Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2017

ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΚΔΟΣΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΑΔΕΙΩΝ



ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΣ

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΝΔ Α΄ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΚΑΙ ΝΗΣΩΝ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



Ερώτηση για τη διετή καθυστέρηση έναρξης του ηλεκτρονικού συστήματος έκδοσης οικοδομικών αδειών και το συνεπαγόμενο κόστος στους πολίτες, στις επιχειρήσεις και στο κράτος, κατέθεσε ο βουλευτής Α’ Πειραιώς & Νήσων και Τομεάρχης Περιβάλλοντος της ΝΔ Κώστας Κατσαφάδος. Η Ερώτηση απευθύνεται στον καθ' ύλην αρμόδιο για θέματα πολεοδομίας Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη και τους συναρμόδιους Υπουργούς, Παναγιώτη Σκουρλέτη και Όλγα Γεροβασίλη.

Στην ερώτησή του, ο κ. Κατσαφάδος αναδεικνύει την ολιγωρία της κυβέρνησης να προωθήσει τη λειτουργία ενός ηλεκτρονικού συστήματος που μόνο οφέλη μπορεί να φέρει, τόσο στη λειτουργία του κράτους, όσο και στην πραγματική οικονομία.

 Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, με το νέο σύστημα απλοποιείται η διαδικασία για την έκδοση της άδειας και διευκολύνεται ο τυποποιημένος έλεγχος, ενώ ταυτόχρονα δημιουργείται αρχείο για την Ταυτότητα του Κτιρίου. Παράλληλα, το νέο ηλεκτρονικό σύστημα αποτελεί σημαντικό βήμα για την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης και των πολεοδομικών αυθαιρεσιών, καθώς περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα τεχνικά στοιχεία, αλλά και λειτουργία γεωγραφικού εντοπισμού. Επίσης, επιτυγχάνεται διαφάνεια στους ελέγχους και εξάλειψη κάθε «ευκαιρίας» για αθέμιτη συναλλαγή μεταξύ πολιτών, μηχανικών και υπηρεσιακών παραγόντων. Πολύ σημαντική είναι ακόμα, η μείωση της γραφειοκρατίας που επιτυγχάνεται, απελευθερώνοντας πόρους και ανθρώπους για τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας.

 Τονίζεται ότι το νέο σύστημα ηλεκτρονικής έκδοσης των οικοδομικών αδειών έχει ήδη υλοποιηθεί τεχνικά από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, στο πλαίσιο του έργου της «Ψηφιακής Ταυτότητας Κτιρίου», με την επίβλεψη και τη συνεργασία του ΥΠΕΝ, έχει γίνει ήδη εκπαίδευση των στελεχών της δημόσιας διοίκησης που θα το χρησιμοποιήσουν, έχει λειτουργήσει πιλοτικά και έχουν γίνει οι προσαρμογές που έχουν ζητήσει οι χρήστες.

 Παρόλα αυτά το σύστημα ακόμη δεν χρησιμοποιείται και ο Κώστας Κατσαφάδος ζητεί το λόγο από τους συναρμόδιους Υπουργούς τόσο για την ουσία, δηλαδή της έλλειψης ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης, όσο και για το κόστος που έχει επωμιστεί η κοινωνία από τη διετή κωλυσιεργία της Κυβέρνησης.



Σε δήλωσή του αναφέρει:

