Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016

ΔΗΜΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ.Δελτίο Τύπου - 12/11/2016


Δελτίο Τύπου - 12/11/2016
Συνεδρίασε το Δημοτικό Συμβούλιο Κυθήρων το απόγευμα της Παρασκευής 11/11 υπό την προεδρία του κ. Λάζαρου Βέζου. Ο κ. Δήμαρχος προέβη σε αναλυτική ενημέρωση προς το σώμα για μια σειρά πολύ σημαντικών θεμάτων όπως:
1. Για το θέμα της υπογραφής της σύμβασης ανάμεσα στην Περιφέρεια Αττικής και την εταιρεία ΖΙΤΑΚΑΤ για την εκτέλεση του έργου «Αποκατάσταση ΧΑΔΑ Κυθήρων και Δημοτικής Ενότητας Αντικυθήρων και Κατασκευή και Λειτουργία Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) στα Κύθηρα και μικρού ΧΥΤΥ στα Αντικύθηρα», προϋπολογισμού 6.300.000€. Ο κ. Δήμαρχος χαρακτήρισε ευτυχή συγκυρία την υπογραφή της σύμβασης και την άμεση έναρξη του έργου, που είναι το μεγαλύτερο έργο που θα εκτελεστεί στο Δήμο μας τα τελευταία έτη και συνιστά έργο πρότυπο για την βιώσιμη διαχείριση των απορριμμάτων σε νησιωτικές κοινωνίες. Με το έργο αυτό επιλύονται οριστικά όλες οι νομικές και περιβαλλοντικές εκκρεμότητες που βάραιναν το Δήμο για την διαχείριση των απορριμμάτων επί δεκαετίες. Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 5.477.000€. Η νέα Δημοτική Αρχή ενέταξε το έργο στο Π.Ε.Π. Αττικής και κατάφερε σε άψογη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας, να εντάξει μέσα στο ίδιο έργο μια σειρά υποέργων και προμηθειών αυξάνοντας τη συνολική χρηματοδότηση μέχρι του ποσού των 7.650.000€. Οι μελέτες είχαν μεγάλο βαθμό ωριμότητας, όμως, η νέα Δημοτική Αρχή έλυσε σημαντικά ζητήματα που ανέκυψαν με την έγκριση περιβαλλοντικών όρων και τις δασικές αδειοδοτήσεις, ολοκλήρωσε την πλήρη ωρίμανση του έργου, ενέταξε το έργο στο Π.Ε.Π. Αττικής και αύξησε κατά 2.173.000€ τον αρχικό προϋπολογισμό εντάσσοντας σημαντικά νέα υποέργα και προμήθειες (2 νέα απορριμματοφόρα, φορτωτή, φορτηγό, μονάδα κομποστοποίησης και 80 οικιακούς κομποστοποιητές).
2. Για τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων του διαγωνισμού ΑΣΕΠ του 2009 στο Δήμο Κυθήρων. Ήδη έχουν εκδοθεί αποφάσεις μονιμοποίησης για τους 5 από τους 10 συνολικά επιτυχόντες, οι οποίοι από το 2010, αν και επιτυχόντες στο διαγωνισμό ΑΣΕΠ για θέσεις μόνιμου προσωπικού, εργάζονταν στο Δήμο μας με σχέση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, βρίσκονταν δηλαδή σε καθεστώς εργασιακής ομηρίας. Μετά από διαρκή αιτήματα πολλών Δήμων, το πρόβλημα έχει πλέον επιλυθεί με τη νομοθετική ρύθμιση του Ν.4368/2016 (άρθρο 7), που επέτρεψε τη μονιμοποίηση των συγκεκριμένων υπαλλήλων ανταποδοτικών υπηρεσιών. Η Δημοτική Αρχή έχει ήδη καλέσει για ανάληψη υπηρεσίας και τους υπολοίπους 5 επιτυχόντες που δεν προσελήφθησαν στο Δήμο ούτε υπό το καθεστώς του ορισμένου χρόνου και ήδη έχει αποδεχθεί το διορισμός ένας εξ αυτών, ειδικότητας υδραυλικού.
3. Για τη λειτουργία της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου μετά την αποχώρηση από το Δήμο της υπαλλήλου κας. Νικολέτας Διακοπούλου που επέστρεψε στη Δ.Ο.Υ. Ά Πειραιά όπου ανήκει οργανικά. Ο κ. Δήμαρχος ανέφερε ότι ο Προϊστάμενος του Δήμου κ. Γεώργιος Κασιμάτης έχει επιφορτιστεί με έναν τεράστιο όγκο δουλειάς (οικονομικά στοιχεία, προϋπολογισμοί, ισολογισμοί, ρυθμίσεις οφειλών, τέλη κ.λπ.) που εκ των πραγμάτων συνεπάγεται ορισμένες καθυστερήσεις στη λειτουργία συγκεκριμένων τομέων της οικονομικής υπηρεσίας του Δήμου. Αναφέρθηκε επίσης ότι στόχος της δημοτικής αρχής είναι η ψήφιση του Τεχνικού Προγράμματος στις αρχές Δεκεμβρίου, ενώ για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 7/11 συνάντηση των αρχηγών των παρατάξεων της Αντιπολίτευσης με τον Δήμαρχο (με πρωτοβουλία του κ. Δημάρχου) όπου συζητήθηκαν οι βασικές αρχές που θα διέπουν το νέο Προϋπολογισμό του Δήμου καθώς και τα προβλήματα που δημιούργησε στην εκτέλεση έργων σε όλη την Ελλάδα η αιφνιδιαστική αλλαγή του νομικού πλαισίου για τα δημόσια έργα με την έκδοση του Ν.4412/2016 στις 8 Αυγούστου.
Το Δ.Σ. ενέκρινε όλα τα θέματα ημερήσιας διάταξης καθώς και 3 θέματα προ ημερησίας διατάξεως, ανάμεσα στα οποία και την 3η αναμόρφωση του τρέχοντος προϋπολογισμού. Ανάμεσα στα θέματα που εγκρίθηκαν από το ΔΣ ήταν και η συμμετοχή του Δήμου σε εκθέσεις τουρισμού της Ελλάδας και του Εξωτερικού για το έτος 2017 που έχει διττό στόχο: αφενός την ενίσχυση της επισκεψιμότητας από χώρες όπου τα Κύθηρα είναι ήδη γνωστά (Δανία, Ελβετία κ.λπ.), αφετέρου το άνοιγμα σε νέες αγορές (Πολωνία, Αγγλία, Ουγγαρία). Παράλληλα ενέκρινε ομόφωνα το Σχέδιο Δράσης για την Αειφόρο Ενέργεια (ΣΔΑΕ) του Δήμου Κυθήρων, το οποίο εισηγήθηκε ο Τεχνικός Σύμβουλος του Δήμου κ. Μπογιατζής, ο οποίος στο τέλος της συνεδρίασης έκανε μια πλήρη ενημέρωση προς το σώμα για όλα τα μεγάλα έργα ανάπτυξης που χειρίζεται και για το στάδιο της ωριμότητάς τους (αποκατάσταση ΧΑΔΑ, Πλατεία Φρατσίων, Ανάπλαση Μητάτων, Φράγμα Οχελλών, Γήπεδο Μανιτοχωρίου, Αφαλατώσεις, Ύδρευση Αγίας Πελαγίας, Παιδικός Σταθμός Λογοθετιανίκων, Δημοτική Οδοποιία, Οδός Μόρμορη, πρόγραμμα CLLD/LEADER κ.λπ.). Η επιστημονική κατάρτιση και η τεχνοκρατική επάρκεια του Τεχνικού Συμβούλου του Δήμου έτυχαν παραδοχής από όλες τις πτέρυγες του Δ.Σ., γεγονός που αποδεικνύει την εξαιρετική επιλογή συνεργατών που έχει κάνει η Δημοτική Αρχή και ο κ. Δήμαρχος προσωπικά.
Το Δ.Σ. αποδέχθηκε τη μελέτη για την αποκατάσταση της οδού Αγίας Πελαγίας προς Αγία Αναστασία, ένα έργο που έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2016 και θα δημοπρατηθεί άμεσα με προϋπολογισμό 220.000€, ενώ παρέλαβε και τη μελέτη για τη πραγματοποίηση 5 νέων υδρευτικών διερευνητικών γεωτρήσεων εντός του 2017, με στόχο την επίλυση των προβλημάτων ύδρευσης του νησιού.

Ο κ. Δήμαρχος αναχωρεί τις επόμενες ημέρες εκτός Κυθήρων προκειμένου να εκπροσωπήσει το Δήμο στις Διεθνείς Εκθέσεις Τουρισμού της Θεσσαλονίκης (Philoxenia) και της Αθήνας (Greek Tourism Expo) καθώς και για σειρά επαφών με στελέχη της Κυβέρνησης και της Περιφέρειας για τρέχοντα ζητήματα του Δήμου αλλά και με πρέσβεις χωρών του εξωτερικού με στόχο την τουριστική προβολή του νησιού. Κατά τη διάρκεια απουσίας του κ. Δημάρχου, θα συγκληθεί το Δ.Σ. για την έγκριση του Ισολογισμού του Δήμου του έτους 2013 που έχει εγκριθεί από την Οικονομική Επιτροπή, ενώ θα γίνει και συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής για τρέχοντα θέματα, υπό την προεδρία του Αντιπροέδρου της κ. Παναγιώτη Μεγαλοκονόμου.





Το Μέγα Βάθος της Κουλτούρας

Ύστερα από δεκάδες χρόνια πνευματικής απομόνωσης και περιορισμό στα νέα του "καφενείου" αλλά και στις ευφάνταστες γλώσσες των θηλυκών μαντατοφόρων της γρίλιας και της μισάνοιχτης πόρτας, ήλθε το ρημάδι το διαδίκτυο και τάραξε τον συνηθισμένο τρόπο ροής των τοπικών ειδήσεων του μακρινού νησιού, που ταξίδευε την μοναξιά του στα ήσυχα αιγαιοπελαγίτικα νερά....

 
Έτσι πια ο μπάρμπα τάδε έπαψε να αναφέρεται το πως είχε τσακώσει τον μουστερή που του ρήμαζε τις ντομάτες και τα ατζούρια, καθώς δήλωνε "αχρωμάτιστα", και έλεγε ¨το διάβασες αυτό μωρέ που γράφει ο ... τάδε, ότι πρέπει λέει να δηλώσουμε τα αμπέλια...."

Ενώ ταυτόχρονα η κυρά... Μαρία έπαιρνε τηλέφωνο την κυρά... Ματίνα και έλεγε: "Τα διάβασες τι γράφει στο facebook η παλιοπου***α ;;;" 

Και εκεί πια που όλα είχαν πάρει τον δρόμο τους και είχε κάνει προφίλ στο facebook, istagram, και twitter ο κάθε πικραμμένος και η κάθε πικραμένη. Εκεί που είχαν πια μάθει όλοι να διαβάζουν τα τεκταινόμενα από ένα σωρό τοπικές αλλά και ειδησεογραφικές σελίδες και όλοι-όλες ήταν πια απόλυτα ευχαριστημόνοι με την ενημέρωση τους, ξαφνικά σαν νέα αναδυομένη Αφροδίτη κρατώντας ένα δαυλό, σαν το άγαλμα της ελευθερίας της Νέας Υόρκης, εμφανίστηκε η ...κουλτούρα.....

Στο μακρινό νησί παρεπιδημούντες υψηλής νοηματικής διανόησης σκέφθηκαν ότι ήταν πια καιρός η μάζα που σύχναζε σε καφενεία και βεγγέρες και απλά συνομιλούσε καθημερινά και ανθρώπινα, να εντρυφήσει σε ένα ανώτερο επίπεδο και να ξεφύγει από την άβυσσο της απλότητας και του σκοταδιού της καθημερινότητας...

Έτσι προς χάριν της ύψωσης του πνευματικού στάνταρ του κυρ-Μήτσου και της κυρά-Καλλιόπης αποφασίσθηκε η μύηση τους στο μέγα βάθος της κουλτούρας και ξεκίνησε η σχετική προσπάθεια...

Βέβαια δεν γνωρίζουμε το πόσο απέδωσε η σχετική προσπάθεια γιατί ανάμεσα στο μέγα βάθος της κουλτούρας υπήρξε και αρκετό μεγάλο έρεβος λάσπης, πάντως από μια τυχαία συζήτηση ακούστηκε ο "επιμορφούμενος κυρ-Μήτσος" να ρωτάει την "επιμορφούμενη κυρά-Καλλιόπη" : 
- Και τι έμαθες ρε γυναίκα από αυτά που μου λές πως διαβάζεις;;;
- Να σου πώ Μήτσο μου, εγώ δεν τα πολυκαταλαβαίνω αυτά που γράφουνε αλλά πια είμαι και εγώ κουλτουριάρα επιτέλους......


Όπότε μούρθε και εμένα στο νου, το αμίμητο ανέκδοτο της Πόπης με τη Σούζη:

Η Σούζη είχε συνδεθεί με ένα κοστουμάτο κύριο που την παίρνει τηλέφωνο και της λέει ότι το απόγευμα να ετοιμασθεί γιατί θα έχουν "κοζερί"
Η Σούζη μένει σύμφωνη και μόλις τελειώνει το τηλεφώνημα με τον φίλο της παίρνει τηλέφωνο την Πόπη και της λέει τα νέα ενώ συγχρόνως την ρωτάει τι είναι το "κοζερί", και η Πόπη απαντάει:
-Να σου πώ Σούζη μου κάτι με εκδρομή μου μοιάζει αλλά για καλό και για κακό, πλύνε και το κ*λο σου........
--------------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
--------------------------------------

ΕΚΤΑΚΤΟ ! Σύλληψη αλλοδαπού στο Λεωφορείο των Κυθήρων

Σύμφωνα με πληροφορίες της σελίδας μας από αυτόπτες μάρτυρες τα εξής συνέβησαν σήμερα στο λεωφορείο που εκτελούσε το προκαθορισμένο δρομολόγιο του Κύθηρα-Πειραιάς. 

Όταν το λεωφορείο έφθασε περίπου στο ύψος της Ελευσίνας αναγκάστηκε να σταματήσει κατόπιν εντολής ενστόλων των ειδικών δυνάμεων.

Στην συνέχεια στο λεωφορείο ανέβηκαν 15-20 άνδρες των ειδικών δυνάμεων και διέταξαν όλους να υψώσουν τα χέρια και άρχισαν να ψάχνουν τις αποσκευές που υπήρχαν μέσα στο λεωφορείο.

Σε κάποια στιγμή πλησίασαν έναν αλλοδαπό εκ των επιβατών τον απομόνωσαν, του πέρασαν χειροπέδες και τον κατέβασαν από το λεωφορείο δίνοντας εν συνεχεία στον οδηγό το ελεύθερο να συνεχίσει την διαδρομή του.
-------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
-------------------------------

Το Μήνυμα της Κυριακής 13-11-16


Τό Μήνυμα της Κυριακής (ηχητικό μήνυμα) από τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κυθήρων κ.ΣΕΡΑΦΕΙΜ
ΚΥΡΙΑΚΗ Η' ΛΟΥΚΑ
(Ἡ παραβολὴ τοῦ καλοῦ Σαμαρείτου)
(13-11-2016)

Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2016

ΛΑΚΩΝΙΑ. Επιμνημόσυνη δέηση τιμώντας τους νεκρούς πυροσβέστες.


Σήμερα 12/11/2016. Στη Σκάλα δήμου ευρωτα Λακωνίας στο μνημείο Πυραγου ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΑΣΤΡΗΣ ετελέσθη επιμνημόσυνη δέηση τιμώντας τους νεκρούς πυροσβέστες. Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν εκπρόσωποι απο όλα τα σώματα ασφαλείας και απο την πολιτική ηγεσία.
ΠΗΓΗ 
Nikos Kokkonos




ΚΑΡΑΒΑΣ ΡΕΜΑΤΙΑ ΑΜΗΡ ΑΛΗ ( ΦΩΤΟ )


Ανεβαίνοντας προς το βόρειο τμήμα του νησιού με σκοπό να πάμε στην παραλία των Φούρνων και περνώντας από το χωριό του Καραβά, συναντάμε αριστερά μας ταμπέλες που μας οδηγούν στις γνωστές πηγές του Αμίρ Αλί. Αν και λέγονται πολλά για το πως πήραν το όνομά τους αυτό οι πηγές, τίποτα δεν είναι σίγουρο. Εμείς, πιστεύουμε αυτό που μας ακούγεται καλύτερα και που ταιριάζει περισσότερο στο νησί των μύθων και της φαντασίας. Έτσι λοιπόν, ο Αμίρ Αλί ήταν γιος ενός τούρκου τοποτηρητή και υποχρέωνε τα νιόπαντρα ζευγάρια να κοιμάται εκείνος με την νύφη την πρώτη μέρα του γάμου. Κάποια στιγμή ήρθε και η σειρά του Γιώργη να παντρευτεί και αυτό το πράγμα δεν το δέχτηκε. Σκέφτηκε να ντυθεί εκείνος γυναίκα και να πλησιάσει έτσι τον Αμιρ Αλί για να δώσει μια και καλή τέρμα σε αυτή την βάρβαρη απαίτηση. Κάποιος όμως το σφύριξε στον Αμίρ Αλί και αυτός τρομαγμένος πήρε το άλογο του και έτρεξε να γλιτώσει. Μπαίνοντας στην ρεματιά με το πολύ νερό και την πλούσια βλάστηση ο Γιώργης τον πρόλαβε και του έκοψε το κεφάλι στο σημείο που σήμερα είναι οι πηγές. Έτσι σήμερα, οι πηγές αυτές λέγονται Αμίρ Αλί, υποδηλώνοντας το θάρρος ενός τσιριγώτη!
Το μέρος αξίζει για μία επίσκεψη. Πρόκειται για ένα ρέμα το οποίο συνοδεύεται σε όλο το μήκος του με ένα εύκολο και σε μερικά σημεία πλακόστρωτο μονοπάτι.
 Καταπράσινη διαδρομή, κατάφυτη, που περνά μέσα από έναν παλιό οικισμό, τα Μαυρογιωργάνικα (λέτε να είναι το όνομα από το Γιώργη?), όπου κάποιοι αναπαλαίωσαν πρόσφατα κάποια σπίτια, πραγματικά στολίδια
Στην αρχή της διαδρομής, μπορείτε να απολαύσετε τον καφέ σας στο μοναδικό μαγαζάκι που έχει εκεί αν και εμείς σας προτείνουμε να τον πάρετε σε πλαστικό ποτηράκι και να τον πιείτε δίπλα στην πηγή.
 http://www.greeklovers.gr/

ΕΝΑ ΛΕΥΚΩΜΑ ΤΟΥ 1927 ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ

Προ ημερών έπεσε στα χέρια μου ένα λεύκωμα μιας μαθήτριας του Γυμνασίου Κυθήρων του 1927. 
Είναι ένα πολύ όμορφο χειροποίητο τετράδιο με πολλά φύλλα συρραμμένα με σπάγκο και το σκληρό εξώφυλλο είναι χοντρό χαρτόνι με βελούδινη επένδυση. 
Πάνω στο βελούδο η κοπέλα κέντησε με ριζοβελονιά. 




Τα φύλλα του λευκώματος είναι στολισμένα με ζωγραφιές, ή με εκείνα τα αξέχαστα καντράκια των παιδικών μας χρόνων, που παρίσταναν παιδάκια σε ονειρικά τοπία, λουλούδια, ερωτιδείς, καρδιές, πουλάκια κ.α. 


Αυτά τα λευκώματα τα είχαν σε μεγάλη υπόληψη την εποχή εκείνη και περνούσαν από χέρι σε χέρι μεταξύ των φίλων και συμμαθητών για να γράψουν στίχους, στους οποίους τονίζουν την αξία του λευκώματος, που κάποτε θα γίνει πηγή ωραίων αναμνήσεων. 


Τονίζουν επίσης τη μεγάλη αξία της ζωής, που λέγεται φιλία και ενώνει τους νέους με δεσμούς άρρηκτους εκείνη την εποχή. «Εις τους ανθώνας φθείρονται τα άνθη και τα ία, εν μόνον μένει αιώνια, η αληθής φιλία» 


Κάποτε οι στίχοι θυμίζουν τις μελαγχολικές σκέψεις που έκαναν οι αντιγραφείς χειρογράφων το μεσαίωνα «Η μεν χειρ η γράψασα σήπεται τάφω» «Η χειρ η ταύτα γράφουσα θα βυθιστεί στο χώμα, τα δε αυτής γραφούμενα θα μένουν στον αιώνα» 




Στο πρώτο φύλλο του λευκώματος η οικοδέσποινα «η κτήτωρ» κάνει προσκλητήριο στις φίλες να γράψουν. 

Οι φιλοξενούμενοι στο λεύκωμα γράφουν άφθονα παινέματα για τα σωματικά και ψυχικά χαρίσματα της κτήτορος και της ζητούν να μην τους λησμονήσει ποτέ, ενώ την διαβεβαιώνουν για την αγάπη που τρέφουν γι αυτήν. 

Πολλές φορές στο λεύκωμα απαντά το προσφιλέστατο στη λογοτεχνία από την αρχαία εποχή θέμα «του αδυνάτου» 
«Όταν θα παύσει η μυγδαλιά λευκό να κάνει άνθος και η αηδών στην ερημιά να κελαηδεί με πάθος, τέλος όταν το αίμα μου στις φλέβες σταματήσει, τότε και η καρδούλα μου θε να σε λησμονήσει» 

Τα μεγαλύτερα αδέλφια καμμιά φορά δίνουν συμβουλές «Φεύγε τους κολακεύοντας από κακοπραγίας, αγάπα δε τους λέγοντας ορθά ακολακεύτως. Κάλλιον να σ’ εντρέπονται παρά να σε φοβούνται, γεννά γαρ σέβας η ντροπή, ο φόβος έχει μίσος……»
--------------------------------------
Ελένη Χάρου-Κορωναίου
--------------------------------------

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2016

ΛΑΚΩΝΙΑ.ΕΝΤΑΧΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΕΥΡΩΤΑ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 199.968,60 ΕΥΡΩ.

Η προσπάθεια για την ποιοτική αναβάθμιση των υποδομών του Δήμου Ευρώτα συνεχίζεται,με ένταξη έργων και εργασιών σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα.
Τελικά μετά από προσπάθεια και σοβαρή μελέτη των υπηρεσιών του Δήμου και εκ της συνεχούς και τακτικής παρακολούθησης του Δημάρχου τελικά παιδικές χαρές του Δήμου Ευρώτα εντάχθηκαν στο Πράσινο Ταμείο.με προϋπολογισμό 199.968,60 ευρώ.


Ηλιας Παναγιωτακακος

Δύο νέα ασθενοφόρα στο ΕΚΑΒ Λακωνίας

Δύο νέα ασθενοφόρα παρέλαβε την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου το ΕΚΑΒ Λακωνίας, όπως ενημέρωσε μέσω facebook ο κυβερνητικός βουλευτής του νομού μας Σταύρος Αραχωβίτης.

Ο κ. Αραχωβίτης τόνισε πως στόχος είναι να ενισχυθεί η παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας στο νομό και ευχήθηκε τα νέα οχήματα να είναι πάντα κοντά και γρήγορα στους πολίτες που έχουν ανάγκη.

 ------------------------------
Πηγή:  apela.gr
------------------------------

11 Νοεμβρίου: Εορτή του Αγίου Μήνα

Τη μνήμη του  τιμά σήμερα, , η Εκκλησία μας.

 

 Ο Άγιος Μηνάς γεννήθηκε στην Αίγυπτο στα μέσα περίπου του 3ου αιώνα μ.Χ. από γονείς ειδωλολάτρες. Ωστόσο, το ειδωλολατρικό περιβάλλον στο οποίο μεγάλωνε, δεν κατάφερε να σκληρύνει την καρδιά του η οποία, όταν ήλθε η στιγμή, σκίρτησε ακούγοντας την φωνή του «ετάζοντος καρδίας καί νεφρούς» (Ψαλμοί 7,10) Θεού και έτσι ο, έφηβος ακόμη, Μηνάς έγινε χριστιανός.

Μεγαλώνοντας, επέλεξε να σταδιοδρομήσει στον Ρωμαϊκό στρατό, στο ιππικό τάγμα των Ρουταλικών, υπό την διοίκηση του Αργυρίσκου. Η έδρα της μονάδας του ήταν στο Κοτυάειον (σημερινή Κιουτάχεια) της Μικράς Ασίας.
Εκεί ο Μηνάς διακρίθηκε και για την φρόνησή του αλλά και για το ανδρείο του φρόνημα και γι’ αυτό έχαιρε εκτιμήσεως στο κύκλο των στρατιωτικών.
Δυστυχώς όμως, τρεις αιώνες μετά την έλευση του Χριστού και ο παλαιός κόσμος ακόμη δεν ήθελε να δεχθεί το λυτρωτικό μήνυμα της Αναστάσεως, παραμένοντας αυτάρεσκα, εγωιστικά και αυτοκαταστροφικά προσκολλημένος στη φθορά και το σκοτάδι. Οι αυτοκράτορες της Ρώμης άρχισαν και πάλι «πρός κέντρα λακτίζειν» (Πράξεις 26,14). Ο Διοκλητιανός και ο Μαξιμιανός διέταξαν διωγμό εναντίον των λογικών προβάτων του Χριστού, διωγμό ο οποίος κράτησε από το 303 έως το 311 μ.Χ. Έτσι, οι Ρωμαίοι στρατιώτες διατάχθηκαν να συλλαμβάνουν και να τυραννούν τους χριστιανούς προσπαθώντας να τους κάνουν να αλλαξοπιστήσουν. Αυτή ήταν και η πρώτη κρίσιμη στιγμή κατά την οποία ο Μηνάς κλήθηκε να πει «το μεγάλο ναι ή το μεγάλο όχι». Η πίστη του στον Χριστό νίκησε την κοσμική «σύνεση» και λογική.
Ο Άγιος δεν άντεξε, πέταξε στη γη την στρατιωτική του ζώνη απεκδυόμενος μ’ αυτόν τον τρόπο την ιδιότητα του στρατιώτη – διώκτη των χριστιανών, και διέφυγε στο παρακείμενο όρος. Εκεί ασκήτευε, προτιμώντας την συντροφιά των θηρίων της φύσης από την συντροφιά των αποθηριωμένων ειδωλολατρών. Εκεί, «εν ερημίαις πλανώμενος καί όρεσι καί σπηλαίοις καί ταίς οπαίς τής γής» (Προς Εβραίους 11,38), έζησε επί αρκετό διάστημα με νηστεία, αγρυπνία και προσευχή. Η ασκητική ζωή και η ησυχία εθέρμαναν την καρδιά του ανάβοντας τον θείο έρωτα και τον πόθο του μαρτυρίου.
Έτσι, σε ηλικία πενήντα περίπου ετών, μετά από θεία αποκάλυψη ότι είχε φτάσει η ώρα του μαρτυρίου, κατέβηκε στην πόλη, σε μέρα ειδωλολατρικού πανηγυριού και με παρρησία, εν μέσω των μαινομένων ειδωλολατρών, ομολόγησε τον Χριστό ως τον ένα και αληθινό Θεό, μυκτηρίζοντας τα κωφά και αναίσθητα είδωλα. Συνελήφθη και σύρθηκε δερόμενος μπροστά στον Πύρρο, τον διοικητή της πόλεως. Εκεί, μιλώντας με θάρρος, αποκάλυψε το όνομά του, την καταγωγή του, το στρατιωτικό του παρελθόν και, φυσικά, διεκήρυξε με τόλμη και αταλάντευτη επιμονή την πίστη του στον Χριστό. Οδηγήθηκε στη φυλακή και το πρωί της επομένης ημέρας, μετά το πέρας του ειδωλολατρικού πανηγυριού, τον παρουσίασαν και πάλι ενώπιον του ηγεμόνος ο οποίος τον κατηγόρησε ότι εξύβρισε τους θεούς και μάλιστα μπροστά του και ότι λιποτάκτησε από τον στρατό. Ο Άγιος αποδέχθηκε τις κατηγορίες χωρίς δισταγμό.
