Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2019

ΚΕΡΑΜΟΠΟΙΙΑ ΔΗΛΑΒΕΡΗ.Η ΚΑΜΙΝΟΣ HOFFMANN



Αναζητώντας χαμένα ίχνη του άγνωστου ρωμαϊκού "Αδριάνειου" υδραγωγείου του Πειραιά, βρεθήκαμε ένα απόγευμα του Μαρτίου στο πάρκο του κτήματος Δηλαβέρη στη θέση Λεύκα, στα όρια Νίκαιας-Πειραιά. Εκεί επισκεφτήκαμε αρχικά την περιμετρική στοά της καμίνου Hoffmann που επιζεί από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις του πάλαι ποτέ κεραμοποιείου, κι έπειτα αναζητώντας το σημείο όπου συνδεόταν η υψικάμινος με τη στοά, αλλά και γενικότερα τον τρόπο λειτουργίας της καμίνου, ανακαλύψαμε το ανώτερο επίπεδο χαμηλότερων -σε ύψος- και στενότερων στοών που βρίσκεται ακριβώς από πάνω!
Στις αρχές του 20ού αιώνα και πιο συγκεκριμένα τον Απρίλιο του 1902, ο Ευστάθιος Δηλαβέρης (1855-1932), προσπαθώντας να επεκτείνει τις ήδη υπάρχουσες επιχειρηματικές του δραστηριότητες στους κλάδους της κεραμοποιΐας και της πλινθοποιΐας, ιδρύει το εργοστάσιο "Μωσαϊκών Πλακών και Ευρωπαϊκών Κεράμων" σε ένα ιδιόκτητο οικόπεδο έκτασης περίπου 14 στρεμμάτων στις παρυφές του λόφου του Καραβά, στην αρχή της οδού Θηβών, στη σημερινή συνοικία της Λεύκας, στον Πειραιά. Η θέση αυτή εξυπηρετούσε τις οδικές μεταφορές πρώτων υλών, ενώ η παροχή νερού εκ του Δημοτικού Φρέατος της Λεύκας ήταν σημαντική για τη λειτουργία της νέας βιομηχανίας.
Η πλινθοκεραμοποιΐα Δηλαβέρη (1887-1888) γρήγορα εξελίχθηκε σε μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις κατασκευής κεράμων του πρώτου μισού του 20ού αιώνα, κατασκευάζοντας επίπεδα κεραμίδια τύπου Μασσαλίας και τούβλα διάτρητα, συμπαγή και λεία πεπιεσμένα. Υπήρξε μια υποδειγματική για τα δεδομένα της εποχής βιομηχανία, τόσο από την άποψη του κόστους κατασκευής όσο και από την πλευρά των εξελιγμένων τεχνικών βιομηχανικής παραγωγής. Η εγκατάσταση και χρήση της καμίνου τύπου Ηoffmann για το ψήσιμο των κεραμικών όσο και η εφαρμογή της μεθόδου τεχνητής ξήρανσης προσέφεραν ένα τελικό προϊόν ποιοτικά ανώτερο, που προτιμήθηκε κατά την κατασκευή πολλών δημόσιων κτιρίων.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

Το εργοστάσιο της Λεύκας συνέχισε να λειτουργεί μέχρι το 1982, οπότε και διέκοψε τη λειτουργία του. Σύμφωνα με την διαθήκη του Κρίτωνα Ε. Δηλαβέρη (1894 - 1972), υιού του ιδρυτή της εταιρίας Ευστάθιου Κ. Δηλαβέρη και συνεχιστή της οικογενειακής παράδοσης, το εργοστάσιο της Λεύκας και το οικόπεδο στο οποίο βρισκόταν χωροθετημένο παραχωρήθηκαν στον Δήμο Πειραιά μαζί με το οικογενειακό αρχείο της επιχείρησης, το οποίο βρίσκεται σήμερα στο Ιστορικό Αρχείο του Δήμου, δίχως όμως να έχει αξιοποιηθεί πλήρως ως προς την έκθεσή του προς το ευρύ κοινό.




Αρχικά, τη δεκαετία του 1980 ο Δήμος Πειραιά διαμόρφωσε τον χώρο σε πάρκο, το οποίο ορίζεται από τις οδούς Θηβών, Δηλαβέρη, Πίνδου και Μακεδονίας, και δημιουργήθηκαν κάποιοι χώροι αθλοπαιδιών, ενώ το κτίριο διοίκησης επί της οδού Θηβών χρησιμοποιήθηκε για κάποιες υπηρεσίες του Δήμου κι έπειτα εγκαταλείφθηκε. Δυστυχώς, το μεγαλύτερο μέρος των εγκαταστάσεων του ιστορικού πλίνθο-κεραμοποιείου κατεδαφίστηκε το 1985, παρότι ανήκαν στις πρώιμες βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Αττικής. Στις μέρες μας, διασώζεται, εκτός από την κάμινο Ηoffmann με την περιμετρική στοά και την υψικάμινο που επισκεφτήκαμε εσωτερικά, και άλλες δυο καμινάδες που ανήκαν στο εργοστάσιο και το κτίριο διοίκησης επί της οδού Θηβών, που όλα κηρύχθηκαν διατηρητέα μνημεία μόλις το 1991.






Το Πάρκο Δηλαβέρη αναπλάστηκε στη σημερινή του μορφή το έτος 2012, επί δημαρχίας Βασιλείου Ι. Μιχαλολιάκου.





Όλες οι παραπάνω ιστορικές πληροφορίες σχετικά με το εργοστάσιο Δηλαβέρη προέρχονται από το ιστολόγιο mlp-blo-g-spot στο σχετικό άρθρο του οποίου υπάρχει πλούσιο και σπάνιο αρχειακό συνοδευτικό υλικό.

Η κάμινος (φούρνος) Hoffmann
Στη διαδικασία παραγωγής τούβλων και κεραμιδιών, η όπτηση (ψήσιμο), με θερμοκρασίες γύρω στους 950oC, αποτελεί τη σημαντικότερη φάση που προσδίδει αντοχή και εμφάνιση στα προϊόντα. Από την αρχαία μέθοδο του ψησίματος στο υπαίθριο καμίνι (περί το 5000 π.Χ.) μέχρι το σημερινό σύγχρονο τούνελ των πλινθοκεραμοποιείων, η πορεία υπήρξε μακρά, με βασικό σταθμό τον φούρνο Hoffmann, που θεωρείται μια από τις σημαντικότερες εφευρέσεις για τη βιομηχανική ανάπτυξη του κλάδου.


Friedrich Hoffmann

Ο Γερμανός μηχανικός Friedrich Hoffmann, μαζί με τον Albert Licht, κατέθεσε το 1858 στην Αυστρία και την Πρωσία την ευρεσιτεχνία τους σχετικά με «την αδιάλειπτη λειτουργία του κυκλικού φούρνου για το ψήσιμο τούβλων κ.λπ.». Παράλληλα, ίδρυσε τεχνικό γραφείο, που μέχρι το 1870 είχε στο ενεργητικό του περισσότερες από 1.000 μελέτες για αντίστοιχους φούρνους. Το 1876 υπολογίζεται ότι λειτουργούσαν 2.000 κάμινοι Hoffmann στη Γερμανία και 2.000 σε άλλες χώρες, ενώ μέχρι σήμερα έχουν χτιστεί περισσότερες από 100.000 κάμινοι σε όλον τον κόσμο. Η κυριαρχία της καμίνου Hoffmann τελειώνει το 1955, με την επικράτηση του φούρνου-τούνελ και αργότερα άλλων μεθόδων ταχείας όπτησης.

Η κάμινος Hoffmann αποτελείται από κλειστό κυκλικό ή ελλειψοειδή θάλαμο καύσης, σε σχήμα στοάς χωρισμένης σε διαμερίσματα. Στον θάλαμο καύσης, το μέτωπο της φωτιάς κινείται συνεχώς προς μία κατεύθυνση και ψήνει τα τούβλα ή τα κεραμίδια που βρίσκονται τοποθετημένα στο αντίστοιχο διαμέρισμα. Τα άψητα, νωπά προϊόντα προθερμαίνονται όσο πλησιάζει κοντά τους η φωτιά, ενώ τα ήδη ψημένα κρυώνουν σταδιακά όσο η φωτιά απομακρύνεται από αυτά. Έτσι η θερμότητα αξιοποιείται με τον καλύτερο τρόπο και η λειτουργία είναι διαρκής, αφού στο σημείο που βρίσκεται πιο μακριά από τη φωτιά και έχει κρυώσει οι εργάτες μπορούν να πάρουν τα ψημένα προϊόντα και να τοποθετήσουν νέα. Ο κύκλος όπτησης, δηλαδή ο χρόνος ψησίματος για κάθε νέα παρτίδα προϊόντων, διαρκεί 5-12 μέρες, ανάλογα με το μέγεθος του φούρνου.


Ενδεικτικός σχεδιασμός κάτοψης περιμετρικής στοάς καμίνου Hoffmann. Πηγή:
http://www.lowtechmagazine.com/2009/10/hoffmann-kilns-brick-and-tile-production.html

Χαρακτηριστικές φάσεις λειτουργίας της καμίνου Hoffmann
1. Τοποθέτηση των νωπών προϊόντων
Η διαδικασία αυτή απαιτούσε ειδικές γνώσεις από τον τεχνίτη, που έπρεπε να φροντίσει για το σταθερό στήσιμο των προϊόντων, την κυκλοφορία των καυσαερίων ανάμεσά τους κατά την καύση, καθώς και την επαρκή τροφοδοσία με κάρβουνο από τις οπές οροφής του φούρνου.

2. Σφράγισμα των εισόδων
Όταν τελείωνε η τοποθέτηση προϊόντων σε ένα από τα διαμερίσματα του φούρνου, οι μικρές είσοδοι χτίζονταν πρόχειρα με τούβλα και σοβατίζονταν, ώστε να μειωθούν οι θερμικές απώλειες. Μετά την ολοκλήρωση του κύκλου ψησίματος, ο οποίος ανάλογα με το μέγεθος του φούρνου διαρκούσε από 5 έως 12 μέρες, ανοίγονταν οι είσοδοι για να απομακρυνθούν τα ψημένα προϊόντα.

3. Τροφοδότηση της φωτιάς

Ο θερμαστής εργαζόταν στο πατάρι και φρόντιζε για την καύση στο αντίστοιχο διαμέρισμα του φούρνου, ρίχνοντας σε τακτά χρονικά διαστήματα, από τις οπές της οροφής, καρβουνόσκονη με τη σέσουλα. Συγχρόνως έλεγχε τη θερμοκρασία παρατηρώντας το χρώμα της φωτιάς και ρύθμιζε την απαγωγή των καυσαερίων. Σε κάποιες περιπτώσεις βέβαια υπήρχε σύστημα αυτόματης τροφοδοσίας για την καρβουνόσκονη, ωστόσο ο ρόλος του θερμαστή ήταν ιδιαίτερα σημαντικός για το σωστό ψήσιμο των προϊόντων.

Η κάμινος Hoffmann της Κεραμοποιΐας Δηλαβέρη
Η συγκεκριμένη κάμινος διαστάσεων 65 x 13 m ήταν η πρώτη που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα, ενώ η δεύτερη βρίσκεται στο πρώην εργοστάσιο Τσαλαπάτα στον Βόλο (από όπου ελήφθησαν και όλες οι παραπάνω πληροφορίες). Ακολουθούν εικόνες από την περιμετρική στοά της καμίνου των βιομηχανικών εγκαταστάσεων της Λεύκας.






Βαδίζοντας αριστερόστροφα:










Εσωτερικά υπάρχει αρίθμηση των περιμετρικών εισόδων











Βαδίζοντας δεξιόστροφα:





Κατά την επίσκεψή μας παρατηρήσαμε ότι η κάτω κύρια στοά της καμίνου επικοινωνούσε με την οροφή και μέσω εξωτερικής σειράς οπών, προφανώς για τη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για την ορθή κυκλοφορία των ρευμάτων αέρα προς όφελος της λειτουργίας της καύσης.

































Από τις περιμετρικές εισόδους που χτίζονταν κατά τη διαδικασία της καύσης, κάποιες είναι ανοιχτές, ενώ πολλές είναι και χτισμένες, όπως ακριβώς θα ήταν και κατά τη λειτουργία του συστήματος.






Η υψικάμινος στο κέντρο της καμίνου


Η μία από τις άλλες δύο σωζόμενες υψικαμίνους





Προς τις στοές του επάνω επιπέδου





Το επάνω σύστημα διπλών παράλληλων διαδρόμων επικοινωνούσε μέσω άλλης εσωτερικής σειράς επιδαπέδιων κυκλικών οπών με τα χωριζόμενα διαμερίσματα της ισογείου κύριας στοάς, ενώ στο κέντρο της άνω κατασκευής οι παράλληλοι διάδρομοι κατέληγαν στη βάση της υψικαμίνου όπου έφταναν και τα καυσαέρια μέσω των διαδρόμων σε ρόλο αεραγωγών εξαγωγής.

















Στις στοές κάτω από την υψικάμινο




















Επιστροφή περνώντας ξανά κάτω από την υψικάμινο

Έξοδος...
Ο εσωτερικός χώρος της καμίνου σήμερα φέρει σημαντικά ίχνη βανδαλισμών, ρύπανσης και γενικότερα εγκατάλειψης, ενώ σε κάποια σημεία των τοιχωμάτων και της οροφής, είναι φανερά τα ίχνη της αλλοίωσης των κεραμικών πλίνθων, κάτι που πιθανότατα προέρχεται από συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας κατά τη διάρκεια λειτουργίας της.
Τέλος, η κατασκευή θα μπορούσε φυσικά να αξιοποιηθεί και να λειτουργεί ως φυλασσόμενο μουσείο σύγχρονης βιομηχανικής ιστορίας, όπου θα μπορούσε να εκτίθεται και μέρος του παραχωρηθέντος στον Δήμο Πειραιά αρχείου της επιχείρησης Δηλαβέρη, όπως πολύ περισσότερο θα μπορούσε να συμβαίνει και στο εγκαταλελειμμένο κτίριο διοίκησης.


Επιμέλεια, φωτογραφίες: Παναγιώτης Δευτεραίος
Επιτόπια έρευνα: Αλέξανδρος Τσεκούρας, Παναγιώτης Δευτεραίος

Πηγή: ΑΣΤΙΚΗ ΣΠΗΛΑΙΟΛΟΓΙΑ

ΝΕΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΓΧΩΡΙΟΥ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ

ΝΕΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΓΧΩΡΙΟΥ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Το βράδυ της Δευτέρας 30 Σεπτεμβρίου έλαβε χώρα στο Δημαρχείο Κυθήρων η εκλογή του νέου Προέδρου και των Μελών της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων Αντικυθήρων για την τρέχουσα δημοτική θητεία, ήτοι μέχρι την 31-12-2023, σύμφωνα με το Π.Δ. 272/85 όπως ισχύει.
Η διαδικασία υπήρξε άρτια και αποδείχθηκε για ακόμα μία φορά η μεγάλη δημοκρατική νομιμοποίηση του θεσμού της Εγχώριας Περιουσίας. Το εκλεκτορικό σώμα αποτελείται από το Δήμαρχο Κυθήρων, τον Πρόεδρο και τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Κυθήρων και τους Προέδρους και τα Μέλη των 14 Κοινοτήτων του Δήμου.
Αρχικά ο απερχόμενος Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Παναγ. Κομηνός εξέθεσε τα πεπραγμένα της απερχόμενης Επιτροπής για την περίοδο 2016-2019 και ακολούθησε συζήτηση επί αυτών, τέθηκαν ερωτήματα και δόθηκαν οι σχετικές απαντήσεις.
Στη συνέχεια και αφού αποχώρησε το κοινό, έγιναν οι εκλογές για την ανάδειξη νέου Προέδρου, νέων τακτικών και νέων αναπληρωματικών μελών της Επιτροπής σε τρεις διακριτές ψηφοφορίες. Παρέστησαν συνολικά και ψήφισαν 42 εκ των 48 μελών του ειδικού εκλεκτορικού σώματος.
Νέος Πρόεδρος της Επιτροπής αναδείχθηκε ο κ. Ευάγγελος Βενάρδος, Αντιστράτηγος ε.α. της Αστυνομίας με 38 ψήφους.
Τακτικά Μέλη της Επιτροπής αναδείχθηκαν οι:
- Πρωτοψάλτης Βρεττός του Μιχαήλ: 12 ψήφοι
- Μεγαλοκονόμος Γεώργιος του Αποστόλου: 12 ψήφοι
- Βάρδας Ιωάννης του Παναγιώτου: 9 ψήφοι
- Πανάρετος Δημήτριος του Αιμιλιανού: 7 ψήφοι

Αναπληρωματικά Μέλη της Επιτροπής αναδείχθηκαν οι:
- Γκίκας Γκίκας του Παναγιώτη: 17 ψήφοι
- Ανέστη Σπυρίδων του Κρέοντος: 14 ψήφοι
- Σταμάτης Επαμεινώνδας του Ευαγγέλου: 10 ψήφοι

Μετά και τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις των ετών 2016 και 2017, που έλυσαν οριστικά τα μεγάλα νομικά κενά που είχαν προκύψει το 2010 με τον Καλλικράτη, η Επιτροπή Εγχωρίου Περιουσίας έχει εισέλθει σε μια εποχή κανονικότητας, με την εκλογική διαδικασία να γίνεται πλέον στον προβλεπόμενο χρόνο, δηλαδή εντός του μήνα εγκατάστασης των Δημοτικών Αρχών. Με την ολοκλήρωση των 2 μόνιμων προσλήψεων προσωπικού (προκήρυξη ΑΣΕΠ 10Κ/2018) θα αποκτήσει για πρώτη φόρα τη δυνατότητα να ασκήσει τα καθήκοντά της αυτόνομα, χωρίς να βασίζεται αποκλειστικά στο Δήμο, που όπως είναι γνωστό λόγω έλλειψης προσωπικού αδυνατεί να ασκήσει πλήρως ακόμα και τα δικά του αποκλειστικά καθήκοντα.
Η Δημοτική Αρχή εύχεται καλή επιτυχία στη νέα Διοίκηση της Επιτροπής και συγχαίρει θερμά το σύνολο των μελών του εκλεκτορικού σώματος που συμμετείχαν στην διαδικασία εκλογής για την άψογη τήρηση των προβλεπομένων στη σχετική νομοθεσία.
Για την ορκωμοσία και την ανάληψη καθηκόντων της Επιτροπής θα υπάρξει νεότερη ανακοίνωση.
Μετά το πέρας της διαδικασίας, ο εκλεγείς Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Ευάγγελος Βενάρδος, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Ευχαριστώ θερμά το εκλεκτορικό σώμα για την εμπιστοσύνη και την μεγάλη πλειοψηφία που έδωσαν στην υποψηφιότητά μου. Δεσμεύομαι για διαρκή συνεργασία με όλους, με το Δήμο και με τους φορείς του νησιού, με στόχο την προστασία της κοινής περιουσίας των Κυθηρίων και των Αντικυθηρίων και την αναπτυξιακή προοπτική του θεσμού».

 

Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2019

MTB KYTHIRA CHALLENGE-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΝΑ


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΝΑ
ΣΑΒΒΑΤΟ 05/10
08:00-09:00  ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΠΑΚΕΤΟΥ ΑΘΛΗΤΗ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ.
09:00 AΓΩΝΑΣ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ
ΣΗΜΕΙΟ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ-ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΟΤΑΜΟΥ.
09:00-09:15  ΑΓΩΝΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ 6-9 ΕΤΩΝ (Α-Β-Γ  ΤΑΞΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ)
09:15-09:30  ΑΓΩΝΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ 10-12 ΕΤΩΝ (Δ-Ε-ΣΤ ΤΑΞΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ)
09:30-09:55  ΑΓΩΝΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ 13-15 ΕΤΩΝ (Α-Β-Γ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)
10:00-10:45  ΑΓΩΝΑΣ  ΕΦΗΒΩΝ-ΕΝΗΛΙΚΩΝ.

11:00  AΠΟΝΟΜΕΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΟΤΑΜΟΥ .
 Ανακοίνωση
Το Σαββάτο 05/10 τις ώρες 08:45-10:45 για τις ανάγκες διεξαγωγής του αγώνα ποδηλασίας θα κλείσει η κυκλοφορία για τα μηχανοκίνητα οχήματα στον κεντρικό δρόμο του Ποταμού από το φαρμακείο εώς το πηγάδι στην βόρεια έξοδο του χωριού καθώς επίσης και τμήματα του πίσω δρόμου και των καλντεριμιών.
Ευχαριστούμε τους κατοίκους για την κατανόηση.


Ο ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΝΑΡΔΟΣ ΕΚΛΕΧΤΗΚΕ ΝΕΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΓΧΩΡΙΟΥ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΥΘΗΡΩΝ&ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ


Θα ηχήσουν οι σειρήνες σε όλη τη χώρα την Τετάρτη για τον «Παρμενίωνα»


Ανακοινώνεται ότι την Τετάρτη 02 Οκτωβρίου 2019 κατά την Άσκηση ΤΑΑΣ/ΤΑΜΣ «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ/ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ-19», θα πραγματοποιηθεί δοκιμαστική ενεργοποίηση του συνόλου των σειρήνων συναγερμού Πολιτικής Άμυνας, σε όλη την επικράτεια, όπως παρακάτω: 
-τοπική ώρα 11:00, σήμανση συναγερμού αεροπορικής επίθεσης, για χρονική διάρκεια εξήντα (60) δευτερολέπτων (διακοπτόμενος ήχος διαφορετικής έντασης),
-τοπική ώρα 11:05, σήμανση λήξης συναγερμού, για χρονική διάρκεια εξήντα (60) δευτερολέπτων (συνεχής ήχος σταθερής έντασης).
Επίσης γνωστοποιείται στο κοινό ότι η ενεργοποίηση των σειρήνων συναγερμού Πολιτικής Άμυνας, έχει καθαρά δοκιμαστικό σκοπό και επομένως δεν υπάρχει λόγος σύγχυσης ή ανησυχίας.

Μπόνους στους αστυνομικούς που θα «συλλαμβάνουν» καπνιστές - Το 20% στην τσέπη τους


Με ποσοστά από τα πρόστιμα που θα επιβάλουν στους παρανομούντες καπνιστές, προσπαθεί να κατευνάσει το υπουργείο Υγείας τις αντιδράσεις των ένστολων, οι οποίοι αντιδρούν στο σχεδιασμό της κυβέρνησης να συμμετάσχουν στους ελέγχους για την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου.
Όπως αναφέρει το astynomiko.gr, το υπουργείο σχεδιάζει σχετική νομοθετική ρύθμιση που θα προβλέπει ότι το 20% του πρόστιμου θα πηγαίνει στους ένστολους.
Ο έλεγχος εφαρμογής του αντικαπνιστικού νόμου γίνεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης από τους αστυνομικούς, όπως Δανία, Γαλλία, Κύπρος, Τσεχία, Πολωνία, Σλοβακία, Λουξεμβούργο, Λετονία και Μάλτα.
ΠΗΓΗ  .topontiki.gr

ΛΑΚΩΝΙΑ.Σε ρυθμούς “Run Challenge” έτρεξε για 2η χρονιά η Μονεμβασιά


Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε στη Μονεμβασία, την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2019, ο 2ος αγώνας δρόμου «Monemvasia Run Challenge”.
Ατομα κάθε ηλικίας από διάφορα μέρη της Ελλάδος βρέθηκαν κάτω από το βράχο της Μονεμβασιάς, μπροστά στην ιστορική πύλη του Κάστρου, για να συμμετάσχουν σε έναν αγώνα δρόμου, δοκιμάζοντας τις αντοχές και τα ανθρώπινα όρια. Σε έναν αγώνα δρόμου ο οποίος πιστεύουμε ότι είχε δύο πολύ σημαντικούς στόχους. Ο πρώτος ήταν να ενισχύσει περαιτέρω τη φυσιογνωμία και μοναδικότητα της ιστορικής καστροπολιτείας. Ο δεύτερος και ίσως σημαντικότερος, ήταν η ανάδειξη των αξιών που πηγάζουν μέσα από τον αθλητισμό, ιδιαίτερα στους νέους ανθρώπους.
Με πλήθος συμμετοχών που ξεπέρασε κάθε προσδοκία, ο 2ος αυτός αγώνας δρόμου, έδωσε περαιτέρω δύναμη και προοπτική, σε μια προσπάθεια που ευελπιστεί να γίνει θεσμός.
 monemvasianews.gr

Όλες οι ηλικίες συμμετείχαν σε τρία διαφορετικά επίπεδα αγώνων.  Στον παιδικό αγώνα δρόμου 1500 μέτρων έλαβαν μέρος 121 άτομα. Στον αγώνα 5000 μέτρων συμμετείχαν 124 άτομα και τέλος στα 20000 μέτρα οι συμμετέχοντες έφτασαν τους 57.
Ο Δήμος Μονεμβασίας και ο σύλλογος «Καστροπολίτες» ήταν οι διοργανωτές της όλης εκδήλωσης, η οποία στηρίχθηκε και ενισχύθηκε απο πλήθος χορηγών και εθελοντών, ενώ σημαντική ήταν η συμβολή της Ελληνικής Αστυνομίας, για την ομαλή και χωρίς προβλήματα ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Δείτε τα αποτελέσματα των αγώνων πατώντας εδώ.

ΔΗΛΩΣΗ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΓΧΩΡΙΟΥ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ

ΔΗΛΩΣΗ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΓΧΩΡΙΟΥ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ 

Συμπατριώτισσες και Συμπατριώτες
Με τη δήλωσή μου αυτή θέλω να σας ενημερώσω ότι θα είμαι υποψήφιος Πρόεδρος για την Επιτροπή Εγχωρίου Περιουσίας. Πιστεύω ότι έχω την διοικητική και οργανωτική πείρα, μετά από θητεία σχεδόν 30 ετών σε θέσεις διοίκησης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, να προσφέρω ό,τι καλύτερο μπορώ στον ιστορικό αυτό θεσμό του νησιού μας.
Βασικοί μου στόχοι είναι:
- Η ολοκλήρωση των διαδικασιών πρόσληψης των 2 υπαλλήλων της Επιτροπής με την προκήρυξη 10Κ/2018.
- Οι σχέσεις συνεργασίας και συναντίληψης με τον Δήμο Κυθήρων και με όλους τους αιρετούς.
- Η προάσπιση του θεσμού και όλων των νομικών του κεκτημένων τόσο για την ακίνητη περιουσία όσο και για τα Ιερά Προσκυνήματα.
- Η διασφάλιση των εσόδων της Επιτροπής και η προστασία της Εγχώριας Περιουσίας από επίδοξες καταπατήσεις, που πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν.
- Η αποτύπωση αναπτυξιακών πολιτικών σε συνεργασία με την τοπική κοινωνία και με βάση τις πραγματικές δυνατότητες του θεσμού.
- Η εκτέλεση έργων στο νησί σε συνεργασία με το Δήμο και άλλους φορείς.
- Η συνέχιση της ενίσχυσης των τοπικών συλλόγων και φορέων αλλά και των απόρων συμπολιτών μας.
- Η επίλυση των προβλημάτων που έχουν προκύψει από την ανάρτηση των Δασικών Χαρτών.
- Η ενίσχυση της πυρασφάλειας με τη συνεργασία όλων των συναρμόδιων φορέων.
Έχω πολλή όρεξη για δουλειά και πιστεύω να μπορέσω να συμβάλω, σε συνεργασία με το Δήμο και όλους τους φορείς, στην αναστροφή της σταδιακής εγκατάλειψης του νησιού από τους νέους ανθρώπους, που με απασχολεί ιδιαίτερα.
Ευελπιστώ στη μέγιστη δυνατή στήριξη των αξιοτίμων μελών του ειδικού εκλεκτορικού σώματος.
Με Τιμή,

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΝΑΡΔΟΣ
ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΓΧΩΡΙΟΥ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Γεννήθηκε το 1958 στον Καραβά Κυθήρων. Τελείωσε το Εξατάξιο Γυμνάσιο Κυθήρων το 1976. Μετά από εισαγωγικές εξετάσεις, εισήχθη στη Σχολή Υπαξιωματικών της Αστυνομίας και μετά από υποχρεωτικό χρόνο εκπαίδευσης και διοίκησης ενός έτους έδωσε εξετάσεις στη Σχολή Αξιωματικών όπου εισήλθε το 1982. Σημειώνεται ότι την περίοδο εκείνη το σύνολο των Καθηγητών στη Σχολή Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. ήταν διακεκριμένοι Καθηγητές της Νομικής Σχολής και το επίπεδο υψηλότατο. Από την αποφοίτησή του και μέχρι την
αποστρατεία του υπηρέτησε συνεχώς ως Διοικητής Αστυνομικών Υπηρεσιών στο Νομό Λακωνίας (Σπάρτη και Μολάοι) και στην Αττική. Δίδαξε στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων ως Καθηγητής στο Τμήμα Σημαιοφόρων του Λ.Σ., από όπου αναγκάστηκε να αποχωρήσει λόγω τοποθέτησής του στο πολυδύναμο Α.Τ. Κυψέλης ως Διοικητής, υπηρεσία στην οποία υπάγονται τα Δικαστήρια της Ευελπίδων με πολύ αυξημένες υποχρεώσεις. Στη συνέχεια τοποθετήθηκε Διευθυντής της Β΄ Αστυνομικής Υποδιεύθυνσης Αθηνών με αρμοδιότητα στα Α.Τ. Κυψέλης, Εξαρχείων, Κολωνού, Αγ. Παντελεήμονα Αχαρνών και Γαλατσίου. Ως ανώτατος επιτελικός Αξιωματικός, υπηρέτησε στη Διεύθυνση Αστυνομίας Δυτικής Αττικής ως Διευθυντής με αρμοδιότητα σε 19 Δήμους και με συνολικά 21 Αστυνομικά Τμήματα και 2000 αστυνομικούς. Από την υπηρεσία αυτή αποστρατεύτηκε με το βαθμό του Αντιστρατήγου. Έχει παρακολουθήσει με επιτυχία μετεκπαιδεύσεις και σεμινάρια σε σειρά ζητημάτων διοίκησης, ενώ φοίτησε στη Σχολή Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης Επιτελών Στελεχών. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 υπηρέτησε ως Διοικητής στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού με πολύ αυξημένες αρμοδιότητες για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Έχει χειριστεί με επιτυχία δεκάδες πολύπλοκες υποθέσεις, ενώ έχει ιδιαίτερη ευαισθησία στην υποστήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Είναι έγγαμος και έχει 2 παιδιά: τον Παναγιώτη, απόφοιτο του Πολυτεχνείου στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η.Υ. που εργάζεται σε πολυεθνική εταιρεία του εξωτερικού και την Καλλιόπη που είναι μάχιμη δικηγόρος. Του έχουν απονεμηθεί όλα τα παράσημα, μετάλλια και διαμνημονεύσεις που αντιστοιχούν στο βαθμό του Αντιστρατήγου.

3,3 ΤΟ ΠΡΩΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ


Μέγεθος: 3.3 R
Επίκεντρο: 16 χλμ Βορειοανατολικά των Κυθήρων
Εστιακό Βάθος: 10 χλμ

Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2019

ΕΚΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΧΩΡΙΟ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ

ΕΚΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΧΩΡΙΟ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ

Η κορυφαία για τον τόπο μας διαδικασία της εκλογής νέου Προέδρου και Μελών της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων, θα λάβει χώρα τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2019 και ώρα 19:00 στο Δημαρχείο Κυθήρων.
Η διαδικασία της σύγκλησης και των εργασιών του ειδικού εκλεκτορικού σώματος είναι η ακόλουθη:
1. Την ειδική συνέλευση συγκαλεί ο Δήμαρχος.
2. Στο εκλεκτορικό σώμα μετέχουν με δικαίωμα ψήφου ο Δήμαρχος Κυθήρων, ο Πρόεδρος και τα Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Κυθήρων, και οι Πρόεδροι και τα Μέλη όλων των Κοινοτήτων των Δ.Ε. Κυθήρων και Αντικυθήρων του Δήμου Κυθήρων.
3. Τα Μέλη της ειδικής εκλεκτορικής συνέλευσης συγκαλούνται σε αυτήν με ατομική και ονομαστική πρόσκληση από τον Δήμαρχο Κυθήρων, ενώ καλούνται επίσης να παραστούν και τα μέλη της απερχόμενης Επιτροπής.
4. Η πρόσκληση πρέπει να περιέλθει στους εκλέκτορες τουλάχιστον 6 ημέρες πριν από την ημέρα σύγκλησης της συνέλευσης και σε αυτήν επισυνάπτεται και περίληψη της έκθεσης πεπραγμένων της απερχόμενης Επιτροπής.
5. Στην αρχή της συνεδρίασης ο Δήμαρχος Κυθήρων καλεί τη Συνέλευση να εκλέξει με ανάταση της χειρός τον Πρόεδρο, τα 2 Μέλη και τον Γραμματέα της Εφορευτικής Επιτροπής, που διευθύνουν τις εργασίες της.
6. Η Εφορευτική Επιτροπή καταρτίζει πίνακα παρόντων και απόντων και διαπιστώνει την απαρτία της Συνέλευσης. Η Συνέλευση βρίσκεται σε απαρτία αν παρίστανται περισσότερα από τα μισά μέλη της.
7. Ο Πρόεδρος της Εφορευτικής Επιτροπής καλεί τον απερχόμενο Πρόεδρο της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας να εκθέσει τα πεπραγμένα της, κηρύσσοντας την έναρξη της συζήτησης επί των πεπραγμένων της απερχόμενης Επιτροπής.
8. Η συζήτηση των πεπραγμένων είναι δημόσια, συνεπώς μπορούν να παρίστανται και δημότες. Ψηφοφορία επί των πεπραγμένων δεν επιτρέπεται (ρητή πρόβλεψη του Νόμου).
9. Αφού ο απερχόμενος Πρόεδρος της Εγχωρίου Περιουσίας εκθέσει αναλυτικά τα πεπραγμένα της απερχόμενης Επιτροπής, δίδεται ο λόγος στα μέλη του ειδικού εκλεκτορικού σώματος για τη διατύπωση κρίσεων και απόψεων επί αυτών. Από το Προεδρικό Διάταγμα 272/1985 δεν προβλέπεται διαδικασία ερωτήσεων και απαντήσεων ή παρέμβασης των παρισταμένων δημοτών όπως γίνεται στα Δημοτικά Συμβούλια καθώς η Επιτροπή παρουσιάζει τα πεπραγμένα της αποκλειστικά προς το Εκλεκτορικό Σώμα.
10. Αφού ολοκληρωθούν οι κρίσεις και απόψεις των εκλεκτόρων επί των πεπραγμένων της απερχόμενης Επιτροπής, ο Πρόεδρος της Συνέλευσης κηρύσσει τη λήξη της διαδικασίας συζήτησης επί των πεπραγμένων και ζητεί από κάθε παριστάμενο πλην των μελών του εκλεκτορικού σώματος και των υποψηφίων Προέδρων και Μελών να αποχωρήσουν από την αίθουσα.
11. Στη συνέχεια ο Πρόεδρος της Συνέλευσης κηρύσσει την έναρξη της διαδικασίας εκλογής νέου Προέδρου και Μελών της Επιτροπής.
12. Αμέσως συντάσσεται και αναρτάται Πίνακας Υποψηφίων Προέδρων και Πίνακας Υποψηφίων Μελών της Επιτροπής, με βάση τις υποψηφιότητες που είτε έχουν τεθεί στον απερχόμενο Πρόεδρο της Επιτροπής και παραδόθηκαν στην Εφορευτική Επιτροπή είτε τίθενται εκείνη τη στιγμή από τα παριστάμενη μέλη της Συνέλευσης.
13. Αφού εκτυπωθούν τα ψηφοδέλτια, οι εκλέκτορες θα ψηφίσουν για την εκλογή Προέδρου της Επιτροπής κατά αλφαβητική σειρά και θα υπογράψουν το σχετικό Πρακτικό Ψηφοφορίας εις διπλούν. Η ψηφοφορία είναι μυστική. Πρόεδρος της Επιτροπής θα εκλεγεί όποιος υποψήφιος συγκεντρώσει τα 2/3 του όλου αριθμού των παρισταμένων μελών του Εκλεκτορικού Σώματος.
14. Στη συνέχεια εκτυπώνεται το ψηφοδέλτιο των υποψηφίων μελών της Επιτροπής κατ΄ αλφαβητική σειρά και ακολουθείται η ίδια διαδικασία για την εκλογή των τεσσάρων τακτικών μελών, όπου οι εκλέκτορες έχουν έναν σταυρό προτίμησης. Για την εκλογή των τακτικών μελών απαιτείται η απλή πλειοψηφία των παρόντων μελών.
15. Μετά την ανάδειξη των τακτικών μελών, συντάσσεται και εκτυπώνεται εκ νέου ενιαίο ψηφοδέλτιο για την εκλογή των αναπληρωματικών μελών, το οποίο περιλαμβάνει κατ΄ αλφαβητική σειρά αποκλειστικά όσους υποψηφίους δεν εξελέγησαν τακτικά μέλη της Επιτροπής κατά την προηγούμενη ψηφοφορία, ενώ ουδεμία νέα υποψηφιότητα μπορεί να τεθεί στο σημείο αυτό.
16. Στη συνέχεια ο Πρόεδρος της Εφορευτικής Επιτροπής κηρύσσει τη λήξη της διαδικασίας εκλογής και υπογράφεται από τον Πρόεδρο, τα Μέλη και τον Γραμματέα το σχετικό πρακτικό.
17. Ο Δήμαρχος Κυθήρων αποστέλλει αμελλητί κυρωμένο αντίγραφο των πρακτικών στον Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
18. Η νέα Επιτροπή αναλαμβάνει τα καθήκοντά της αμέσως μετά την επικύρωση της εκλογής από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων της νέας Επιτροπής, η παλαιά εξακολουθεί να ασκεί τα καθήκοντά της.

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων: Ποιος ήταν ο κατασκευαστής του;

ΑΠΟ 

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων και η προέλευσή του - Οι διάφορες επιστημονικές θεωρίες για τη χρήση του - Τι δείχνουν οι μελέτες

 

Για περίπου 2.000 χρόνια στη θάλασσα κοντά στα Αντικύθηρα (Τσιριγότο) και σε βάθος 40-64 μέτρων βρισκόταν το κουφάρι ενός πλοίου, που μετέφερε θησαυρούς, αγάλματα, διάφορα άλλα αντικείμενα και ένα τεχνολογικό θαύμα της αρχαιότητας: τον μηχανισμό των Αντικυθήρων.
Πριν αναφερθούμε όμως στον μηχανισμό αυτό θα ασχοληθούμε με έναν από τους πλέον ευρυμαθείς ανθρώπους της αρχαιότητας, που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός, τον Ποσειδώνιο τον Ρόδιο (ή Απαμέα).

Ο Ποσειδώνιος θεωρείται μαζί με τον Αρχιμήδη και τον Ίππαρχο ως ένας από τους πιθανούς κατασκευαστές του μηχανισμού των Αντικυθήρων.

Ο ευρυμαθής Ποσειδώνιος ο Ρόδιος (ή Απαμεύς)
Μια από τις μεγαλύτερες μορφές της ύστερης ελληνιστικής εποχής ,και όχι μόνο ,ήταν αναμφίβολα ο Ποσειδώνιος ο Ρόδιος. Γεννήθηκε γύρω στο 135 π.Χ. στην Απάμεια, πόλη στον ποταμό Ορόντη της Συρίας.

Η Απάμεια πήρε το όνομά της από την Απάμα, σύζυγο του Αντίγονου Α’ του μονόφθαλμου, ο οποίος την (ξανα)έχτισε πάνω στα ερείπια της αρχαιότερης περσικής πόλης Φαρνάκης το 307 π.Χ. Ο Ποσειδώνιος ήρθε στην Αθήνα, όπου σπούδασε κοντά στον Στωικό φιλόσοφο Παναίτιο τον Ρόδιο. Έκανε μια σειρά από ταξίδια για επιστημονικούς- ερευνητικούς σκοπούς. Εκτός από την Ελλάδα ταξίδεψε στη Βόρεια (κυρίως) Αφρική, την Ιταλία, τη Δαλματία, τη Γαλατία, όπου μελέτησε τη ζωή και τις συνήθειες των Κελτών, τη Λιγουρία και έφτασε τις ακτές του Ατλαντικού, στην Ισπανία, στο σημερινό Κάδιξ, όπου μελέτησε τις παλίρροιες.
Γύρω στο 95 π.Χ. εγκαταστάθηκε στη Ρόδο, της οποίας έγινε πολίτης και έφτασε στα ανώτερα αξιώματα του νησιού. Απέκτησε μεγάλη φήμη και φαίνεται ότι ίδρυσε Σχολή, στην οποία φοιτούσαν Έλληνες αλλά και Ρωμαίοι.
Ο Ποσειδώνιος εκτός από φιλόσοφος ήταν και αστρονόμος, γεωγράφος, ιστορικός κ.ά. Από τα έργα του σώζονται μόνο μερικά αποσπάσματα (‘’σπαράγματα’’) μέσα από έργα διαφόρων συγγραφέων Ελλήνων και Λατίνων. Καλύπτουν σχεδόν όλο το φάσμα των επιστημών της εποχής του Ποσειδώνιου: Φιλοσοφία, Φυσική, Αστρονομία, Γεωγραφία, Εθνολογία, Γεωλογία, Μετεωρολογία, Μαθηματικά, Ιστορία και Στρατηγική!
Δεν είναι τυχαίο ότι συγκρίνεται στον τομέα της ευρυμάθειας με τον Αριστοτέλη και τον Ερατοσθένη. Ο Ποσειδώνιος πέθανε γύρω στο 51 π.Χ. στη Ρόδο ή τη Ρώμη. Η Σχολή του φαίνεται ότι συνεχίστηκε από τον εγγονό του Ιάσονα.

 Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων - Οι πρώτες μελέτες

Όπως αναφέραμε ο μηχανισμός των Αντικυθήρων ανακαλύφθηκε το 1900. Συμιακοί σφουγγαράδες, ο Δημήτριος Ελευθερίου ή Κοντός και ο Ηλίας Σπαδιώτης, εντόπισαν το ναυάγιο λίγο πριν το Πάσχα εκείνης της χρονιάς. Επτά μήνες αργότερα, με τη μεσολάβηση του Α.Οικονόμου, ενημέρωσαν την ελληνική κυβέρνηση που τους πρόσφερε βοήθεια και μέσα για να κάνουν έρευνες στην περιοχή του ναυαγίου, οι οποίες ολοκληρώθηκαν στα τέλη του 1901. Πρώτος ο Βαλέριος Στάης, διαπρεπής αρχαιολόγος από τα Κύθηρα (1857-1923) και διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου, πρόσεξε ότι στον μηχανισμό υπήρχε ενσωματωμένος ένας οδοντωτός τροχός και εμφανείς επιγραφές με αστρονομικούς όρους. Με τον μηχανισμό ασχολήθηκαν σε πρώιμο στάδιο και άλλοι σπουδαίοι επιστήμονες, φυσικοί και αρχαιολόγοι (Π. Ρεδιάδης, Ι. Σβορώνος, Κ. Ράδος, ο ναύαρχος Ι. Θεοφανίδης, ο Γερμανός Α. Ρεμ κ.α.), που επισήμαναν την τεχνολογική του σημασία. Η εξωτερική διάβρωση όμως του μηχανισμού και τα περιορισμένα τεχνολογικά μέσα της εποχής δεν τους επέτρεψαν να βγάλουν περισσότερα συμπεράσματα. Ο αρχαιολόγος Ι. Σβορώνος όμως υπέθεσε ότι πρόκειται για κάποιο είδος αστρολάβου, ενώ ο Γερμανός A. Rehm συνέδεσε τον μηχανισμό με το πλανητάριο του Αρχιμήδη.
Έτσι η πρώτη συστηματική μελέτη του μηχανισμού άρχισε τη δεκαετία του 1960 από ξένους επιστήμονες. Η Αμερικανίδα αρχαιολόγος VirginiaGrace σε συνεργασία με τον E. Ralfκαι τον δύτη Thockmorton κατάφεραν να χρονολογήσουν το πλοίο με τη μέθοδο του C14 (άνθρακα δεκατέσσερα) στον 2ο π.Χ. αι. Η περαιτέρω χρονολόγηση του πλοίου με την αρχαιολογική μελέτη των κεραμικών που μετέφερε έδειξε ότι αυτό βούλιαξε μεταξύ 86 π.Χ. και 50 π.Χ. ενώ το σχήμα των αγγείων οδήγησε στο συμπέρασμα ότι προέρχονταν από πόλεις της Ιωνίας και της Ρόδου. Έτσι προέκυψε το συμπέρασμα ότι ο μηχανισμός είχε φορτωθεί από τη Ρόδο με προορισμό τη Ρώμη. Η Ρόδος εκείνη την εποχή είχε στενές σχέσεις με την αιώνια πόλη.

 Οι μελέτες του Derek de Solla- Price

Ο πρώτος που μελέτησε τον μηχανισμό επισταμένως από το 1951 και για είκοσι περίπου χρόνια παρά τις πολλές αντιξοότητες ,ήταν ο Άγγλος φυσικός και ιστορικός της επιστήμης Derek de Solla- Price, ο οποίος με τη χρήση ακτίνων Χ διατύπωσε την άποψη ότι στον μηχανισμό εμφανίζεται η πρωτοφανής στην ιστορία της τεχνολογίας χρήση διαφορικών γραναζιών. Με τη βοήθεια Ελλήνων επιγραφολόγων κατάφερε να διαβάσει αρκετές από τις λέξεις που απαρτίζουν τις οδηγίες του εξωτερικού καντράν του μηχανισμού (και είναι συνολικά γύρω στις 5.000) αντιλαμβανόμενος ότι πρόκειται για έναν πολύ περίπλοκο αστρονομικό μηχανισμό που περιείχε ένα είδος αρχαίου ημερολογίου ,για ένα παράπηγμα (‘’παράπηγμα κανών και είδος τι οργάνου αστρονομικού’’ κατά το Λεξικό Σούδα). Γνωστό μεταξύ άλλων είναι το παράπηγμα του Γέμινου, Ρόδιου μαθητή του Ποσειδώνιου.
Ο Price ζήτησε από τον Cyril Smith του M.I.T. να κάνει χημική ανάλυση του μηχανισμού. Η ανάλυση εντόπισε καλής ποιότητας μπρούντζο που περιείχε 5% κασσίτερο, πολύ μικρές ποσότητες μολύβδου, αρσενικού και νατρίου, ενώ δεν εντοπίστηκε ψευδάργυρος. Ο Price διαπίστωσε επίσης ότι μερικά γρανάζια συνδέονται με την παρουσίαση των κυκλικών τροχιών του Ήλιου, της Σελήνης και ίσως των τότε γνωστών πλανητών (Δία, Κρόνου, Άρη, Ερμή και Αφροδίτης). Επίσης εντόπισε σχέσεις μεταξύ του μηχανισμού και των ισλαμικών αστρολάβων του 10ου αιώνα.
Στα επόμενα χρόνια ο Price διαπίστωσε ότι ο βαθμός πολυπλοκότητας του μηχανισμού αυξανόταν, καθώς μπορούσε να παραστήσει τις κινήσεις του Ήλιου και της Σελήνης κατά το ημερολόγιο 19 ετών του αστρονόμου Μέτωνα (5ος π.Χ. αι.). Κατέληξε έτσι στο συμπέρασμα ότι ο μηχανισμός αποτελούσε ένα συνδυασμό αστρονομικής γνώσης, κατανόησης αφηρημένων μαθηματικών εννοιών και υψηλών μηχανικών δεξιοτήτων.
Ο Price κατασκεύασε το πρώτο απλοϊκό μοντέλο του μηχανισμού, ενώ τον ακολούθησαν οι Αυστραλοί Allan Bromley, Frank Percival και ο επιμελητής των μηχανικών κατασκευαστών του Science Museum του Λονδίνου Michael Wright, ο οποίος εκτός από το ότι κατασκεύασε ένα πιστό μοντέλο του μηχανισμού, διατύπωσε και την άποψη ότι η τεχνολογία των γραναζιών των αρχαίων Ελλήνων πέρασε στη Δύση από τους Άραβες του 13ο αιώνα, μαζί με τα έργα του Αριστοτέλη.


 Τον 9ο αιώνα, οι Άραβες αδελφοί Bann Musa δημοσίευσαν ένα βιβλίο για έξυπνες συσκευές και τον 10ο αιώνα ο φιλόσοφος και αστρονόμος Al Biruni, περιγράφει ένα μηχανικό ηλιο-σεληνιακό ημερολόγιο με 8 γρανάζια.
Προφανώς, αξιοποίησαν γνώσεις από τους αρχαίους Έλληνες, στις οποίες εκείνη την εποχή είχαν πρόσβαση.


antik--5
Τη σκυτάλη της έρευνας, έχει πάρει πλέον μια διεθνής ομάδα επιστημόνων, με ένα πρόγραμμα γνωστό ως «The Antikythera Mechanism Research Project», στο οποίο συνεργάζονται το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ (Ουαλίας), η X-Tek Systems από τη Μ. Βρετανία και η Hewlett-Packard από τις Η.Π.Α. Με τα σύγχρονα μέσα, επιβεβαιώθηκαν οι παρατηρήσεις προηγούμενων μελετητών ότι υπάρχει χρήση παραπήγματος και του Μετεωνικού αστρονομικού κύκλου των 19 συνοδικών μηνών, με την προσθήκη ότι ο μηχανισμός περιείχε το Αιγυπτιακό ημερολόγιο και τον Καλλίπειο κύκλο των 76 συνοδικών ετών. Επίσης διαβάστηκαν ονόματα πλανητών, ανέμων, περιοχών και μηνών, ενώ πίσω από το μεγάλο καντράν, του Μετωνικού κύκλου, εντοπίστηκε μηχανισμός με γρανάζια που κατά πάσα πιθανότητα έδειχνε τον χρόνο τέλεσης των μεγάλων Πανελλήνιων αγώνων, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες, τα Ίσθμια, τα Νέμεα, τα Δελφικά Πύθια αλλά και τα Νάια (ή Νάα), που τελούνταν στη Δωδώνη και ήταν επίσης σημαντικοί αθλητικοί αγώνες.

antik-6
Ωστόσο, η ανάγνωση των ονομάτων του ελληνικού μηνολογίου, προκάλεσε έκπληξη, γιατί δεν ήταν τα ονόματα του ροδιακού μηνολογίου, αλλά του κορινθιακού και της Δυτικής Ελλάδας. Αυτό, οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι η αρχική σύλληψη και κατασκευή του μηχανισμού έγινε στην Κόρινθο ή κάποια από τις αποικίες της, όπως οι Συρακούσες όπου έζησε ο Αρχιμήδης, που είχε κατασκευάσει και το πλανητοσφαίριο. Ωστόσο, οι κανόνες ρύθμισης των μηνών και των σεληνιακών φάσεων είναι ίδιοι με αυτούς που περιέχονται στο έργο του, μαθητή του Ποσειδώνιου, Γέμινου. Όμως ένας σεληνιακός μηχανισμός στηρίζεται στον Ίππαρχο.


Οι λειτουργίες του μηχανισμού των Αντικυθήρων

Μέχρι σήμερα, έχουν αναγνωριστεί οι εξής λειτουργίες του μηχανισμού:
Πρόβλεψη όλων των ηλιακών και σεληνιακών εκλείψεων τουλάχιστον για 5.000 χρόνια πριν την κατασκευή του και για οποιαδήποτε χρονολογία, στο μέλλον, σύμφωνα με τον Βαβυλωνιακό κύκλο του Σάρου.
Απεικόνιση όλων των φάσεων του Ερμή, της Αφροδίτης και της Σελήνης, τόσο κατά το παρελθόν όσο και το μέλλον.

antik--sfougarades
Σφουγγαράδες στο ναυάγιο των Αντικυθήρων το 1900
Φυσική παρουσίαση κατά τη διάρκεια της κίνησης του μηχανισμού, μιας σφαίρας που παρίστανε τη Σελήνη σε όλες τις φάσεις της, σε σχέση με την ελλειπτική κίνησή της γύρω από τη Γη και σε σχέση με την ελλειπτική τροχιά κίνησης του συστήματος Γης-Σελήνης γύρω από τον Ήλιο.
Ακριβής συσχέτιση της θέσης της Γης με τον Ήλιο και τα άλλα ουράνια σώματα, στο παρελθόν και στο μέλλον.
Πλήρες ζωδιακό ημερολόγιο με εντοπισμό των θέσεων όλων των πλανητών και του Ήλιου σε σχέση με τους ζωδιακούς αστερισμούς.
Πλήρες και ακριβές ημερολόγιο 365 ημερών, με πρόβλεψη της εμβόλιμης ημέρας κάθε 4 χρόνια.
Πλήρης και ακριβής υλοποίηση, σε επίπεδο συνδυασμένης λειτουργίας γραναζιών του Μετωνικού κύκλου των 235 σεληνιακών μηνών.
Πρόσφατα, ανακαλύφθηκε ότι στον μηχανισμό υπάρχει σειρά εμφάνισης αστέρων, ανάλογα με το γεωγραφικό πλάτος χρήσης, η οποία στην περίπτωση του μηχανισμού ταιριάζει με τη Δ. Ελλάδα.

Ποιος κατασκεύασε τον μηχανισμό των Αντικυθήρων;

antik-3
Η Ελένη Καραμπατζάκη, στο βιβλίο της «Ποσειδώνιος Απαμεύς ή Ρόδιος», απ’ όπου αντλήσαμε τα περισσότερα στοιχεία για το σημερινό άρθρο, καταλήγει, μετά από μια σειρά επισημάνσεων στο εξής συμπέρασμα.
Η αρχική σύλληψη του μηχανισμού, έγινε από τον Αρχιμήδη. Η συμπλήρωσή του έγινε από τους συνεχιστές του στην επιστήμη της αστρονομίας τον Ίππαρχο και τον Ποσειδώνιο. Ένα χωρίο του Πλίνιου, «δείχνει» προς τον Ίππαρχο: «Μετά από αυτούς τους άνδρες, ο Ίππαρχος προείπε την τροχιά του Ήλιου και της Σελήνης για εκατοντάδες χρόνια. Το έργο του περιλάμβανε τους μήνες των εθνών και τις μέρες και τις ώρες, τις θέσεις και τις απόψεις των ανθρώπων και δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένας συμμέτοχος στα σχέδια της φύσης».
Σύμφωνα με σημερινές αστρονομικές αναγνώσεις, η ρύθμισή του έγινε γύρω στο 80 π.Χ., οπότε σίγουρα ο μηχανισμός ήταν έργο του Ποσειδώνιου.

Ποια ήταν η χρήση του μηχανισμού των Αντικυθήρων;

antik-1
Ο De Solla-Price, διατύπωσε την υπόθεση ότι ανήκε στα δημόσια εκθέματα της Ρόδου, που ήταν γνωστή από την εποχή του Πίνδαρου για την έκθεση μηχανικών αυτόματων κατασκευών. Ο Hannah, σε έργο του που εκδόθηκε το 2000, υποστηρίζει ότι ο μηχανισμός επιτελούσε πολλαπλές λειτουργίες, αστρο-μετεωρολογικές, ναυσιπλοϊκές, αστρονομικές και κυρίως αστρολογικές. Ο πολυδιάστατος χαρακτήρας του μηχανισμού πάντως, έχει και φιλοσοφικές συνυποδηλώσεις, που τον φέρνουν κοντά στη σκέψη του Ποσειδώνιου. Πάντως, ο χαρακτηρισμός του μηχανισμού ως «ο πρώτος γνωστός αναλογικός υπολογιστής», δεν είναι υπερβολικός.

Μια τελική αποτίμηση για τον μηχανισμό των Αντικυθήρων

Το 1975, έκανε έρευνες στην περιοχή του ναυαγίου των Αντικυθήρων ο Ζακ Ιβ Κουστό. Από το 2014, ξεκίνησε μια νέα σειρά ερευνών στην περιοχή των Αντικυθήρων όπου εντοπίστηκε ο μηχανισμός, που έφερε στην επιφάνεια ενδιαφέροντα ευρήματα, όχι όμως κάτι καινούργιο γι’ αυτόν.
Η άποψή μας είναι, ότι πιθανότατα κατασκευαστές του μηχανισμού, ήταν ο Ποσειδώνιος και οι μηχανικοί της Σχολής του. Το πλοίο τον μετέφερε από τη Ρόδο στη Ρώμη, αλλά βούλιαξε κοντά στις βραχώδεις ακτές των Αντικυθήρων. Η Ρόδος εκείνη την εποχή, είχε και τους κατάλληλους τεχνίτες για την κατασκευή του πολύπλοκου συστήματος των γραναζιών και τη σμίλευση των μικρογραμμάτων της επιγραφής. Εξάλλου, ο Ποσειδώνιος είχε υπηρετήσει ως πρεσβευτής στη Ρώμη το 87-86 π.Χ., την εποχή του Μάριου και τον Σύλλα, ενώ πίστευε ότι η Ρώμη αποτελούσε μια σταθεροποιητική δύναμη σ’ έναν ασταθή κόσμο.

antik--2
Εκτός απ’ όλα τ’ άλλα, η ανακάλυψη του μηχανισμού των Αντικυθήρων, απέδειξε ότι και στον τεχνολογικό τομέα, οι πρόγονοί μας δεν υστερούσαν. Σήμερα πλέον, υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τα τεχνολογικά και επιστημονικά επιτεύγματα του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού. Όπως γράφει πολύ εύστοχα η Ελένη Καραμπατζάκη:

«Τα αποτελέσματα της μελέτης του μηχανισμού μπορεί δικαιολογημένα να προκαλούν τον θαυμασμό των ειδικών επιστημόνων και του ευρύτερου κοινού, ωστόσο δεν πρέπει να ξενίζουν τους γνώστες των αρχαίων κειμένων, Ελληνικών και Λατινικών, όπου περιγράφονται εκπληκτικά τεχνικά έργα και μηχανισμοί διαφόρων χρήσεων.