 «Η Κυβέρνηση οφείλει να καταλάβει ότι οι καθυστερήσεις της και η αναποτελεσματικότητα της κοστίζουν ακριβά στον ελληνικό λαό, στο κράτος, στους πολίτες και στις επιχειρήσεις. Δεν εκδίδουν μια Υπουργική Απόφαση ενεργοποίησης ενός ηλεκτρονικού συστήματος που είναι έτοιμο και κάθεται εδώ και δύο χρόνια. Ένα ηλεκτρονικό σύστημα που μειώνει το κόστος για τον καθένα μας, που μπορεί να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες και εξυπηρέτηση. Όλοι ξέρουμε το αμαρτωλό παρελθόν επί δεκαετίες των πολεοδομιών. Τους παραδώσαμε ένα έτοιμο ηλεκτρονικό σύστημα και απλά έπρεπε να βάλουν τις υπογραφές για να ξεκινήσει. Ούτε αυτό δεν είναι ικανοί να κάνουν. Για αυτό τον λόγο πρέπει να απολογηθούν. Γιατί η αδράνεια και η ανικανότητά τους κοστίζουν. Πρέπει να μας απαντήσουν με αριθμούς και στοιχεία πόσο μας έχει κοστίσει αυτή καθυστέρηση που έχει όνομα: κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, με πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος είναι και μηχανικός. Είναι να απορεί κανείς! αν ο ίδιος ασκούσε το επάγγελμά του θα πίεζε για να μπορεί να βγάλει οικοδομικές άδειες από το γραφείο του ή όχι; Και γιατί δεν το κάνει πράξη ως πρωθυπουργός από τη στιγμή που όλα είναι έτοιμα;»

 Η ερώτηση του Βουλευτή έχει ως εξής:



Ο νόμος 4030/2001 «Νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης, ελέγχου κατασκευών και λοιπές διατάξεις» προβλέπει ρητά, στο άρθρο 2, την υποχρέωση του κράτους να παρέχει στους πολίτες, στις επιχειρήσεις και στους μηχανικούς συγκεκριμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες στα θέματα αδειών δόμησης.

 Το νέο σύστημα ηλεκτρονικής έκδοσης των οικοδομικών αδειών έχει ήδη υλοποιηθεί τεχνικά από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, στο πλαίσιο του έργου της «Ψηφιακής Ταυτότητας Κτιρίου», με την επίβλεψη και τη συνεργασία του ΥΠΕΝ.

Με το νέο σύστημα απλοποιείται η διαδικασία για την έκδοση της αδείας και διευκολύνεται ο τυποποιημένος έλεγχος, ενώ ταυτόχρονα δημιουργείται αρχείο για την Ταυτότητα του Κτιρίου.

 Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα αποτελεί σημαντικό βήμα για την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης και των πολεοδομικών αυθαιρεσιών, καθώς περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα τεχνικά στοιχεία, καθώς και λειτουργία γεωγραφικού εντοπισμού.

 Επίσης, επιτυγχάνεται διαφάνεια στους ελέγχους και εξάλειψη κάθε «ευκαιρίας» για αθέμιτη συναλλαγή μεταξύ πολιτών, μηχανικών και υπηρεσιακών παραγόντων.

 Πολύ σημαντική είναι και η μείωση της γραφειοκρατίας που επιτυγχάνεται, απελευθερώνοντας πόρους και ανθρώπους για τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας.

 Ακόμα, με το ηλεκτρονικό σύστημα εξασφαλίζονται εργαλεία και αξιόπιστα στοιχεία που χρειάζονται, τόσο οι επιτελικές μονάδες του κράτους, όσο και η τοπική αυτοδιοίκηση, ώστε να επιτελούν αρμοδιότητές τους, όπως ο σχεδιασμός και η εκτέλεση υποδομών, η εφαρμογή πολεοδομικών και χωροταξικών σχεδίων, ο έλεγχος δόμησης κλπ.

 Ήδη, το Ενιαίο Σύστημα Υποβολής Αιτήσεων, Έγκρισης και Ελέγχου Πολεοδομικών Αδειών Δόμησης έχει λειτουργήσει πιλοτικά σε 6 πολεοδομικά γραφεία (Αθήνα, Πειραιά, Κόρινθο, Ηράκλειο, Χανιά και Κομοτηνή) αλλά και στην αρμόδια κεντρική Διεύθυνση του Υπουργείου).

 Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος έχει διοργανώσει ημερίδες και εκπαιδεύσεις στελεχών σε όλη τη χώρα και με την υπογραφή της ΚΥΑ εφαρμογής του νέου, ηλεκτρονικού τρόπου έκδοσης οικοδομικών αδειών το σύστημα μπορεί να επεκταθεί άμεσα σε όλες τις υπηρεσίες δόμησης της χώρας.

