Όσον αφορά τις προγραμματισμένες εξετάσεις εξ αποστάσεως του χειμερινού εξαμήνου στα ΑΕΙ, οι φοιτητές καλούνται από το υπουργείο Παιδείας να ακολουθούν τις οδηγίες των Πανεπιστημίων, των Σχολών και των Τμημάτων τους.
του ν. 4412/2016 (Α’ 147) “Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)»
του ν. 4314/2014 (Α’ 265) “Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014−2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005 (Α’ 297) και άλλες διατάξεις” και του ν. 3614/2007 (Α’ 267) «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007 -2013»,
του ν. 4270/2014 (Α’ 143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις»,
του ν. 4250/2014 (Α’ 74) «Διοικητικές Απλουστεύσεις – Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα-Τροποποίηση Διατάξεων του π.δ. 318/1992 (Α΄161) και λοιπές ρυθμίσεις» και ειδικότερα τις διατάξεις του άρθρου 1,
της παρ. Ζ του Ν. 4152/2013 (Α’ 107) «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2011/7 της 16.2.2011 για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές»,
του ν. 4129/2013 (Α’ 52) «Κύρωση του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο»
του άρθρου 26 του ν.4024/2011 (Α 226) «Συγκρότηση συλλογικών οργάνων της διοίκησης και ορισμός των μελών τους με κλήρωση»,
του ν. 4013/2011 (Α’ 204) «Σύσταση ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων…»,
του ν. 4071/2012 άρθρ. 6 παρ. 14 (ΦΕΚ 85 Α/11-4-2012) «Ρυθμίσεις για την τοπική ανάπτυξη, την αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ»,
του ν. 3861/2010 (Α’ 112) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις”,
του ν. 2859/2000 (Α’ 248) «Κύρωση Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας»,
του ν.2690/1999 (Α’ 45) “Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις” και ιδίως των άρθρων 7 και 13 έως 15,
του ν. 2121/1993 (Α’ 25) “Πνευματική Ιδιοκτησία, Συγγενικά Δικαιώματα και Πολιτιστικά Θέματα”,
του π.δ 28/2015 (Α’ 34) “Κωδικοποίηση διατάξεων για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία”,
του π.δ. 80/2016 (Α΄145) “Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες”
της με αρ. 57654 (Β’ 1781/23.5.2017) Απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης «Ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων λειτουργίας και διαχείρισης του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ) του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης».
της με αρ. 334/14.12.2020 (62ΘΑΩΚ9-3ΨΜ) Απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Μονεμβασίας, με την οποία συγκροτήθηκαν τα συλλογικά όργανα του διαγωνισμού.
των σε εκτέλεση των ανωτέρω νόμων εκδοθεισών κανονιστικών πράξεων, των λοιπών διατάξεων που αναφέρονται ρητά ή απορρέουν από τα οριζόμενα στα συμβατικά τεύχη της παρούσας, καθώς και του συνόλου των διατάξεων του ασφαλιστικού, εργατικού, κοινωνικού, περιβαλλοντικού και φορολογικού δικαίου που διέπει την ανάθεση και εκτέλεση της παρούσας σύμβασης, έστω και αν δεν αναφέρονται ρητά παραπάνω.
Β: τα λοιπά στοιχεία:
το τεύχος τεχνικών προδιαγραφών 27/15.1.2021 του τμήματος Προμηθειών του Δήμου στο οποίο τεκμηριώνεται η ανάγκη προμήθειας τροφίμων για τις ανάγκες του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων,
Τις αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης του διατάκτη του Δήμου Α291-Α304 & Α317-Α321/12.2.2021, ύψους 437,94 ευρώ.
Τις αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, του διατάκτη του Νομικού Προσώπου «Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης Πολιτισμού και Αθλητισμού Δήμου Μονεμβασίας», Α24-Α28/4.2.2021, ύψους 40.503,21 ευρώ,
Την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του διατάκτη του Νομικού Προσώπου «Κ.Ε.Π.ΠΕ.Δ.Μ», Α20/10.2.2021, ύψους 3.200,00 ευρώ,
Προσκαλούμε κάθε ενδιαφερόμενο οικονομικό φορέα προς υποβολή οικονομικής προσφοράς για την ανάθεση της προμήθειας τροφίμων του Δήμου Μονεμβασίας και των Νομικών του Προσώπων, από τις ομάδες/υποομάδες που αναφέρονται στον Πίνακα (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I) που παρατίθεται στο τέλος της παρούσης, με κριτήριο ανάθεσης της σύμβασης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά αποκλειστικά βάσει της τιμής ανά ομάδα/υποομάδα.
ΕΙΔΙΚΟΙ ΟΡΟΙ:
Προσφορές υποβάλλονται για μία ή περισσότερες ή και για όλες τις οποομάδες του προϋπολογισμού, για τη συνολική ωστόσο προκηρυχθείσα ποσότητα κάθε υποομάδος, όπως αυτές παρουσιάζονται στον ενδεικτικό προϋπολογισμό της μελέτης.
Ο χρόνος για την ολοκλήρωση της παράδοσης του συνόλου της προμήθειας ορίζεται από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και έως την 28η/2/2022.
Οι τιμές προσφοράς είναι σταθερές και αμετάβλητες καθ’ όλη τη διάρκεια της συμβατικής περιόδου και δεν υπόκειται για κανένα λόγο σε αναθεώρηση.
Η παράδοση των ειδών θα γίνεται ως εξής:
-ΟΜΑΔΕΣ 1.1-3.1-5.1 (Γάλα εργαζομένων Δήμου): Η παράδοση του είδους γάλα θα γίνεται κάθε εργάσιμη ημέρα στις αντίστοιχες ποσότητες και στις έδρες των ενοτήτων, δηλαδή στους Μολάους, Μονεμβασιά, Νεάπολη, Παπαδιάνικα και Ρειχιά σε ψυγεία που θα τοποθετήσει ο ανάδοχος σε σημεία που θα του υποδείξει ο Δήμος ή θα υποδείξει ο ίδιος.
– ΟΜΑΔΕΣ 1.2-3.2-5.2 (Τρόφιμα Κοινωνικού Παντοπωλείου): σε τόπους και σε συχνότητα που θα οριστούν από το Δήμο με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και σε ώρες από 8:00- 12:00 π.μ στα εξής σημεία:
Δημοτικό κτήριο Δ.Ε Ασωπού
Παπαδιάνικα Λακωνίας – Τ.Κ 23054
Δημοτικό κτήριο Δ.Ε Ζάρακα
Ρειχέα Λακωνίας – Τ.Κ 23052
Δημοτικό κτήριο Δ.Ε Μονεμβασίας
Μονεμβασίας Λακωνίας – Τ.Κ 23070
– ΟΜΑΔΕΣ 1-5 (Τρόφιμα Παιδικών Σταθμών & ΚΑΠΗ): σε τόπους και σε συχνότητα που θα οριστούν από το Νομικό Πρόσωπο Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης, Πολιτισμού και Αθλητισμού Δήμου Μονεμβασίας με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και σε ώρες από 7:00- 9:00 π.μ στα εξής σημεία:
Δημοτικός Παιδικός Σταθμός Παπαδιανίκων
Παπαδιάνικα Λακωνίας – Τ.Κ 23054
Κ.ΑΠ.Η Μολάων
Μολάοι Λακωνίας – Τ.Κ 23052
Κάθε ενδιαφερόμενος θα υποβάλει έγγραφη κλειστή προσφορά συνταγμένη στην ελληνική γλώσσα σύμφωνα με το υπόδειγμα που προσαρτάται στο τέλος της παρούσης.
Οι προσφορές κατατίθενται αυτοπροσώπως ή μέσω νομίμως εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου στο Τμήμα Προμηθειών & Εργασιών του Δήμου Μονεμβασίας (Μολάοι Λακωνίας – Τ.Κ 230 52), έως την 23η/2/2021 ημέρα Τρίτη και ώρα 14:00 και αμέσως μετά θα ακολουθήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Επίσης οι προσφορές με όλα τα πάρα κάτω αναφερόμενα δικαιολογητικά δύναται να κατατεθούν έως την ανωτέρω αναφερόμενη ημερομηνία και ώρα, στην υπηρεσία πρωτοκόλλου του Δήμου.
Προσφορές που κατατίθενται μετά την παραπάνω ημερομηνία και ώρα είναι εκπρόθεσμες και επιστρέφονται.
Ως κριτήρια επιλογής τίθενται η καταλληλότητα για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας και ως εκ τούτου δεκτοί στη διαδικασία κατάθεσης προσφοράς γίνονται οικονομικοί φορείς οι οποίοι, δυνάμει της νομοθεσίας του κράτους – μέλους στο οποίο είναι εγκατεστημένοι, έχουν δικαίωμα να αναλάβουν τη συγκεκριμένη δημόσια σύμβαση και προς τούτο προσκομίζουν επί ποινή αποκλεισμού και εντός του φακέλου προσφοράς τα πάρα κάτω αποδεικτικά μέσα:
Απόσπασμα ποινικού μητρώου εφόσον έχει εκδοθεί έως τρεις(3) μήνες πριν από την υποβολή του ή Υπεύθυνη Δήλωση σύμφωνα με το (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II) που παρατίθεται στο τέλος της παρούσης.
Η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου αφορά:
-στις περιπτώσεις εταιρειών περιορισμένης ευθύνης (Ε.Π.Ε.), ιδιωτικών κεφαλαιουχικών εταιρειών (Ι.Κ.Ε.) και προσωπικών εταιρειών (Ο.Ε. και Ε.Ε.), τους διαχειριστές
-στις περιπτώσεις ανωνύμων εταιρειών (Α.Ε.), τον διευθύνοντα σύμβουλο, καθώς και όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου,
-στις περιπτώσεις των συνεταιρισμών τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου
Πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας της επιχείρησης εν ισχύ κατά το χρόνο υποβολής του.
Υπεύθυνη Δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου της επιχείρησης στην οποία θα δηλώνονται οι φορείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης που η επιχείρηση καταβάλει εισφορές κατά την ημερομηνία κατάθεσης της προσφοράς σύμφωνα με το (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ III) που παρατίθεται στο τέλος της παρούσης.
Πιστοποιητικό ασφαλιστικής ενημερότητας από τους ανωτέρω φορείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης εν ισχύ κατά το χρόνο υποβολής του.
Πιστοποιητικό/βεβαίωση του οικείου επαγγελματικού ή εμπορικού μητρώου του κράτους εγκατάστασης, το οποίο να έχει εκδοθεί εντός του τρέχοντος έτους.
Εκτύπωση της καρτέλας «Στοιχεία μητρώου/Επιχείρησης» μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, για τους εγκατεστημένους στην Ελλάδα οικονομικούς φορείς, από την οποία θα προκύπτει η μη αναστολή των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του οικονομικού φορέα.
Υπεύθυνη Δήλωση ότι δεν έχει εκδοθεί δικαστική ή διοικητική απόφαση με τελεσίδικη και δεσμευτική ισχύ για την αθέτηση των υποχρεώσεών του όσον αφορά στην καταβολή φόρων ή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Ένορκη βεβαίωσηή υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου της επιχείρησης στην οποία θα δηλώνεται εάν έχουν επιβληθεί πράξεις επιβολής προστίμου σε βάρος της επιχείρησης από παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας, σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών πριν από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής προσφοράς και ότι δεν έχει εκδοθεί σε βάρος της επιχείρησης απόφαση αποκλεισμού, σύμφωνα με το άρθρο 74 του ν. 4412/2016, εφόσον έχει εκδοθεί έως τρεις(3) μήνες πριν από την υποβολή της.
Υπεύθυνη Δήλωση του προσφέροντος ότι δεν έχει εκδοθεί σε βάρος του απόφαση αποκλεισμού, σύμφωνα με το άρθρο 74 του ν. 4412/2016.
Βεβαίωση καταλληλότητας του οχήματος (π.χ άδεια κυκλοφορίας οχήματος/ψυγείου ή άλλο ισοδύναμο έγγραφο ή υπεύθυνη δήλωση στην περίπτωση που η παράδοση/διάθεση/παραλαβή του είδους θα γίνεται σε ψυκτικό θάλαμο εντός χώρου του οικονομικού φορέα), για τα τρόφιμα που η μεταφορά τους απαιτεί ψυκτικό θάλαμο.
To φύλλο συμμόρφωσης που παρατίθεται ως παράρτημα στην παρούσα (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV)
Για την απόδειξη της νόμιμης εκπροσώπησης, στις περιπτώσεις που ο οικονομικός φορέας είναι νομικό πρόσωπο και υποχρεούται, κατά την κείμενη νομοθεσία, να δηλώνει την εκπροσώπηση και τις μεταβολές της σε αρμόδια αρχή (πχ ΓΕΜΗ), προσκομίζει σχετικό πιστοποιητικό ισχύουσας εκπροσώπησης, το οποίο πρέπει να έχει εκδοθεί έως τριάντα (30) εργάσιμες ημέρες πριν από την υποβολή του. Στις λοιπές περιπτώσεις τα κατά περίπτωση νομιμοποιητικά έγγραφα σύστασης και νόμιμης εκπροσώπησης (όπως καταστατικά, πιστοποιητικά μεταβολών, αντίστοιχα ΦΕΚ, συγκρότηση Δ.Σ. σε σώμα, σε περίπτωση Α.Ε, κλπ, ανάλογα με τη νομική μορφή του οικονομικού φορέα), συνοδευόμενα από υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου ότι εξακολουθούν να ισχύουν κατά την υποβολή τους
Όλα τα ανωτέρω δικαιολογητικά προσκομίζονται σε πρωτότυπα ή ευκρινή φωτοαντίγραφα και αν απαιτείται θεωρημένα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρ. 1 του Ν. 4250/14.
Ότι εκ των ανωτέρω δηλώνεται με Υπεύθυνη Δήλωση μπορεί να αναγράφεται σε ένα (1) έντυπο Υπεύθυνης Δήλωσης.
Οι προσφορές ισχύουν και δεσμεύουν της ενδιαφερομένους ως την έκδοση της κατακυρωτικής απόφασης του Δήμου Μονεμβασίας.
Περισσότερες πληροφορίες παρέχονται στο τεύχος τεχνικών προδιαγραφών 27/15.1.2021 του τμήματος Προμηθειών του Δήμου.
Πληροφορίες: Αντώνης Παπαγεωργίου – Γεώργιος Βασιλείου – τηλ: 2732360542-579 – Fax: 2732360556 – email: papageo@monemvasia.gr – Δήμος Μονεμβασίας – Τμήμα Προμηθειών – Μολάοι Τ.Κ 230 52.-
Νέα ισχυρή σύσταση στους κατοίκους σε όλη την Αττική να αποφύγουν τις μη αναγκαίες μετακινήσεις για τις επόμενες ώρες, απευθύνει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Σύμφωνα με την ΕΜΥ τα καιρικά φαινόμενα εντείνονται και θα συνεχίσουν να είναι έντονα τις επόμενες ώρες και για το λόγο αυτό απευθύνουμε ισχυρή σύσταση στους κατοίκους και τους εργαζόμενους όλης της Αττικής να αποφύγουν τις μη αναγκαίες μετακινήσεις για τις επόμενες ώρες, αναφέρει ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, στην οποία τονίζεται: "Οι μεν κάτοικοι να μην προβούν σε οποιαδήποτε μετακίνηση που μπορούν να αποφύγουν, ή να αναβάλλουν, οι δε εργαζόμενοι που χρειάζεται να μετακινηθούν να το πράξουν μετά τις 10.00 π.μ. και σε συνεννόηση με την εργοδοσία τους. Η χιονόπτωση θα είναι συνεχής μέχρι τις 10.00 π.μ. και συστήνεται μεγάλη προσοχή σε όλους τους πολίτες να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί στις όποιες απολύτως αναγκαίες μετακινήσεις τους. Η κατάσταση θα επανεκτιμηθεί στο επόμενο τρίωρο".
Η άλωση της Μονεμβασιάς από τους επαναστημένους Ελληνες το 1821 τα είχε όλα. Προδοσία, ίντριγκες, ωμότητα που έφτασε μέχρι την κτηνοβασία και ελληνοτουρκική συνεργασία που οδήγησε στη λύση της πολιορκίας.
Διακόσια χρόνια μετά το ξέσπασμα της Ελληνικής Επανάστασης η ελληνική πολιτεία αναμένεται να γιορτάσει, παρά τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν, εξαιτίας της πανδημίας, με πανηγυρικό και ενθουσιώδη τρόπο την έναρξή της, με πολλές και ποικίλες εκδηλώσεις και δράσεις διαφορετικού περιεχομένου και βεληνεκούς. Ένας εορτασμός που μεταξύ άλλων, αποτελεί σημαντική ευκαιρία να αναψηλαφήσουμε εκ νέου τα πολλαπλά μονοπάτια έρευνας και σκέψης γύρω από τα γεγονότα εκείνης της περιόδου, αλλά και τους όρους που εκείνη η περίοδος έθεσε για την ίδρυση και τη μετέπειτα πορεία του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Άλλωστε, το ξέσπασμα της Επανάστασης και τα χρόνια που ακολούθησαν, αποτέλεσαν το διάστημα εκείνο που συγκρότησε τη βάση δημιουργίας ενός νέου κράτους στα Νότια της Βαλκανικής χερσονήσου, του ελληνικού κράτους.
Θα ανέμενε βέβαια κανείς μια προσπάθεια τέτοιου μεγέθους να εντάξει στο πλαίσιο της μια συνολική κριτική αποτίμηση και μια πορεία ενδοσκόπησης στο πλαίσιο ενός ουσιαστικού αναστοχασμού της ιστοριογραφικής φιλολογίας για όλα αυτά τα χρόνια που μεσολάβησαν σε σχέση με αυτό το σπουδαίο, γεγονός. Αυτή η προσπάθεια θα σηματοδοτούσε στο βαθμό που θα γινόταν κάτι τέτοιο, μια απόπειρα «γεφύρωσης» ανάμεσα στην προσέγγιση που ακολουθεί η επιστημονική κοινότητα για τα γεγονότα του 1821, και η οποία σε πολλά από τα ζητήματα που μελετά έχει καταλήξει, με αυτό που ονομάζουμε «δημόσια» ιστορία και πολύ περισσότερο, με αυτό που προσδιορίζεται ως «σχολική» ιστορία. Δυστυχώς σε αυτό επίπεδο, το κενό παραμένει σημαντικό και έως τώρα αγεφύρωτο.
Τα διακόσια χρόνια ήταν μια καλή ευκαιρία να αποτελέσουν μέρος ενός ευρύτερου προβληματισμού, καθώς σκοπός της Ιστορίας δεν είναι να φτιάξει ενιαία αφηγηματικά σύνολα, με στρογγυλοποιήσεις, χωρίς γωνίες και αιχμές. Αντίθετα, είναι να καταδείξει αυτή τη συνθετότητα και την πολυπλοκότητα των φαινόμενων, αφού οι κοινωνίες συνιστούν ιδιαίτερα σύνθετα φαινόμενα και ως τέτοιες έχει αξία να μελετώνται. Η ενασχόληση με την ιστορία έχει σημασία όταν ανοίγει ερωτήματα τροφοδοτώντας τη σκέψη και όχι να δίνει έτοιμες λύσεις και απαντήσεις.
Στάθης Κουτρουβίδης, ιστορικός
Πώς έπεσε η Μονεμβασιά: Μία σχεδόν απίστευτη αλλά πέρα για πέρα αληθινή ιστορία
Η άλωση της Μονεμβασιάς κατά τους πρώτους μήνες της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 δεν κατέχει στην ελληνική ιστοριογραφία δεσπόζουσα θέση, όπως αυτή που κατέχει ας πούμε η άλωση της Τριπολιτσάς (επιτυχία που εδραίωσε την Επανάσταση στην Πελοπόννησο) ή η άλωση της Καλαμάτας που ήταν η πρώτη στρατηγικά μεγάλη νίκη των επαναστατημένων.
Ωστόσο όσα συνέβησαν στη Μονεμβασιά τους πρώτους μήνες του 1821 έχουν ξεχωριστή σημασία και αξίζει να φωτιστούν σήμερα που συμπληρώνονται 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης. Πέρα από το γεγονός ότι η ελληνική επικράτηση στην καστροπολιτεία στο νοτιοανανατοικό άκρο της Πελοποννήσου αποτέλεσε μία ακόμη επιτυχία των επαναστατημένων, συμπεριλαμβάνει γεγονότα χαρακτηριστικής τραγικότητας, απίστευτης ωμότητας ενώ την ίδια ώρα η προσεκτική μελέτη τους σπάει πολλές φορές τα στερεότυπα με τα οποία μεγάλωσαν γενιές και γενιές Ελλήνων. Η ιστορία (και στην Μονεμβασιά) ξεπερνά με άνεση τα απλοϊκά σχήματα των «καλών Ελλήνων» και των «κακών Τούρκων» καθώς αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά ότι οι καταστάσεις είναι συνήθως πιο σύνθετες και δεν υπακούουν μόνο σε «εθνοκεντρικές» προσεγγίσεις.
Η Μονεμβασιά το 1821
Το δίχως άλλο η Μονεμβασιά αποτελούσε μία ιδιάζουσα περίπτωση στην υπό την Οθωμανική διοίκηση Πελοπόννησο. Όπως βεβαιώνουν οι ιστορικές πηγές, οι Έλληνες της μικρής πόλης ήταν πολύ λιγότεροι από τους Τούρκους (150 άτομα συνολικά οι Έλληνες, πάνω από 1000 οικογένειες Τούρκων), ωστόσο ήταν γεγονός ότι οι Τούρκοι είχαν ασπαστεί πλήρως τα ήθη και τα έθιμα (αλλά και τον τρόπο ζωής) των Ελλήνων σε ένα παράξενο ιστορικό καπρίτσιο.
Η μόνη διαφορά που χώριζε τους δύο πληθυσμούς ήταν η θρησκευτική, ωστόσο ακόμα και αυτή δεν στάθηκε εμπόδιο για μία ειρηνική ελληνοτουρκική συνύπαρξη σε μία περιοχή που χαρακτηριζόταν σε κάθε περίπτωση από έντονη φτώχεια και η επιβίωση ήταν η απόλυτη προτεραιότητα. Είναι επίσης χαρακτηριστικό και αξίζει να το αναφέρουμε ότι πολλοί από τους Τούρκους της Μονεμβασιάς είχαν ελληνική καταγωγή, οι ρίζες τους δηλαδή προέρχονταν από Έλληνες που εξισλαμίσθηκαν για «να αποφύγουν την πίεσιν των πρώτων χρόνων της δουλείας» όπως γράφει χαρακτηριστικά ο Δ. Κόκκινος στο μνημειώδες εξάτομο έργο του «Η Ελληνική Επανάσταση».
Οι σχεδόν αρμονικές σχέσεις Ελλήνων και Τούρκων στη Μονεμβασιά δεν εμπόδισαν το ξέσπασμα της Επανάστασης και στη συγκεκριμένη περιοχή. Έτσι και αλλιώς υπήρχαν Έλληνες μυημένοι στην Φιλική Εταιρία οι οποίοι, μόλις δόθηκε το έναυσμα, έβαλαν στις ράγες τη σχετική διαδικασία. Παρά το γεγονός ότι από καιρό υπήρχε έντονη φημολογία ότι επίκεται εξέγερση των ραγιάδων Ελλήνων, οι αγάδες της Μονεμβασιάς δεν ανησύχησαν διόλου. Η φημολογία άλλωστε αποδόθηκε σε ραδιουργίες του Αλή Πασά που εκείνη την περίοδο μαχόταν εναντίον της Υψηλής Πύλης (πολλά τουρκικά στρατεύματα ήταν απασχολημένα στις μάχες εναντίον του Αλή στην ευρύτερη περιοχή των Ιωαννίνων).
Ωστόσο όταν έφτασαν τα νέα για την κήρυξη της επανάστασης πρώτα στη Μάνη και μετά στο Γύθειο, οι Τούρκοι της Μονεμβασιάς συνειδητοποίησαν την πραγματικότητα. Αμέσως κλείστηκαν στο φρούριο της πόλης (στη σημερινή καστροπολιτεία που βρίσκεται στο μεγάλο βράχο της Μονεμβασιάς) αφού ήδη τους πολιορκούσαν σώματα ενόπλων Μανιατών στα οποία τις επόμενες ημέρες προστέθηκαν και νέα από άλλα μέρη της ευρύτερης περιοχής. Ηγούνται των εν λόγω (άτακτων) σωμάτων οπλαρχηγοί όπως ο Πιέρρος Μαγγιόρος Γρηγοράκης στον οποίο δίνεται και η Γενική Αρχηγία της επιχείρησης. Γίνεται σαφές δηλαδή ότι απουσιάζει μία κεντρική διοίκηση η οποία θα έχει και την τελική ευθύνη και το βάρος πέφτει στους οπλαρχηγούς οι οποίοι φυσικά έχουν τις δικές τους προσωπικές επιδιώξεις που έχουν να κάνουν και με τη λαφυραγωγία. Μαζί με τους Τούρκους, τέλος, στο φρούριο κλείστηκαν και ελληνικές οικογένειες.
Οι δυσκολίες της επιχείρησης και η πρώτη τουρκική έξοδος
Η προσπάθεια άλωσης ενός κάστρου, όπως ήταν αυτό της οχύρωσης της Μονεμβασιάς, για τους πολιορκητές δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση εκτός των άλλων, διότι δεν είχαν γνώση σχετικά με το πώς πολεμούν τον εχθρό με οργανωμένο τρόπο. Πέρα όμως απ’ όλα αυτά, την πολιορκία της Μονεμβασιάς δυσχέραινε η ιδιαίτερη μορφολογία της που την μετέτρεπε σε απόρθητο, φυσικό οχυρό. Είχε το προηγούμενο διάστημα ενισχυθεί με σημαντικές παρεμβάσεις εκ μέρους των Ενετών.
Επίσης, εντός του φρουρίου ο αριθμός των Τούρκων ανερχόταν στους 4.000 με αρκετά πολεμοφόδια και τρόφιμα. Μαζί με τους Μονεμβασίτες Τούρκους κλείστηκαν στο κάστρο και οι Τούρκοι από τις γειτονικές πόλεις, τους Μολάους, και από τα χωριά Πάκια, Συκιά, Φοινίκη και ακόμα 60 ακόμα οικογένειες Βαρδουνιωτών Τούρκων που δεν ακολούθησαν τους υπόλοιπους Βαρδουνιώτες που είχαν καταφύγει στην Τριπολιτσά και ορισμένοι Χριστιανοί κάτοικοι που ξέμειναν στο εσωτερικό της οχύρωσης.
Στις 28 Μαρτίου επιχείρησαν έξοδο για να καταφέρουν να πολλαπλασιάσουν τα πολεμοφόδιά τους χωρίς ωστόσο επιτυχία και γρήγορα αναγκάστηκαν να επιστρέψουν έχοντας μάλιστα και κάποιες σημαντικές απώλειες. Οι πολιορκητές αποφάσισαν να ζητήσουν βοήθεια από τους Σπετσιώτες για να μην αντιμετωπίσουν πάλι ανάλογα φαινόμενα. Οι Σπετσιώτες ανταποκρίθηκαν αμέσως και έστειλαν μοίρα με έντεκα πλοία για να γίνει ακόμα πιο στενός ο κλοιός εναντίον των Τούρκων.
Τα προβλήματα που άρχισαν να αντιμετωπίζουν οι πολιορκημένοι δεν άργησαν να φανούν. Η έλλειψη τροφίμων αλλά κυρίως η έλλειψη νερού αύξανε τα προβλήματά τους. Αλλά ο ανεφοδιασμός και των πολιορκητών δεν ήταν εύκολος και παρά την πρόσκαιρη ενίσχυσή του από τους Σπετσιώτες, δεν ήταν δυνατόν να συνεχιστεί χωρίς τροφοδοσία. Η έλλειψη και στις δύο πλευρές ήταν κυρίως σε σιτάρι.
Τα εφόδια των πολιορκημένων έφταναν για δύο μήνες, ενώ δεν υπήρχαν και οικόσιτα ζώα, λόγω της μορφολογίας του εδάφους. Τα τρόφιμα γρήγορα εξαντλήθηκαν ενώ και το νερό λιγόστευε. Στις 18 Μαΐου 150 περίπου αποκλεισμένοι τούρκοι επιχείρησαν έξοδο καταλαμβάνοντας ένα πλοιάριο που είχε ελλιμενιστεί και κατόρθωσαν να αποσπάσουν τη γέφυρα από τους επιτιθέμενους, χωρίς όμως να καταφέρουν κάτι άλλο.
Ένας Έλληνας αναπτερώνει το ηθικό των Τούρκων πολιορκημένων (και τιμωρείται σκληρά)
Η έλευση στην πολιορκία του Έλληνα Παναγιώτη Μερτσάνη από το Ναύπλιο με υπογεγραμμένες επιστολές που επιβεβαίωναν ότι ο Κεχαγιάμπεης έχει πετύχει σημαντικές επιτυχίες, αναπτέρωσε τις ελπίδες των πολιορκημένων με αποτέλεσμα να σχεδιάζουν νέες κινήσεις απεμπλοκής αλλά και αντεπίθεσής τους.
Μετά την έλευση του Μερτσάνη, του οποίου η οικογένεια είχε κλειστεί στο φρούριο, οι αποκλεισμένοι Τούρκοι επιχείρησαν έξοδο με 172 μαχητές με σκοπό να δημιουργήσουν σύγχυση στο στρατόπεδο των Ελλήνων και να τους καθηλώσουν ανάμεσα σε δύο πυρά. Η αποτυχία αυτής της εξόδου οδήγησε τους Οθωμανούς να αναμένουν την παρέμβαση των υπολοίπων Τούρκων η οποία όμως δεν θα ερχόταν ποτέ καθώς ο Κεχαγιάμπεης είχε εν τω μεταξύ ηττηθεί (κάτι που οι πολιορκούμενοι αγνοούσαν).
Ο Μερτσάνης βρέθηκε στις γραμμές των Τούρκων που επιχείρησαν την έξοδο και αιχμαλωτίστηκε από τους Μανιάτες και τους Σπετσιώτες που είχαν σπεύσει σε καταδίωξή τους. Η τιμωρία του Ναυπλιώτη Έλληνα από τους συμπατριώτες του για την προδοτική, όπως αποδείχθηκε, στάση του ήταν παραδειγματικά σκληρή. Ο Μερτσάνης δέθηκε στο στόμιο ενός μεγάλου πυροβόλου και με την εκπυρσοκρότηση τα μέλη του διαλύθηκαν στην ακτή που περιβάλλει το φρούριο.
Η πείνα μέχρι κανιβαλισμού στο φρούριο και ο ωμός ταξικός διαχωρισμός
Για να συνεχίσουν να διατηρούνται σε στοιχειωδώς ανεκτή κατάσταση, οι πολιορκούμενοι (Τούρκοι και λιγοστοί Έλληνες) αποφάσισαν να τραφούν με κεχρί το οποίο διαμοίραζαν σε ίσες μερίδες. Οι Τούρκοι αγάδες επέτρεπαν να φεύγουν από τους αποκλεισμένους χριστιανοί και μουσουλμάνοι για να μειώνεται ο πληθυσμός στο εσωτερικό προκειμένου να μπορεί να συντηρηθεί περισσότερο. Στην πορεία όμως αυτό απαγορεύτηκε, επομένως η κατάσταση συνεχώς χειροτέρευε.
Οι ισχυροί Τούρκοι βλέποντας και τις δυνάμεις να λιγοστεύουν, αλλά κυρίως τις ελπίδες τους να μειώνονται αποφάσισαν να κλειστούν στο πάνω τμήμα του κάστρου κρατώντας και όλες τις τροφές για αυτούς, αναγκάζοντας το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού να τρέφεται εκτός από κεχρί και με ακάθαρτα ζώα (γαϊδούρια, σκύλους, μέχρι και ποντίκια!) Στη συνέχεια οι πεινασμένοι άρχισαν να καταναλώνουν μέχρι και τις ρίζες από τα φραγκόσυκα τηγανίζοντάς τες με λάδι.
Τόση ήταν η πείνα των αποκλεισμένων που άρχισαν να κανιβαλίζουν. Παιδιά (συνολικά επτά τουρκόπουλα), που βρέθηκαν χωρίς τους γονείς τους στα στενά της καστροπολιτείας, σφαγιάστηκαν και φαγώθηκαν από τους εγκλείστους αφού πλέον δεν υπήρχε άλλη επιλογή επιβίωσης. Η ακατάλληλη διατροφή εν τω μεταξύ προκάλεσε ενδημικές νόσους που άρχισαν να αποδεκατίζουν τον πληθυσμό.
Παρέμβαση Υψηλάντη-Η διαφωνία στις τάξεις των Ελλήνων
Στις 9 Ιουνίου 1821 η Πελοποννησιακή Γερουσία έστειλε επίσημη επιστολή στους πολιορκημένους ζητώντας τους να παραδοθούν στις ελληνικές δυνάμεις και να αποχωρήσουν χωρίς προβλήματα. Η άφιξη του Δημητρίου Υψηλάντη διαμόρφωνε νέες συνθήκες στην ηγεσία της Επανάστασης τους πρώτους μήνες αυτής. Ο Υψηλάντης αποτελούσε το πρόσωπο που ενέπνεε εμπιστοσύνη στους πολιορκημένους Τούρκους, προκειμένου εάν χρειαζόταν να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε διαπραγμάτευση, σε αντίθεση με τους πρόκριτους της Πελοποννησιακής γερουσίας ή τους οπλαρχηγούς που βρίσκονταν απέξω από τα τείχη της πόλης τους οποίους οι αγάδες συνέχισαν να θεωρούν «ραγιάδες».
Από την πλευρά των αποκλεισμένων ανέλαβε ο Ιμπραήμ μπουλούκμπασης να συζητήσει για την παράδοση της πόλης, τη φυγή τους με τα όπλα και την ασφαλή μετάβασή τους στο Ναύπλιο. Ο Υψηλάντης όρισε ως διαπραγματευτή τον ακόλουθό του πρίγκιπα Αλέξανδρο Καντακουζηνό να συνεχίσει εκ μέρους του τις διαπραγματεύσεις. Μεταξύ άλλων ο Καντακουζηνός, όταν έφτασε στο σημείο της πολιορκίας συνοδευόμενους από περίπου 1000 άνδρες, αξίωσε από τους πολιορκούμενους να πληρώσουν το κόστος της πολιορκίας αξίωση που απορρίφθηκε. Από την πλευρά του ο Έλληνας εκπρόσωπος απέρριψε τουρκική πρόταση σύμφωνα με την οποία θα μπορούσε να παραδοθεί η πόλη αλλά όχι και το φρούριο. Ήταν μία στρατηγικά επιβεβλημένη κίνηση καθώς δεν ήταν δυνατόν το φρούριο της πόλης να παραμείνει σε τουρκικά χέρια.
Όσο και αν ακούγεται παράδοξο, με την άρνηση του Καντακουζηνού, διαφώνησαν οι Έλληνες πολιορκητές. Ο λόγος ήταν καθαρά πρακτικός. Οι Μανιάτες οπλαρχηγοί, προκειμένου να πείσουν τους πολεμιστές να συνδράμουν στην επιχείρησης της άλωσης, τους είχαν υποσχεθεί πλούσια λαφυραγωγία. Αδημονώντας γι’ αυτό οι πολιορκητές πρότειναν άμεση έφοδο, ωστόσο ο πιο ψύχραιμος Καντακουζηνός απέρριψε το αίτημα και εν τέλει κατόρθωσε να επιβάλλει τη θέλησή του τα πλήθη. Οι μαχόμενοι, θα πρέπει να τονιστεί, δεν συγκροτούσαν τακτικό στρατό στον οποίο η πειθαρχία στους ανωτέρους είναι βασική προϋπόθεση της λειτουργίας του. Αποτελούσαν, αντίθετα, ανοργάνωτα τμήματα ενόπλων που είχαν πάντα κατά νου και το κέρδος.
Η ενδοτουρκική διένεξη οδηγεί στη λύση
Εντός του φρουρίου η κατάσταση είχε γίνει εντελώς απελπιστική. Οι διαθέσιμες επιλογές για τους πολιορκημένους είχαν λιγοστέψει. Διαπραγματευτικά οι Έλληνες είχαν σαφώς το πάνω χέρι και διέθεταν ευχέρια κινήσεων. Απελπισμένοι Τούρκοι έφταναν τώρα κοντά στις ελληνικές γραμμές συνοδευόμενοι από Έλληνες τους οποίους μεταμφίεζαν σε μουσουλμάνους ζητώντας έλεος. Μ’ αυτόν τον τρόπο φυγαδεύτηκαν οι περισσότεροι Έλληνες ενώ εντός φρουρίου παρέμειναν τελικά μόλις έξι ελληνικές οικογένειες των οποίων όμως ο ρόλος αποδείχθηκε κομβικός στη συνέχεια. Εν τω μεταξύ οι Τούρκοι που δεν είχαν καταφύγει με τους αγάδες στο επάνω φρούριο έχασαν και τη μοναδική πηγή νερού η οποία έπεσε, μετά από σύντομη μάχη, σε ελληνικά χέρια.
Οι αγάδες, παρά το γεγονός ότι διέθεταν και τρόφιμα και νερό, αντιλήφθηκαν ότι η θέση τους ήταν εξίσου δύσκολη μ’ αυτή των υπόλοιπων Τούρκων (αν και ακόμα όχι οριακή). Επιχείρησαν τότε να χρησιμοποιήσουν τους εναπομείναντες Έλληνες του φρουρίου ως ομήρους. Τους κάλεσαν πράγματι να ανέβουν στο επάνω φρούριο, δήθεν για να τους δοθούν τρόφιμα. Τότε η κοινή μοίρα αλλά και δράση των απελπισμένων Ελλήνων και Τούρκων λειτούργησε σωτήρια για τους Έλληνες. Πριν ανέβουν στο επάνω φρούριο, οι έξι ελληνικές οικογένειες ζήτησαν τη γνώμη των Τούρκων. Εκείνοι, σοφά σκεφτόμενοι, τους απέτρεψαν είτε γιατί υπήρχε μεγάλο συναισθηματικό δέσιμο μεταξύ τους είτε γιατί φοβούνταν ότι με τους Έλληνες ομήρους, η οργή που θα γνώριζαν από τους πολιορκητές όταν η πόλη θα έπεφτε θα ήταν πολύ σκληρή.
Τα πλήθη των πεινασμένων πέρασαν στην αντεπίθεση και εφάρμοσαν τέχνασμα που τελικά αποδείχθηκε καταλυτικό στις εξελίξεις. Εν τω μεταξύ, είχε προηγηθεί η εκ νέου άρνηση του Καντακουζηνού να δεχθεί τις τουρκικές προτάσεις λέγοντας χαρακτηριστικά στους Έλληνες πολιορκημένους, αντιπροσωπεία των οποίων τον επισκέφθηκε, ότι «λυπάται πολύ που δεν μπορεί να τους σώσει και ότι τα ονόματά τους θα αναγραφούν από την ευγνωμονούσα πατρίδα εις τη σειράν των θυσιασθέντων υπέρ αυτής».
Τότε ακριβώς μπήκε σε εφαρμογή το τέχνασμα έτσι ώστε να «σπάσει» η αδιαλλαξία των Τούρκων αγάδων. Οι Τούρκοι του κάτω φρουρίου ενημέρωσαν τους αγάδες ότι τελικά ο Καντακουζηνός δεχόταν να παραδοθεί μόνο η πόλη και όχι το φρούριο. Χρειαζόταν όμως, τάχα, να υπογράψουν και οι ίδιοι τη σχετική συνθήκη. Γι’ αυτό ζητούσαν την άδεια (οι Τούρκοι του κάτω φρουρίου) να εισέλθουν στο άνω φρούριο για να επιδείξουν τα σχετικά έγγραφα. Το κόλπο έπιασε. Οι φρουροί των αγάδων άνοιξαν τις πύλες και τότε τα πληθη των «από κάτω» Τούρκων εισέβαλλαν στο άνω φρούριο απαιτώντας μία κοινή λύση για όλους τους πολιορκούμενους. Τη λύση αυτή τελικά την επέβαλλαν. Η κίνηση των Ελλήνων να ζητήσουν την τουρκική γνώμη και να μην μετατραπούν σε εργαλείο των Τούρκων αγάδων αποδείχθηκε, όπως τονίστηκε και παραπάνω, καταλυτική. Η ελληνοτουρκική συνεργασία των από κάτω υποχρέωσε τους αγάδες σε συνθηκολόγηση!
Αμέσως ο Καντακουζηνός έστειλε όρους στους αγάδες αλλά και στον υπόλοιπο πληθυσμό. Σύμφωνα μ’ αυτούς οι Τούρκοι ήταν ελεύθεροι να πάνε όπου ήθελαν αρκεί να άφηναν στα φρούρια τον οπλισμό τους. Μπορούσαν επίσης να μεταφερθούν στα Κύθηρα που όπως όλα τα επτάνησα βρίσκονταν υπό αγγλική διοίκηση. Μ’ ένα τέχνασμα όμως ο Καντακουζηνός απέφυγε αυτό το ενδεχόμενο γράφοντας στον Άγγλο διοικητή του νησιού ότι ο τουρκικός πληθυσμός που πιθανώς να εγκαταστείτο στο νησί υπέφερε από μολυσματικές ασθένειες. Εν τέλει οι περισσότεροι Τούρκοι πήραν το (θαλάσσιο) δρόμο για τα παράλια της Μικράς Ασίας. Από τους περίπου 4000 της αρχής της πολιορκίας, είχαν απομείνει εν ζωή 750.
Στις 21 Ιουλίου 1821 υπογράφηκε η παράδοση της πόλης και οι Τούρκοι αγάδες παρέδωσαν τα κλεδιά των φρουρίων στις ελληνικές δυνάμεις. Από τις 23 Ιουλίου και μετά η πόλη βρίσκεται επισήμως σε ελληνικά χέρια είδηση που προκαλεί θύελλα ενθουσιασμού στους ελληνικούς πληθυσμούς της Πελοποννήσου και τρόμο στους Οθωμανούς πολιορκούμενους της Τριπολιτσάς (η οποία λίγο αργότερα θα έπεφτε επίσης στα χέρια των, υπό τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, Ελλήνων).
Ο Δήμος Κυθήρων είναι σε επιφυλακή καθώς οι καιρικές συνθήκες παραμένουν δυσχερείς. Ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Γιάννης Κατσανεβάκης πραγματοποιεί περιπολίες σε όλο το νησί και σε συνεργασία με τις κρατικές αρχές είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο. Παρακαλούμε τους πολίτες να μην μετακινούνται άνευ σοβαρού λόγου και να τηρούν τις οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας.
Ευχαριστώ για την αναγνώριση σε σχέση με τα σχόλιά μου. Ευχαριστώ επίσης και όσους έχουν διαφορετική άποψη και αντιπαρατίθενται με απόψεις και ιδέες και πράξεις που βοηθούν να πάμε μπροστά σαν κοινωνία.
Αυτή είναι η ουσία της δημοκρατίας.
Ελπίζω, τουλάχιστον στην μικρή μας κοινωνία τα προσβλητικά και προσωπικά σχόλια να ελλείψουν.
Είναι κρίμα να αναγκάζεται ο moderator να διαγράφει, αλλά λογικά πρέπει να προστατέψει την ποιότητα του blog.
ΥΓ. Για την ακρίβεια είμαι πρώην Πρόεδρος και Διεφθύνων Σύμβουλος της ΒΡ , έχω αποχωρήσει από την εταιρεία και έχω άλλες δραστηριότητες. Αλλά αυτό δεν είναι τόσο σημαντικό (όπως και ο παλιά μου ιδιότητα) , ελπίζω να έχουν κάποια σημασία και να βοηθούν το νησί μας οι σκέψεις μου.
Πνικοκτόνος ο νέος εκλογικός νόμος της Αυτοδιοίκησης για τα χωριά
*************************
Ο νέος εκλογικός νόμος για την Αυτοδιοίκηση στην ουσία κωδικοποιεί τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) και τις εγκυκλίους ( ΚΥΑ,ΥΑ) που ισχύουν όλη αυτή την Αυτοδιοικητική περίοδο ,αποδιαρθρώνοντας ότι θετικό είχε ό μη εφαρμοσμένος νόμος της ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ ν. 4555/2018 (με το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής).
Θεσμοθετεί ένα δημαρχοκεντρικό μοντέλο Αυτοδιοίκησης ασφυκτικά προσκολλημένο στην κρατική διοίκηση ‘’παράκλητο’’ στην βούληση των εκάστοτε κυβερνώντων ,αφού κατ’ ουσία επαναφέρει τα χρίσματα και την κομματικοποίηση στην συγκρότηση των ψηφοδελτίων.
Οι σημερινές δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών κ. Βορίδη για το νέο, του πλήρως πλειοψηφικού εκλογικού συστήματος, τόνισε ότι έρχεται για «να μην μπορεί να κάνουν οι δήμοι αυτά τα ωραία τα ΣΥΡΙΖΑίικα!».
Μια όμως αρνητική παράμετρος που θεσμοθετεί –αν τελικά ισχύσει- είναι η απαξίωση συνολικά του ρόλου των Προέδρων και των Τοπικών Συμβουλίων των χωριών ως εκπροσώπων της βούλησης των χωριών είτε άνω, είτε κάτω των 500 κατοίκων.
Ιστορικά η κοινοτική οργάνωση αποτέλεσε βασικό κύτταρο διοικητικής αυτοοργάνωσης του ελληνισμού, ως βασικός συντελεστής διατήρησης της εθνικής ταυτότητας, της ηθικής συγκρότησης και της επαναστατικής αφύπνισης αφ' ενός, και αφ' ετέρου χρησιμοποιήθηκε ως μηχανισμός πολιτικής κυριαρχίας από τον κατακτητή και έμμεσης οικονομικής εκμετάλλευσης των υπόδουλων Ελλήνων.
Στην ουσία η κοινότητα διέσωσε την ιδιοσυστασία του ελληνικού τρόπου του βίου με μοναδικό τρόπο. Το ιστορικό θετικό παράδοξο της ελληνικής κοινότητας είναι ότι κατέστη ζωτικός τρόπος οργάνωσης των Γραικών από τα αρχαϊκά χρόνια ως άτυπη μορφή εξουσίας επιτελώντας ένα τεράστιο έργο στη μικρή κλίμακα διακυβέρνησης.
Το 1833 και επίσημα ο βασιλιάς Όθωνας κατάργησε μια παράδοση κοινοτισμού χιλιάδων χρόνων εξαφανίζοντας κάθε μορφή κοινοτικής οργάνωσης στον ελληνικό δημόσιο χώρο προκρίνοντας ένα συγκεντρωτικού τύπου ελληνικό κράτος.
H κοινότητα θεσπίσθηκε ως οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) το 1912 επί Ελ. Βενιζέλου, με το νόμο ΔΝΖ 1912 Περί Δήμων και Κοινοτήτων. Για την ακρίβεια το προσχέδιο όριζε ως πρωτοβάθμιο ΟΤΑ το δήμο και έκανε διάκριση ανάμεσα σε «αστικούς» και «αγροτικούς», όμως στην τελική μορφή του νόμου ο όρος αγροτικός δήμος είχε αντικατασταθεί από την κοινότητα.
Έκτοτε με το Πρόγραμμα Ι. Καποδίστριας (Ν. 2539/97), με το Πρόγραμμα Καλλικράτης (Ν.3852/2010) και με το Πρόγραμμα Κλεισθένης 1 (Ν. 4555/18) οι Κοινότητες ενσωματώθηκαν σε ευρύτερα σχήματα Δήμων με την αρχική φιλοσοφία της ορθολογικότερης και αποτελεσματικότερης οργάνωσης και διοίκησης.
Στην διάρκεια των 23 ετών συνενώσεων και συγχωνεύσεων, αυτή η αναγκαιότητα και το νέο Ευρωπαϊκό περιβάλλον μπορεί να έδωσε ώθηση και αναπτυξιακή προοπτική, όμως αποδυνάμωσε βασικές δημοκρατικές λειτουργίες και απομάκρυνε τις τοπικές κοινωνίες από τα κέντρα λήψης αποφάσεων.
Μιλώντας για την καθημερινότητα δηλαδή την επίλυση καθημερινών προβλημάτων (καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμός, ύδρευση κλπ) οι πολίτες προσφεύγουν στον Πρόεδρο και στο Τοπικό Συμβούλιο ζητώντας λύσεις. Όμως ο εισηγητικός και όχι ο αποφασιστικός ρόλος τους καθιστούν αδύναμους, παρακλητικούς προς την δημοτική αρχή και πολλές φορές ‘’σάκους του μποξ’’ των αντιδράσεων. Ακόμα και η χρήση της Πάγιας Προκαταβολής απαιτεί την έγκριση της δημοτικής αρχής και πολλές φορές η χρήσης γίνεται με στρεβλό τρόπο.
Αντί να δοθούν και να εδραιωθούν αποφασιστικές αρμοδιότητες στους Προέδρους και τα Τοπικά Συμβούλια των Τοπικών Κοινοτήτων το υπό συζήτηση νομοσχέδιο:
1)Καταργεί το Συμβούλιο της Κοινότητας από 300 έως 500 κατοίκους. Αυτό αφορά 1466 Κοινότητες και περίπου 3.000 αιρετούς που καταργούνται (2 ανά Κοινότητα). Τελικά ο Υπουργός Εσωτερικών λέγεται ότι θα το πάρει πίσω.
2)Καταργεί την εκλογή Συμβουλίου Κοινότητας και την Κοινότητα στις έδρες των Δήμων που θεσμοθετήθηκαν στην βάση της ίσης μεταχείρισης επαναφέροντας παλαιούς ή και νέους εύλογους ανταγωνισμούς.
Συμπερασματικά η αναβάθμιση των Προέδρων και των Τοπικών Συμβουλίων πρέπει να κατοχυρωθεί θεσμικά τουλάχιστον στον τομέα της καθημερινότητας. Επίσης:
α) Να παραμείνει ο προβλεπόμενος αριθμός στην σύνθεση των Τοπικών Συμβουλίων (μηδενικό οικονομικό κόστος)
β) Να παραμείνει ως έχει το Τοπικό Συμβούλιο της έδρας (αλήθεια ποιος θα κάνει χρήση της όποιας Πάγιας Προκαταβολής).
γ) Να γίνει δεσμευτικός και υποχρεωτικός ο θεσμός της λαϊκής συνέλευσης (Τουλάχιστον μία φορά κατ’ έτος προγραμματικού – απολογιστικού χαρακτήρα).
δ) Να θεσμοθετηθεί με νέους όρους η Πάγια Προκαταβολή.
ε) Για την εκλογή των Προέδρων και των Τοπικών Συμβουλίων οι υποψήφιοι να είναι σ΄όλες τις λίστες των υποψηφίων Παρατάξεων των Δημάρχων, ξεπερνώντας το όποιο συνταγματικό κώλυμα, διασφαλίζοντας την πραγματική ανεξαρτησία των Προέδρων και των Τοπικών Συμβουλίων.
Η κρισιμότητα αναβάθμισης των Τοπικών Κοινοτήτων κρίνεται σημαντική στις περιόδους των πολλαπλών κρίσεων που ζούμε, όπως με την κλιματική αλλαγή, την υπάρχουσα και τυχόν επερχόμενες πανδημίες, την κρίση και την διαχείριση της φτωχοποίησης.
Αν ο δημοκρατικός προγραμματισμός δεν ξεκινάει από τα χωριά με την ενεργή συμμετοχή των πολιτών, τότε η συνεχιζόμενη αποχή και αδράνεια ιδιαίτερα της νέας γενιάς θα οδηγήσει σε μαρασμό το βασικό κύτταρο της δημοκρατίας, το χωριό (Τοπική Κοινότητα).
Ο εμβολιασμός για την COVID-19 στη ΜΑΝΗ ξεκίνησε σήμερα.
Το εμβόλιο είναι στα χέρια μας.
Εγκεκριμένο για την ασφάλεια, την ποιότητα και την αποτελεσματικότητά του από τους αρμόδιους διεθνείς και εθνικούς οργανισμούς, τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τον EMA (European Medicines Agency) και τον FDA (US Food and Drug Administration).
Ο εμβολιασμός, δωρεάν για όλους, είναι σε εξέλιξη για τις ηλικίες 60-64.
Η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών μπορεί να αλλάξει την προτεραιότητα ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων που είναι διαθέσιμες στη χώρα μας.
Στόχος, να εμβολιαστεί το σύνολο του πληθυσμού.
Το εμβόλιο είναι προαιρετικό, αλλά απαραίτητο για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας.
Και δεν ξεχνάμε. Συνεχίζουμε να φοράμε μάσκα και να κρατάμε αποστάσεις.
Εκφράζουμε την καθολική αντίθεσή μας στην αύξηση των τιμών στις προς εκμίσθωση παραλίες. Μέσα στην λαίλαπα της κρίσης του Κορωνοιού είναι αδιανόητη η οποιαδήποτε αύξηση. Η Δημοτική Αρχή και η Εγχώριος Περιουσία δεν πρέπει να στέκονται απέναντι στους επαγγελματίες αλλά δίπλα σε αυτούς. Ποιος μπορεί να προεξοφλήσει την τουριστική κίνηση την φετινή σεζόν? Ο νόμος της αγοράς αναφέρει ότι οποιαδήποτε αύξηση στα επιμέρους στοιχεία του τουριστικού προϊόντος είναι ένα κόστος μετακυλιόμενο στον επισκέπτη του τόπου. Και τελικά πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να αποφασίσουν αν θέλουν ή όχι το τουριστικό προϊόν.
Η υπ’ αριθμόν 03/2021_15 Ιανουαρίου 2021 απόφαση της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων με θέμα τον Καθορισμό τιμής εκκίνησης του ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την ενοικίαση της σπηλιάς Χύτρας είναι μια ΚΑΚΗ απόφαση. Η βραχονησίδα Χύτρα δεν είναι προς ενοικίαση. Δεν είναι ένα μέρος όπου έχει το δικαίωμα κάποιος να αποκλείσει κάποιον άλλο. Εκτός του ότι η απόφαση αυτή ελέγχεται νομικά υπάρχει και το ηθικό κομμάτι. Τι ακριβώς νοικιάζουμε, την βόλτα με το σκάφος?
Οι παραπάνω αποφάσεις της Εγχωρίου Περιουσίας είναι δυο αποφάσεις προς την ΛΑΘΟΣ κατεύθυνση. Είναι αποφάσεις που δεν απειλούν μόνο τους επαγγελματίες του τουρισμού που δραστηριοποιούνται στο νησί μας, αλλά απειλούν και το ίδιο το Τουριστικό μας Προϊόν. Η νοοτροπία του να βρίσκουμε έτοιμα τουριστικά προϊόντα και να καταφεύγουμε σε οικονομική εξόντωση αυτών είναι καταστροφική. Σήμερα είναι η Χύτρα και οι παραλίες, αύριο θα είναι τα μονοπάτια, μεθαύριο οι δράσεις στα φαράγγια… Μήπως στο απώτερο μέλλον με σκοπό την αύξηση των εσόδων για την συντήρηση των δρόμων θα μπούνε και διόδια στα Δόκανα? Μία λύση υπάρχει. Η Επιτροπή να πάρει πίσω τις σχετικές αποφάσεις και να τις επανεξετάσει.