Γράφει ο κύριος Αναστάσιος Πήλιας.
Μιά Αποκριάτικη Χοροσπερίδα τού 1961.
Προσωπικές άναμνήσεις άπό τό χρονοντούλα ποτής μνήμης ένός μικρού, πού φωτίζουν ίστορικο-λαογραφικά τόν Ποταμό Κυθήρων έκείνης τής.έποχής...!
Μπήκε τό Τριώδιο χθές καί ή σημερινή πραγ ατικότητα ώθησε τήν μνήμη σ'ένα μακρινό άλμα,προσγείωσης καί σηματοδότησης,χαράς,
εύτυχίας καί μεγαλείου μιάς άλλης έποχής πιό πτωχής ίσως ,άλλά πλουσιότερης στά αισθήματα,άρμονία ψυχής καί έπικοινωνίας τών άνθρώπων.
Ή ίστορία μας έκτυλίσσεται τό 1961.Μία νεαρά κοπέλα μέ τόν μικρούλη της έπιβιβάζεται στήν λιμουζίνα τού πολύπειρου Μπουμπούλη (Μουλού) άπό τήν άψίδα τού Καραβά μέ προορισμό τόν Ποταμό. Πέρασαν τήν Αγία Ανα στασία δίχως έλεγχο ,καί είσήλθαν στά κοινοτικά όρια τού Μεγάλου χωριού. Φθάνουν στήν ίστορική πλατεία καί τούς άποβιβάζει στό σπίτι τού κουμπάρου της Νίκου Κ. Λειβαδίτη πού τής έχει βαπτίσει τόν μικρό της. Τήν έχει προσκαλέσει όπως κάθε χρόνο, μαζί μέ τούς σύγχρονους θεμελιωτές τής Μουσικολογίας Βαγ. Καβιέρη καί Στρατή Θεοδωρακάκη τής περιοχής τους καί όχι μόνο, νά λάβει μέρος στόν μεγάλο Αποκριάτικο χορό τού Ποταμού τής Κυριακής τών Απόκρεω τής 12/2/1961.
Ή Χοροσπερίδα θά πραγματοποιηθεί στήν μεγαλύτερη σάλα τής έποχής πού άποτελεί τό ίστορικο πνευματικό κέντρο τού Ποταμού έκείνη τήν έποχή ,χώρος πού φιλοξένησε μεγάλες καί άντιστασιακές άποφάσεις κατά τού βδεληρού Γερμανικού φασιστικού κράτους. Είναι συνιδιοκτησίας Νίκου καί Χαράλαμπου Λειβαδίτη έμβληματικών προσώπων τής Ιστορίας τού Ποταμού. Ή κοπέλα τής ίστορίας μας θά καλύ ψει μέ τόν άνδρα τής έξαδέλφη της Μανώλη Στελίου μεγάλο μέρος τού προγράμματος, άφού φρόντισε νά πάρει άδεια άπό τό πλοίο πού έργάζεται . Ερχεται.καί κάνουν τίς τελευταίες πρόβες τού εύρωπαικού προγράμματος.Ακουν άπο πικαπ καί μικρούς δίσκους τά τραγουδια πού θά τραγουδήσουν. Ό ζωηρός μικρούλης έχει ήρεμήσει άπό τά παιχνιδάκια πού τού δώρισε ό χαμογελαστός καί καλοκάγαθος Πολυχρόνης Ν. Λειβαδίτης. Τό φόρεμα της μαύ ρη τουαλέτα ,τής τό έραψε ή έξαδέλφη της Τασούλα Μεγαλοκονόμου μέ τήν ύψηλή ραπτική αίσθητική της άπό τίς είδικές σπουδές της στήν Αθήνα τού 50.(βλ.φωτ.τού άνθρώπου σύμβολο τής φωτ.Εμμαν. Σοφίου μέ ήμερ.12/2/1961)
Ή Κυριακή ξημέρωσε καί οί κωδωνοκρουσίες ,δέν είναι βέβαια τών 72 χρυσων καμπανων τού ίστορικά πρόδρομου μεγάλου χωριού καί τών γύρω περιοχών, τής πόλης τού Αγίου Δημητρίου πρώτης ,γιά αίωνες πρωτεύουσας τού νησιού ,άλλά τών 7 ένοριών του.Ολες οί περιοχές τού Ποταμού θά μοσχοβολήσουν άπό τήν εύωδία τών κεριών καί άγιασμάτων τών έκκλησιών πού προα ναγγέλουν τό βραδυνό τό μέγα πανηγύρι.
Καί έφθασε αύτό πού όλη τήν βδομάδα πρόσ μεναν. Από νωρίς έχει δημιουργηθεί τό άδιαχώρητο στή σημερινή αίθουσα τού Κοσμικόν. Γιά νά βρείς είσητήριο πρέπει νά γίνει μέγα θαύμα τής Ιλαριωτίσσης τής άπό Ιεροσολύ μων Προστάτιδος τού χωριού τής Κυράς.Ό κόσμος άπό τό κυρίως χωριό ,τούς γύρω οί κισμούς καί χωριά συνωστίζεται στήν ίστορι κή αίθουσα καί φθάνει μέχρι τού Τάσου Τσιγγούνη καί στήν άντίθετη κατεύθυνση μέχρι ταβέρνα τού Γερακίτη. Τό χωριό ύπέρλαμπρο γιορτινά φωτισμένο άπό τά έξαδέλφια της Γιάννη καί Νίκο Σουρή ιδιοκτήτες μέ τόν πατέρα τους τής πρώτης ίδιωτικής ΔΕΗ στήν ίστορία τού νησιού. Ολα στό κέντρο τού Λειβαδίτη είναι Grande στό άπό Ενετικής έποχής Villa Grande. Από τά έδέσματα ,ώς τίς δημόσιες σχέσεις καί τήν όργάνωση άπό τόν όρισμό αύ τών Νίκο Λειβαδίτη μέ τό γιορτινό άσπρο σα κάκι μέ παπιόν,τού άνθρώπου πού έφυγε νωρίς.
Ολη ή μουσική έπιστασία στούς άλησμονη τους Στρατή Θεοδωρακάκη καί Βαγγέλη Καβιέρη λίγα μέτρα μακριά άπό τό μουσικό πνευμα τικό έργαστήρι-άφετηρία τού βαρελάδικου τού δεύτερου έξ αύτών. Μέ τά μαντολινάτα τους, τίς κορνέτες τού Μαρίνου Τριφύλλη, τού Σοκολένη, τού μουσικού βιρτουόζου Ψαλιδά. καί άλλων. Καί ό χορός άρχίζει, μέ Μπουρδάρη καί όλους τούς παραδοσιακούς χορούς, καί έπειτα μέ εύρηματικές μαντινάδες τών Καβιέρη-Κορωναίου, δίνοντας άμεσες άπαντήσεις , όπως αύτή στή νεαρά τραγουδίστρια καί τήν καταγωγή της άπό τήν γιαγιά της Εριφύλη...Αμάν...Αμάν..Ομορφα Τριφυλλιάνικα δέν θέλω τό κακό σας,γιατί πατώ τό χώμα σας,καί πίνω τό νερό σας...Αμάν...Αμάν... .... Μετά άρχιζε τό εύρωπαικό πρόγραμμα, μέ ταγκό, φοξαναγκλέ, βάλς μέ καθολική συμμε τοχή, ζευγών νά λικνίζονται στήν πίστα, όπως Μιχαλακάκη,Στ. Μεγαλοκονόμου κάτω από τό φωτεινό χαμόγελο τής άρχόντισας τού Ποταμού Καλυψώς κόρης τού Δημάρχου, ζεύγους Θεοδωρακάκη, Μαρίνου Τριφύλλη,Κώστα Τριφύλλη, Σουρή, Χρυσαφί τη, Μανέα, Καλογρίδη, Καστρισιου, Ταμβάκη, Μπαβέα ,Μελιτά, Παυλάκη, Σαμίου, Γκιουζέλη,Ψαλιδά , Πανάρετου, Φαρρδούλη , Ανδρόνικου, Πρωτοψάλτη, Πανάρετου, Κομηνού, Λεβούνη Ανδρέα Μεγαλοκονόμου, Χλαμπέα καί.άλλων....Συνέχιζαν μέ cha cha Rock n Roll καί Roumba που τραγουδούσαν οί παπαδοπούλα-Στελίου Μανώλης,καί άπογιωνόταν τό ζεύγος τής έξαδέλφης της Μαριάνθης καί Βασίλη Κασιμάτη, πέταγε τήν ποδιά ό Νίκος Λειβαδίτης κοιτάζοντας τον αίνιγματικά νά χορεύει ,ό άδελφός του, καθώς καί ό ανυπέρβλητος Μιχαήλος πού άφηνε τά σουβλακια που έψηνε έξωτερικά, κάτω άπό τήν σκάλα τής Πέντενας. Καί στό τρίτο μέρος οί κανδρίλιες-λανσιέδες Βικτωριανού μεγαλείου κάτω άπό τήν καθοδήγηση τών αυθεντιών τού ειδους Β.Καβιέρη μέ άξιο βοηθό του τόν άκουραστο Γιάννη Σάμιο καί χορευτάς μέ τίς ντάμες τους, όλη τήν παλιοσειρά τού Στρατη,.καί τά νέα φυντάνια, Γιώργο Πασχάλη, Κυριάκο Χλαμπέα,καί Χάρη Μουλο, Μότη,Παναγιώτη Γερακίτη,κάτω από τήν συνεχή ρίψη κονφετί καί κορδελών..πού τό πρωί κατά τήν έξοδο δυσκόλευε όλες και ολους τό παχύ στρώμα τους μαζί.μέ τόν...χαρτοπόλεμο....!
Τά παραγγέλματα άκόμα καί σήμερα, δύσκολα νά τά συγκρατήσεις...προμενάντ, α γκόρ, μπαλανσέ πού έδιναν τό.έναυσμα γιά κατα ζευγη διάφορες χορευτικές συστοιχίες........
Αφιερωμένο σέ αύτούς πού σήμερα δεν ζούν.καί οίκοδόμησαν μέ κόπο τό οίκονομικό καί πολιτιστικό μεγαλείο τού χωριού τής Κυράς, γιατί είχαν πάθος φαντασία...καί μεγάλη καρδιά!
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου