Κυριακή 26 Ιουνίου 2016

Από τις εσπέρες στο διαδίκτυο* της Σοφίας Νέζη

«Αν μου λείπει κάτι; Η αγάπη και η απλότητα.» Έτσι θυμάται η 77χρονη σήμερα πρεσβυτέρα Χρυσάνθη Μεγαλοκονόμου τις εσπέρες της, αφού «απ’ όταν ένοιωσα τον κόσμο, τα καλοκαίρια μου και οι χειμώνες μου κύλησαν με αποσπερίδες.» Στο νησί δεν υπήρχε ηλεκτρικό και η ανάγκη για παρέα την ώρα που σουρούπωνε ήταν μεγάλη. Έτσι κάθε βράδυ, μετά το βραδινό φαγητό και με σπιτικά κεράσματα στα χέρια, άντρες, γυναίκες και παιδιά της γειτονιάς αποσπέριζαν σε διαφορετικό σπίτι. Κυρίαρχο έδεσμα το χειμωνιάτικο πεπόνι. Τα πολύ μικρά παιδιά έμεναν σπίτι και κοιμόντουσαν. Για τα παιδιά που ακολουθούσαν, οι εσπέρες εκείνες ήταν το παράθυρό τους στον κόσμο, ήταν το φροντιστήριο που τα προετοίμαζε για την είσοδό τους στον κόσμο των ενηλίκων.
Η συντροφιά μαζευόταν γύρω από την πεζούλα του τζακιού το χειμώνα. Τα πειράγματα, το καλοπροαίρετο κουτσομπολιό, οι καζούρες και κυρίως το ‘‘μπιζ’’ διάνθιζαν τα βράδια τους. Δεν έλειπαν και οι αυτοσχέδιες σάτιρες. Μεγάλο ταλέντο είχε ο πατέρας του παπα-Άνθιμου που δεν άφηνε πάθημα για πάθημα ασχολίαστο. Το καλύτερό του σατιρικό ποίημα ήταν για κάποιους μαστόρους που έκτισαν ένα σπιτάκι στον Κάλαμο κι αυτό έπεσε το ίδιο απόγευμα μετά την κατασκευή του. Οι αποσπερίδες που γίνονταν στα Κομηνιάνικα ήταν οι καλύτερες κι αυτό γιατί ήταν το χωριό με τους περισσότερους νεαρούς. Με τα πόδια πήγαιναν εκεί από τον Δρυμώνα προκειμένου να απολαύσουν την παρέα τους. Όταν έπαψαν οι αποσπερίδες χάθηκε και το χωριό.
Με την είσοδο της τηλεόρασης στο χωριό, κάθε Πέμπτη τις αποσπερίδες τις συντρόφευε το Λούνα-Παρκ, η δημοφιλής σειρά της δεκαετίας του ’70. Τα καλοκαίρια, πολλές φορές, αποσπέριζαν στην πλατεία του χωριού με τη γιορτή του Αι-Γιαννιού του Κλήδονα τον Ιούνιο να κατέχει κεντρική θέση. Δύο σκεπασμένα κιούπια έκρυβαν την τύχη των ανύπαντρων παιδιών. Κοπέλες μετέφεραν τα κιούπια στη βρύση, στο πηγάδι της Κουμμούνας (κοινοτικό πηγάδι), τα γέμιζαν με νερό κι έριχναν μέσα μήλα με γραμμένα πάνω τους ονόματα, αλλού των κοριτσιών – αλλού των αγοριών, και στην συνέχεια, αμίλητες έπρεπε να τα μεταφέρουν στην πλατεία. Αποστολή των νεαρών του χωριού ήταν να τρομάξουν τις κοπέλες κι αυτές να ‘‘σπάσουν’’ και να μιλήσουν. Η λαχτάρα όμως των κοριτσιών να μάθουν την τύχη τους ήταν τόση που τις περισσότερες φορές τα κατάφερναν να γυρίσουν γεμάτα τα κιούπια δίχως να βγάλουν λέξη από τα χείλη τους. Όταν πλέον η πομπή έφτανε στην πλατεία ξεκινούσαν οι μαντινάδες και το τράβηγμα των μήλων με τα πολυπόθητα ονόματα.
Ανοίξατε τον Κλήδονα
του Αι-Γιαννιού τη χάρη
σήμερα φανερώνεται
πως είν’ του Ριζικάρη,
Και πάλι ξανανοίξατε
να βγει και το δικό της
της καλομοίρας αυτηνής,
χρυσό είν’ το ριζικό της.
Ένα άλλο παιδί τότε θυμάται «τα ωραία και θαυμάσια βραδινά των παιδικών μου χρόνων, τους γονείς μου την ημέρα να αποφασίζουν σε ποιο σπίτι θα περάσουν το βράδυ τους, σε ποιο σπίτι θα αποσπερίσουν.» Η παρέα των μεγάλων, τα βράδια του χειμώνα, μαζευόταν γύρω από το μαγκάλι πάνω στο οποίο έψηναν πλαγιομάνους και τα παιδιά κάπου στον χώρο να ρουφούν τον κόσμο των μεγάλων. Όσα, βέβαια, επέτρεπαν οι μεγάλοι. Γιατί, όταν κάτι δεν έπρεπε να φτάσει στα αυτιά των παιδιών, τότε η γλώσσα συνεννόησης άλλαζε και γινόταν κορακίστικα. Γλώσσα τόσο απλή που όμως στα παιδικά αυτιά ακουγόταν εξωπραγματική. Η ατμόσφαιρα των εσπέρων ήταν φανταστική. Κυριαρχούσε η συμφιλίωση, η σύμπνοια και η συντροφικότητα. Αυτή η αίσθηση παρέσερνε κι εμάς τα παιδιά στη ίδια ατμόσφαιρα.
«Στην αποσπερίδα τελειώναμε, καμιά φορά, τα μαθήματα του σχολείου και για να στεγνώσει το μελάνι βάζαμε το χαρτί πάνω από το στόμιο της λάμπας. Τις περισσότερες φορές, βέβαια, το χαρτί καιγόταν και η τιμωρία από τον δάσκαλο την άλλη μέρα, σκληρή.» Το καλοκαίρι, οι βεγγέρες μεταφέρονταν στην αυλή όπου τις λαμπίτσες πετρελαίου τις αντικαθιστούσαν τα αστέρια. Τότε άρπαζαν τα παιδιά την ευκαιρία να παίξουν το τρομακτικό παιχνίδι ‘‘τρομπολαΐνες. Κι ύστερα ήρθε η μετανάστευση, το ηλεκτρικό και το τηλέφωνο. Και τότε οι αποσπερίδες σταμάτησαν και μαζί με αυτές χάθηκε και η ήρεμη και χαλαρή ατμόσφαιρα των χωριών, γιατί δεν έσβησε μόνο μια ευκαιρία πρωτότυπης και δημιουργικής διασκέδασης αλλά χάθηκε μαζί και ένας τρόπος επικοινωνίας, κοινωνικής ειρήνευσης και συμφιλιωτικής επίλυσης διαφορών.
Σε κάποια χωριά, όπως είναι τα Καλησπεριάνικα, οι αποσπερίδες κρατάνε ακόμη με την παραδοσιακή τους μορφή, κυρίως όμως κρατάνε στη μεγάλη γειτονιά του διαδικτύου. Γιατί τι άλλο κάνουν τα βράδια οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από το να ‘‘αποσπερίζουν’’. Τα χρόνια κύλησαν, ο τρόπος ζωής άλλαξε, τα μέσα εξελίχθηκαν αλλά οι ανάγκες παραμένουν ίδιες.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Ευχαριστώ την πρεσβυτέρα Χρυσάνθη Μεγαλοκονόμου και τον Ιωάννη Φατσέα (Κωτσόγιαννη) που ακούμπησαν τις αναμνήσεις τους σε μια γωνιά στην απέραντη πολιτεία του διαδικτύου.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ
αποσπερίζω, αποσπέρι – αποσπερίδα < από + εσπερίζω: βεγγεράρω, μετέχω σε εσπερινή συγκέντρωση σε φιλικό σπίτι.
(από το ΚΥΘΗΡΑΪΚΟ ΛΕΞΙΚΟ της Εταιρείας Κυθηραϊκών Μελετών).

*   Αναδημοσίευση απ’ το ‘‘κουρσεμένο’’ Τριπέλαγο για την αποψινή γιορτή του Αϊ-Γιάννη του Κλήδονα ή Ριζικάρη.
Πηγή  http://dragonerarossa.gr/

Των Αγίων Πάντων

Εορτή της Χριστιανοσύνης, με την οποία τιμάται η μνήμη όλων ανεξαιρέτως των αγίων, γνωστών και αγνώστων. Εορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την Πεντηκοστή από την Ανατολική Εκκλησία και την 1η Νοεμβρίου από τη Δυτική Εκκλησία. Την Κυριακή των Αγίων Πάντων έχουν την ονομαστική τους εορτή όσοι και όσες τα βαφτιστικά τους ονόματα δεν έχουν αναφορά σε κάποιο άγιο με συγκεκριμένη ημέρα μνήμης.
Η πρώτη στέρεα μαρτυρία για την εορτή των Αγίων Πάντων αναφέρεται σ’ ένα απόσπασμα ομιλίας του Αγίου Εφραίμ του Σύρου, που κάνει λόγο για μία εορτή «εις μνήμην των Μαρτύρων όλης της οικουμένης» στις 13 Μαΐου του 373 στη Νίσιβη (σημερινή Νουσαϊμπίν Τουρκίας) και την Έδεσσα (σημερινή Ούρφα Τουρκίας). Η εορτή των Αγίων Πάντων καθιερώθηκε οριστικά κατά τον 6ο αιώνα, όπως αναφέρεται σε ομιλία του διακόνου Κωνσταντίνου το 535. Τον 9ο αιώνα η εορτή των Αγίων Πάντων υιοθετήθηκε και από τη Δυτική Εκκλησία και καθιερώθηκε οριστικά από τον Πάπα Γρηγόριο Δ' (827-844).
Κάθε χρόνο την Κυριακή των Αγίων Πάντων τελείται προσκύνημα στις κατακόμβες της Μήλου, το αρχαιότερο στην Ελλάδα χριστιανικό μνημείο.

Απολυτίκιο 

Των εν όλω τω κόσμω, μαρτύρων σου,
ως πορφύραν και βύσσον τα αίματα
η εκκλησία σου στολισαμένη δι’ αυτών
βοά σοι, Χριστέ ο Θεός·
Τω λαώ σου τους οικτιρμούς σου κατάπεμψον,
ειρήνην τη πολιτεία σου δώρησαι
και ταις  ψυχαίς ημών το μέγα έλεος.
Από τη Δευτέρα μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων αρχίζει η νηστεία των Αγίων Αποστόλων, η οποία περατώνεται στις 28 Ιουνίου, ανήμερα της εορτής των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου και παραμονής της εορτής των Αγίων Αποστόλων. Τις ημέρες αυτές οι Χριστιανοί οφείλουν να απέχουν από το κρέας, τα γαλακτερά και τα αυγά και να καταναλώνουν μόνο ψάρι, εκτός από Τετάρτη και Παρασκευή, οπότε ισχύει η αυστηρή νηστεία.


ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/articles/782#ixzz4CfRO6rp8

Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών και της Παράνομης Διακίνησής τους

Η 26η Ιουνίου καθιερώθηκε ως «Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών και της Παράνομης Διακίνησής τους» στις 7 Δεκεμβρίου 1987 από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει την παγκόσμια κοινή γνώμη για τις επιπτώσεις από τη χρήση των ναρκωτικών και της παράνομης διακίνησής τους, αλλά και για να τιμήσει τον κινέζο μανδαρίνο Λιν Τσε Χσου (1785-1850), που απαγόρευσε το εμπόριο οπίου στην Καντώνα, με αποτέλεσμα να προκληθεί ο Πρώτος Πόλεμος του Οπίου το 1839.
Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, τους τελευταίους 12 μήνες 210 εκατομμύρια άνθρωποι, ηλικίας 15 - 64 ετών ή το 5% του παγκόσμιου πληθυσμού, έκανε χρήση παράνομων ναρκωτικών ουσιών, τουλάχιστον μία φορά. Οι θάνατοι από τα ναρκωτικά ξεπέρασαν τις 200.000. Το παράνομο εμπόριο ναρκωτικών στο ίδιο διάστημα ξεπέρασε τα 320 δισεκατομμύρια δολάρια.
Στην Ελλάδα, από το 1995 έως το πρώτο τρίμηνο του 2011 έχασαν τη ζωή τους από ναρκωτικά 6.467 άνθρωποι. Χειρότερη χρονιά όλων ήταν το 2003, όταν 991 άνθρωποι προστέθηκαν στον μαυροπίνακα του λευκού θανάτου.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΕKΤΕΠΝ, περίπου 13.000 άτομα κατηγορήθηκαν το 2010 για παραβάσεις του νόμου «περί ναρκωτικών». Ο αριθμός αυτός υπερδιπλασιάστηκε τα τελευταία 15 χρόνια, με διάφορες αυξομειώσεις ενδιάμεσα. Από το σύνολο αυτό, ποσοστό περίπου 11% καταδικάζεται, και από αυτούς το 64% για χρήση, κατοχή και καλλιέργεια μικροποσότητας προς ιδίαν χρήση. Αυτοί που καταλήγουν στη φυλακή αποτελούσαν το 2010 το 36% του συνόλου των φυλακισμένων, ποσοστό που εμφανίζει μείωση για δύο συνεχείς χρονιές.
Το προφίλ του χρήστη δεν είχε σημαντική διαφορά το 2011, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Η πλειονότητα των χρηστών που προσέγγισαν, πέρυσι, τα Συμβουλευτικά Κέντρα του ΚΕΘΕΑ είναι άνδρες ελληνικής υπηκοότητας, με μέση ηλικία τα 29,5 χρόνια. Το μεγαλύτερο ποσοστό προσήλθε στις μονάδες με δική του πρωτοβουλία. Περισσότεροι από έξι στους δέκα είναι άνεργοι. Οι μισοί είναι απόφοιτοι λυκείου, ενώ ένας στους πέντε δεν είχε ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση.
Κύρια ουσία κατάχρησης παραμένει η ηρωίνη και τα οπιοειδή, παρατηρείται ωστόσο σταδιακή μείωση της χρήσης τους τα τελευταία χρόνια. Η ηπατίτιδα C αποτελεί την επικρατέστερη μολυσματική ασθένεια, με έναν στους τέσσερις χρήστες να γνωρίζει ότι πάσχει, ενώ ένα περίπου αντίστοιχο ποσοστό δεν έχει εξεταστεί ποτέ για τις ηπατίτιδες (B και C) ή τον HIV.
Χαρακτηριστική είναι η αύξηση του ποσοστού των μαθητών που έχει κάνει χρήση κάποιας εξαρτησιογόνας ουσίας, κυρίως κάνναβης, σε 15,2% από 12% που ήταν το προηγούμενο έτος, με παράλληλη μείωση της ηλικίας έναρξης της χρήσης. Το ποσοστό αυτό έχει τριπλασιαστεί τα τελευταία 20 χρόνια στη χώρα μας και η αύξηση αυτή συμβαδίζει με το αυξητικό ποσοστό των νέων που θεωρούν ακίνδυνη τη χρήση της κάνναβης.


ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/worldays/44#ixzz4CfQKeAJS

Το Μήνυμα της Κυριακής 26-6-16 και Γραπτό Θείο Κήρυγμα

Τό Μήνυμα της Κυριακής (Ηχητικό μήνυμα) από τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κυθήρων
κ.ΣΕΡΑΦΕΙΜ 
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ
(26-06-2016)








ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ (26-6-2016)
Οἱ Ἐμπαιγμοί 
Ἕνας ἀπό τούς ὡραιότερους «Ἀποστόλους» τοῦ κορυφαίου Παύλου διαβάζεται σήμερα στίς Ἐκκλησίες μας. Πρόκειται γιά τήν περικοπή ἐκείνη, ὅπου τονίζεται ἡ Πίστη ὡς κινητήρια δύναμη γιά τούς Ἁγίους τοῦ Θεοῦ, ὅλων τῶν ἐποχῶν. 

Εἶναι ἐκπληκτική ἡ ἀπαρίθμηση τῶν δοκιμασιῶν τῶν Χριστιανῶν, ἄν καί ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἀναφέρεται κυρίως στούς πιστούς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Ὁ γλαφυρός τρόπος τῆς περιγραφῆς, ἡ ἀναφορά στήν «ἐνδυνάμωση διά πίστεως» καί ἡ τελική δικαίωση τῶν ἁγίων, ἀφοῦ ὁ Θεός εἶχε «κρεῖττον τί προβλέψει ὑπέρ ἡμῶν», μᾶς ἐνισχύουν στόν προκείμενον ἀγῶνα μας.
   *            *            *
Καί στήν ἐποχή μας; Ὑπάρχουν ἆραγε τέτοιοι μάρτυρες τῆς Πίστεως; Ὑπάρχουν ἄνθρωποι νά ὁμολογοῦν μέ θάρρος τόν Κύριο Ἰησοῦ καί τήν Ἐκκλησία Του;

Ἄς τό δοῦμε.
Τήν προηγούμενη μόλις Κυριακή ἡ Ἐκκλησία μας γιόρτασε τά γενέθλιά της: Τήν ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στό ὑπερῶον τῆς Ἱερουσαλήμ. Ἔχει καθιερωθεῖ, αὐτήν τήν ἡμέρα, ὅλοι οἱ πιστοί νά παρακαλοῦμε τόν Κύριο τοῦ Ουρανοῦ καί τῆς Γῆς γιά τό Θεῖο Καθίδρυμά Του. Καί Τόν παρακαλοῦμε γονατιστοί. 

Κι αὐτό τό γονάτισμα, ὅμως, - ἐλάχιστο δεῖγμα ταπείνωσης καί μετάνοιας - βρίσκονται πολλοί νά τό λοιδοροῦν, νά τό ἐμπαίζουν, νά τό διαβάλλουν. 

Ἔτσι ὅλοι μας παρακολουθήσαμε ἔκπληκτοι νά περιγελᾶται καί νά συκοφαντεῖται ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας μας, ἐπειδή - καλεσμένος ἀπό τήν Πανορθόδοξη Σύνοδο στήν ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ τῆς γονυκλισίας- γονάτισε ὅπως ὅλοι οἱ (σωματικά δυνάμενοι) Χριστιανοί κάνουν!.....Τοῦ ἀποδόθηκαν δέ ὑποκρισία, πολιτική σκοπιμότητα, μίμηση τῶν Μουσουλμάνων, εἰκόνα σκοταδισμοῦ!......  Δέν ἦταν δυνατό, ἔλεγαν, ὁ Πρόεδρος μιᾶς Εὐρωπαϊκῆς Χώρας νά δίνει αὐτήν τήν «ὀπισθοδρομική» εἰκόνα καί ἡ κρατική Τηλεόραση νά μεταδίδει ζωντανά «αὐτό τό αἶσχος»!!....(sic).

Κάθε τίμιος Χριστιανός βλέποντας τήν κατάντια τῶν ἀκουσίων αὐτῶν ὀργάνων τοῦ πονηροῦ λυπᾶται καί θλίβεται. Δέν ὀργίζεται. Οὔτε θυμώνει. Οὔτε ἀπειλεῖ. Θυμᾶται μόνο τά λόγια τοῦ Παῦλου: «.....ἐμπαιγμῶν καί μαστίγων πεῖραν ἔλαβον». Καί βιώνει, χίλια ἐννιακόσια ὀγδόντα τέσσερα χρόνια μετά, τόν Μακαρισμό τοῦ Χριστοῦ: «Μακάριοι ἐστέ, ὅταν ὀνειδίσωσιν ὑμᾶς καί διώξωσιν ὑμᾶς καί εἴπωσι πᾶν πονηρόν ρῆμα καθ' ἡμῶν, ψευδόμενοι ἕνεκεν ἐμοῦ». 

                                                                                           *            *            *
Οἱ πιστοί τῆς Ἐκκλησίας μας ὁμολογοῦν τήν Πίστη τους καί στήν ἐποχή μας. Ἴσως ἀδύναμα, ἴσως ἄτεχνα, ἴσως ἀδέξια, ἀλλά μέ θάρρος. Ὅπως οἱ Ἅγιοι Πάντες εἴκοσι αἰῶνες τώρα.....
                                                                                  Πρωτ. π. Πέτρος. Μαριᾶτος
------------------------------------
Πηγή:  imkythiron.gr
------------------------------------

Σάββατο 25 Ιουνίου 2016

ΤΑ ΚΥΘΗΡΑ «ΑΝΕΒΑΙΝΟΥΝ» ΣΤΟ ΗΡΩΔΕΙΟ

Ελαιογραφία του ιατροφιλόςοφου Γεωργίου Μορμορη. Απο την έκδοση του Σπυρου Ευαγγελάτου.
Την Παρασκευή 8 Ιουλίου ανεβαίνει στο Ηρώδειο, στα πλαίσια του φεστιβάλ Αθηνών, σε πανελλήνια πρώτη παράσταση ο «Αμύντας» μια ποιμενική κωμωδία, που τυπώθηκε ανώνυμα στη Βενετία το 1745. Πρόκειται για ελεύθερη παράφραση του γνωστού έργου του Τορκουάτο Τάσο. Πριν από χρόνια ο διακεκριμένος Ακαδημαϊκός μας κ. Σπύρος Ευαγγελάτος, πρωτοπόρος σκηνοθέτης και ακάματος ερευνητής, ανακάλυψε στην Ιταλία ότι πίσω από τον ανώνυμο ποιητή της Ελληνικής εκδοχής του Αμύντα κρύβεται ο Κυθήριος ιατροφιλόσοφος του 18ου αι. Τζώρτζης Μόρμορης, που σπούδασε στην Πάδοβα και ήταν μέλος μιας ακαδημίας της Φλωρεντίας. Η Βενετία τον διόρισε ιατροχειρούργο στα Κύθηρα, όπου έζησε στο Κάστρο που γεννήθηκε και ετάφη στον Παντοκράτορα μαζί με τους προγόνους του Διονυσίου Σολωμού. Ο κ. Ευαγγελάτος, ο μάγος του θεάτρου μας, από αγάπη στα Κύθηρα και θαυμασμό στον ιατροφιλόσοφο και στο έργο που ο ίδιος επιμελήθηκε την κριτική έκδοσή του, ζήτησε να συμπεριληφθεί το έργο στο φεστιβάλ Αθηνών και ανέλαβε την ευθύνη της παράστασης, που έχει πολύ χιούμορ, εφηβική δροσιά, ωραία γλώσσα με άφθονα στοιχεία του Κυθηραϊκού ιδιώματος, μυθικά πρόσωπα και ανέμελους ερωτευμένους βοσκούς που κυκλοφορούν στα δάση. Την παράσταση θα πρέπει να τιμήσουν οι Κυθήριοι των Αθηνών και να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στον κ. Ευαγγελάτο που δεν χάνει ευκαιρία να δείξει την αγάπη του στα Κύθηρα.
Πηγή

Eleni Harou

ΝΕΑΠΟΛΗ.ΚΑΙ Η ΥΠΟΜΟΝΗ ΕΧΕΙ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ ΤΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ.


Οι φωτογραφίες που βλέπετε είναι από τα ακαθάριστα οικόπεδα και πεζοδρόμια στο οικοδομικό τετράγωνο που βρίσκονται τρεις επιχειρήσεις με ενοικιαζόμενα δωμάτια και ξενοδοχείο και που πέρυσι η φωτιά είχε φτάσει στο κατώφλι μας. 
Όταν παίρνουμε τηλέφωνο τους αντιδημάρχους δεν το σηκώνουν και ο πρόεδρος της κοινότητας εδώ κι ένα μήνα 
έχει πει ότι θα μεριμνήσει για τον καθαρισμό τους. (Να μην αναφερθώ στα σκουπίδια που έχουν μέσα) Κατά τα άλλα πληρώνουμε δημοτικά τέλη και διάφορα άλλα που μας ξεφύτρωσαν με τον βιολογικό και δεν ξέρουμε αν είναι απόφαση του Δ.Σ.και σε ποιο νόμο βασίζονται όταν το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί και μάλιστα προκειται για έργο του ΕΣΠΑ. Και αυτό με την ημερομηνία λήξης στις 30 Ιουνίου να έχει πληρωθεί μήπως να το ξανασκεφτείτε όταν το ζητάτε. Καθαρίστε λοιπόν τα πεζοδρόμια και τα οικόπεδα όπως είστε υποχρεωμένοι να το κάνετε.Και επιτέλους σεβαστείτε τον κόπο μας και την υπομονή μας.
Πηγή
Δεσποινα Βαγγελόγλου











*ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΕΛΕΤΩΝ* ΓΕΩΡΓΟΥΛΑΚΗΣ ΚΟΝΤΟΛΙΑΝΙΚΑ ΚΥΘΗΡΑ



ΚΡΗΤΗ.Σκηνικό τρόμου με λαγοκέφαλους να επιτίθενται σε 8χρονο

Τον τρόμο σκορπούν οι λαγοκέφαλοι στην θαλάσσια περιοχή της Ιεράπετρας, καθώς τα κοφτερά δόντια τους είδε με τα μάτια του ένα 8χρονο κοριτσάκι από τη Γρά Λυγιά. Αντιλήφθηκε ενώ πλατσούριζε στο κύμα, 4 μεγάλους λαγοκέφαλους να το πλησιάζουν επικίνδυνα και το έβαλε στα πόδια, ενώ δίπλα του βρισκόταν η μητέρα του και ένα άλλο κοριτσάκι.
«Είχαμε πάει για μπάνιο με την 8χρονη κόρη μου και ένα άλλο κοριτσάκι και ενώ τα παιδιά έπαιζαν στην ακρογιαλιά με τα κύματα το ένα παιδί είδε κάποια  ψάρια να μας πλησιάζουν και έβαλε τις φωνές. Διαπιστώσαμε ότι ήταν 4 μεγάλοι λαγοκέφαλοι οι οποίοι είχαν φτάσει εκεί που σκάει το κύμα . Δεν επιτέθηκαν στα παιδιά , δεν δάγκωσαν κανέναν , αλλά μας τρόμαξαν γιατί δεν τα έχουμε ξαναδεί έξω στο γυαλό», μας είπε η κ Βέρα Φραγκιαδάκη- Στρατάκη.
«Είδα 4 μεγάλα λαγόψαρα πολύ κοντά μου ενώ έπαιζα στο κύμα με τη φίλη μου και φοβήθηκα πάρα πολύ. Δεν με άγγιξαν γιατί έτρεξα και βγήκα αμέσως από τη θάλασσα», μας είπε η 8χρονη Αντωνία.
Οι λαγοκέφαλοι που έχουν αυξηθεί επικίνδυνα στη Μεσόγειο θάλασσα, έχουν ξεπεράσει τα 11-12 κιλά και σε κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις έχουν κινηθεί με άγριες διαθέσεις, και έχουν καταδιώξει ορισμένους ερασιτέχνες αλιείς, προκειμένου να τους αποσπάσουν όσα ψάρια έχουν ψαρέψει  με ψαροντούφεκο,  καθώς  τους έχει προσελκύσει το αίμα  των αλιευμάτων, όπως ακριβώς συμβαίνει με  τα καρχαριοειδή.

Τον περικύκλωσαν 25 λαγόψαρα 500μ. από την ακτή
Η τρομακτική εμπειρία  ενός ερασιτέχνη ψαρά την περασμένη Τρίτη, στην περιοχή Καλαμάκι της νέας Ανατολής Λασιθίου, καταδεικνύει την ανάγκη λήψης μέτρων από την πολιτεία, που ενώ έχει δεχτεί την πρόταση των επαγγελματιών αλιέων της Ιεράπετρας, να επιδοτηθεί το ψάρεμα των λαγοκέφαλων μέχρι να εξολοθρευτεί ο πληθυσμός τους , η κυβέρνηση απάντηση δεν έχει δώσει, αν και γνωρίζει ότι αυτή τη μέθοδο ακολουθεί με επιτυχία η Κύπρος.
«Θέλω να ενημερώσω όλους εκείνους που ασχολούνται με το ψάρεμα με ψαρετούφεκο, ότι στο εξής πρέπει να είναι πολύ προσεχτικοί γιατί αυτό που έζησα εγώ, δε θα ήθελα να το ξαναζήσει κανείς .
Ψάρευα με ψαροντούφεκο 500 μέτρα από την ακτή, κάτω από το Καλαμάκι Νέας Ανατολής , όταν με περικύκλωσαν 25 περίπου λαγόψαρα  μέτριου μεγέθους από 3 έως 5 κιλά το καθένα.
Προσπαθούσα να τα διώξω με διάφορους τρόπους, χτυπούσα τα χέρια μου , χτυπούσα τα βατραχοπέδιλα,  τα τσιμπούσα με τα ψαροντούφεκο, αλλά εκείνα με πλησίαζαν όλο  και  περισσότερο», μας περιγράφει με γλαφυρό τρόπο την περιπέτεια του ο κ Νεκτάριος Χαραλαμπάκης.
« Προσπαθούσα να μείνω όσο πιο ήρεμος μπορούσα, να τους δείξω ότι έχω το πάνω χέρι, αλλά η συμπεριφορά τους είχε αρχίσει να με τρομάζει.Αποφάσισα  τότε να κολυμπήσω προς την ακτή  με όσες δυνάμεις είχα και  με όσο πιο πολύ φασαρία μπορούσα , για να τα τρομάξω.Με ακολούθησαν μέχρι που βγήκα στην παραλία, μου πήρανε όλα τα ψάρια από το ''καλαδούρι'' που είχα στη μέση μου και συνέχισαν να με καταδιώκουν ακόμη και όταν είχα μείνει χωρίς ψάρια.Φοβήθηκα  πάρα πολύ και έκανα τρείς ώρες να συνέλθω . Είχα πιστέψει ότι ήταν έτοιμα να επιτεθούν και σε μένα .Όσο περνά ο καιρός  οι λαγοκέφαλοι μεγαλώνουν, πολλαπλασιάζονται , ξεθαρρεύουν  όλο και πιο πολύ και δεν αφήνουν αλιεύματα ούτε για τους επαγγελματίες ούτε και  για τους ερασιτέχνες αλιείς», μας είπε ο κ Νεκτάριος Χαραλαμπάκης.

Παρασκευή 24 Ιουνίου 2016

BATIKA.Ο ΑΙ ΓΙΑΝΝΗΣ Ο ΡΙΖΙΚΑΡΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ ΣΤΑ ΒΕΛΑΝΙΔΙΑ

 Παραμονή του Αϊ Γιάννη του Ριζικάρη ελεύθερες κοπέλες κουβαλούσαν με τις βίκες το αμίλητο νερό από τις βρύσες του χωριού για να γεμίσουν το σταμνί  - κλήδονα, έπρεπε όμως να μείνουν αμίλητες σε όλη την διάρκεια του γεμίσματος του πήλινου σταμνιού .

Ο συγχωριανοί τους προσπαθούσαν να τις κάνουν να μιλήσουν ή να γελάσουν αναγκάζοντας τις έτσι να πηγαινοέρχονται στην βρύση και ο κλήδονας να αργεί να γεμίσει με το αμίλητο νερό.
 Κάθε ρούγα έβαζε το δικό της κλήδονα - σταμνί και κάθε κοπέλα στόλιζε το δικό της μήλο καθώς και των ανύπαντρων της οικογενείας τους, κεντούσαν πάνω στα μήλα τα αρχικά των ονομάτων με γαρίφαλα ή τα χάραζαν με το μαχαίρι. Επειδή υπήρχαν συνωνυμίες έβαζαν πάνω στα ριζικόμηλα σημαδάκια ώστε να μη μπερδεύονται τα σόγια.
Όταν τελείωνε λοιπόν κάποια στιγμή ο μαραθώνιος του γεμίσματος του σταμνιού κάθε κοπέλα έριχνε το μήλο της μέσα στο κλήδονα τον οποίον σκέπαζαν με κόκκινο πανί και έδεναν με κόκκινη κορδέλα, την άλλη μέρα όταν έπεφταν τ' απόσκια μαζεύονταν στην πιο μεγάλη αυλή της ρούγας και άνοιγαν τον κλήδονα. Τα μήλα έβγαζε από το σταμνί ο καλύτερος χωρατατζής της παρέας για να μεταδίδει το κέφι στην γιορτή, τα ριζικά έβγαιναν τρεις φορές και τα στιχάκια που διάβαζαν ήταν της αγάπης παινέματα και τολμηρά όσο:

  ΑΝΟΙΓΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΛΗΔΟΝΑ ΓΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΑΝΝΙΟΥ ΤΗ ΧΑΡΗ ΚΑΙ ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΡΙΖΙΚΟ ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΑΡΕΙ.
  ΣΤΟ ΡΙΖΙΚΟ ΜΟΥ Σ'ΕΒΑΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΕ ΡΙΖΙΚΑΡΩ ΓΙΑ ΝΑ ΣΕ ΔΩ ΣΤΟΝ ΥΠΝΟ ΜΟΥ  ΤΑΙΡΙ ΜΟΥ ΝΑ ΣΕ ΚΑΝΩ.
ΤΟΙΧΟΣ ΠΑΛΙΟΣ ΓΚΡΕΜΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΔΕΝ ΧΑΛΙΕΤΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΓΑΠΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΑΛΙΑ ΔΕΝ ΛΗΣΜΟΝΙΕΤΑΙ.
 ΒΑΛΕ ΤΟ ΦΕΣΙ ΣΟΥ ΣΤΡΑΒΑ ΚΑΙ ΓΕΜΙΣΕ ΤΟ ΒΙΟΛΕΣ ΚΙ ΟΤΑΝ ΠΕΡΝΑΣ ΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΝΑ ΤΙΣ ΜΑΡΑΙΝΕΙΣ ΟΛΕΣ.
 ΟΤΑΝ ΣΤΕΡΕΨΕΙ Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ ΒΓΟΥΝΕ ΤΑ ΧΤΑΠΟΔΙΑ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΣΥ ΘΑ ΠΑΝΤΡΕΥΤΕΙΣ ΜΕ ΤΑ ΣΤΡΑΒΑ ΤΑ ΠΟΔΙΑ.
Η ΩΡΑΙΑ ΣΟΥ Η ΜΥΤΗ ΤΑΠΟΜΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΧΥΤΗ ΤΑ ΩΡΑΙΑ ΣΟΥ ΤΑ ΚΑΛΛΗ ΠΑΤΣΑΒΟΥΡΑ ΤΟΥ ΜΠΑΚΑΛΗ.
  Στο τέλος της γιορτής ο καθένας έπαιρνε το ριζικό του και το έβαζε στο προσκέφαλο του ελπίζοντας να δει στον ύπνο του τον καλό της ή την καλή του.
Πηγή http://velanidia-baladis.blogspot.gr/

Ο Κλήδονας και το Αμίλητο Νερό. Πώς όριζε τις τύχες των κοριτσιών;

Στις 23 Ιουνίου, παραμονή της γιορτής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου και Βαπτιστού, στον Πόντο τηρούσαν το έθιμο του Κλήδονα.
Οι νοικοκυρές καθάριζαν τα σπίτια, περιμένοντας τις τύχες των κοριτσιών τους, γιατί ο Αϊ-Γιάννης πίστευαν ότι φέρνει τύχες.
Τ ο έθιμο του Κλήδονα

Το βράδυ της παραμονής του Αϊ Γιαννιού, όλες οι ανύπαντρες κοπέλες έβαζαν μέσα σ’ ένα πήλινο σκεύος ένα σημάδι, ένα  αντικείμενο τους, συνήθως κάποιο κόσμημα . Μετά έδιναν το σκεύος σ’ ένα πρωτότοκο παιδί και του έλεγαν να το γεμίσει με νερό από εφτά βρύσες χωρίς να μιλήσει σε κανέναν. Αυτό ήταν και το αμίλητο νερό. Άφηναν το δοχείο κάτω από τ’ άστρα και το φεγγάρι για να μαγευτεί και να τους φανερώσει την τύχη τους.

Την επόμενη μέρα όλες οι κοπέλες αμίλητες προχωρούσαν σ’ ένα εξοχικό μέρος για να κάνουν τον κλήδονα. Φτάνοντας κάλυπταν το κεφάλι μιας πρωτότοκης και από πρώτα στέφανα κοπέλας με πέπλο και αφού της έδιναν το δοχείο αρχίζε κάποια λέγοντας ένα δύστιχο, ένα κοτσάκ συνήθως για έρωτα, ευτυχία ή γάμο, ενώ κάποια άλλη παράλληλα έβγαζε κάθε φορά κ’ ένα αντικείμενο και, σε όποια ανήκε, εκείνη αφορούσε και το δίστιχο που έλεγαν.

Μια άλλη εκδοχή λέει ότι το δοχείο κρατούσε μια παντρεμένη γυναίκα κι έλεγε: Σε πρωτικάρ' κορίτζ', χάλα καλλορίζικος και έβγαλ' το ριζικό σ'.

Μετά το τέλος της τελετής αφού έβγαζαν όλα τα αντικείμενα από το δοχείο και αφαιρούσαν τη νυφική καλύπτρα από το κεφάλι της κοπέλας, ξεφάντωναν τραγουδώντας και χορεύοντας μέχρι το βράδι.

Το έθιμο συνήθιζαν να τηρούν οι κοπέλες σε πολλά μέρη της Ελλάδας κι ονομάζαν τον Άγιο, Αϊ Γιάννη Ριζικάρη, επειδή έφερνε τύχες στα κορίτσια ή Ριγανά επειδή μάζευαν τη ρίγανη.

Το έθιμο αυτό αναβιώνει από πολλούς Ποντιακούς Συλλόγους σήμερα.
Τμήμα σύνταξης
Pontos-News.Gr
 Το «αμίλητο νερό» κι οι φωτιές του Αϊ Γιάννη….Ιστορίες του κλήδονα που δεν πρέπει να ξεχάσουμε…

ΤΡΙΗΜΕΡΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ ΤΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ/ ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ



ΛΑΚΩΝΙΑ.ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ Α.Τ ΣΚΑΛΑΣ

Λόγω της διεξαγωγής των Πανελλήνιων Ποδηλατικών Αγώνων στον Δήμο Ευρώτα ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΣΤΑΣΗ & Η ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ και στα δύο Τμήματα των οδών
Γεωργίου Γρυπιώτη - Αγίας Παρασκευής - Κωστή Παλαμά.
*25/6/2016,Ώρες ...16.00 έως 21.00 &
*26/6/2016,Ωρες ...08.00 έως 15.00.

Δράσεις του «Διαύλου» για την Ημέρα κατά των Ναρκωτικών Νεάπολη-Ελαφόνησο

Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Λακωνίας «ΔΙΑΥΛΟΣ» γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών, με δράσεις που διοργανώνει στη Νεάπολη και την Ελαφόνησο. Συγκεκριμένα:
Το Σάββατο 25 Ιουνίου και ώρα 20:30΄, θα πραγματοποιηθεί η πρωτοποριακή παράσταση για την προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο με τίτλο «Η Φάρμα του Διαδικτύου» από την θεατρική ομάδα «Χιλιοδέντρι».
Η παράσταση θα πραγματοποιηθεί  στο χώρο του παλαιού Δημοτικού Σχολείου Νεάπολης.

Την Κυριακή 26 Ιουνίου και ώρα 21:00, θα πραγματοποιηθεί μουσική παράσταση από την Φιλαρμονική Δημοτικής Ενότητας Βοιών Δ. Μονεμβασίας, στην πλατεία του λιμανιού στην Ελαφόνησο.
«Γιατί όλα ξεκινούν με την πρόληψη και τη σωστή εκπαίδευση…» σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο Δίαυλος.

Πωλείται κατοικία στον Άγιο Γεώργιο Βοιών Νεάπολης.

Πωλείται κατοικία στον Άγιο Γεώργιο Βοιών Νεάπολης. 100 τετραγωνικά Μαντρογυρισμένο 400 τετραγωνικά. Το σπίτι 'εχει πέτρινη διακόσμηση ψηφιδωτά και το έτος κατασκευής του έιναι το 2009. Βρίσκεται σε τέλεια κατάστασημε και σε μικρή απόσταση από την θάλασσα, μόλις 10 λεπτά με τα πόδια σε τιμή ευκαιρίας. Το σπίτι χαρίζεται!!!!! Πωλείται για λόγους υγείας. Τηλέφωνο 6939487735. Δρακάκης Παναγιώτης

Μονεμβάσια: Τα έργα μεταφοράς ρεύματος φέρνει με ερώτησή του στη Βουλή ο Θανάσης Δαβάκης

Ερώτηση προς τον υπουργό Περιβάλλοντος Π. Σκουρλέτη αναφορικά με το σχεδιασμό των έργων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από τον ΑΔΜΗΕ στην περιοχή του δήμου Μονεμβασίας, για τη διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου, κατέθεσε στη βουλή ο Θανάσης Δαβάκης. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του βουλευτή Λακωνίας της Νέας Δημοκρατίας:
“Στις 17-5-2016, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης (ΔΠΑ) του εθνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) για τα έτη 2017-2026. Η διαδικασία της διαβούλευσης έκλεισε στις 17-6-2016 και το πρόγραμμα βρίσκεται στη φάση τελικής διαμόρφωσης και έγκρισης από την ανωτέρω αρχή (ΡΑΕ).
Προηγουμένως, στις 23-3-2016, ο ΑΔΜΗΕ είχε προβεί σε πρόσκληση – διακήρυξη με αντικείμενο την εκπόνηση στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για τα έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που περιλαμβάνονται στο ΔΠΑ 2007-2026. Επίσης, στις 11-3-2016, δηλαδή πριν την έναρξη της προαναφερθείσας διαβούλευσης, ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην προκήρυξη σύνταξης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τοπογραφικής αποτύπωσης, προκειμένου για την κατασκευή της χάραξης «Τερματικός Συκιάς έως Υ/Σ Ζεύξης ΝΑ Πελοποννήσου».
Η χάραξη της γραμμής αυτής δεν βρίσκει την τοπική κοινωνία και τους θεσμικούς εκπροσώπους της σύμφωνους.
Το δημοτικό συμβούλιο Μονεμβασίας, με την υπ’ αριθμ. 140/2016 απόφασή του, κατέληξε ομόφωνα στην έκφραση αρνητικής θέσης σχετικά με την προαναφερόμενη πρόταση του ΑΔΜΗΕ (χάραξη γραμμής «Τερματικός Συκιάς έως Υ/Σ Ζεύξης ΝΑ Πελοποννήσου»).
Επίσης, αποφάσισε ότι θα προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την ακύρωση του συγκεκριμένου σχεδιασμού.
Αρνητική στάση απέναντι στο σχέδιο αυτό έχει και η Περιφέρεια Πελοποννήσου. Σύμφωνα με σχετική εισήγηση, η συγκεκριμένη χάραξη επηρεάζει άμεσα, και με σαφώς αρνητικό πρόσημο, μια ευρύτερη περιοχή, όπου το περιβαλλοντικό και το πολιτισμικό απόθεμα αποτελούν τους μοναδικούς αναπτυξιακούς μοχλούς της.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω και ειδικά τις αποφάσεις και τις εισηγήσεις των οργάνων της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης,
Ερωτάται ο κ. υπουργός:
1. Για ποιο λόγο το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης 2017-2026 αναμένεται να εγκριθεί από τη ΡΑΕ χωρίς τους περιβαλλοντικούς όρους που θα προκύψουν από την αντίστοιχη ΣΜΠΕ, η οποία δεν έχει ακόμη εκπονηθεί και δημοσιευθεί (όπως προβλέπεται από την οδηγία 2001/42/ΕΚ για προγράμματα ενέργειας);
2. Για ποιο λόγο ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στις παραπάνω ενέργειες, θεωρώντας τη χάραξη «Τερματικός Συκιάς έως Υ/Σ Ζεύξης ΝΑ Πελοποννήσου» ως δεδομένη, προεξοφλώντας τη μη τροποποίηση ή και ακύρωσή της στη φάση της διαβούλευσης ή στη φάση της έγκρισης της ΣΜΠΕ που θα ακολουθήσει;
3. Για ποιο λόγο δεν προηγήθηκε εκ μέρους του ΑΔΜΗΕ κανενός είδους πρωτοβουλία συνεργασίας ή ενημέρωσης των τοπικών φορέων, πέραν της δημόσιας διαβούλευσης;”.