Ο Derek de Solla Price, έχει πει ότι λίγο πριν το τέλος του μεγάλου πολιτισμού τους οι αρχαίοι Έλληνες είχαν πλησιάσει στην εποχή μας όχι μόνο με τη σκέψη τους, αλλά και με την επιστημονική τους τεχνολογία. Οι συγκρίσεις με το σήμερα δυστυχώς μόνο μελαγχολία και προβληματισμό προκαλεί…
Βασική πηγή μας για το άρθρο αυτό, ήταν το βιβλίο της Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Ελένης Α. Καραμπατζάκη, την οποία ευχαριστούμε θερμά που μας επέτρεψε να χρησιμοποιήσουμε στοιχεία από το βιβλίο της, αλλά και για τα πρόσθετα στοιχεία που μας ανέφερε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε μαζί της.
Ευχαριστούμε θερμά επίσης την κυρία Βασιλική Π. Σολωμού-Παπανικολάου, Επίκουρη Καθηγήτρια στον Τομέα Φιλοσοφίας, του Τμήματος ΦΠΨ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, έως πρόσφατα οπότε και συνταξιοδοτήθηκε, για τη βοήθειά της.
ΠΗΓΗ  www.protothema.gr

ΓΡΑΠΤΟΝ Θ. ΚΗΡΥΓΜΑ Τά πήλινα σκεύη τά γεμᾶτα ἀγάπη


ΓΡΑΠΤΟΝ Θ. ΚΗΡΥΓΜΑ
Τά πήλινα σκεύη τά γεμᾶτα ἀγάπη

«Ὄστρακο» ὀνομάζουμε συνήθως τά ἀσβεστολιθικά περιβλήματα μερικῶν πρωτόγονων θαλάσσιων ὀργανισμῶν, ὅπως τά μύδια, τά στρείδια, οἱ κοχλίες, κ.λπ. Δέν ἦταν, ὅμως, μόνο αὐτή ἡ ἔννοια τοῦ “ὀστράκου” στήν ἀρχαία Ἑλληνική Γλῶσσα, τήν ὁποία ὁ Ἀπόστολος Παῦλος χρησιμοποιεῖ στίς ἐπιστολές του, γνωρίζοντας την καλά. Ὄστρακα λέγονταν καί τά κομμάτια ἀπό σπασμένα πήλινα ἀγγεῖα.
Σέ τέτοια πήλινα κομμάτια οἱ Ἀθηναῖοι ἔγγραφαν τό ὄνομα τοῦ στρατηγοῦ πού ἤθελαν τήν ἀπομάκρυνση του, ἐξ οὗ καί ὁ θεσμός ὀνομάσθηκε «ἐξοστρακισμός». Καί στίς δύο περιπτώσεις πρόκειται γιά ἀντικείμενα εὔθραυστα.
Αὐτήν τήν ἔκφραση χρησιμοποιεῖ ὁ Παῦλος γιά τόν ἑαυτό του καί τούς Ἀποστόλους. Μιλώντας στό σημερινό Ἀνάγνωσμα γιά τό φῶς τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ, ὑπογραμμίζει μέ ταπείνωση πώς αὐτός ὁ θησαυρός ἔχει δοθεῖ καί φιλοξενεῖται σέ πήλινα σκεύη. Σέ ἀνθρώπους μέ σωματικές ἀδυναμίες, μέ ἀσθένειες, μέ ἀτέλειες. Σέ ἀνθρώπους, ὅμως, πού ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ τούς κάνει δυνατούς στίς θλίψεις, στίς κακουχίες, στήν φτώχεια, στήν πείνα καί στούς διωγμούς. Μαρτυρώντας πάντοτε μέ τήν ζωή καί τό παράδειγμα τους ὅτι ἐκεῖνος πού τούς κάνει δυνατούς εἶναι Αὐτός πού σταυρώθηκε καί ἀναστήθηκε...
Καί καλεῖ σέ μίμηση ὁ Ἀπόστολος τῶν Ἐθνῶν. Μιά μίμηση πού λιτά καί περιεκτικά μᾶς τήν περιγράφει ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς στήν σημερινή περικοπή. Μιλώντας ὁ Κύριος σ’ αὐτούς πού εἶχαν ἀγαθή διάθεση (“ὑμῖν λέγω τοῖς ἀκούουσιν”), ζήτησε κάτι πρωτάκουστο: Ἡ ἀγάπη νά μή ἐξαντλεῖται σ’ αὐτούς πού μᾶς ἀγαποῦν, ἀλλά νά ἐκδηλώνεται πρώτιστα σ’ αὐτούς πού μᾶς ἀδικοῦν, πού μᾶς κακοποιοῦν, τούς ἐχθρούς μας! Κριτήριο στήν παροχή τῆς ἀγάπης νά μή ἀποτελεῖ ἡ συμπάθεια, ὁ ὑπολογισμός κέρδους, ἡ καταστροφική κριτική ἄν ὁ εὐεργετούμενος ἀπό μᾶς “ἀξίζει τήν ἀγάπη μας”. Ἀλλά ποιό εἶναι τό θέλημά του. Καί γιά νά καταστήσει ὁ Χριστός πιό σαφές τό κριτήριο τῆς ἀγάπης εἶπε τόν μεγάλο λόγο: “Καθώς θέλετε ἶνα ποιῶσιν ὑμῖν οἱ ἄνθρωποι, οὕτω καί ὑμεῖς ποιεῖτε αὐτοῖς ὁμοίως”.
Εἴμαστε, Χριστιανοί μου, ἕτοιμοι νά ζήσουμε καί νά φερθοῦμε στήν ζωή μας μέ ὁδηγό αὐτήν τήν πυξίδα τῆς ἀγάπης;…
Πρωτ. π.Π.Μαριᾶτος

ΣΟΥΔΑ.Εκδήλωση μνήμης για τα 40 χρόνια από την έκρηξη του "Πανορμίτη"

Εκδήλωση μνήμης για τα θύματα του “Πανορμίτη” διοργανώνεται την Τρίτη στο λιμάνι της Σούδας στις 10 το πρωί, ανήμερα της μαύρης επετείου από την έκρηξη του πλοίου.


Φέτος συμπληρώνονται 40 χρόνια από την έκρηξη που συγκλόνισε τη Σούδα και τα Χανιά το πρωινό της 1ης Οκτωβρίου 1979. Το μότορσιπ “ΠΑΝΟΡΜΙΤΗΣ” είχε δέσει στο λιμάνι της Σούδας φορτωμένο στα αμπάρια του με εκατοντάδες φιάλες υγραερίου, κιβώτια με δυναμίτιδα και βαρέλια με βενζίνη.
Η έκρηξη που σημειώθηκε προκάλεσε τον θάνατο ενός ανθρώπου, τον τραυματισμό εκατοντάδων και ανυπολόγιστες καταστροφές σε περιουσίες.

Από την ισχυρή έκρηξη το πλοίο εξαφανίστηκε ενώ το φορτίο εκτοξεύτηκε σε ακτίνα 3 και πλέον χιλιομέτρων καταστρέφοντας σπίτια, καταστήματα και αυτοκίνητα.

Πηγή: Χανιώτικα Νέα