Ανοίγει ο δρόμος για την αξιοποίηση και των υπόλοιπων 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή συμβάσεων παραχώρησης, καθώς με πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η Λάμδα Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι ανέλαβε καθήκοντα χρηματοοικονομικού συμβούλου για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου για την αξιοποίησή τους.
Συγκεκριμένα, μετά την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece, την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» για 20 επιπλέον έτη και την κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, μια νέα σημαντική εξέλιξη δρομολογείται στον εγχώριο αεροπορικό κλάδο. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Νέας Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου.
Το σχέδιο ανάπτυξης
Ειδικότερα, το υπουργείο Μεταφορών αποφάσισε ότι για λόγους δημοσίου συμφέροντος, που συνδέονται με την τουριστική ανάπτυξη και την αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, είναι αναγκαία η διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Στόχος αυτής της διερεύνησης είναι η προετοιμασία και η κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης των ως άνω αεροδρομίων, λαμβάνοντας υπ' όψιν τα λειτουργικά στοιχεία τους, καθώς και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού τους.
Ειδικότερα, το υπουργείο Μεταφορών αποφάσισε ότι για λόγους δημοσίου συμφέροντος, που συνδέονται με την τουριστική ανάπτυξη και την αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, είναι αναγκαία η διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Στόχος αυτής της διερεύνησης είναι η προετοιμασία και η κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης των ως άνω αεροδρομίων, λαμβάνοντας υπ' όψιν τα λειτουργικά στοιχεία τους, καθώς και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού τους.
Στο πλαίσιο αυτής της διερεύνησης κρίνεται αναγκαία και η εξέταση εναλλακτικών σχεδίων αξιοποίησης, περιλαμβανομένων και σεναρίων παραχώρησης, καθώς και μέσω ανάθεσης σύμβασης αξιοποίησης με τη μορφή ΣΔΙΤ.
Ειδικά για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, όπως είχε αναφέρει με δήλωσή του ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, εξετάζεται η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, αντίστοιχου με αυτόν στο Καστέλι της Κρήτης. «Η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) ως καθ' ύλην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ωρίμανση προς δημοπράτηση έργων παραχώρησης, διαθέτει την εμπειρία και τεχνογνωσία για να φέρει σε πέρας ένα παρόμοιο εξειδικευμένο εγχείρημα» αναφέρει το υπουργείο.
Υπενθυμίζεται ότι τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια είχαν αξιολογηθεί με βάση την επιβατική κίνηση και τις υποδομές τους και μάλιστα, σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ τα είχαν κατηγοριοποιήσει σε τρεις ομάδες.
Ο ρόλος του συμβούλου
Αυτό που καλείται να κάνει η Λάμδα Σύμβουλοι (έναντι 120.000 ευρώ), σύμφωνα με την απόφαση, είναι:
Αυτό που καλείται να κάνει η Λάμδα Σύμβουλοι (έναντι 120.000 ευρώ), σύμφωνα με την απόφαση, είναι:
- Καταγραφή και ανάλυση των στόχων του Δημοσίου σε σχέση με την ανάπτυξη και αξιοποίηση των αεροδρομίων και τον ρόλο των εμπλεκόμενων φορέων του.
- Καταγραφή και ανάλυση των ελάχιστων σχεδιαζόμενων επενδύσεων που το Δημόσιο έχει προγραμματίσει ανά αεροδρόμιο.
- Καταγραφή και ανάλυση των ελάχιστων τεχνικών και λειτουργικών απαιτήσεων που το Δημόσιο έχει προγραμματίσει ανά αεροδρόμιο.
- Αξιολόγηση της χρηματοοικονομικής βιωσιμότητας ανάπτυξης των αεροδρομίων με βάση τους στόχους της αναθέτουσας αρχής, τις ελάχιστες επενδύσεις και τις ελάχιστες απαιτήσεις, καθώς και τα στοιχεία που θα παρασχεθούν στον σύμβουλο (ιστορικά στοιχεία, προβλέψεις κ.λπ.).
- Διερεύνηση, σε συνεργασία με τους νομικούς συμβούλους, εναλλακτικών τρόπων συμμετοχής της αναθέτουσας αρχής στο πλαίσιο ενδεχόμενης συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα (με τη μορφή παραχώρησης για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των αεροδρομίων), με στόχο τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
- Διερεύνηση, από χρηματοοικονομικής άποψης, εναλλακτικών σχεδίων ομαδοποίησης και δομών παραχώρησης, λαμβάνοντας υπ' όψιν τις χρηματοοικονομικές, επενδυτικές και εμπορικές παραμέτρους των αεροδρομίων, με στόχο τη διαμόρφωση εύλογων επενδυτικών σχεδίων για την προσέλκυση σοβαρών επενδυτικών κεφαλαίων.
- Υποστήριξη της αναθέτουσας αρχής, σε συνεργασία με τους νομικούς συμβούλους, για τον σχεδιασμό και την προετοιμασία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου παραχώρησης σε σχέση με την ανάπτυξη και αξιοποίηση των αεροδρομίων μέσω της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με βάση τους στόχους της αναθέτουσας αρχής σε σχέση με την ανάπτυξη των αεροδρομίων και τη συμμετοχή του στο σχέδιο παραχώρησης.
Τα επόμενα βήματα
Από την παραπάνω διαδικασία θα προκύψει και ο βέλτιστος τρόπος που θα συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης για τη σύμβαση παραχώρησης, ο χρόνος παραχώρησής τους, η μακροπρόθεσμη στρατηγική για καθένα από αυτά κ.ά.
Από την παραπάνω διαδικασία θα προκύψει και ο βέλτιστος τρόπος που θα συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης για τη σύμβαση παραχώρησης, ο χρόνος παραχώρησής τους, η μακροπρόθεσμη στρατηγική για καθένα από αυτά κ.ά.
Αυτό που γίνεται πλέον ξεκάθαρο είναι πως με την εκκίνηση και ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας η χώρα θα έχει πλήρως ιδιωτικοποιημένα τα 39 πολιτικά της αεροδρόμια, δηλαδή της Αθήνας, του Ηρακλείου, τα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece και με την ολοκλήρωση της διαδικασίας τα υπολειπόμενα 23 περιφερειακά αεροδρόμια.