ΝΑΙ ΣΤΟ ΠΑΖΑΡΙ, ΜΑ ΟΧΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ
Με αφορμή την δημόσια ανοικτή διαβούλευση που γίνεται για το παζάρι του Ποταμού την Κυριακή και του σχεδίου κανονισμού του, ως προσωπική άποψη, καταθέτω τα κατωτέρω.
Επειδή:
1. Η Κυριακή για τους Ορθοδόξους Χριστιανούς είναι η κατεξοχήν μέρα του Κυρίου (του Θεού), και αυτό οχι τέσσε-ρις αιώνες, αλλά πολλούς αιώνες τώρα.
(σημ. Πως γίνεται η Κυριακή: α. να δηλώνεται ως ημέρα αργίας; β. συνάμα να γίνονται αγοραπωλησίες (δηλ. εργασία); και γ. συνάμα να γράφεται ότι η ημέρα αυτή έχει και χριστιανικό χαρακτήρα (και μάλιστα όταν λαμβάνει χώρα την ώρα της Θ. Λειτουργίας);
(βλ. το έγγραφο Διακήρυξις προς τους Κυθηρίους το 1961. http://adelinfm.blogspot.com/2020/06/1961.html).
2. Ο Ποταμός αναφέρεται και ως "χωριό της Κυράς" (δηλ. της Παναγιάς).
(σημ. Όταν προσδίδουμε μία τέτοια προσωνυμία στο χωριό οφείλουμε (τουλάχιστον οι ντόπιοι ενορίτες) να τιμούμε το Πανάγιο αυτό πρόσωπο την ημέρα εκείνη. Πώς; Προστρέ- χοντας στον Ναό της (την Ιλαριώτισσα) και ασπαζόμενοι την αγία εικόνα της, ευχαριστώντας την και παρακαλώντας την για τα προβλήματα μας τα προσωπικά, τα οικογενειακά, αλλά και του τόπου, και τα κοινά. Κατά δεύτερον, τιμούμε αυτούς που καθιέρωσαν την προσωνυμία αυτή, και έτσι είμαστε συνεπείς με αυτά που γράφουμε και λέμε περί παραδόσεως.
3. Η γενικότερη ευημερία, η ανάπτυξη και η πρόοδος ενός τόπου δεν έχει ως μοναδική προϋπόθεση το χρήμα.
(σημ. Για την ανάπτυξη ενός τόπου σε όλα τα επίπεδα απαιτείται (είναι απολύτως απαραίτητο) και ένα πνεύμα αγάπης και σεβασμού μεταξύ των κατοίκων. Η αγάπη αυτή θα φέρει την συνεργασία, την οικονομική προσφορά (δωρεές), τον εθελοντισμό, την συνεννόηση και όλα τα άλλα καλά, ή όπως λέμε στην εκκλησιαστική γλώσσα, όλες τις ευλογίες του Θεού. Όλα τα παραπάνω επίσης, θα φέρουν και τα κοινά δημόσια έργα που όλοι (πρώτα οι ντόπιοι) θα χαρούν.
Λόγω των παραπάνω θεωρώ ότι:
1. Το Κυριακάτικο παζάρι όπως ονομάζεται, ακόμη και ως έκφραση, δεν είναι συνεπής. Θεωρώ ότι είναι ατυχής και ασύμφωνη. Γιατί;
Διότι Κυριακή και παζάρι (για τους χριστιανούς εννοώ) είναι δύο ξεκάθαρα αντίθετα πράγματα (βλέπε τους λόγους του Αγίου πατρο-Κοσμά του Αιτωλού στο θέμα αυτό https://www.dogma.gr/diafora/o-patrokosmas-gia-tin-argia-tis-kyriakis/105316/).
2. Το χωριό της Κυράς πιστεύω ακράδαντα ότι θα ευημερήσει και θα αναπτυχθεί σε όλα τα επίπεδα, όταν εμπιστευθεί το πρόσωπο της Παναγιάς, ως προστάτιδάς του.
3. Τρόποι και λύσεις για την συνέχιση και αύξηση του γραφικού και όμορφου αυτού παζαριού, θα υπάρξουν και θα ευοδωθούν όταν γίνουν σεβαστά τα παραπάνω.
Διερωτώμαι: Γιατί το παζάρι να μην γίνει Σάββατο; Έτσι δεν γίνεται και στις μεγάλες πόλεις (λαϊκές κτλ.); Όταν καθιερώθηκε η Κυριακή για παζάρι, το Σάββατο ήταν εργάσιμη ημέρα. Σήμερα δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Έτσι: και το παζάρι θα έχει όλα αυτά τα όμορφα χαρακτηριστικά του, και η Κυριακή θα φυλάσσεται ως Ημέρα Κυρίου, και οι πωλητές (που ουσιαστικά εργάζονται) θα μπορούν να ξεκουράζονται με τις οικογένειες τους την Κυριακή και να παίρνουν δύναμη για μια πιο αποδοτική εργασιακά εβδομάδα.
Θα σφραγίσω τα παραπάνω με την διδαχή του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού που απευθύνεται προς όλους τους ορθοδόξους χριστιανούς και προσωπικά στον καθένα μας:
« Πρέπει καί ημείς νά εργαζώμεθα τάς έξ (έξι) ημέρας διά ταύτα τά μάταια, γήϊνα καί ψεύτικα πράγματα, καί τήν Κυριακήν νά πηγαίνωμεν εις τήν εκκλησίαν καί νά στοχαζώμεθα τάς αμαρτίας μας, τόν θάνατον, τήν κόλασιν, τόν παράδεισον, τήν ψυχήν μας οπού είνε τιμιωτέρα από όλον τόν κόσμον, καί όχι νά πολυτρώγωμεν, νά πολυπίνωμεν καί νά κάμνωμεν αμαρτίας.
Oύτε νά εργαζώμεθα καί νά πραγματευώμεθα τήν Κυριακήν.
Εκείνο τό κέρδος οπού γίνεται τήν Κυριακήν είνε αφωρισμένο καί κατηραμένο, καί βάνετε φωτιά καί κατάρα εις τό σπίτι σας καί όχι ευλογίαν καί ή σέ θανατώνει ο Θεός παράκαιρα, ή τήν γυναίκα σου, ή τό παιδί σου, ή τό ζώον σου ψοφά, ή άλλον κακόν σου κάμνει.
Όθεν, αδελφοί μου, διά νά μή πάθετε κανένα κακόν, μήτε ψυχικόν μήτε σωματικόν, εγώ σάς συμβουλεύω νά φυλάγετε τήν Κυριακήν, ωσάν οπού είνε αφιερωμένη εις τόν Θεόν».
Με εκτίμηση και με την ευχή και την ελπίδα να ληφθούν τα παραπάνω υπ΄ όψιν στον Σχέδιο Κανονισμού Λειτουργίας του Παζαρίου,
παπα - Παύλος Καλλίκας
υ.γ. Συγχαίρω τον Δήμο που υλοποίησε για αυτό το θέμα της υπαίθριας αγοράς του Ποταμού την δημόσια ανοικτή διαβού-λευση, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε όλους τους Κυθήριους να εκφράσουν ελεύθερα την άποψη τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου