Δευτέρα 23 Μαΐου 2016

MANH.ΑΓΩΝΑΣ ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΓΡΑΦΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ.

  • Ο πρώτος αγώνας στην Μάνη είναι γεγονός! 
    Ο Δήμος Ανατολικής Μάνης και η Ένωση Απανταχού Μανιατών διοργανώνουν το Σάββατο 28 Μαΐου, ορεινούς αγώνες δρόμου με την ονομασία «Mani Run»! με εκκίνηση και τερματισμό τον πανέμορφο Γερολιμένα!

    Το αγωνιστικό πρόγραμμα που θα ξεκινήσει το απόγευμα του Σαββάτου περιλαμβάνει 4 διαδρομές: 

    -Διαδρομή 24χλμ. Η ώρα εκκίνησης είναι στις 16:00.

    Η πρώτη έχει μήκος 24 χλμ. και θετική υψομετρική 600μ.
    Στη διαδρομή αυτή οι συμμετέχοντες θα ακολουθήσουν τα γραφικά μονοπάτια από το σημείο εκκίνησης (Γερολιμένας ) ως τον τερματισμό(Γερολιμένας) περνώντας μέσα από τους γραφικούς οικισμούς και τα βουνά της Μάνης απολαμβάνοντας το εκπληκτικό και ποικιλόμορφο τοπίο που συνδυάζει το βουνό με την θάλασσα. 
    Οικισμοί : Γερολιμένας- Άλικα - Κυπάρισσος-Τσικαλιά -Μουντανίστικα-Λιοντάκι - Δίπορο- Μπουλαριοί -Κοίτα- Κεχριάνικα -Νέασα - Γερολιμένας. 

    -Διαδρομή 12 χλμ.Η εκκίνηση είναι στις 17:00.
    Η διαδρομή είναι μικρότερης δυσκολίας για λιγότερο έμπειρους δρομείς, μήκους 12,6 χλμ .Με εκκίνηση και τερματισμό τον Γερολιμένα. 
    Στις διαδρομής αυτή οι συμμετέχοντες θα ακολουθήσουν τους δρόμους ασφάλτου που ενώνουν τους παραδοσιακούς οικισμούς και θα απολαύσουν το ιδιαίτερο τοπίο της Μάνης. Οικισμοί : Γερολιμένας- Νέασα -Έλια-Κούνος-Καλόπυργος -Δρύ -Γερολιμένας

    -Διαδρομή 6,3 χλμ.Η εκκίνηση είναι στις 17:00.
    Η διαδρομή είναι μικρότερης δυσκολίας για λιγότερο έμπειρους δρομείς, μήκους 6,3 χλμ .Με εκκίνηση και τερματισμό τον Γερολιμένα. 
    Στις διαδρομής αυτή οι συμμετέχοντες θα ακολουθήσουν τους δρόμους ασφάλτου που ενώνουν τους παραδοσιακούς οικισμούς και θα απολαύσουν το ιδιαίτερο τοπίο της Μάνης. Οικισμοί: Γερολιμένας-Οχιά Γερολιμένας -..


    - Τέλος στις 18:00 θα δοθεί εκκίνηση σε μία διαδρομή ασφάλτου μήκους 2,5χλμ. γύρω από τον παραδοσιακό οικισμό του Γερολιμένα για τους μικρούς δρομείς αλλά και όσους θέλουν να νιώσουν τη χαρά της συμμετοχής.
    Στις παροχές του αγώνα περιλαμβάνονται ο ανεφοδιασμός και η υποστήριξη των συμμετεχόντων από εθελοντές στους σταθμούς τροφοδοσίας, υγειονομική υποστήριξη, ηλεκτρονική χρονομέτρηση, αναμνηστικά για όλους τους συμμετέχοντες, απονομές επάθλων για τους νικητές και βέβαια μουσική εκδήλωση και μπουφέ με παραδοσιακά εδέσματα.


    Οι διοργανωτές έχουν προγραμματίσει σειρά εκδηλώσεων που θα ξεκινήσουν στις 21:00.
    Απονομές θα γίνουν στους τρεις πρώτους άνδρες κάθε διαδρομής και τις τρείς πρώτες γυναίκες κάθε διαδρομής. Επίσης απονομές θα γίνουν στους τρείς πρώτους της διαδρομής των 24 χιλ στις ηλικιακές κατηγορίες 40-49, 50-59 και 60+. 


    Το κόστος συμμετοχής είναι δωρεάν για όλες τις διαδρομές. Οι συμμετέχοντες μπορούν να καταθέσουν οποιoδήποτε χρηματικό ποσό στον λογαριασμό της ΚΙΒΩΤΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Τράπεζα Πειραιώς: 5023 – 032595 - 870 IBAN:GR3801720230005023032595870 . 
    Τα έσοδα θα διατεθούν για φιλανθρωπικό σκοπό.

  • Το link εγγραφών είναι http://runner.polldaddy.com/s/mani-run

  • Το link για την φόρμα εγγραφής για τους εθελοντές είναιhttp://runner.polldaddy.com/s/mani-run-volunteers
  •  
    Τηλέφωνο
    6993956933
     
    Email
    Enwsi.apantaxou.maniatwn@gmail.com

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΡΒΟΥΝΑΔΩΝ.

Ο Δήμος Κυθήρων σε συνεργασία με το Π.Κ. Κυθήρων και την τοπική κοινότητα Καρβουνάδων διοργανώνει ενημερωτική συγκέντρωση για τους εθελοντές πυρόσβεσης στην πλατεία
Καρβουνάδων την Τετάρτη 25 Μαίου και ώρα 10.00 π.μ.


Οι ενημερωτικές συγκεντρώσεις θα σινεχιστούν και στις υπόλοιπες τοπικές κοινότητες του Νησιού. 
Το περιεχόμενο των οδηγιών βασίζεται στο τι και πως πρέπει να γνωρίζει και να εφαρμόζει ο κάθε εθελοντής πυρόσβεσης κατά την διάρκεια ενός ατυχούς γεγονότος, κάτω από τις οδηγίες και υποδείξεις του εκάστοτε υπευθύνου αξιωματικού πυρόσβεσης.
Πρακτικό θα είναι να ενημερωθούν όσοι περισσότεροι πολίτες είναι δυνατόν.Πρέπει δε όλοι να θυμόμαστε ότι ενημερωμένος πολίτης σημαίνει χρήσιμος πολίτης σε κάθε δύσκολη περίσταση.


ADELIN 107,3 FM ΚΥΘΗΡΑ.

ΒΑΤΙΚΑ.Καθε βοηθεια πολυτιμη, σε περίπτωση εντοπισμού εύρεσης νεκρής-τραυματισμένης θαλάσσιας χελώνας,η δελφινιου

Παρακαλούνται οι πολίτες σε περίπτωση εντοπισμού εύρεσης νεκρής-τραυματισμένης θαλάσσιας χελώνας,η δελφινιου να επικοινωνήσουν άμεσα στα τηλέφωνα του Σύλλογου Τουλίπα Γουλιμή 6977887292 - 6948525841 – 2734029039 η το λιμεναρχειο της περιοχης που κινητοποιείται αμεσα για την καταγραφει του ζωου . Κάθε πληροφορία μπορεί να φανεί πολύτιμη για το απειλούμενο θαλάσσιο αυτό ειδος.Τα αποτελέσματα της καταγραφής με στόχο την λήψη πληροφοριών, και λύσεων για την θαλάσσια χελώνα πριν την αναπαραγωγική περίοδο ειναι σημαντικη πολύ ,και αποστέλλεται στον Αρχελων ,ετσι καταγράφεται ο πλυθυσμος στον τοπο μας . Αυτή την περίοδο οι θαλάσσιες χελώνες επιστρέφουν από τις μεταναστεύσεις τους για να ζευγαρώσουν και μετά οι θηλυκές να κάνουν τις φωλιές τους στις παραλίες του νησιού. Η άτυχη χελώνα όμως δεν πρόλαβε να συμμετάσχει στην αναπαραγωγή του είδους και βρήκε τραγικό θάνατο αμέσως μόλις επέστρεψε.
Εάν η χελώνα είναι νεκρή, πρέπει ΝΑ ΜΕΤΑΦΕΡΘΕΙ ΣΤΗΝ ΞΗΡΑ, και να ειδοποιηθεί το λιμεναρχείο η ο Σύλλογος, ΠΡΟΣΟΧΗ, ΕΙΝΑΙ ΠΙΘΑΝΟ Η ΧΕΛΩΝΑ ΝΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΕΚΡΗ ΑΛΛΑ ΑΠΛΩΣ ΝΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΛΗΘΑΡΓΟ.
Ευχαριστουμε τους εθελοντες μας για την εξαιρετικη δουλεια!!!!!!!!!!!!!Ευχομαι συντομα να εχουμε και Μωρακια!!!!

Πηγή 
Maria Aroni





ΚΑΛΑΜΑΤΑ.ΞΑΝΑΡΧΙ-ΖΩ ! ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ



Καλαμάτα 22 Μαΐου2016

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



Εθελοντική Αιμοδοσία συνδιοργανώνουν ο Σύλλογος Ατόμων με Εμπειρία Καρκίνου Καλαμάτας "Ξαναρχί-ΖΩ", ο Σύλλογος Φίλων Δικτύου Ιατρείων Κοινωνικής Αλληλεγγύης Μεσσηνίας και το Κέντρο Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης (πρώην ΚΕΚΥΚΑΜΕΑ) Καλαμάτας, για την ενίσχυση της «Τράπεζας Αίματος Αλληλεγγύης», την οποία έχουν ιδρύσει και στηρίζουν.

Η Αιμοδοσία θα πραγματοποιηθεί στο Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας «Πανταζοπούλειος Λαϊκή Σχολή», την Τετάρτη 25 Μαΐου 2016, από τις 09:00 το πρωί έως τη 1:30 μετά το μεσημέρι.

Πρόκειται για μια εκδήλωση η οποία έχει σκοπό την ευαισθητοποίηση και την κινητοποίηση όλων στην εθελοντική αιμοδοσία, ως μια μορφή προσφοράς ζωής και αγάπης προς τους συνανθρώπους μας που χρειάζονται αίμα.

Η εθελοντική αιμοδοσία είναι μια πράξη ανθρωπιάς και αλληλεγγύης προς τον συνάνθρωπό μας. Η έλλειψη και η ανεπάρκεια αίματος είναι μια κατάσταση που θέτει σε άμεσο κίνδυνο την ζωή όσων το χρειάζονται ως θεραπευτικό μέσο. Γι’ αυτό, δεν υπάρχει πολυτιμότερο δώρο από το αίμα σε όποιον το χρειάζεται, αφού στην πραγματικότητα είναι ένα δώρο ζωής γι' αυτόν.





ΠΑΡΕ ΜΕΡΟΣ ΣΤΗΝ ΑΛΥΣΙΔΑ ΖΩΗΣ, ΓΙΝΕ ΚΙ ΕΣΥ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΑΙΜΟΔΟΤΗΣ ΚΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΔΟΤΗΣ ΜΥΑΛΟΥ ΤΩΝ ΟΣΤΩΝ.

 ΓΙΑΤΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ!!!




ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΟΣ_ΑΜΦΙΚΤΥΟΝΙΑ_








ΛΑΚΩΝΙΑ.… Γέφυρα προδιαγεγραμμένης τραγωδίας…

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ
Στη Λακωνία, στην Εθνική Οδό Σπάρτης – Μονεμβασιάς (Εθν. Οδός 86), που συνδέει επίσης την Σπάρτη με την Νεάπολη και με τα Κύθηρα, μεταξύ της Σκάλας και του Βλαχιώτη, υπάρχει αυτό το κατασκεύασμα των φωτογραφιών, που αποτελεί "γέφυρα" του ποταμού Ευρώτα και από την οποία διέρχονται καθημερινά χιλιάδες οχήματα από απλά επιβατικά μέχρι λεωφορεία και σιλοφόρα μεταφοράς σκυροδέματος βάρους δεκάδων τόνων!
Η γέφυρα αυτή που μπορεί να χαρακτηριστεί μνημειακή κατασκευή, όπως και χαρακτηρίστηκε, άρχισε να κατασκευάζεται στα τέλη του 19ου αιώνα, όσον αφορά τα βάθρα, και ολοκληρώθηκε την 10ετία του 30 (σύμφωνα με μαρτυρίες). 
Βεβαίως, σύγχρονη οδική γέφυρα Εθνικής Οδού δεν μπορεί να ονομασθεί, μπορεί όμως να ονομαστεί… γέφυρα προδιαγεγραμμένης τραγωδίας… 
Κύρια καταλυτική παρανομία. Πουθενά δεν εμφανίζεται η "κλάση" της γέφυρας, δηλαδή το μέγιστο βάρος του οχήματος που μπορεί να διέλθει την γέφυρα, (άκρως υποχρεωτικό στοιχείο για όλες τις γέφυρες, σε ολόκληρο τον κόσμο) και τούτο διότι είναι βέβαιο, ότι κανείς μηχανικός δεν θέλει και δεν μπορεί να αναλάβει την ευθύνη για την αντοχή μιας γέφυρας που μπορεί να χαρακτηριστεί, εν δυνάμει λαιμητόμος.
Επίσης, το πλάτος της γέφυρας, μόλις αρκεί για τη διέλευση ενός μικρού αυτοκινήτου, στην πράξη όμως τις περισσότερες ώρες διασταυρώνονται τα αυτοκίνητα και μαζί τους και διερχόμενοι πεζοί, αφού η σύνδεση Σκάλας και Βλαχιώτη, γίνεται μόνο από αυτή τη “γέφυρα”.
Επιτέλους, τόσες δεκάδες χρόνια, αφού οι γνωστοί πολιτικάντηδες (πρώην νομάρχες, δήμαρχοι και αρμόδιοι πολιτικοί προστάτες) που πηγαινοέρχονται καθημερινά και κάνουν και σχετικές συσκέψεις με τα γνωστά φληναφήματα, δεν μπορεί, κάποιος εισαγγελέας να ενδιαφερθεί και να διατάξει τον τεχνικό έλεγχο της γέφυρας, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις; 
Μήπως πρέπει να θρηνήσουμε κάποια εκατόμβη για να ενδιαφερθεί κάποιος αρμόδιος; Επιτέλους γιατί τέτοια υποκρισία και έως πότε;
Επίλογος: …δεν γουστάρω ρε, να κινδυνεύει να χαθεί έστω και μια ζωή, επειδή κάποιοι μας γράφουν κανονικά…
Μιλτιάδης Γ. Βράτσος
 πολιτικός μηχανικός
αρ. μητρ.ΤΕΕ 13757



Η ΚΑΤΑΒΥΘΙΣΗ ΤΟΥ ΑΓΓΛΙΚΟΥ ΚΑΤΑΔΡΟΜΙΚΟΥ GLOUCESTER ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΩΝ ΚΥΘΗΡΩΝ




Φωτό www.google.gr

Μιά αναμνηστική πλάκα στο κοιμητήριο του Καψαλίου.
 Ο κοιμητηριακός ναός του Καψαλιού, ο άγιος Σπυρίδωνας που αγναντεύει τα πέλαγα
Το στεφάνι που άφησε ο Άγγλος στο κοιμητήριο του αγίου Σπυρίδωνα, στη μνήμη του πατέρα του που χάθηκε στη θάλασσα μεταξύ Κυθήρων και Αντικυθήρων

Σαν σήμερα πριν από 75 χρόνια, στις 22 Μαϊου 1941, στη θάλασσα μεταξύ Κυθήρων και Αντικυθήρων έγιναν φοβερές αεροναυμαχίες. Ήταν τότε που οι Γερμανοί με νηοπομπές κατευθύνονταν για να καταλάβουν την Κρήτη και μοίρα του Αγγλικού στόλου περιπολούσε στην περιοχή για να τους εμποδίσει. Εκείνες τις μέρες από τον εναέριο χώρο των Κυθήρων πέρασαν περισσότερα από 500 αεροπλάνα για τη μάχη της Κρήτης. Στις 22 Μαϊου ένα Αγγλικό καταδρομικό με 723 άτομα καταβυθίστηκε από Γερμανική βόμβα έξω από το Καψάλι. Από τους 723 Εγγλέζους οι Γερμανοί περισυνέλεξαν 84 ναυαγούς και τους οδήγησαν αιχμάλωτους στο Καψάλι στην καζέρμα. Εκεί έμειναν κάποιο διάστημα και οι Κυθήριοι τους περιέθαλψαν και τους ενίσχυσαν με διάφορα εφόδια αψηφώντας τους κινδύνους. Πριν μερικά χρόνια ήρθαν στα Κύθηρα Άγγλοι απόγονοι των απωλεσθέντων, για να τιμήσουν τη μνήμη τους και να ρίξουν στεφάνια στη θάλασσα που χάθηκαν. Παράλληλα εξέφρασαν την ευγνωμοσύνη τους στους ντόπιους για τη βοήθεια προς τους ναυαγούς και εντοιχίσανε αναμνηστική πλάκα στο χώρο όπου κρατήθηκαν. Σήμερα το απόγευμα ένας Άγγλος δακρυσμένος έφερε ένα στεφάνι με ένα σημείωμα στο κοιμητήριο του Καψαλιού, στη μνήμη του πατέρα του που χάθηκε τότε στη θάλασσα των Κυθήρων.

Πηγή



Η έκφραση της ευγνωμοσύνης.




Κυριακή 22 Μαΐου 2016

ΝΕΑΠΟΛΗ.ΝΕΚΡΟ ΔΕΛΦΙΝΙ "ΞΕΒΡΑΣΕ" Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ.

 ΞΕΒΡΑΣΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΝΕΑΠΟΛΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΕΡΕΙΠΙΟ-ΚΑΡΝΑΓΙΟ ΕΙΔΟΠΟΙΗΘΙΚΕ ΤΟ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ ΝΕΑΠΟΛΗΣ.


BATIKA.ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΤΑΧΥΠΛΟΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟΥ ΝΕΑΠΟΛΗΣ

Με κάθε επισημότητα πραγματοποιήθηκε ο αγιασμός του νέου υπερσύγχρονου σκάφους του Λιμενικού Σώματος στο λιμάνι της Νεάπολης Βοιών του Δήμου Μονεμβασίας. Την τελετή αγιασμού τέλεσαν οι ιερείς π.Διονύσιος Μιχαλέτος και ο π.Παναγιώτης Αρώνης . Στην τελετή παρέστησαν ο κύριος Τζανέτος Φιλιππάκος Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Ο κύριος Τζώρτζης Κουτσολιούτσοςεκπρόσωπος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Folli Follie που το σκάφος είναι μια ευγενική χορηγία του ομίλου προς το Λιμενικό Σώμα . Ο Δήμαρχος Μονεμβασίας κ.Ηρακλής Τριχείλης και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου . Ο Δήμαρχος Ελαφονήσου κ.Χαράλαμπος Λιάρος ,ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου κ.Κουτσονικολής. Ο Διευθυντής της Αστυνομίας Ταξίαρχος κ.Γιώργος Μαρουδάς και ο αστυνόμος του Α.Τ.Νεάπολης Ευάγγελος Δρίβας . Ο Διοικητής της Πυροσβεστικής Μολάων ,ο Διοικητής του Α.Τ.Μολάων ,ο Λιμενάρχης κύριος Δημήτρης Βατίστας ,Ναύαρχοι και Πλωτάρχες και το προσωπικό όλο του Λιμεναρχείου Νεάπολης καθώς και η κυρία Μπελεγρή Μαντώ που εκπροσώπησε την Αντιπεριφέρεια και την Περιφέρεια. Επίσης αρκετός κόσμος τίμησαν με την παρουσία τους τον αγιασμό και παραλαβή του νέου σκάφους στο Λιμεναρχείο Νεάπολης. Οι επίσημοι καλεσμένοι χαιρέτησαν την τελετή τονίζοντας πόσο σημαντικό έργο θα προσφέρει το νέο σκάφος στα νέα δεδομένα και ανάγκες για πρόληψη ,ασφάλεια ,έλεγχο και αποτελεσματικότητα σε μια μεγάλη ακτίνα περιοχής που καλύπτει το Λιμεναρχείο Νεάπολης. Στο τέλος της τελετής χαιρέτησε και ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους, ο Λιμενάρχης Κύριος Βατίστας.Μεταξύ άλλων και σε κλίμα ιδιαίτερης συγκίνησης από μέρους του , ανέφερε μεταξύ άλλων ,πως πριν οκτώ χρόνια που ανέλαβε καθήκοντα Λιμενάρχη δική του εισήγηση ήταν για τις ανάγκες της περιοχής ,ένα μεγαλύτερο και σύγχρονο σκάφος. Με την συνεργασία όλων των αρμοδίων ,σήμερα πραγματοποιήθηκε αυτός ο στόχος .Στο τέλος λόγω μετάθεσης αποχαιρέτησε και ευχαρίστησε όλους όσους συνεργάστηκαν μαζί του κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά προς τον Δήμο αλλά και τους ψαράδες της περιοχής . Εμείς ευχόμαστε το νέο σκάφος να είναι καλοτάξιδο και να βοηθήσει το Λιμεναρχείο Νεάπολης στις αποστολές του.

ΦΩΤΟ-ΡΕΠΟΡΤΑΖ *ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ-ΟΜΑΔΑ ADELIN 107,3 FM ΚΥΘΗΡΑ*



ΚΑΨΑΛΙ ΚΥΘΗΡΩΝ 06/2001 ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΖΗΣΑΝΤΕΣ ΤΟΥ ΑΓΓΛΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ HMS GLOUCESTER 1939-1941.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ 6/2001 ΣΤΟ ΚΑΨΑΛΙ ΚΥΘΗΡΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΖΗΣΑΝΤΕΣ ΤΟΥ ΑΓΓΛΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ HMS GLOUCESTER 1939-1941.
Πηγή 
Σπυρος Μεγαλουδης

Τα καΐκια της φυγής...«Σε σκάλισαν καλή Κυρά σε πλώρη Βατικιώτικη ξεχτένιστη γοργόνα»

Κορυφαία στον Αγώνα της Ελλάδας κατά των δυνάμεων του Αξονα ήταν η συνεισφορά πού είχαν οι Βατικιώτες καϊκιέρηδες που με τα καΐκια τους μετέφεραν Ελληνες και συμμάχους στην Κρήτη
«Σε σκάλισαν καλή Κυρά σε πλώρη Βατικιώτικη ξεχτένιστη γοργόνα»,
Γιάννης Ρίτσος
Η μεταφορά χιλιάδων Κρητικών και συμμάχων, κυρίως Αγγλων, μετά το «σπάσιμο» του μετώπου της Αλβανίας, με βατικιώτικα καΐκια, από τη νότια Λακωνία και ιδιαίτερα από τα Βάτικα και τον Πειραιά, στην Κρήτη, είναι ένα άγνωστο έπος της σύγχρονης ιστορίας μας, πριν, κατά τη διάρκεια της Μάχης της Κρήτης και σε όλη την Κατοχή (1941-1945).
Για πρώτη φορά «Η Εφημερίδα των Συντακτών» φέρνει στο φως με πρωτότυπη έρευνα μια «χαμένη» πλευρά του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, εμπλουτίζοντας την ιστορική γνώση. Ταυτόχρονα, καταδεικνύεται ο εξαιρετικά σημαντικός ρόλος που διαδραμάτισαν απλοί άνθρωποι με υψηλό σύστημα κοινωνικών αξιών.
Οι Κρητικοί και οι σύμμαχοι έφτασαν κατά χιλιάδες στα παράλια της Πελοποννήσου, Καλαμάτα, Γύθειο, Μονεμβασιά, κυρίως όμως στη Νεάπολη Λακωνίας και την Ελαφόνησο, λόγω εγγύτερης απόστασης από την Κρήτη. Μια επιτροπή στη Νεάπολη, κάτω από τη «μύτη» των Ιταλών και των Γερμανών, οργάνωνε τη φύλαξη και την ασφαλή διαφυγή τους, με καϊκιέρηδες της περιοχής.
Επικεφαλής της επιτροπής αυτής ήταν ο εμβληματικός παπα-Μανόλης Λαλούσης. Η Ιερά Σύνοδος Κρήτης τον τίμησε μετά την Κατοχή με υπόδειξη του γυμνασιάρχη του Αλικιανού Χανίων, Γιώργου Καψωμένου, το 1951. Το ίδιο και ο Δήμος Ηρακλείου το 1991, όταν είχε πεθάνει, μετά από πρότασή μου. Στην τελετή παραβρέθηκε ο γιος του, Νίκος Λαλούσης.
Ταυτόχρονα, μετά το τέλος της Μάχης της Κρήτης, γινόταν και η μεταφορά των Πελοποννησίων, άλλων Ελλήνων στρατιωτών και όσων έρχονταν αργότερα από τη Μέση Ανατολή από Κρήτη προς Πελοπόννησο, από ηρωικούς καϊκιέρηδες. Μοναδική μορφή καϊκιέρη υπήρξε ο Πέτρος Αρώνης (Τσουλάκος) από το Ελαφονήσι Λακωνίας.
Η έρευνα που παρουσιάζουμε σήμερα γι’ αυτό το συγκλονιστικό γεγονός έγινε μεταξύ 1989-1990 και καταγράψαμε τους τελευταίους επιζώντες Βατικιώτες καϊκιέρηδες και άλλους ανθρώπους, από τους οποίους δεν ζει πλέον κανείς. Κάποιοι θυμόντουσαν πλέον λίγα πράγματα λόγω ηλικίας. Μέρος της έρευνας αυτής παρουσιάστηκε το 1991 στην εφημερίδα του Ηρακλείου «Μεσόγειος», που διέκοψε την έκδοσή της.
Στο Ελαφονήσι ρόλο έπαιζε ο παπα-Κούλης Γεωργουδής και η σύζυγός του Μαρία. Ομως το πρωτεύον στοιχείο ήταν η τρομερή στήριξη του πληθυσμού των Βατίκων στους Κρητικούς και στους διωκόμενους συμμάχους.
Για να αντιληφθεί κάποιος το μέγεθος του κινδύνου αυτής της συστηματικής προσπάθειας, πρέπει να τονίσουμε πως στον μικρό όρμο των Βατίκων υπήρχε φυλάκιο Ιταλών, στη Νεάπολη, στο Ελαφονήσι, στα Βελανίδια (τελευταίο χωριό του Μαλέα) Γερμανοί, στα Κύθηρα απέναντι από τη Νεάπολη ιταλικά φυλάκια, στα Αντικύθηρα Ιταλοί, ενώ πίσω από τη Νεάπολη, περίπου 50 χιλιόμετρα, υπήρχε το γερμανικό αεροδρόμιο των Μολάων.
Τα γερμανικά υποβρύχια και η καταδίωξή τους περιπολούσαν καθημερινά μεταξύ Μαλέα-Αντικυθήρων-Κρήτης, ενώ άλλη καταδίωξη από το Γύθειο, με τορπιλακάτους, χτυπούσε στη Νεάπολη τον κόσμο και τα καΐκια.