Πρόστιμο ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ γλίτωσε ο ιδιώτης διαχειριστής της Εθνικής Οδού Αθηνών - Λαμίας από το προληπτικό - δηλαδή ούτε καν έκτακτο - κλείσιμο του δρόμου, με απόφαση του Μ. Χρυσοχοΐδη.
Η σχετική πρόβλεψη υπάρχει στον νόμο 4663/20 που ψηφίστηκε πριν ακριβώς ένα χρόνο και προβλέπει πρόστιμο υπό προϋποθέσεις και εφόσον η κυκλοφορία διακοπεί συνεπεία δυσμενών καιρικών φαινομένων για πάνω από μία ώρα. Δηλαδή, ο ιδιώτης έχει υποχρέωση να κρατά τον δρόμο ανοιχτό, κάτι που σημαίνει ενεργοποίηση ενός κοστοβόρου μηχανισμού καθαριότητας και ασφάλειας των ανθρώπων, το οποίο δεν θα καταβληθεί αφού η προληπτική απόφαση ήταν του κράτους και όχι της εταιρείας.
Τα παραπάνω προθέτουν νέα διάσταση στην χθεσινή εφαρμογή της κυβερνητικής τακτικής του «ακορντεόν» στην διαχείριση της κυκλοφορίας στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας, η οποία ανοιγόκλεινε από το πρωί της Δευτέρας, προκαλώντας κυκλοφοριακό χάος, οργή και ειρωνικά σχολια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τις αιφνιδιαστικές αποφάσεις και τον κρατικό μηχανισμό, αλλά και πολιτικές αντιδράσεις από σύσσωμη την αντιπολίτευση.
Μετά την ταλαιπωρία των οδηγών το πρωί της Δευτέρας, οι οποίοι χωρίς προειδοποίηση εγκλωβίστηκαν μέσα στον χιονιά εξαιτίας της αιφνιδιαστικής απόφασης να κλείσει η Εθνική Οδός για όλα τα οχήματα, από τις 5.30 το πρωί, από το ύψος της γέφυρας Καλυφτάκη, λίγες ώρες αργότερα αποφασίστηκε η Εθνική να είναι ανοιχτή για έξι ώρες, από τη μία το μεσημέρι έως τις 7 το απόγευμα. Ακολούθως έκλεισε ξανά από τις 7 το απόγευμα της Δευτέρας έως τις 7 το απόγευμα της Τρίτης, ενώ η κατάσταση θα αξιολογηθεί πάλι σήμερα.
Σύμφωνα μάλιστα με την κυβέρνηση το κλείσιμο της Εθνικής Οδού έγινε για «προληπτικούς λόγους», ενώ σχετικά με τη μη χρησιμοποίηση του «112» για να ενημερωθούν οι πολίτες, ο Νίκος Χαρδαλιάς δήλωσε πως «είχαν ενημερωθεί εγκαίρως οι δημοσιογράφοι για να ενημερώσουν το κοινό». Ο εκπρόσωπος Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας Θεόδωρος Χρονόπουλος δήλωσε ότι δεν γνωρίζει γιατί δεν λειτούργησε το 112 και εμμέσως πλην σαφώς επέρριψε ευθύνη στην Πολιτική Προστασία λέγοντας ότι σε αυτήν ανήκει η αρμοδιότητα.
► Χρυσοχοϊδης: «Δεν έγινε κάτι αν κλείσει ο δρόμος για ορισμένες ώρες»
Την ευθύνη της απόφασης για το κλείσιμο της Εθνικής Οδού Αθηνών - Λαμίας από τις 5.30 το πρωί της Δευτέρας, ανέλαβε πλήρως ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη. Όπως είπε στον Σκάι ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, «η εθνική οδός Αθηνών - Λαμίας έκλεισε με δική μου απόφαση διότι η χιονόπτωση είναι σφοδρή». Σύμφωνα με τον ίδιο η απόφαση ελήφθη γιατί «δεν πρέπει να κινδυνεύσουν ανθρώπινες ζώες». «Τα μηχανήματα είναι εκεί αλλά όλα έχουν μια δυνατότητα. Υπάρχει κίνδυνος εγκλωβισμού οχημάτων και άρα για ανθρώπινες ζωές» πρόσθεσε ο κ. Χρυσοχοΐδης. «Δεν έγινε κάτι αν κλείσει ο δρόμος για ορισμένες ώρες» συμπλήρωσε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη.
► Ταραντίλης: «Η κυβέρνηση έδρασε προληπτικά»
Αργότερα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Χρήστος Ταραντίλης υποστήριξε ότι «ο κρατικός μηχανισμός βρίσκεται σε πλήρη κινητοποίηση για την αποτροπή και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργούνται από την κακοκαιρία». «Πραγματοποιούνται αλλεπάλληλες συσκέψεις και αναπτύσσονται όλες αυτές οι αναγκαίες πρωτοβουλίες σε συνεργασία με τις περιφέρειες και τους δήμους». Σε ερώτηση γιατί έκλεισε τα ξημερώματα η Εθνική Οδός από το ύψος της γέφυρας Καλυφτάκη, είπε πως «η κυβέρνηση έδρασε προληπτικά, για την ασφάλεια των πολιτών.
► ΣΥΡΙΖΑ: «Επιτελική ανικανότητα»
«Επιτελική ανικανότητα» καταλογίζει ο ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση σχετικά με τους χειρισμούς της απέναντι στην κακοκαιρία. Σε ανακοίνωσή του, αναφέρει ότι «εδώ και δέκα μέρες το επιτελικό κράτος του κ. Μητσοτάκη διαφήμιζε πόσο καλά προετοιμασμένο ήταν για το επερχόμενο κύμα κακοκαιρίας». Όμως, «μετά από δέκα μέρες "συσκέψεων", αυτό που κατάφερε με τα πρώτα χιόνια ήταν να αφήσει ολόκληρα νησιά χωρίς ρεύμα μέσα στον παγετό και εν τέλει να κόψει την Ελλάδα στα δύο με τη μόνη λύση που γνωρίζει διά πάσα νόσο: Απαγόρευση κυκλοφορίας». «Η επιτελική ανικανότητα στα καλύτερά της», σχολιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ.
► ΚΙΝΑΛ: Καλούμε την κυβέρνηση να ζητήσει τουλάχιστον μια συγνώμη
Eντονη κριτική στην κυβέρνηση άσκησε το Κίνημα Αλλαγής με ανακοίνωση του Τομέα Πολιτικής Προστασίας, όπου κατακρίνεται η απόφαση του υπουργού Δημόσιας Τάξης να κλείσει την κεντρική συγκοινωνιακή αρτηρία της χώρας, την εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας, με αιτιολογία την αποφυγή πιθανών ατυχημάτων. Όπως αναφέρει ο Τομέας Πολιτικής Προστασίας του Κινήματος Αλλαγής αυτή η απόφαση προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση και ταλαιπωρία σε χιλιάδες οδηγούς, οι οποίοι δεν είχαν πληροφορηθεί τίποτα σχετικό. Υποστηρίζει ακόμη ότι στα σχέδια που συζητήθηκαν στις αλλεπάλληλες συσκέψεις δεν περιλαμβανόταν το κλείσιμο της εθνικής οδού.
Αναλυτικά:
«Η απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ και του Υπουργού Δημόσιας Τάξης να κλείσει την κεντρική συγκοινωνιακή αρτηρία της χώρας, την εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας, με αιτιολογία την αποφυγή πιθανών ατυχημάτων, προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση και ταλαιπωρία σε χιλιάδες οδηγούς οι οποίοι δεν είχαν πληροφορηθεί τίποτα σχετικό. Η έλευση της κακοκαιρίας ήταν, ωστόσο, γνωστή από την αρχή της προηγούμενης εβδομάδας και οι αρμόδιοι υπουργοί, σε αλλεπάλληλες συσκέψεις τους, μας διαβεβαίωναν ότι ο κρατικός μηχανισμός ήταν έτοιμος να αντιμετωπίσει την «Μήδεια». Στα σχέδιά τους, όμως, δεν περιλαμβανόταν το κλείσιμο της εθνικής οδού.
Ακόμη μια φορά η κυβέρνηση είναι απαράσκευη μπροστά στα καιρικά φαινόμενα. Ακόμη μια φορά αποκαλύπτεται η αδυναμία της να έχει μια σταθερή πολιτική για την αντιμετώπιση των καταστροφών. Σε ποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα η κυβέρνηση κλείνει αιφνιδιαστικά τις εθνικές οδούς για να αντιμετωπίσει ένα εκ των προτέρων γνωστό καιρικό φαινόμενο; Καλούμε την κυβέρνηση να ζητήσει τουλάχιστον μια συγνώμη από τους πολίτεs που δεν μπορούν να πάνε στις δουλειές τους, εξ αιτίας μιας απόφασης που λήφθηκε "έτσι χωρίς πρόγραμμα"».
► ΜεΡΑ25: Η «αριστεία» χτύπησε και στο μέτωπο της κακοκαιρίας
Δριμεία επίθεση στην κυβέρνηση για το κλείσιμο της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας εξαπέλυσε και το ΜεΡΑ25. «Φαίνεται πως η "αριστεία" της κυβέρνησης χτύπησε και στο μέτωπο της κακοκαιρίας. Για ένα φαινόμενο που γνωρίζαμε από πολύ νωρίς και για το οποίο τα κυβερνητικά μέσα διαφήμιζαν πόσο ετοιμασμένοι ήμασταν, καταλήξαμε σε νησιά χωρίς ρεύμα και μια αιφνιδιαστικά κλειστή εθνική οδό "για το καλό μας". Αυτά όμως συμβαίνουν όταν η "άριστη" διαχείριση συναντά την μνημονιακή διάλυση της πολιτικής προστασίας, με μια κυβέρνηση "Μήδεια" που τρώει τα παιδιά της» αναφέρει το ΜεΡΑ25.
► ΚΚΕ: Φυσικά φαινόμενα βαφτίζονται «ακραία» για να κρυφτούν οι τεράστιες ελλείψεις
«Έχει γίνει πλέον καθεστώς φυσικά φαινόμενα, όπως η χιονόπτωση τον χειμώνα, να βαφτίζονται “ακραία”, μόνο και μόνο για να κρυφτούν οι τεράστιες ελλείψεις στον τομέα της πολιτικής προστασίας, του σχεδιασμού και των υποδομών για τις λαϊκές ανάγκες», επισημαίνει το ΚΚΕ σε σχόλιό του. «Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση, για λίγα εκατοστά χιόνι, κλείνει ακόμη και τους πιο κεντρικούς οδικούς άξονες που -αν και έχει χρυσοπληρώσει ο λαός- δεν έχει εξασφαλιστεί στοιχειωδώς από το κράτος και τις ιδιωτικές εταιρείες, που τους εκμεταλλεύονται, ότι αυτοί θα καθαρίζονται και θα παραμένουν ανοιχτοί», προσθέτει το ΚΚΕ καταλήγοντας: «αυτό είναι ένα μόνο δείγμα του σημερινού κρατικού μηχανισμού, που λειτουργεί με κριτήριο τα συμφέροντα των λίγων και όχι τις ανάγκες των πολλών».
► «Ανυπαρξία κράτους» λέει η Ελληνική Λύση
Να αναζητηθούν ευθύνες για τις διακοπές ρεύματος σε πολλές περιοχές της χώρας ζητάει με ανακοίνωσή της η Ελληνική Λύση, ενώ, με αφορμή την απόφαση για κλείσιμο εθνικών οδών, κάνει λόγο για «ανυπαρξία του κράτους» και «ασυδοσία των εργολάβων».
«Συμπολίτες μας στις Σποράδες, την Εύβοια και πολλές ακόμα περιοχές βρίσκονται στο έλεος της κακοκαιρίας με διακοπές ρεύματος που φτάνουν και τις 20 ώρες» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ελληνική Λύση, ενώ με αφορμή το κλείσιμο των εθνικών οδών υποστηρίζει πως «η απόφαση για το κλείσιμο εξαιτίας μίας κακοκαιρίας που ήταν γνωστή από ημέρες δείχνει την ανυπαρξία του περιβόητου “επιτελικού κράτους”, αλλά και την ασυδοσία των “εθνικών εργολάβων”. Υποτίθεται ότι οι αυτοκινητόδρομοι δόθηκαν σε ιδιώτες για να μην κλείνουν. Τώρα βλέπουμε να κλείνουν με κρατική εντολή και η Ελλάδα να κόβεται στη μέση επί ώρες». «Αλήθεια, πού ήταν το Σαββατοκύριακο ο Έλληνας πρωθυπουργός; Δεν θα έπρεπε να συντονίσει το χάος που δημιουργήθηκε;» αναφέρει η Ελληνική Λύση.
Εδώ και δέκα μέρες το επιτελικό κράτος του κ. Μητσοτάκη διαφήμιζε πόσο καλά προετοιμασμένο ήταν για το επερχόμενο κύμα κακοκαιρίας.
Μετά από δέκα μέρες «συσκέψεων» αυτό που κατάφερε με τα πρώτα χιόνια ήταν να αφήσει ολόκληρα νησιά χωρίς ρεύμα μέσα στον παγετό και εν τέλει να κόψει την Ελλάδα στα δύο με τη μόνη λύση που γνωρίζει διά πάσα νόσο: Απαγόρευση κυκλοφορίας. Η επιτελική ανικανότητα στα καλύτερά της
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μονεμβασίας προτίθεται να αναθέσει για την εργασίαφύλαξης λιμενικών εγκαταστάσεων Νεάπολης – Παλαιοκάστρου κατά κώδικα I.S.P.S.συνολικού προϋπολογισμού 24.000 €.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν γραπτή προσφορά στο γραφείο του Λιμενικού Ταμείου το αργότερο έως τις 22/02/2021 και ώρα 14:00 μ.μ.
Επισυνάπτεται η Μελέτη και Υπόδειγμα Οικονομικής Προσφοράς.
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μονεμβασίας προτίθεται να αναθέσει το έργο “ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΑΝΩΔΟΜΗΣ ΣΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΝΕΑΠΟΛΗΣ“, προϋπολογισμού 12.600 €.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν γραπτή προσφορά στο γραφείο του Λιμενικού Ταμείου το αργότερο έως τις 22/02/2021 και ώρα 14:00 μ.μ.
Επισυνάπτεται η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος και η σχετική μελέτη.
Ο Βουλευτής ΝΔ Α’ Πειραιώς και Νήσων, κ. Χριστόφορος Μπουτσικάκης, επισκέφθηκε σήμερα το Αντικαρκινικό Νοσοκομείο Πειραιά «Μεταξά».
Στο πλαίσιο της επίσκεψής του, ο κ. Μπουτσικάκης είχε την ευκαιρία να συζητήσει με το Διοικητή του Νοσοκομείου, κ. Χαράλαμπο Τουμπέκη, τον Αναπληρωτή Διοικητή, κ. Σαράντο Ευσταθόπουλο, καθώς και με το ιατρικό, νοσηλευτικό και διοικητικό προσωπικό για τις αυξημένες απαιτήσεις του Νοσοκομείου λόγω της πανδημίας COVID-19, καθώς και για τις προσπάθειες που γίνονται για την αναβάθμιση των ιατρικών μηχανημάτων και των κτηριακών εγκαταστάσεων.
Ο Βουλευτής διαπίστωσε ότι, παρά τη σφοδρή κακοκαιρία, το Νοσοκομείο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία και συνεχάρη όλες και όλους τους εργαζομένους για την αφοσίωση και το υψηλό αίσθημα ευθύνης που επιδεικνύουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, σε αυτή την ιδιαίτερη δύσκολη περίοδο για τη Χώρα μας.
Ολοκληρώθηκε ο εμβολιασμός για τον κορωνοιό και στην δεύτερη δόση και στα δυο γηροκομεία της περιοχής μας, απρόσκοπτα και χωρίς συμβάντα.
Τα δύο ιδρύματα πέρασαν την πανδημία αλώβητα χάρις στην φροντίδα και στην αυστηρή προσοχή των ιατρών και του προσωπικού τους και πλέον οι γέροντες τρόφιμοι θα είναι ασφαλείς απέναντι στον ιό.
Εντός των ημερών, θα έχουμε νεότερα και για τον εμβολιασμό στο Κ.Υ. Νεάπολης, οπότε και θα σας ενημερώσουμε με νεότερη ανάρτηση.
Τηρούμε τα μέτρα, εμβολιαζόμαστε και τελειώνουμε με την πανδημία!
Όσον αφορά τις προγραμματισμένες εξετάσεις εξ αποστάσεως του χειμερινού εξαμήνου στα ΑΕΙ, οι φοιτητές καλούνται από το υπουργείο Παιδείας να ακολουθούν τις οδηγίες των Πανεπιστημίων, των Σχολών και των Τμημάτων τους.
του ν. 4412/2016 (Α’ 147) “Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)»
του ν. 4314/2014 (Α’ 265) “Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014−2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005 (Α’ 297) και άλλες διατάξεις” και του ν. 3614/2007 (Α’ 267) «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007 -2013»,
του ν. 4270/2014 (Α’ 143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις»,
του ν. 4250/2014 (Α’ 74) «Διοικητικές Απλουστεύσεις – Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα-Τροποποίηση Διατάξεων του π.δ. 318/1992 (Α΄161) και λοιπές ρυθμίσεις» και ειδικότερα τις διατάξεις του άρθρου 1,
της παρ. Ζ του Ν. 4152/2013 (Α’ 107) «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2011/7 της 16.2.2011 για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές»,
του ν. 4129/2013 (Α’ 52) «Κύρωση του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο»
του άρθρου 26 του ν.4024/2011 (Α 226) «Συγκρότηση συλλογικών οργάνων της διοίκησης και ορισμός των μελών τους με κλήρωση»,
του ν. 4013/2011 (Α’ 204) «Σύσταση ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων…»,
του ν. 4071/2012 άρθρ. 6 παρ. 14 (ΦΕΚ 85 Α/11-4-2012) «Ρυθμίσεις για την τοπική ανάπτυξη, την αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ»,
του ν. 3861/2010 (Α’ 112) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις”,
του ν. 2859/2000 (Α’ 248) «Κύρωση Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας»,
του ν.2690/1999 (Α’ 45) “Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις” και ιδίως των άρθρων 7 και 13 έως 15,
του ν. 2121/1993 (Α’ 25) “Πνευματική Ιδιοκτησία, Συγγενικά Δικαιώματα και Πολιτιστικά Θέματα”,
του π.δ 28/2015 (Α’ 34) “Κωδικοποίηση διατάξεων για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία”,
του π.δ. 80/2016 (Α΄145) “Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες”
της με αρ. 57654 (Β’ 1781/23.5.2017) Απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης «Ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων λειτουργίας και διαχείρισης του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ) του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης».
της με αρ. 334/14.12.2020 (62ΘΑΩΚ9-3ΨΜ) Απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Μονεμβασίας, με την οποία συγκροτήθηκαν τα συλλογικά όργανα του διαγωνισμού.
των σε εκτέλεση των ανωτέρω νόμων εκδοθεισών κανονιστικών πράξεων, των λοιπών διατάξεων που αναφέρονται ρητά ή απορρέουν από τα οριζόμενα στα συμβατικά τεύχη της παρούσας, καθώς και του συνόλου των διατάξεων του ασφαλιστικού, εργατικού, κοινωνικού, περιβαλλοντικού και φορολογικού δικαίου που διέπει την ανάθεση και εκτέλεση της παρούσας σύμβασης, έστω και αν δεν αναφέρονται ρητά παραπάνω.
Β: τα λοιπά στοιχεία:
το τεύχος τεχνικών προδιαγραφών 27/15.1.2021 του τμήματος Προμηθειών του Δήμου στο οποίο τεκμηριώνεται η ανάγκη προμήθειας τροφίμων για τις ανάγκες του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων,
Τις αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης του διατάκτη του Δήμου Α291-Α304 & Α317-Α321/12.2.2021, ύψους 437,94 ευρώ.
Τις αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, του διατάκτη του Νομικού Προσώπου «Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης Πολιτισμού και Αθλητισμού Δήμου Μονεμβασίας», Α24-Α28/4.2.2021, ύψους 40.503,21 ευρώ,
Την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης του διατάκτη του Νομικού Προσώπου «Κ.Ε.Π.ΠΕ.Δ.Μ», Α20/10.2.2021, ύψους 3.200,00 ευρώ,
Προσκαλούμε κάθε ενδιαφερόμενο οικονομικό φορέα προς υποβολή οικονομικής προσφοράς για την ανάθεση της προμήθειας τροφίμων του Δήμου Μονεμβασίας και των Νομικών του Προσώπων, από τις ομάδες/υποομάδες που αναφέρονται στον Πίνακα (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I) που παρατίθεται στο τέλος της παρούσης, με κριτήριο ανάθεσης της σύμβασης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά αποκλειστικά βάσει της τιμής ανά ομάδα/υποομάδα.
ΕΙΔΙΚΟΙ ΟΡΟΙ:
Προσφορές υποβάλλονται για μία ή περισσότερες ή και για όλες τις οποομάδες του προϋπολογισμού, για τη συνολική ωστόσο προκηρυχθείσα ποσότητα κάθε υποομάδος, όπως αυτές παρουσιάζονται στον ενδεικτικό προϋπολογισμό της μελέτης.
Ο χρόνος για την ολοκλήρωση της παράδοσης του συνόλου της προμήθειας ορίζεται από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και έως την 28η/2/2022.
Οι τιμές προσφοράς είναι σταθερές και αμετάβλητες καθ’ όλη τη διάρκεια της συμβατικής περιόδου και δεν υπόκειται για κανένα λόγο σε αναθεώρηση.
Η παράδοση των ειδών θα γίνεται ως εξής:
-ΟΜΑΔΕΣ 1.1-3.1-5.1 (Γάλα εργαζομένων Δήμου): Η παράδοση του είδους γάλα θα γίνεται κάθε εργάσιμη ημέρα στις αντίστοιχες ποσότητες και στις έδρες των ενοτήτων, δηλαδή στους Μολάους, Μονεμβασιά, Νεάπολη, Παπαδιάνικα και Ρειχιά σε ψυγεία που θα τοποθετήσει ο ανάδοχος σε σημεία που θα του υποδείξει ο Δήμος ή θα υποδείξει ο ίδιος.
– ΟΜΑΔΕΣ 1.2-3.2-5.2 (Τρόφιμα Κοινωνικού Παντοπωλείου): σε τόπους και σε συχνότητα που θα οριστούν από το Δήμο με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και σε ώρες από 8:00- 12:00 π.μ στα εξής σημεία:
Δημοτικό κτήριο Δ.Ε Ασωπού
Παπαδιάνικα Λακωνίας – Τ.Κ 23054
Δημοτικό κτήριο Δ.Ε Ζάρακα
Ρειχέα Λακωνίας – Τ.Κ 23052
Δημοτικό κτήριο Δ.Ε Μονεμβασίας
Μονεμβασίας Λακωνίας – Τ.Κ 23070
– ΟΜΑΔΕΣ 1-5 (Τρόφιμα Παιδικών Σταθμών & ΚΑΠΗ): σε τόπους και σε συχνότητα που θα οριστούν από το Νομικό Πρόσωπο Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης, Πολιτισμού και Αθλητισμού Δήμου Μονεμβασίας με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης και σε ώρες από 7:00- 9:00 π.μ στα εξής σημεία:
Δημοτικός Παιδικός Σταθμός Παπαδιανίκων
Παπαδιάνικα Λακωνίας – Τ.Κ 23054
Κ.ΑΠ.Η Μολάων
Μολάοι Λακωνίας – Τ.Κ 23052
Κάθε ενδιαφερόμενος θα υποβάλει έγγραφη κλειστή προσφορά συνταγμένη στην ελληνική γλώσσα σύμφωνα με το υπόδειγμα που προσαρτάται στο τέλος της παρούσης.
Οι προσφορές κατατίθενται αυτοπροσώπως ή μέσω νομίμως εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου στο Τμήμα Προμηθειών & Εργασιών του Δήμου Μονεμβασίας (Μολάοι Λακωνίας – Τ.Κ 230 52), έως την 23η/2/2021 ημέρα Τρίτη και ώρα 14:00 και αμέσως μετά θα ακολουθήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Επίσης οι προσφορές με όλα τα πάρα κάτω αναφερόμενα δικαιολογητικά δύναται να κατατεθούν έως την ανωτέρω αναφερόμενη ημερομηνία και ώρα, στην υπηρεσία πρωτοκόλλου του Δήμου.
Προσφορές που κατατίθενται μετά την παραπάνω ημερομηνία και ώρα είναι εκπρόθεσμες και επιστρέφονται.
Ως κριτήρια επιλογής τίθενται η καταλληλότητα για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας και ως εκ τούτου δεκτοί στη διαδικασία κατάθεσης προσφοράς γίνονται οικονομικοί φορείς οι οποίοι, δυνάμει της νομοθεσίας του κράτους – μέλους στο οποίο είναι εγκατεστημένοι, έχουν δικαίωμα να αναλάβουν τη συγκεκριμένη δημόσια σύμβαση και προς τούτο προσκομίζουν επί ποινή αποκλεισμού και εντός του φακέλου προσφοράς τα πάρα κάτω αποδεικτικά μέσα:
Απόσπασμα ποινικού μητρώου εφόσον έχει εκδοθεί έως τρεις(3) μήνες πριν από την υποβολή του ή Υπεύθυνη Δήλωση σύμφωνα με το (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II) που παρατίθεται στο τέλος της παρούσης.
Η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου αφορά:
-στις περιπτώσεις εταιρειών περιορισμένης ευθύνης (Ε.Π.Ε.), ιδιωτικών κεφαλαιουχικών εταιρειών (Ι.Κ.Ε.) και προσωπικών εταιρειών (Ο.Ε. και Ε.Ε.), τους διαχειριστές
-στις περιπτώσεις ανωνύμων εταιρειών (Α.Ε.), τον διευθύνοντα σύμβουλο, καθώς και όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου,
-στις περιπτώσεις των συνεταιρισμών τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου
Πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας της επιχείρησης εν ισχύ κατά το χρόνο υποβολής του.
Υπεύθυνη Δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου της επιχείρησης στην οποία θα δηλώνονται οι φορείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης που η επιχείρηση καταβάλει εισφορές κατά την ημερομηνία κατάθεσης της προσφοράς σύμφωνα με το (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ III) που παρατίθεται στο τέλος της παρούσης.
Πιστοποιητικό ασφαλιστικής ενημερότητας από τους ανωτέρω φορείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης εν ισχύ κατά το χρόνο υποβολής του.
Πιστοποιητικό/βεβαίωση του οικείου επαγγελματικού ή εμπορικού μητρώου του κράτους εγκατάστασης, το οποίο να έχει εκδοθεί εντός του τρέχοντος έτους.
Εκτύπωση της καρτέλας «Στοιχεία μητρώου/Επιχείρησης» μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, για τους εγκατεστημένους στην Ελλάδα οικονομικούς φορείς, από την οποία θα προκύπτει η μη αναστολή των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του οικονομικού φορέα.
Υπεύθυνη Δήλωση ότι δεν έχει εκδοθεί δικαστική ή διοικητική απόφαση με τελεσίδικη και δεσμευτική ισχύ για την αθέτηση των υποχρεώσεών του όσον αφορά στην καταβολή φόρων ή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Ένορκη βεβαίωσηή υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου της επιχείρησης στην οποία θα δηλώνεται εάν έχουν επιβληθεί πράξεις επιβολής προστίμου σε βάρος της επιχείρησης από παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας, σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών πριν από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής προσφοράς και ότι δεν έχει εκδοθεί σε βάρος της επιχείρησης απόφαση αποκλεισμού, σύμφωνα με το άρθρο 74 του ν. 4412/2016, εφόσον έχει εκδοθεί έως τρεις(3) μήνες πριν από την υποβολή της.
Υπεύθυνη Δήλωση του προσφέροντος ότι δεν έχει εκδοθεί σε βάρος του απόφαση αποκλεισμού, σύμφωνα με το άρθρο 74 του ν. 4412/2016.
Βεβαίωση καταλληλότητας του οχήματος (π.χ άδεια κυκλοφορίας οχήματος/ψυγείου ή άλλο ισοδύναμο έγγραφο ή υπεύθυνη δήλωση στην περίπτωση που η παράδοση/διάθεση/παραλαβή του είδους θα γίνεται σε ψυκτικό θάλαμο εντός χώρου του οικονομικού φορέα), για τα τρόφιμα που η μεταφορά τους απαιτεί ψυκτικό θάλαμο.
To φύλλο συμμόρφωσης που παρατίθεται ως παράρτημα στην παρούσα (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV)
Για την απόδειξη της νόμιμης εκπροσώπησης, στις περιπτώσεις που ο οικονομικός φορέας είναι νομικό πρόσωπο και υποχρεούται, κατά την κείμενη νομοθεσία, να δηλώνει την εκπροσώπηση και τις μεταβολές της σε αρμόδια αρχή (πχ ΓΕΜΗ), προσκομίζει σχετικό πιστοποιητικό ισχύουσας εκπροσώπησης, το οποίο πρέπει να έχει εκδοθεί έως τριάντα (30) εργάσιμες ημέρες πριν από την υποβολή του. Στις λοιπές περιπτώσεις τα κατά περίπτωση νομιμοποιητικά έγγραφα σύστασης και νόμιμης εκπροσώπησης (όπως καταστατικά, πιστοποιητικά μεταβολών, αντίστοιχα ΦΕΚ, συγκρότηση Δ.Σ. σε σώμα, σε περίπτωση Α.Ε, κλπ, ανάλογα με τη νομική μορφή του οικονομικού φορέα), συνοδευόμενα από υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου ότι εξακολουθούν να ισχύουν κατά την υποβολή τους
Όλα τα ανωτέρω δικαιολογητικά προσκομίζονται σε πρωτότυπα ή ευκρινή φωτοαντίγραφα και αν απαιτείται θεωρημένα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρ. 1 του Ν. 4250/14.
Ότι εκ των ανωτέρω δηλώνεται με Υπεύθυνη Δήλωση μπορεί να αναγράφεται σε ένα (1) έντυπο Υπεύθυνης Δήλωσης.
Οι προσφορές ισχύουν και δεσμεύουν της ενδιαφερομένους ως την έκδοση της κατακυρωτικής απόφασης του Δήμου Μονεμβασίας.
Περισσότερες πληροφορίες παρέχονται στο τεύχος τεχνικών προδιαγραφών 27/15.1.2021 του τμήματος Προμηθειών του Δήμου.
Πληροφορίες: Αντώνης Παπαγεωργίου – Γεώργιος Βασιλείου – τηλ: 2732360542-579 – Fax: 2732360556 – email: papageo@monemvasia.gr – Δήμος Μονεμβασίας – Τμήμα Προμηθειών – Μολάοι Τ.Κ 230 52.-
Νέα ισχυρή σύσταση στους κατοίκους σε όλη την Αττική να αποφύγουν τις μη αναγκαίες μετακινήσεις για τις επόμενες ώρες, απευθύνει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Σύμφωνα με την ΕΜΥ τα καιρικά φαινόμενα εντείνονται και θα συνεχίσουν να είναι έντονα τις επόμενες ώρες και για το λόγο αυτό απευθύνουμε ισχυρή σύσταση στους κατοίκους και τους εργαζόμενους όλης της Αττικής να αποφύγουν τις μη αναγκαίες μετακινήσεις για τις επόμενες ώρες, αναφέρει ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, στην οποία τονίζεται: "Οι μεν κάτοικοι να μην προβούν σε οποιαδήποτε μετακίνηση που μπορούν να αποφύγουν, ή να αναβάλλουν, οι δε εργαζόμενοι που χρειάζεται να μετακινηθούν να το πράξουν μετά τις 10.00 π.μ. και σε συνεννόηση με την εργοδοσία τους. Η χιονόπτωση θα είναι συνεχής μέχρι τις 10.00 π.μ. και συστήνεται μεγάλη προσοχή σε όλους τους πολίτες να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί στις όποιες απολύτως αναγκαίες μετακινήσεις τους. Η κατάσταση θα επανεκτιμηθεί στο επόμενο τρίωρο".
Η άλωση της Μονεμβασιάς από τους επαναστημένους Ελληνες το 1821 τα είχε όλα. Προδοσία, ίντριγκες, ωμότητα που έφτασε μέχρι την κτηνοβασία και ελληνοτουρκική συνεργασία που οδήγησε στη λύση της πολιορκίας.
Διακόσια χρόνια μετά το ξέσπασμα της Ελληνικής Επανάστασης η ελληνική πολιτεία αναμένεται να γιορτάσει, παρά τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν, εξαιτίας της πανδημίας, με πανηγυρικό και ενθουσιώδη τρόπο την έναρξή της, με πολλές και ποικίλες εκδηλώσεις και δράσεις διαφορετικού περιεχομένου και βεληνεκούς. Ένας εορτασμός που μεταξύ άλλων, αποτελεί σημαντική ευκαιρία να αναψηλαφήσουμε εκ νέου τα πολλαπλά μονοπάτια έρευνας και σκέψης γύρω από τα γεγονότα εκείνης της περιόδου, αλλά και τους όρους που εκείνη η περίοδος έθεσε για την ίδρυση και τη μετέπειτα πορεία του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Άλλωστε, το ξέσπασμα της Επανάστασης και τα χρόνια που ακολούθησαν, αποτέλεσαν το διάστημα εκείνο που συγκρότησε τη βάση δημιουργίας ενός νέου κράτους στα Νότια της Βαλκανικής χερσονήσου, του ελληνικού κράτους.
Θα ανέμενε βέβαια κανείς μια προσπάθεια τέτοιου μεγέθους να εντάξει στο πλαίσιο της μια συνολική κριτική αποτίμηση και μια πορεία ενδοσκόπησης στο πλαίσιο ενός ουσιαστικού αναστοχασμού της ιστοριογραφικής φιλολογίας για όλα αυτά τα χρόνια που μεσολάβησαν σε σχέση με αυτό το σπουδαίο, γεγονός. Αυτή η προσπάθεια θα σηματοδοτούσε στο βαθμό που θα γινόταν κάτι τέτοιο, μια απόπειρα «γεφύρωσης» ανάμεσα στην προσέγγιση που ακολουθεί η επιστημονική κοινότητα για τα γεγονότα του 1821, και η οποία σε πολλά από τα ζητήματα που μελετά έχει καταλήξει, με αυτό που ονομάζουμε «δημόσια» ιστορία και πολύ περισσότερο, με αυτό που προσδιορίζεται ως «σχολική» ιστορία. Δυστυχώς σε αυτό επίπεδο, το κενό παραμένει σημαντικό και έως τώρα αγεφύρωτο.
Τα διακόσια χρόνια ήταν μια καλή ευκαιρία να αποτελέσουν μέρος ενός ευρύτερου προβληματισμού, καθώς σκοπός της Ιστορίας δεν είναι να φτιάξει ενιαία αφηγηματικά σύνολα, με στρογγυλοποιήσεις, χωρίς γωνίες και αιχμές. Αντίθετα, είναι να καταδείξει αυτή τη συνθετότητα και την πολυπλοκότητα των φαινόμενων, αφού οι κοινωνίες συνιστούν ιδιαίτερα σύνθετα φαινόμενα και ως τέτοιες έχει αξία να μελετώνται. Η ενασχόληση με την ιστορία έχει σημασία όταν ανοίγει ερωτήματα τροφοδοτώντας τη σκέψη και όχι να δίνει έτοιμες λύσεις και απαντήσεις.
Στάθης Κουτρουβίδης, ιστορικός
Πώς έπεσε η Μονεμβασιά: Μία σχεδόν απίστευτη αλλά πέρα για πέρα αληθινή ιστορία
Η άλωση της Μονεμβασιάς κατά τους πρώτους μήνες της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 δεν κατέχει στην ελληνική ιστοριογραφία δεσπόζουσα θέση, όπως αυτή που κατέχει ας πούμε η άλωση της Τριπολιτσάς (επιτυχία που εδραίωσε την Επανάσταση στην Πελοπόννησο) ή η άλωση της Καλαμάτας που ήταν η πρώτη στρατηγικά μεγάλη νίκη των επαναστατημένων.
Ωστόσο όσα συνέβησαν στη Μονεμβασιά τους πρώτους μήνες του 1821 έχουν ξεχωριστή σημασία και αξίζει να φωτιστούν σήμερα που συμπληρώνονται 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης. Πέρα από το γεγονός ότι η ελληνική επικράτηση στην καστροπολιτεία στο νοτιοανανατοικό άκρο της Πελοποννήσου αποτέλεσε μία ακόμη επιτυχία των επαναστατημένων, συμπεριλαμβάνει γεγονότα χαρακτηριστικής τραγικότητας, απίστευτης ωμότητας ενώ την ίδια ώρα η προσεκτική μελέτη τους σπάει πολλές φορές τα στερεότυπα με τα οποία μεγάλωσαν γενιές και γενιές Ελλήνων. Η ιστορία (και στην Μονεμβασιά) ξεπερνά με άνεση τα απλοϊκά σχήματα των «καλών Ελλήνων» και των «κακών Τούρκων» καθώς αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά ότι οι καταστάσεις είναι συνήθως πιο σύνθετες και δεν υπακούουν μόνο σε «εθνοκεντρικές» προσεγγίσεις.
Η Μονεμβασιά το 1821
Το δίχως άλλο η Μονεμβασιά αποτελούσε μία ιδιάζουσα περίπτωση στην υπό την Οθωμανική διοίκηση Πελοπόννησο. Όπως βεβαιώνουν οι ιστορικές πηγές, οι Έλληνες της μικρής πόλης ήταν πολύ λιγότεροι από τους Τούρκους (150 άτομα συνολικά οι Έλληνες, πάνω από 1000 οικογένειες Τούρκων), ωστόσο ήταν γεγονός ότι οι Τούρκοι είχαν ασπαστεί πλήρως τα ήθη και τα έθιμα (αλλά και τον τρόπο ζωής) των Ελλήνων σε ένα παράξενο ιστορικό καπρίτσιο.
Η μόνη διαφορά που χώριζε τους δύο πληθυσμούς ήταν η θρησκευτική, ωστόσο ακόμα και αυτή δεν στάθηκε εμπόδιο για μία ειρηνική ελληνοτουρκική συνύπαρξη σε μία περιοχή που χαρακτηριζόταν σε κάθε περίπτωση από έντονη φτώχεια και η επιβίωση ήταν η απόλυτη προτεραιότητα. Είναι επίσης χαρακτηριστικό και αξίζει να το αναφέρουμε ότι πολλοί από τους Τούρκους της Μονεμβασιάς είχαν ελληνική καταγωγή, οι ρίζες τους δηλαδή προέρχονταν από Έλληνες που εξισλαμίσθηκαν για «να αποφύγουν την πίεσιν των πρώτων χρόνων της δουλείας» όπως γράφει χαρακτηριστικά ο Δ. Κόκκινος στο μνημειώδες εξάτομο έργο του «Η Ελληνική Επανάσταση».
Οι σχεδόν αρμονικές σχέσεις Ελλήνων και Τούρκων στη Μονεμβασιά δεν εμπόδισαν το ξέσπασμα της Επανάστασης και στη συγκεκριμένη περιοχή. Έτσι και αλλιώς υπήρχαν Έλληνες μυημένοι στην Φιλική Εταιρία οι οποίοι, μόλις δόθηκε το έναυσμα, έβαλαν στις ράγες τη σχετική διαδικασία. Παρά το γεγονός ότι από καιρό υπήρχε έντονη φημολογία ότι επίκεται εξέγερση των ραγιάδων Ελλήνων, οι αγάδες της Μονεμβασιάς δεν ανησύχησαν διόλου. Η φημολογία άλλωστε αποδόθηκε σε ραδιουργίες του Αλή Πασά που εκείνη την περίοδο μαχόταν εναντίον της Υψηλής Πύλης (πολλά τουρκικά στρατεύματα ήταν απασχολημένα στις μάχες εναντίον του Αλή στην ευρύτερη περιοχή των Ιωαννίνων).
Ωστόσο όταν έφτασαν τα νέα για την κήρυξη της επανάστασης πρώτα στη Μάνη και μετά στο Γύθειο, οι Τούρκοι της Μονεμβασιάς συνειδητοποίησαν την πραγματικότητα. Αμέσως κλείστηκαν στο φρούριο της πόλης (στη σημερινή καστροπολιτεία που βρίσκεται στο μεγάλο βράχο της Μονεμβασιάς) αφού ήδη τους πολιορκούσαν σώματα ενόπλων Μανιατών στα οποία τις επόμενες ημέρες προστέθηκαν και νέα από άλλα μέρη της ευρύτερης περιοχής. Ηγούνται των εν λόγω (άτακτων) σωμάτων οπλαρχηγοί όπως ο Πιέρρος Μαγγιόρος Γρηγοράκης στον οποίο δίνεται και η Γενική Αρχηγία της επιχείρησης. Γίνεται σαφές δηλαδή ότι απουσιάζει μία κεντρική διοίκηση η οποία θα έχει και την τελική ευθύνη και το βάρος πέφτει στους οπλαρχηγούς οι οποίοι φυσικά έχουν τις δικές τους προσωπικές επιδιώξεις που έχουν να κάνουν και με τη λαφυραγωγία. Μαζί με τους Τούρκους, τέλος, στο φρούριο κλείστηκαν και ελληνικές οικογένειες.
Οι δυσκολίες της επιχείρησης και η πρώτη τουρκική έξοδος
Η προσπάθεια άλωσης ενός κάστρου, όπως ήταν αυτό της οχύρωσης της Μονεμβασιάς, για τους πολιορκητές δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση εκτός των άλλων, διότι δεν είχαν γνώση σχετικά με το πώς πολεμούν τον εχθρό με οργανωμένο τρόπο. Πέρα όμως απ’ όλα αυτά, την πολιορκία της Μονεμβασιάς δυσχέραινε η ιδιαίτερη μορφολογία της που την μετέτρεπε σε απόρθητο, φυσικό οχυρό. Είχε το προηγούμενο διάστημα ενισχυθεί με σημαντικές παρεμβάσεις εκ μέρους των Ενετών.
Επίσης, εντός του φρουρίου ο αριθμός των Τούρκων ανερχόταν στους 4.000 με αρκετά πολεμοφόδια και τρόφιμα. Μαζί με τους Μονεμβασίτες Τούρκους κλείστηκαν στο κάστρο και οι Τούρκοι από τις γειτονικές πόλεις, τους Μολάους, και από τα χωριά Πάκια, Συκιά, Φοινίκη και ακόμα 60 ακόμα οικογένειες Βαρδουνιωτών Τούρκων που δεν ακολούθησαν τους υπόλοιπους Βαρδουνιώτες που είχαν καταφύγει στην Τριπολιτσά και ορισμένοι Χριστιανοί κάτοικοι που ξέμειναν στο εσωτερικό της οχύρωσης.
Στις 28 Μαρτίου επιχείρησαν έξοδο για να καταφέρουν να πολλαπλασιάσουν τα πολεμοφόδιά τους χωρίς ωστόσο επιτυχία και γρήγορα αναγκάστηκαν να επιστρέψουν έχοντας μάλιστα και κάποιες σημαντικές απώλειες. Οι πολιορκητές αποφάσισαν να ζητήσουν βοήθεια από τους Σπετσιώτες για να μην αντιμετωπίσουν πάλι ανάλογα φαινόμενα. Οι Σπετσιώτες ανταποκρίθηκαν αμέσως και έστειλαν μοίρα με έντεκα πλοία για να γίνει ακόμα πιο στενός ο κλοιός εναντίον των Τούρκων.
Τα προβλήματα που άρχισαν να αντιμετωπίζουν οι πολιορκημένοι δεν άργησαν να φανούν. Η έλλειψη τροφίμων αλλά κυρίως η έλλειψη νερού αύξανε τα προβλήματά τους. Αλλά ο ανεφοδιασμός και των πολιορκητών δεν ήταν εύκολος και παρά την πρόσκαιρη ενίσχυσή του από τους Σπετσιώτες, δεν ήταν δυνατόν να συνεχιστεί χωρίς τροφοδοσία. Η έλλειψη και στις δύο πλευρές ήταν κυρίως σε σιτάρι.
Τα εφόδια των πολιορκημένων έφταναν για δύο μήνες, ενώ δεν υπήρχαν και οικόσιτα ζώα, λόγω της μορφολογίας του εδάφους. Τα τρόφιμα γρήγορα εξαντλήθηκαν ενώ και το νερό λιγόστευε. Στις 18 Μαΐου 150 περίπου αποκλεισμένοι τούρκοι επιχείρησαν έξοδο καταλαμβάνοντας ένα πλοιάριο που είχε ελλιμενιστεί και κατόρθωσαν να αποσπάσουν τη γέφυρα από τους επιτιθέμενους, χωρίς όμως να καταφέρουν κάτι άλλο.
Ένας Έλληνας αναπτερώνει το ηθικό των Τούρκων πολιορκημένων (και τιμωρείται σκληρά)
Η έλευση στην πολιορκία του Έλληνα Παναγιώτη Μερτσάνη από το Ναύπλιο με υπογεγραμμένες επιστολές που επιβεβαίωναν ότι ο Κεχαγιάμπεης έχει πετύχει σημαντικές επιτυχίες, αναπτέρωσε τις ελπίδες των πολιορκημένων με αποτέλεσμα να σχεδιάζουν νέες κινήσεις απεμπλοκής αλλά και αντεπίθεσής τους.
Μετά την έλευση του Μερτσάνη, του οποίου η οικογένεια είχε κλειστεί στο φρούριο, οι αποκλεισμένοι Τούρκοι επιχείρησαν έξοδο με 172 μαχητές με σκοπό να δημιουργήσουν σύγχυση στο στρατόπεδο των Ελλήνων και να τους καθηλώσουν ανάμεσα σε δύο πυρά. Η αποτυχία αυτής της εξόδου οδήγησε τους Οθωμανούς να αναμένουν την παρέμβαση των υπολοίπων Τούρκων η οποία όμως δεν θα ερχόταν ποτέ καθώς ο Κεχαγιάμπεης είχε εν τω μεταξύ ηττηθεί (κάτι που οι πολιορκούμενοι αγνοούσαν).
Ο Μερτσάνης βρέθηκε στις γραμμές των Τούρκων που επιχείρησαν την έξοδο και αιχμαλωτίστηκε από τους Μανιάτες και τους Σπετσιώτες που είχαν σπεύσει σε καταδίωξή τους. Η τιμωρία του Ναυπλιώτη Έλληνα από τους συμπατριώτες του για την προδοτική, όπως αποδείχθηκε, στάση του ήταν παραδειγματικά σκληρή. Ο Μερτσάνης δέθηκε στο στόμιο ενός μεγάλου πυροβόλου και με την εκπυρσοκρότηση τα μέλη του διαλύθηκαν στην ακτή που περιβάλλει το φρούριο.
Η πείνα μέχρι κανιβαλισμού στο φρούριο και ο ωμός ταξικός διαχωρισμός
Για να συνεχίσουν να διατηρούνται σε στοιχειωδώς ανεκτή κατάσταση, οι πολιορκούμενοι (Τούρκοι και λιγοστοί Έλληνες) αποφάσισαν να τραφούν με κεχρί το οποίο διαμοίραζαν σε ίσες μερίδες. Οι Τούρκοι αγάδες επέτρεπαν να φεύγουν από τους αποκλεισμένους χριστιανοί και μουσουλμάνοι για να μειώνεται ο πληθυσμός στο εσωτερικό προκειμένου να μπορεί να συντηρηθεί περισσότερο. Στην πορεία όμως αυτό απαγορεύτηκε, επομένως η κατάσταση συνεχώς χειροτέρευε.
Οι ισχυροί Τούρκοι βλέποντας και τις δυνάμεις να λιγοστεύουν, αλλά κυρίως τις ελπίδες τους να μειώνονται αποφάσισαν να κλειστούν στο πάνω τμήμα του κάστρου κρατώντας και όλες τις τροφές για αυτούς, αναγκάζοντας το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού να τρέφεται εκτός από κεχρί και με ακάθαρτα ζώα (γαϊδούρια, σκύλους, μέχρι και ποντίκια!) Στη συνέχεια οι πεινασμένοι άρχισαν να καταναλώνουν μέχρι και τις ρίζες από τα φραγκόσυκα τηγανίζοντάς τες με λάδι.
Τόση ήταν η πείνα των αποκλεισμένων που άρχισαν να κανιβαλίζουν. Παιδιά (συνολικά επτά τουρκόπουλα), που βρέθηκαν χωρίς τους γονείς τους στα στενά της καστροπολιτείας, σφαγιάστηκαν και φαγώθηκαν από τους εγκλείστους αφού πλέον δεν υπήρχε άλλη επιλογή επιβίωσης. Η ακατάλληλη διατροφή εν τω μεταξύ προκάλεσε ενδημικές νόσους που άρχισαν να αποδεκατίζουν τον πληθυσμό.
Παρέμβαση Υψηλάντη-Η διαφωνία στις τάξεις των Ελλήνων
Στις 9 Ιουνίου 1821 η Πελοποννησιακή Γερουσία έστειλε επίσημη επιστολή στους πολιορκημένους ζητώντας τους να παραδοθούν στις ελληνικές δυνάμεις και να αποχωρήσουν χωρίς προβλήματα. Η άφιξη του Δημητρίου Υψηλάντη διαμόρφωνε νέες συνθήκες στην ηγεσία της Επανάστασης τους πρώτους μήνες αυτής. Ο Υψηλάντης αποτελούσε το πρόσωπο που ενέπνεε εμπιστοσύνη στους πολιορκημένους Τούρκους, προκειμένου εάν χρειαζόταν να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε διαπραγμάτευση, σε αντίθεση με τους πρόκριτους της Πελοποννησιακής γερουσίας ή τους οπλαρχηγούς που βρίσκονταν απέξω από τα τείχη της πόλης τους οποίους οι αγάδες συνέχισαν να θεωρούν «ραγιάδες».
Από την πλευρά των αποκλεισμένων ανέλαβε ο Ιμπραήμ μπουλούκμπασης να συζητήσει για την παράδοση της πόλης, τη φυγή τους με τα όπλα και την ασφαλή μετάβασή τους στο Ναύπλιο. Ο Υψηλάντης όρισε ως διαπραγματευτή τον ακόλουθό του πρίγκιπα Αλέξανδρο Καντακουζηνό να συνεχίσει εκ μέρους του τις διαπραγματεύσεις. Μεταξύ άλλων ο Καντακουζηνός, όταν έφτασε στο σημείο της πολιορκίας συνοδευόμενους από περίπου 1000 άνδρες, αξίωσε από τους πολιορκούμενους να πληρώσουν το κόστος της πολιορκίας αξίωση που απορρίφθηκε. Από την πλευρά του ο Έλληνας εκπρόσωπος απέρριψε τουρκική πρόταση σύμφωνα με την οποία θα μπορούσε να παραδοθεί η πόλη αλλά όχι και το φρούριο. Ήταν μία στρατηγικά επιβεβλημένη κίνηση καθώς δεν ήταν δυνατόν το φρούριο της πόλης να παραμείνει σε τουρκικά χέρια.
Όσο και αν ακούγεται παράδοξο, με την άρνηση του Καντακουζηνού, διαφώνησαν οι Έλληνες πολιορκητές. Ο λόγος ήταν καθαρά πρακτικός. Οι Μανιάτες οπλαρχηγοί, προκειμένου να πείσουν τους πολεμιστές να συνδράμουν στην επιχείρησης της άλωσης, τους είχαν υποσχεθεί πλούσια λαφυραγωγία. Αδημονώντας γι’ αυτό οι πολιορκητές πρότειναν άμεση έφοδο, ωστόσο ο πιο ψύχραιμος Καντακουζηνός απέρριψε το αίτημα και εν τέλει κατόρθωσε να επιβάλλει τη θέλησή του τα πλήθη. Οι μαχόμενοι, θα πρέπει να τονιστεί, δεν συγκροτούσαν τακτικό στρατό στον οποίο η πειθαρχία στους ανωτέρους είναι βασική προϋπόθεση της λειτουργίας του. Αποτελούσαν, αντίθετα, ανοργάνωτα τμήματα ενόπλων που είχαν πάντα κατά νου και το κέρδος.
Η ενδοτουρκική διένεξη οδηγεί στη λύση
Εντός του φρουρίου η κατάσταση είχε γίνει εντελώς απελπιστική. Οι διαθέσιμες επιλογές για τους πολιορκημένους είχαν λιγοστέψει. Διαπραγματευτικά οι Έλληνες είχαν σαφώς το πάνω χέρι και διέθεταν ευχέρια κινήσεων. Απελπισμένοι Τούρκοι έφταναν τώρα κοντά στις ελληνικές γραμμές συνοδευόμενοι από Έλληνες τους οποίους μεταμφίεζαν σε μουσουλμάνους ζητώντας έλεος. Μ’ αυτόν τον τρόπο φυγαδεύτηκαν οι περισσότεροι Έλληνες ενώ εντός φρουρίου παρέμειναν τελικά μόλις έξι ελληνικές οικογένειες των οποίων όμως ο ρόλος αποδείχθηκε κομβικός στη συνέχεια. Εν τω μεταξύ οι Τούρκοι που δεν είχαν καταφύγει με τους αγάδες στο επάνω φρούριο έχασαν και τη μοναδική πηγή νερού η οποία έπεσε, μετά από σύντομη μάχη, σε ελληνικά χέρια.
Οι αγάδες, παρά το γεγονός ότι διέθεταν και τρόφιμα και νερό, αντιλήφθηκαν ότι η θέση τους ήταν εξίσου δύσκολη μ’ αυτή των υπόλοιπων Τούρκων (αν και ακόμα όχι οριακή). Επιχείρησαν τότε να χρησιμοποιήσουν τους εναπομείναντες Έλληνες του φρουρίου ως ομήρους. Τους κάλεσαν πράγματι να ανέβουν στο επάνω φρούριο, δήθεν για να τους δοθούν τρόφιμα. Τότε η κοινή μοίρα αλλά και δράση των απελπισμένων Ελλήνων και Τούρκων λειτούργησε σωτήρια για τους Έλληνες. Πριν ανέβουν στο επάνω φρούριο, οι έξι ελληνικές οικογένειες ζήτησαν τη γνώμη των Τούρκων. Εκείνοι, σοφά σκεφτόμενοι, τους απέτρεψαν είτε γιατί υπήρχε μεγάλο συναισθηματικό δέσιμο μεταξύ τους είτε γιατί φοβούνταν ότι με τους Έλληνες ομήρους, η οργή που θα γνώριζαν από τους πολιορκητές όταν η πόλη θα έπεφτε θα ήταν πολύ σκληρή.
Τα πλήθη των πεινασμένων πέρασαν στην αντεπίθεση και εφάρμοσαν τέχνασμα που τελικά αποδείχθηκε καταλυτικό στις εξελίξεις. Εν τω μεταξύ, είχε προηγηθεί η εκ νέου άρνηση του Καντακουζηνού να δεχθεί τις τουρκικές προτάσεις λέγοντας χαρακτηριστικά στους Έλληνες πολιορκημένους, αντιπροσωπεία των οποίων τον επισκέφθηκε, ότι «λυπάται πολύ που δεν μπορεί να τους σώσει και ότι τα ονόματά τους θα αναγραφούν από την ευγνωμονούσα πατρίδα εις τη σειράν των θυσιασθέντων υπέρ αυτής».
Τότε ακριβώς μπήκε σε εφαρμογή το τέχνασμα έτσι ώστε να «σπάσει» η αδιαλλαξία των Τούρκων αγάδων. Οι Τούρκοι του κάτω φρουρίου ενημέρωσαν τους αγάδες ότι τελικά ο Καντακουζηνός δεχόταν να παραδοθεί μόνο η πόλη και όχι το φρούριο. Χρειαζόταν όμως, τάχα, να υπογράψουν και οι ίδιοι τη σχετική συνθήκη. Γι’ αυτό ζητούσαν την άδεια (οι Τούρκοι του κάτω φρουρίου) να εισέλθουν στο άνω φρούριο για να επιδείξουν τα σχετικά έγγραφα. Το κόλπο έπιασε. Οι φρουροί των αγάδων άνοιξαν τις πύλες και τότε τα πληθη των «από κάτω» Τούρκων εισέβαλλαν στο άνω φρούριο απαιτώντας μία κοινή λύση για όλους τους πολιορκούμενους. Τη λύση αυτή τελικά την επέβαλλαν. Η κίνηση των Ελλήνων να ζητήσουν την τουρκική γνώμη και να μην μετατραπούν σε εργαλείο των Τούρκων αγάδων αποδείχθηκε, όπως τονίστηκε και παραπάνω, καταλυτική. Η ελληνοτουρκική συνεργασία των από κάτω υποχρέωσε τους αγάδες σε συνθηκολόγηση!
Αμέσως ο Καντακουζηνός έστειλε όρους στους αγάδες αλλά και στον υπόλοιπο πληθυσμό. Σύμφωνα μ’ αυτούς οι Τούρκοι ήταν ελεύθεροι να πάνε όπου ήθελαν αρκεί να άφηναν στα φρούρια τον οπλισμό τους. Μπορούσαν επίσης να μεταφερθούν στα Κύθηρα που όπως όλα τα επτάνησα βρίσκονταν υπό αγγλική διοίκηση. Μ’ ένα τέχνασμα όμως ο Καντακουζηνός απέφυγε αυτό το ενδεχόμενο γράφοντας στον Άγγλο διοικητή του νησιού ότι ο τουρκικός πληθυσμός που πιθανώς να εγκαταστείτο στο νησί υπέφερε από μολυσματικές ασθένειες. Εν τέλει οι περισσότεροι Τούρκοι πήραν το (θαλάσσιο) δρόμο για τα παράλια της Μικράς Ασίας. Από τους περίπου 4000 της αρχής της πολιορκίας, είχαν απομείνει εν ζωή 750.
Στις 21 Ιουλίου 1821 υπογράφηκε η παράδοση της πόλης και οι Τούρκοι αγάδες παρέδωσαν τα κλεδιά των φρουρίων στις ελληνικές δυνάμεις. Από τις 23 Ιουλίου και μετά η πόλη βρίσκεται επισήμως σε ελληνικά χέρια είδηση που προκαλεί θύελλα ενθουσιασμού στους ελληνικούς πληθυσμούς της Πελοποννήσου και τρόμο στους Οθωμανούς πολιορκούμενους της Τριπολιτσάς (η οποία λίγο αργότερα θα έπεφτε επίσης στα χέρια των, υπό τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, Ελλήνων).
Ο Δήμος Κυθήρων είναι σε επιφυλακή καθώς οι καιρικές συνθήκες παραμένουν δυσχερείς. Ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Γιάννης Κατσανεβάκης πραγματοποιεί περιπολίες σε όλο το νησί και σε συνεργασία με τις κρατικές αρχές είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο. Παρακαλούμε τους πολίτες να μην μετακινούνται άνευ σοβαρού λόγου και να τηρούν τις οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας.
Ευχαριστώ για την αναγνώριση σε σχέση με τα σχόλιά μου. Ευχαριστώ επίσης και όσους έχουν διαφορετική άποψη και αντιπαρατίθενται με απόψεις και ιδέες και πράξεις που βοηθούν να πάμε μπροστά σαν κοινωνία.
Αυτή είναι η ουσία της δημοκρατίας.
Ελπίζω, τουλάχιστον στην μικρή μας κοινωνία τα προσβλητικά και προσωπικά σχόλια να ελλείψουν.
Είναι κρίμα να αναγκάζεται ο moderator να διαγράφει, αλλά λογικά πρέπει να προστατέψει την ποιότητα του blog.
ΥΓ. Για την ακρίβεια είμαι πρώην Πρόεδρος και Διεφθύνων Σύμβουλος της ΒΡ , έχω αποχωρήσει από την εταιρεία και έχω άλλες δραστηριότητες. Αλλά αυτό δεν είναι τόσο σημαντικό (όπως και ο παλιά μου ιδιότητα) , ελπίζω να έχουν κάποια σημασία και να βοηθούν το νησί μας οι σκέψεις μου.