 Στελέχη του ΤΕΕ επισκέφθηκαν τις Υπηρεσίες Δόμησης, ενημέρωσαν και εκπαίδευσαν τα στελέχη τους για την πλήρη λειτουργία του συστήματος και μπορούν να συνεχίσουν να το πράττουν σύμφωνα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν.

 Το ΤΕΕ έχει ολοκληρώσει τη δημιουργία του λογισμικού, την δοκιμαστική λειτουργία, τον έλεγχο και τις απαραίτητες προσαρμογές που ζητήθηκαν από τους χρήστες.

 Για τη λειτουργία του συστήματος αναμένεται μόνο η έκδοση της κοινής Υπουργικής Απόφασης έναρξης εφαρμογής του νέου ηλεκτρονικού συστήματος.

Η παρούσα κυβέρνηση παρέλαβε, με την ανάληψη των καθηκόντων της, έτοιμη Υπουργική Απόφαση, με όλες τις λεπτομέρειες έναρξης εφαρμογής ενός τέτοιου ηλεκτρονικού συστήματος και στόχο ενεργοποίησής του, τον Φεβρουάριου του 2015. Έκτοτε η κυβέρνηση δεν έπραξε απολύτως τίποτε για την υλοποίηση της πρόβλεψης του νόμου.

 Ακόμη και σε σχέδιο νόμου που πρόσφατα έθεσε σε διαβούλευση η κυβέρνηση, προβλέπεται και πάλι ηλεκτρονικός τρόπος έκδοσης οικοδομικών αδειών, αλλά το σύστημα παραμένει, λόγω ολιγωρίας της κυβέρνησης, ανενεργό, στερώντας από το κράτος, την κοινωνία και την οικονομία ένα χρήσιμο εργαλείο.

 Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:



1.      Πότε θα τεθεί σε λειτουργία το νέο σύστημα ηλεκτρονικής έκδοσης των αδειών δόμησης;

2.      Σε ποιους λόγους οφείλεται η καθυστέρηση έκδοσης της απαραίτητης ΚΥΑ;

3.      Έχουν υπολογίσει τα συναρμόδια Υπουργεία το κόστος που έχει επωμιστεί το δημόσιο από τη διατήρηση της χειρόγραφης διαδικασίας επί διετία;

4.      Τι κόστος έχει επωμιστεί το δημόσιο σε κεντρικό – επιτελικό επίπεδο και τι κόστος σε αποκεντρωμένο – δημοτικό επίπεδο από τη διατήρηση της χειρόγραφης διαδικασίας έκδοσης αδειών δόμησης;

5.      Έχουν υπολογίσει τα συναρμόδια Υπουργεία το κόστος που έχει επιφέρει η καθυστέρηση εφαρμογής του νέου ηλεκτρονικού συστήματος σε πολίτες – επιχειρήσεις (φορείς των έργων) και μηχανικούς (υπογράφοντες τις άδειες δόμησης) λόγω της διατήρησης της χειρόγραφης διαδικασίας;

6.      Έχει υπολογίσει το ΥΠΕΝ το κόστος από την ελλειμματική παρακολούθηση της εξέλιξης της αυθαίρετης δόμησης λόγω της μη ενεργοποίησης του νέου ηλεκτρονικού συστήματος, που διαθέτει και λειτουργία γεωγραφικού εντοπισμού;

7.      Με το δεδομένο ότι το έργο του ηλεκτρονικού συστήματος έχει υλοποιηθεί με εθνική και κοινοτική συγχρηματοδότηση αλλά δεν είναι ακόμη σε πλήρη λειτουργία και συνυπολογίζοντας τα ανωτέρω συρρέοντα κόστη, ποιος θα αποζημιώσει το ελληνικό δημόσιο για τα ανωτέρω;

8.      Είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος, ως επισπεύδον την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ, αρμόδιο για την χορήγηση αποζημίωσης προς όποιον πολίτη, επιχείρηση ή μηχανικό θεωρεί ότι έχει επωμιστεί κόστος από την καθυστέρηση της Κυβέρνησης;

Πειραιάς 8 Φεβρουαρίου 2017

Ο ερωτών Βουλευτής

Κώστας Κατσαφάδος






Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου