Πέμπτη 15 Μαρτίου 2018

ΟΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΣΤΙΣ ΚΡΟΚΕΕΣ &’ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΕΥΡΩΤΑ Προσφυγή στο ΣτΕ Εισηγητής: Ηλίας Παναγιωτακάκος – Δημοτικός Σύμβουλος


Ο Δήμος Ευρώτα από το 2011 έχει θέσει ως ένα από τα κεντρικά ζητήματα/προβλήματα την μείωση των αντικειμενικών αξιών στις δημοτικές και τοπικές κοινότητες κυρίως δε στην Τ.Κ Κροκεών και τις Δ.Κ Βλαχιώτη και Σκάλας.
Ο δήμος Ευρώτα κατ΄ εξοχή αγροτοκτηνοτροφικός δήμος και παρά το μεγάλο μήκος του παραλιακού μετώπου 18 χλμ. είναι ελάχιστα αξιοποιήσιμο, λόγω της ένταξης στην Α’ ζώνη(περιοχή Βαλτακίου). Επίσης εκτός από το ιστορικό/βυζαντινό Γεράκι δεν υπάρχουν έως σήμερα αξιοποιήσιμες, και ενδιαφέρουσες ιστορικά περιοχές(Λυκοβουνό, Αρχαίο Έλος ,ενάλιες αρχαιότητες κ.λ.π.).
Σ΄ αυτό το Δήμο έχουν επιβληθεί εξαιρετικά άδικες και ασύμπτωτες με τα οικονομικά δεδομένα αντικειμενικές αξίες τόσο στο επίπεδα της αγοράς ακινήτων, όσο και στο επίπεδο γεωμορφίας και γεωοικονομίας περιοχών του Δήμου Ευρώτα. Επισημαίνουμε το ιδιότυπο και άλυτο θέμα των ιδιοκτησιών της Τ.Κ Λαγίου.
Η αντικειμενικές αξίες είναι υψηλότερες των εμπορικών σε μια περιοχή με γερασμένο πληθυσμό που βρίσκεται σε φάση μεταβιβάσεων και γονικών παροχών, αλλά και προγραμμάτων που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν λόγω του τιμήματος των αντικειμενικών αξιών (Εξοικονομώ, Leader κλπ).
Στην διάρκεια της πρωτοφανούς και πολυεπίπεδης κρίσης οι αντικειμενικές αξίες εκτός του ΕΝΦΙΑ συμπαρασύρουν δεκαεννέα φόρους μεταξύ των οποίων :
- Ο φόρος επί του τεκμαρτού εισοδήματος από ιδιοχρησιμοποίηση επαγγελματικής στέγης. Το εισόδημα αυτό προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της αντικειμενικής αξίας με συντελεστή 3%.
- Το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας, υπέρ των δήμων μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ. Υπολογίζεται με συντελεστή 0,25% , επί των αντικειμενικών αξιών.
- Ο ΦΠΑ 23% στις μεταβιβάσεις νεόδμητων χτισμάτων που δεν αποτελούν πρώτη κατοικία. Υπολογίζεται με βάση τις αντικειμενικές αξίες.
- Ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων που υπολογίζεται με 3% επί των αντικειμενικών αξιών και επιβαρύνει τον αγοραστή.
- Ο φόρος χρησικτησίας κτισμάτων, που υπολογίζεται με 3% επί των αντικειμενικών αξιών.
- Ο φόρος ανταλλαγής- συνένωσης οικοπέδων.
- Ο φόρος διανομής ακινήτων.
- Ο δημοτικός φόρος στις μεταβιβάσεις ακινήτων που υπολογίζεται με ποσοστό επί του φόρου μεταβίβασης.
- Τα τέλη υπέρ Ταμείου Νομικών που επιβαρύνουν τα μεταβιβαστικά συμβόλαια και υπολογίζονται ως ποσοστά επί των αντικειμενικών αξιών.
- Το πρόσθετο τέλος μεταγραφής συμβολαίων.
- Ο φόρος δωρεάς ακινήτων.
- Ο φόρος γονικής παροχής ακινήτων.
- Ο φόρος κληρονομιάς ακινήτων.
- Το τέλος εγγραφής ακινήτων στο Κτηματολόγιο.
- Τα πολεοδομικά πρόστιμα κατασκευής νέων αυθαιρέτων.
- Τα πολεοδομικά πρόστιμα διατήρησης αυθαιρέτων κτισμάτων.
- Οι εισφορές σε γη και χρήμα για την ένταξη ακινήτων στα σχέδια πόλεων.
Στις Κροκεές έχει επιβληθεί ένα άδικο καθεστώς αντικειμενικών αξιών από την δεκαετία του 1990,λόγω του νέου επαρχιακού δρόμου(παράκαμψη Κροκεών) και της μεγέθυνσης των ορίων οικισμού υπερτιμήθηκαν ακίνητα,κυρίως αγροκτήματα και έτσι λόγω μη ύπαρξης κτηματολογίου συμπαρέσυραν όλες τις αντικειμενικές αξίες εντός του οικισμού. Είναι κραυγαλέο στη Α΄ ζώνη οι αντικειμενικές αξίες να ανέρχονται στις Κροκεές στα 1000 ευρώ,αλλά και στο Βλαχιώτη και Σκάλα σε 900 και 800 ευρώ
Από το 2011 με εισηγήσεις και παρεμβάσεις μας θέσαμε το ζήτημα στους καθ΄ ύλην Υπουργούς του ΥΠΟΙΚ, αλλά το δίκαιο και τεκμηριωμένο αίτημα για δραστική μείωση των αντικειμενικών αξιών δεν εισακούσθηκε με αποτέλεσμα να παραμένει αυτό το άδικο καθεστώς.
Χρέος και υποχρέωση μας οργανωμένα και συστηματικά εκ νέου και μπροστά στις αλλαγές που προτίθεται να υλοποιήσει η Κυβέρνηση να αγωνιστούμε, ώστε να αλλάξουν οι αντικειμενικές αξίες από 30% έως 50 % για την περίπτωση των Κροκεών, Σκάλας και Βλαχιώτη.
Παράλληλα και με δεδικασμένο στο Σ.τ.Ε άλλων Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων που προσέφυγαν και πέτυχαν την μείωση των αντικειμενικών αξιών πρέπει και ως Δήμος Ευρώτα να προσφύγουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την νομική κατοχύρωση των δίκαιων αιτημάτων μας.
Ενημερωτικά αναφέρω το σκεπτικό του Σ.τ.Ε που δικαίωσε άλλους Δήμους:
ΣτΕ: Παράνομος ο τρόπος προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων και ο ΕΝΦΙΑ σε 4 περιοχές
Η 7μελής σύνθεση του Β’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας με τις υπ’ αριθμ. 2334-2337/2016 αποφάσεις της και με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Μαίρη Σάρπ, έκρινε παράνομο τον τρόπο προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων και τον ΕΝΦΙΑ σε 4 περιοχές της χώρας.

Πρόκειται για την Φιλοθέη, το Ψυχικό και τον Νέο Βουτσά στην Αττική, καθώς και για τους Δελφούς , οι αντικειμενικές αξίες και ο ΕΝΦΙΑ των οποίων κρίθηκαν μη νόμιμα, από την 8η Ιουνίου του 2016 και εντεύθεν, δηλαδή από την ημέρα συζήτησης των υποθέσεων στο ακροατήριο της 7μελούς σύνθεσης του Β’ Τμήματος του ΣτΕ.

Το ΣτΕ ακύρωσε την σχετική υπουργική απόφαση καθορισμού των αντικειμενικών αξιών κατά το σκέλος εκείνο μόνο που αφορά τις 4 εν λόγω περιοχές (σε αυτές μόνο τις περιοχές είχαν ακίνητα οι προσφεύγοντες στο ΣτΕ και όχι για την υπόλοιπη Ελλάδα), καθώς ο προσδιορισμός έγινε οριζόντια και «συλλήβδην για όλες τις ζώνες ορισμένης περιφέρειας».

Σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, ο προσδιορισμός των αντικειμενικών αξιών έγινε χωρίς να υπάρχει διαφανής, ορισμένη, πρόσφορη και οικονομετρικά άρτια μεθοδολογία όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία (νόμος 3852/2010), αλλά ούτε λήφθηκε υπόψη η γνώμη του κάθε δήμου ή κοινότητας.

Κατά τους συμβούλους Επικρατείας, οι αποφάσεις του ΣτΕ δεν σημαίνουν ότι πρέπει να επιστραφεί ο ΕΝΦΙΑ του 2016 στους ιδιοκτήτες ακινήτων των 4 αυτών περιοχών και αυτό γιατί κρίθηκε ότι δεν μπορεί ένα μήνα πριν την εκπνοή του 2016 να τροποποιηθεί ο κρατικός προσυλλογισμός. Μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016 πάντως, θα πρέπει να έχουν προσδιοριστεί οι νέες αντικειμενικές αξίες στις 4 αυτές περιοχές, προκειμένου να καθοριστεί - σύμφωνα με αυτές και όπως προβλέπει το ΣτΕ – κι ο ΕΝΦΙΑ για το 2017.
Συγκεκριμένα, οι αποφάσεις του ΣτΕ, μεταξύ των άλλων αναφέρουν: «Κατά την έννοια των εξουσιοδοτικών διατάξεων του άρθρου 41 του ν. 1249/1982, ερμηνευoμένων υπό το φως των άρθρων 4 (παρ. 5) και 78 (παρ. 1) του Συντάγματος, ο προσδιορισμός από την κανονιστικώς δρώσα Διοίκηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων πρέπει να διενεργείται με βάση ενιαία (για το σύνολο των περιοχών που έχουν ενταχθεί στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού), διαφανή, αρκούντως ορισμένη, πρόσφορη και οικονομετρικά άρτια μεθοδολογία, ώστε να παρέχονται στους βαρυνόμενους επαρκή εχέγγυα ορθού καθορισμού της φορολογούμενης (ελάχιστης εύλογης αγοραίας) αξίας των ακινήτων τους και να τηρείται από τα αρμόδια διοικητικά όργανα το ίσο μέτρο (γνωμοδοτικής και αποφασιστικής) κρίσης.

Η τοιαύτη ειδική μέθοδος πρέπει, ιδίως, να λαμβάνει προσηκόντως υπόψη την παρατεταμένη και σταδιακά εντεινόμενη ύφεση της αγοράς ακινήτων, συνεπεία της οικονομικής κρίσης και της επιβάρυνσης της ακίνητης περιουσίας με νέους φόρους, από το 2010 και μετά. Κατά την κοινή πείρα, ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο προσδιορισμού της αγοραίας αξίας ενός ακινήτου, είναι η τοποθεσία του, ο ως άνω ορισμός πρέπει να γίνεται τουλάχιστον σε επίπεδο δημοτικής ενότητας ή κοινότητας δήμου, κατόπιν συνεκτίμησης (διενεργούμενης κατ' εφαρμογή της προαναφερόμενης ειδικής μεθόδου) συγκεκριμένων, περιλαμβανόμενων στο διοικητικό φάκελο, πρόσφορων και επίκαιρων στοιχείων για την πραγματική αγοραία αξία των ακινήτων στη σχετική ζώνη ή, σε περίπτωση αιτιολογημένης διαπίστωσης της ανυπαρξίας τέτοιων στοιχείων, με συνεκτίμηση ανάλογων υφιστάμενων στοιχείων για τις όμορες/γειτονικές ζώνες, ή για άλλες ζώνες που κρίνονται αιτιολογημένα ότι παρουσιάζουν ουσιώδεις ομοιότητες όσον αφορά την αγορά ακινήτων.Μεταξύ των στοιχείων που (πρέπει να) λαμβάνονται υπόψη στο πλαίσιο αυτό, είναι και η προβλεπόμενη στο άρθρο 261 παρ. 4 του ν. 3852/2010 (απλή) γνώμη του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου.


Ο καθορισμός των τιμών εκκίνησης στην επίδικη ζώνη έγινε στο πλαίσιο συλλήβδην προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών για τις ζώνες του συνόλου της επικράτειας, αναλόγως της τιμής που είχαν πριν από την επίδικη αναπροσαρμογή, βάσει εισήγησης της αρμόδιας επιτροπής του άρθρου 41 του ν. 1249/1982, η οποία πρότεινε οριζόντιες ποσοστιαίες μεταβολές ανά ομάδα τιμών ζώνης γενικά των ακινήτων της οικείας περιφέρειας, χωρίς να εκφέρει εξατομικευμένη κρίση για τις επιμέρους ζώνες της, ειδικότερα, δε, για την επίδικη ζώνη, με παράθεση των συγκεκριμένων στοιχείων που έλαβε υπόψη της σχετικά με τη ζώνη αυτή, και χωρίς να προκύπτει η εφαρμογή (από την επιτροπή και, περαιτέρω, από τον υπουργό) ορισμένης, οικονομετρικά άρτια μεθοδολογίας προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών»….
Συμπερασματικά το Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να πάρει σήμερα απόφαση με δύο στόχους:
- Να αποσταλεί το αίτημα προς το ΥΠΟΙΚ και τους εκτιμητές την μείωση των αντικειμενικών αξιών στις Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες από 30% έως 50% (Κροκεές – Βλαχιώτη – Σκάλα )
- Την προσφυγή στο ΣτΕ κυρίως για την Τ.Κ Κροκεών και τις Δ.Κ Βλαχιώτη και Σκάλας και την εξουσιοδότηση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ευρώτα για την επιλογή εξειδικευμένου Δικηγόρου που μαζί με την νομική σύμβουλο θα προετοιμάσουν και θα καταθέσουν την προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας,
Αυτή πιστεύω ότι είναι από τις μεγαλύτερες και δικαιότερες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου μας για τους συμπολίτες μας και την προάσπιση των περιουσιακών τους στοιχείων που αποκτήθηκαν με μεγάλο κόπο και πρέπει να μεταβιβαστούν στην επόμενη γενιά με το μικρότερο δυνατό κόστος στη σημερινή φάση της κρίσης.-

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου