Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2019

ΚΟΣΜΑΣ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΣ.Καταθέτω κάποιες σκέψεις και προτάσεις.


Για τη σύσκεψη με θέμα την Αγία Πελαγία που θα γίνει Δευτέρα στις 30 / 9 / 2019. Καλό θα ήταν να είμαστε όλοι. Δεδομένου ότι θα απουσιάζω καταθέτω κάποιες σκέψεις και προτάσεις.
Γενικά: Η Αγία Πελαγία είναι ο μεγαλύτερος κατοικημένος χώρος των Κυθήρων. Το σχέδιο πόλεως, βάσει του οποίου δομείτε, είναι εκτεταμένο και τμήμα αυτού μόνο έχει οικοδομηθεί. Έχει τους περισσότερους μόνιμους κατοίκους από κάθε άλλο χωριό του νησιού και το καλοκαίρι φιλοξενεί περισσότερους επισκέπτες από κάθε άλλο. Όμως οι υποδομές της δεν είναι ανάλογες με όσα έχουν γίνει σε άλλα χωριά, παρόλο που και ο κρατικός μηχανισμός, με τους φόρους αλλά και ο Δήμος, με τα δημοτικά τέλη, έχουν εισπράξει από την Αγία Πελαγία τα περισσότερα από κάθε άλλο μέρος των Κυθήρων. Το δίκαιο είναι και η Αγία Πελαγία να λαμβάνει τα ποσά που τις αναλογούν, τη στιγμή μάλιστα που υπολείπεται υποδομών. Για να αναπτυχθεί η Αγία Πελαγία θα πρέπει οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι του τόπου με επιμονή και μεθοδικότητα να προβάλλουν κατά προτεραιότητα τα έργα που οφείλουν να γίνουν. Απαραίτητη επικουρία θα πρέπει να έχουν από δραστήριο Εκπολιτιστικό Εξωραϊστικό Σύλλογο, από ισχυρό και μονοιασμένο Επαγγελματικό Σύλλογο και από δυνατό εθελοντικό «κίνημα». «Συν Αθηνά και χείρα κίνει». Μη το ξεχνάμε αυτό για να μην είμαστε έρμαια της μοίρας. Τότε και ιδιώτες χρηματοδότες θα βρεθούν να συντρέξουν ομαδικά αιτήματα για κάποια έργα και οι δημόσιες υπηρεσίες θα ενεργοποιηθούν και θα ενεργήσουν.
Γενικά αιτήματα: Η Αγία Πελαγία ως ο κυριότερος τουριστικός προορισμός τουλάχιστο στον τομέα της διαμονής, πρέπει να πρωτοστατεί σε γενικά αιτήματα, που αφορούν όλο το νησί, ώστε να αυξάνεται η θελκτικότητα του νησιού ως τουριστικός προορισμός. Μερικά από αυτά είναι γνωστά και άλλα άμεσα υλοποιήσιμα. α’) Επέκταση του αεροδιαδρόμου. β’) Συντήρηση της γέφυρας του Διιακοφτιού. γ’) Ολοκλήρωση του δρόμου Νεάπολης – Μονεμβάσιας. δ’) Σηματοδότηση του δρόμου σε ενδεδειγμένα σημεία από τη Σπάρτη και μετά, με τις ανάλογες ενδείξεις. «Νεάπολη – πλοίο για Κύθηρα» και «Γύθειο – πλοίο για Κύθηρα». ε’) Η απαγόρευση των βαρίων οχημάτων (Πούλμαν, νταλίκες και λοιπά φορτηγά) να αναχωρούν από το Διακόφτι πριν κενωθεί το πλοίο από τα επιβατηγά αυτοκίνητα. Αυτό επιβάλλεται για λόγους ασφαλείας, όπως ακριβώς γίνεται στις Εθνικές οδούς σε ημέρες εξόδου.
Αιτήματα για την Αγία Πελαγία: α΄) Αποχέτευση και βιολογικός καθαρισμός. β’) Επάρκεια νερού. Η εξασφάλιση πρέπει να γίνει αφού μελετηθούν και εντοπιστούν τα υπόγεια ύδατα που ρέουν και χάνονται στη θάλασσα. Πέριξ της Αγίας Πελαγίας υπάρχουν ενδείξεις ότι αφθονούν. Η αφαλάτωση αποδίδει υποδεέστερης ποιότητας νερού και πιο ακριβό. Οι γεωτρήσεις χρόνια τώρα αποδίδουν και αν προστεθούν κι άλλες θα «σωθούν» νερά που πάνε στη θάλασσα. Καλύτερα να πάρουμε το νερό πριν πάει στη θάλασσα, παρά να το πάρουμε πίσω αφού γίνει θάλασσα. γ’) Διαμόρφωση του παραλιακού μετώπου, με οριοθέτηση δυο τουλάχιστον πάρκινγκ στις δύο εισόδους. δ’) Υλοποίηση περιφερειακού δρόμου του σχεδίου πόλεως, ώστε να μπορεί το καλοκαίρι κάποιες ώρες να πεζοδρομείτε ο παραθαλάσσιος δρόμος. ε΄) Το τελωνείο της Αγίας Πελαγίας βρίσκεται σε άθλια κατάσταση λόγω μη χρησιμοποίησής του και λόγω του μεγάλου σεισμού που προκάλεσε ρηγματώσεις. Σε όλη την Ελλάδα πολλά Τελωνεία της Ελλάδας έχουν αχρηστευθεί και για να αποφευχθεί η κατάρρευσή τους έχουν παραχωρηθεί στους δήμους για μεγάλο χρονικό διάστημα (100 ετών). Κάτι παρόμοιο πρέπει να γίνει και για της Αγίας Πελαγίας. Κατά καιρούς πέφτουν από τους εξωτερικούς τοίχους μεγάλα κομμάτια από μπετόν και έτσι τίθεται σε κίνδυνο ακόμα και η ζωής περαστικών, δεδομένου ότι βρίσκεται σε κεντρικό σημείο. Είναι άτοπο να ωραιοποιηθεί η γύρω περιοχή με την ολοκλήρωση των έργων του τοιχίου και η όλη ανάπλαση να οδηγεί στο ερειπωμένο και επικίνδυνο Τελωνείο. Το Τελωνείο κατά τον κύριο όγκο του αποτελείται από παλιά Τσιριγώτικη καμάρα που φαίνεται να διατηρεί την αντοχή της. Όμως έχουν γίνει προσθήκες κυρίως με μπετόν δίχως να μελετηθεί η στατική επάρκειά του και δίχως η ποιότητα των υλικών αυτών να εξασφαλίζουν την ασφάλεια του κτηρίου μετά από 80 χρόνια που έχουν παρέλθει. Επιπλέον το εσωτερικό του έχει καταντήσει καταφύγιο και εκτροφείο ποντικών, με όλες τις συνέπειες για τους περίοικους. Γενικά αποτελεί κτήριο που υποβαθμίζει την Αγία Πελαγία και αποτελεί όνειδος για αυτήν. Προτείνεται η αφαίρεση των επικινδύνων προσθέσεων, ώστε να μείνει η καμάρα και να επανέλθει στην αρχική του μορφή και να αναπαλαιωθεί ως ένα από τα παλαιότερα κτήρια της Αγ. Πελαγίας. Η εγκατάσταση εντός του αναπαλαιωμένου κτηρίου μόνιμης έκθεσης φωτογραφιών και άλλων παλαιών αντικειμένων της περιοχής είναι μια από τις προτεινόμενες χρήσεις του.
στ’) Κάθε έτος να διατίθεται ένα κονδύλι ώστε να αρχίσει η διάνοιξη των δρόμων και να μορφοποιούνται οι πλατείες που προβλέπει το σχέδιο πόλεως, δεδομένου ότι σήμερα μετά από τόσα χρόνια ελάχιστα έχουν υλοποιηθεί. ζ’) Μια επιτροπή να μελετήσει σε ποια σημεία της Αγίας Πελαγίας μπορούν να αφαιρεθούν κολώνες της ΔΕΗ που βρίσκονται πολύ κοντά η μία με την άλλη, σε συνδυασμό με υπογειοποιήσεις. Έχω προσωπική εμπειρία υπογειοποίησης καλωδίου στην Αθήνα (έγινε εντός 15 ημερών μετά από απλή αίτηση, με έξοδα λογικά). Γνωρίζω άτομο που αναλαμβάνει τα έξοδα υπογειοποίησης στη γειτονιά του. Οι ακαλαίσθητες κολώνες θα τοποθετούνται στο νησί μας, καταστρέφοντας την αισθητική του, όσο ανεχόμαστε κάποιοι να κερδοσκοπούν εις βάρος μας. Βεβαίως άλλοι τόποι εδώ και χρόνια έχουν βάλει τέρμα σε αυτό το αίσχος. η’) Έργο ζωτικό που θα πρέπει να τίθεται από τώρα, για να ωριμάσει και να δρομολογηθεί (ευκαιρία θα ήταν να υλοποιηθεί μαζί με την επέκταση του αεροδιαδρόμου) είναι η σύνδεση του δρόμου της Αγίας Πελαγίας – Ποταμού (στο ύψος μετά την Μεγάλη Βόλτα) με το αεροδρόμιο. Το έργο δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Η απόσταση είναι μικρή και το ενδιάμεσο φαράγγι έχει σημείο που στενεύει και η γεφύρωσή του με τις σημερινές δυνατότητες είναι εύκολη. Θέληση και προγραμματισμός χρειάζεται. Τα οφέλη πολλαπλά. Ελαχιστοποιήται η απόσταση Αγ. Πελαγία – Αεροδρόμιο. Μικραίνει κατά πολύ και η απόσταση από το Διακόφτι. Αποσυμφορήται η κεντρική οδός. Αναδεικνύεται και αξιοποιείται η περιοχή Φριάτσι με τον παλαιό τυπικό Κυθηραϊκό οικισμό και με την υπέροχη και άγνωστη σήμερα θέα προς τον Κάβο Μαλιά και τη ανατολική ακτή των Κυθήρων. Αποκτάται δρόμος στα Κύθηρα που θα μπορούσε να θεωρηθεί παραθαλάσσιος. Αναδεικνύεται το φαράγγι της Παλιόχωρας που για τους πολλούς είναι δυσπρόσιτο.

Είθε οι πιο πάνω προτάσεις, ασφαλώς και μαζί με πολλές άλλες, να αποτελέσουν αφορμή εποικοδομητικών συζητήσεων που θα καταλήξουν σε αποφάσεις και κυρίως σε έργα.
Kosmas Megalokonomos

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου