Με πρωτοβουλία του Δημάρχου Μονεμβασίας κυρίου Τριχείλη και σε συνεργασία με το Κέντρο Υγείας Νεάπολης θα επαναληφθούν δειγματοληπτικά την Τρίτη 9/3/2021 rapid covid-19 τεστ. Τα τεστ θα διενεργηθούν στις 9.30 το πρωί από 2 συνεργεία του ΕΟΔΔΥ στο εστιατόριο του κυρίου Παναγιώτη Λιάρου στα Βιγκλάφια. Παρακαλούνται οι κάτοικοι να προσέλθουν για έλεγχο.
Δευτέρα 8 Μαρτίου 2021
ΒΙΓΚΛΑΦΙΑ:ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ rapid covid-19 τεστ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ 09/03/2021
ΚΥΘΗΡΑ:Ανοίγει η ατζέντα για τα υδατοδρόμια Αττικής-Αργοσαρωνικού
Ανοίγει η μεγάλη ατζέντα των υδατοδρομίων της Αττικής και του Αργοσαρωνικού.
Σε αυτήν συμπεριλαμβάνεται και η δημιουργία του Μητροπολιτικού, που προορίζεται όπως έχει γράψει το newmoney για την περιοχή του Σ.Ε.Φ. στο Φάληρο, με την συμμετοχή της Περιφέρειας, αντί της Ελευσίνας και θα αποτελέσει το επίκεντρο ενός βιώσιμου δικτύου σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Σε επόμενο χρόνο, αναμένεται να τεθεί «επί τάπητος» και η κατασκευή ενός δεύτερου μεγάλου υδατοδρομίου στην Θεσσαλονίκη, ως «βάση» για την Βόρεια Ελλάδα…
Οι άμεσα εμπλεκόμενοι επιχειρηματίες στο project εκτιμούν ότι, αυτή την φορά, δεν θα «αστοχήσουν» τα χρονοδιαγράμματα και ως εκ τούτου οι πιθανότητες για να αρχίσουν, επιτέλους, να πετούν τα υδροπλάνα στην χώρα από αυτό το καλοκαίρι (μετά από 7-8 χρόνια καθυστερήσεων, λόγω γραφειοκρατίας και άλλων παθογενειών) εμφανίζονται αυξημένες, εφόσον βέβαια το επιτρέψουν και οι γενικότερες συνθήκες εν μέσω της πανδημίας. Αυτή την αισιοδοξία ενισχύει η χθεσινή συνέντευξη του υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών Γιάννη Κεφαλογιάννη στο newmoney.
Οι επαφές για το Μητροπολιτικό Υδατοδρόμιο της Αττικής στο Σ.Ε.Φ. θεωρούνται πλέον προχωρημένες και υπολογίζεται ότι ο προϋπολογισμός του για την πλήρη ανάπτυξη του θα κυμανθεί κοντά στα 20 εκατ. ευρώ, με την προϋπόθεση ότι θα διευθετηθούν όλες οι τυχόν εκκρεμότητες και οι όροι που αφορούν την λειτουργία του.
Η περιοχή του Σ.Ε.Φ. είχε επιλεγεί και το 2014, ωστόσο το σχέδιο άλλαξε και το 2018 προτιμήθηκε η Ελευσίνα, αλλά τελικώς το Μητροπολιτικό Υδατοδρόμιο «επιστρέφει» στο Φάληρο, με την ελπίδα να μην προκύψει νέα ανατροπή…
Το σχέδιο και τα χρονοδιαγράμματα του project θα οριστικοποιηθούν, πιθανόν, τις προσεχείς εβδομάδες (ή και ημέρες…).
Ετοιμάζονται άλλα δέκα
Θέμα των συζητήσεων με τους αρμοδίους φορείς στο συγκεκριμένο timing αποτελεί μια μεγαλύτερη ατζέντα για τα υδατοδρόμια που θα «πάρουν σειρά» στους παραλιακούς Δήμους της Αττικής και τα νησιά του Αργοσαρωνικού (στον σχεδιασμό που έχει παραδοθεί περιλαμβάνονται και τα Κύθηρα), πλην του Μητροπολιτικού, ένα από τα πιο «κομβικά» σημεία ενός συνολικότερου δικτύου σε όλη την Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται, ότι πέρα από τα 3, ήδη, αδειοδοτημένα υδατοδρόμια σε Παξούς, Κέρκυρα και Πάτρα, τις προηγούμενες ημέρες ανακοινώθηκε η απόφαση για την χορήγηση άδειας για την ίδρυση 2 ακόμη, στα λιμάνια του Βόλου και του Ρεθύμνου, που είναι τα πρώτα μετά την ψήφιση του νέου νόμου. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι σε σύντομο, σχετικά, χρονικό διάστημα θα ακολουθήσουν, περίπου, άλλα 10 υδατοδρόμια…
Στόχος είναι η σταδιακή ανάπτυξη ενός δικτύου 150 υδατοδρομίων σε όλη την χώρα – διαδικασία στην οποία πρωτοστατούν οι επικεφαλείς των εταιρειών Hellenic Seaplanes και Ελληνικά Υδατοδρόμια, οι κ.κ. Νικόλας Χαραλάμπους και Αναστάσιος Γκόβας.
(Η Hellenic Seaplanes σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί και στο πτητικό «κομμάτι», με αεροσκάφη της καναδικής VIKING).
Για να αρχίσουν οι πτήσεις, έστω ανά περιοχή, θα πρέπει να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα ενός επιμέρους δικτύου, με την λειτουργία ενός minimum αριθμού 6-7 συνδεόμενων μεταξύ τους υδατοδρομίων. Και για παράδειγμα, σε πιο ώριμη φάση αυτή την εποχή, βρίσκεται αυτό του Ιουνίου…
Τουριστικά συγκροτήματα, κρουαζιέρα, αεροπορικές
Θετικό είναι ότι την πρόθεση τους για την δημιουργία υδατοδρομίων σε μεγάλα resorts και ξενοδοχειακά συγκροτήματα είχαν εκφράσει …προ κορωνοϊού ισχυροί «παίκτες» της αγοράς τους τουρισμού (σ.σ. με δεδομένο ότι ο νόμος επανέφερε την δυνατότητα ιδιωτικών επενδύσεων), αλλά η πανδημία έβαλε «φρένο» σε κάθε σχέδιο.
Ακόμα, είχε εξετασθεί το θέμα των συνεργειών ή της συνεργασίας με τον κλάδο της κρουαζιέρας και τις αεροπορικές εταιρείες (π.χ. για κοινά πακέτα, συμπληρωματικά δρομολόγια κ.α.)
Αν καταστεί δυνατόν να «ανοίξει», φέτος, ο τουρισμός, υπολογίζεται ότι όλα αυτά θα πέσουν και πάλι στο τραπέζι…
Αναδρομικά: 10 Μαρτίου οι πληρωμές σε 25.000 κληρονόμους θανόντων συνταξιούχων
Την καταβολή των αναδρομικών σε 25.000 κληρονόμους θανόντων συνταξιούχων, που υπέβαλαν οριστικά τα απαιτούμενα έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του e-ΕΦΚΑ έως τις 28 Φεβρουαρίου 2021, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το οποίο είχε ανακοινώσει ο φορέας στις αρχές του έτους, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ο προγραμματισμός των καταβολών από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, τον e-ΕΦΚΑ και τον ΟΑΕΔ, για την εβδομάδα 8-12 Μαρτίου.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση:
1. Από τον e-ΕΦΚΑ θα πραγματοποιηθούν την περίοδο 8-12 Μαρτίου οι εξής καταβολές:
Τακτικές πληρωμές:
- 12,1 εκατ. ευρώ σε 690 δικαιούχους για την απονομή εφάπαξ.
- 8.800 ευρώ σε 14 δικαιούχους για κληρονομικές παροχές επικουρικής σύνταξης.
Έκτακτες πληρωμές:
- 17 εκατ. ευρώ σε 25.000 δικαιούχους για την καταβολή αναδρομικών σε κληρονόμους θανόντων συνταξιούχων.
- 185 χιλ. ευρώ σε 580 δικαιούχους για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων παροχών υγείας σε ασφαλισμένους.
- 300 χιλ. ευρώ σε 140 δικαιούχους για το επίδομα συμπαράστασης του τέως ΤΑΥΤΕΚΩ.
2. Από τον ΟΑΕΔ θα γίνουν οι εξής καταβολές:
- 34 εκατ. ευρώ θα καταβληθούν σε 75.000 δικαιούχους για καταβολή επιδομάτων ανεργίας και λοιπών επιδομάτων.
- 45. εκατ. ευρώ θα καταβληθούν σε 40.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων απασχόλησης.
- 500.000 ευρώ θα καταβληθούν σε 950 μητέρες για επιδοτούμενη άδεια μητρότητας.
3. Τέλος, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προγραμματίζει καταβολές για αποζημιώσεις ειδικού σκοπού που αφορούν σε αναστολές συμβάσεων για την περίοδο Μαρτίου 2020-Φεβρουαρίου 2021 (για τις οποίες είχαν υποβληθεί συμπληρωματικές δηλώσεις), καθώς και για την άδεια ειδικού σκοπού για την περίοδο 15 Μαρτίου 2020-31 Δεκεμβρίου 2020.
Γιάννης ΦιλιππάκοςΑντιπεριφερειάρχης ΠΕ Νήσων:Ας βάλουμε τέλος σε ό,τι στερεί από μια γυναίκα το χαμόγελο..
Η Μόνα Λίζα, του Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι το πιο γνωστό έργο σύγχρονης τέχνης παγκοσμίως.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΝΩΛΑΚΟΣ:ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
Ισότητα είπατε; Ε όχι δα!
Την 8η Μαρτίου, εορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, η οποία καθιερώθηκε το 1910, ως ημέρα μνήμης, αφιερωμένη σε όλες εκείνες τις γενναίες και ασυμβίβαστες γυναίκες, που στον 19ο και 20ο αιώνα έδωσαν σκληρούς αγώνες διεκδικώντας αξιοπρεπείς, ανθρώπινες συνθήκες εργασίας και σε όλες εκείνες, που, έως τότε, είχαν χάσει τη ζωή τους δουλεύοντας, σαν σκλάβες, υπό άθλιες συνθήκες.
Από τότε, η ανθρωπότητα, με τη αδιαμφισβήτητη συμβολή και του γυναικείου κινήματος, έκανε άλματα προς την αναγνώριση των γυναικών, ως ισότιμων μελών των κοινωνιών στην οικογένεια, στην εκπαίδευση, στην εργασία, στην πολιτική, στον αθλητισμό, στις τέχνες και στις επιστήμες.
Οι σύγχρονες κοινωνίες έχουν αποδεχθεί το γεγονός αυτό; Ή μήπως, ακόμα οι γυναίκες δεν βρίσκονται στο ίδιο κοινωνικό σκαλοπάτι με τους άνδρες;
Στην Δύση, την κοιτίδα του πολιτισμού, τί συμβαίνει ; Θα έλεγε κανείς ότι υπάρχει μια ετεροβαρής ισότητα, όπου οι άντρες και οι γυναίκες είναι μεν ίσοι, αλλά οι άντρες είναι … «ισότεροι» από τις γυναίκες! Αμείβονται καλύτερα, προωθούνται ευκολότερα εργασιακά, χρησιμοποιούν συχνότερα την, όποια, ισχύ τους, για να επιβληθούν ψυχολογικά, σωματικά, σεξουαλικά – το κίνημα #MeToo, είναι απόδειξη – και, γενικά, έχει φτιαχτεί ένας κόσμος στα ανδρικά μέτρα.
Όσο για την Ασία, την Αφρική, και την Νότια Αμερική, παρά τα κάποια μικρά βήματα προόδου, το ισοζύγιο, δυστυχώς, γέρνει στο 90 προς 10 ή ακόμα και στο 100 προς 0, εις βάρος των γυναικών. Καθόλου τιμητικό για μια κοινωνία, που υπερθεματίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα
Πώς είναι δυνατόν ο σύγχρονος κόσμος να αποδέχεται την κακοποίηση, την ταπείνωση, τον βιασμό, τον ακρωτηριασμό των γεννητικών οργάνων; Υπολογίζεται ότι, κάθε χρόνο, 2 εκατομμύρια νεαρά κορίτσια υφίστανται τον τρόμο του ακρωτηριασμού, στην Αιθιοπία, τη Σομαλία, τη Γουινέα και 25 ακόμη Αφρικανικές χώρες, όπως επίσης και σε ορισμένες περιοχές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής.
Αλήθεια, στο όνομα ποιας θρησκείας νομιμοποιείται η βία και η υποβάθμιση ενός ανθρώπου, επειδή έτυχε να γεννηθεί γυναίκα; Όταν, μάλιστα, ο άνθρωπος αυτός, η γυναίκα, καλείται να υπηρετήσει, ταυτόχρονα, τους απαιτητικούς ρόλους της μητέρας, της συζύγου της οικοδέσποινας και τις πιο πολλές φορές και της εργαζομένης;
Από την άλλη, είναι λάθος να συγχέεται η ισονομία με την ισότητα. Γιατί, όπως έγραψε και ο Αριστοτέλης, στα «Πολιτικά»: «Δεν υπάρχει τίποτα πιο άνισο από την ίση μεταχείριση ανίσων ανθρώπων». Οι άνθρωποι, λοιπόν, άνδρες ή γυναίκες, δικαιούνται τις ίδιες ευκαιρίες για εξέλιξη, όταν έχουν τα ίδια προσόντα και τις ίδιες ικανότητες.
Φέτος, που οι περιστάσεις δεν προσφέρονται για πανηγυρικούς εορτασμούς, αντί να αναλωθούμε σε λουλούδια και ευχές, ας αναλογιστούμε το πραγματικό νόημα της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας: Σεβασμός στον άνθρωπο – ίση μεταχείριση των «ίσων», ανεξαρτήτως φύλου.
Κι επειδή κάτι τέτοιο στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου, δεν συμβαίνει, θα πρέπει το γυναικείο κίνημα, οι οργανώσεις και φορείς των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι κυβερνήσεις των πολιτισμένων χωρών, να εντείνουν τις προσπάθειές τους, ώστε να ‘ρθει κάποτε μια μέρα, που οι κοινωνίες δεν θα χρειάζεται να αναφέρονται ειδικά στα δικαιώματα της γυναίκας, αλλά στα δικαιώματα του ανθρώπου, ανεξαρτήτως φύλλου.
Χρόνια πολλά, χρόνια καλά και στο μέλλον καλύτερα, για όλες τις γυναίκες του κόσμου!
Νικόλαος Μανωλάκος
Αντιστράτηγος ε.α - Επίτιμος Διοικητής ΑΣΔΕΝ
Βουλευτής Α’ Πειραιώς και Νήσων (Ν.Δ.)
Κυριακή 7 Μαρτίου 2021
ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΕΝΝΙΑ:Ξυλοκοπούν και βρίζουν κάνοντας κατάχρηση εξουσίας .
Ξεπέρασαν τα όρια και δεν είναι η πρώτη φορά . Ξυλοκοπούν και βρίζουν κάνοντας κατάχρηση εξουσίας .
ΚΚΕ:Η κυβέρνηση φέρει ακέραια την ευθύνη για τις επιθέσεις αστυνομικών δυνάμεων σε βάρος κατοίκων
Ακέραια η ευθύνη της κυβέρνησης, τονίζει σε ανακοίνωση το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για τις επιθέσεις της αστυνομίας σε βάρος κατοίκων της Νέας Σμύρνης και καλεί το λαό να διεκδικήσει μέτρα για την προστασία της υγείας και να ορθώσει το αγωνιστικό του ανάστημα στην ένταση της καταστολής που συνοδεύει την αντιλαϊκή πολιτική.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
«Η κυβέρνηση της ΝΔ φέρει ακέραια την ευθύνη για τις σημερινές επιθέσεις αστυνομικών δυνάμεων σε βάρος κατοίκων της Νέας Σμύρνης, τόσο το μεσημέρι, όσο και το απόγευμα, ύστερα από τις διαμαρτυρίες για την απρόκλητη αστυνομική βία.
Για την κυβέρνηση από ό,τι φαίνεται, μπροστά στην έξαρση της πανδημίας, δεν χρειάζεται στήριξη του δημοσίου συστήματος υγείας, δεν χρειάζονται δωρεάν τεστ και αυξημένα μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς και τα μέσα μεταφοράς, αλλά αστυνομικές δυνάμεις να εκφοβίζουν περαστικούς, αθλούμενους και οικογένειες με μικρά παιδιά, τρομοκρατία και αυταρχισμός για να μην κουνιέται φύλλο.
Η καταστολή, τα καθημερινά περιστατικά αστυνομικής βίας, οι -στρατιωτικού χαρακτήρα- περιπολίες αστυνομικών σωμάτων σε γειτονιές και πλατείες, είναι συνειδητή κυβερνητική πολιτική και αποτέλεσμα όλης της προσπάθειας ενοχοποίησης του λαού για την εξέλιξη της πανδημίας.
Το ΚΚΕ καλεί τον λαό να διεκδικήσει εδώ και τώρα μέτρα για την προστασία της υγείας και των δικαιωμάτων του, να ορθώσει το αγωνιστικό του ανάστημα στην ένταση της καταστολής που συνοδεύει την αντιλαϊκή πολιτική.»
ΕΛ.ΑΣ:Ανακοίνωση σχετικά με σημερινά περιστατικά στη Νέα Σμύρνη
ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ
Αθήνα, 7 Μαρτίου 2021
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Την 14.50 ώρα σήμερα (7-3-2021) Ομάδα ΔΙ.ΑΣ. μετέβη στην Πλατεία της Νέας Σμύρνης, προκειμένου να διενεργήσει ελέγχους για την εφαρμογή των μέτρων αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης του κορωνοϊού.
Σημειώνεται ότι για την ανωτέρω Πλατεία υπάρχει πλήθος καταγγελιών για παραβίαση των μέτρων κατά του κορωνοϊού.
Κατά τη διάρκεια των ελέγχων η ομάδα των αστυνομικών δέχθηκε απρόκλητα επίθεση από ομάδα (30) περίπου ατόμων με αποτέλεσμα τον τραυματισμό δύο αστυνομικών.
Στη συνέχεια οι αστυνομικές δυνάμεις που έσπευσαν στο σημείο προσήγαγαν (11) άτομα από την ομάδα που επιτέθηκε στους αστυνομικούς.
Σχετική δικογραφία σχηματίζεται από τη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής.
Σχετικά με βίντεο που έχουν αναρτηθεί σε διάφορες ιστοσελίδες και εμφανίζουν αστυνομικούς να συμπλέκονται με πολίτες έχει διαταχθεί Διοικητική Έρευνα.
ΔΗΜΟΣ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ:¨ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΟΡΙΑΚΩΝ ΤΕΣΤ ΡΕΙΧΙΑΣ-ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ rapid tests ΣΤΑ ΒΙΓΚΛΑΦΙΑ¨
ΣΥΡΙΖΑ: Η αστυνομία του κ. Χρυσοχοΐδη ξυλοκόπησε απρόκλητα πολίτες
Ανακοίνωση στην οποία καταδικάζει την επίθεση αστυνομικών κατά πολιτών στην πλατεία της Νέας Σμύρνης εξέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ, τονίζοντας ότι «η αστυνομία του κ. Χρυσοχοΐδη ξυλοκόπησε απρόκλητα πολίτες» καταλήγοντας ότι «Οι άνθρωποι πλέον έχουν ξεφύγει επικίνδυνα».
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ:
«Σήμερα το απόγευμα η αστυνομία του κ. Χρυσοχοΐδη ξυλοκόπησε απρόκλητα πολίτες στην πλατεία της Νέας Σμύρνης.
Όπως φαίνεται στο σχετικό βίντεο που κυκλοφορεί οι αστυνομικοί ασκούν βία πρωτοφανούς αγριότητας προκαλώντας έντονες αποδοκιμασίες έκπληκτων περαστικών. Ο αυταρχισμός των αστυνομικών δυνάμεων εντείνει το αίσθημα ανασφάλειας των πολιτών.
Όσο η αποτυχία της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση της πανδημίας και σε όλα τα μέτωπα ξεσκεπάζεται, τόσο οι Μητσοτάκης και Χρυσοχοϊδης θα ξεσπούν επάνω στους πολίτες.
Οι άνθρωποι πλέον έχουν ξεφύγει επικίνδυνα.
Πλατεία Νέας Σμύρνης #antireport pic.twitter.com/pvdPZHVrm4
— Marios Rafail Bikos (@bikosmariosraf) March 7, 2021
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ:Ο Ιωάννης Σπηλιόπουλος στο εργαστήριό του στα Κύθηρα το 1949.
Ο Ιωάννης Σπηλιόπουλος στο εργαστήριό του στα Κύθηρα με την σύζυγό του Ελευθερία τον κουνιάδο του Αριστείδη Λαδουκακη και την κόρη του Ελένη το 1949.
VIDEO ΑΡΧΕΙΟΥ ADELIN :ΓΑΙΤΑΝΑΚΙ ΚΑΙ ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΟ ΞΕΦΑΝΤΩΜΑ ΣΤΟ ΛΙΒΑΔΙ 2017
Από το κανάλι μας στο :https://www.youtube.com/channel/UCJMWHfUs9Z7oRPbezYkKBzA
Γραφείο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας:Η Δημοκρατία δεν εκδικείται
Συνεχίστηκε και χθες το μπαράζ επιθέσεων των θρασύδειλων υποστηρικτών του κατά συρροή δολοφόνου Κουφοντίνα. Ανάμεσα στα σημεία που δέχτηκαν επίθεση στο Μοσχάτο ήταν και το πατρικό σπίτι του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Βασίλη Σπανάκη. Η φασιστική λογική των δραστών, παραπέμπει σε σκοτεινές εποχές που οι Έλληνες έχουν αποφασίσει οριστικά και αμετάκλητα να αφήσουν πίσω τους.
ΕΛ.ΑΣ. προς τα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης και παρενόχλησης: «Έχεις φωνή, είμαστε δίπλα σου»
Συμβουλές και οδηγίες δίνει η ελληνική αστυνομία στα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης και παρενόχλησης, ενώ στέλνει και το μήνυμα: «Έχεις φωνή, είμαστε δίπλα σου».
Ειδικότερα, όπως τονίζει η ΕΛΑΣ, «οι συμπεριφορές σεξουαλικής κακοποίησης - παρενόχλησης είναι επιβαρυντικές ψυχολογικά για τα άτομα που τις υφίστανται. Αν έχετε βιώσει μία αντίστοιχη συμπεριφορά είναι πιθανό να αισθάνεστε φόβο, ενοχή, θλίψη, απόγνωση, απογοήτευση, ντροπή, άγχος και θυμό ή να νιώθετε αβοήθητοι, εγκλωβισμένοι και "μπλοκαρισμένοι"».
Προκειμένου να διαχειριστείτε αυτή την κατάσταση, σύμφωνα με την ΕΛΑΣ:
«Μπορείτε να μιλήσετε σε κάποιο πρόσωπο που εμπιστεύεστε για το τι σας έχει συμβεί, ώστε να σας βοηθήσει. Μπορείτε να επικοινωνήσετε με άτομα του υποστηρικτικού σας περιβάλλοντος, με ειδικό ψυχικής υγείας ή με κάποια από τις γραμμές/δομές ψυχοκοινωνικής στήριξης (βλ. παρακάτω), ώστε να αντλήσετε δύναμη, να ξεπεράσετε το φόβο σας και να απεγκλωβιστείτε από την κατάσταση στην οποία έχετε περιέλθει.
Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι δεν ευθύνεστε εσείς για τη συμπεριφορά του θύτη.
Θυμηθείτε ότι και άλλα άτομα έχουν υποστεί παρόμοια συμπεριφορά. Δεν είστε οι μόνοι και δεν είστε μόνοι.
Έχετε κατά νου ότι θύματα που ζήτησαν βοήθεια και κατήγγειλαν τέτοιου είδους πράξεις κατάφεραν να διαχειριστούν τις επιπτώσεις της σεξουαλικής κακοποίησης - παρενόχλησης και να διαφυλάξουν την ψυχοσυναισθηματική τους ισορροπία.
Σκεφτείτε ότι με την αναφορά - καταγγελία των σε βάρος σας πράξεων, προστατεύετε και άλλα άτομα από τον ίδιο δράστη ή άλλους πιθανούς δράστες».
Πού μπορείτε να απευθυνθείτε:
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης καλέστε το 100 και αν δε μπορείτε να μιλήσετε, στείλτε μήνυμα (sms) γράφοντας το όνομα, το επώνυμο, τη διεύθυνση και το είδος της επείγουσας ανάγκης (π.χ. «κινδυνεύει η ζωή μου»).
Μπορείτε να μεταβείτε στην πλησιέστερη αστυνομική υπηρεσία και να αναφέρετε τι σας έχει συμβεί.
Αν πρόκειται για συμβάν που λαμβάνει χώρα μέσα στο ενδοοικογενειακό πλαίσιο, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τις Υπηρεσίες Αντιμετώπισης Ενδοοικογενειακής Βίας της Ελληνικής Αστυνομίας.
Αν πρόκειται για πράξη που έλαβε χώρα μέσω του διαδικτύου, μπορείτε να απευθυνθείτε στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, τηλ. 11188.
Σημειώνεται, ότι για τα αδίκημα κατά της γενετήσιας αξιοπρέπειας - ελευθερίας, από τη στιγμή που θα λάβουν γνώση οι αστυνομικές Αρχές θα επιληφθούν άμεσα, με ευαισθησία και σεβασμό στην προσωπικότητα και την αξιοπρέπεια του θύματος.
Επιπλέον μπορείτε να κάνετε τα εξής:
Να αναφέρετε το περιστατικό στις κατά τόπο εισαγγελικές Αρχές. Να απευθυνθείτε στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (όταν πρόκειται για συμβάν σε εργασιακό χώρο), τηλ. 15512.
Να επικοινωνήστε με τα κατά τόπο Κέντρα Ψυχικής Υγείας και Δημόσια Νοσοκομεία για παροχή ψυχοκοινωνικής στήριξης.
Να καλέσετε τη γραμμή SOS 15900 της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής, Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων για ψυχοκοινωνική στήριξη, νομική συμβουλευτική και φιλοξενία σε ξενώνες ή να επικοινωνήστε με τα κατά τόπο συμβουλευτικά κέντρα https://womensos.gr/symvouleutika_kentra_ota-2/ (που απευθύνονται σε γυναίκες).
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες https://metoogreece.gr/
Βασικές έννοιες
Α. Τι ορίζεται ως σεξουαλική παρενόχληση:
«Οποιαδήποτε μορφή ανεπιθύμητης λεκτικής, ψυχολογικής ή σωματικής συμπεριφοράς σεξουαλικού χαρακτήρα, με σκοπό ή αποτέλεσμα την προσβολή της προσωπικότητας ενός προσώπου, ιδίως με τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος», σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ν.3896/2010.
Β. Τι ορίζεται ως γενετήσια ελευθερία:
Η «γενετήσια ελευθερία» αποτελεί βασικό προστατευόμενο έννομο αγαθό και η ποινική νομοθεσία αντιλαμβάνεται ως έγκλημα κατά αυτής, κάθε κάμψη της βούλησης του προσώπου, στο πεδίο της γενετήσιας αυτοδιάθεσης, προκειμένου αυτό να ενεργήσει ή να ανεχθεί γενετήσια πράξη.
Γ. Θύμα προσβολής γενετήσιας ελευθερίας - αξιοπρέπειας είναι το άτομο που:
Με σωματική βία ή απειλή σοβαρού και άμεσου κινδύνου ζωής ή σωματικής ακεραιότητας εξαναγκάζεται σε επιχείρηση ή ανοχή γενετήσιας πράξης (άρθρο 336 ΠΚ «Βιασμός»).
Αδυνατεί να αντισταθεί σε γενετήσια πράξη λόγω διανοητικής ή σωματικής αναπηρίας ή της από οποιαδήποτε αιτίας ανικανότητας για αντίσταση και ο δράστης καταχράται αυτή την αδυναμία του θύματος (άρθρο 338 ΠΚ «Κατάχρηση ανίκανου προς αντίσταση σε γενετήσια πράξη»).
Δεχόμενο χειρονομίες γενετήσιου χαρακτήρα ή προτάσεις που αφορούν γενετήσιες πράξεις ή γενετήσιες πράξεις που τελούνται ενώπιον άλλου ή επίδειξη των γεννητικών του οργάνων προσβάλλεται βάναυσα στην τιμή του (άρθρο 337 Π.Κ. «Προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας»).
Πράξεις κατά της γενετήσιας ελευθερίας - αξιοπρέπειας δύνανται να τελούνται και μεταξύ προσώπων εντός του οικογενειακού πλαισίου, σύμφωνα το Ν. 3500/2006 «Για την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας και άλλες διατάξεις».
Προφίλ θυτών σεξουαλικής κακοποίησης - παρενόχλησης
Οι παραπάνω πράξεις μπορεί να προκληθούν από οποιοδήποτε άτομο ανεξαρτήτως φύλου, κοινωνικού - οικονομικού - μορφωτικού επιπέδου, οικογενειακής κατάστασης, ηλικίας, επαγγέλματος, θρησκευτικών πεποιθήσεων, σεξουαλικού προσανατολισμού - ταυτότητας, πολιτισμικής κουλτούρας ή καταγωγής.
Ειδικά για τη σεξουαλική παρενόχληση σύμφωνα με έρευνες το προφίλ των θυτών παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Πρόκειται για άτομα «υπεράνω υποψίας», συνήθως παρορμητικά και χωρίς αναστολές.
- Έχουν μία φαινομενικά «φυσιολογική» ζωή, προσωπικά και επαγγελματικά.
- Έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, είναι ανασφαλείς και δεν ανέχονται την απόρριψη ή το «όχι» ως απάντηση.
- Το κίνητρό τους δεν είναι η αγάπη, αλλά μπορεί να είναι η σεξουαλική ικανοποίηση, η επίμονη αναζήτηση της εξουσίας και η ανάγκη για επιβεβαίωση.
Τέλος, όπως σημειώνει η ΕΛΑΣ, «για κάποιους άντρες θύτες έχει παρατηρηθεί ότι έχουν την αντίληψη ότι οι γυναίκες υπάρχουν για να εξυπηρετούν τις ανάγκες τους».
ΚΥΘΗΡΑ: Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΜΠΩΤΗ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ
Ένα σπάνιο φαινόμενο έχει κάνει την «εμφάνισή» του τις τελευταίες ημέρες στη χώρα μας. Πρόκειται για την άμπωτη. Περί τίνος πρόκειται;
Τι είναι η άμπωτη και πού οφείλεται
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η άμπωτη είναι το αντίθετο της πλημμυρίδας και το φαινόμενο χαρακτηρίζεται από κάθοδο των νερών της θάλασσας. Άμπωτη και πλημμυρίδα μαζί αποτελούν το φαινόμενο της παλίρροιας.
Λόγος της «εμφάνισης» είναι η διακύμανση της βαρομετρικής πίεσης, η οποία είναι πολύ αυξημένη πάνω από τη χώρα.
Συγκεκριμένα, έφτασαν τα 1035hpa γεγονός που οδήγησε στο να τραβηχθεί η θάλασσα προς τα μέσα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΠ, Ευθύμιο Λέκκας, σε λίγες περιπτώσεις η κατάκλιση των λιμένων αποτελεί προσεισμικό φαινόμενο, ωστόσο όταν το φαινόμενο δεν είναι μεμονωμένο αλλά συναντάται γενικά στη χώρα, τότε αποκλείεται αυτό το σενάριο.
«Όταν παρατηρούνται τέτοια φαινόμενα, συνήθως οφείλονται σε μετεωρολογικές συνθήκες, όπως νότιους ανέμους, ή μπορεί να οφείλεται στη σύνοδο κάποιων πλανητών που ασκούν έλξη σε θαλάσσιες μάζες» δήλωσε προ ημερών στο Mega.
ΖΩΝΤΑΝΑ ΑΠΟΨΕ ! ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ & ΙΕΡΑ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ
ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021, ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ, Ὥρα 5 μ.μ.
ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ TTV ΚΥΘΗΡΑ:Γαϊτανάκι Χώρα και συνέντευξη παιδιών από Αργεντινή Κύθηρα 10.02.1991
Τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα
Από την Κρήτη μέχρι τις Σέρρες, από τη Λέρο μέχρι την Ξάνθη κι από την Κέρκυρα μέχρι την Λάρισα, γνωστά ή άγνωστα αποκριάτικά έθιμα αναβιώνουν μέχρι σήμερα, κρατώντας ζωντανή την ελληνική παράδοση.
Μπορεί για τους περισσότερους οι Απόκριες να συνδέονται με τα μεγάλα καρναβάλια, τις παρελάσεις μεταμφιεσμένων ή τους ξέφρενους χορούς. Σε αρκετούς όμως νομούς και γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας, σώζονται έθιμα και παραδόσεις που μεταφέρονται αναλλοίωτα από γενιά σε γενιά μέχρι και τις μέρες μας.
Διονυσιακού χαρακτήρα, αρχαιοελληνικής προέλευσης, με παγανιστικές επιρροές, τις περισσότερες φορές έντονα σκωπτικά και με σατυρική διάθεση, τα αποκριάτικα έθιμα ανά την Ελλάδα, συνδέονται άλλοτε με την ιστορία και τους θρύλους της περιοχής και άλλοτε πάλι αποτελούν απλώς μια αφορμή διαφυγής από την καθημερινότητα.
Η προετοιμασία σε αρκετές περιπτώσεις ξεκινάει μόλις ανοίγει το Τριώδιο, ενώ κορυφώνεται πάντοτε την τελευταία Κυριακή των Αποκριών, όπου σε κάθε περιοχή στήνεται μεγάλο γλέντι που διαρκεί μέχρι το πρωί της Καθαρής Δευτέρας.
Βόρεια Ελλάδα
Νάουσα
Με διονυσιακή καταγωγή, το έθιμο «Γενίτσαροι και Μπούλες», συνεχίζει μέχρι και τις μέρες μας, να ζωντανεύει στην πόλη της Νάουσας. Την Κυριακή της Αποκριάς υπό τους χαρακτηριστικούς ήχους του νταουλιού και του ζουρνά, ένα μπουλούκι με «γενίτσαρους» περιφέρεται στους δρόμους της πόλης με τελικό προορισμό το δημαρχείο, όπου και κορυφώνεται η γιορτή. Στο ρυθμικό άκουσμα του Ζαλιστού, η Μπούλα βγαίνει στο παράθυρο και με χαρακτηριστικές ρυθμικές κινήσεις του σώματος της, ώστε να κουδουνίζουν τα κρεμασμένα στο στήθος της νομίσματα, χαιρετάει το μπουλούκι ενώ λίγο μετά κατεβαίνει κάτω, ενσωματώνεται στο πλήθος και όλοι μαζί συνεχίζουν την περιοδεία μέχρι να πάρουν την επόμενη Μπούλα. Σταδιακά σχηματίζεται μια «μεγαλειώδης» πομπή με ανθρώπους όλων των ηλικιών, να συμμετέχουν στην αναβίωση του εθίμου.
Ξάνθη
Την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, στην Ξάνθη, στη γέφυρα του ποταμού Κόσυνθου, αναβιώνει το «κάψιμο του Τζάρου». Πρόκειται για ένα κατασκευασμένο ανθρώπινο ομοίωμα, τοποθετημένο πάνω σε πουρνάρια, που καίγεται και «ξορκίζει το κακό». Σε αυτή την περίπτωση, το κακό είναι… η απομάκρυνση των ψύλλων το καλοκαίρι. Το έθιμο έφεραν οι πρόσφυγες από το Σαμακόβ της Ανατολικής Θράκης και κάθε χρόνο ζωντανεύει από τους κατοίκους του ομώνυμου συνοικισμού. Μετά το «κάψιμο του Τζάρου», ακολουθεί γλέντι μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.
Κοζάνη
Ο Φανός, ο συμβολικός «βωμός» της αποκριάτικης εορταστικής φωτιάς, ανάβει εδώ και πολλούς αιώνες στην Κοζάνη. Ανεξαρτήτως από τις έριδες ως προς την καταγωγή του, το συγκεκριμένο έθιμο, δίνει έναν πανηγυρικό τόνο στην πόλη. Με προεξάρχουσα την κεντρική πλατεία, όπου την Κυριακή της Αποκριάς ανάβει ο μεγάλος «Φανός», ακολουθούν οι μικρότεροι συνοικισμοί που ανάβουν ταυτόχρονα τους δικούς τους «Φανούς»… για να ξεκινήσει μια ξέφρενη γιορτή καθαρά διονυσιακού χαρακτήρα. Οι χορευτικοί κύκλοι γύρω από τον βωμό διευρύνονται, τα τραγούδια διαδέχονται το ένα το άλλο. Τα περισσότερα είναι τα καλούμενα «ξινέντραπα» ή «μασκαραλίτκα» τραγούδια, με έντονες σατυρικές-πειρακτικές αναφορές. Το κρασί ρέει άφθονο, το ίδιο και τα τοπικά εδέσματα, ενώ το γλέντι κρατάει μέχρι τα ξημερώματα της Καθαρής Δευτέρας.
Ιωάννινα
Οι «τζαμάλες», οι αποκριάτικες φωτιές, θα ανάψουν σε διάφορες συνοικίες της πόλης των Ιωαννίνων το βράδυ της τελευταίας Κυριακής, πριν τη νηστεία της Σαρακοστής. Έθιμο που υπάρχει από τον 19ο αιώνα στα Γιάννενα, αναβιώνει αδιάλειπτα από τη δεκαετία του '80 μέχρι και σήμερα. Οι «τζαμάλες» ζεσταίνουν από την παγωνιά της περιοχής, ενώ με το άναμμα της πρώτης σπίθας… δίνεται το σύνθημα να ξεκινήσει η μεγάλη γιορτή.
Σέρρες
Στο νομό Σερρών, τη Δευτέρα της Τυρινής συναντάμε το έθιμο του «καλόγερου». Η γιορτή ανοίγει με τους «αναστενάρηδες» και τους μίμους, οι οποίοι συνθέτουν έναν αλλόκοτο θίασο με μέλη τον Βασιλιά, το Βασιλόπουλο, τον καπιστρά, τον καλόγερο, τη νύφη, την μπάμπω και το εφταμηνίτικο, τους γύφτους με την αρκούδα και τους Κουρούτζηδες (φύλακες). Ο θίασος επισκέπτεται όλα τα σπίτια του χωριού και στη συνέχεια οι κάτοικοι συγκεντρώνονται στην πλατεία, όπου γίνεται η προετοιμασία του αγρού για τη σπορά. Ακολουθεί η σκηνή του θανάτου και της ανάστασης με «πρωταγωνιστή» τον Καλόγερο.
Σοχός, Θεσσαλονίκη
Δρώμενο που σχετίζεται με τη γονιμότητα της γης ή και για πολλούς με τον έρωτα, οι «Κουδουνοφόροι» εμφανίζονται μέχρι σήμερα, στο Σοχό στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για πανάρχαιο έθιμο, που μεταφέρθηκε μέσα στους αιώνες και διασώθηκε αναλλοίωτο. Η κορύφωσή των εκδηλώσεων, γίνεται το τριήμερο πριν από την Καθαρή Δευτέρα, όπου οι συμμετέχοντες με τραγόμορφες στολές και κουδούνια σε όλο το σώμα τους, ξεχύνονται και χορεύουν σε δρόμους και πλατείες. Ξεχωριστή θέση έχει και το έθιμο των μετανοιών. Κατά την παράδοση οι μεγαλύτεροι δίνουν άφεση αμαρτιών στους μικρότερους, οι οποίοι με σεβασμό τους επισκέπτονται και τους φιλούν το χέρι, προσφέροντάς τους ένα πορτοκάλι.