Ο Πύρρος, ευλαβούμενος στην αρχή την ηλικία και την ευκοσμία του, προσπάθησε με λόγια και υποσχέσεις αλλά και με απειλές στη συνέχεια, να τον αποσπάσει από την πίστη του Χριστού. Όταν οι προσπάθειές του προσέκρουσαν στην σταθερή άρνηση του Αγίου, διέταξε να τον υποβάλουν σε ανυπόφορα βασανιστήρια. Οι δήμιοι τον μαστίγωσαν τόσο πολύ ώστε άλλαξαν δύο και τρεις φορές οι μαστιγωτές του. Τον κρέμασαν και τον έγδερναν μέχρι που άρχισαν να φαίνονται τα εσωτερικά όργανα του Αγίου. Έπειτα, σαν να μην έφθαναν αυτά, έτριβαν το καταπληγωμένο του σώμα με τρίχινο ύφασμα και στο τέλος τον έσερναν γυμνό και κατακρεουργημένο πάνω σε μεταλλικά αγκάθια. Όλα τα υπέμενε με γενναιότητα και καρτεροψυχία ο Μάρτυς του Χριστού, εφαρμόζοντας το Ευαγγελικό «καί μή φοβηθήτε από τών αποκτεννόντων τό σώμα, τήν δέ ψυχήν μή δυναμένων αποκτείναι» (Ματθαίος 10,28).
Μάλιστα, την ώρα του μαρτυρίου, κάποιοι παλιοί συστρατιώτες του τον προέτρεπαν να θυσιάσει στα είδωλα λέγοντας ότι ο Θεός του θα τον δικαιολογήσει βλέποντας τα βασανιστήρια στα οποία τον υπέβαλλαν. Ο Άγιος αρνήθηκε αποφασιστικά και τους απάντησε ότι προσφέρει θυσία ακόμη και τον εαυτό του στον Χριστό, ο οποίος τον ενδυναμώνει για να υπομένει τις πληγές.
Ο ηγεμόνας, θαυμάζοντας την ευστοχία και την σοφία των απαντήσεων του Μάρτυρα, τον ρώτησε απορημένος πώς είναι δυνατόν ένας τραχύς στρατιώτης σαν αυτόν να μπορεί να απαντά κατ’ αυτόν τον τρόπο. Και ο Άγιος, με τη φώτιση του Θεού, του αποκρίθηκε ότι αυτή την ικανότητα την χαρίζει στους μάρτυρές του ο Χριστός, όπως έχει υποσχεθεί στο Ευαγγέλιο: «όταν δέ προσφέρωσιν υμάς επί τάς συναγωγάς καί τάς αρχάς καί τάς εξουσίας, μή μεριμνάτε πώς ή τί απολογήσησθε ή τί είπητε. Τό γάρ Άγιον Πνεύμα διδάξει υμάς εν αυτή τή ώρα ά δεί ειπειν» (Λουκά ιβ’, 11-12).
Τότε, απελπισμένος ο τύραννος, διέταξε να τον αποκεφαλίσουν. Βαδίζοντας προς τον τόπο της εκτέλεσης ο Άγιος πρόλαβε να ζητήσει από κάποιους κρυπτοχριστιανούς να μεταφέρουν το λείψανό του στην Αίγυπτο.
Ο αποκεφαλισμός του έγινε την 11η Νοεμβρίου στις αρχές του 4ου αι. μ.Χ. (πιθανότατα το 304 μ.Χ.) και έτσι η ψυχή του πέταξε χαρούμενη προς τον Σωτήρα Χριστό τον οποίο τόσο επόθησε ο Άγιος και για τον οποίο θυσιάσθηκε. Οι δήμιοι άναψαν φωτιά για να κάψουν το σώμα του.
Ότι κατάφεραν οι χριστιανοί να περισώσουν από την πυρά το μετέφεραν στην Αίγυπτο και το έθαψαν κοντά στην Μαρεώτιδα λίμνη, νοτιοδυτικά της Αλεξάνδρειας.
Στο σημείο εκείνο σταμάτησε, κατά την παράδοση, η καμήλα που μετέφερε τα λείψανα αρνούμενη πεισματικά να προχωρήσει. Έτσι οι χριστιανοί κατάλαβαν ότι ήταν θέλημα Θεού να ενταφιασθούν εκεί τα λείψανα του Αγίου.
Η περιοχή του τάφου πολύ σύντομα εξελίχθηκε σε προσκυνηματικό – λατρευτικό κέντρο.
Ο Μέγας Κωνσταντίνος, όταν ήταν Πατριάρχης Αλεξανδρείας ο Μέγας Αθανάσιος, ανήγειρε ναό πάνω στον τάφο του Αγίου. Σε λίγα χρόνια δημιουργήθηκε εκεί εκτεταμένο κτιριακό συγκρότημα το οποίο περιελάμβανε δύο ναούς, μοναστήρι, ξενώνες και άλλες εγκαταστάσεις.
Απολυτίκιο:
Ήχος δ’. Ταχύ προκατάλαβε.
Tρισάριθμον σύνταγμα των αθλητών του Χριστού συμφώνως τιμήσωμεν ως καθαιρέτας εχθρού, Μηνάν τον αοίδημον, Βίκτωρα τον γενναίον και Βικέντιον άμα, τούτοις συνευφημούντες στεφανίδα την θείαν. Αυτών, Χριστέ, ικεσίαις πάντας ελέησον.
 http://www.vimaorthodoxias.gr/