Τρίτη 25 Δεκεμβρίου 2018

Ηθη και έθιμα των Χριστουγέννων στην Ελλάδα

Όλοι προετοιμάζονται για τη γέννηση του Χριστού, τα ρεβενιόν έχουν την τιμητική τους ενώ οι οικογένειες και οι παρέες μεγαλώνουν και οι δρόμοι και οι πλατείες φωτίζονται και πλημμυρίζουν από κόσμο. Κάθε περιοχή έχει αυτές τις ημέρες τα δικά της ξεχωριστά έθιμα.
Ας δούμε μερικά από αυτά:
Tα καρύδια
Τα καρύδια είναι ένα παραδοσιακό ομαδικό παιχνίδι που παίζουν τα παιδιά. Οι κανόνες του παιχνιδιού έχουν ως εξής: Κάποιο παιδί χαράζει στο χώμα μια ευθεία γραμμή.
Πάνω σ’ αυτή, κάθε παίκτης βάζει κι από ένα καρύδι στη σειρά. Μετά, ο κάθε παίκτης με τη σειρά του και από κάθετη απόσταση ενός με δύο μέτρα από τη γραμμή των καρυδιών, σημαδεύει σκυφτός, και με το μεγαλύτερο και το πιο στρογγυλό καρύδι του, κάποιο άλλο καρύδι.
Όποιο καρύδι πετύχει και το βγάλει έξω από τη γραμμή το κερδίζει και δοκιμάζει ξανά σημαδεύοντας κάποιο άλλο καρύδι. Αν αστοχήσει, συνεχίζει ο επόμενος παίκτης. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να βγουν από τη γραμμή όλα τα καρύδια.
Tο αναμμένο πουρνάρι
Όταν γεννήθηκε ο Χριστός και πήγαν, οι βοσκοί να προσκυνήσουν, ήταν νύχτα σκοτεινή. Βρήκαν κάπου ένα ξερό πουρνάρι κι έκοψαν τα κλαδιά του. Πήρε ο καθένας από ένα κλαδί στο χέρι, του έβαλε φωτιά και γέμισε το σκοτεινό βουνό χαρούμενες φωτιές και τριξίματα και κρότους. Από τότε, λοιπόν, στα χωριά της Άρτας, όποιος πάει στο σπίτι του γείτονα, για να πει τα χρόνια πολλά, καθώς και όλα τα παιδιά τα παντρεμένα, που θα πάνε στο πατρικό τους, για να φιλήσουν το χέρι του πατέρα και της μάνας τους, να κρατούν ένα κλαρί πουρνάρι, ή ό,τι άλλο δεντρικό που καίει τρίζοντας. Στο δρόμο το ανάβουν και το πηγαίνουν έτσι αναμμένο στο πατρικό τους σπίτι και γεμίζουν χαρούμενες φωτιές και κρότους τα σκοτεινά δρομάκια του χωριού.
Ακόμη και στα Γιάννενα το ίδιο κάνουν. Μόνο που εκεί δεν κρατούν ολόκληρο το κλαρί το πουρνάρι αναμμένο στο χέρι τους – είναι μεγάλη πολιτεία τα Γιάννενα – αλλά κρατούν στη χούφτα τους μια χεριά δαφνόφυλλα και πουρναρόφυλλα, που τα πετούν στο τζάκι, μόλις μπούνε και καλημερίζουν. Κι όταν τα φύλλα τα ξερά πιάσουν φωτιά κι αρχίσουν να τρίζουν και να πετάνε σπίθες, εύχονται: «Αρνιά, κατσίκια, νύφες και γαμπρούς!» Αυτή είναι η καλύτερη ευχή για κάθε νοικοκύρη. Να προκόβουν τα κοπάδια του, να πληθαίνει η φαμελιά του, να μεγαλώνουν τα κορίτσια και τα παλικάρια του, να του φέρνουν στο σπίτι νύφες και γαμπρούς, να του δώσουν εγγόνια που δε θ’ αφήσουν τ’ όνομα το πατρικό να σβήσει.
RODI
Σε άλλες περιοχής της Ελλάδας αναβιώνουν τα εξής έθιμα:
ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Το τάισμα της βρύσης
Οι κοπέλες, τα χαράματα των Χριστουγέννων, αλλού την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, πηγαίνουν στην πιο κοντινή βρύση "για να κλέψουν το άκραντο νερό" (άκραντο, δηλαδή αμίλητο, γιατί δε βγάζουν λέξη σ’ όλη τη διαδρομή). Αλείφουν τις βρύσες του χωριού με βούτυρο και μέλι, με την ευχή όπως τρέχει το νερό να τρέχει και η προκοπή στο σπίτι τον καινούργιο χρόνο και γλυκιά να είναι και η ζωή τους. Για να έχουν καλή σοδειά, όταν φτάνουν εκεί, την "ταΐζουν", με διάφορες λιχουδιές, όπως βούτυρο, ψωμί, τυρί, όσπρια ή κλαδί ελιάς. Όποια θα πήγαινε πρώτη στη βρύση, αυτή θα ήταν και η πιο τυχερή ολόκληρο το χρόνο. Έπειτα ρίχνουν στη στάμνα ένα βατόφυλλο και τρία χαλίκια, "κλέβουν νερό" και γυρίζουν στα σπίτια τους πάλι αμίλητες μέχρι να πιούνε όλοι από το άκραντο νερό. Με το ίδιο νερό ραντίζουν και τις τέσσερις γωνίες του σπιτιού, ενώ σκορπούν στο σπίτι και τα τρία χαλίκια.
Το Πάντρεμα της φωτιάς
Την παραμονή των Χριστουγέννων σε πολλά μέρη της Ελλάδας "παντρεύουν", τη φωτιά. Παίρνουν ένα ξύλο με θηλυκό όνομα και ένα με αρσενικό όνομα, συνήθως από αγκαθωτά δέντρα. Τα αγκαθωτά δέντρα, κατά τη λαϊκή αντίληψη, απομακρύνουν τα δαιμονικά όντα, όπως τους καλικάντζαρους. Στη Θεσσαλία, επιστρέφοντας από την εκκλησία στο σπίτι, τα κορίτσια βάζουν παραδίπλα στο αναμμένο τζάκι κλωνάρια κέδρου που τα ξεδιαλέγουν, ενώ τα αγόρια τοποθετούν κλαδιά από αγριοκερασιά. Τα μικρά αυτά κλάδιά δέντρων αντιπροσωπεύουν τις προσωπικές τους επιθυμίες για την πραγματοποίηση μιας όμορφης ζωής. Φροντίζουν μάλιστα τα κλαδιά αυτά να είναι λυγερά και παρακολουθούν με ενδιαφέρον ποιο κλωνάρι θα καεί πρώτο, καθώς λένε πως αυτό είναι καλό σημάδι για το κορίτσι ή το αγόρι, αντίστοιχα, και συγκεκριμένα πως θα είναι αυτό που θα παντρευτεί πρώτο.
"Έλα, έχουμε γουρουνοχαρά"
Η προετοιμασία για το σφάξιμο του γουρουνιού γινόταν με εξαιρετική φροντίδα, ενώ επακολουθούσε γλέντι μέχρι τα ξημερώματα, για να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία την επόμενη και τη μεθεπόμενη μέρα. Τρεις-τέσσερις συγγενικές οικογένειες καθόριζαν με τη σειρά ποια ημέρα θα έσφαζε το γουρούνι της. Για κάθε σφαγή μεγάλου γουρουνιού απαιτούνταν 5-6 άνδρες, εκτός των παιδιών, που είχαν ηλικία πολλές φορές 20-25 ετών. Επειδή όμως η όλη εργασία είχε ως επακόλουθο το γλέντι και τη χαρά, γι’ αυτό και η ημέρα αυτή καθιερώθηκε ως "γουρουνοχαρά ή γρουνουχαρά".
PRO
Τα Πρωτοχρονιάτικα Μπαμπαλιούρια
Οι γιορτές της Πρωτοχρονιάς ξεκινούν παραδοσιακά στη Λάρισα από την παραμονή, όπου τα παιδιά βγαίνουν στους δρόμους τραγουδώντας τα Αγιοβασιλιάτικα κάλαντα και φωνάζοντας “Σουρβάσο”. Την ημέρα της Πρωτοχρονιάς αναβιώνουν τα “Μπαμπαλιούρια”, είναι ένα Πρωτοχρονιάτικο έθιμο, που έχει τις ρίζες του στη Διονυσιακή λατρεία.
Η στολή των Μπαμπαλιούρηδων, αποτελείται από το “σαλβάρι”, ένα μάλλινο άσπρο παντελόνι, το οποίο στερεώνουν στη μέση με μια μάλλινη άσπρη ζώνη. Το πουκάμισο που φορούν από πάνω είναι συνήθως άσπρο με φαρδιά μανίκια σαν εκείνο των τσολιάδων. Στα πόδια φορούν άσπρες καλτσοδέτες και τσαρούχια. Στη μέση φορούν ένα χοντρό μάλλινο ύφασμα, διπλωμένο πολλές φορές, όπου επάνω δένουν τα μεγάλα και βαριά κουδούνια. Στο κεφάλι φορούν ειδική μάσκα, από προβιά ζώου, τη λεγόμενη “φουλίνα”. Η μάσκα αυτή είναι άσπρη ή μαύρη και έχει τρία ανοίγματα, δύο στα μάτια και ένα στο στόμα. Στα χέρια κρατούν ένα ξύλινο κυρτό σπαθί που συμπληρώνει τη φορεσιά του κάθε “Μπαμπαλιούρη”.
Έτοιμα πλέον τα “Μπαμπαλιούρια” περιμένουν να τελειώσει η Θεία Λειτουργία για να ξεχυθούν στους δρόμους. Μαζί τους είναι πάντα ο “αδελφογύρτης” ο οποίος κρατάει έναν κουμπαρά και μαζεύει τα χρήματα που προσφέρει ο κόσμος. Πριν ακόμη τελειώσει η Πρωτοχρονιάτικη Θεία Λειτουργία οι “Μπαμπαλιούρηδες” έχουν πάρει θέση έξω από τις τρεις ενορίες του χωριού.
Βγαίνοντας ο κόσμος από την εκκλησία τους συναντά και αιφνιδιάζεται αφού περνούν το σπαθί στη μέση τους και δεν αφήνουν κανέναν να περάσει αν δεν βάλει χρήματα επάνω σ’ αυτό. Μόλις βάλουν τα χρήματα τα παίρνει ο αδελφογύρτης και τους εύχεται Καλή Χρονιά. Μετά τις εκκλησίες τα “Μπαμπαλιούρια” πηγαίνουν στην πλατεία, και με το δυνατό θόρυβο που προκαλούν τα κουδούνια τους, τραβούν την προσοχή των ντόπιων και ξένων επισκεπτών. Φεύγοντας από εκεί, περνούν από τα καφενεία και τις καφετέριες του χωριού και έπειτα ξεχύνονται στους δρόμους μέχρι αργά το βράδυ. Αυτό το έθιμο έχει σαν σκοπό να διώξει τα κακά πνεύματα, και να είναι ήσυχη και χαρούμενη η καινούρια χρονιά.
ΜAΚΕΔΟΝΙΑ
Το Χριστόξυλο
Στα χωριά της βόρειας Ελλάδας, από τις παραμονές των εορτών ο νοικοκύρης ψάχνει στα χωράφια και διαλέγει το πιο όμορφο, το πιο γερό, το πιο χοντρό ξύλο από πεύκο ή ελιά και το πάει σπίτι του. Αυτό ονομάζεται Χριστόξυλο και είναι το ξύλο που θα καίει για όλο το δωδεκαήμερο των εορτών, από τα Χριστούγεννα μέχρι και τα Φώτα, στο τζάκι του σπιτιού. Η στάχτη των ξύλων αυτών προφύλασσε το σπίτι και τα χωράφια από κάθε κακό.
Πριν ο νοικοκύρης φέρει το Χριστόξυλο, κάθε νοικοκυρά φροντίζει να έχει καθαρίσει το σπίτι και με ιδιαίτερη προσοχή το τζάκι , ώστε να μη μείνει ούτε ίχνος από την παλιά στάχτη. Καθαρίζουν ακόμη και την καπνοδόχο, για να μή βρίσκουν πατήματα να κατέβουν οι καλικάντζαροι, τα κακά δαιμόνια, όπως λένε στα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα παραμύθια. Το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων , όταν όλη η οικογένεια θα είναι μαζεμένη γύρω από το τζάκι , ο νοικοκύρης του σπιτιού ανάβει την καινούρια φωτιά και μπαίνει στην εστία το Χριστόξυλο. Σύμφωνα με τις παραδόσεις του λαού, καθώς καίγεται το Χριστόξυλο, ζεσταίνεται ο Χριστός στη φάτνη Του. Σε κάθε σπιτικό, οι νοικοκυραίοι προσπαθούν το Χριστόξυλο να καίει μέχρι τα Φώτα.
Το έθιμο της Καμήλας
Κάθε χρόνο, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς τα μέλη του πολιτιστικού συλλόγου ‘Καβακλή’ των Κουφαλίων Θεσσαλονίκης ξεχύνονται στους δρόμους της πόλης. Δεν λένε όμως τα κάλαντα, αλλά μεταμφιέζονται σε καμήλες και φωνάζουν δυνατά διάφορα συνθήματα. Σκοπός τους είναι να παραπλανήσουν τους στρατιώτες του Ηρώδη που ψάχνουν να βρουν το νεογέννητο Ιησού, ώστε να μην μπορέσουν να τον σκοτώσουν.
Οι παραδοσιακές φουφούδες
Με παραδοσιακές φουφούδες και την επίσκεψη του Καππαδόκη Αη Βασίλη γιορτάζονται τα Χριστούγεννα στην πόλη της Καβάλας.Το εμπορικό κέντρο της πόλης την παραμονή των Χριστουγέννων θυμίζει μια μεγάλη ψησταριά. Στους περισσότερους πεζόδρομους, αλλά και στα πεζοδρόμια, οι έμποροι στήνουν υπαίθριες ψησταριές, τις λεγόμενες φουφούδες και προσφέρουν σε όλους τους περαστικούς ψητά κρέατα και ντόπιο κόκκινο κρασί.
Οι παραδοσιακές φουφούδες στήνονται ξανά την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, αυτή τη φορά σε μεγαλύτερη έκταση και από νωρίς το μεσημέρι στήνεται μεγάλη γιορτή με άφθονο κρασί ορχήστρες και υπαίθριες ψησταριές για την υποδοχή του νέου χρόνου πολύ πριν από τα μεσάνυχτα.
Από την παραμονή των Χριστουγέννων ένα ακόμη έθιμο αναβιώνει στην πόλη και συγκεκριμένα στην περιοχή της Νέας Καρβάλης. Πρόκειται για την επίσκεψη του Καππαδόκη Άη Βασίλη που ολοκλήρωσε το μεγάλο του ταξίδι από την Καισάρεια φθάνοντας στο λαογραφικό χωριό «Ακόντισμα», όπου θα παραμείνει μέχρι την τελευταία μέρα του έτους.
Οι Μωμόγεροι
Στα χωριά Πλατανιά και Σιταγροί του Νομού Δράμας συναντάμε το έθιμο των Μωμόγερων, το οποίο προέρχεται από του Πόντιους πρόσφυγες. Η ονομασία του εθίμου προέρχεται από τις λέξεις μίμος ή μώμος και γέρος και συνδέεται με τις μιμητικές κινήσεις των πρωταγωνιστών. Αυτοί, φορώντας τομάρια ζώων – λύκων, τράγων ή άλλων - ή ντυμένοι με στολές ανθρώπων οπλισμένων με σπαθιά, έχουν τη μορφή γεροντικών προσώπων.
Οι Μωμόγεροι, εμφανίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια του δωδεκαημέρου των εορτών, και προσδοκώντας τύχη για τη νέα χρονιά, γυρίζουν σε παρέες στους δρόμους των χωριών και τραγουδούν τα κάλαντα ή άλλους ευχετικούς στίχους. Όταν δύο παρέες συναντηθούν, κάνουν ψευτοπόλεμο μεταξύ τους, ώσπου η μία ομάδα να νικήσει και η άλλη να δηλώσει υποταγή. Παραλλαγές του ίδιου εθίμου, συναντώνται σε χωριά της Κοζάνης και της Καστοριάς, με την ονομασία Ραγκουτσάρια.
Οι κλαδαριές
Οι κλαδαριές στην περιοχή του Βοΐου εντάσσονται στα έθιμα του δωδεκαημέρου, όπως αποκαλείται το διάστημα από τα Χριστούγεννα και μετά. Η προετοιμασία για το έθιμο όμως, ξεκινά ήδη από τον Οκτώβριο. Συγκεκριμένα, την επόμενη του Αγίου Δημητρίου, στις 27 Οκτωβρίου, τα παιδιά και οι έφηβοι τρέχουν στα χωράφια και τις βουνοπλαγιές και μαζεύουν κλαδιά και ξερά χόρτα για την κλαδαριά. Ψάχνουν κυρίως κλαδιά κέδρου που έχουν ένα ιδιαίτερο άρωμα. Τα κλαδιά αποθηκεύονται σε μέρος ξηρό και παραμένουν εκεί για να ξεραθούν εντελώς και να μην έχουν υγρασία.
Στις 23 Δεκεμβρίου, η ετοιμασία ξεκινά ήδη από το μεσημέρι. Τα κλαδιά στοιβάζονται στον ανοιχτό χώρο όπου θα τελεστεί το έθιμο και δημιουργούν ένα τεράστιο σωρό. Ο σωρός ανάβει το βράδυ, από τα χέρια του γηραιότερου κατοίκου του χωριού. Τότε, οι κάτοικοι πιάνουν το χορό γύρω από την πυρά. Σε κάποια μέρη περιφέρονται γύρω από την πυρά και οι κωδωνοφόροι, άνδρες που κρεμούν κουδούνια και δίνουν στην όλη τελετή ένα χαρακτήρα αρχαιοελληνικού διονυσιακού δρώμενου.
Το άρωμα των κέδρων και η όλη ατμόσφαιρα δημιουργούν πράγματι μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα. Σε κάποια μέρη του Βοΐου, η κλαδαριά ανάβει τις Απόκριες και συγκεκριμένα, την Κυριακή της Τυρινής
Στην Φλώρινα, οι κάτοικοι υποδέχονται τη γέννηση του Χριστού ανάβοντας μεγάλες φωτιές στις 12 τα μεσάνυχτα, που συμβολίζουν τη φωτιά που άναψαν οι ποιμένες της Βηθλεέμ για να ζεσταθεί ο νεογέννητος Χριστός. Φωτιές ανάβουν επίσης και το βράδυ της Πρωτοχρονιάς.
Κόλιντα Μπάμπο
Στην Πέλλα αναβιώνει το έθιμο της «Κόλιντα Μπάμπο» που έχει σχέση με τη σφαγή του Ηρώδη. Οι κάτοικοι της περιοχής ανάβουν το βράδυ φωτιές φωνάζοντας «κόλιντα μπάμπο» δηλαδή «σφάζουν γιαγιά». Σύμφωνα με το έθιμο οι φωτιές ανάβουν για να μάθουν οι άνθρωποι για τη σφαγή και να προφυλαχτούν.
Το σπόρδισμα των φύλλων
Στη Θάσο, έως σήμερα, οι οικογένειες κρατούν ένα πολύ παλιό έθιμο είναι το σπόρδισμα των φύλλων και γίνεται ως εξής: Κάθονται όλοι γύρω από το αναμμένο τζάκι, τραβούν την ανθρακιά προς τα έξω και ρίχνουν γύρω στ' αναμμένα κάρβουνα, φύλλα ελιάς, βάζοντας στο νου τους από μια ευχή, χωρίς όμως να την πουν στους άλλους. Όποιου το φύλλο γυρίσει περισσότερο, εκείνου θα πραγματοποιηθεί και η ευχή του.
KARAVI
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
 Tο σπάσιμο του ροδιού
Το πρωί της Πρωτοχρονιάς, η οικογένεια πηγαίνει στην εκκλησία και ο νοικοκύρης κρατάει στην τσέπη του ένα ρόδι, για να το λειτουργήσει. Γυρνώντας σπίτι, πρέπει να χτυπήσει το κουδούνι της εξώπορτας -δεν κάνει να ανοίξει ο ίδιος με το κλειδί του- και έτσι να είναι ο πρώτος που θα μπει στο σπίτι για να κάνει το καλό ποδαρικό, με το ρόδι στο χέρι.
Μπαίνοντας μέσα, με το δεξί, σπάει το ρόδι πίσω από την εξώπορτα, το ρίχνει δηλαδή κάτω με δύναμη για να σπάσει και να πεταχτούν οι ρώγες του παντού και ταυτόχρονα λέει: "με υγεία, ευτυχία και χαρά το νέο έτος κι όσες ρώγες έχει το ρόδι, τόσες λίρες να έχει η τσέπη μας όλη τη χρονιά". Τα παιδιά μαζεμένα γύρω-γύρω κοιτάζουν οι ρώγες αν είναι τραγανές και κατακόκκινες. Όσο γερές κι όμορφες είναι οι ρώγες, τόσο χαρούμενες κι ευλογημένες θα είναι οι μέρες που φέρνει μαζί του ο νέος χρόνος.
Το κυνήγι τα Χριστούγεννα στα χωριά Μάνης
Κατά τη διάρκεια της σαρακοστής τα περισσότερα παιδιά βγαίνανε κυνήγι. Τα βράδια, όταν το σούρουπο έπεφτε για καλά και το κρύο άρχιζε να τσούζει, παίρνανε το "φακό" με καινούργια "πλάκα" και γυρίζανε στα χαλάσματα και στα σπήλια κοντά στο χωριό. Στόχος τους οι γουργουγιάννηδες, τα μικρά πουλάκια που κούρνιαζαν εκεί. Τα θαμπώνανε με το φακό και τα πιάνανε. Αν ήταν πολύ ψηλά, τα χτυπούσανε με τις λαστιχιέρες (σφεντόνες). Η μάνα ή κάποια μεγάλη αδερφή, μετά από πολλή γκρίνια τους, τα καθάριζαν και τα πάστωναν. Τα βάζανε σε πήλινα ή γυάλινα βάζα, για να τα φάνε τα Χριστούγεννα.
Πολλά παιδιά μάζευαν είκοσι και περισσότερα πουλάκια και καμάρωναν για τις ... κυνηγετικές ικανότητες τους και για την σοδειά τους. Και όταν ζύγωναν οι γιορτές, άρχιζαν οι παραδοσιακές ετοιμασίες. Το σπίτι έπρεπε να βάλει τα γιορτινά του και όλο το χωριό να καθαριστεί και να ετοιμαστεί, για να υποδεχτεί τους ξενιτεμένους του που θα έρχονταν να κάνουν γιορτές με τους δικούς τους.
Κρήτη:
Χριστόψωμο
Το ζύμωμα του χριστόψωμου θεωρείται έργο θείο και είναι έθιμο καθαρά Χριστιανικό. Οι γυναίκες φτιάχνουν τη ζύμη με ιδιαίτερη ευλάβεια και υπομονή. Το ζύμωμα είναι μια ιεροτελεστία. Χρησιμοποιούν ακριβά υλικά, όπως ψιλοκοσκινισμένο αλεύρι, ροδόνερο, μέλι, σουσάμι, κανέλα και γαρίφαλα, και κατά τη διάρκεια του ζημώματος λένε: "Ο Χριστός γεννιέται, το φως ανεβαίνει, το προζύμι για να γένει." Πλάθουν το ζυμάρι και παίρνουν τη μισή ζύμη και φτιάχνουν μια κουλούρα. Με την υπόλοιπη φτιάχνουν σταυρό με λουρίδες απ’ τη ζύμη. Στο κέντρο βάζουν ένα άσπαστο καρύδι ή ένα αυγό, συμβολίζοντας τη γονιμότητα.
Για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, το Χριστόψωμο είναι ευλογημένο ψωμί, αφού αυτό θα στηρίξει τη ζωή του νοικοκύρη και της οικογένειάς του. Το κόβουν ανήμερα τα Χριστούγεννα, δίνοντας πολλές ευχές.
ΘΡΑΚΗ
Τα Ρουγκάτσια
Στο Πύθιο τα μικρά παιδιά έβγαιναν στους δρόμους του χωριού για να πουν τα “κόλιαντα” μια μέρα νωρίτερα από την παραμονή των Χριστουγέννων, δηλαδή στις 23 Δεκεμβρίου. Τα αγοράκια, από νωρίς το πρωί, ξεχύνονταν στα σοκάκια του χωριού και φώναζαν: “ Kόλιντα,μπάμπου τσικ,τσικ,τσικ….” Ανήμερα τα Χριστούγεννα τα παλικάρια του χωριού χωρίζονταν σε μικρές ομάδες και γύριζαν όλα τα σπίτια. Την κάθε ομάδα την αποτελούσαν τέσσερα άτομα. Στο δρόμο λέγανε τραγούδια του δρόμου και μέσα στο σπίτι το: «Σαράντα μέρις έχουμι Χριστό που καρτερούμε…»
Τα Ρουγκάτσια, δηλαδή οι παρέες των παλικαριών, όταν έμπαιναν στο σπίτι κάθονταν, όπου τους έβαζαν οι νοικοκυραίοι, και τραγουδούσαν εναλλάξ δυο-δυο το παραπάνω τραγούδι. Κι αυτό για να “ξεκουράζουν” τη φωνή τους. Γιατί το τραγούδι ήταν πολύ μεγάλο, χωρίς ενδιάμεσα “ξεκουράσματα”, και θα δυσκολεύονταν να τα βγάλουν πέρα. Εξάλλου έπρεπε να τραγουδήσουν σε πολλά σπίτια και μέχρι αργά το βράδυ της μέρας των Χριστουγέννων. Όταν θα ’ρχονταν τα Ρουγκάτσια στο σπίτι έπρεπε όλα τα μέλη της οικογένειας να βρίσκονται εκεί. Σπίτι κλειστό τα Ρουγκάτσια δεν έπρεπε να βρουν. Το’χανε σε κακό. Κάθονταν, τραγουδούσαν, έπαιρναν το κέρασμά τους, το φιλοδώρημά τους (χρήματα ) και φεύγανε για άλλο σπίτι.
ΝΗΣΙΑ
Η σπηλιά του Αϊ Γιάννη στην Μαραθοκεφάλα Κισάμου
Στην σπηλιά του Αϊ Γιάννη στην Μαραθοκεφάλα Κισάμου την παραμονή των Χριστουγέννων τελείται Αρχιερατική θεία λειτουργία. Η αναπαράσταση της φάτνης όπου γεννήθηκε ο Χρηστός με πρόβατα, βοσκούς φωτιές σήμαντρα και το αστέρι να λάμπει στην κορυφή της σπηλιάς δίνουν ιδιαίτερο χρώμα. Παλιότερα, από την παραμονή των Χριστουγέννων οι γεωργοί οι βοσκοί και οι ναυτικοί έλεγαν "πώς παλεύουν οι καιροί, και οι αέρηδες ποιος θα γεννηθεί και ποιος θα βαπτισθεί''. Όποιος γεννηθεί όποιος δηλαδή υπερισχύσει και βγει νικητής την ημέρα των Χριστουγέννων, αυτός θα υπερισχύσει μέχρι και τα Φώτα αλλά και ολόκληρο τον καινούργιο χρόνο. Πιο παλιά το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων έκοβαν κλαδιά και βλαστούς οι νοικοκυρές και τα πήγαιναν στο σπίτι. Τα έβαζαν σε ποτήρι με νερό και προσμονούσαν να ανθίσουν.
Οι κεφαλονίτικες κολόνιες
Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, τα παιδιά βάζουν μια αγιοβασιλίτσα στην είσοδο του σπιτιού, για να φυλάει το σπίτι. Το μεσημέρι, οι Κεφαλονίτισσες μαγειρεύουν τηγανίτες. Το ίδιο βράδυ, οι κάτοικοι στο Αργοστόλι πηγαίνουν στην εκκλησία κρατώντας κολώνιες με τις οποίες ραντίζουν ο ένας τον άλλο. Στο γυρισμό, σπάνε στο κατώφλι ένα ρόδι και μετρούν τα σπόρια του. Κάθε σπόρος συμβολίζει και μια ευχή που θα πραγματοποιηθεί τη νέα χρονιά.
Τα Αγιοβασιλιάτικα καραβάκια
Στην πόλη της Χίου την παραμονή της Πρωτοχρονιάς υπάρχει ένα έθιμο, τα αγιοβασιλιάτικα καραβάκια. Σύμφωνα με αυτό, οι ενορίες κατασκευάζουν πλοία, σε σμύκρινση. Αυτά συναγωνίζονται μεταξύ τους ως προς την ποιότητα κατασκευής και ως προς την ομοιότητα με τα πραγματικά πλοία, ενώ οι ομάδες, το πλήρωμα, του κάθε πλοίου τραγουδούν κάλαντα.
ΠΗΓΗ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ

Ενωσις Αντικυθηρίων Αγιος Μύρων.ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ 2018


ΠΑΙΔΙΚΗ
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ 2018
Το Σάββατο 22 Δεκεμβρίου το απόγευμα πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η καθιερωμένη Χριστουγεννιάτικη γιορτή για τα παιδιά των Αντικυθηρίων. Μετά από αρκετά χρόνια η γιορτή έγινε στο φυσικό μας χώρο, στα γραφεία της Ένωσης που σιγά-σιγά αναμορφώνουμε και στην προσπάθειά μας να αρχίσουμε και πάλι να αξιοποιούμε τον χώρο μας και να ακουστούν και πάλι παιδικές φωνές, αλλά και σαν αρχή για να συγκεντρωνόμαστε πιο τακτικά οι συμπατριώτες σε διάφορες εκδηλώσεις.
Σε μια πολύ ζεστή ατμόσφαιρα και με τη συμμετοχή πολλών παιδιών αλλά και μεγάλων, τα παιδιά διασκέδασαν με τον κλόουν, όλοι απόλαυσαν εδέσματα και γλυκά που ετοίμασαν μέλη του Δ.Σ. και κυρίες από την Ένωση και στο τέλος της εκδήλωσης μοιράστηκαν στα παιδιά δώρα προσφορά της Ένωσης.
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά όλους τους συμπατριώτες μας που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και έφεραν τα παιδιά τους κοντά μας, όσους εργάστηκαν και πρόσφεραν για την επιτυχία της εκδήλωσης και να καλέσουμε τους συμπατριώτες μας – μέλη της Ένωσης να παρακολουθούν τις εκδηλώσεις μας.
Προγραμματίζουμε σύντομα να πραγματοποιήσουμε και άλλες εκδηλώσεις στα γραφεία και θα θέλαμε να καλέσουμε τους συμπατριώτες μας να μας ενισχύουν με την παρουσία τους και με την προσφορά τους.
ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ
ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΙΟΥΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
ΤΟ Δ.Σ.

Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου 2018

ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΣΕΒ.ΜΗΤΡ.ΚΥΘΗΡΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΚΥΘΗΡΩΝ & ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ
Τ.Κ. 801 00 Κ Υ Θ Η Ρ Α
ΤΗΛ.:2736031202 & 2736038359
FAX :2736031202
Ἐν Κυθήροις τῇ 19ῃ Δεκεμβρίου 2018
Ἀριθ. Πρωτ.: 676



ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

(ὑπ’ ἀριθ. 172/2018)

Πρός
Τόν Ἱερόν Κλῆρον καί
τόν Χριστώνυμον Λαόν
τῆς καθ΄ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων

«Θεός ὤν εἰρήνης, Πατήρ οἰκτιρμῶν, τῆς μεγάλης Βουλῆς σου τόν Ἄγγελον, εἰρήνην παρεχόμενον ἀπέστειλας ἡμῖν…»
(Καταβασία Χριστουγέννων)

Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί καί Συλλειτουργοί,
Ἀδελφοί μου Χριστιανοί, Τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά˙
«Χριστός ἐπί γῆς, ὑψώθητε»
Μᾶς ἀξιώνει καί πάλιν ἡ Χάρις τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ νά ἑορτάσωμε πνευματικά καί πανηγυρικά τήν Μητρόπολιν τῶν Χριστιανικῶν ἑορτῶν, τήν Θείαν Γέννησιν τοῦ Θεανθρώπου Λυτρωτοῦ μας.
«Ἐπεσκέψατο ἡμᾶς, ἐξ ὕψους ὁ Σωτήρ ἡμῶν, Ἀνατολή ἀνατολῶν, καί οἱ ἐν σκότει καί σκιᾷ, εὕρομεν τήν ἀλήθειαν˙ καί γάρ ἐκ τῆς Παρθένου, ἐτέχθη ὁ Κύριος».
Θεῖος Ἐπισκέπτης καί Οὐράνιος Ἀπεσταλμένος εἶναι ὁ Κύριος καί Θεός μας, ὁ Ἐμμανουήλ, τοῦ ὁποίου τό ὄνομα ἑρμηνεύεται «μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός». Ἄγγελος τῆς μεγάλης Θείας Βουλῆς, δηλ. τῆς ἐνσάρκου Θείας Οἰκονομίας διά τήν σωτηρίαν τοῦ κόσμου καί τῆς ἀνθρωπότητος, ἀφοῦ ἐγεννήθη εἰς τόν πλανήτην μας μέ ὑπερφυσικό τρόπο, «ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου» καί ἀπεστάλη ἀπό τόν Θεόν Πατέρα, τόν Θεόν τῆς εἰρήνης διά νά φέρῃ τήν εἰρήνην τοῦ Οὐρανοῦ, τήν εἰρήνην τοῦ Θεοῦ εἰς τόν κόσμον ἅπαντα καί τό ἀνθρώπινον γένος.
«Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» ἔψαλλαν οἱ χοροί τῶν Ἀγγέλων κατά τήν ἁγία καί μοναδική ἐκείνη Νύκτα τῶν Χριστουγέννων.
Οἱ ἐκκλησιαστικοί ἑρμηνευταί τοῦ ἀγγελικοῦ αὐτοῦ θείου ὕμνου ἀπέδωσαν τό οὐράνιο αὐτό μήνυμα, μέ τόν φωτισμό τοῦ Παναγίου Πνεύματος, μέ τόν ἰδικό τους τρόπο. Ὁ ἱερός Θεοφύλακτος μᾶς λέγει : «Δόξα ἄς εἶναι εἰς τόν Θεόν, γιατί ἐπάνω στή γῆ ἔχει ἔλθη τώρα εἰρήνη … καί ἀνάμεσα στούς ἀνθρώπους ἔφθασε ἡ θεία
εὐδοκία, δηλαδή ἡ εὐλογία καί ἡ ἀνάπαυσις τοῦ Θεοῦ. Διότι τώρα ἀναπαύθηκε ξανά καί εὐαρεστήθηκε ὁ Θεός μέ τούς ἀνθρώπους, Αὐτός ὁ ὁποῖος προηγουμένως δέν εὐδοκοῦσε καί δέν ἀρέσκονταν ἀπό τή ζωή καί τήν ἄθλια πνευματική κατάστασι τῶν ἀνθρώπων». Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος διερμηνεύοντας τό τρισμέγιστο γεγονός τῆς εἰρηνεύσεως τοῦ κόσμου καί τῆς ἀνθρωπότητος λέγει τά ἑξῆς : «Γιά νά μάθης, ὅτι γι’ αὐτό δοξάζουν οἱ Ἄγγελοι τόν Θεόν, ἐπειδή ἀπέλαβε ἡ γῆ τά θεῖα καί οὐράνια ἀγαθά, προσέθεσαν καί τήν αἰτία λέγοντες : «ἐπί γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία». Εἰρήνη καί εὐδοκία σ’ αὐτούς, οἱ ὁποῖοι ἐζοῦσαν μέσα στήν ταραχή καί τόν ἀόρατο πόλεμο τῶν πονηρῶν πνευμάτων, στούς ἀγνώμονες ἀνθρώπους». Καί ὁ ἄλλος ἑρμηνευτής, ὁ Εὐθύμιος Ζιγαβηνός, προσθέτει τό ἑξῆς σημαντικό : «Ὕμνος, (ἀγγελικός) στούς οὐρανούς πρός τόν Θεόν … διότι καί ἐπάνω στή γῆ νά εἶναι ἡ εἰρήνη, ἀφοῦ ὑπάρχει ἡ εὐαρέσκεια καί ἡ ἀγαθή θέλησις τοῦ Θεοῦ μεταξύ τῶν ἀνθρώπων». Ἄλλος σύγχρονος ἑρμηνευτής ἐπισημαίνει ὅτι «οἱ ἄγγελοι ἐπιζητοῦν νά ὑμνήσουν καί νά δοξολογήσουν τόν Θεόν τά μακάρια αὐτά πνεύματα ἀπό οὐρανό σέ οὐρανό μέχρι τόν θρόνο τοῦ Θεοῦ, καί νά κατέβη ἐπί τέλους ἡ θεία εἰρήνη ἐπάνω στήν ταραγμένη ἀπό τήν ἁμαρτία καί τόσους ἀγῶνες γῆ». Καί μία ἀκόμη ἐξήγησις τοῦ ἀγγελικοῦ θεσπεσίου ὕμνου προστίθεται : «Οἱ ἄγγελοι ἀπευθύνονται πρός τόν γεννηθέντα Μεσσία Χριστό λέγοντας : Δόξα, δηλαδή αἰτία δόξης εἶσαι σύ διά τόν Ὕψιστο Θεό καί εἰρήνη ἐπάνω στή γῆ, ἡ θεία εὐδοκία ἀνάμεσα στούς ἀνθρώπους. Αὐτό σημαίνει ὅτι γιά σένα θά δοξασθῆ στούς οὐρανούς ὁ Θεός, χάρις σέ σένα θά εἰρηνεύση ἡ γῆ, γιά σένα θά ἐπέλθη ἡ εὐδοκία καί ἡ εὐλογία τοῦ Θεοῦ μεταξύ τῶν ἀνθρώπων».
Τέλος, ἄλλος ἀπό τούς ἀρχαιοτέρους ἐκκλησιαστικούς ἑρμηνευτάς συμπληρώνει τά ἀκόλουθα : «Κανένας ἀπό αὐτούς πού κατοικοῦν τήν γῆ δέν ἠμπορεῖ νά ἀναπέμπη τήν δοξολογία στόν Ὕψιστο, πού νά εἶναι ἁρμόζουσα καί ἀντάξια, γιά τό γεγονός τῆς καταβάσεως καί συγκαταβάσεως τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου μας στή γῆ καί τόν κόσμο μας. Ὅμως, οἱ Οὐράνιες δυνάμεις τό κατορθώνουν αὐτό˙ αὐτές, οἱ ὁποῖες, μέ τό νά ἀνυμνοῦν τόν Ὕψιστο, πιό πολύ ἀνυψώνονται… Στά οὐράνια δώματα εἶπαν ὅτι ἡ ὑψηλότερη δόξα ἀπό ὅλες τίς ἄλλες ὀφείλεται νά ἀναπέμπεται στόν Χριστό καί ὅτι οἱ οὐράνιες δυνάμεις, πού εἶναι πιό ψηλά ἀπό τίς ἄλλες, ἠμποροῦν νά ὑμνολογοῦν πιό πολύ τόν Χριστόν».
Καί ὁ ἀείμνηστος καταξιωμένος Ἁγιορείτης Ἡγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου π.Γεώργιος, Κυθήριος τήν καταγωγήν, εἶπε τά ἑξῆς γιά τήν ἅγια εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ : «Πόσο ἔχει ἀνάγκη ὁ ἄνθρωπος ἀπό αὐτή τήν βαθεῖα εἰρήνη! Καί αὐτή τήν βαθεῖα εἰρήνη τήν ὁσφραίνονταν κανείς αὐτή τήν ἁγία νύκτα τῶν Χριστουγέννων σ’ ἐκεῖνο τό ἅγιο σπήλαιο καί σ’ ἐκείνη τήν ἁγία φάτνη τῆς Βηθλεέμ. Τί ὡραῖο πρᾶγμα εἶναι αὐτή ἡ εἰρήνη τοῦ Θεοῦ! Τί εὐλογία μεγάλη γιά τόν ἄνθρωπο νά ζήση αὐτή τήν χαριτωμένη εἰρήνη τοῦ Θεοῦ βαθειά μέσα στήν ψυχή του!».
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί καί Συλλειτουργοί,
Ἀδελφοί μου Χριστιανοί, τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά.
Θεῖο καί οὐράνιο δῶρο εἶναι ἡ εἰρήνη τοῦ Θεοῦ στή γῆ, στόν κόσμο, στόν ἄνθρωπο. Ἡ θεία, ὅμως, αὐτή εἰρήνη διασφαλίζεται μέ τήν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ πνευματική ζωή καί μέσα στούς κόλπους τῆς Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, τῆς Κιβωτοῦ τῆς σωτηρίας καί τοῦ ἁγιασμοῦ. Ὅπως ἔξω ἀπό τήν Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ δέν ὑπάρχει σωτηρία, ἔτσι καί ἐκτός τῆς Ἐκκλησίας δέν ὑπάρχει ἡ εἰρήνη τοῦ
Χριστοῦ. Ἡ εἰρήνη ὑποστασιάζεται στό πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ καί ὁ Χριστός εἶναι ἡ θεία εἰρήνη, ὁ ἄρχων τῆς εἰρήνης.
Ἡ Μία Ἁγία Καθολική καί Ἀποστολική τῶν ὈρθοδόξωνἘκκλησία εἶναι τό θησαυροφυλάκιο τῆς Θείας Χάριτος καί τῆς εἰρήνης τοῦ Χριστοῦ. Τό Ἱερό Εὐαγγέλιο, οἱ δογματικοί ὅροι τῆς Χριστιανικῆς Πίστεως καί οἱ θεῖοι καί Ἱεροί Κανόνες τῆς Ἁγιωτάτης ἡμῶν Ἐκκλησίας ἐξασφαλίζουν τήν ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι χαριτωμένη κατά Θεόν ζωή καί πορεία μας καί συνεπῶς «τήν ἄνωθεν εἰρήνην», ἀφοῦ ἡ εἰρήνη τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ μας Ἰησοῦ Χριστοῦ εἶναι ἕνας ἀπό τούς ἡδύτατους καρπούς τοῦ Παναγίου Πνεύματος.
Οἱ οἰκογένειες, ἡ κοινωνία καί τό πλήρωμα τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας μέσα στό Ὀρθόδοξο καί ὄχι οὐδετερόθρησκο Ἔθνος μας, ὅταν δέν καταυγάζωνται ἀπό τόν θεῖο φωτισμό τῆς Τριαδικῆς Θεότητος καί δέν ἔχουν ὡς ἀπλανῆ ὁδηγό τους τό φῶς καί τήν ἀλήθεια τοῦ Ἱεροῦ Εὐαγγελίου, τῶν Ἱερῶν Κανόνων καί τῆς Ἁγίας Ὀρθοδόξου ἡμῶν Πίστεως καί Παραδόσεως, δέν διαφέρουν ἀπό ἀκυβέρνητο πλοῖο καί ὄχημα χωρίς φρένα καί ὁδηγό.
Ὁ δι’ ἄφατον ἀγαθότητα καί πολλήν φιλανθρωπίαν ἐνανθρωπήσας Θεῖος Λυτρωτής μας καί Θεός ἐδώρησε, κατά τήν λειτουργική εὐχή, τήν εἰρήνην Του στόν κόσμο, τίς κατά τόπους Ἐκκλησίες Του, πού ὅλες μαζί συγκροτοῦν τήν Μία καί Μόνη Ἁγία τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία, τήν ταμειοῦχο τῆς Θείας Χάριτος καί τῆς εἰρήνης τοῦ Θεοῦ καί στόν Χριστώνυμο λαό. Ὅταν, ὅμως, διασαλεύεται πρός καιρόν ἡ Κανονική τάξις σέ κάποια Τοπική Ἐκκλησία φυγαδεύεται ἡ εἰρήνη τοῦ Κυρίου μας καί ἐπικρατεῖ ἡ ἀκαταστασία καί ἡ ταραχή.
Δυστυχῶς, τό ὁμολογοῦμε μέ βαθειά λύπη, ἡ πρόσφατη ἀναγνώρισις τῆς Αὐτοκεφαλίας τῆς Οὐκρανίας μέ Προκαθήμενο σχισματικό μέχρι χθές Ἐπίσκοπο, μή ἀναγνωριζόμενον ὑπό τῶν λοιπῶν Αὐτοκεφάλων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, οἱ ὁποῖες ἀποδέχονται μόνον τόν παραγκωνισθέντα Κανονικό Ἐπίσκοπο Οὐκρανίας κ.Ὀνούφριο καί τήν περί Αὐτόν Ἱεράν Σύνοδον, ἐδημιούργησε μεῖζον Κανονικό πρόβλημα μέ ἀνυπολόγιστες συνέπειες διά τήν ἀρραγῆ ἑνότητα τῆς Ἁγιωτάτης τοῦ Χριστοῦ Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας. Ταπεινά φρονοῦμε ὅτι ὁ ἐπανεντροχιασμός εἰς τήν Ἱεροκανονικήν τάξιν καί τήν Κανονικήν ὁδόν θά ἐπιτευχθῇ διά τῆς ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι συγκλήσεως καί λειτουργίας Πανορθοδόξου Συνόδου.
Εὐελπιστοῦμε, καί τό ὑποβάλλουμε ὡς ἔνθερμο αἴτημα εἰς τό Θεῖο Βρέφος, νά ἀποκατασταθῇ ὡς τάχιον ἡ θεία εἰρήνη στήν Οὐκρανική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, νά ἐκλείψῃ τό ὑφιστάμενο φρικτό σχίσμα καί νά βασιλεύσῃ ἡ ὁμόνοια καί ἡ θεία ἀγάπη εἰς τόν μαρτυρικό Ὀρθόδοξο Οὐκρανικό λαό.
Ὅθεν, εὐχόμενοι πᾶσαν παρά τοῦ σαρκωθέντος Κυρίου καί Θεοῦ ἡμῶν θεϊκήν εὐλογίαν καί χαρίτωσιν ὅλων σας, καί ἰδιαιτέρως τῶν ἀγαπητῶν μας ναυτικῶν, οἱ ὁποῖοι ταξιδεύουν εἰς τάς ἐγγύς καί μακράν θαλάσσας, καθώς ἐπίσης καί ὅλων τῶν ἁπανταχοῦ τῆς γῆς Κυθηρίων καί Ἀντικυθηρίων ἀδελφῶν μας, διατελοῦμεν
Διάπυρος πρός Κύριον εὐχέτης σας
Ὁ Μητροπολίτης
+ὁ Κυθήρων Σεραφεί

Επιστολή Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Κυθήρων-Αντικυθήρων στό τηλεοπτικό σταθμό ΑΛΦΑ



Μαθητική χριστουγεννιάτικη εκδήλωση πριν 34 χρόνια.

Τα Χριστούγεννα του 1984, η θρυλική μου τάξη ανέβασε στην αίθουσα του Κυθηραϊκού Συνδέσμου το μουσικοθρησκευτικό έργο "Φάτνη" σε μουσική Σωκράτη Βενάρδου και ποίηση Νίκου Γκάτσου, διασκευασμένο και σκηνοθετημένο από τη φιλόλογό μας κ.Ελένη Χάρου-Κορωναίου, από όπου και οι φωτογραφίες. Αξέχαστες εποχές, που βιώναμε αληθινά το διαχρονικό, αυθεντικό, και αποκαλυπτικό νόημα των Χριστουγέννων πριν καταλάβει και εμάς η καταναλωτική υστερία και η τάση φυγής που χαρακτηρίζει τους Νεοέλληνες.
Χρόνια Πολλά!

Γιώργος Λουράντος





Υποχρεωτικός ο Περιοδικός Τεχνικός Έλεγχος Οχημάτων σε νησιά με πληθυσμό άνω των 5000 κατοίκων

Υποχρεωτικός ο Περιοδικός Τεχνικός Έλεγχος Οχημάτων σε νησιά με πληθυσμό άνω των 5000 κατοίκων
Σύμφωνα με την ΚΥΑ 49372/3352 «Περιοδικός Τεχνικός Έλεγχος μηχανοκίνητων Οχημάτων (Π.Τ.Ε.Ο) και ρυμουλκούμενων τους, σε συμμόρφωση με την Οδηγία 2014/415/ΕΚ και κατάργηση της Οδηγίας 2009/40/ΕΚ» και Υπουργική απόφαση 4019/41/27-4-2018 «Εναρμόνιση της Ελληνικής Νομοθεσίας στην Ευρωπαϊκή Οδηγία 214/45», δεν εντάσσονται στις εξαιρέσεις του Π.Τ.Ε.Ο. τα οχήματα που αναφέρεται ως έδρα τους, νησιά που στην τελευταία απογραφή ξεπερνούσαν τους 5.000 κατοίκους.
Επομένως, τα οχήματα που στην άδεια κυκλοφορίας τους αναφέρεται ως έδρα η νήσος Αίγινα, η οποία κατά την απογραφή του 2011 είχε 13.056 κατοίκους, υποχρεούνται σε Περιοδικό Τεχνικό Έλεγχο Οχημάτων. Ενώ, τα οχήματα που αναφέρονται ως έδρα οι νήσοι Αγκιστρίου, Πόρου, Σπετσών, Κυθήρων, Αντικυθήρων και Ύδρας, δεν υποχρεούνται σε Π.Τ.Ε.Ο, αν κυκλοφορούν αποκλειστικά εντός των νησιών, υποχρεούνται δε σε έλεγχο, εφόσον κυκλοφορούν και εκτός νησιών.
Τάκης Χατζηπέρος 

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ ΣΑΣ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΤΟΥΣ


Τη Δευτέρα 31 Δεκεμβρίου στις 12:00' τα μεσάνυχτα, ο Δήμαρχος Κυθήρων σας προσκαλεί στην τελετή υποδοχής του νέου έτους που θα πραγματοποιηθεί στην πλατεία της Χώρας.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας η τελετή θα πραγματοποιηθεί στον Κυθηραϊκό Σύνδεσμο.

ΔΗΜΟΣ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ.Φωτισμός τεχνολογίας LED. Ο στόχος που κατακτήθηκε !

Με αφορμή ανακοινώσεις Δήμων σχετικά με την προσπάθεια αναβάθμισης του ηλεκτροφωτισμού τους με λαμπτήρες νέας τεχνολογίας τύπου LED,
Σας γνωρίζουμε ότι ο Δήμος μας έχει προβεί σε πλήρη αντικατάσταση των λαμπτήρων ηλεκτροφωτισμού σταδιακώς από το 2014 στις οδούς, στις πλατείες, σε δημοτικά κτίρια με αποτέλεσμα σήμερα όλος ο φωτισμός να είναι τεχνολογίας LED, εξοικονομώντας ενέργεια και πόρους.
Για τη δράση του αυτή ο Δήμος μας βραβεύτηκε στην 2η Διεθνή Έκθεση VERDE –TEC.

ΕΥΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟ ΜΠΟΥΤΣΙΚΑΚΗΣ ΜΕΛΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ


ΕΥΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΚΥΘΗΡΩΝ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ


Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2018

ΕΥΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΑΡΑΧΩΒΙΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤ.ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ


ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΕΚΠΟΜΠΗ ΣΤΟΝ ADELIN RADIO 107,3 ΣΤΟ STUDIO Ο ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΑΣ Κ.Κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΑΙ Ο ΑΙΔΕΣΙΜΟΛΟΓΙΩΤΑΤΟΣ ΠΑΤΗΡ ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΡΙΑΤΟΣ



Είναι τα τελευταία Χριστούγεννα που το BELVEDERE έχει αυτή την εικόνα

Το ονόμασαν BELVEDERE για την μοναδική θέα του προς το Ενετικό Κάστρο και το Καψάλι. Επί σχεδόν 20 χρόνια μπαίνει στους δημοτικούς προϋπολογισμούς αλλά ποτέ δεν δημοπρατείται. Δεν θα ρωτήσω το γιατί. Προφανώς για τον ίδιο ακριβώς λόγο για τον οποίο δεν έγιναν επί τόσα χρόνια όλα όσα έχουμε κάνει και κάνουμε εμείς σήμερα.
Η ανάπλαση του BELVEDERE δημοπρατήθηκε χτες! Με ηλεκτρονικό διαγωνισμό! Με προϋπολογισμό 120.000€ που καλύπτεται εξολοκλήρου από ίδιους πόρους του Δήμου! Η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει την Πέμπτη 27/12 οπότε θα μάθουμε και τον τελικό μειοδότη. Το έργο θα ξεκινήσει μέσα στους πρώτους μήνες του 2019, μετά την ολοκλήρωση της έγκρισης των πρακτικών της δημοπρασίας και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Σήμερα επισκεφθήκαμε τον χώρο με τον Πρόεδρο της Τ.Κ. Κυθήρων Δημήτρη Καλλίγερο. Είναι τα τελευταία Χριστούγεννα που το BELVEDERE έχει αυτή την εικόνα. Του χρόνου θα έχει αλλάξει τελείως!
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΘΕΩΡΙΕΣ!
ΜΕ ΠΡΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΟΧΙ Ε ΛΟΓΙΑ!


ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒ.ΜΗΤΡ. ΚΥΘΗΡΩΝ κ.ΣΕΡΑΦΕΙΜ & ΚΗΡΥΓΜΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΡΟ ΤΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ





ΓΡΑΠΤΟΝ ΘΕΙΟΝ ΚΗΡΥΓΜΑ
Γιά ἕνα μεγάλο δεῖπνο, χριστιανοί μου, πού παραθέτει ὁ Μέγας Οἰκοδεσπότης σέ ἐκλεκτούς καλεσμένους μᾶς μιλάει ἡ σημερινή Εὐαγγελική περικοπή. Στέλνει λοιπόν τό δοῦλο του, νά ὑπενθυμίσει τήν πρόσκληση, ὅμως ὅλοι ἦταν ἀπασχολημένοι. Ὁ ἕνας ἔπρεπε νά πάει στό χωράφι του, ὁ ἄλλος νά δοκιμάσει στό ὄργωμα τά καινούρια ζῶα του καί ὁ τρίτος ἦταν νιόπαντρος. Τότε ὁ οἰκοδεσπότης ὀργισμένος ἤ μᾶλλον ἀγανακτισμένος στέλνει τό πιστό δοῦλο του νά φωνάξει καί νά καλέσει ἄλλους ἀνθρώπους, ὄχι νοικοκυραίους, ἀλλά πιό παρακατιανούς ὥστε νά γεμίσει ἡ τράπεζα τοῦ δείπνου.
Ὅπως καταλαβαίνουμε ὁ Μέγας Οἰκοδεσπότης εἶναι ὁ Θεός μας, ὁ ὁποῖος διά τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ πιστοῦ δούλου καί Υἱοῦ Του, μᾶς καλεῖ συνεχῶς στό τραπέζι τῆς Βασιλείας Του. Μᾶς καλεῖ διά τῶν Μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας καί προπάντων τῆς Ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως καί τῆς Θείας Κοινωνίας στά ἀγαθά τοῦ τραπεζιοῦ αὐτοῦ δηλ. τόν ἄρτο καί τόν οἶνο, πού εἶναι τό σῶμα καί τό αἷμα τοῦ Χριστοῦ μας, προκειμένου νά εἰσέλθουμε στήν ἑτοιμασμένη γιά μᾶς Βασιλεία Του. «Ὁ τρώγων μου τή σάρκα καί πίνων μου τό αἷμα ἐν ἐμοί μένει κἀγώ ἐν αὐτῷ» (αὐτός δηλ. πού τρώει ἀπό τή σάρκα μου καί πίνει ἀπό τό αἷμα μου μένει μαζί μου καί ἐγώ κατοικῶ σέ αὐτόν), λέγει ὁ Κύριός μας.
Δυστυχῶς, ὅμως, ὁ κατά τά ἄλλα ἔντιμος καί νοικοκύρης ἄνθρωπος ἀρνεῖται (ἡ πρόσκληση ὅπως βλέπουμε ἀπευθύνεται πρῶτα σέ καθώς πρέπει ἀνθρώπους) τή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, γιατί ἔχει ν’ ἀσχοληθεῖ μέ τή δική του βασιλεία, τήν ἐργασία του, τίς ὑποχρεώσεις του καί ὅλα τ’ ἄλλα. Ὁ Κύριός μας μᾶς εἶπε νά ζητᾶμε πρῶτα τή βασιλεία τή δική Του καί ὅλα τ’ ἄλλα τά βιωτικά θά μᾶς προστεθοῦν. Ὅμως, κάποιοι ἄλλοι θά καθίσουν σ’ αὐτό τό τραπέζι. Κάποιοι πού σ’ αὐτή τή ζωή ἐμεῖς τούς περιφρονοῦμε. Ἡ δικαιοσύνη ὅμως καί ἡ κρίση τοῦ Θεοῦ εἶναι διαφορετική. Ὁ Θεός κρίνει μέ κριτήριο τήν εἰλικρινῆ μετάνοια τοῦ καθενός καί τήν ἀνυπόκριτη ἀγάπη του.
Χριστιανοί μου, πλησιάζουν Χριστούγεννα, ὅπου ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος γιά νά σώσει τόν ἄνθρωπο, ἄς σταματήσουμε αὐτή τήν ἄρνηση ἀπέναντί Του ἀσχολούμενοι συνεχῶς μέ τόν ἑαυτό μας καί τό σπιτικό μας… Γιά νά εἰσέλθουμε στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, πρέπει νά σκεφτοῦμε ὅτι ὑπάρχει συνάνθρωπος καί προπάντων ὅτι ὑπάρχει Θεός. ΑΜΗΝ.-
π. Π. Μεγ.

ΕΥΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΝΔ Α ΠΕΙΡΑΙΑ ΚΑΙ ΝΗΣΩΝ


Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2018

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ.Τα επιχειρήματά μας θα αναλυθούν στο Δ.Σ. ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!


Από το πρόγραμμα Φιλόδημος έχουμε πάρει: 1.800.000€ για νέα ψηφιακά υδρόμετρα, 204.000€ για παιδικές χαρές, 165.000€ για μηχανήματα έργου, 16.900€ για τις αυλές των σχολείων. Σύνολο: 2.185.900€. Για τον Βιολογικό του Ποταμού να ρωτήσει ο κ. Φατσέας τα στελέχη της παράταξής του που φρόντισαν να μας αφήσουν μία μελέτη χωρίς έγκριση αποδέκτη, ενός έργου υπερκοστολογημένου και υπερδιαστασιολογημένου που δεν πρόκεΙται να αδειοδοτηθεί ΠΟΤΕ λόγω της περιβαλλοντικής νομοθεσίας αλλά και επειδή η συγκεκριμένη μελέτη έχει πλέον ξεπεραστεί από τα νέα δεδομένα. Το ποσό των 300.000€ προκύπτει από την καλπάζουσα φαντασία του κ. Φατσέα, να μας πει από πού το βρήκε και ποιος του είπε ότι ο ΒΙΟΚΑ του Ποταμού θα κοστίσει τόσο. Τα έργα που εντάσσονται στον Φιλόδημο απαιτούν πλήρεις και πλήρως ώριμες και αδειοδοτημένες μελέτες και ο ΒΙΟΚΑ του Ποταμού ΔΕΝ είναι ώριμο έργο γιατί ο αποδέκτης ΔΕΝ αδειοδοτείται. Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα για τον κ. Φατσέα που έχει πλήρη μεσάνυχτα από την διαδικασία ωρίμανσης και χρηματοδότησης των έργων για την οποία θα φροντίσουμε να του κάνουμε μια όσο το δυνατόν πιο απλή ανάλυση κάποια στιγμή. Αναζητούνται άλλες λύσεις για τις οποίες η συζήτηση δεν είναι της παρούσης. Το ποίοι άφησαν χρήματα και ΕΣΠΑ να χαθούν για το νησί είναι πασίγνωστο, η προηγούμενη προγραμματική περίοδος πέρασε αλλά δεν μας άγγιξε. Το ίδιο και τα ταμεία της Περιφέρειας. Το ίδιο και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Πάσα σύγκριση είναι τουλάχιστον αστεία. Βέβαια στη συνεδρίαση του ΔΣ για τον Προϋπολογισμό θα έχουμε και ορισμένες εκπλήξεις, μέχρι τότε υπομονή! Χρόνια Πολλά και προσωπικά ΔΕΝ θα συνεχίσω κανενός είδους τέτοια συζήτηση από εδώ. Τα επιχειρήματά μας θα αναλυθούν στο Δ.Σ. ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!

Ο κ. Χαρχαλακης συνεχίζει τις πομφόλυγες του

Ο κ. Χαρχαλακης συνεχίζει τις πομφόλυγες του. Οι λόγοι που καταψήφισαμε τον προϋπολογισμό είναι πολύ σοβαρότεροι και θα τους αναλύσουμε κατά τη συζήτηση του στο Δημοτικό Συμβούλιο. Στην οικονομική επιτροπή  δεν γίνεται αναλυτική  συζητηση.  Όσον αφορά το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, ας αφήσει τα ανέκδοτα και ας μας πει γιατί άφησε να εκπνεύσει το προγραμμα, γιατί ήταν αρνητικός, και έτσι χάθηκαν 300.000€ που ήταν για το βιολογικό του Ποταμού. Εμείς διαβάζουμε τις εφημερίδες, αυτός ο γνώστης γιατί άφησε να χαθούν τόσα χρήματα για ένα τόσο καίριο και επείγον έργο; Μήπως γνωρίζει από σκοπιμότητες; Για τα υπόλοιπα δεν ενδείκνυται μέσω του facebook, θα τα πούμε σε άλλους χώρους...
ΚΑΛΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ.

ΑΝΑΒΟΛΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ Δ.Σ. ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗ ΜΕΙΖΟΝΑ ΜΕΙΟΨΗΦΙΑ


ΑΝΑΒΟΛΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ Δ.Σ. ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗ ΜΕΙΖΟΝΑ ΜΕΙΟΨΗΦΙΑ
Στα σχεδόν 4,5 χρόνια της θητείας μας ως Δημοτικής Αρχής μόνο 2 ή 3 φορές έχει αναβληθεί συνεδρίαση του Δ.Σ. λόγω έλλειψης απαρτίας και η μία από αυτές ήταν η χθεσινή έκτακτη συνεδρίαση (21-12). Η συνεδρίαση ζητήθηκε από το Δήμαρχο και η πρόσκληση των μελών του Δ.Σ. έγινε τηλεφωνικά (ο νόμος προβλέπει πρόσκληση με κάθε πρόσφορο μέσο, προφανώς ΚΑΙ τηλεφωνικά). Η συνεδρίαση δεν έγινε λόγω έλλειψης απαρτίας, την οποία θεωρούμε άκρως δικαιολογημένη καθώς λόγω των εορτών των Χριστουγέννων πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι απουσιάζουν εκτός Κυθήρων. Θυμίζουμε ότι ο Δήμαρχος ΔΕΝ είναι μέλος του Δ.Σ., ΔΕΝ έχει δικαίωμα ψήφου σε αυτό και ΔΕΝ υποχρεούται να παρίσταται στις συνεδριάσεις του. Πράγματα γνωστά άλλωστε.

Η ανάγκη της μείζονος μειοψηφίας και προσωπικά του κ. Φατσέα να εφεύρουν μυθεύματα προκειμένου να ενισχύσουν τη δεινότατη πολιτική τους θέση είναι προφανής. Επειδή αναβλήθηκε μια συνεδρίαση του Δ.Σ. προπαραμονές Χριστουγέννων, θεωρούν ότι η παράταξή μας διαλύθηκε! Ευτυχώς βέβαια για τον τόπο, μόνο αυτό δεν ισχύει. Η παράταξή μας είναι ενωμένη όσο ποτέ και κυρίως ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΗ σε πολύ μεγάλο ποσοστό, γεγονός που ο κ. Φατσέας γνωρίζει αλλά προσπαθεί επιμελώς να αποκρύψει. Βέβαια ίσως η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας να έχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα θέματα του χθεσινού Δ.Σ., πού ξέρετε!
Χθες, όμως, εκτός από την έκτακτη συνεδρίαση του Δ.Σ., συνεδρίασε και η Οικονομική Επιτροπή που ενέκρινε το προσχέδιο του Δημοτικού Προϋπολογισμού του 2019, που αγγίζει τα 11,5 εκατομμύρια! Θυμίζουμε ότι το 2014 που παραλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου, ο Προϋπολογισμός ήταν 6.598.000€. Πάσα σύγκριση είναι περιττή. Εκεί λοιπόν, ο κ. Φατσέας (και η μείζων μειοψηφία συνολικά) καταψήφισε τον προϋπολογισμό με τις εξής αιτιολογίες: α) θεώρησε υπερβολική τη δαπάνη 40.000€ για τη συντήρηση του Δημαρχείου, αγνοώντας τα τεράστια προβλήματα που έχει το κτήριο επειδή κατασκευάστηκε σε 2 διαφορετικές φάσεις και με 2 διαφορετικούς εργολάβους, β) θεώρησε υπερβολική τη δαπάνη 100.000€ για τις βλάβες της ύδρευσης, αγνοώντας ότι η παλαιότητα του δικτύου γεννά διαρκώς προβλήματα που η δαπάνη αποκατάστασής τους είναι μεγάλη, γ) επέμενε ότι ο Δήμος "μπορεί" να βάλει ποσό 1.800.000€ (!!!) για το Φράγμα των Οχελλών, αγνοώντας πλήρως ότι τα έργα της ύδρευσης χρηματοδοτούνται κατά το νόμο ΜΟΝΟ από τα αντίστοιχα ανταποδοτικά έσοδα και το συγκεκριμένο ποσό του 1.800.000€, είναι σχεδόν διπλάσιο από τα αντίστοιχα έσοδα. Και μάλιστα επέμενε ότι "θα πάρουμε λεφτά από το Φιλόδημο" αγνοώντας επίσης ότι τα έργα εντάσσονται στον Προϋπολογισμό μόνο όταν υπάρχει απόφαση χρηματοδότησης και φυσικά όχι επειδή ο κ. Φατσέας διάβασε στο ίντερνετ ότι υπάρχει ένα πρόγραμμα που λέγεται "Φιλόδημος" και το οποίο χρηματοδοτεί Δήμους. Βέβαια στην ψήφιση του Προϋπολογισμού στο Δ.Σ. θα μας πει και άλλα τέτοια "επιχειρήματα", όμως ας είναι προετοιμασμένος καλύτερα γιατί θα υπάρξουν και ορισμένες εκπλήξεις! Για έναν αιρετό που βρίσκεται στα δημοτικά έδρανα 8 χρόνια, άγνοια τέτοιων πραγμάτων ΔΕΝ συγχωρείται.
Εμείς ευχόμαστε στην Μείζονα Μειοψηφία Καλά Χριστούγεννα και τους παρακαλούμε να κάνουν υπομονή ολίγων μόνο ημερών, προκειμένου να διαπιστώσουν αν η δική μας παράταξη είναι διαλυμένη ή όχι!

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΑΤΣΕΑΣ.ΕΙΚΟΝΑ ΔΙΑΛΥΣΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ

ΕΙΚΟΝΑ ΔΙΑΛΥΣΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ
Εικόνα πλήρους διάλυσης παρουσίασε χθες η δημοτική πλειοψηφία. Συγκεκριμένα οι δημοτικοί σύμβουλοι ειδοποιήθηκαν τηλεφωνικά να προσέλθουν στις 14.00 σε έκτατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για πολύ σοβαρό και επείγον θέμα του Δήμου. Ωστόσο από τους δέκα δημ. Συμβούλους της πλειοψηφίας παρέστησαν μόνο οι τρεις. Άφαντος επίσης και ο εισηγητής του θέματος αντιδήμαρχος κ. Ζαντιώτης. Ο δε δήμαρχος απαξίωσε να βγει από το γραφείο του και να έλθει στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου να δώσει εξηγήσεις, παρά τις επίμονες οχλήσεις του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου. Έτσι η συνεδρίαση δεν πραγματοποιήθηκε λόγω έλλειψης απαρτίας. Αυτή είναι η κατάσταση, παρά τις περί του αντιθέτου πομφόλυγες(σαπουνόφουσκες!) του κ. Χαρχαλάκη.
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ

ΕΥΧΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΠΥΡΟ ΣΠΥΡΙΔΩΝ