Νησιά
Κάρπαθος
Την Καθαρή Δευτέρα στήνεται στην Κάρπαθο το «Λαϊκό Δικαστήριο των Ανήθικων Πράξεων». Είναι μια ευκαιρία, κάθαρσης και απονομής της δικαιοσύνης στο ξεκίνημα της Σαρακοστής. Κατηγορούμενοι είναι όσοι «ασχημονούν» ή προκαλούν με τις χειρονομίες τους, κάποιους άλλους. Ενώπιον της Δικαιοσύνης, οδηγούνται από τους «Τζαφιέδες», ένα είδος τοπικών χωροφυλάκων, που έχουν επιφορτιστεί με τη σύλληψη των «δραστών». Οι γέροντες του νησιού, αναλαμβάνουν να δικάσουν τους «ασεβείς» και κάπως έτσι ξεκινούν αυτοσχέδιοι αστεϊσμοί και πειράγματα, σαν προπομπός της γιορτής που θα ακολουθήσει.
Νάξος κορδελατοι
Έντονα στοιχεία διονυσιακής λατρείας διασώζονται μέχρι σήμερα στα έθιμα των αποκριών στο νησί της Νάξου. Οι εορτασμοί ξεκινούν από το πρώτο Σάββατο των Αποκριών, με το σφάξιμο των χοίρων, τα λεγόμενα «χοιροσφάισματα». Την «Κρεατινή» Κυριακή, εμφανίζονται στους δρόμους των χωριών οι «κουδουνάτοι», νέοι με προσωπίδες που φορούν μια ριχτή κάπα με κουκούλα, ενώ γύρω από τη μέση και το στήθος τους είναι ζωσμένοι με κουδούνια. Ο χορός τους συνοδεύεται από τον χαρακτηριστικό ήχο των κουδουνιών, ενώ δεν παραλείπουν να προκαλούν με τις άσεμνες εκφράσεις τους. Οι ντόπιοι χωρικοί πάντως τους φιλεύουν για το καλό με βραστά αυγά. Στο περιοδεύον μπουλούκι, ακολουθούν επίσης και ο «Γέρος», η «Γριά» και η «Αρκούδα». Μερικά από τα χαρακτηριστικά δρώμενα στα οποία συμμετέχουν είναι ο «γάμος της νύφης», ο «θάνατος», η «ανάσταση των νεκρών» ή και το «όργωμα». Την Καθαρά Δευτέρα στους δρόμους ξεχύνονται οι «φουστανελλάτοι», νέοι χωρίς προσωπίδες, ντυμένοι γιορτινά οι οποίοι παίζουν βιολί.
Λέρος
Πειρακτικού χαρακτήρα είναι και τα αποκριάτικα έθιμα στο νησί της Λέρου. Τα παλιότερα χρόνια υπήρχαν οι «καμουζέλες» ή «ελαφάκια», μασκαράδες βαμμένοι με κάρβουνο και τυλιγμένοι σε «χράμια» (υφαντές κουβέρτες), όπου κουβαλώντας την «κοκάλα» τριγύριζαν στου δρόμους των χωριών, πειράζοντας τους κατοίκους. Σήμερα, το ρόλο αυτό ανέλαβαν «ποιητές». Με μπόλικη φαντασία και σαρκαστική διάθεση σκαρώνουν περιπαικτικά στιχάκια, ενώ μικρά παιδιά ντυμένα καλογεράκια πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι και τα απαγγέλουν. Η συνέχεια γνωστή… μεγάλο γλέντι με παραδοσιακή μουσική, πολλά ευτράπελα, άφθονο ούζο, κρασί και παραδοσιακούς μεζέδες. Στην κορύφωση του πανηγυριού γίνεται το κάψιμο του «στοιχειού». Το ίδιο έθιμο έχουν επίσης στην Κω και στη Σύμη.
Αμοργός
Την Κυριακή της Τυρινής, στην Αιγιάλη και συγκεκριμένα στο χωριό Λαγκάδα της Αμοργού, αναβιώνει το έθιμο του «Καπετάνιου». Οι νέοι του νησιού ντυμένοι με παραδοσιακές φορεσιές και με τη συνοδεία τοπικών οργάνων, πηγαίνουν στην εκκλησία της Παναγίας της Επανοχωριανής. Εκεί κατά την παράδοση, ο ιερέας του χωριού πετάει στον αέρα το «γιλεό», κάτι σαν ράσο και όποιος από τους παριστάμενους νέους το πιάσει χρήζεται «Καπετάνιος». Μέσα σε κλίμα επευφημιών και με τη συνοδεία οργάνων ξεκινάει η «πομπή» των νέων για να επιστρέψει στην πλατεία του χωριού. Το έθιμο επιτάσσει ο νέος «καπετάνιος» να κεράσει όσους έχουν συγκεντρωθεί στα καφενεία, αλλά και να σύρει πρώτος το χορό, προσκαλώντας τους νέους και τις νέες να τον ακολουθήσουν. Πάνω στο χορό, ο «Καπετάνιος» ξεχωρίζει μια από τις κοπέλες, η οποία γίνεται η «Καπετάνισσα» του. Με μαντινάδες, χορό, ρακί και τηγανιτά ψάρια, το γλέντι κρατάει μέχρι το πρωί της Καθαρής Δευτέρας. Ανάλογο είναι και το έθιμο της «Καπεταναίας» στο νησί της Σερίφου.
Σκύρος
Αν θέλετε να ακούσετε τα γεγονότα της χρονιάς, με σατυρική διάθεση τότε η Σκύρος την περίοδο των αποκριών, είναι ο ιδανικός προορισμός. Οι κάτοικοι (κυρίως οι ψαράδες) του νησιού, επιδίδονται σε μια μορφή απαγγελίας έμμετρης σάτιρας, κάνοντας την ανασκόπηση των γεγονότων της χρονιάς που πέρασε, με τη δική τους ιδιαίτερη ματιά. Μόλις ανοίγει το Τριώδιο, στα σοκάκια της Σκύρου τριγυρίζουν ομάδες μεταμφιεσμένων, μπορείτε να συναντήσετε «Γέρους» με κουδούνια, «Κορέλες» και «Φράγκους. Αν τύχει, μάλιστα, και συναντηθούν δύο ή περισσότεροι «Γέροι», συναγωνίζονται στο περίφημο «λιλίρισμα», κουνώντας ρυθμικά και με ένταση τα κουδούνια τους για να ξεσηκώσουν τους πάντες.
Κέρκυρα
Με ενετικές αλλά και αρχαιοελληνικές επιρροές, τα αποκριάτικα έθιμα στο νησί της Κέρκυρας, έχουν τη δική τους ξεχωριστή φυσιογνωμία. Το καρναβάλι της Κέρκυρας, είναι ήδη ονομαστό, υπάρχουν όμως και λιγότερο γνωστά τοπικά έθιμα που λαμβάνουν χώρα την περίοδο των Αποκριών. Για παράδειγμα, την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς, λίγο πριν ολοκληρωθεί ο κύκλος των εκδηλώσεων, ο τελάλης βγαίνει στην πόλη με το «όρντινο» ανά χείρας και διαλαλεί την άφιξη του Σιορ Καρνάβαλου. Αφού διαβαστεί μεγαλοφώνως και η διαθήκη του, πλέον όλα είναι έτοιμα για το κάψιμο του καρνάβαλου. Σε αρκετά χωριά της Κέρκυρας αναβιώνει το έθιμο του «κορφιάτικου γάμου», αλλά και ο «χορός των παπάδων».
Κρήτη
Ρέθυμνο
Οι κάτοικοι του χωριού Γέργερη, ντυμένοι με προβιές, ζωσμένοι με κουδούνια και με μουτζουρωμένα πρόσωπα και χέρια, βγαίνουν στους δρόμους και επιδίδονται σε έναν «αρκουδίστικο χορό». Δεμένοι μεταξύ τους με σχοινιά, ο ένας ακολουθεί τον άλλο, τρέχουν, χορεύουν, σατιρίζουν, χειρονομούν, δημιουργώντας με τους ήχους και τις κραυγές τους ατμόσφαιρα έκστασης και μέθης.
Στο νομό Ρεθύμνου αναβιώνει ακόμη και το έθιμο της «Αρπαγής της νύφης». Γαμπρός και νύφη, είναι μεταμφιεσμένοι άντρες, κρατούν μαζί τους μία κούκλα -μωρό, με ζωγραφισμένο ένα μουστάκι για να… μοιάζει στο γαμπρό.
Μερικά ακόμη δρώμενα είναι το «Όργωμα και η Σπορά», η «Κηδεία της Αποκριάς» και η «Καμήλα» φτιαγμένη από κρανίο ζώου και δύο ανθρώπους που τρέχουν σκυφτοί μέσα σε μεγάλα υφαντά υφάσματα, δημιουργώντας ένα αλλόκοτο τετράποδο, το οποίο οι υπόλοιποι μάταια προσπαθούν να τιθασεύσουν.
Στερεά Ελλάδα- Θεσσαλία
Άμφισσα
Το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς αναβιώνει στην Άμφισσα ο θρύλος του «στοιχειού». Από τη συνοικία Χάρμαινα, όπου βρίσκονται τα παλιά Ταμπάκικα (βυρσοδεψεία) και τα σκαλιά του Αϊ Νικόλα κατεβαίνει το «στοιχειό» και μαζί ακολουθεί πλήθος μεταμφιεσμένων. Στο ιστορικό μεγάλο καφενείο της πόλης γίνονται ατέλειωτες συζητήσεις σατιρικού περιεχομένου για τους θρύλους και τα στοιχειά. Κατά την παράδοση της περιοχής τα «στοιχειά» αποτελούν ψυχές σκοτωμένων ανθρώπων ή ζώων που εξακολουθούν και τριγυρίζουν στην περιοχή.
Γαλαξείδι
Θεσμός πλέον, το έθιμο του «αλευροπόλεμου» αναβιώνει στο Γαλαξείδι εδώ και τρείς αιώνες. Τον πρώτο λόγο έχει φυσικά το αλεύρι! Γενναιόδωρες ποσότητες αλευριού εκτοξεύονται μεταξύ των καρναβαλιστών, οι οποίοι όπως ορίζει το έθιμο, πρέπει να είναι μουτζουρωμένοι με κάρβουνο στο πρόσωπο. Βέβαια τα τελευταία χρόνια, τα πρόσωπα κυριολεκτικά σκεπάζονται από ένα σωρό πρωτότυπα μάλλον υλικά, όπως το λουλάκι, το βερνίκι παπουτσιών κ.ά. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην τουρκοκρατία.
Θήβα
Στη περιοχή της Θήβας, την Καθαρά Δευτέρα, γίνεται η αναπαράσταση του «Βλάχικου γάμου». Η πολύχρωμη γαμήλια πομπή και τα παραδοσιακά όργανα που τη συνοδεύουν, αποτελούν το προπομπό της μεγάλης γιορτής που θα στηθεί το βράδυ της τελευταίας Κυριακής των Αποκριών, στην κεντρική πλατεία. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στο 1830, τότε που οι τσοπάνηδες (Βλάχοι) από τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη, εγκατέλειψαν την άγονη γη τους και αναζήτησαν γονιμότερο έδαφος κάπου νοτιότερα.
Λάρισα –Τύρναβος
Οι κάτοικοι του Τυρνάβου, την τελευταία Τρίτη, πριν από την Καθαρά Δευτέρα, ξεκινούν σειρά εκδηλώσεων προς τιμήν του Διονύσου, με αποκορύφωμα το «Μπουρανί» (χορτόσουπα αλάδωτη). Καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας στήνεται ένα ξεχωριστό σκηνικό παιχνιδιού, με φαλλικά σύμβολα και τολμηρά πειράγματα από τους «μπουρανίδες».
Πελοπόννησος
Καλαμάτα
Εθιμοτυπικά κάθε χρόνο τις απόκριες οργανώνεται στην κεντρική πλατεία της Καλαμάτας το Γαϊτανάκι και η αναπαράσταση του «Βλάχικου Γάμου». Οι συμμετέχοντες είναι απαραιτήτως μεταμφιεσμένοι και δίνουν ραντεβού στην Πλατεία Ανατολικού Κέντρου, όπου στήνεται λαϊκό γλέντι με χορό, τραγούδι και φαγητό.
Μεθώνη
Στη Μεθώνη κάθε χρόνο γίνεται… «του Κουτρούλη ο γάμος». Ένας γάμος παρωδία, με καρναβαλίστικη διάθεση. Ο γάμος των νεόνυμφων (είναι και οι δύο άντρες), τελείται στην κεντρική πλατεία, παρουσία συγγενών και πολλών κατοίκων-μαρτύρων. Το μυστήριο τελείται κανονικά με παπά και με κουμπάρο, που εκτός από τις ευλογίες τους αναλαμβάνουν να διαβάσουν και το προικοσύμφωνο. Μετά το «μυστήριο» σειρά έχει το τρικούβερτο γλέντι του γάμου!
Μεσσήνη
Το βράδυ της Κυριακής της Τυροφάγου αναβιώνει στη Μεσσήνη το έθιμο της «φωτιάς». Οι κάτοικοι ανάβουν φωτιές στις γειτονιές της πόλης, και γύρω τους ξεκινάει το γλέντι και ο χορός μέχρι το πρωί. Κατά τη διάρκεια του γλεντιού γίνεται και αναπαράσταση παλαιών εθίμων και ιστοριών από τους ντόπιους.
Την Καθαρή Δευτέρα στη θέση Κρεμάλα, γίνεται η αναπαράσταση της εκτέλεσης της γριάς Συκούς, μιας γερόντισσας της Μεσσήνης που κρεμάστηκε στην τοποθεσία αυτή με εντολή του Ιμπραήμ Πασά. Μετά την αναπαράσταση, μπορεί κάθε επισκέπτης να «κρεμαστεί» από τους ψευτοδήμιους της κρεμάλας. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας γίνεται η παρέλαση με άρματα, μεταμφιεσμένους μικρούς και μεγάλους και χορευτικά συγκροτήματα.
Γεωργία Βασσάλου