Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΧΟΛΗΣ ΓΟΝΕΩΝ 9-10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016


ΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 
          ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ 
ΚΥΘΗΡΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ                                                                                 
 
ΠΡΟΣΚΛΗΣΙΣ
           Τό  Σάββατον 9 Ἰανουαρίου 2016 στό Πνευματικό Κέντρο Ποταμοῦ καί τήν Κυριακή 10 Ἰανουαρίου 2016 στό Λεοντσίνειο Πνευματικό Κέντρο Κεραμωτοῦ, περί ὥραν 7 μ.μ., θά γίνῃ ἡ μηνιαία Σύναξις τῆς Σχολῆς Γονέων καί Κηδεμόνων. 

Ὁμιλητής ὁ Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος - Ἰατρός
π.Πέτρος Μαριᾶτος
μέ θέμα
«Πραγματικοί καί φανταστικοί κίνδυνοι γιά τά παιδιά» 
         Παρακαλοῦνται καί προσκαλοῦνται οἱ Ἀρχές καί φορεῖς τῆς νήσου μας, οἱ ἀγαπητοί Γονεῖς καί Κηδεμόνες καί ὅλοι οἱ συμπολίτες μας νά παρευρεθοῦν στίς συνάξεις αὐτές.
         Μετά τήν ὁμιλία θά ἀκολουθήση ἐνδιαφέρουσα συζήτησις ἐπί τοῦ θέματος. 
Μετ' εὐχῶν.
Ο  ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ  

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΙΑΣΜΟΥ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ   ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ  ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΚΥΘΗΡΩΝ & ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ
Τ.Κ. 801 00  Κ Υ Θ Η Ρ Α
ΤΗΛ.:2736031202 & 2736038359
FAX  :2736031202
                                                
     
                                                                      Ἐν Κυθήροις τῇ 5ῃ Ἰανουαρίου 2015


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΙΑΣΜΟΥ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ

Τετάρτη,  6  Ἰανουαρίου 2016, ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ, Θεία Λειτουργία εἰς τόν Ἱερόν Μητροπολιτικόν Ναόν Ἐσταυρωμένου Χώρας Κυθήρων.

Καψάλι : ὥρα 11.30 π.μ.
Αὐλέμωνας: ὥρα 1.00 μ.μ.
Διακόφτι : ὥρα 3.00 μ.μ.
Ἁγία Πελαγία : ὥρα 4.00 μ.μ.

Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως

Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2016

Έρχεται «καπέλο» 10 ευρώ στα αεροπορικά εισιτήρια πέντε προορισμών της άγονης γραμμής

«Χαράτσι» 10 ευρώ θα καλούνται να πληρώνουν από το τέλος Μαρτίου όλοι οι επιβάτες που θα ταξιδεύουν αεροπορικώς από την Αθήνα προς τη Σκύρο, την Αστυπάλαια, την Ικαρία, τη Μήλο και τη Λέρο.
Οι επιβάτες των συγκεκριμένων άγονων γραμμών είχαν εξαιρεθεί μέχρι σήμερα από την καταβολή του Τέλους Εξυπηρέτησης Επιβατών (ΤΕΑ) όταν ταξίδευαν από το Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ).
Ωστόσο, με πρόσφατη απόφαση της Κομισιόν, από τις 27 Μαρτίου 2016 παύει να υφίσταται η απαλλαγή του ΤΕΑ, ύψους 9,82 ευρώ, και το ποσό αυτό στο εξής θα επιβαρύνει τα εισιτήρια προς τους πέντε προαναφερόμενους νησιωτικούς προορισμούς.
Όπως διευκρινίζει η Aegean Airlines, σε όλες τις άγονες γραμμές (δημόσιας υπηρεσίας) εξακολουθεί να μην καταβάλλεται το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (το ΤΕΑΑ ή το κοινώς λεγόμενο Σπατόσημο) ύψους 12 ευρώ.
Όμως, πέραν της συγκεκριμένης απαλλαγής, οι άγονες γραμμές της Σκύρου, της Αστυπάλαιας, της Ικαρίας, της Μήλου και της Λέρου, είχαν εξαιρεθεί και από ΤΕΑ, το οποίο αντίθετα πληρώνουν κανονικά οι επιβάτες όλων των υπολοίπων άγονων γραμμών.
Συγκεκριμένα, στις γραμμές προς Κάρπαθο, Κύθηρα, Νάξο, Πάρο, Σκιάθο, Ζάκυνθο, Κάλυμνο και Σύρο δεν υπάρχει απαλλαγή για την πληρωμή του ΤΕΑ, δεδομένου ότι πρόκειται για γραμμές δημόσιας υπηρεσίας που καθιερώθηκαν μεταγενέστερα των πέντε.
Σε μια προσπάθεια να πετύχει την συγκεκριμένη απαλλαγή των 9,82 ευρώ, η προηγούμενη Δημοτική Αρχή των Κυθήρων, παρενέβη προς την ΕΕ. Όμως, η απόφαση της ΕΕ που εκδόθηκε πρόσφατα, προβλέπει ρητά ότι ως προς το ΤΕΑ δεν θα πρέπει να υφίσταται καμιά απαλλαγή σε κανένα προορισμό! Στο πλαίσιο αυτό, δόθηκε εντολή στο ΔΑΑ να αρχίσει να χρεώνει το τέλος αυτό και στους επιβάτες που ταξιδεύουν προς τα πέντε νησιά, που μέχρι πρόσφατα απολάμβαναν την απαλλαγή.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΜΕ ΤΟ ΕΡΓΟΣΗΜΟ

