Δευτέρα 28 Αυγούστου 2017

Νεάπολη: Μια συναρπαστική άγνωστη

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Ήσυχη και οικογενειακή εκ πρώτης όψεως, η Νεάπολη Βοιών έχει πλούσιο ναυτικό παρελθόν, καρπερή γη, καινοτόμους παραγωγούς, άρτια μουσεία και εντυπωσιακά φυσικά αξιοθέατα σε κοντινές αποστάσεις, ενώ αποτελεί και βάση για καθημερινές εξορμήσεις στην εξωτική Ελαφόνησο.
Μια παραθαλάσσια κωμόπολη στα νότια του νομού Λακωνίας, «πρωτεύουσα» της περιοχής των Βατίκων, που εκτείνεται από το χωριό Ελίκα μέχρι τον Καβομαλιά. Εύκολη, μικρή, ήρεμη, με μια ακαθόριστη αντικαταθλιπτική αύρα, που τη διαφοροποιεί από τα μεγάλα αστικά κέντρα της σημερινής Ελλάδας.

Άποψη της Νεάπολης. Την περατζάδα της Λεωφόρου Βοιών μονοπωλούν εστιατόρια και τσιπουράδικα. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)
Ο οικιστικός ιστός της αποτελείται από κεραμόσπιτα, η κίνηση συγκεντρώνεται στη Λεωφόρο Βοιών –μια περατζάδα πάνω στη θάλασσα με εστιατόρια και τσιπουράδικα το ένα δίπλα στο άλλο–, ενώ σήμα κατατεθέν της είναι το άγαλμα του Βατικιώτη Θαλασσινού, τοποθετημένο δίπλα στην προβλήτα. Η αρχική γνωριμία με τον τόπο σού αφήνει κυρίως αυτά – όχι πολλά παραπάνω. Θέλει λίγο ψάξιμο για να ανακαλύψεις πιο ενδιαφέρουσες πτυχές της περιοχής. Τρεις ιστορίες έμαθα στη Νεάπολη που μου έκαναν εντύπωση: η πρώτη έχει να κάνει με κρεμμύδια, η δεύτερη με κοκτέιλ από αρχαίο υδρόμελο και η τρίτη με έναν εξάντα, μια νάρκη και ένα δελφίνι.

Κρεμμύδια με ιστορία
Και ποιος δεν έχει ακούσει για το βατικιώτικο κρεμμύδι; Μέχρι και στη «Ρωμιοσύνη» του το αναφέρει ο γεννημένος στη γειτονική Μονεμβασιά Γιάννης Ρίτσος: «...λογαριάζεται απ’ την αρχή η παλιά λαβωματιά κ’ η καρδιά ξεροψήνεται στην κάψα σαν τα βατικιώτικα κρεμμύδια μπρος στις πόρτες». Ο τοπικός πληθυσμός του φυτού Allium cepa L. καλλιεργούνταν στα Βάτικα πριν από τα βυζαντινά χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία που μας παραχώρησε η γεωπόνος Μαρία Δρίβα, στα οποία αναφέρεται ότι ακόμη και σε έκθεση του Καποδίστρια, το 1828, τα πικάντικα βατικιώτικα κρεμμύδια χαρακτηρίζονταν εξαγώγιμα προϊόντα και βασική πηγή εισοδήματος για τους ντόπιους.
Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει αρκετά. Τα Βάτικα παραμένουν κόμβος της κρεμμυδοπαραγωγής, αλλά καλλιεργούνται κυρίως υβρίδια, τα οποία θεωρείται ότι έχουν διπλάσια απόδοση από τα βατικιώτικα. Λίγοι είναι οι παραγωγοί που συνεχίζουν την παράδοση. Όπως ο 27χρονος Δημήτρης Αρώνης, που μιλάει σχεδόν με τρυφερότητα για τον τοπικό καρπό. «Τι να πω, είναι βότανο... Αυτό το κρεμμύδι, έτσι και το πάρεις όπως είναι με τα φύλλα και το κρεμάσεις, μπορεί να κρατήσει κι ένα χρόνο». Το βατικιώτικο κρεμμύδι χωρίζεται σε δύο τύπους, την πλαδένα και τη σβούρα, η οποία έχει κυριαρχήσει, ίσως «γιατί είναι πιο εμφανίσιμη».  

Οι τοπικοί παραγωγοί πωλούν τα προϊόντα τους κάθε Πέμπτη στη λαϊκή αγορά της Νεάπολης. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)
 
Με θεραπευτικές ιδιότητες (καταπραΰνει φλεγμονές, κακώσεις, πονόλαιμους), το βατικιώτικο κρεμμύδι αποτελεί πρώτη ύλη και στη γαστρονομία. «Στα Βάτικα δεν νοείται να ετοιμάσεις ταψί γεμιστά χωρίς να έχει μέσα τουλάχιστον τέσσερα κρεμμύδια», μας λέει μία ακόμη παραγωγός, η Δέσποινα Παπούλη-Βαγγελόγλου. Κρεμμυδόπιτες, πίτσα με κρεμμύδι, ψητά κρεμμύδια στον φούρνο με μέλι, ξίδι, θαλασσινό αλάτι και ρίγανη («τα οποία γίνονται ένας πολύ ωραίος γκουρμέ μεζές») είναι συνταγές στις οποίες πρωταγωνιστεί ο ιστορικός καρπός, για τον οποίο, απ’ ό,τι φαίνεται, οι κάτοικοι είναι πραγματικά περήφανοι. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, το πρώτο Σαββατοκύριακο μετά τον Δεκαπενταύγουστο διοργανώνεται στη Νεάπολη διήμερη εκδήλωση προς τιμήν του βατικιώτικου κρεμμυδιού, με ομιλίες και παρασκευή, μεταξύ άλλων, μιας τεράστιας κρεμμυδόσουπας.

Κοκτέιλ με αρχαίο υδρόμελο
Κι από τα κρεμμύδια σε άλλα δώρα των Βατίκων, όπως είναι το λάδι, το μέλι και το υδρόμελο, τα οποία έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε χάρη στην οικογένεια Σωτήραλη. Υδραυλικός ήταν ο Παρασκευάς Σωτήραλης και είχε σαν χόμπι τα μελίσσια. Κάποια στιγμή παράτησε το επάγγελμά του και στράφηκε ολοκληρωτικά στην αγροτική παραγωγή. Σήμερα, μαζί με την οικογένειά του, παράγουν βιολογικό αγουρόλαδο από την τοπική ποικιλία αθηνολιά («έχει υψηλές πολυφαινόλες και είναι καλό για την υγεία»), μέλι, κεραλοιφή, Μελιτόξιδο (μοιάζει με μπαλσάμικο) και –το πιο ενδιαφέρον από όλα– Μελιτόκρασο. «Πρόκειται για το αρχαίο υδρόμελο. Όπως το ακούμε, μέλι και νερό, δεν έχει κανένα άλλο συστατικό».
Το υδρόμελο είναι αυτό που στα αγγλικά ονομάζεται mead, ένα αλκοολούχο ποτό που εντοπίζεται σε πολλές αγροτικές κοινωνίες της αρχαιότητας, από την Ευρώπη έως την Ασία και την Αφρική. Πώς το ξέθαψε η οικογένεια Σωτήραλη; «Το φτιάχνανε οι παλιοί μελισσοκόμοι εδώ στα Βάτικα. Πήγαινε από στόμα σε στόμα. Είχε μάθει να το φτιάχνει και η μητέρα μου», εξηγεί ο Παρασκευάς Σωτήραλης για ένα ποτό οικιακής κατανάλωσης που ο ίδιος έβγαλε στην παραγωγή, καταφέρνοντας μάλιστα να κατοχυρώσει και δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.
Το υδρόμελο έχει 8-10 αλκοολικούς βαθμούς και πίνεται σαν λικεράκι. «Πολλές φορές τον χειμώνα μπορεί να πιούμε ένα σφηνάκι το πρωί που φεύγουμε από το σπίτι. Μας δίνει ενέργεια. Έχουμε βρει συγγράμματα ότι το χρησιμοποιούσαν αρχαίοι γιατροί, όπως ο Ηρόδικος, και το έδιναν για τονωτικό στους ασθενείς». Το πιο ενδιαφέρον, πάντως, είναι ότι η Μαριλένα, κόρη του κ. Σωτήραλη, συνεργάστηκε με τον βραβευμένο bartender Παναγιώτη Γκοβάτσο και λάνσαραν τέσσερα κοκτέιλ με βάση το υδρόμελο (όπως είναι το Melitokraso Sour με μαρέγκα και old fashion bitters, και το Mead Americano με aperol και σόδα μανταρινιού), τα οποία εντάσσουν το προϊόν στη σύγχρονη κουλτούρα.

Πόλη της ναυτοσύνης
Κι από τη γη στη θάλασσα. Και πιο συγκεκριμένα σ’ ένα πλοίο, μέσα στο οποίο βρέθηκε ένα όπλο για φωτοβολίδες. «Μας το έδωσε ο ναύαρχος Μανάκος. Είναι από το επισκευαστικό “Ήφαιστος”, πλωτό συνεργείο που είχε κάνει δώρο ο Κάιζερ στον γαμπρό του, βασιλιά Κωνσταντίνο, και το οποίο πήρε μέρος και στους δύο παγκόσμιους πολέμους». Στη συνοικία Βροντάς, στον χώρο του παλιού σχολείου και νυν Ναυτικού Μουσείου, ο πρόεδρος της δημοτικής κοινότητας Νεάπολης, Ιωάννης Γεωργουδής, περιγράφει πώς συγκεντρώθηκαν κομμάτι κομμάτι κειμήλια από κατοίκους της περιοχής, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας εκθεσιακός χώρος που θα αφηγείται την ιστορία της τοπικής ναυτοσύνης μέσα από στοιχεία της υλικής πραγματικότητας: ένα φινιστρίνι, έναν εξάντα, ένα ηλιακό ρολόι, μία μαγνητική πυξίδα, ένα δρομόμετρο, μία θαλάσσια νάρκη από την εποχή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου κ.ά. Ακόμα και σκελετός δελφινιού που βρέθηκε σε κοντινή παραλία –και συναρμολογήθηκε από τον άνθρωπο που τον εντόπισε– περιλαμβάνεται στα εκθέματα.
Το συγκεκριμένο μουσείο είναι πολύ σημαντικό και αξίζει οπωσδήποτε μια βόλτα σε αυτό, γιατί καταγράφει ένα τεράστιο κεφάλαιο των Βατίκων, στο οποίο στηριζόταν διαχρονικά η οικονομία. Θα μάθετε για την –αρχικά σεμνή και μετέπειτα θαρραλέα– πορεία των βατικιώτικων αλιευτικών και πώς αυτά εδραίωσαν την παρουσία τους στις ελληνικές θάλασσες, για τον βαρκαλά, το πέραμα, το τσερνίκι, το περαμοτσέρνικο και άλλα σκαριά που χρησιμοποιούσαν οι ντόπιοι, αλλά και για τις τοπικές ναυτιλιακές εταιρείες και τα πλοία που σφράγισαν τη ζωή στα Βάτικα (όπως η «Μυρτιδιώτισσα» της Λακωνικής Ακτοπλοΐας Α.Ε. και ο «Κανάρης» της Μαλέας Ναυτιλιακής Α.Ε.).

Βουτιές, κανό και παιχνίδι με τα κύματα. Η ζωή κυλά σε αργούς ρυθμούς στην εξωτική Ελαφόνησο. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)

 
Φινάλε στην Ελαφόνησο
Κι αφού θα έχετε πάρει μια γερή δόση από τη ζωή στη Νεάπολη, την αγροτική παραγωγή, την ιστορία, τους ανθρώπους και τα μουσεία της, ώρα για λίγη... Ελαφόνησο. Το καραβάκι που εκτελεί δρομολόγια προς το εξωτικό νησάκι φεύγει από την Πούντα, που βρίσκεται γύρω στα 12 χλμ. δυτικά της Νεάπολης. Η φήμη της Ελαφονήσου τα τελευταία χρόνια έχει εκτοξευτεί. Οι Νεαπολίτες μάς λένε ότι οι φίλοι τους από την Αθήνα τούς θεωρούν υπερτυχερούς που σε μισή ώρα από το σπίτι τους μπορούν να λιάζονται στην παραλία του Σίμου. Δεν έχουν άδικο. Η Ελαφόνησος είναι ένα νησάκι μαγικό, από τα μέρη όπου πραγματικά μπορείς να «αδειάσεις» (αρκεί να μην πάτε στην κορύφωση της τουριστικής σεζόν που γίνεται χαμός). Με μικρή έκταση (μόλις 19 τ. χλμ.), αφράτες αμμουδιές και κρινάκια της θάλασσας, το νησί φημίζεται για δύο κυρίως παραλίες: του Φράγκου και του Σαρακίνικου, περισσότερο γνωστές ως Μικρός και Μεγάλος Σίμος. Βρίσκονται στο δεξί ποδαράκι της Ελαφονήσου, έχουν νοτιοδυτικό προσανατολισμό και αποτελούν το απόλυτο καθαρτήριο. Ηλιοθεραπεία, μεσημεριανή μπίρα and the living is easy...

Ήρεμη μεσημεριανή βόλτα στις γειτονιές της Νεάπολης. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)
 
χρήσιμες πληροφορίες
Μετάβαση
Η Νεάπολη απέχει από την Αθήνα 321 χλμ. (διάρκεια ταξιδιού περίπου πέντε ώρες, κόστος βενζίνης/διοδίων γύρω στα 42 ευρώ η απλή μετάβαση). Για την Ελαφόνησο υπάρχουν τακτικά δρομολόγια από Πούντα (τηλ. 27340-61122, διάρκεια ταξιδιού γύρω στα δέκα λεπτά, κόστος μετ’ επιστροφής: 2 ευρώ το άτομο, 21,50 ευρώ το αυτοκίνητο).
Διαμονή
Νεάπολη
• Ξενοδοχείο Αϊβαλί (τηλ. 27340-22287, aivalihotel.gr). Ένα όμορφο ξενοδοχείο, με πολύ φιλόξενους ιδιοκτήτες, στην παραλία της Νεάπολης. Έχει μονόκλινα και δίκλινα δωμάτια, δωρεάν ασύρματο ίντερνετ, μπαρ και πάρκινγκ. Το μεγαλύτερο ατού του είναι η θέα στη θάλασσα, ειδικά όταν νυχτώνει. Από 40 ευρώ.   
 Limira Mare (τηλ. 27340-22236, www.limiramare.gr). Ποικιλία δωματίων και σουιτών (standard δίκλινο με θέα σε κήπο ή θάλασσα, standard τρίκλινο, οικογενειακό, σουίτα με θέα στη θάλασσα) σε ένα κατάλυμα που έχει, επίσης, εστιατόριο-μπαρ. Από 60 ευρώ.

Ελαφόνησος
• Simos Camping (τηλ. 27340-22672, simoscamping.gr). Βρίσκεται πάνω από τη μεγάλη παραλία του Σίμου και είναι διάσημο στους απανταχού κάμπερς. Μπορείτε να νοικιάσετε ποδήλατα (5 ευρώ την ημέρα), αλλά και να φέρετε το κατοικίδιό σας, με την προϋπόθεση ότι έχει βιβλιάριο και ότι αναλαμβάνετε να μην ενοχλεί τους γύρω σας και να συλλέγετε τα περιττώματά του. Από 25 ευρώ (διανυκτέρευση δύο ατόμων σε δική τους σκηνή, παροχή ρεύματος, συμπεριλαμβάνεται κόστος πάρκινγκ).
• Studios Maniati (τηλ. 27340-61190, www.elafonisosmaniati.gr). Βρίσκεται σε ένα μεγάλο ήσυχο κτήμα, γύρω στα 600 μ. από το λιμάνι. Έχει διαμερίσματα για οικογένειες και στούντιο για δύο ή τρία άτομα, εξοπλισμένα και με δωρεάν ίντερνετ. Από 50 ευρώ.

Για κρατήσεις που αφορούν τη διαμονή σας επισκεφθείτε τo: www.booking.com
Φαγητό
Η Νεάπολη φημίζεται για το χταπόδι της, γι’ αυτό, κάνοντας μια βόλτα στα μαγαζιά της παραλίας, ζητήστε χταπόδι με ουζάκι. Επίσης, αν θέλετε να δοκιμάσετε Μελιτόκρασο, ρωτήστε τους υπευθύνους των εστιατορίων, γιατί κάποια το σερβίρουν σαν χωνευτικό. Περάστε από το Τζιβαέρι (τηλ. 27340-22545, www.tzivaeri.com.gr) για φασολάκια γιαχνί, πιπεριές γεμιστές, καβουροσαλάτα, γαριδάκι και ντόπιο τσαΐτι, δηλαδή παραδοσιακή πίτα με τυρί και δυόσμο. Στον Δερμάτη (τηλ. 27340-22887) θα δοκιμάσετε ελληνική κουζίνα, από κόκορα κρασάτο και καλτσούνια μέχρι σαρδέλα ψητή και μπαρμπούνια. Στο Μόνε μόνε (τηλ. 27340-29143, ανοιχτά έως 17/9 και ξανανοίγει τέλος Οκτωβρίου) θα βρείτε καγιανά Λακωνίας, ταλαγάνι, λαζάνια με φέτα και καραμελωμένο βατικιώτικο κρεμμύδι, αλλά και μανούρι σε κρούστα φιστικιού Αιγίνης. Σημειώστε ότι «μόνε μόνε» είναι μια έκφραση που χρησιμοποιούν στην περιοχή και σημαίνει κάτι σαν «λίγο λίγο».

Παραδοσιακές λιχουδιές: τσαΐτι (πίτα με τυρί και δυόσμο), κρεμμυδόσουπα, γεμιστό κρεμμύδι. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)
Μη χάσετε
• Αρχαιολογικό Μουσείο Νεάπολης Βοιών (τηλ. 27340-22877, www.amnv.gr, Τρίτη-Σάββατο 08.00-15.00, είσοδος 2 ευρώ). Θα μάθετε για την αρχαία πόλη των Βοιών (όπου σήμερα βρίσκεται η Νεάπολη και της οποίας οικιστής ήταν ο Ηρακλείδης Βοιός), για τον αρχαίο βυθισμένο οικισμό στο Παυλοπέτρι (ανάμεσα στην Ελαφόνησο και την ακτή της Πούντας Βιγκλαφίων), για τη γεωγραφική μεταμόρφωση της Ελαφονήσου (παλιότερα ήταν ενωμένη με τη στεριά και ονομαζόταν Όνου Γνάθος, δηλαδή σιαγόνα γαϊδουριού), κ.ά.

Αρχαιολογικό Μουσείο Νεάπολης Βοιών (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)
• Σπήλαιο Καστανιάς (τηλ. 6986-555444, www.kastaniacave.gr, Δευτέρα-Κυριακή 10.00-18.00 μέχρι 30/9, είσοδος 7 ευρώ). Στην ανατολική απόληξη του Πάρνωνα, σε απόσταση περίπου είκοσι λεπτών από τη Νεάπολη, είναι από τα ωραιότερα αξιοθέατα της περιοχής. Έχει έκταση 1.500 τ.μ. και η ποικιλία του σε σταλακτίτες και σταλαγμίτες είναι εντυπωσιακή. Η ξενάγηση διαρκεί σαράντα λεπτά.

Η ποικιλία του σπηλαίου Καστανιάς σε σταλακτίτες και σταλαγμίτες είναι εντυπωσιακή. (Φωτογραφία: ΚΛΑΙΡΗ ΜΟΥΣΤΑΦΕΛΛΟΥ)
 
• Ναυτικό Μουσείο Νεάπολης (τηλ. 27340-23040, Δευτέρα-Κυριακή 10.00-18.00 μέχρι 20/10, εισιτήριο 2 ευρώ).
• Ακτές με Γαλάζιες Σημαίες (στον Δήμο Μονεμβασίας, στον οποίο ανήκει η Νεάπολη): Νεάπολη, Αρχάγγελος, Πλύτρα/Παχιάμμος, Τηγάνια, Μονεμβασιά, Πορί, Μεγάλη Άμμος.
Τα «στολίδια» των Βατίκων

Από τον Αντώνη Μαραβέλια, εκδότη του Lakonia Magazine
Η Νεάπολη είναι μια υπέροχη ναυτοπολιτεία με αέρα νησιωτικό. Κάθε γωνιά της υπόσχεται και μια μοναδική εμπειρία. Υπάρχουν ωστόσο κάποια μέρη ή μνημεία πολύ ξεχωριστά, που ο ταξιδιώτης πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτεί. Το Κάστρο της Αγίας Παρασκευής, που χτίστηκε κατά τους βυζαντινούς χρόνους και προσφέρει απαράμιλλη θέα στον Λακωνικό κόλπο, είναι ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία της περιοχής. Η περιοχή του Καβομαλιά με τη μονή της Αγίας Ειρήνης και τον Φάρο του 1860 –έναν από τους διασημότερους του κόσμου– αποτελεί τοπίο απερίγραπτης ομορφιάς, γαλήνιο, μα συνάμα γεμάτο αγριότητα. Ο Μαραθιάς, το επίνειο της Ελίκας, είναι ιδανικός προορισμός, ειδικά για όσους επιθυμούν οικογενειακές διακοπές. Η πανέμορφη παραλία της Πούντας και ο εκπληκτικός βιότοπος της λίμνης Στρογγύλη –ανήκουν στον Δήμο Ελαφονήσου, αλλά απέχουν λίγα μόλις χιλιόμετρα από τη Νεάπολη– αποτελούν στολίδια της ευρύτερης περιοχής. Το Παυλοπέτρι αποτελεί ίσως την αρχαιότερη βυθισμένη πολιτεία στον κόσμο, προσφέροντας μια συγκλονιστική ταξιδιωτική εμπειρία. Η εκκλησία των Αγίων Αναργύρων, που είναι χτισμένη σε βράχο και έχει δίπλα της μια ανεξερεύνητη σπηλιά, εντυπωσιάζει με τη μεταφυσική της ομορφιά. Για όσους, τέλος, αναζητούν κάτι εναλλακτικό, η περιοχή των Βατίκων προσφέρει και ένα πολύ καλά οργανωμένο δίκτυο πεζοπορικών διαδρομών.
ΠΗΓΗ http://www.kathimerini.gr

Δελτίο Τύπου Π.Κ. Κυθήρων

ΔΕΛΤΙΟ  ΤΥΠΟΥ



   1.  Αγαπητοί συμπολίτες και επισκέπτες των νησιών μας η πυροπροστασία του περιβάλλοντος  είναι υπόθεση όλων μας.
   2. Για αύριο  29-08-2017 σύμφωνα με τον χάρτη Γ.Γ.Π.Π., ο δείκτης επικινδυνότητας είναι τρία (3) και η Υπηρεσία μας βρίσκεται στο πρώτο στάδιο ετοιμότητας.
        Παρ’ όλα αυτά απαιτείτε να δείξουμε μεγαλύτερη προσοχή για την αποφυγή εκδήλωσης πυρκαγιάς λόγω των ανέμων εντάσεως   4  μποφόρ περίπου, που θα επικρατήσουν και των ιδιαίτερων συνθηκών των νησιών μας.
   3.  Για αναγγελία πυρκαγιάς μπορείτε να καλέσετε στο   199 (Πανελλαδικός αριθμός ) όπως επίσης και το 27360-33199 το τηλέφωνο εκτάκτου ανάγκης του Π.Κ. Κυθήρων.
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας.


