Δείτε το ιστορικό βίντεο απο την ταινία ¨Η Χρυσομαλλούσα» του Τώνη Λυκουρέση το 1978
Το F/B «ΜΑΡΘΑ» ναυπηγήθηκε από τον Μοίρα το 1968 στο Πέραμα με σκοπό να αποτελέσει ανοιχτό Ε/Γ-Ο/Γ για τη γραμμή του Αργοσαρωνικού.
Στην πορεία αποφασίστηκε το πλοίο να γίνει κλειστό Ε/Γ-Ο/Γ για να μπορεί να ταξιδεύει με μεγαλύτερη ευελιξία.
Δρομολογήθηκε στην γραμμή Κυλλήνη Ζάκυνθο στα μέσα του 1968. Ήταν το πρώτο πλοίο κλειστού τύπου στην γραμμή για την Ζάκυνθο.
Το 1969 μεταφέρθηκε στον Αργοσαρωνικό στο δρομολόγιο Πειραιά-Αίγινα-Μέθανα-Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Λεωνίδιο και επιστροφή, αλλα σύντομα επαναφέρεται στην γραμμή Κυλλήνη Ζάκυνθος.
Το 1973 δρομολογήθηκε ο «ΠΡΩΤΕΥΣ» και ο τότε υπουργός έβγαλε από το δρομολόγιο το «ΜΑΡΘΑ» για λόγους ανταγωνιστικους. Έτσι το «ΜΑΡΘΑ» βρέθηκε να κάνει δρομολόγια Ραφήνα-Στύρα, Ραφήνα-Μαρμάρι και Ραφήνα-Κάρυστο , μόνο όμως για λίγο, γιατί σύντομα ξαναγύρισε στην γραμμή Κυλλήνη – Ζάκυνθος. Παρέμεινε στη γραμμή μέχρι το 1989 που αντικαταστάθηκε από το «ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΟΙΡΑΣ»
Το 1981 μετασκευαζεται στη τελική μορφή του μεγαλώνοντας κατά αρκετά μέτρα το σκαρί.
Το 1989 μεταπηδά στην γραμμή Νεάπολη-Κύθηρα-Αντικύθηρα και Γύθειο-Κύθηρα, η οποία έμελλε να είναι και η τελευταία γραμμή που εξυπηρέτησε,.
Το 1996 παροπλίζεται οριστικά στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, μετά από κατάσχεση του ΟΛΠ.
Το 2014 μεταφέρθηκε σε διαλυτήριο πλοίων στα παράλια της Αλιάγας στην Τουρκία, με την βοήθεια του ρυμουλκού.
πηγές: www.ellinikiaktoploia.net, www.arxipelagos.com/, vertzak.blogspot.gr, www.shipfriends.gr
Η Τελευταία φωτογραφία του «Μάρθα» πριν διαλυθεί, το 2014 στην Τουρκία
πηγή: captainselim
Το F/B «ΜΑΡΘΑ» ναυπηγήθηκε από τον Μοίρα το 1968 στο Πέραμα με σκοπό να αποτελέσει ανοιχτό Ε/Γ-Ο/Γ για τη γραμμή του Αργοσαρωνικού.
Στην πορεία αποφασίστηκε το πλοίο να γίνει κλειστό Ε/Γ-Ο/Γ για να μπορεί να ταξιδεύει με μεγαλύτερη ευελιξία.
Δρομολογήθηκε στην γραμμή Κυλλήνη Ζάκυνθο στα μέσα του 1968. Ήταν το πρώτο πλοίο κλειστού τύπου στην γραμμή για την Ζάκυνθο.
Το 1969 μεταφέρθηκε στον Αργοσαρωνικό στο δρομολόγιο Πειραιά-Αίγινα-Μέθανα-Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Λεωνίδιο και επιστροφή, αλλα σύντομα επαναφέρεται στην γραμμή Κυλλήνη Ζάκυνθος.
Το 1973 δρομολογήθηκε ο «ΠΡΩΤΕΥΣ» και ο τότε υπουργός έβγαλε από το δρομολόγιο το «ΜΑΡΘΑ» για λόγους ανταγωνιστικους. Έτσι το «ΜΑΡΘΑ» βρέθηκε να κάνει δρομολόγια Ραφήνα-Στύρα, Ραφήνα-Μαρμάρι και Ραφήνα-Κάρυστο , μόνο όμως για λίγο, γιατί σύντομα ξαναγύρισε στην γραμμή Κυλλήνη – Ζάκυνθος. Παρέμεινε στη γραμμή μέχρι το 1989 που αντικαταστάθηκε από το «ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΟΙΡΑΣ»
Το 1981 μετασκευαζεται στη τελική μορφή του μεγαλώνοντας κατά αρκετά μέτρα το σκαρί.
Το 1989 μεταπηδά στην γραμμή Νεάπολη-Κύθηρα-Αντικύθηρα και Γύθειο-Κύθηρα, η οποία έμελλε να είναι και η τελευταία γραμμή που εξυπηρέτησε,.
Το 1996 παροπλίζεται οριστικά στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, μετά από κατάσχεση του ΟΛΠ.
Το 2014 μεταφέρθηκε σε διαλυτήριο πλοίων στα παράλια της Αλιάγας στην Τουρκία, με την βοήθεια του ρυμουλκού.
πηγές: www.ellinikiaktoploia.net, www.arxipelagos.com/, vertzak.blogspot.gr, www.shipfriends.gr
Η Τελευταία φωτογραφία του «Μάρθα» πριν διαλυθεί, το 2014 στην Τουρκία
πηγή: captainselim