1. Η Πολιτεία των Επτά Ενωμένων Νήσων είναι ενιαία και αριστοκρατική.[σ1]
[σ1] Το «αριστοκρατική» (που υιοθετεί και η μετάφραση του 1804) αποδίδει ακριβώς το πρωτότυπο: “aristocratica”. Η μετάφραση του 2008 αποδίδει, όχι χωρίς εύλογο σκεπτικό: «αξιοκρατική».
2. Το πολιτικό δικαίωμα της διακυβέρνησης εναπόκειται στην ολότητα της Συνταγματικής Ευγένειας.
3. Η Πολιτεία απαρτίζεται από το σύνολο των Νήσων, μεγάλες ή μικρές, κατοικημένες ή ακατοίκητες, που συνιστούσαν μέρη του Βενετικού Κράτους και κείνται έναντι των ακτών του Μωρηά και της Αλβανίας.[σ2] Οι πρώτιστες Επτά,[σ3] Κέρκυρα, Κεφαλληνία, Ζάκυνθος, Αγία Μαύρα, Κύθηρα, Ιθάκη, και Παξοί, έχουν δικαίωμα στη Συνταγματική Ευγένεια.
Οι άλλες, νοούνται εθιμικά και δικαιικά ενσωματωμένες στις Νήσους στις οποίες κατά νόμο εντάσσονται.
[σ2] “[…] alle coste della Morea e dell’ Albania”: «Αλβανία» αποκαλείται κατά διεθνή ορολογία χωρίς εθνολογικά συμφραζόμενα η διακεκριμένη από τη Πελοπόννησο δυτική ακτή της Στερεάς και της Ηπείρου. Όριο προς βορρά το Ακροκεραύνιο ακρωτήριο: η Επτάνησος Πολιτεία εκτείνεται κυριαρχικά ως τη νησίδα Σάσωνα, στη μπούκα του Κόλπου του Αυλώνα. Κληρονομεί τα νότια εδάφη της Βενετικής Πολιτείας, που διχοτομείται στον Κόλπο του Καττάρο: η διαίρεση ακολουθεί την αρχαιότατη οριογραμμή του Δυτικού και Ανατολικού Ρωμαϊκού Ιμπέριουμ.
[σ3] Η καθιέρωση ισότιμου στάτους για επτά νησιά (έναντι των 4: Κέρκυρα, Λευκάδα, Κεφαλληνία, Ζάκυνθος) υιοθετείται με τη σύσταση της «Επτανήσου» Πολιτείας το 1800. Πρόκειται για συμβολικό εύρημα, που παραπέμπει στον ιερό αριθμό των 7 λόφων της Ρώμης, «επαναχωροθετημένων» στη Νέα Ρώμη, Κωνσταντινούπολη. Καθώς το πρώτο Σύνταγμα της Πολιτείας επικυρώνεται το 1800 στη Κωνσταντινούπολη και ονομάζεται «Βυζαντινό», το νόημα των συμβολισμών μοιάζει να παραπέμπει στην αναβίωση της Αυτοκρατορίας.
Σημειωτέον ότι η Βενετία, στη πρώιμη, «βυζαντινή» εποχή της, αναφέρεται χωρισμένη σε «επτά νήσους».
Σημειωτέον, ομοίως, ότι το Σύνταγμα του 1803 υποδιαιρείται σε 7 «Τίτλους».
4. Επικρατούσα θρησκεία του Κράτους είναι η Ελληνορθόδοξη. Η Ρωμαιοκαθολική θρησκεία είναι αναγνωρισμένη και προστατευόμενη. Οποιαδήποτε άλλη λατρεία είναι ανεκτή.
Οργανικός Νόμος ρυθμίζει τη συγκρότηση του Ελληνικού και Λατινικού κλήρου στην Επικράτεια, και νοείται συσσωματωμένος στο παρόν Σύνταγμα. Νόμος ορίζει τα προνόμια του Εβραϊκού Έθνους που είναι εγκατεστημένο στο Κράτος.
5. Τίτλοι Οίκων και ατόμων που συγκροτούσαν τις ανά τις Νήσους τάξεις Ευγενών έως και το μήνα Ιούλιο του έτους 1803, διατηρούνται σε ισχύ υπέρ των ιδίων και των νομίμων κατιόντων τους. Μόνος τέτοιος τίτλος δεν θεμελιώνει δικαίωμα στη Συνταγματική Ευγένεια, αλλά αρκεί για τη πιστοποίηση της ιθαγένειας γεννηθέντων εκτός Επτανήσου. Προς απόδοση της ιθαγένειας τηρείται κατάλογος των τάξει Ευγενών σε ειδικό μητρώο.
6. Εν ενεργεία Συνταγματικοί Ευγενείς είναι και δύνανται να καταστούν (κατά διαδοχή απεριόριστα για τους νόμιμους απόγονούς τους, άγαμους, έγγαμους, ή εισερχόμενους στον Οίκο δια γάμου)[σ4] όσοι είναι εγγεγραμμένοι ή θα εγγραφούν στο Πολιτικό Μητρώο[σ5] της Νήσου στην οποία υπάγονται, και διαθέτουν ή αποκτούν και πάντως διατηρούν σωρρευτικά τα ακόλουθα προαπαιτούμενα:
(1) Την Επτανησιακή ιθαγένεια.
(2) Τη γέννησή τους εντός νόμιμου γάμου είτε την αναγνώρισή τους από χριστιανό πατέρα, και τη χριστιανική ομολογία των ιδίων.
(3) Ετήσιο ρευστό εισόδημα, έγγεια πρόσοδο από αιτία κυριότητας είτε επικαρπίας, ή εισόδημα προερχόμενο από μόνιμο μεταποιητικό επιτήδευμα, ή από προσοδοφόρο εμπορικό οίκο, το οποίο σε Επτανησιακά δουκάτα, υπολογιζόμενα κατά έξι λίρες το ένα, καθορίζεται στα ακόλουθα τιμήματα[σ6] για τους υπό εγγραφή στην ενεργό Ευγένεια ανά Νήσο: 1.800 δουκάτα για τη Κέρκυρα – 675 για τη Κεφαλληνία – 1.350 για τη Ζάκυνθο – 540 για την Αγία Μαύρα – 225 για τα Κύθηρα – 350 για την Ιθάκη – 540 για τους Παξούς.
(4) Να μην ασκούν αυτοπροσώπως βάναυση τέχνη ή χειρονακτικό επιτήδευμα.
(5) Να μην διατηρούν αυτοπροσώπως κατάστημα.
(6) Να διάγουν απαρέγκλιτα βίο ευαγή, και να γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση σε μία από τις 2 γλώσσες σε χρήση στη διακυβέρνηση.
(7)Να μην έχουν καταδικαστεί για ποινικά αδικήματα που επάγονται σωματικές ή ατιμωτικές ποινές.
(8) Να μην έχουν χρεωκοπήσει δόλια ή πλουτίσει από τη δόλια χρεωκοπία άλλου.[σ7]
(9) Να μην είναι χρεώστες του Δημόσιου Ταμείου.
Οργανικός νόμος που νοείται συσσωματωμένος στο παρόν Σύνταγμα, προταθείς και εγκριθείς ομόφωνα, διακανονίζει τη νόμιμη πιστοποίηση ενός εκάστου των παραπάνω προαπαιτούμενων, και θεσμοθετεί τις διαδικασίες αναγνώρισης, πιστοποίησης, αφαίρεσης ή αναστολής του πολιτικού δικαιώματος.
[σ4] “[…] ed uniti in famiglia con altri membri della medesima”: εννοείται η περίπτωση γάμου θήλεως κληρονόμου του Οίκου με άρρενα εκτός αυτού και όχι με ενδογαμία. Σφαλερά μεταφράζεται το 2008: «όσους ενώθηκαν με τα δεσμά του γάμου με μέλη της ίδιας τους της οικογένειας».
[σ5] “Registro civico”. Μεταφράζεται «Πολιτική Καταγραφή» το 1804, και εναλλακτικά «Μητρώο Ενεργών Πολιτών» ή «Επιχώριο Μητρώο Ενεργών Πολιτών» ή «Επιχώριο Πολιτικό Μητρώο» το 2008.
[σ6] «Τίμημα» μεταφράζουμε το εισόδημα που θεμελιώνει πολιτικά δικαιώματα κατά το «τιμοκρατικό» πολίτευμα.
[σ7] Εννοεί: να μην είναι παθητικοί συνεργοί (αποδέκτες περιουσιακών αγαθών) επί καταδολίευσης δανειστών.
7. Η ακαδημαϊκή ιδιότητα σε εδραία ευρωπαϊκή Ακαδημία, δυνάμει της οποίας άτομο χαίρει της καθολικής εκτίμησης, και διαβιοί άνετα με τους καρπούς της εξάσκησης φιλολογικών ταλάντων, ή ελευθέριας τέχνης, εξισώνεται με το εισοδηματικό προαπαιτούμενο.
8. Χωριζόμενο από Οίκο της Ευγενείας[σ8] του οποίου αποτελούσε μέρος, άτομο το οποίο δεν διατηρεί το νόμιμο εισόδημα ή το ισοδύναμο κατ’ άρθρον 7 προαπαιτούμενο, χάνει το πολιτικό δικαίωμα που απήλαυε. Ο Οίκος διατηρεί εξακολουθητικά το πολιτικό δικαίωμα, εφόσον διατηρεί εξακολουθητικά το προαπαιτούμενο για τη θεμελίωσή του συνολικό εισόδημα.
[σ8] Η καθιέρωση αυτοτελούς (εκτός Οίκου – με τη σύσταση νέου Οίκου) δικαιώματος των νεώτερων Συνταγματικών Ευγενών, έχει προοδευτικό χαρακτήρα εφόσον συνιστά εξατομίκευση. Στη πράξη, αποτελεί τη πρώτη από σειρά ρυθμίσεων που ευνοούν τη σταδιοδρομία γόνων των ευγενών Οίκων, με πατέρες ήδη εμπλεκόμενους στη πολιτική. Τέτοια περίπτωση, ο νεαρός (27 ετών το 1803) κόντες Ιωάννης Καποδίστριας, που καταλαμβάνει το αξίωμα του Γραμματέα του Κράτους, ενώ ο πατέρας του Αντώνιος-Μαρία δεσπόζει στην Επτάνησο Πολιτεία.
9. Το Σύνταγμα επικυρώνει τους τίτλους και την έκταση των φέουδων που κατέχονται υλικά.[σ9] Δεν προσκυρώνει δικαιώματα φεουδαλικής δικαιοδοσίας.
Μόνη η κατοχή φεουδαλικών τίτλων και ιδιοκτησιών δεν πιστοποιεί την τάξει Ευγένεια.[σ10] Οι φεουδαλικές πρόσοδοι σταθμίζονται ισοδύναμα με τις μη φεουδαλικές για τη πρόσκτηση του πολιτικού δικαιώματος. Νόμος ορίζει τα προνόμια των φεουδαρχών και τα καθήκοντά τους έναντι του Κράτους.
[σ9] “[…] i titoli e la natura dei feudi attualmente posseduti”: η συγκεκριμένη ρύθμιση σαφώς ευνοεί, στα συμφραζόμενα του άρθρου 9, τη «διάδοχη κατάσταση» Αστών που έχουν καταλάβει με νομικές και υλικές πράξεις αρχαιότερα φέουδα.
[σ10] Ρήτρα χαρακτηριστικά τιμοκρατική ή Αστική.
10. Ευγενής που υπάγεται σε ορισμένη Νήσο δικαιούται να ασκεί το πολιτικό δικαίωμα σε άλλη και να καταχωριστεί στο Πολιτικό Μητρώο εκείνης, ύστερα από νόμιμη διαμονή[σ11] στη δεύτερη νήσο αδιαλείπτως επί ένα έτος, και εφόσον διαθέτει το προαπαιτούμενο εισόδημα το καθορισμένο για τη δεύτερη, ή το κατ’ άρθρο 7 ισοδύναμο.
[σ11] “[…] dopo un anno continuo di domicilio”: μεταφράζουμε νόμιμη διαμονή με έμφαση στο νομικό χαρακτήρα του λατινικού “domicilium”.
11. Ευγενής εγγεγραμμένος σε περισσότερα Πολιτικά Μητρώα, δεν ασκεί το πολιτικό δικαίωμα παρά μόνο στη νήσο και για τη Νήσο στην οποία έχει γεννηθεί, ή σε εκείνη στην οποία κατά δήλωσή του στο Κολλέγιο των Τιμητών επιθυμεί να το ασκεί.
12. Ετερόχθονες μπορούν να πολιτογραφούνται και να προσκτώνται την Ενεργό Ευγένεια κατά τους ίδιους όρους που ισχύουν για τους αυτόχθονες,
(1) με τη νόμιμη διαμονή τους στην Επικράτεια αδιαλείπτως επί δέκα χρόνια,
(2) με τη προσφορά αξιοσημείωτης υπηρεσίας στο Κράτος,
(3) με την εισαγωγή ενός ωφέλιμου επιτηδεύματος, έστω και χειρωνακτικού,
(4) με μια εξέχουσα βιομηχανική ή εμπορική επιχείρηση.[σ12]
[σ12] “Per un insigne stabilimento d’ industria o di commercio”: η Πολιτεία προάγει έτσι την ανάπτυξη του Δευτερογενούς Τομέα.
13. Ετερόχθονες μπορούν, κατ’ άρθρο 12, να πολιτογραφούνται [και] μετά νόμιμη διαμονή στην Επικράτεια αδιαλείπτως επί πέντε έτη,
(1) με ιδιαζόντως αξιόλογη κτηματική περιουσία ανά τις Νήσους, όπως δια νόμου ορίζεται,[σ13]
(2) με μια εξαιρετική ικανότητα στις επιστήμες ή στις τέχνες,
(3) με γάμο που συνάπτουν με Επτανήσια.
[σ13] Πρόκειται για ρύθμιση διαφορετικού αντικειμένου από τις αναφερόμενες στους (ανεπαρκείς χωρίς άλλο) προϋπάρχοντες φεουδαρχικούς τίτλους. Επιχειρείται η προσέλκυση «ετεροχθόνων» [ο όρος χρησιμοποιείται εδώ σε αντίστιξη με τη διαμάχη των μέσων του 19ου αιώνα στο Ελλαδικό Κράτος], κεφαλαιούχων με προοπτική επένδυσης στη γαιοκτησία.
14. Με πρόταση των Τιμητών της Πολιτείας, το Νομοθετικό Σώμα επικυρώνει με πλειοψηφία των δύο τρίτων τα κατ’ άρθρα 12, 13 ορισθέντα προαπαιτούμενα. Δίχως αυτή τη νομοθετική πράξη, η συνδρομή των προαπαιτούμενων δεν συνεπάγεται τίτλο πολιτογράφησης.
15. Το Πολιτικό Μητρώο, δηλαδή ο Κατάλογος των Ευγενών ανά Νήσο, τηρείται από τα αρμόδια Πρυτανεία. Πιστό αντίγραφό του κρατούν οι Τοπικοί Τιμητές.
Γενικό Μητρώο των Επτανησίων Ευγενών τηρείται από την Γερουσία. Πιστό αντίγραφό του κρατούν οι Τιμητές της Πολιτείας.
Μόνοι οι εγγεγραμμένοι σε τούτα τα Μητρώα πολίτες δικαιούνται να συμμετέχουν στις αντίστοιχες γενικές συνελεύσεις των ευγενών, και είναι εκλέξιμοι στις συνταγματικές λειτουργίες.
Νόμος ορίζει τα τηρούμενα σε τούτα τα Μητρώα στοιχεία.
16. Βάσει της ρύθμισης του κατ’ άρθρο 6 Οργανικού Νόμου, το Κολλέγιο των Τιμητών ανά Νήσο πιστοποιεί τη συνδρομή των προαπαιτουμένων για την αποδοχή στη Συνταγματική Ευγένεια, επαγρυπνεί για τη διατήρηση τούτων των προαπαιτουμένων, προσδιορίζει τις περιπτώσεις έκπτωσης, και κοινολογεί τις εισηγήσεις του κατά τη τυπική έναρξη κάθε Γενικής Συνέλευσης.
Η Συνέλευση αποφαίνεται, και το Πρυτανείο εκτελεί καταχωρίζοντας στο Πολιτικό Μητρώο τις σχετικές επικυρωμένες εισηγήσεις.
17. Οποιοσδήποτε δυσανασχετεί με απόφαση της συνέλευσης, δικαιούται να αναφερθεί διαμέσου των Γενικών Τιμητών της Πολιτείας στο Νομοθετικό Σώμα, προς οριστική κρίση.
ΤΙΤΛΟΣ 2. – Γενικές Συνελεύσεις των Ευγενών
18. Οι γενικές συνελεύσεις των Συνταγματικών Ευγενών ανά Νήσο ονομάζονται «Σύγκλητοι».[σ14] Αποφαίνονται βάσει της αρχής της πλειοψηφίας, με κάλπη και το σύστημα των σφαιριδίων.
[σ14] “Sincliti”: πριν τη ταύτισή της με το βουλευτικό σώμα της Ρώμης “Senatus”, ο όρος «σύγκλητος» (ή/και «έσκλητος») περιγράφει έκτακτες διευρυμένες «συγκλήσεις» των τοπικών βουλών σε ορισμένες αρχαιοελληνικές πόλεις. Η χρήση του πολιτικού αυτού όρου είναι εκπληκτικά ακριβής, με την αρχαιοελληνική σημασία, για την περιγραφή των Επτανησιακών Συγκλήτων: «κατά πόλεις» διευρυμένων συνελεύσεων των καθιερωμένων κοινοβουλίων των Ευγενών.
Αντίστοιχα, και το ίδιο ακριβόλογα, ο λατινικός όρος “Senatus” (από το senior: πρεσβύτης, γέρων), που αποδίδεται ορθά ήδη στη μετάφραση του 1804 ως Γερουσία, δηλώνει τη «κυβερνώσα βουλή» της Ρώμης – και εν προκειμένω της Επτανήσου.
19. Οι Σύγκλητοι συγκαλούνται αυτοδικαίως ανά διετία στις 15 Ιανουαρίου, και παραμένουν εν συνόδω επί δεκαπέντε ημέρες αδιαλείπτως.
20. Κατ’ εξαίρεσιν, σε περιπτώσεις οριζόμενες κατά το Σύνταγμα, και με προκαθορισμένο χρονικό περιθώριο και αντικείμενο της συνόδου, οι Σύγκλητοι συγκαλούνται με προκήρυξη που δημοσιεύεται οκτώ ημέρες πριν υπ’ ευθύνη των Τιμητών της Πολιτείας και των Πρυτάνεων, κατά διαταγήν της Γερουσίας.
21. Κάθε αλλότρια σύγκληση εξαιρουμένων των δύο αυτών τρόπων, συνιστά απόπειρα κατά του Συντάγματος.
22. Με απόπειρα κατάλυσης του Συντάγματος εξισώνεται οποιαδήποτε πράξη των Συγκλήτων που δεν θεμελιώνεται στο Σύνταγμα και το Νόμο. Οποιαδήποτε αμοιβαία συνεννόηση μεταξύ Συγκλήτων, με αλληλογραφία ή ανταλλαγή αντιπροσωπειών, συνιστά ευθεία προσβολή του Συντάγματος.
Μέλη Συγκλήτου δύνανται να είναι μόνο Ευγενείς εγγεγραμμένοι στο κατά του Σύνταγμα Πολιτικό Μητρώο ανά Νήσο, εφόσον έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους και έχουν είναι έγγαμοι ή χήροι. Επίσης, όσοι τυγχάνουν προστάτες Οίκων χωρίς έγγαμους ή χήρους.
Μετά το έτος 1816, άγαμοι προστάτες Οίκων δεν θα μετέχουν σε Σύγκλητο εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό έτος της ηλικίας τους. Εντούτοις κάθε εν ενεργεία Ευγενής θα παραμείνει επιλέξιμος σε οποιοδήποτε δημόσιο λειτούργημα[σ15] κατά το Νόμο, με τη συμπλήρωση του εικοστού πέμπτου έτους της ηλικίας του.
[σ15] Επομένως, νοείται περίπτωση (άγαμου) Ευγενούς με δικαίωμα του εκλέγεσθαι αλλά όχι του εκλέγειν.
23. Τα Πρυτανεία και τα τοπικά Κολλέγια των Τιμητών συντάσσουν ονομαστικούς καταλόγους των εν ενεργεία Ευγενών, που δημοσιεύουν ένα μήνα πριν τις συγκλήσεις των ανά διετία τακτικών Συγκλήτων.
Οι Κατάλογοι παραμένουν εν ισχύι καθόλη τη διετία και συμπληρώνονται μόνο σε περιπτώσεις πιστοποιημένων και επικυρωμένων εκπτώσεων – εξαιρουμένης της τακτικής ανανέωσης και αναδημοσίευσής του ένα μήνα πριν τη τακτική σύγκληση ανά τις Συγκλήτους.
24. Όποιος θεωρεί ότι φαλκιδεύεται το πολιτικό του δικαίωμα δια παραλείψεώς του στον ονομαστικό κατάλογο, δύναται να υποβάλει εγγράφως αιτίαση στο τοπικό Πρυτανείο και τους τοπικούς Τιμητές ως και την όγδοη ημέρα πριν την έναρξη της Συγκλήτου. Τυπικά, την ημέρα αυτή[σ15] σφραγίζεται ο ονομαστικός κατάλογος. Εφόσον τέτοια αιτίαση απορριφθεί, ο θιγόμενος δικαιούται να αιτηθεί ώστε αυτή να υποβληθεί στη κρίση της Συγκλήτου, υπ’ ευθύνη του Πρυτανείου, και κατά την έναρξη της συνόδου.
Σχετική απόφαση της Συγκλήτου δεν είναι οριστική, επιφυλασσομένης στον καθένα της δυνατότητας προσφυγής, μέσω των Τιμητών της Πολιτείας, σε αμετάκλητο βούλευμα του Νομοθετικού Σώματος.
[σ15] “[…] sino all’ ottavo giorno precedente l’ Appertura del Sinclito, in cui e formalmente chiuso l’ elenco”: εύλογα ο κατάλογος κλείνει με την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής αιτίασης, την όγδοη μέρα πριν τη Σύγκλητο.
25. Η εν συνόδω Σύγκλητος δεν νομιμοποιείται εάν δεν παρίσταται η πλειονότητα των εγγεγραμμένων στον ονομαστικό κατάλογο Ευγενών.
Ουδείς δικαιούται να οπλοφορεί με οποιοδήποτε τρόπο στη σύνοδο.
26. Χρέη προσωρινού προεδρείου στη πρώτη κατά το Σύνταγμα σύνοδο κάθε Συγκλήτου, εκτελεί το τοπικό Πρυτανείο. Η Σύγκλητος εκλέγει αμελλητί, από τους κόλπους, Πρόεδρο που ονομάζεται «Πρόβουλος».[σ16]
[σ16] “Probulo”: οι Πρόβουλοι ήταν ανώτατοι αξιωματούχοι της αρχαίας κερκυραϊκής Πολιτείας.
27. Πρόβουλος, από την εκλογή του και κατά τις επόμενες συνόδους της Συγκλήτου, τακτικές ή έκτακτες, παρεδρεύει στον Πρύτανη και εφορεύει από κοινού με το Πρυτανείο[σ17] στις ψηφοφορίες. Σε περίπτωση απουσίας του λόγω σωματικού ή πνευματικού κωλύματος ο αρχαιότερος των παρισταμένων εκτελεί χρέη Προβούλου. Δύο Γραμματείς που εκλέγονται από τους κόλπους της Συγκλήτου πλαισιώνουν στα δύο άκρα το Βήμα του Προεδρείου, και συντάσσουν τα Πρακτικά των συνελεύσεων, τα οποία, αφού υπογραφούν από τον Πρύτανη και τον Πρόβουλο και ανθυπογραφούν από τους ίδιους τους γραμματείς, επικυρώνονται κατά την επόμενη συνέλευση της Συγκλήτου. Στη τελευταία συνέλευση τα Πρακτικά συντάσσονται και επικυρώνονται αυτοστιγμεί.
[σ17] “[…] siede a lato del Capo della Reggenza, ed ha con essa inspezione…”
28. Το τοπικό Κολλέγιο Τιμητών εποπτεύει από χωριστό Βήμα την ευταξία των συνελεύσεων και τη τήρηση του Νόμου. Σε περίπτωση παραβίασης το Κολλέγιο έχει καθήκον να διαμαρτυρηθεί στο Προεδρείο ανακαλώντας το στη τάξη. Αν η παραβίαση εξακολουθήσει το Κολλέγιο δεν δικαιούται να διαλύσει τη συνέλευση, αλλά δύναται να την καταγγείλλει επί αντισυνταγματικότητι στο πολιτειακό Κολλέγιο Τιμητών, οπότε καθιστά υπόλογο το Προεδρείο.[σ18]
Το γενικό Κολλέγιο Τιμητών εισάγει τη καταγγελία στο Νομοθετικό Σώμα, που μόνο δύναται να αποφανθεί οριστικά επί της εγκυρότητας των Συγκλητικών πεπραγμένων.
29. Απαγορεύεται να εισέλθει Αίθουσα Συνεδριάσεων της Συγκλήτου οποιοδήποτε στρατιωτικό σώμα, εκτός από την περίπτωση επαπειλούμενης άσκησης βίας, και με έγγραφο ένταλμα υπογεγραμμένο από τον Πρόβουλο, τον Πρώτο της Πρυτανείας, και τον Πρόεδρο του Κολλεγίου – ή τουλάχιστον από δύο εξ αυτών των τριών.[σ18]
[σ18] “[…] dal Probulo, dal Capo della Reggenza, e dal Presidente del Collegio Censorio, o da due figure almeno”: εσφαλμένη η μετάφραση του 2008 «ή από τουλάχιστον δύο μέλη του [ενν.: Κολλεγίου των Τιμητών].»
30. Νόμος ορίζει τον αριθμό και το αντικείμενο των ψηφοφοριών που διεξάγονται σε ημερήσια βάση κατά τις συνελεύσεις της κανονικής συνόδου κάθε Συγκλητου.
Συνεχιζεται........Πηγή
[σ1] Το «αριστοκρατική» (που υιοθετεί και η μετάφραση του 1804) αποδίδει ακριβώς το πρωτότυπο: “aristocratica”. Η μετάφραση του 2008 αποδίδει, όχι χωρίς εύλογο σκεπτικό: «αξιοκρατική».
2. Το πολιτικό δικαίωμα της διακυβέρνησης εναπόκειται στην ολότητα της Συνταγματικής Ευγένειας.
3. Η Πολιτεία απαρτίζεται από το σύνολο των Νήσων, μεγάλες ή μικρές, κατοικημένες ή ακατοίκητες, που συνιστούσαν μέρη του Βενετικού Κράτους και κείνται έναντι των ακτών του Μωρηά και της Αλβανίας.[σ2] Οι πρώτιστες Επτά,[σ3] Κέρκυρα, Κεφαλληνία, Ζάκυνθος, Αγία Μαύρα, Κύθηρα, Ιθάκη, και Παξοί, έχουν δικαίωμα στη Συνταγματική Ευγένεια.
Οι άλλες, νοούνται εθιμικά και δικαιικά ενσωματωμένες στις Νήσους στις οποίες κατά νόμο εντάσσονται.
[σ2] “[…] alle coste della Morea e dell’ Albania”: «Αλβανία» αποκαλείται κατά διεθνή ορολογία χωρίς εθνολογικά συμφραζόμενα η διακεκριμένη από τη Πελοπόννησο δυτική ακτή της Στερεάς και της Ηπείρου. Όριο προς βορρά το Ακροκεραύνιο ακρωτήριο: η Επτάνησος Πολιτεία εκτείνεται κυριαρχικά ως τη νησίδα Σάσωνα, στη μπούκα του Κόλπου του Αυλώνα. Κληρονομεί τα νότια εδάφη της Βενετικής Πολιτείας, που διχοτομείται στον Κόλπο του Καττάρο: η διαίρεση ακολουθεί την αρχαιότατη οριογραμμή του Δυτικού και Ανατολικού Ρωμαϊκού Ιμπέριουμ.
[σ3] Η καθιέρωση ισότιμου στάτους για επτά νησιά (έναντι των 4: Κέρκυρα, Λευκάδα, Κεφαλληνία, Ζάκυνθος) υιοθετείται με τη σύσταση της «Επτανήσου» Πολιτείας το 1800. Πρόκειται για συμβολικό εύρημα, που παραπέμπει στον ιερό αριθμό των 7 λόφων της Ρώμης, «επαναχωροθετημένων» στη Νέα Ρώμη, Κωνσταντινούπολη. Καθώς το πρώτο Σύνταγμα της Πολιτείας επικυρώνεται το 1800 στη Κωνσταντινούπολη και ονομάζεται «Βυζαντινό», το νόημα των συμβολισμών μοιάζει να παραπέμπει στην αναβίωση της Αυτοκρατορίας.
Σημειωτέον ότι η Βενετία, στη πρώιμη, «βυζαντινή» εποχή της, αναφέρεται χωρισμένη σε «επτά νήσους».
Σημειωτέον, ομοίως, ότι το Σύνταγμα του 1803 υποδιαιρείται σε 7 «Τίτλους».
4. Επικρατούσα θρησκεία του Κράτους είναι η Ελληνορθόδοξη. Η Ρωμαιοκαθολική θρησκεία είναι αναγνωρισμένη και προστατευόμενη. Οποιαδήποτε άλλη λατρεία είναι ανεκτή.
Οργανικός Νόμος ρυθμίζει τη συγκρότηση του Ελληνικού και Λατινικού κλήρου στην Επικράτεια, και νοείται συσσωματωμένος στο παρόν Σύνταγμα. Νόμος ορίζει τα προνόμια του Εβραϊκού Έθνους που είναι εγκατεστημένο στο Κράτος.
5. Τίτλοι Οίκων και ατόμων που συγκροτούσαν τις ανά τις Νήσους τάξεις Ευγενών έως και το μήνα Ιούλιο του έτους 1803, διατηρούνται σε ισχύ υπέρ των ιδίων και των νομίμων κατιόντων τους. Μόνος τέτοιος τίτλος δεν θεμελιώνει δικαίωμα στη Συνταγματική Ευγένεια, αλλά αρκεί για τη πιστοποίηση της ιθαγένειας γεννηθέντων εκτός Επτανήσου. Προς απόδοση της ιθαγένειας τηρείται κατάλογος των τάξει Ευγενών σε ειδικό μητρώο.
6. Εν ενεργεία Συνταγματικοί Ευγενείς είναι και δύνανται να καταστούν (κατά διαδοχή απεριόριστα για τους νόμιμους απόγονούς τους, άγαμους, έγγαμους, ή εισερχόμενους στον Οίκο δια γάμου)[σ4] όσοι είναι εγγεγραμμένοι ή θα εγγραφούν στο Πολιτικό Μητρώο[σ5] της Νήσου στην οποία υπάγονται, και διαθέτουν ή αποκτούν και πάντως διατηρούν σωρρευτικά τα ακόλουθα προαπαιτούμενα:
(1) Την Επτανησιακή ιθαγένεια.
(2) Τη γέννησή τους εντός νόμιμου γάμου είτε την αναγνώρισή τους από χριστιανό πατέρα, και τη χριστιανική ομολογία των ιδίων.
(3) Ετήσιο ρευστό εισόδημα, έγγεια πρόσοδο από αιτία κυριότητας είτε επικαρπίας, ή εισόδημα προερχόμενο από μόνιμο μεταποιητικό επιτήδευμα, ή από προσοδοφόρο εμπορικό οίκο, το οποίο σε Επτανησιακά δουκάτα, υπολογιζόμενα κατά έξι λίρες το ένα, καθορίζεται στα ακόλουθα τιμήματα[σ6] για τους υπό εγγραφή στην ενεργό Ευγένεια ανά Νήσο: 1.800 δουκάτα για τη Κέρκυρα – 675 για τη Κεφαλληνία – 1.350 για τη Ζάκυνθο – 540 για την Αγία Μαύρα – 225 για τα Κύθηρα – 350 για την Ιθάκη – 540 για τους Παξούς.
(4) Να μην ασκούν αυτοπροσώπως βάναυση τέχνη ή χειρονακτικό επιτήδευμα.
(5) Να μην διατηρούν αυτοπροσώπως κατάστημα.
(6) Να διάγουν απαρέγκλιτα βίο ευαγή, και να γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση σε μία από τις 2 γλώσσες σε χρήση στη διακυβέρνηση.
(7)Να μην έχουν καταδικαστεί για ποινικά αδικήματα που επάγονται σωματικές ή ατιμωτικές ποινές.
(8) Να μην έχουν χρεωκοπήσει δόλια ή πλουτίσει από τη δόλια χρεωκοπία άλλου.[σ7]
(9) Να μην είναι χρεώστες του Δημόσιου Ταμείου.
Οργανικός νόμος που νοείται συσσωματωμένος στο παρόν Σύνταγμα, προταθείς και εγκριθείς ομόφωνα, διακανονίζει τη νόμιμη πιστοποίηση ενός εκάστου των παραπάνω προαπαιτούμενων, και θεσμοθετεί τις διαδικασίες αναγνώρισης, πιστοποίησης, αφαίρεσης ή αναστολής του πολιτικού δικαιώματος.
[σ4] “[…] ed uniti in famiglia con altri membri della medesima”: εννοείται η περίπτωση γάμου θήλεως κληρονόμου του Οίκου με άρρενα εκτός αυτού και όχι με ενδογαμία. Σφαλερά μεταφράζεται το 2008: «όσους ενώθηκαν με τα δεσμά του γάμου με μέλη της ίδιας τους της οικογένειας».
[σ5] “Registro civico”. Μεταφράζεται «Πολιτική Καταγραφή» το 1804, και εναλλακτικά «Μητρώο Ενεργών Πολιτών» ή «Επιχώριο Μητρώο Ενεργών Πολιτών» ή «Επιχώριο Πολιτικό Μητρώο» το 2008.
[σ6] «Τίμημα» μεταφράζουμε το εισόδημα που θεμελιώνει πολιτικά δικαιώματα κατά το «τιμοκρατικό» πολίτευμα.
[σ7] Εννοεί: να μην είναι παθητικοί συνεργοί (αποδέκτες περιουσιακών αγαθών) επί καταδολίευσης δανειστών.
7. Η ακαδημαϊκή ιδιότητα σε εδραία ευρωπαϊκή Ακαδημία, δυνάμει της οποίας άτομο χαίρει της καθολικής εκτίμησης, και διαβιοί άνετα με τους καρπούς της εξάσκησης φιλολογικών ταλάντων, ή ελευθέριας τέχνης, εξισώνεται με το εισοδηματικό προαπαιτούμενο.
8. Χωριζόμενο από Οίκο της Ευγενείας[σ8] του οποίου αποτελούσε μέρος, άτομο το οποίο δεν διατηρεί το νόμιμο εισόδημα ή το ισοδύναμο κατ’ άρθρον 7 προαπαιτούμενο, χάνει το πολιτικό δικαίωμα που απήλαυε. Ο Οίκος διατηρεί εξακολουθητικά το πολιτικό δικαίωμα, εφόσον διατηρεί εξακολουθητικά το προαπαιτούμενο για τη θεμελίωσή του συνολικό εισόδημα.
[σ8] Η καθιέρωση αυτοτελούς (εκτός Οίκου – με τη σύσταση νέου Οίκου) δικαιώματος των νεώτερων Συνταγματικών Ευγενών, έχει προοδευτικό χαρακτήρα εφόσον συνιστά εξατομίκευση. Στη πράξη, αποτελεί τη πρώτη από σειρά ρυθμίσεων που ευνοούν τη σταδιοδρομία γόνων των ευγενών Οίκων, με πατέρες ήδη εμπλεκόμενους στη πολιτική. Τέτοια περίπτωση, ο νεαρός (27 ετών το 1803) κόντες Ιωάννης Καποδίστριας, που καταλαμβάνει το αξίωμα του Γραμματέα του Κράτους, ενώ ο πατέρας του Αντώνιος-Μαρία δεσπόζει στην Επτάνησο Πολιτεία.
9. Το Σύνταγμα επικυρώνει τους τίτλους και την έκταση των φέουδων που κατέχονται υλικά.[σ9] Δεν προσκυρώνει δικαιώματα φεουδαλικής δικαιοδοσίας.
Μόνη η κατοχή φεουδαλικών τίτλων και ιδιοκτησιών δεν πιστοποιεί την τάξει Ευγένεια.[σ10] Οι φεουδαλικές πρόσοδοι σταθμίζονται ισοδύναμα με τις μη φεουδαλικές για τη πρόσκτηση του πολιτικού δικαιώματος. Νόμος ορίζει τα προνόμια των φεουδαρχών και τα καθήκοντά τους έναντι του Κράτους.
[σ9] “[…] i titoli e la natura dei feudi attualmente posseduti”: η συγκεκριμένη ρύθμιση σαφώς ευνοεί, στα συμφραζόμενα του άρθρου 9, τη «διάδοχη κατάσταση» Αστών που έχουν καταλάβει με νομικές και υλικές πράξεις αρχαιότερα φέουδα.
[σ10] Ρήτρα χαρακτηριστικά τιμοκρατική ή Αστική.
10. Ευγενής που υπάγεται σε ορισμένη Νήσο δικαιούται να ασκεί το πολιτικό δικαίωμα σε άλλη και να καταχωριστεί στο Πολιτικό Μητρώο εκείνης, ύστερα από νόμιμη διαμονή[σ11] στη δεύτερη νήσο αδιαλείπτως επί ένα έτος, και εφόσον διαθέτει το προαπαιτούμενο εισόδημα το καθορισμένο για τη δεύτερη, ή το κατ’ άρθρο 7 ισοδύναμο.
[σ11] “[…] dopo un anno continuo di domicilio”: μεταφράζουμε νόμιμη διαμονή με έμφαση στο νομικό χαρακτήρα του λατινικού “domicilium”.
11. Ευγενής εγγεγραμμένος σε περισσότερα Πολιτικά Μητρώα, δεν ασκεί το πολιτικό δικαίωμα παρά μόνο στη νήσο και για τη Νήσο στην οποία έχει γεννηθεί, ή σε εκείνη στην οποία κατά δήλωσή του στο Κολλέγιο των Τιμητών επιθυμεί να το ασκεί.
12. Ετερόχθονες μπορούν να πολιτογραφούνται και να προσκτώνται την Ενεργό Ευγένεια κατά τους ίδιους όρους που ισχύουν για τους αυτόχθονες,
(1) με τη νόμιμη διαμονή τους στην Επικράτεια αδιαλείπτως επί δέκα χρόνια,
(2) με τη προσφορά αξιοσημείωτης υπηρεσίας στο Κράτος,
(3) με την εισαγωγή ενός ωφέλιμου επιτηδεύματος, έστω και χειρωνακτικού,
(4) με μια εξέχουσα βιομηχανική ή εμπορική επιχείρηση.[σ12]
[σ12] “Per un insigne stabilimento d’ industria o di commercio”: η Πολιτεία προάγει έτσι την ανάπτυξη του Δευτερογενούς Τομέα.
13. Ετερόχθονες μπορούν, κατ’ άρθρο 12, να πολιτογραφούνται [και] μετά νόμιμη διαμονή στην Επικράτεια αδιαλείπτως επί πέντε έτη,
(1) με ιδιαζόντως αξιόλογη κτηματική περιουσία ανά τις Νήσους, όπως δια νόμου ορίζεται,[σ13]
(2) με μια εξαιρετική ικανότητα στις επιστήμες ή στις τέχνες,
(3) με γάμο που συνάπτουν με Επτανήσια.
[σ13] Πρόκειται για ρύθμιση διαφορετικού αντικειμένου από τις αναφερόμενες στους (ανεπαρκείς χωρίς άλλο) προϋπάρχοντες φεουδαρχικούς τίτλους. Επιχειρείται η προσέλκυση «ετεροχθόνων» [ο όρος χρησιμοποιείται εδώ σε αντίστιξη με τη διαμάχη των μέσων του 19ου αιώνα στο Ελλαδικό Κράτος], κεφαλαιούχων με προοπτική επένδυσης στη γαιοκτησία.
14. Με πρόταση των Τιμητών της Πολιτείας, το Νομοθετικό Σώμα επικυρώνει με πλειοψηφία των δύο τρίτων τα κατ’ άρθρα 12, 13 ορισθέντα προαπαιτούμενα. Δίχως αυτή τη νομοθετική πράξη, η συνδρομή των προαπαιτούμενων δεν συνεπάγεται τίτλο πολιτογράφησης.
15. Το Πολιτικό Μητρώο, δηλαδή ο Κατάλογος των Ευγενών ανά Νήσο, τηρείται από τα αρμόδια Πρυτανεία. Πιστό αντίγραφό του κρατούν οι Τοπικοί Τιμητές.
Γενικό Μητρώο των Επτανησίων Ευγενών τηρείται από την Γερουσία. Πιστό αντίγραφό του κρατούν οι Τιμητές της Πολιτείας.
Μόνοι οι εγγεγραμμένοι σε τούτα τα Μητρώα πολίτες δικαιούνται να συμμετέχουν στις αντίστοιχες γενικές συνελεύσεις των ευγενών, και είναι εκλέξιμοι στις συνταγματικές λειτουργίες.
Νόμος ορίζει τα τηρούμενα σε τούτα τα Μητρώα στοιχεία.
16. Βάσει της ρύθμισης του κατ’ άρθρο 6 Οργανικού Νόμου, το Κολλέγιο των Τιμητών ανά Νήσο πιστοποιεί τη συνδρομή των προαπαιτουμένων για την αποδοχή στη Συνταγματική Ευγένεια, επαγρυπνεί για τη διατήρηση τούτων των προαπαιτουμένων, προσδιορίζει τις περιπτώσεις έκπτωσης, και κοινολογεί τις εισηγήσεις του κατά τη τυπική έναρξη κάθε Γενικής Συνέλευσης.
Η Συνέλευση αποφαίνεται, και το Πρυτανείο εκτελεί καταχωρίζοντας στο Πολιτικό Μητρώο τις σχετικές επικυρωμένες εισηγήσεις.
17. Οποιοσδήποτε δυσανασχετεί με απόφαση της συνέλευσης, δικαιούται να αναφερθεί διαμέσου των Γενικών Τιμητών της Πολιτείας στο Νομοθετικό Σώμα, προς οριστική κρίση.
ΤΙΤΛΟΣ 2. – Γενικές Συνελεύσεις των Ευγενών
18. Οι γενικές συνελεύσεις των Συνταγματικών Ευγενών ανά Νήσο ονομάζονται «Σύγκλητοι».[σ14] Αποφαίνονται βάσει της αρχής της πλειοψηφίας, με κάλπη και το σύστημα των σφαιριδίων.
[σ14] “Sincliti”: πριν τη ταύτισή της με το βουλευτικό σώμα της Ρώμης “Senatus”, ο όρος «σύγκλητος» (ή/και «έσκλητος») περιγράφει έκτακτες διευρυμένες «συγκλήσεις» των τοπικών βουλών σε ορισμένες αρχαιοελληνικές πόλεις. Η χρήση του πολιτικού αυτού όρου είναι εκπληκτικά ακριβής, με την αρχαιοελληνική σημασία, για την περιγραφή των Επτανησιακών Συγκλήτων: «κατά πόλεις» διευρυμένων συνελεύσεων των καθιερωμένων κοινοβουλίων των Ευγενών.
Αντίστοιχα, και το ίδιο ακριβόλογα, ο λατινικός όρος “Senatus” (από το senior: πρεσβύτης, γέρων), που αποδίδεται ορθά ήδη στη μετάφραση του 1804 ως Γερουσία, δηλώνει τη «κυβερνώσα βουλή» της Ρώμης – και εν προκειμένω της Επτανήσου.
19. Οι Σύγκλητοι συγκαλούνται αυτοδικαίως ανά διετία στις 15 Ιανουαρίου, και παραμένουν εν συνόδω επί δεκαπέντε ημέρες αδιαλείπτως.
20. Κατ’ εξαίρεσιν, σε περιπτώσεις οριζόμενες κατά το Σύνταγμα, και με προκαθορισμένο χρονικό περιθώριο και αντικείμενο της συνόδου, οι Σύγκλητοι συγκαλούνται με προκήρυξη που δημοσιεύεται οκτώ ημέρες πριν υπ’ ευθύνη των Τιμητών της Πολιτείας και των Πρυτάνεων, κατά διαταγήν της Γερουσίας.
21. Κάθε αλλότρια σύγκληση εξαιρουμένων των δύο αυτών τρόπων, συνιστά απόπειρα κατά του Συντάγματος.
22. Με απόπειρα κατάλυσης του Συντάγματος εξισώνεται οποιαδήποτε πράξη των Συγκλήτων που δεν θεμελιώνεται στο Σύνταγμα και το Νόμο. Οποιαδήποτε αμοιβαία συνεννόηση μεταξύ Συγκλήτων, με αλληλογραφία ή ανταλλαγή αντιπροσωπειών, συνιστά ευθεία προσβολή του Συντάγματος.
Μέλη Συγκλήτου δύνανται να είναι μόνο Ευγενείς εγγεγραμμένοι στο κατά του Σύνταγμα Πολιτικό Μητρώο ανά Νήσο, εφόσον έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους και έχουν είναι έγγαμοι ή χήροι. Επίσης, όσοι τυγχάνουν προστάτες Οίκων χωρίς έγγαμους ή χήρους.
Μετά το έτος 1816, άγαμοι προστάτες Οίκων δεν θα μετέχουν σε Σύγκλητο εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό έτος της ηλικίας τους. Εντούτοις κάθε εν ενεργεία Ευγενής θα παραμείνει επιλέξιμος σε οποιοδήποτε δημόσιο λειτούργημα[σ15] κατά το Νόμο, με τη συμπλήρωση του εικοστού πέμπτου έτους της ηλικίας του.
[σ15] Επομένως, νοείται περίπτωση (άγαμου) Ευγενούς με δικαίωμα του εκλέγεσθαι αλλά όχι του εκλέγειν.
23. Τα Πρυτανεία και τα τοπικά Κολλέγια των Τιμητών συντάσσουν ονομαστικούς καταλόγους των εν ενεργεία Ευγενών, που δημοσιεύουν ένα μήνα πριν τις συγκλήσεις των ανά διετία τακτικών Συγκλήτων.
Οι Κατάλογοι παραμένουν εν ισχύι καθόλη τη διετία και συμπληρώνονται μόνο σε περιπτώσεις πιστοποιημένων και επικυρωμένων εκπτώσεων – εξαιρουμένης της τακτικής ανανέωσης και αναδημοσίευσής του ένα μήνα πριν τη τακτική σύγκληση ανά τις Συγκλήτους.
24. Όποιος θεωρεί ότι φαλκιδεύεται το πολιτικό του δικαίωμα δια παραλείψεώς του στον ονομαστικό κατάλογο, δύναται να υποβάλει εγγράφως αιτίαση στο τοπικό Πρυτανείο και τους τοπικούς Τιμητές ως και την όγδοη ημέρα πριν την έναρξη της Συγκλήτου. Τυπικά, την ημέρα αυτή[σ15] σφραγίζεται ο ονομαστικός κατάλογος. Εφόσον τέτοια αιτίαση απορριφθεί, ο θιγόμενος δικαιούται να αιτηθεί ώστε αυτή να υποβληθεί στη κρίση της Συγκλήτου, υπ’ ευθύνη του Πρυτανείου, και κατά την έναρξη της συνόδου.
Σχετική απόφαση της Συγκλήτου δεν είναι οριστική, επιφυλασσομένης στον καθένα της δυνατότητας προσφυγής, μέσω των Τιμητών της Πολιτείας, σε αμετάκλητο βούλευμα του Νομοθετικού Σώματος.
[σ15] “[…] sino all’ ottavo giorno precedente l’ Appertura del Sinclito, in cui e formalmente chiuso l’ elenco”: εύλογα ο κατάλογος κλείνει με την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής αιτίασης, την όγδοη μέρα πριν τη Σύγκλητο.
25. Η εν συνόδω Σύγκλητος δεν νομιμοποιείται εάν δεν παρίσταται η πλειονότητα των εγγεγραμμένων στον ονομαστικό κατάλογο Ευγενών.
Ουδείς δικαιούται να οπλοφορεί με οποιοδήποτε τρόπο στη σύνοδο.
26. Χρέη προσωρινού προεδρείου στη πρώτη κατά το Σύνταγμα σύνοδο κάθε Συγκλήτου, εκτελεί το τοπικό Πρυτανείο. Η Σύγκλητος εκλέγει αμελλητί, από τους κόλπους, Πρόεδρο που ονομάζεται «Πρόβουλος».[σ16]
[σ16] “Probulo”: οι Πρόβουλοι ήταν ανώτατοι αξιωματούχοι της αρχαίας κερκυραϊκής Πολιτείας.
27. Πρόβουλος, από την εκλογή του και κατά τις επόμενες συνόδους της Συγκλήτου, τακτικές ή έκτακτες, παρεδρεύει στον Πρύτανη και εφορεύει από κοινού με το Πρυτανείο[σ17] στις ψηφοφορίες. Σε περίπτωση απουσίας του λόγω σωματικού ή πνευματικού κωλύματος ο αρχαιότερος των παρισταμένων εκτελεί χρέη Προβούλου. Δύο Γραμματείς που εκλέγονται από τους κόλπους της Συγκλήτου πλαισιώνουν στα δύο άκρα το Βήμα του Προεδρείου, και συντάσσουν τα Πρακτικά των συνελεύσεων, τα οποία, αφού υπογραφούν από τον Πρύτανη και τον Πρόβουλο και ανθυπογραφούν από τους ίδιους τους γραμματείς, επικυρώνονται κατά την επόμενη συνέλευση της Συγκλήτου. Στη τελευταία συνέλευση τα Πρακτικά συντάσσονται και επικυρώνονται αυτοστιγμεί.
[σ17] “[…] siede a lato del Capo della Reggenza, ed ha con essa inspezione…”
28. Το τοπικό Κολλέγιο Τιμητών εποπτεύει από χωριστό Βήμα την ευταξία των συνελεύσεων και τη τήρηση του Νόμου. Σε περίπτωση παραβίασης το Κολλέγιο έχει καθήκον να διαμαρτυρηθεί στο Προεδρείο ανακαλώντας το στη τάξη. Αν η παραβίαση εξακολουθήσει το Κολλέγιο δεν δικαιούται να διαλύσει τη συνέλευση, αλλά δύναται να την καταγγείλλει επί αντισυνταγματικότητι στο πολιτειακό Κολλέγιο Τιμητών, οπότε καθιστά υπόλογο το Προεδρείο.[σ18]
Το γενικό Κολλέγιο Τιμητών εισάγει τη καταγγελία στο Νομοθετικό Σώμα, που μόνο δύναται να αποφανθεί οριστικά επί της εγκυρότητας των Συγκλητικών πεπραγμένων.
29. Απαγορεύεται να εισέλθει Αίθουσα Συνεδριάσεων της Συγκλήτου οποιοδήποτε στρατιωτικό σώμα, εκτός από την περίπτωση επαπειλούμενης άσκησης βίας, και με έγγραφο ένταλμα υπογεγραμμένο από τον Πρόβουλο, τον Πρώτο της Πρυτανείας, και τον Πρόεδρο του Κολλεγίου – ή τουλάχιστον από δύο εξ αυτών των τριών.[σ18]
[σ18] “[…] dal Probulo, dal Capo della Reggenza, e dal Presidente del Collegio Censorio, o da due figure almeno”: εσφαλμένη η μετάφραση του 2008 «ή από τουλάχιστον δύο μέλη του [ενν.: Κολλεγίου των Τιμητών].»
30. Νόμος ορίζει τον αριθμό και το αντικείμενο των ψηφοφοριών που διεξάγονται σε ημερήσια βάση κατά τις συνελεύσεις της κανονικής συνόδου κάθε Συγκλητου.
Συνεχιζεται........Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου