Προς Τον Ιερόν Κλήρον και τον Χριστώνυμον Λαόν της καθ΄ημάς Ιεράς
Μητροπόλεως Κυθήρων και Αντικυθήρων «Διά τούτο και ο φιλάνθρωπος...
Προς
Τον Ιερόν Κλήρον και τον Χριστώνυμον Λαόν
της καθ΄ημάς Ιεράς Μητροπόλεως Κυθήρων και Αντικυθήρων
«Διά τούτο και ο φιλάνθρωπος Θεός, κηδόμενος της ημών σωτηρίας, εις
δύο διείλε (διέκρινε) βίους την των ανθρώπων διαγωγήν, συζυγίαν λέγω και
παρθενίαν, ίνα, ο μη δυνάμενος υπενεγκείν (να υπομείνη) τον της
παρθενίας άθλον, έλθοι επί συνοίκησιν γυναικός …» (Μεγ. Βασιλείου, P.G.
31, παράγρ.1, σελ.625-628).
Αγαπητοί μου Αδελφοί και Συλλειτουργοί,
Αδελφοί μου Χριστιανοί, Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά!
Η Αγία μας Εκκλησία τιμά σήμερα την ιερή μνήμη των 630 Αγίων και
Θεοφόρων Πατέρων της τετάρτης (Δ”) Οικουμενικής Συνόδου, που συνήλθε το
451 μ.Χ. εις την Χαλκηδόνα της Μικράς Ασίας. Η Αγία αυτή
Οικουμενική Σύνοδος εδογμάτισε την ένωσιν εις το πρόσωπον του Κυρίου μας
Ιησού Χριστού των δύο φύσεων, της θείας και της ανθρωπίνης, ασυγχύτως,
ατρέπτως, αδιαιρέτως και αχωρίστως. Ο Θεάνθρωπος Κύριός μας είναι
τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, εκτός αμαρτίας.
Ο Αρχηγός της Πίστεως και της Σωτηρίας μας Ιησούς Χριστός μας
παρέδωκε την αγία και αμώμητη χριστιανική μας πίστι και το τέλειο
πρότυπο του ανθρώπου και της πνευματικής ζωής. Καί, όπως μας
είπε προηγουμένως ο Μέγας Βασίλειος, «γι” αυτό τον λόγο και ο
φιλάνθρωπος Θεός, επειδή εφρόντιζε για τη σωτηρία μας, διέκρινε και
διεχώρισε σε δύο τρόπους ζωής την διαγωγή των ανθρώπων, την συζυγία και
την παρθενία, την συζυγική και την παρθενική και αφιερωμένη στον Θεό
ζωή. Καί το καθώρισε αυτό ο Θεός για να έχη την δυνατότητα ο άνδρας, που
δεν ημπορεί να κατορθώση τον άθλο της παρθενίας, να συγκατοικήση με
γυναίκα, με την Θεία ευλογία του Γάμου.
Διότι γνωρίζει, ότι θα
του ζητηθή λόγος σωφροσύνης (δηλ. ψυχοσωματικής καθαρότητος) και
αγιασμού και ομοιώσεώς του προς τους αγίους της Εκκλησίας μας, οι οποίοι διεκρίθησαν στη ζωή της συζυγίας και στην τεκνοτροφία».
Η Οσία Μακρίνα, η αδελφή του Μεγάλου Βασιλείου, που εορτάζουμε σήμερα
την μνήμη της, μαζί με τα άλλα 4 αδέλφια της (τον άγιο Βασίλειο, τον
άγιο Γρηγόριο Νύσσης, τον άγιο Πέτρο Επίσκοπο Σεβαστείας και τον Όσιο
Ναυκράτιο), ήσαν τέκνα αγίων γονέων, του Βασιλείου και της Εμμελείας και
συναγάλλονται και συγχορεύουν ήδη εις το Ουράνιο πνευματικό στερέωμα ως
μία επτάριθμη οικογένεια αγίων.
Ο ευλογημένος αυτός και ιερός γάμος των αγίων Βασιλείου και Εμμελείας
και όλων διαχρονικά των αγίων και δικαίων και ευσεβών γονέων του
χριστιανικού κόσμου αποτελεί την αγία και πνευματική μήτρα των αγίων της
Εκκλησίας μας.
Ο Ορθόδοξος Χριστιανικός Γάμος συνιστά μέγα και ιερώτατο Μυστήριο της Εκκλησίας μας,
εθεσπίσθη «εις βοήθειαν και διαδοχήν του γένους των ανθρώπων» και είναι
θέλημα Θεού˙ «σον θέλημά εστιν η έννομος συζυγία και η εξ αυτής
παιδοποιΐα» (Ακολουθία του Γάμου).
Εις το βιβλίο της Γενέσεως της Παλαιάς Διαθήκης (κεφ.β”, στιχ.18,
21-25), μετά την δημιουργία του κόσμου και του πρωτοπλάστου Αδάμ «…είπε
Κύριος ο Θεός˙ ου καλόν είναι τον άνθρωπον μόνον˙ ποιήσωμεν αυτώ βοηθόν
κατ” αυτόν…». Καί μετά την δημιουργία της Εύας από την πλευρά του Αδάμ,
είπεν ο Αδάμ, όταν είδε την Εύα : «Τούτο νυν οστούν εκ των οστέων μου
και σαρξ εκ της σαρκός μου˙ αύτη κληθήσεται γυνή ότι εκ του ανδρός αυτής
ελήφθη αύτη. Ένεκεν τούτου καταλείψει άνθρωπος τον πατέρα αυτού και την
μητέρα και προσκολληθήσεται προς την γυναίκα αυτού, και έσονται οι δύο
εις σάρκα μίαν».