ΠΡΟΣΟΧΗ ΜΕ ΤΟ ΕΡΓΟΣΗΜΟ ::Υποχρεωτική είναι η εφαρμογή του εργοσήμου σε όλους όσοι απασχολούν εργάτες γης (για συγκομιδή ελαιοκάρπου και εσπεριδοειδών), καθώς σε διαφορετική περίπτωση τα πρόστιμα είναι ιδιαίτερα «τσουχτερά» και αγγίζουν τις 2.000 ευρώ ανά ανασφάλιστο εργάτη. Επομένως, συνιστάται εφισταμένη προσοχή στους εργοδότες, καθώς οι έλεγχοι (και) στη Λακωνία είναι εντατικοί, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες του “ΛΤ” το τελευταίο διάστημα στο νομό έχουν επιβληθεί πρόστιμα που σε μία περίπτωση άγγιξε το εξοντωτικό ποσό των 6.000 ευρώ!
Σημειώνεται ότι εργόσημο είναι υποχρεωτικό και για το κατ΄ οίκον του εργοδότη απασχολούμενο προσωπικό που παρέχει εξαρτημένη εργασία ή υπηρεσίες, αμειβόμενο με την ώρα ή την ημέρα.
Εργόσημο είναι ειδική επιταγή αμοιβής και παρακράτησης εισφορών περιστασιακά απασχολούμενων. Η έκδοση και εξαργύρωση του εργοσήμου αντικαθιστά, κατά τρόπο αποκλειστικό, την χρηματική αποζημίωση των παρακάτω απασχολούμενων προσώπων για την εργασία που παρέχουν.

Ἅγιοι Ἀνάργυροι (19ος καί 17ος αἰ.) στό Ξερουλάκι


Τό προσκύνημα τῶν Ἁγίων Ἀναργύρων στή θέση Ξερουλάκι, βρίσκεται στά ἀνατολικά παλαιότερου μοναστηριοῦ, καί σύμφωνα μέ τήν ὑπάρχουσα ἐπιγραφή στό ὑπέρθυρο τοῦ περιβόλου κτίσθηκε τό ἔτος 1825.
Ὁ περίβολος τῆς Μονῆς συνδέεται μέ τήν παλαιότερη φάση τοῦ μνημείου, ἀπό τήν ὁποία διακρίνονται ἐρείπια κελλιῶν, τοῦ παλαιοῦ καθολικοῦ νοτιότερα τοῦ σημερινοῦ, ἡ δυτική­ πλευρά τοῦ θόλου μέ δύο θύρες καί ἀνατολικά ἐρείπια κόγχης. Σώζονται ἐξάλλου ἐρείπια πύργου μέ τίς πολεμίστρες του.
Σύμφωνα μέ κληρονομική διάταξη στό μοναστήρι ἐφημερεύει ὁ ἑκάστοτε ἱερέας τῆς οἰκογένειας Μεγαλοκονόμου ἤ Μεταξά, τῆς ὁποίας ἀποτελεῖ καί ἰδιοκτησία.
Σέ εἰκονοστάσιο στό κεντρικό κλίτος τοῦ νεώτερου Ναοῦ ­φυλάσσεται εἰκόνα τῶν Ἁγίων Ἀναργύρων, μέ ἀργυρή ἐπένδυση, σέ ἀπόδοση τοῦ 19ου αἰώνα.


ΔΗΜΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ Δελτίο Τύπου - 4/1/2016


Με την τοποθέτηση των νέων καλαίσθητων φωτιστικών σωμάτων δημοτικού φωτισμού, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες ανάπλασης και ανάδειξης στο Ηρώον Πεσόντων της Τοπικής Κοινότητας Καραβά, που εκτελέστηκαν με ίδιους πόρους του Δήμου και μετά από δημόσια πρόσκληση υποβολής προσφορών για την ανάδειξη του αναδόχου.
Το Ηρώον θα εγκαινιαστεί επίσημα τον προσεχή Ιούλιο με τη συμμετοχή της αντιπροσωπείας από το Δήμο Καραβά της Κύπρου και την κατάθεση στεφάνων για τους πεσόντες και αγνοουμένους της Τουρκικής Εισβολής του 1974.
Οι εργασίες ανάπλασης εκτελέστηκαν με την άψογη συνεργασία της Δημοτικής Αρχής, του Τοπικού Προέδρου κ. Γεωργίου Τσάκου και του αναδόχου.


LANE SEA LINES ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Πειραιάς 04-01-2015
H LANE SEA LINES ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι μετά την προσωρινή αποκατάσταση της ζημίας και τον έλεγχο από τον παρακολουθούντα του πλοίο Νηογνόμωνα RINA το Ε/Γ-Ο/Γ ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ θα πραγματοποιήσει το δρομολόγιο της Κυριακής 03/01/2016 ως ακολούθως :
ΔΕΥΤΕΡΑ 4-1-2016 ΚΙΣΣΑΜΟΣ (ΑΝ. 17:00)   – ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΑ (ΑΦ.19:15  - ΑΝ. 19:30 ) - ΚΥΘΗΡΑ (ΑΦ. 21:30 - ΑΝ. 21:50)– ΠΕΙΡΑΙΑΣ (ΑΦ. 06:00 ΤΡΙΤΗ 5-1-2016 ).
Ακολούθως το πλοίο θα μεταβεί στον λιμένα ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ προς οριστική αποκατάσταση των ζημιών.
Για την συνέχιση των δρομολογίων του πλοίου θα ενημερώσουμε με νεώτερο δελτίο τύπου.
Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλείσθε όπως επικοινωνήσετε με το Κεντρικό Τμήμα Κρατήσεων της Εταιρείας  στο τηλέφωνο 210 4197400 και με τα κατά τόπους κεντρικά λιμενικά ή συνεργαζόμενα πρακτορεία.

Ο Δήμος Ευρώτα ολοκλήρωσε και παραδίδει στους πολίτες δύο σπουδαία έργα υποδομής :

Ο Δήμος Ευρώτα ολοκλήρωσε και παραδίδει στους πολίτες δύο σπουδαία έργα υποδομής :
τον Βιολογικό Καθαρισμό Λυμάτων και τη Βιοκλιματική Ανάπλαση της Πλατείας Πηγών και των παρακείμενων κοινόχρηστων χώρων
Η τελετή εγκαινίων αυτών θα πραγματοποιηθεί την 6η Ιανουαρίου 2016, ημέρα Τετάρτη. Η παρουσία σας θα ήταν ιδιαίτερη τιμή για εμάς.
Πρόγραμμα τελετής εγκαινίων 
16:00 ­ Εγκαταστάσεις Βιολογικού Καθαρισμού (επαρχιακή οδός Σκάλας – Γυθείου)
18:30 ­ Χώρος Πλατείας Πηγών Σκάλας
Χαιρετισμοί και Παρουσίαση έργων
Θα ακολουθήσει μο
υσική εκδήλωση από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Ευρώτα.

ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑΣ ΟΥΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΙΑΤΡΕΙΟΥ

ΝΕΟ ΙΑΤΡΕΙΟ ** ΟΥΡΟΛΟΓΟΣ ** O γιατρός Ουρολόγος 
 
κύριος Αθανάσιος Λουντρούδης θα βρίσκεται και πάλι στο
 
νησί μας και θα εξετάζει στο νέο ιατρείο του δίπλα απο το
 
 ιατρείο του οφθαλμίατρου κυρίου Τριαντάφυλου στο Λιβάδι
 
Κυθήρων,ΑΠΟ 08/01 - 10/01  2016 Τηλέφωνο επικοινωνίας
 
για ραντεβού 6972921099--2102633228.
 
 Παρασκευή:17.30-20:30
 
Σάββατο:10.00-13:00   &   17.30-20:30
 

Κυριακή:10:00-12:00

Λανθασμένη η πληροφορία για προσέγγιση του πλοίου "ΚΥΔΩΝ" στα Κύθηρα

Κατόπιν τηλεφωνικής μας επαφής με τα λιμεναρχεία Χανίων-Σούδας-Καστελίου και Ηρακλείου σας πληροφορούμε ότι η είδηση του archipelagos.gr, περί προσέγγισης του πλοίου  "ΚΥΔΩΝ" για παραλαβή επιβατών από τα Κύθηρα είναι ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ.

Το πλοίο "ΚΥΔΩΝ" συνεχίζει κανονικά την πορεία του για Πειραιά ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙ στα Κύθηρα, έχοντας αποπλεύσει από Ηράκλειο Κρήτης με προορισμό τον Πειραιά, όπου προβλέπεται να αφιχθεί στις 06:30....

Να συμπληρώσουμε επίσης ότι το Βιτσέντζος Κορνάρος παραμένει στο λιμάνι του Καστελίου, αναμένοντας την έγκριση η μη του απόπλου του, έπειτα από την πρόσκρουσή του και τις ζημιές που υπέστη από αυτήν στον προβλήτα της Κισσάμου.


--------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
--------------------------------

Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2016

Κρήτη: Τα μποφόρ έριξαν το "Βιτσέντζος Κορνάρος" στην προβλήτα του λιμανιού!(φωτο)

Στην προβλήτα του λιμανιού της Κισσάμου προσέκρουσε το απόγευμα της Κυριακής το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο "Βιτσέντζος Κορνάρος", κατά τη διαδικασία απόπλου του, εν μέσω δυσμενών καιρικών συνθηκών, νοτιοδυτικών ανέμων έντασης επτά μποφόρ.
Το πλοίο, στο οποίο επέβαιναν 16 επιβάτες και 50 μέλη πληρώματος και είχαν φορτωθεί δύο Ι.Χ. επιβατικά αυτοκίνητα και ισάριθμα φορτηγά, είχε προγραμματισμένο δρομολόγιο στις 5 το απόγευμα για Αντικύθηρα, Κύθηρα, Πειραιά.
 Από την πρόσκρουση δεν σημειώθηκε τραυματισμός, ωστόσο προκλήθηκαν ζημιές πάνω από την ίσαλο γραμμή του Βιτσέντζος Κορνάρος, στο οποίο απαγορεύτηκε ο απόπλους μέχρι την αποκατάστασή τους.
 Οι 16 επιβάτες θα μεταφερθούν οδικώς στα Χανιά, απ' όπου θα ταξιδέψουν με το πλοίο της γραμμής για τους προορισμούς τους. 
φωτογραφίες: Ναλετάκης Άρης

Δελτίο Τύπου Λ.Α.Ν.Ε. - Αναβολή εκτέλεσης δρομολογίων λόγω πρόσκρουσης εις λιμένα Κισσάμου


Στο λιμάνι Κισσάμου Χανίων προσέκρουσε το Βιτσέντζος Κορνάρος

Στο λιμάνι Κισσάμου Χανίων προσέκρουσε το Βιτσέντζος Κορνάρος
 
 
το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο Βιτσέντζος Κορνάρος, κατά τη διαδικασία απόπλου του, εν μέσω δυσμενών καιρικών συνθηκών, νοτιοδυτικών ανέμων έντασης επτά μποφόρ.

Το πλοίο, στο οποίο επέβαιναν 16 επιβάτες και 50 μέλη πληρώματος και είχαν φορτωθεί δύο Ι.Χ. επιβατικά αυτοκίνητα και δύο φορτηγά, είχε προγραμματισμένο δρομολόγιο στις 5 το απόγευμα για Αντικύθηρα, Κύθηρα, Πειραιά.

Από την πρόσκρουση δεν σημειώθηκε τραυματισμός, ωστόσο προκλήθηκαν ζημιές πάνω από την ίσαλο γραμμή του Βιτσέντζος Κορνάρος, στο οποίο απαγορεύτηκε ο απόπλους μέχρι την αποκατάστασή τους.

Οι 16 επιβάτες θα μεταφερθούν οδικώς στα Χανιά, απ' όπου θα ταξιδέψουν με το πλοίο της γραμμής για τους προορισμούς τους.
Πηγή http://www.tanea.gr/

ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΠIΚΑΙΡΟΤHΤΑ. ΒΙΤΣΕΝΤΣΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΚΙΣΣΑΜΟΥ

Σύμφωνα με πληροφορίες επιβατών, το Ε/Γ-Ο/Γ ΒΙΤΣΕΝΤΣΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ, κατά το σημερινό του απόπλου από Κίσαμο για Αντικύθηρα - Κύθηρα - Πειραιά, προσέκρουσε στον προβλήτα Κισσάμου με αποτέλεσμα τη δημιουργία ρήγματος, από το οποίο είναι ορατό το εσωτερικό του πλοίου. Η εταιρεία αποβίβασε τους επιβάτες και το πλοίο παραμένει δεμένο στον λιμένα Κισσάμου προκειμένου να διενεργηθεί επιθεώρηση από τις αρμόδιες αρχές και να αποφασιστεί ο τρόπος και ο χώρος επισκευής του ρήγματος.
Για περισσότερες πληροφορίες αναμένεται η επίσημη ενημέρωση της Εταιρείας και των Αρμοδίων Αρχών.
Πληροφορίες - φωτό: επιβάτες στο Λιμένα Κισσάμου
Πηγή 
Stratos Charchalakis

Ο τελευταίος φαροφύλακας – φάρος Μαλέα [βίντεο+φωτο]

1faros_maleas 
23 χρόνια απομόνωση και δύσκολη ζωή έζησε ο φαροφύλακας κ. Βαγγέλης Κυνηγαλάκης, που άναψε για τελευταία φορά τον φάρο Μαλέα με πετρέλαιο το 1983.
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Αντικύθηρα, παρουσιάστηκε στην υπηρεσία φάρων το 1957 και αμέσως τοποθετήθηκε στον φάρο του Κάβο Μαλέα, το 1987 τελείωσε η τριαντάχρονη θητεία του στον φάρο των Κυθήρων.
Όπως εξομολογείτε ο ίδιος η ζωή στον φάρο ήταν τρομερά δύσκολη, απομονωμένος από τον υπόλοιπο κόσμο και την οικογένεια του, πολλές φορές
για διάστημα έξι μηνών, αντίξοες συνθήκες με την θάλασσα να φτάνει ως τον φάρο και να σπάει τα παράθυρα αλλά με μόνο σκοπό να μην σβήσει ο φάρος ,μια δουλειά επίπονη που τον κρατούσε ξάγρυπνο.
Τα τελευταία χρόνια ο φάρος λειτουργεί αυτόματα με ηλεκτρισμό και την βοήθεια φωτοβολταικών πάνελ, η Υπηρεσία Φάρων τοποθέτησε ξανά φαροφύλακες στο φάρο του Κάβο Μαλέα πριν λίγα χρόνια αφότου ο φάρος επισκευάστηκε.

1963 ΠΑΡΕΑ ΣΤΑ ΑΡΩΝΙΑΔΙΚΑ ΚΥΘΗΡΑ

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ADELIN 107,3 FM

Ο τρομερός κουρσάρος Κοκκινογένης

Ο Μπαρμπαρόσα από τη Λέσβο που έγινε  ναύαρχος του οθωμανικού στόλου!


Ο τρομερός κουρσάρος ΚοκκινογένηςΦόβος και τρόμος των νερών του Αιγαίου και της Μεσογείου, ο ναυτικός και έμπορος αρχικά Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα έζησε μια ζωή βγαλμένη από κινηματογραφική ταινία.Από ένα ταπεινό ψαροχώρι της Λέσβου μέχρι την κωνσταντινουπολίτικη αυλή του σουλτάνου και από τα σκοτεινά κυβερνητικά κτίρια της Βενετίας μέχρι τα χλιδάτα παλάτια του Αλγερίου, η ιστορική αλήθεια για τη ζωή του γνωστότερου κουρσάρου και θαλασσοπόρου διαπλέκεται με τον μύθο, κάνοντας τη βιογραφία του σταυρόλεξο για γερούς λύτες.Τέτοια ήταν η δεινότητά του στις ναυμαχίες και τόσο τρανό είχε γίνει το όνομά του στη Μεσόγειο που ο σουλτάνος Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής δεν δίστασε να του αναθέσει την οργάνωση του πρώτου επαγγελματικού οθωμανικού στόλου (1533), μετατρέποντάς τον σε μια νύχτα από κουρσάρο σε αρχιμπέη του Αιγαίου και ναύαρχο του στόλου του τελικά!
Και βέβαια ο Κοκκινογένης αντάμειψε την αβρότητα του οθωμανού αυτοκράτορα χαρίζοντάς του την Αλγερία και την Τυνησία, οι οποίες περιήλθαν στα τούρκικα χέρια από τις πρωτοβουλίες του πρώην πειρατή.
Αλίμονο όμως, ο Μπαρμπαρόσα ήταν ένας αδίστακτος και ανελέητος άνθρωπος και το χρονικό της ζωής του είναι μια σταυροφορία πλιάτσικου, ανθρωποσφαγής και δουλεμπορίου. Κάτω από την προστασία του ίδιου του σουλτάνου (και εκτελώντας συχνά εντολές του), ο Χαϊρεντίν Πασά σκόρπισε τον θάνατο στα ελληνικά νησιά και την ευρύτερη Μεσόγειο, ερημώνοντας με τις επιδρομές του νησιά ολόκληρα, σκοτώνοντας αμάχους και αιχμαλωτίζοντας Έλληνες που πουλούσε κατόπιν στα σκλαβοπάζαρα.
Οι ιστορικοί του καταμαρτυρούν σήμερα τις σφαγές στην Κέρκυρα (πάνω από 140 οικισμούς), την Αστυπάλαια και γενικότερα τις Κυκλάδες και Σποράδες, ενώ ορόσημο θηριωδίας παραμένει η σφαγή των Κυθήρων με πάνω από 7.000 αμάχους. Όσο για τη ζοφερή κληρονομιά του, ακόμα και 3 αιώνες μετά τον θάνατό του οι παράκτιες πόλεις της Μεσογείου μαστίζονταν από κουρσάρικες επιδρομές από τους επιγόνους του…
Πρώτα χρόνια
Ο Χαΐρ αντ Ντιν γεννιέται το 1475-1478 σε ψαροχώρι της Λέσβου, τμήμα τότε της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η μητέρα του, Κατερίνα (ή Καταλίνα), ήταν χριστιανή ελληνικής καταγωγής και ο πατέρας του, Γιακούπ Αγά Χιζίρ, είτε τούρκος αξιωματικός του ιππικού (σπαχής) είτε εξισλαμισμένος Έλληνας (γενίτσαρος) είτε τέλος μουσουλμάνος αλβανικής καταγωγής, καθώς εδώ οι πηγές δεν φαίνεται να συμφωνούν.
Όπως κι αν έχει η ιστορική αλήθεια, ο Χαΐρ ήταν ο τρίτος από τους 4 γιους της οικογένειας του αγγειοπλάστη, ο οποίος αγόρασε κάποια στιγμή μια βάρκα για να πουλά τα αγαθά του και στα γύρω νησιά. Κι έτσι οι γιοι του μπήκαν από νωρίς στη θάλασσα βοηθώντας την πατρική επιχείρηση. Ενώ όμως τα μεγαλύτερα αδέρφια του λειτουργούσαν το σκάφος του πατέρα, ο Χαΐρ απέκτησε σύντομα το δικό του, λειτουργώντας πια και ως ανεξάρτητος έμπορος στις ακτές της Μεσογείου.
Μεταξύ 1504-1510, τα πλοία του Ορούτζ (του μεγαλύτερου αδερφού του) και του Χαΐρ βοήθησαν στη μεταφορά του μουσουλμανικού πληθυσμού από την Ισπανία στη Βόρεια Αφρική, μετά την πτώση της Γρανάδα και την ισλαμική εθνοκάθαρση της ισπανικής Ιεράς Εξέτασης.
Οι ευγνώμονες μετανάστες αποκαλούσαν τον Ορούτζ «Μπάμπα Ορούτζ», οι χριστιανοί της Ιταλίας το άκουσαν όμως ως «Μπαρμπαρόσα» («Κοκκινογένης» στη γλώσσα τους), κάτι που έδενε εξάλλου με την εξωτερική όψη των δύο αντρών (Ορούτζ και Χαΐρ ήταν αμφότεροι κοκκινοτρίχηδες). Κι έτσι το παρατσούκλι είχε έρθει για να μείνει.
Οι περιπέτειες με την ισπανική αρμάδα και το σαφώς πιο επικερδές πλιάτσικο από το νόμιμο εμπόριο έκαναν τα δυο αδέρφια να παρατήσουν τις νόμιμες επιχειρήσεις και να στραφούν στην πειρατεία, βάζοντας πρώτο στόχο τα νησιά του Αιγαίου. Μέχρι το 1512, η φήμη των δύο πειρατών ήταν ικανή να κόψει την ανάσα στους πληθυσμούς της Μπαρμπαριάς…
Από κουρσάρος, βασιλιάς
Ήταν το 1516 όταν ο Χαΐρ και ο μεγαλύτερος αδελφός του ενορχήστρωσαν γιγαντιαία θαλάσσια αλλά και χερσαία επιδρομή στην Αλγερία, που ήταν κάτω από ισπανικό ζυγό. Οι Μπαρμπαρόσα ήθελαν να απελευθερώσουν τα εδάφη και να δημιουργήσουν έτσι μια στιβαρή κουρσάρικη βάση, έδρα για τις κατοπινές επιδρομές τους. Έφτασαν μάλιστα να ονειρεύονται το δικό τους κράτος, στα εδάφη γύρω από την πόλη, γιατί όχι και στη διπλανή Τυνησία (την κατέλαβαν το 1520), μια δυνατή και πειρατική χώρα δηλαδή.
Για να το καταφέρουν βέβαια αυτό χρειάζονταν τη βοήθεια των πανίσχυρων Οθωμανών, πρώτα όμως έπρεπε να αποδείξουν την αξία τους. Κι έτσι κατάφεραν πράγματι να εκδιώξουν τους κονκισταδόρες από την Αλγερία, με τον μεγάλο αδερφό Ορούτζ να μετατρέπεται μέσα σε ένα βράδυ σε σουλτάνο της Αλγερίας! Ο μικρός αδερφός πάντα στο πλευρό του, εκτελούσε χρέη «δεξιού χεριού».
Η ηγεμονία τους όμως δεν ήταν εξασφαλισμένη και ο σουλτάνος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας άδραξε την ευκαιρία για να καπαρώσει τα αδέλφια: η Αλγερία θα γινόταν τμήμα των οθωμανικών εδαφών και ο Ορούτζ θα ήταν τώρα μπέης της Αλγερίας. Όπως και έγινε, αν και ο Ορούτζ θα έπεφτε σύντομα νεκρός από την εκδίκηση των Ισπανών (1518), αφήνοντας τη θέση του στον Χαΐρ με το παρατσούκλι Μπαρμπαρόσα…
Μπέης της Αλγερίας και πιστός υπηρέτης της Υψηλής Πύλης
Το 1520, ανέβαλε τα ηνία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ο Σουλεϊμάν, που θα έμενε γνωστός στην Ευρώπη ως «Μεγαλοπρεπής». Εκτιμώντας τη βοήθεια που παρείχαν οι Τούρκοι στο νεότευκτο σουλτανάτο του, ο Μπαρμπαρόσα πρόσφερε στον νέο βασιλιά τις υπηρεσίες του τρομερού πειρατικού του στόλου. Κάτω εξάλλου από τη δράση του Κοκκινογένη, η Αλγερία είχε μετατραπεί σε πειρατικό κέντρο της Μεσογείου, συγκεντρώνοντας όλη την κουρσάρικη δραστηριότητα της Βόρειας Αφρικής!
Κι έτσι, στη νέα του συμφωνία με τον σουλτάνο, ο Μπαρμπαρόσα ήταν πια ο απόλυτος ηγέτης των ακτών της Μπαρμπαριάς, αρχίζοντας πια να δημιουργεί τις δικές του χερσαίες δυνάμεις, την ίδια ώρα που ο πειρατικός του στόλος λειτουργούσε πια με τη δικαιοδοσία της Υψηλής Πύλης: ήταν μια πολύ επικερδής συμφωνία για τον ίδιο! Ταυτόχρονα, τα πειρατικά του εφορμούσαν στα πλοία του ισπανικού, του ιταλικού και του γαλλικού στόλου, λεηλατώντας τους θησαυρούς και αιχμαλωτίζοντας χριστιανούς, οι οποίοι πωλούνταν κατόπιν στα σκλαβοπάζαρα. Μέχρι και ισπανικά πλοία που επέστρεφαν φορτωμένα με χρυσάφι από τον Νέο Κόσμο είχε στην κατοχή του ο Κοκκινογένης!
Την ίδια στιγμή, η έλλειψη οργανωμένου στόλου από πλευράς Οθωμανών ώθησε τον σουλτάνο να χρησιμοποιεί αθρόα τις υπηρεσίες του Μπαρμπαρόσα για δικούς του σκοπούς. Ο πειρατής ήταν αυτός που βοήθησε τα μέγιστα στην κατάκτηση της Ρόδου το 1522, εκεί δηλαδή που ζούσαν και δραστηριοποιούνταν οι φοβεροί Ιππότες του Αγίου Ιωάννη, ενός τάγματος κατάλοιπου δηλαδή των Σταυροφοριών.
Το φθινόπωρο του 1529, ο πειρατής πρόσφερε άλλη μια πολύτιμη υπηρεσία στην Υψηλή Πύλη: τη μεταφορά άλλων 70.000 μουσουλμάνων προσφύγων από την Ανδαλουσία της Νότιας Ισπανίας, γλιτώνοντας στο τσακ τη σύλληψη από την Ιερά Εξέταση. Καθ’ όλη τη δεκαετία του 1530, ο κουρσάρος λεηλατούσε χριστιανικές πόλεις, έκαιγε χωριά και οικισμούς, έπιανε σκλάβους και έφερνε όλεθρο και καταστροφή στο χριστιανικό στοιχείο της Μεσογείου.
Κι όταν το 1534 τα πειρατικά του εμφανίστηκαν στον Τίβερη Ποταμό, σήμανε συναγερμός στη Ρώμη! Ανταπαντώντας στην τεράστια απειλή που συνιστούσε αυτό για τα εδάφη και τους υπηκόους του, ο βασιλιάς της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, Κάρολος Ε’, έχρισε ναύαρχο τον περίφημο γενοβέζο ναυτικό Αντρέα Ντόρια, ο οποίος άρχισε αμέσως να καταλαμβάνει τις οθωμανικές πόλεις κατά μήκος της ακτογραμμής της Νότιας Ελλάδας. Ο Μπαρμπαρόσα απάντησε το 1537 κατακτώντας για λογαριασμό της Κωνσταντινούπολης μια σειρά από ενετοκρατούμενα νησιά της Μεσογείου.
Η τελική μάχη δεν θα αργούσε να δοθεί. Ήταν το 1538 όταν ο πάπας Παύλος Γ’ οργάνωσε την Ιερή Συμμαχία των παπικών κρατών, της Ισπανίας, των Ιπποτών της Μάλτας και των βασιλείων της Γένοβας και της Βενετίας, με τον χριστιανικό τους στόλο να αριθμεί 157 γαλέρες. Επικεφαλής τέθηκε ο Ντόρια και η αποστολή του ήταν μία και μόνο μία: να νικήσει τον Μπαρμπαρόσα και τον πειρατικο-οθωμανικό του στόλο. Ο Κοκκινογένης είχε μόλις 122 γαλέρες όταν οι δύο στόλοι συναντήθηκαν στα ανοιχτά της Πρέβεζας.
Η περίφημη Μάχη της Πρέβεζας (28 Σεπτεμβρίου 1538) αποδείχθηκε συντριπτική ήττα για τις υπέρτερες δυνάμεις της χριστιανοσύνης. Ο καπάτσος Μπαρμπαρόσα ήταν σκληρό καρύδι και αιφνιδίασε τον στόλο του Ντόρια, ο οποίος προσπαθούσε να τον περικυκλώσει. Ο κουρσάρος βύθισε 10 πλοία, αιχμαλώτισε άλλα 36 και έκαψε 3 ακόμα χωρίς να χάσει ούτε κουπί! Και βέβαια 3.000 χριστιανοί ναύτες έπεσαν στα δίχτυα του, την ώρα που μόλις 400 πειρατές σκοτώθηκαν (και άλλοι 800 τραυματίστηκαν).
Η εμφατική κατατρόπωση της ισπανικής αρμάδας και των συμμάχων της ακολουθήθηκε από την έλευση του Μπαρμπαρόσα στην Υψηλή Πύλη της Κωνσταντινούπολης, όπου με πάσα επισημότητα αναγορεύτηκε από τον Σουλεϊμάν σε Μέγα Ναύαρχο του Οθωμανικού Στόλου, ο οποίος ήταν στην ουσία ο πειρατικός στόλος του Κοκκινογένη με διαφορετική σημαία.
Ο Χαΐρ αποκτά έτσι το νέο του όνομα (Βάρβαρος) Χαϊρεντίν («αγαθός της θρησκείας») Πασά, αναγορεύεται σε καπουδάν πασά (αρχηγό του στόλου) και μπεηλέρμπεη της οθωμανικής πια Βόρειας Αφρικής. Ο σουλτάνος τον έκανε επίσης πασά της Ρόδου, στην κατάληψη της οποίας είχε τόσο συμβάλει…
Ο Μέγας Ναύαρχος
Η Μάχη της Πρέβεζας έδωσε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία το πάνω χέρι στη Μεσόγειο Θάλασσα, μια πρωτοκαθεδρία που έμελλε να διαρκέσει περισσότερα από 30 χρόνια. Ο Κοκκινογένης εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία και καθάρισε όλα σχεδόν τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου από τα χριστιανικά οχυρά (κυρίως Κυκλάδες και Σποράδες), αναγκάζοντας τον μέχρι πρότινος ιδιοκτήτη τους, τη Βενετία, να συνθηκολογήσει τον Οκτώβριο του 1540, αναγνωρίζοντας την οθωμανική επικυριαρχία στη Μεσόγειο και πληρώνοντας εξοντωτικές πολεμικές αποζημιώσεις.
Μην έχοντας άλλη επιλογή, ο Κάρολος Ε’ αποπειράθηκε το 1540 να δελεάσει τον Μπαρμπαρόσα και να τον φέρει στη δική του πλευρά, τάζοντάς του τη θέση του ναυάρχου στον ισπανικό στόλο. Ο πειρατής αρνήθηκε φυσικά, καθώς το αντι-ισπανικό του μένος ήταν πια περιώνυμο, κι έτσι ο βασιλιάς της Ισπανίας ηγήθηκε προσωπικά της πολιορκίας της Αλγερίας το φθινόπωρο της επόμενης χρονιάς. Τόσο όμως οι κακές καιρικές συνθήκες όσο και η δεινότητα του Μπαρμπαρόσα κατατρόπωσαν την ισπανική αρμάδα για άλλη μια φορά, με την οργή του πλέον να ξεσπά με πρωτοφανή αγριότητα κατά των χριστιανικών πληθυσμών της ευρύτερης περιοχής.
Η Δυτική Μεσόγειος αφέθηκε πλήρως στο έλεός του, αν και ο ανηλεής πειρατής δεν είχε τέτοια αισθήματα στον ψυχισμό του. Σε μια αναπάντεχη τροπή, η Γαλλία σύναψε συμμαχία με τους Τούρκους, σε αυτό που τα λοιπά χριστιανικά κράτη αποκάλεσαν Ανίερη Συμμαχία, δουλεύοντας πια από κοινού για τον αφανισμό τόσο της Ισπανίας όσο και της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Με τη βοήθεια και του γαλλικού πλέον στόλου, ο Μπαρμπαρόσα συνέχισε τις εκκαθαριστικές του επιχειρήσεις στη Μεσόγειο, υπερασπιζόμενος ταυτόχρονα τις πόλεις της Νότιας Γαλλίας από τις ισπανικές επιδρομές. Κατόπιν έβαλε στο στόχαστρο την Ιταλία, καταλαμβάνοντας Σικελία και Σαρδηνία, και το μόνο που μπορούσε να τον ανακόψει ήταν η ανακωχή Σουλεϊμάν και Καρόλου το 1544, γεγονός που ανάγκασε τον σουλτάνο να ζητήσει από τον ναύαρχό του να σταματήσει το ζοφερό του έργο. Κι έτσι το 1545 ο Μπαρμπαρόσα θα έκανε την τελευταία του επιδρομή σε ισπανικά εδάφη (ενδοχώρα και γύρω νησιά)…
Τελευταία χρόνια και θάνατος
Ο Μέγας Ναύαρχος των Οθωμανών αποτραβήχτηκε έτσι στο παλάτι του στην Κωνσταντινούπολη το 1545, απολαμβάνοντας τιμές και πλούτη ζηλευτά. Αφού διόρισε τον γιο του πασά της Αλγερίας, απολάμβανε τη συνταξιοδότησή του υπαγορεύοντας τα απομνημονεύματά του, τα οποία ανήλθαν σε 5 τόμους!
Αφού παντρεύτηκε και δεύτερη φορά, ίδρυσε ιεροδιδασκαλείο και τζαμί στη συνοικία Μπεσίκτας όπου έμενε, φροντίζοντας ταυτοχρόνως για την ανέγερση του μαυσωλείου του, όπου και ενταφιάστηκε τελικά μετά τον θάνατό του στις 4 Ιουλίου 1546.
Ο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα άφησε πίσω του έναν τεράστιο και παντοδύναμο στόλο στα χέρια των Οθωμανών, που τόσο θα βοηθούσε στη διατήρηση των τούρκικων εδαφών στους αιώνες που θα έρχονταν. Αυτή ήταν η κληρονομιά του, ένα μνημείο οργανωτικών και διοικητικών ικανοτήτων, αλλά και ναυτικής καπατσοσύνης, που γέννησε έναν στόλο για μια αυτοκρατορία, χωρίς τον οποίο θα ήταν η μοίρα της σαφώς διαφορετική: στα επόμενα χρόνια, ο πανίσχυρος οθωμανικός στόλος του Κοκκινογένη θα όργωνε Ατλαντικό και Ινδικό Ωκεανό για να υπερασπιστεί τις απομακρυσμένες τουρκικές κτήσεις…
Πηγή http://www.newsbeast.gr/