                                                          Κοντολιάνικα 28-08-2017
                                                         Ο  Προϊστάμενος   



                                                           Λάζαρος  Π. Κωνσταντίνου                                                                   

                                                           Επιπυραγός

ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΚΥΘΗΡΩΝ - ΝΕΑ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΘΕΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΠΑΘΟΛΟΓΟΥ


Κυριακή 27 Αυγούστου 2017

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΥΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΙΑΤΡΕΙΟΥ K.ΛΟΥΝΤΡΟΥΔΗ


ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒ.ΜΗΤΡ.ΚΥΘΗΡΩΝ κ.ΣΕΡΑΦΕΙΜ & ΚΗΡΥΓΜΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 27-8-2017 (ΙΒ' ΜΑΤΘΑΙΟΥ)


ΓΡΑΠΤΟΝ ΘΕΙΟΝ ΚΗΡΥΓΜΑ
o plousios neos 1
Σήμερα, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, μέ ἀφορμή τό Εὐαγγελικό καί τό Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, καλό εἶναι νά προβληματισθοῦμε ὡς πρός τίς πνευματικές μας ἐλλείψεις καί νά φωτισθοῦμε ἀπό τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ, ὥστε νά γίνουμε πραγματικά τέκνα φωτός!
Ὅταν ὁ πλούσιος νέος ρώτησε τόν Χριστό πώς θά κερδίσει τήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ὁ Κύριος τοῦ μίλησε πρῶτα γιά τίς δέκα ἐντολές. Ἤθελε νά τοῦ δείξει, ἀφ’ ἑνός μέν, ὅτι ἡ Παλαιά Διαθήκη δέν καταργεῖται ἀπό τόν Κύριο, διότι καί αὐτή εἶναι παιδαγωγός εἰς Χριστόν καί ἀφ’ ἑτέρου, νά ρίξει φῶς στήν ψυχή τοῦ νέου ἐκείνου διδάσκοντάς τον, ὅτι δέν φτάνει νά τηρεῖ τυπικά κάποιες διατάξεις γιά νά κερδίσει τήν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν. Ἡ πνευματική ζωή κάθε χριστιανοῦ δέν θά πρέπει νά εἶναι μία τυπική θρησκευτική ζωή, πού θά τῆς λείπει ἡ πραγματική ἐν Χριστῷ ἀγάπη.


Στό ἐρώτημα τοῦ νέου ἐκείνου πρός τόν Χριστό, «τί ἔτι ὑστερῶ;» θά πρέπει ὅλοι βαθιά μέσα μας νά ἀναρωτηθοῦμε. Μήπως ἡ ἀγάπη μας γιά τόν Χριστό εἶναι ἐπιφανειακή καί ἡ καρδιά μας ἄκαρπη ἀπό ἀγαθά ἔργα καί πίστη; Ἔχουμε μέσα μας δυνατό τό αἴσθημα τῆς αὐταπάρνησης γιά τόν Χριστό; Ἡ ψυχή μας, εἶναι γεμάτη μέ τούς καρπούς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ὅπως τήν ἀγάπη, τήν μακροθυμία, τήν ἐλεημοσύνη, τήν ἐγκράτεια, τήν ταπείνωση; Ἡ λατρεία μας πρός τόν Θεό, γίνεται ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς καί ἐξ ὅλης τῆς διανοίας μας ἤ εἶναι μία τυπική σχέση μέ τόν Θεό καί τούς συνανθρώπους μας; 
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, ὁ ὁποῖος ἐκήρυξε στούς Κορινθίους τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ, μᾶς διδάσκει μέσα ἀπό τό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, ὅτι ἄν ὁ ἄνθρωπος θέλει νά ἔχει ζωντανή σχέση μέ τόν Χριστό, θά πρέπει νά ἀγωνίζεται συνεχῶς τόν καλόν ἀγῶνα τῆς πίστεως καί φυσικά χωρίς ὑπερηφάνεια, ἀλλά μέ ταπείνωσι. 
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος εἶναι τό μεγαλύτερο παράδειγμα ταπεινώσεως. Διότι, ἐνῶ ὑπέστη τόσα πολλά παθήματα γιά τόν Χριστό κι ἐνῶ ἔτρεξε περισσότερο ἀπό ὅλους τούς Ἀποστόλους γιά νά κηρύξει τό Εὐαγγέλιο σέ ὅλη τήν τότε οἰκουμένη, ἐν τούτοις αἰσθάνεται ὅτι δέν εἶναι ἄξιος νά ὀνομάζεται Ἀπόστολος, διότι κάποτε ἐκδίωξε τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ.
Αὐτό, πρέπει νά μᾶς γίνει δίδαγμα ἀδελφοί μου. Ἀφοῦ ἕνας Ἀπόστολος, ὅπως ὁ Θεῖος Παῦλος δέν ἐκόμπαζε γιά τά κατορθώματά του καί συγχρόνως ἔνιωθε ἐλάχιστος ὅλων, πώς ἐμεῖς μποροῦμε νά ὑπερηφανευόμαστε γιά τήν πνευματική μας ζωή; Οὔτε ὅμως νά ἀπελπιζόμαστε πρέπει γιά τίς ἁμαρτίες μας, ἐνθυμούμενοι τά λόγια τοῦ Κυρίου μας «παρὰ ἀνθρώποις τοῦτο ἀδύνατόν ἐστι, παρὰ δὲ Θεῷ πάντα δυνατά ἐστι». Ἀμήν.
Πρεσβ. π. Νικ. Ζουν.

ΦΩΤΙΑ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ ΤΑ ΞΗΜΕΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ.ΕΜΠΡΗΣΜΟΣ ?


Συναγερμός σήμανε στις 2 τα ξυμερώματα της Κύριακής 27 Αυγούστου στο Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Κυθήρων για εκδήλωση πυρκαγιάς σε έκταση με χαμηλή δασική βλάστηση πλησίων του δρόμου μεταξύ Καλάμου και Λιβαδίου κοντά στην Παναγία Οδηγήτρια.
Την πυρκαγιά αντιλήφθηκαν κάτοικοι του νησιού και αμέσως ειδοποίησαν τις αρχές.Στο σημείο του συμβάντος κατέφθανσαν όχημα απο το Π.Κ.Κυθήρων με το πληρωμά του,το πυροσβεστικό όχημα του Δήμου με το πληρωμά του,κάτοικοι και εθελοντές, αποτρέποντας τα χειρότερα...
Τα άιτια της πυρκαγιάς παραμένουν άγνωστα και διερευνώνται απο το αρμόδιο τμήμα της Πυροσβεστικής.
Ο τόπος, ο χρόνος και οι συνθήκες εκδήλωσης  της πυρκαγιάς παραπέμπουν σε εμπρησμό.
Όποιος είδε η γνωρίζει κάτι παρακαλείται να το καταθέσει στις αρμόδιες αρχές.
ADELIN 107,3 FM
  

Εμπρησμός: το έγκλημα που αποτελεί αχαρτογράφητα νερά τόσο για το Πυροσβεστικό Σώμα, όσο και για την επιστημονική κοινότητα.

Ένας Ψυχίατρος μάς Εξηγεί τι Συμβαίνει στο Μυαλό των Πυρομανών
Στον «Ερωτευμένο Πυροσβέστη» του Ευγένιου Τριβιζά, ένας εργαζόμενος του Πυροσβεστικού Σώματος βάζει φωτιά σε ένα σπίτι για να σώσει την αγαπημένη του. Από τραγική σύμπτωση σώζει την κοπέλα που τον αγαπά, αλλά δεν αγαπά εκείνος. Ο Ευγένιος Τριβιζάς, που εκτός από συγγραφέας είναι και ένας εξαιρετικός εγκληματολόγος, αναλύει μέσα από το μοναδικό διήγημα ενηλίκων που έχει γράψει το φαινόμενο του εμπρηστή-πυροσβέστη.
Στην πραγματική ζωή, η αλήθεια δεν είναι τόσο κινηματογραφική, ούτε τόσο ποιητική. Μια φωτιά, είτε προκαλείται από αμέλεια είτε από πρόθεση, μπορεί να αποβεί καταστροφική. Σε λίγες μέρες συμπληρώνονται δέκα χρόνια από την τραγωδία της Ηλείας, ενώ από τις πυρκαγιές της ίδιας χρονιάς, ο Εθνικός Δρυμός της Πάρνηθας και τα κόκκινα ελάφια που έχουν απομείνει προσπαθούν χάρη στους εθελοντές να ανακάμψουν. Τη χρονιά που η Ελλάδα έζησε μια από τις μεγαλύτερες φυσικές καταστροφές στη σύγχρονη ιστορία της λόγω των εκτεταμένων πυρκαγιών που ξέσπασαν σε όλη τη χώρα, 78 άνθρωποι βρήκαν τον θάνατο, 1.500 σπίτια κάηκαν και 6.000 άνθρωποι έμειναν άστεγοι, ξεκινώντας μια ζωή από την αρχή.
Φέτος, οι πυρκαγιές που ξέσπασαν από την αρχή της αντιπυρικής περιόδου κοντεύουν τις 3.000. Η μεγαλύτερη ζημιά έχει γίνει στα Κύθηρα με το 1/3 του νησιού να είναι πλέον καμένη γη, ενώ πύρινα μέτωπα ξεσπούν κάθε τρεις και λίγο σε όλη την Ελλάδα αναγκάζοντας τους πυροσβέστες να δίνουν υπεράνθρωπες προσπάθειες με τις φλόγες για μερόνυχτα. Η αιτία ορισμένων πυρκαγιών ίσως είναι οι καιρικές συνθήκες και για άλλες ευθύνεται η δολοφονική αμέλεια ορισμένων που, παρά τις προειδοποιήσεις της Πυροσβεστικής, για παράδειγμα να μην καίνε ξερά χόρτα τους θερινούς μήνες, αυτοί τις παρακούνε με αποτέλεσμα να δημιουργούν μια πύρινη λαίλαπα. Είναι σχεδόν βέβαιο, όμως, πως κάποιες από αυτές οφείλονται σε εμπρησμό - το έγκλημα που αποτελεί αχαρτογράφητα νερά τόσο για το Πυροσβεστικό Σώμα, όσο και για την επιστημονική κοινότητα.

Οι κατηγορίες εμπρηστών

Ο εμπρησμός είναι η σκόπιμη πρόκληση πυρκαγιάς. Ωστόσο, δεν έχουν όλοι οι εμπρησμοί το ίδιο κίνητρο. Όπως εξηγεί ο ψυχίατρος Νικόλαος Νικολάου, «θα λέγαμε πως το θέμα είναι εξαιρετικά σύνθετο και πρέπει αρχικά να διαχωρίσουμε την έννοια του εμπρηστή και του πυρομανούς, καθώς ο δεύτερος αποτελεί απλώς μια υποκατηγορία του πρώτου. Ένα γαλλικό review του 2015 ανέβασε τον επιπολασμό των πυρομανών στο 1% χωρίς να καταφέρει να καταδείξει μετρήσιμες διαφορές μεταξύ ενός κοινού εγκληματία και του πυρομανούς, καθότι και οι δυο μοιράζονταν ισχυρό ιστορικό κατάχρησης ουσιών, όπως το αλκοόλ, η νικοτίνη, η μαριχουάνα και η αντικοινωνική διαταραχή προσωπικότητας».
Ο ειδικός επισημαίνει πως «αξίζει να σταθούμε σε μια πρόσφατη έρευνα που έγινε τον Φεβρουάριο του 2017, που κατατάσσει τους εμπρηστές σε πέντε υποκατηγορίες με βάση την υποκείμενη αιτία/κίνητρο». Πέρα από το προφανές κίνητρο ορισμένων που ξεκινούν μια πυρκαγιά με σκοπό το κέρδος, όπως η ανάπτυξη γης ή η είσπραξη κάποιας ασφάλειας, ή τους εμπρηστές με ενδεχόμενο υλικό δόλο, όπως τους Σικελούς εθελοντές πυροσβέστες που συνελήφθησαν πριν από λίγες ημέρες να βάζουν φωτιές ώστε να εισπράττουν επιπλέον μεροκάματα, υπάρχουν άλλες τέσσερις κατηγορίες:
- Εμπρηστές με συναισθηματική ανάγκη για αναγνώριση/εκδίκηση
- Πυρομανείς με επαναλαμβανόμενα επεισόδια
- Ευρύτερα ψυχικά διαταραγμένοι με στοιχεία αντικοινωνικής συμπεριφοράς
- Πολυπαραγοντικοί

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Μ.Ε. που κρίθηκε προφυλακιστέος πριν από λίγες ημέρες. Μετά τη σύλληψή του και την απολογία του στον ανακριτή, υποστήριξε πως του αρέσει να βάζει φωτιές και στη συνέχεια να τρέχει από τους πρώτους για να βοηθήσει στην κατάσβεσή τους, τονίζοντας ότι ήταν εθελοντής και ότι αυτό ήταν το καθήκον του. Προκειμένου να ικανοποιήσει τη μανία του, ο 24χρονος φέρεται ως υπαίτιος πρόκλησης 16 πυρκαγιών από πρόθεση σε αγροτοδασικές εκτάσεις και οικοπεδικούς χώρους, σε Πεντέλη, Ανθούσα και Γέρακα, την περίοδο 14/03 ως 01/08. Δεν ήταν ο μόνος που δρούσε κατ' αυτόν τον τρόπο.
Στην Αμερική, σύμφωνα με την έκθεση του National Volunteer Fire Council, συλλαμβάνονται κάθε χρόνο περίπου 100 πυροσβέστες ή εθελοντές πυροσβέστες για πρόκληση εμπρησμών. Ένας συλληφθείς κατά την κατάθεσή του είχε δηλώσει «Πριν τη φωτιά, καθόμασταν και βαριόμασταν. Μιλούσαμε για το ότι ο αρχηγός μας φωνάζει συνεχώς για πράγματα που κάνουμε λάθος και όλοι έλεγαν να περιμένουμε την επόμενη φωτιά για να αποδείξουμε πόσο καλοί είμαστε. Και τότε οι λέξεις "ξεκίνα μια φωτιά" ήρθαν στο μυαλό μου». Το φαινόμενο του «εμπρηστή-πυροσβέστη», όπως το αποκαλούν, δεν είναι νέο. Απασχολεί τις αμερικανικές Αρχές για πάνω από τρεις δεκαετίες, όταν παρατηρήθηκαν αλλεπάλληλες συλλήψεις πυροσβεστών ή εθελοντών πυροσβεστών που έβαζαν οι ίδιοι τις φωτιές. Στην Ελλάδα, δεν μας έχει απασχολήσει τόσο το συγκεκριμένο θέμα.

Η πυρομανία

Όπως αναφέρει ο Δρ. Νικολάου, «Το θέμα της πυρομανίας είναι ιδιαίτερα σύνθετο, τόσο ελλείψει ενδελεχών ερευνών και στατιστικών, όσο και λόγω μιας συννοσηρότητας με πολλές άλλες διαταραχές προσωπικότητας ή παιδικά τραύματα. Ιστορικά έχουμε το παράδειγμα του πρώτου πυρομανούς, του αυτοκράτορα Νέρωνα το 64 μ.Χ. στη μεγάλη πυρκαγιά που ανεξήγητα ξέσπασε τότε στη Ρώμη και κατέστρεψε τα 2/3 της πόλης. Διαδίδονταν φήμες πως ο Νέρωνας είχε ο ίδιος προκαλέσει τη φωτιά για να εμπνευστεί και στην εξέλιξή της απήγγελλε στίχους και έπαιζε τη λύρα του. Με το σκεπτικό πως ο Νέρωνας είχε δολοφονήσει τις τρεις προηγούμενες συζύγους του, θα μπορούσε κανείς να εικάσει πως πέρα από το γνωστό αυταρχισμό των αυτοκρατόρων, κρυβόταν ένα υπόβαθρο ψυχικής νόσου και εκεί».
Οι πυρομανείς κατά τη διάρκεια της κακόβουλης φωτιάς την οποία γεννούν, νιώθουν μια ιδιαίτερη ηδονή που μοιάζει με τη σεξουαλική διέγερση. Υπάρχει μια ακατανίκητη τάση να βάζουν φωτιές. Η αδρεναλίνη που αισθάνεται και η παρακολούθηση των αποτελεσμάτων της πράξης του, του προκαλούν μια ηδονή που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε. Ωστόσο, όπως και με κάθε διαταραχή, έτσι και με την πυρομανία υπάρχουν σημάδια αναγνώρισης από την παιδική ηλικία: «Έχει αρκετή σημασία να τονιστεί είναι πως αρκετές έρευνες που μελέτησαν καταδικασθέντες πυρομανείς, συνέκλιναν στο συμπέρασμα πως υπάρχει μια στατιστικά σημαντική υπερεκπροσώπηση αντικοινωνικών και βίαιων χαρακτηριστικών ήδη από την παιδική ηλικία - ιδιαιτέρως βίαιες πράξεις απέναντι σε ζώα και γενικότερα ένα προφίλ πλήρους απουσίας ενσυναίσθησης και συναισθηματικής εμπλοκής. Με απλά λόγια, ένα παιδάκι ή ένας έφηβος με ιδιαιτέρως βίαιη συμπεριφορά απέναντι σε ανθρώπους και σε ζώα. Όσον αφορά τώρα τους πυρομανείς που είναι, κατά τα φαινόμενα, ποικιλοτρόπως ψυχικά ασθενείς, προγνωστικοί δείκτες μπορούν να αποτελέσουν στην πρώιμη εφηβεία, πέρα από την ιδιαιτέρως βίαιη αντικοινωνική συμπεριφορά, τον τραυματισμό και τη θανάτωση ζώων, το παράδοξο ενδιαφέρον και η ενασχόληση με μικροεμπρησμούς, μικροεστίες φωτιάς στο σπίτι, κατάχρηση ουσιών κ.ά. Με λίγα λόγια, ένα άτομο αντικοινωνικό, βίαιο, με εξαιρετικά χαμηλό αυτοέλεγχο και ανύπαρκτο κέντρο αναστολών», αναλύει ο ψυχίατρος.

Το πολύπλευρο πρόβλημα

Κάποιος που ξεκινά μια φωτιά με ωφελιμιστικά ξεκάθαρα κίνητρα διαφέρει από έναν πυρομανή, που είναι αναμφίβολα ένας άνθρωπος με διαταραγμένο ψυχικό κόσμο. Σε αντίθεση με άλλα ψυχιατρικά προβλήματα, οι επιπτώσεις της πυρομανίας επηρεάζουν όχι μόνο τον ασθενή και τον ευρύτερο οικογενειακό ή φιλικό του κύκλο, αλλά και την ανθρωπότητα, ακόμη και αν ο ίδιος δεν έχει την πρόθεση να αφαιρέσει ανθρώπινες ζωές ή να προκαλέσει τόσο μεγάλες ζημιές. Οι ζωές που χάνονται από τις καταστροφικές συνέπειες μιας φωτιάς, τα διαλυμένα οικοσυστήματα και οι ανυπολόγιστες περιβαλλοντικές καταστροφές είναι παράγοντες που αγγίζουν όλους μας.
«Μια πρόσφατη σκανδιναβική έρευνα, επίσης από το Φεβρουάριο του 2017, που μελέτησε 111 Φιλανδούς νέους, καταδικασμένους για παραβάσεις εμπρησμού, εντόπισε ένα 12,6% με διαγνώσεις όπως η σχιζοφρένεια ή λοιπές ψυχωσικές διαταραχές, οι οποίες διεγνώσθησαν περίπου δέκα χρόνια μετά από το πρώτο επεισόδιο εμπρησμού. Έχει ενδιαφέρον το στοιχείο της δεκαπλάσιας υπερεκπροσώπησης ψυχωσικών εμπρηστών σε πληθυσμό 1% έναντι του κοινού πληθυσμού. Καταδεικνύει κυρίως την ανάγκη να προσφέρουμε ψυχιατρική βοήθεια στους καταδικασθέντες εμπρηστές παράλληλα με την έκτιση της ποινής τους και όχι απλώς να τους παραπετάξουμε σε ένα κελί φυλακής», τονίζει ο Δρ. Νικολάου και μας υπενθυμίζει κάτι πολύ βασικό: Οι ψυχικά ασθενείς μπορούν να γιατρευτούν, να επανενταχθούν υγιείς στο κοινωνικό σύνολο. Αν ένα παιδί ή ένας ενήλικος με ανησυχητικά συμπτώματα πυρομανίας ή οποιασδήποτε διαταραχής, λάβει τη σωστή αντιμετώπιση, οι καταστροφικές συνέπειες ίσως να πάψουν με τον καιρό να υπάρχουν. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να γιατρέψουμε τους σύγχρονους Νέρωνες.
ΠΗΓΗ https://www.vice.com

Σάββατο 26 Αυγούστου 2017

Το "ΙΟΝΙΣ" ετοιμάζεται για τα ταξίδια του στην Γραμμή Περαιάς-Κύθηρα-Αντικύθηρα-Κίσσαμος-Γύθειο

Επισκεφθήκαμε σήμερα στο ναυπηγείο "Χαλκίτη" στο Πέραμα το πλοίο "ΙΟΝΙΣ" και παρακολουθήσαμε μέρος της προετοιμασίας του πλοίου για την δρομολόγηση του στην Γραμμή Περαιάς-Κύθηρα-Αντικύθηρα-Κίσσαμος-Γύθειο.

Στο πλοίο μας υποδέχθηκαν οι πλοιοκτήτες της ΑΒΛΕΜΩΝΑΣ Ν.Ε. οι κ.κ. Τουρλουμούσης και Τσαϊλάς και μας ξενάγησαν στις εκτελούμενες εργασίες.


 

Εργασίες γίνονται σε όλα τα επίπεδα του πλοίου, όπως στο μηχανοστάσιο όπου βρίσκεται σε εξέλιξη γενική εξάρμωση των μηχανών του πλοίου και αντικατάσταση των απαραίτητων ανταλλακτικών των μηχανών, καθαρισμός και συντήρηση των δεξαμενών έρματος και των πλευρικών κενών δεξαμενών, διαμόρφωση και αναβάθμιση χώρων επιβατών, προσθήκη αριθμού καμπίνων με το σύνολο να φθάνει τις 18, διαμόρφωση χώρων διαμονής πληρώματος, χρωματισμοί, εσωτερικοί και εξωτερικοί, και αρκετές ακόμη εργασίες αναβάθμισης και συντήρησης του πλοίου.


















Σύμφωνα με τον όγκο των προς αποπεράτωση εργασιών προβλέπεται από τους πλοιοκτήτες να υπάρξει ολοκλήρωση τους το πρώτο 15θήμερο του Σεπτεμβρίου και καταβάλλεται κάθε προσπάθεια ώστε να είναι ετοιμο και να έχει ξεκινήσει τα ταξίδια του πριν από την εορτή της Παναγίας στις 24 Σεπτεμβρίου, όπως άλλωστε έχουμε αναφέρει από αυτή την σελίδα και σε προηγούμενα άρθρα μας για το θέμα.

Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο ότι ακόμη δεν έχει δοθεί τελική απάντηση από το ΥΕΝ σχετικά με το αίτημα των πλοιοκτητών για ελαφρά μείωση της επιβεβλημένης σύνθεσης του πληρώματος λόγω εκτέλεσης ημερήσιων πλόων, αλλά οι πλοιοκτήτες είναι αποφασισμένοι οπωσδήποτε να δρομολογήσουν το πλοίο ελπίζοντας ότι θα υπάρξει μία λογική κατανόηση από το αρμόδιο υπουργείο και να μην επαναπαύεται η αρμόδια υπηρεσία στην νιρβάνα και στις ανομολόγητες πιέσεις που δέχεται από τα γνωστά κέντρα της οπισθοδρόμησης

Το "ΙΟΝΙΣ" είναι ένα πλοίο φτιαγμένο από ελληνικά χέρια τη χρυσή εποχή για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος, τη δεκαετία του ’70. Και ελπίζουμε να κάνει ένα ακόμα όμορφο και σωστό ξεκίνημα στην πολύπαθη αυτή γραμμή των Κυθήρων, με πολύ μεγάλη διάρκεια έτσι ώστε να τελειώσει πια αυτό το ετήσιο σήριαλ με τους εκβιασμούς τα ψέμματα και δολοπλοκίες που έδιναν στην προηγούμενη ναυτιλιακή εταιρεία το δικαίωμα να εμπαίζει με την ζωή και την οικονομία των νησιών μας

Η Γέφυρα του πλοίου εντυπωσιάζει ευχάριστα με το μεγάλο ξύλινο τιμόνι και το δεύτερο χειριστήριο που βρίσκεται μπροστά από την κεντρική κονσόλα. Για την εποχή που ναυπηγήθηκε το ΙΟΝΙΣ και μάλιστα από άξια ελληνικά χέρια, η Γέφυρα του πλοίου είναι πλήρως εξοπλισμένη, καθώς διέθετε και διαθέτει κάθε όργανο και βοήθημα για ασφαλή ναυσιπλοϊα. Με λίγα λόγια το πλοίο ήταν ιδιαίτερα προσεγμένο από την κατασκευή του και παρέμεινε σε άψογη κατάσταση μιας και ευτύχισε να βρεθεί σε μια οικογενειακή εταιρία που το εκτίμησε και το αγάπησε πολύ, με τις σωστές και ιδιαίτερα δαπανηρές μετασκευές και ανακαινίσεις που πραγματοποίησε κατά καιρούς.
























Οι δύο κύριες προωστήριες μηχανές είναι Stork του 1977, με ισχύ 4000 hp έκαστη. Το σύστημα πρόωσης είναι μεταβλητού βήματος Lips, ολλανδικό. Οι τρεις ηλεκτρομηχανές είναι Scania, ισχύος 264 kw έκαστη, ενώ υπάρχει και μία Shaft Generation η οποία δίνει ισχύ στο bow thruster.Οι νέοι πλοιοκτήτες αποφάσισαν ότι η αντικατάσταση του παλαιού bow thruster θα δώσει εξαιρετική ευελιξία του πλοίου στις προσεγγίσεις και αναχωρήσεις του πλοίου από λιμάνια. Έτσι ήδη παρελήφθη το νέο bow thruster στο πλοίο και θα τοποθετηθεί στην θέση του παλαιού, παίρνοντας όμως κίνηση όχι πια από την shaft generator της μηχανής αλλά από μία πρόσθετη γεννήτρια που αναμένεται να παραληφθεί και να τοποθετηθεί στο πλοίο εντός της εβδομάδος, ανεξαρτοποιώντας τελείως την κίνηση του bow thruster από την λειτουργία της μηχανής. Η μέγιστη ταχύτητα ξεπερνά τους 18 κόμβους. Η μεγάλη αξιοπιστία των συστημάτων που διαθέτει το ΙΟΝΙΣ, σε συνδυασμό με την άψογη συντήρηση που γίνεται, δεν πρόδωσαν ποτέ το σκάφος και έτσι ακόμη και σήμερα δεν έχει να ζηλέψει κάτι σε σχέση με τα σύγχρονα πλοία.



Βαπόρι ιδιαίτερα άνετο για τον επιβάτη και στους εσωτερικούς και στους εξωτερικούς χώρους.
Ανεβαίνοντας από τις σκάλες των επιβατών στο κύριο deck 4, όπου βρίσκονται οι περισσότεροι κοινόχρηστοι εσωτερικοί χώροι του πλοίου, βρισκόμαστε στο μεγάλο πρυμνιό σαλόνι με το μεγάλο κυκλικό bar. Αρκετά είδη καφέ, ροφήματα και άλλα σνακ προσφέρει το μεγάλο bar καθώς και περιοδικά, εφημερίδες και είδη δώρων.

Τραπεζοκαθίσματα γεμίζουν το ήμισυ του χώρου, ενώ τον υπόλοιπο χώρο συμπληρώνουν αναπαυτικοί καναπέδες. Στους τοίχους μεγάλες φωτογραφίες από τον Πειραιά, την Αίγινα αλλά και από άλλα μέρη της Ελλάδας, κοσμούν με τα φωτεινά τους χρώματα τους χώρους, ενώ στις οροφές υπάρχουν αρκετές επίπεδες τηλεοράσεις, κάτι που συναντάμε συχνά σε ταχύπλοα.


















Τα εξωτερικά καταστρώματα με τις υπέροχες περατζάδες και τις ξεχωριστές βεράντες συνθέτουν ένα ιδιαίτερα καραβολατρικό βαπόρι, ενώ το πλωριό μπαλκόνι αποτελεί το μεγάλου “ατού” του ΙΟΝΙΣ και συμπληρώνει με τον καλύτερο τρόπο τη συνολική εικόνα ενός κλασικού, καραβολατρικού πλοίου. 

Το θερινό/χειμερινό πρωτόκολλο επιβατών του ΙΟΝΙΣ ανέρχεται στους 799 επιβάτες. Οι χώροι του γκαράζ του πλοίου διαθέτουν 180 lanes meters και μπορούν να χωρέσουν συνολικά 170 ΙΧ οχήματα. Αποτελούνται από το κυρίως γκαράζ, ένα υπόγειο και μία ράμπα με 5 πατάρια. Αναλόγως με τον αριθμό των φορτηγών οχημάτων που θα φορτωθούν, αλλάζει και ο αριθμός των ΙΧ οχημάτων στο κυρίως γκαράζ.






Το μήκος του πλοίου είναι 97,20 μ, το πλάτος 17,40 και το βύθισμα 4,40.
Το πλοίο είναι κατηγορίας B’ και τηρεί τη συνθήκη της Στοκχόλμης.
Διαθέτει δύο MES – LSA (γλύστρες) χωρητικότητας 450 ατόμων το καθένα και ένα FRB.

Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι το ΙΟΝΙΣ ξεκίνησε να ναυπηγείται το 1968 για λογαριασμό του κ. Δημήτρη Κάπαρη από τη Ζάκυνθο με στόχο να δρομολογηθεί στη γραμμή Κυλλήνη – Ζάκυνθος. Όμως, εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετώπισε η ζακυνθινή οικογένεια το εγχείρημα εγκαταλείφθηκε σύντομα και το πλοίο τελικά ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 1977. Προηγουμένως, όμως, αγοράστηκε από τον ιθακήσιο κ. Νίκο Βλασσόπουλο (ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ Α.Ε.) που έβλεπε την κίνηση στην Κεφαλονιά να αυξάνεται σημαντικά και ο οποίος στη συνέχεια το δρομολόγησε στη γραμμή Πάτρα – Σάμη – Βαθύ, κόντρα στα νεότευκτα ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ (του Στρίντζη) και ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ (ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ΙΘΑΚΗΣ – Ν.Ε.Κ.Ι.) που εκτελούσαν δρομολόγια στην άγονη γραμμή Πάτρα-Σάμη-Βαθύ-Παξοί-Κέρκυρα.

Το ΙΟΝΙΣ δηλαδή τελικά ναυπηγήθηκε το 1977 στα ναυπηγεία Σάββα στην Ελευσίνα. Έχει χωρητικότητα 2.963gt (888 dwt), μήκος 96,3 μέτρα, πλάτος 15,02 μέτρα και βύθισμα 4,10 μέτρα. Μεταφέρει 1.031 επιβάτες και 180 Ι.Χ.. Εξοπλίζεται με 2 κύριες 6κύλινδρες μηχανές Stork Wartsila συνολικής ιπποδύναμης 8.000 B.H.P. και μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 18,5 κόμβων.

Το 1979 το καλλίγραμμο ποστάλι εντάσσεται στην Κοινοπραξία Ionian Lines (Στρίντζη-Βλασσόπουλου, Ν.Ε.Κ.Ι.), παραμένοντας στη γραμμή του με προέκταση το Μπρίντιζι της Ιταλίας κάθε 2η ημέρα. Το 1984 η ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ Α.Ε. χρεοκοπεί, το πλοίο παροπλίζεται και η κοινοπραξία διαλύεται. Την ίδια εποχή, κατάσχεται από την ΕΤΒΑ, δημοπρατείται και αγοράζεται από εταιρεία κινεζικών συμφερόντων. Όμως, η αγάπη του κόσμου και ιδιαίτερα του Δήμου της Ιθάκης θα το σώσουν από την ξενιτιά την τελευταία στιγμή, καθώς η τράπεζα τελικά αποζημίωσε τους αγοραστές και το όμορφο πλοίο παρέμεινε στα ελληνικά νερά.

Το 1985 ιδρύεται η Ελληνική Ακτοπλοΐα (Ε.Α.), με σκοπό να βάλει κάτω από την ομπρέλα της όλες τις χρεοκοπημένες ακτοπλοϊκές εταιρείες τα χώρας και το καλλίγραμμο ΙΟΝΙΣ δρομολογείται στη γραμμή Κυλλήνη- Αργοστόλι και Πάτρα-Σάμη-Βαθύ. Την περίοδο 1989-1990 ναυλώνεται στην Seven Islands Lines συμφερόντων Χρήστου Λευκαδίτη και εκτελεί ξανά δρομολόγια στη γραμμή Πάτρα-Σάμη-Βαθύ-Παξοί-Κέρκυρα – Πρίντεζι, μόνο για τη θερινή σαιζόν. Ενώ το 1991 η Ε.Α. διαλύεται και το πλοίο παροπλίζεται συνολικά για 3 χρόνια στο Αργοστόλι και την Ελευσίνα.

Το καλοκαίρι του 1993 η ΕΤΒΑ βγάζει ξανά το πλοίο σε δημοπρασία και τελικά αποκτάται από τον κ. Δημήτρη Τυρογαλά από τη Ζάκυνθο.

Την περίοδο 1993-1994 το πλοίο οδηγείται στο Πέραμα όπου κυριολεκτικά μεταμορφώνεται σε ένα υπερσύγχρονο ποστάλι, με δυναμική εξωτερική εμφάνιση και απαλές γραμμές που θυμίζουν υπερπολυτελές γιοτ. Οι καμπίνες κάτω από την ίσαλο γραμμή έδωσαν τη θέση τους σε ένα λειτουργικό και εύχρηστο κατάμπαρο για 20 Ι.Χ., η χωρητικότητα του γκαράζ διπλασιάζεται (από 92 Ι.Χ. σε 180 Ι.Χ.), οι μηχανές και το ξενοδοχείο ανακαινίζονται πλήρως, ενώ ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός της γέφυρας εκσυγχρονίζεται. Τον Οκτώβριο του 1994 το πλήρως ανακαινισμένο ποστάλι δρομολογείται στη γραμμή Κυλλήνη - Ζάκυνθο.

Το 1996 κάνει πέρασμα “εξπρές” από τις Δυτικές Κυκλάδες, ενώ το φθινόπωρο του 1999 αντικατέστησε για λίγο διάστημα το θρυλικό ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΞΠΡΕΣ στα ενδοκυκλαδικά του δρομολόγια με έδρα τη Σύρο. Από τον Απρίλιο του 2001 μετά και από την αποχώρηση της Blue Star Ferries από τη γραμμή Κυλλήνη – Πόρος και τη δημιουργία της κοινοπραξίας Ionian Ferries το ΙΟΝΙΣ εξυπηρετεί με τακτικά δρομολόγια τη γραμμή Ζάκυνθος - Κεφαλονιά.

Το Νοέμβριο του 2007, το καλλίγραμμο ΙΟΝΙΣ θα οδηγηθεί στο Πέραμα με σκοπό να προσαρμοστεί στη συνθήκη της Στοκχόλμης και να μετατραπεί σε πλοίο δυο διαμερισμάτων. Μεταξύ άλλων τοποθετήθηκαν sponsoρs, αφαιρέθηκαν οι σωστικές λέμβοι, τοποθετήθηκαν MES, ανανεώθηκαν οι εσωτερικοί του χώροι και συντηρήθηκαν σχολαστικά οι μηχανές. Τον Οκτώβριο του 2013, το θρυλικό πλοίο θα κλείσει έναν μεγάλο κύκλο στην καριέρα του, συνδέοντας για τελευταία φορά την Πάτρα με την Κεφαλονιά και την Ιθάκη. Ενώ το 2014 θα μετακομίσει στις γραμμές Κυλλήνη - Ζάκυνθος και Κυλλήνη – Πόρος. 

Στα τέλη του Ιανουαρίου 2015 , το πλοίο ναυλώνεται με option αγοράς στη Leve Ferries (συμφερόντων Λεβεντάκη από την Αίγινα), ενώ στις 19 Φεβρουαρίου 2015 εκτελεί το πρώτο του δοκιμαστικό δρομολόγιο στη γραμμή Πειραιάς – Αίγινα – Πόρος, Τη γραμμή αυτή θα εξυπηρετήσει από το Μάρτιο του 2015 μέχρι και το Νοέμβριο του 2016, οπότε και ξέσπασε η σκληρή “διαμάχη” ανάμεσα στους Τυρογαλά-Λεβεντάκη για το πλοίο!

Το πλοίο αγοράστηκε τελικά τον Ιούλιο του 2017 από την ΑΒΛΕΜΩΝΑΣ Ν.Ε. των κ. Τουρλουμούση – Τσαϊλά (πλοιοκτητών του ΠΟΡΦΥΡΟΥΣΑ) προκειμένου να δρομολογηθεί στη γραμμή των Κυθήρων. Εν συνεχεία οδηγήθηκε την Τρίτη 22 Αυγούστου 2017 στο Ναυπηγείο Χαλκίτη στο Πέραμα, όπου εκτελούνται εκτεταμένες επισκευές, μετασκευές και επιθεωρήσεις ώστε το πλοίο να βρεθεί και πάλι σε άριστη κατάσταση και πλήρως ασφαλές για την συνέχιση των πλόων του από Πειραιά προς τα νησιά των Κυθήρων - Αντικυθήρων καθώς και την σύνδεση τους με Κίσσαμο και Γύθειο.






Στόχος της νέας πλοιοκτήτριας εταιρείας, αφού προηγουμένως ολοκληρωθούν και εκτελεστούν οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης και επισκευών, είναι η αξιόπιστη εξυπηρέτηση της εν λόγω γραμμής, με όρους συνέπειας και σταθερότητας. Στόχος, που θα κληθεί να επιτύχει ένα πλοίο “σύμβολο” της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Σε κάθε περίπτωση, κόντρα στις διαχρονικές προκλήσεις, το ΙΟΝΙΣ εξακολουθεί και παραμένει ένα υποδειγματικό ποστάλι. Πρωτοποριακό, που ανανεώνεται σημαντικά, ενώ κάθε φορά που καλείται να αναλάβει μια νέα αποστολή μπορεί και αναμετράται στα ίσα με τον ανταγωνισμό, προσφέροντας στους επιβάτες ασφάλεια, ποιότητα και το κυριότερο ναυτικά ταξίδια.

Από την σελίδα αυτή ευχόμαστε αίσιο πέρας εργασιών και αναμένομε την πρώτη άφιξη του στα Κύθηρα.


Υ.Γ. Θα θέλαμε να προσθέσομε μια παράκληση σε όλους όσους νομίζουν ότι μπορούν να "κάνουν λεκτικά παιχνίδια", μέσω διαδικτύου επώνυμα η ανώνυμα, με όπλο το θέμα του πλοίου, ότι καλό θα ήταν εάν έχουν οιεσδήποτε προσωπικές διαφορές με οιονδήποτε να φορέσουν μακρυά παντελόνια και να τον αντιμετωπίσουν σε άλλο επίπεδο, χρησιμοποιώντας την ελληνική γλώσσα και όχι γλοιώδεις τακτικές και fake ανακοινώσεις. 


Το θέμα του πλοίου αφορά όλους τους Κυθήριους και Αντικυθήριους και όλοι γνωρίζουμε τι κόστισε εφέτος σε όλο το νησί η αδυναμία σύνδεσης με Πειραιά και Κρήτη.

Τώρα εάν πάλι επιθυμούν να συνεχίσουν αυτή την "μάχη" με πεντόβολα και βόλους καλό θα ήταν να επισκεφθούν και κάποιον ψυχολόγο να τους μάθει να συγκρατούνται τα βράδια και να μην "καταβρέχουν" τα σεντονάκια τους.........

---------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης