη Λατινική Αμερική. Σημειώνεται ότι την φωνοληψία της ταινίας αυτής είχε επιμεληθεί η ελληνική εταιρεία M. NOVAK Co.
Στο μεταξύ οι θεατρικές της παρουσιάσεις με νέες δισκογραφικές επιτυχίες συνεχίζονται, αρχικά στο θέατρο Σαμαρτζή με τα τραγούδια "Πόσο λυπάμαι" (των Β. Σπυρόπουλου και Κ. Γιαννίδη) και "Την αλήθεια να μου πεις", ενώ το Καλοκαίρι συνεχίζοντας στο θέατρο Μουντιάλ τραγουδά τα δύο ταγκό "Στην ακρογιαλιά" και το "Χειμώνας", που και τα δύο έγινα επιτυχίες. Παραμονές των Χριστουγέννων του 1939 η Βέμπο βρίσκεται στο απόγειό της, όταν στην επιθεώρηση «Νάνι – νάνι» τραγουδά το ομώνυμο τραγούδι το ρεφραίν του οποίου άφηνε με τον χρωματισμό της φωνής της υπονοούμενα, σημειώνοντας εξαιρετική επιτυχία. Λίγο πριν το τέλος του έτους η Βέμπο είχε γνωριστεί με τον μεγάλο συνθέτη μουσικής τζαζ, Απόστολο Μοσχούτη του οποίου σύνθεση ήταν το τραγούδι "Δυο λουλούδια σε μιαν άκρη".
Το 1940 ανέτειλε με τα σύννεφα του πολέμου, πολλές χώρες ήδη έχουν καταληφθεί από τις δυνάμεις του άξονα. Στην Ελλάδα σημειώνονται οι πρώτες παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου από ιταλικά αεροπλάνα. Τον Ιανουάριο στο θέατρο Μουντιάλ έχει ανέβει η επιθεώρηση «Παύσατε πυρ» όπου η Σ. Βέμπο τραγουδά τη νέα της επιτυχία «Το καινούργιο φεγγάρι» (των Α. Σακελάριου και Γ. Κυπαρίσση) . Στην επιθεώρηση εκείνη η Σ. Βέμπο γνώρισε και τη Γεωργία Βασιλειάδου όπου και της υποσχέθηκε να τη βοηθήσει διαβλέποντας το ταλέντο της. Λίγο αργότερα το τραγούδι «Ψαροπούλα», (των Χ. Γιαννακόπουλου και Χ. Χαιρόπουλου), γίνεται η νέα μεγάλη επιτυχία. Το Καλοκαίρι ανεβαίνει η επιθεώρηση «Βραδινές τρέλες» στην οποία η Βέμπο τραγουδά το υπέροχο βαλς «Το πρωί με ξυπνάς με φιλιά» (των Χ. Γιαννακόπουλου και Γ. Κυπαρίσση). Στο μεταξύ η Σ. Βέμπο αναζητούσε τραγούδι με τοπικό ιδίωμα της ελληνικής υπαίθρου, στο αίτημά της αυτό έσπευσαν κάποιοι με διάφορα δημοτικά της εποχής πλην όμως η ίδια επέλεξε τελικά ένα από την περιοχή της που φέρεται να τραγουδούσε παλαιότερα η μητέρα της συμπληρώνοντας η ίδια κάποιους στίχους με τη βοήθεια του Μοσχούτη. Ήταν το τραγούδι «Στ' Λάρισ' βγαίν' ο αυγερινός». Όταν η Βέμπο το ολοκλήρωσε με ιδιαίτερο ενθουσιασμό, ίσως και από φόρτο αναμνήσεων το έδωσε στον Κ. Γιαννίδη, λίγο για να το παίξει σε πρόβα, εκείνος διαβάζοντάς το αρνήθηκε έντονα λέγοντάς της:
-Είσαι καλά Σοφία μου που θα παίξω εγώ αυτό το βλαχοτράγουδο; Παραιτούμαι!
Μετά όμως από την επιμονή της Σοφίας και του θεατρικού επιχειρηματία Α. Μακέδου τελικά ο Κ. Γιαννίδης με κρύα καρδιά άρχισε να το παίζει. Στη πρώτη παράσταση που ακολούθησε έγινε χαλασμός. Το θεατρικό κοινό τέσσερις φορές (μπιζ) υποχρέωσε τη Σοφία Βέμπο να επανέλθει στη σκηνή. Όταν μετά την παράσταση εκείνη ρώτησε ο επιχειρηματίας τον Κ. Γιαννίδη τη γνώμη του, εκείνος απάντησε:
- «Μα δεν είδατε; Μας το τραγούδησε με σκέρτσα που δεν την έφτανε ο χώρος της σκηνής, μας το τραγούδησε ακουμπισμένη στο πιάνο, μας το τραγούδησε ακουμπισμένη πάνω στη κουΐντα, μας το τραγούδησε με την πλάτη στο κοινό, μόνο ανάσκελα που δεν μας το τραγούδησε!
Σημειώνεται ότι το ίδιο ακριβώς συνέβη αργότερα και με το τραγούδι «Ανακασιά».
Στις 28 Οκτωβρίου του 1940 στις 10.00 ώρα που θα συνέχιζε το ραδιοφωνικό πρόγραμμα του Ζαππείου με αναμετάδοση τραγουδιών της Σ. Βέμπο, ο εκφωνητής Κώστας Σταυρόπουλος διακόπτει τη ροή του προγράμματος και προβαίνει στην ιστορική εκείνη ανακοίνωση της επίθεσης των ιταλικών δυνάμεων κατά της Ελλάδας και την άμυνα των ημετέρων. Ο Ελληνοϊταλικός πόλεμος είχε αρχίσει.
 Η έκρηξη στην καριέρα της ήρθε με την κήρυξη του πολέμου στις 28 Οκτωβρίου 1940. Τότε όλες οι επιθεωρήσεις προσαρμόζουν το θέμα τους στην πολεμική επικαιρότητα και τα τραγούδια επανεγγράφονται με πατριωτικούς στίχους. Η Βέμπο τραγουδά σατιρικά και πολεμικά τραγούδια και η φωνή της γίνεται η εθνική φωνή που εμψυχώνει τους Έλληνες στρατιώτες στο μέτωπο και συγκλονίζει το πανελλήνιο. Την ίδια εποχή σε μία συμβολική πράξη προσφέρει στο Ελληνικό Ναυτικό 2000 χρυσές λίρες. Με την είσοδο των ναζιστικών στρατευμάτων στην Αθήνα φυγαδεύεται μεταμφιεσμένη σε καλόγρια στη Μέση Ανατολή[3] όπου συνεχίζει να τραγουδά για τα εκεί ελληνικά και συμμαχικά στρατεύματα.
 Το 1949 απόκτησε δική της θεατρική στέγη στο Μεταξουργείο, το "Θέατρον Βέμπο". Μετά από μακροχρόνιο δεσμό με το Μίμη Τραϊφόροπαντρεύτηκαν τελικά το 1957, ένας δεσμός πολυκύμαντος που διήρκεσε μέχρι το θάνατό της και υπήρξε καταλυτικός για τη μεγάλη ερμηνεύτρια. Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 αραιώνει τις θεατρικές εμφανίσεις της, τις οποίες σταματά οριστικά στις αρχές της επόμενης δεκαετίας. Τη βραδιά του Πολυτεχνείου η Βέμπο ανοίγει το σπίτι της και κρύβει φοιτητές τους οποίους αρνείται να παραδώσει όταν η ασφάλεια χτυπά την πόρτα της. Η εμφάνισή της στη εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Καλλιμάρμαρο για την επάνοδο της Δημοκρατίας, τραγουδώντας:/ Παιδιά της Ελλάδος παιδιά και τα τανκς γονάτισαν κείνη τη βραδιά..., ήρθε να απαλύνει τις θλιβερές εντυπώσεις από την παρουσία της πάνω στα κακόγουστα άρματα στις φιέστες των συνταγματαρχών λίγα χρόνια πριν στον ίδιο χώροΠέθανε από εγκεφαλικό επεισόδιο στις 11 Μαρτίου του 1978 και η κηδεία της μετατράπηκε σε ένα πάνδημο συλλαλητήριο. Η Τραγουδίστρια της Νίκης αποθεώνεται εκείνη τη μέρα από τον ελληνικό λαό που τη θεωρούσε ηρωίδα του.

Χαρακτηριστικές ερμηνείες


  • Αγάπη μου η ώρα φτάνει
  • Ανθρωπός μου
  • Απόψε σε θυμάμαι
  • Ας ήταν για λίγο για λίγα λεπτά
  • Άσε τον παλιόκοσμο να λέει
  • Αφήστε με να πιω
  • Αχ να γύριζαν τα χρόνια τα παλιά
  • Βάζει ο Ντούτσε τη στολή του
  • Βιολιστή τσιγγάνε
  • Δεν είν' αυτή ζωή δεν είναι
  • Δεν έχεις τίποτα μα έχεις κάτι
  • Δεν κλαίω πια
  • Δεν ξέρω τι κρύβει η καρδιά σου
  • Ειρήνη
  • Ζεχρά
  • Θα καθόμουνα πλάι σου
  • Θέλω να μπορούσε να γίνει
  • Καινούργια τώρα ζωή
  • Καλό σου ταξίδι
  • Κάνε κουράγιο Ελλάδα μου
  • Κάποιο μυστικό
  • Κάποιος κάπου κάποτε
  • Κάτι με τραβά κοντά σου
  • Κι αν μ' αγαπάς μη μου το πης
  • Κλαις
  • Κορόιδο Μουσολίνι
  • Κρασί
  • Λόντρα, Παρίσι, Νιού Γιόρκ
  • Μ' αρέσει
  • Μαριτάνα
  • Μάρω, Μάρω
  • Μη φύγης ξανά
  • Μονά ζυγά
  • Να γιατί ακόμα σ' αγαπώ
  • Να η Αθήνα
  • Να με παίρνανε τα σύννεφα
  • Να μην έφευγα ξανά
  • Νάνι-νάνι
  • Ο Γιάννος κι η Παγώνα
  • Ομόνοια Πλας
  • Όπου κι’ αν πας θα θυμάσαι
  • Όταν γυρίζουν τα χελιδόνια
  • Πάντα μαζί
  • Παρελθόν
  • Πόσο λυπάμαι
  • Ποτέ δεν θα στο πω
  • Ραντεβού στην Αθήνα
  • Σ' αγαπώ γιατί είσαι ο μόνος
  • Σ’ αγαπώ και μ’ αρέσει η ζωή
  • Σβήσε το φως και γεμάτη γαλήνη
  • Σουβενίρ ντ' Ατέν
  • Σπανιόλικο τραγούδι
  • Στην ακρογιαλιά
  • Στον πόλεμο βγαίνει ο Ιταλός
  • Συγγνώμη σου ζητώ, συγχώρεσέ με
  • Ταμπακιέρα
  • Το καινούργιο φεγγάρι
  • Το πρωί με ξυπνάς με φιλιά
  • Το φεγγάρι είναι κόκκινο
  • Φεριχά
  • Χειμώνας
  • Χωριάτα
  • Ψεύτικα βγήκανε όσα ονειρεύτηκα
  •  

    Κινηματογράφος

    Η Σοφία Βέμπο έχει συμμετάσχει στις ελληνικές ταινίες "η Προσφυγοπούλα" (1938) στο ρόλο της Σοφίας Νάκου, "Στέλλα" (1955) στο ρόλο της Μαρίας και "Στουρνάρα 288" (1959) ως κυρία Τζένη και Σοφία Βέμπο.
     /el.wikipedia.org

ΜΑΥΡΟΠΕΤΡΙΤΕΣ, ΤΑ ΓΕΡΑΚΙΑ ΤΩΝ ΚΥΘΗΡΩΝ

Στα Κύθηρα τα λέμε βαρβάκους. Η επιστημονική ονομασία είναι falco eleonorae από το όνομα μια πριγκίπισσας της Σαρδηνίας, που πρώτη αυτή έλαβε μέτρα προστασίας του είδους. Ο μαυροπετρίτης είναι σκουρόχρωμο μεταναστευτικό γεράκι με μακριές φτερούγες. Στην Ελλάδα εμφανίζονται τον Απρίλιο και φτιάχνουν τις φωλιές τους σε γκρεμνούς, σε βράχια στην Κρήτη και στις γύρω βραχονησίδες, στα Αντικύθηρα, στα Κύθηρα, στη Χύτρα κ.α. Τα παλιά τα χρόνια πολλοί κυνηγοί πήγαιναν στη Χύτρα για βαρβάκους. Κατά τη Βενετοκρατία γινόταν εξαγωγή γερακιών από τα Κύθηρα (υπάρχουν συμβόλαια του 16ου αι.) Η Βενετία στις αποικίες της εκμεταλλευόταν την επιτόπια πανίδα και τα Κύθηρα προμήθευαν με μαυροπετρίτες τους αριστοκράτες της Ευρώπης και της Οθωμανικής αυτοκρατορίας που τους χρησιμοποιούσαν για το κυνήγι. Σήμερα το είδος αυτό, που κινδυνεύει να εξαφανισθεί από τα φυτοφάρμακα και άλλες αιτίες, είναι αυστηρά προστατευόμενο στην Ελλάδα που θεωρείται ο ιδανικός τόπος για την επιβίωσή του.

Eleni Harou
  Η βραχονησίδα Χύτρα, αγαπημένο ενδιαίτημα του μαυροπετρίτη.